Boyz n the Hood (1991)

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Singleton
met Ice Cube, Cuba Gooding Jr. en Morris Chestnut

Drie vrienden, de halfbroers Doughboy en Ricky Baker, en Tre Styles, groeien op in de achterbuurten van Los Angeles. Tre wordt opgevoed door z'n vader, Furious Styles, die hem normen en waarden bijbrengt. Ricky staat op het punt om een football-beurs te krijgen op een universiteit, terwijl Doughboy zich vooral met geweld en alcohol bezig houdt.

avatar van jumpstylemovie
Eerste film met Ice Cube. Altijd vet om te zien hoe goede rappers ook goed zijn in films. Het mooiste aan deze film is de manier waarop L.A. in beeld gebracht is. Compton, the hood... doet altijd weer veel denken aan San Andreas van vroeger. Cuba Gooding vond ik niet perfect gecast voor de rol van Tre maar hij was niet slecht. Met name Laurence Fishburne was goed in de rol van verstandige vader. Vooral kijken vanwege de fijne sfeer van the hoofd uit de early 90's.

avatar van prutnek
geinig foutje in de rtl banner
stond steeds ; je kijkt nu naar boyz n the wood

avatar van Askikker
Ghetto?

gisteren weer gekeken op RTL7 en blijft naar mijn mening een zeer onderhoudende film, echt een typisch early 90's ghettodrama. De acteurs brengen het er goed vanaf en het mag dan wat te lief zijn op sommige momenten, er zitten genoeg actie en hardere scenes in. Ook de hiphop door de film heen geeft die lekkere early 90's sfeer prima weer. Laurence Fishburne excelleert als de wijze Furious Styles, de visscene aan zee is voor mij 1 van de sterkste scenes waar we van Tre als kind afscheid nemen en overstappen naar Tre als jong volwassene

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Redelijk goede film waarin je een groepje vrienden volgt die opgroeien in LA in de jaren 80 en 90.
Ik heb wel wat issues met de film- zo is het mij iets te moralistisch en ook pamfletistisch (als dat een woord is)- zo vond ik de zwarte agent echt over the top. En ook wel weer typisch voor dit soort films dat de Brave Hendrik van het stel uiteindelijk wordt vermoord.

Verder waren de jochies in het begin volgens de aftiteling 10 jaar, dus 7 jaar later moeten Cuba Gooding Jr, Ice Cube etc 17 jaar voorstellen. Had er 12 jaar van gemaakt dan was het wat geloofwaardiger geweest- dit waren no way 17 jarige knulletjes.

Goed geacteerd van Fishburne en Ice Cube, en hoewel ik Gooding jr niet al te best gecast vond speelde hij wel goed. Verder lag het tempo lekker rustig, het leven in de ghetto (met overigens vrij riante optrekjes) werd niet voorgesteld als een en al geweld, shoot outs, het is vooral rondhangen met af en toe een geweldsexplosie.

avatar van Vinokourov
Sterk sociaal drama uit de ghetto's van LA. Tre Styles (Cuba Gooding Jr.) en zijn vrienden maken het zichzelf niet gemakkelijk met het ontworstelen uit de misere en verveling. Een paar van zijn vrienden hebben er al een gevangenisstraf op zitten. Laurence Fishburne heeft hier een opvallende en beste rol. Als vader probeert ie Tre en zijn vrienden op het rechte pad te houden met een aantal ietwat prekerige maar goedbedoelde adviezen. Hij wordt als voorbeeld getoond dat het je wel kan lukken om uit de greep van criminaliteit te blijven.

Het kabbelt de hele tijd voort en verwacht dan ook zeker geen snelle film met veel actie. Ik vond het daardoor wel lekker wegkijken. Met het heftige slot wordt de film toch nog behoorlijk sterk. Het is wat standaard hoe naar het einde wordt toegewerkt, maar het blijft toch zijn effect houden. Wat lijkt Cuba Gooding Jr. hier overigens veel op Patrick Kluivert .

avatar van Jeilloc
Geweldige 'hood' movie die teert op de duidelijke 90's Westcoast sfeer. Verhaal vind ik richting het einde wat tegenvallen, maar door de geweldige sfeer en soundtrack toch een ruime voldoende. Ik ben altijd wel geinteresseerd in dit soort films. Ook leuk dat Ice Cube een rol in deze film speelt.

avatar van notsub
Deze film laat een een wisselende indruk achter. De relatie vader-zoon wordt bijvoorbeeld prachtig neergezet, maar het alledaagse leven in Southeast Central is het aankijken nauwelijks waard. Je verwacht toch schietpartijen bij mislukte drugdeals, wraakacties tussen bendes en meer van dat geweld. Nee, deze film legt veel meer de nadruk op sociale wrijvingen en kakt af en toe ver in. Deze niet verwachte aanpak levert dus wel een mooi aspect op, maar ik hoopte op meer actie.

avatar van mikey
notsub schreef:
maar ik hoopte op meer actie.

