Boyz n the Hood (1991)

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Singleton
met Ice Cube, Cuba Gooding Jr. en Morris Chestnut

Drie vrienden, de halfbroers Doughboy en Ricky Baker, en Tre Styles, groeien op in de achterbuurten van Los Angeles. Tre wordt opgevoed door z'n vader, Furious Styles, die hem normen en waarden bijbrengt. Ricky staat op het punt om een football-beurs te krijgen op een universiteit, terwijl Doughboy zich vooral met geweld en alcohol bezig houdt.

Boyz 'n the Hood was het debuut van John Singleton als regisseur en van Ice Cube als acteur. De film is een semi-autobiografische film omdat hij deels op de jeugd van Singleton is gebaseerd. De film verteld het verhaal van drie vrienden Trey Stiles (Cuba Gooding jr.) en de broers Ricky(Morris Chestnut) en Darren Baker(Ice Cube). We ontmoeten de drie wanneer ze nog jong, rond de 10, zijn en daar al de eerste passen op hun latere loopbaan zetten. Trey woont bij zijn moeder Reva(Angela Bassett) maar vertoont onhandelbaar gedrag en moet daarom bij zijn vader Furious(Laurence Fishburne) gaan wonen. Furious is streng en zit hem continue acter zijn vodden. Dat geeft hem structuur. Ricky en Darren worden door hun moeder Brenda (Tyra Ferrell) opgevoedt. Ricky kan niets fout doen bij haar terwijl Darren alleen maar verrot gescholden wordt. Ricky hoopt footballer te worden en zeult overal zijn bal mee naar toe. Darren is vooral bezig het respect wat hij van zijn moeder niet krijgt op straat te krijgen en wordt opgepakt. 7 jaar later is Trey een serieuze leerling en heeft een bijbaan in een kledingwinkel. Ricky is een veelbelovend atleet maar een matig student. Hij is ook al een tienervader. Zijn vriendin en kind wonen gewoon bij Ricky en zijn moeder in. Darren is een berucht ganglid met de bijnaam Doughboy. De film is een sterk debuut van regisseur Singleton en hij is bijna 30 jaar later nog actueel . Hij benadrukt met deze film het belang van een vader in het leven van een tienerjongen maar stipt ook andere issues die in getto's in Amerika aan de orde van de dag zijn aan. Zoals drugs, gangviolence, teenage-sex, gentrification en racial profiling. Deze film is verantwoordelijk voor het ontstaan van het genre Hoodfilms. Net als dat hij ook de carrieres van Cuba Gooding, Angela Bassett en Ice Cube lanceerde en Laurence Fishburne promoveerde van bijrol acteur tot leadactor.

dat onhandelbare gedrag van Tre als kind komt eigenlijk helemaal niet uit de verf, zeker niet vergeleken met Doughboy als kind. Het is slechts een middel om Tre bij Fishburne te plaatsen voor het verloop van de film

Curry schreef:

Ach hij deed behoorlijk bijdehand tegen de juf en het was niet was niet de eerste keer dat hij in een gevecht was geraakt bleek uit het telefoongesprek tussen de juf en Reva. De juf zegt ook dat hij een kort lontje heeft, al vond ik dat dat andere ventje wel erg nadrukkelijk solliciteerde naar een pak op zijn sodemieter in dit geval. Maar hij had dat contract getekend met zijn moeder op basis van eerdere gebeurtenissen. Vaak is het incident dat de druppel vormt niet het ergste in de reeks. Ik spreek dan ook uit eigen ervaring.

avatar van CocoNutz_IV
Prachtige film over het sombere (ghetto) leven in de jaren ‘90 in Amerika. Film zovaak gezien inmiddels en vervelen doet het niet.

Iedere keer bij het ouder worden merk ik toch weer kleine details waar ik van onder de indruk ben of waar ik begrip voor krijg.

De band met de vader of juist de zorgzame woorden van de vader. Maar ook de machteloosheid en onbegrip van de jongeren (zoals Cuba Gooding bijvoorbeeld).

Blijft een geweldige en tijdloze film en heeft voor mij een hoog jeugdsentiment.