• 8.224.565 stemmen

Geregisseerd door: John Singleton

Met onder meer: Ice Cube, Cuba Gooding Jr. en Morris Chestnut

Releasedatum: 20 september 1991

Over Boyz n the Hood

"Once upon a time in South Central L.A... It ain't no fairy tale."

Drie vrienden, de halfbroers Doughboy en Ricky Baker, en Tre Styles, groeien op in de achterbuurten van Los Angeles. Tre wordt opgevoed door z'n vader, Furious Styles, die hem normen en waarden bijbrengt. Ricky staat op het punt om een football-beurs te krijgen op een universiteit, terwijl Doughboy zich vooral met geweld en alcohol bezig houdt.

imageimageimageimage

Young Tré Styles

Lewis Crump, USC Recruiter

avatar van Lebarron

Lebarron

Boyz 'n the Hood was het debuut van John Singleton als regisseur en van Ice Cube als acteur. De film is een semi-autobiografische film omdat hij deels op de jeugd van Singleton is gebaseerd. De film verteld het verhaal van drie vrienden Trey Stiles (Cuba Gooding jr.) en de broers Ricky(Morris Chestnut) en Darren Baker(Ice Cube). We ontmoeten de drie wanneer ze nog jong, rond de 10, zijn en daar al de eerste passen op hun latere loopbaan zetten. Trey woont bij zijn moeder Reva(Angela Bassett) maar vertoont onhandelbaar gedrag en moet daarom bij zijn vader Furious(Laurence Fishburne) gaan wonen. Furious is streng en zit hem continue acter zijn vodden. Dat geeft hem structuur. Ricky en Darren worden door hun moeder Brenda (Tyra Ferrell) opgevoedt. Ricky kan niets fout doen bij haar terwijl Darren alleen maar verrot gescholden wordt. Ricky hoopt footballer te worden en zeult overal zijn bal mee naar toe. Darren is vooral bezig het respect wat hij van zijn moeder niet krijgt op straat te krijgen en wordt opgepakt. 7 jaar later is Trey een serieuze leerling en heeft een bijbaan in een kledingwinkel. Ricky is een veelbelovend atleet maar een matig student. Hij is ook al een tienervader. Zijn vriendin en kind wonen gewoon bij Ricky en zijn moeder in. Darren is een berucht ganglid met de bijnaam Doughboy. De film is een sterk debuut van regisseur Singleton en hij is bijna 30 jaar later nog actueel . Hij benadrukt met deze film het belang van een vader in het leven van een tienerjongen maar stipt ook andere issues die in getto's in Amerika aan de orde van de dag zijn aan. Zoals drugs, gangviolence, teenage-sex, gentrification en racial profiling. Deze film is verantwoordelijk voor het ontstaan van het genre Hoodfilms. Net als dat hij ook de carrieres van Cuba Gooding, Angela Bassett en Ice Cube lanceerde en Laurence Fishburne promoveerde van bijrol acteur tot leadactor.

avatar van Curry

Curry

dat onhandelbare gedrag van Tre als kind komt eigenlijk helemaal niet uit de verf, zeker niet vergeleken met Doughboy als kind. Het is slechts een middel om Tre bij Fishburne te plaatsen voor het verloop van de film

avatar van Lebarron

Lebarron

Curry schreef:

Ach hij deed behoorlijk bijdehand tegen de juf en het was niet was niet de eerste keer dat hij in een gevecht was geraakt bleek uit het telefoongesprek tussen de juf en Reva. De juf zegt ook dat hij een kort lontje heeft, al vond ik dat dat andere ventje wel erg nadrukkelijk solliciteerde naar een pak op zijn sodemieter in dit geval. Maar hij had dat contract getekend met zijn moeder op basis van eerdere gebeurtenissen. Vaak is het incident dat de druppel vormt niet het ergste in de reeks. Ik spreek dan ook uit eigen ervaring.

avatar van CocoNutz_IV

CocoNutz_IV

Prachtige film over het sombere (ghetto) leven in de jaren ‘90 in Amerika. Film zovaak gezien inmiddels en vervelen doet het niet.