Misschien New Jack City?

Deze gaat meer over het uitblijven van actie en de spanningen die dat oplevert. De dreiging. (denk ook aan de helikopters).

Gisteren herzien, schitterende film hoor.

Fantastische film!

(verwijderd)
Prima drama met lekkere 90's sfeer, nergens uitblinkend maar keek toch behoorlijk snel weg. Mooi einde ook, zowel Ricky's dood waar je juist niet op hoopt.

Prachtrol van Laurence Fishburne, zijn oudste werk wat ik heb gezien denk ik. Ice Cube daarentegen speelde slecht en behoorlijk stereotype, alcohol drinkend na elke stoere opmerking... en dat waren er nogal wat. Vond Gooding Jr. het wel weer prima doen.

avatar van Kondoro0614
Boyz n the Hood

Het is alweer een tijd geleden dat ik de andere hood film: Menace II Society (1993) heb gezien en toen ik zag dat Boyz n the Hood op Netflix stond heb ik deze vrijwel meteen bekeken, wat wel geresulteerd heeft dat ik hem heb moeten kijken in een paar achtereenvolgende dagen maar, ik heb er stiekem gewoon van genoten. Ik ben alleen bereid nu even geen lange recensie hier aan te gaan breiden omdat het nogal laat is, en ik zo eventjes lekker ga slapen ?.

We volgen in het begin van de film, de jonge Tre. Tre heeft moeilijkheden op school en word daarom verscheept naar zijn vader waar hij moet leren leven met consequenties. Hij heeft hier ook zo zijn vrienden groepje waar hij mee moet zien te overleven. Ze zijn aan het begin van hun levensfase en maken de harde wereld net pas mee, en ook de gevaren die op straat meeleven.

Zeven jaar later: Tre en zijn groepje vrienden zijn een typische hood hanggroep waar vooral drugs, alcohol en veel geweld/gescheld in voorkomt. De film ratelt langzaam door waarna we uitkomen op een ruzie tussen beiden groepen, dat de dood van Ricky veroorzaakt. We zien hier de typische Drive-by’s waarbij Ricky omkomt maar ook de tegenpartij weer man verliest.

De film loopt soms traag door maar, is toch erg indrukwekkend! Ice Cube in zijn eerste film was leuk en ik heb me toch gewoon prima vermaakt met Boyz n the Hood.

avatar van sateck
Na het zien van deze film krijg ik meteen zin om GTA: San Andreas te spelen op de Playstation. Het kan ook niet anders dat de makers van die game hun inspiraties uit o.a. deze film hebben gehaald.

sateck schreef:

Ja ze zijn onder meer geconsulteerd door MC Eiht, ook te horen in deze film.

Voelt ondertussen wat verouderd aan.

Allicht omdat deze film een soort van template is geworden voor een hoop soortgelijke films, maar daarmee schiet je anno 2017 niet zoveel op natuurlijk. Los daarvan ontspint zich wel een redelijk drama dat naar het einde toe genoeg vorm krijgt, maar het is allemaal maar net voldoende.

Het hele hood gebeuren voelt zelfs een beetje te soft aan. Misschien zijn de twee hoofdpersonages net wat te netjes en te braaf, misschien zijn de crimineeltjes niet echt ruw genoeg en misschien komt het geweld ook wat laat en half uit het niets. En misschien had de soundtrack ook wat prominenter gemogen.

Ik miste toch een beetje dat ruwe ghetto gevoel. Acteerwerk vond ik verder wel oké, het drama is nergens té leidend of té moraliserend en het einde werkt nog steeds, ondanks dat het wel wat voorspelbaar was.

Leuk om nog een keertje gezien te hebben, maar echt indrukwekkend was het niet. Gewoon een aardig tussendoortje.

avatar van IH88
“Rick, it's the Nineties. Can't afford to be afraid of our own people anymore, man.”

Schitterende film. De kracht van Boyz n the Hood zit hem in het knap weergegeven tijdsbeeld van de begin jaren negentig in de achterbuurten van Los Angeles. De huizen, de sfeer, de muziek, de verhoudingen tussen de personages, en de manier waarop ieder personage met dit leven (waar het wemelt van de criminaliteit) omgaat.

De ene persoon wil eraan ontsnappen door studie of het leger, en de ander heeft het criminele leven omarmd. De film heeft het ene moment een luchtige vibe, maar kan zo omslaan in een snoeihard drama. De acteurs doen het allemaal uitstekend, maar ik moet Laurence Fishburne eruit pikken als wijze vader. Wat een prachtrol en Fishburne zet echt zijn tanden erin. Leuk ook om Regina King en Nia Long hier als beginnende actrices te zien. Het einde voel je een beetje aankomen, maar maakt desondanks niet minder indruk.

avatar van MDRAIJER
Typisch, voorspelbaar en net boven matig geacteerd. Daarentegen wel een oké verhaal, hele goeie sfeer en mooi beeld van de 90s hood. Keek daarom lekker weg maar springt er nergens boven uit.

