25th Hour (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Edward Norton, Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper

De film vertelt over de laatste vrije dag van Monty Brogan, voor hij zeven jaar de gevangenis in moet wegens het dealen van drugs. Hij zwerft door de stad tot zonsopgang met twee goede vrienden en een vriendin. Hij overdenkt zijn leven en hoe hij in deze situatie beland is.

Goeie film, goeie dialogen, en Edward Norton die steeds beter gaat acteren.

11 september wordt eerder als spiegel gebruikt dan als patriottistisch thema. Dat laatste kun je toch ook niet van Lee verwachten, wel?

avatar van Zavo
Dit was pas de eerste film van Spike Lee die ik gezien heb, gek genoeg had ik deze regisseur tot nu toe links laten liggen (zo van: dat ga ik allemaal nog wel eens kijken). Ik moet zeggen, ik ben niet teleurgesteld, ik vond het een goede film, ik ga zeker meer films van hem kijken. Ik vond de film wel wat wisselvallig, misschien iets te lang.
In de veelbesproken spiegelscene vond ik Norton eerlijk gezegd niet zo goed. De manier waarop hij in de spiegel keek tijdens die scheldpartij tegen de rest van de wereld was nogal raar, nogal onnatuurlijk, waarschijnlijk omdat het ook een nogal onnatuurlijke scene is, wie gaat nu iedereen uitschelden terwijl hij zichzelf in de spiegel bekijkt. Het was misschien mooier geweest als (Zavo schopt Spike Lee van z'n stoel en gaat zitten) in die scene Norton niet in beeld was geweest, maar alleen de beelden van de mensen waar hij het over heeft (met voiceover) en dat hij dan op het moment dat hij het over zichzelf heeft weer in beeld was gekomen. Dat had dat laatste moment (dat hij zichzelf de schuld geeft) ook krachtiger gemaakt. Verder vond ik Norton overigens goed.
Verder begreep ik de scene dat hij in elkaar geslagen wilde worden niet echt. Hij was zo bang dat hij verkacht zou worden in de gevangenis, maar waar slaat dat op, wordt iedereen in Amerikaanse gevangenissen dagelijks verkracht of zo? Lijkt me sterk, dus dat vond ik nogal overdreven.

Die spiegelscene is echt een typische Spike Lee-scene. Wanneer je meer films van hem ziet zal je dat wel merken.

avatar van Redlop
Zavo schreef:
Dit was pas de eerste film van Spike Lee die ik gezien heb...

Dan vrees ik dat je wel zijn beste tot nu toe gezien heb.

Inderdaad zou je zo'n beeld eerder gebruiken bij iemand met een gespleten persoonlijkheid. Je zou bijna denken dat Spike Lee het personage Tyler Durden in zijn film wilde hebben zonder dat dit functioneel is.

Redlop schreef:

Dan vrees ik dat je wel zijn beste tot nu toe gezien heb.
Nou...nee.

avatar van jay73
De film begon me pas in een vrij laat stadium wat te doen. De personages kwamen laat tot leven. Dat lag niet zozeer aan de acteurs want die vond ik vrij tot zeer goed maar meer aan het script.
Met name de rol van Philip Seymour Hoffman vond ik erg jammer. Hadden we hem al niet vaker zo als onzekere en gefrustreerde man gezien? Sowieso hing dat verhaallijntje met hem en zijn leerlinge er wel erg als een appendix aan te bungelen.

Naar het eind toe werd de film echt goed. De karakters kwamen echt onder druk van het naderend onheil te staan en ik was helemaal verkocht door Naturelle (maar dat terzijde).
Het eind van de film vond ik bijzonder sterk. Zo sterk dat ik even aan 4* heb gedacht, maar ik hou het toch even op 3,5*.

dat is zijn trauma uit American History X..

mr.Frielink schreef:

dat is zijn trauma uit American History X..
Echt? Is dat de bedoeling? Hoe weet je dat?

avatar van Zavo
jay73 schreef:

Dat was juist de bedoeling. Ik vond de clash tussen de totaal verschillende persoonlijkheden juist heel goed en die verhaallijn zit er juist in om dat te verduidelijken. Vond ik juist één van de sterke punten van de film.

avatar van jay73
Zavo schreef:

Dat was juist de bedoeling.

Dat geloof ik ook wel ja, dat daar bewust over nagedacht is. Alleen zou het niet mijn keus geweest zijn. Er zijn andere manieren om de uiteenlopende karakters tot uitdrukking te brengen.

neo (crew)
Enorm boeiend gebracht verhaal met top notch acting, enorm goeie dialogen, veel prachtige scenes. de befaamde spiegelscene is te beschouwen als een ode aan Taxi Driver zo las ik in de vitrine bij de bioscoop en dat klopt ook wel. Voor de rest is de film veel minder ''zwaar'' als andere Spike Lee ''Joint'' films en erg knap is ook de manier waarop hij 11 sep op een goeie manier in het verhaal heeft geintegreerd. Terence Blanchard die al voor aardig wat Lee films de muziek componeerde doet dat nu weer en op een wijze zoals ik het slechts 1 keer beter van hem heb gehoord. Wel vind ik het thema bij ground zero en op het einde iets ''te'', maar natuurlijk wel enorm mooi. Ook vond ik de enorme lading humor die verwerkt zat in de film geweldig: de champagne scene tussen norton en hoffman bv. 4 sterren

neo (crew)
Voor Barry Pepper wordt het nou weleens tijd dat hij echt ontdekt wordt, want ik voel het aan mijn water dat hij het in de toekomst helemaal gaat maken.