Iedere keer bij het ouder worden merk ik toch weer kleine details waar ik van onder de indruk ben of waar ik begrip voor krijg.

De band met de vader of juist de zorgzame woorden van de vader. Maar ook de machteloosheid en onbegrip van de jongeren (zoals Cuba Gooding bijvoorbeeld).

Blijft een geweldige en tijdloze film en heeft voor mij een hoog jeugdsentiment.

avatar van mjk87

mjk87

Vol met clichés en een irritante Ice Cube in die rol (die de film echt wel naar beneden haalt), maar verder wel een fijn sfeervol filmpje met een prachtrol van Fishburne. Je krijgt ook het idee dat men voor GTA San Andreas hier wel inspiratie heeft opgedaan. Ook sterk hoe constant politiesirenes en een helikopter te horen zijn boven die wijk. Inhoudelijk wel oké, maar niet heel bijzonder. Wel fijn dat het vooral sfeer is en weinig plot zodat je echt vooral een inkijkje in dat sociale milieu krijgt. Visueel verder niet heel spetterend. 3,5*.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Tegenvallend. Een bekend thema, ook al in 1991, maar het blijft te lang braafjes doorkabbelen totdat tegen het eind de zaak ontploft. Acteer prestaties waren wat mij betreft op het niveau van de toneelschool: veel overacting en te duidelijk dat iedereen krampachtig zijn best deed om het zo echt mogelijk te laten lijken waardoor dat juist mislukte. Alleen Laurence Fishburne haalde wat mij betreft een (dikke) voldoende.

Wat wel duidelijk werd is dat de randgemeenten in de VS niet "the place to be" zijn, maar dat is een gigantische open deur. Kijkend naar de ontwikkelingen in de VS de laatste jaren vraag ik mij trouwens af of er überhaupt nog "places to be" zijn in de VS.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ergens tussen balorige nineties-nostalgie en een oprecht sociaal-realistisch drama. Het hart van 'Boyz n the Hood' (1991) is de vader-zoonrelatie tussen Furious (een jonge Laurence Fishburne) en Tré (een piepjonge Cuba Gooding Jr.). Fishburne zal voor mij altijd vervlochten zijn met die ijzige Morpheus, maar juist in deze rol speelt hij een warme en feilbare mentorfiguur. Een charismatische buurtvader die de verleidingen en valkuilen van het straatleven kent, terwijl hij onmachtig is om het op te nemen tegen zoveel sociale ongelijkheid. Zijn eigen cynisme verbijtend omdat hij weet dat opgeven ertoe kan leiden dat Tré verloren gaat aan criminaliteit of politiegeweld. Een gelaten triestheid die als een mokerslag binnenkomt. Het is alleen jammer dat Doughboy (Ice Cube) en zijn kornuiten - als Tré's foute vrienden - op het niveau blijven steken van karikaturale bijrollen. Eerder grappig en over the top, dan dat ze de gevoeligheden blootleggen waardoor jonge mensen vatbaar zijn voor straatbendes. Het geeft 'Boyz n the Hood' (1991) ook een te duidelijk omlijnd goed tegenover fout waardoor het prekeriger overkomt dan zou moeten. Maar misschien zijn we inmiddels verwend met grilligere, genuanceerdere achterbuurtvertellingen als 'The Corner' (2000) en natuurlijk 'The Wire' (2002-2008)!?

avatar van armantico

armantico

Prachtige ghetto drama over 3 vrienden!!

Die elk op hun eigen manier proberen te overleven in het zware ghetto leven. Cuba Gooding junior, Ice Cube , En Morris CHestnut doen het goed in deze film ik ben nu 44 jaar en kan nog steeds genieten van deze film. Ik heb in de jaren 90 veel van deze ghetto films gezien. Waar van een kwart rotzooi was. Maar deze film niet die grijpt je op bepaalde momenten toch naar je strot wie deze film niet gezien heeft dit is een aanrader!!!