neo schreef:

Grote rollen in Saving Private Ryan, The Green Mile en 25th hour en een rol in de nieuwe film van scorcese.

beetje open deur intrappen neo

avatar van Brooklyn
Vonden jullie ook de flash-backs een beetje overbodig in deze film?

neen

mooie film, mooie rollen.met het meeste positieve wat al gezegd is, ben ik mee eens.
ik vond de film vooral heel a la dagelijks leven. niet dat ik nou mensen ken die moeten brommen, maar ik kan me voorstellen dat mensen zo reageren. dat maakt het voor mij zo'n sterke film.
4 sterren en een aanrader.

avatar van LZA
LZA
Qua totaalbeeld vond ik het een aardige film. Mooie beelden, acteerwerk boven gemiddeld. Wel een paar minpuntjes;

De veronderstelling dat Monty zo'n pussy-ass uitstraling/uiterlijk zou hebben dat hij geen kans zou maken in de gevangenis, en dit statement wordt zover uitgemolken dat zelfs 1 van zijn beste vrienden zijn andere vriend op een betweterige wijze hem ervan wil overtuigen dat hij het niet zal halen in de lik. Interessant dat Lee in de film de perikelen rond 11 september er subtiel tussen gooit maar waarom ook in de bovengenoemde scene, welke ik als de zwakste uit de film beschouw.

Had het einde liever wat anders gezien maar de film bevat toch wel aardig wat erg goede momenten.

En tja... Norton.. 4*

SlingBlade
De film heeft me van de eerste tot de laatste minuut geboeid. Hele sterke dialogen door het geweldige acteerwerk. Prima film, 4*

avatar van NERD
Weet iemand toevallig van wie die (twee?) nummers zijn die je hoort als ze in die club zijn?

Volgens mij zijn dat niet echt nummers maar gewoon een soort DJ-mixen.

Dat idee had ik ook

Alleen wil graag weten welke of deze nummers ook te vinden zijn. Vond ze namelijk erg aangenaam klinken.

Ohja, zou het bijna vergeten.....over de film:

Aparte film in de vertelwijze, Norton is uiteraard sterk. Minpuntje vond ik de af en toe wat al te bombastische muziek die eerder bij een spektakelstuk als Star Wars of LOTR zou passen en niet bij zo'n "subtiele" film als 25th hour.

o.a. monologen van Norton voor de spiegel, en die van Nikolai vond ik zeer sterk/indrukwekkend.

4 sterren.

avatar van Jordy
NERD schreef:

Jordy schreef:

o.a. White Lines van Melle Mel

Het baslijntje waar doorheen gescratched wordt is uit White Lines idd.

Jordy schreef:

o.a. White Lines van Melle Mel

hahah, ja geweldig, dat is inderdaad het (heerlijke) melodietje. Thanks Jordy/Kos

Hoop alleen dat de "club versie" die in de film voorkomt ook op een of andere manier voor het publiek beschikbaar komt.

Ik keek net bij de soundtracklisting op imdb en daar staat ook "Cavern" van Liquid Liquid bij, het origineel waar de baslijn van White Lines vandaan komt. Misschien helpt dit.

avatar van Hemdale
SlingBlade schreef:

Helemaal mee eens!

Ik vond dit de saaiste en sufste film van t jaar. Zelden zon langzaam verhaal meegemaakt .
Die eindeloze dialogen over werkelijk niks die sub-storys die helemaal niets toevoegen (zoals die kerel die met zn student zoent in club) Ik bleef kijken in de hoop een fantastisch einde te krijgen maar zelfs die was ronduit bagger
gaat ie nou wel of niet?
Ik weet dat iedereen hier t met me oneens is maar dit is echt mijn mening en ook die van degenen met wie ik keek. Waardeloos traag en overbodig lang!!!!!!!!!!! ik geef em nog 2 sterren omdat ik pepper en norton wel goed vond acteren maar het verhaal was ronduit slecht en voorspelbaar. Ik vind dat films met goed acteerwerk niet zoieso maar 4 sterren krijgen , het verhaal moet toch ook boeiend zijn en origineel iets waar hier absoluut geen sprake van was. 2*
En die ene spiegel scene waar iedereen hier zo blij mee is...... tjonge jonge jonge alsof dat zon hoogstandje was komt in 6 v/d 10 films voor en tis al zeker de 3de keer dat norton zoeits doet in een film. Duurde ook te lang die scene net zoals de rest v/d film. En dan nog de overdreven aantallen amerikaanse vlaggen pfft weet je die 2* word 1,5 * zo slecht vond ik deze film word er bijna boos van ; )

nou Neder, daar ben ik het niet mee eens, ik vond het een zeer geslaagde film! 4*