Anyway, net geen 3*.

Was trouwens de scène waar ze als jonge jochies langs het spoor lopen om een lijk te zien een referentie naar Stand By Me?

avatar van Drulko Vlaschjan
Nogal een knullige film, als je het mij vraagt. Wat tot nu toe niemand deed, maar dat komt misschien nog. Het lijkt wel alsof hij voor kabeltelevisie gemaakt is, vol zelfcensuur en knievallen die de boel de nek omdraaien.

Een moord met voorbedachte rade vanwege een ordinair opstootje waar die lui er dagelijks tien van hebben? Lijkt me sterk. Er komt behalve alcohol nauwelijks drugs in de film voor, terwijl dat toch juist een van de grote problemen is - of in ieder geval een van de vormen waarin de problemen tot uiting komen. Criminaliteit is er ook nauwelijks. De zogenaamde gangsters hangen een beetje op straat en maken elkaar zonder reden af.

De soundtrack is extreem braaf, met al die ballads. Verder werd het verhaal rommelig verteld en is de opbouw veel te lang. Er had zeker een half uur uit gekund. Als tijdsdocument is het nog wel een aardige zit, de film op zich vond ik zwaar onder de maat. Welke maat? De maat die vol is.

avatar van Gang_Star
Een coming of age misdaad drama waarin een kleine vriendengroep in een gevaarlijke wijk centraal staat. Een film waarin vriendschappen centraal staat, maar waar ruzies en alcohol een grote invloed hebben. Ook diefstal staat centraal en moord is eveneens een voorkomend thema in een foute buurt. De film bevat weinig misdaad, iets waar ik wel een stuk meer van verwacht had, en focust zich meer op de ontwikkeling van Tre, Doughboy en Ricky. Daarmee is drama een veel grotere factor dan ik vooraf had gedacht. Desondanks is de film zonder meer onderhoudend en duurt de film nergens te lang, ik had toch meer van Boyz n the Hood verwacht, vooral meer op het gebied van misdaad.

avatar van Basto
Erg sterk volwassen drama over het opgroeien in South Central. De focus ligt niet op het geweld of het (semi) stoere gangsta bestaan maar richt zich op de opvoeding en het opgroeien van iemand die zich uiteindelijk uit de situatie weet te onttrekken. Aan de andere kant is het geweld en de misdaad nooit ver weg.

Een bijzonder sterk script en dito regie. En dan te bedenken dat Singelton pas 23 was toen hij dit regisseerde.

Dikke 4

avatar van Flat Eric
Onterecht te lang links laten liggen deze film.

Ik heb het in de regel niet zo op die hele hiphopcultuur en gang related films.
Toch maar eens opgezet en het heeft me in positieve zin verrast. Gelukkig is er primair aandacht voor de kleurrijke personages en pas subsidiair het geweld wat altijd op de loer ligt.
De film neemt de tijd om in te zoomen op de diverse personages. Het is niet allemaal negatief en uitzichtloos.
Wel is het een tikkeltje traag op momenten, misschien omdat het een jaren 90 film is, geen idee, maar het is uiteindelijk niet echt storend.

avatar van Shadowed
Leuk.

Dit is een film die eigenlijk wel in al zijn genres slaagt, maar nergens memorabel wordt. Desondanks is dit best een goede film over de achterbuurten in Los Angeles, die op een soms krachtige manier neergezet wordt door Singleton.

Het is soms erg grappig door zijn grofheid die soms goed uit het niets lijkt te komen en daardoor een stuk leuker wordt. Daarbij een duwtje in de rug krijgt door een prima cast met een uitstekende Ice Cube. Je ziet wel snel dat de rest wat onervaren is maar nergens echt inkakt aangezien ze geen beroerd script hebben.

Drama slaagt half. Er zitten sterke momenten bij, maar niks die echt veel impact heeft uiteindelijk. Misdaad is er ook wel, maar op een andere manier dan je zou denken. Ondanks je het je wel kan inbeelden worden zaken zoals drugs en alcohol er eigenlijk uit gelaten en dat helpt het tempo vooruit.

Leunt niet te veel op de clichés gelukkig en wordt daarmee dus al snel wat onvoorspelbaarder. Enkele scenes waarbij je je adem even inhoudt zoals wanneer de rode auto richting het huis van Ice Cube komt maar toch maar naar links gaat uiteindelijk. Of de nachtelijke geweerschoten en paniekuitbarstingen. Sterke momenten.

Visueel ook best ok, soms indrukwekkend draaiend cameragebruik en lompe aankleding en dialogen. Al had er soms wat meer detail mogen zitten, heb ik visueel niet al te veel te klagen. Behalve dat de film misschien wat meer impact kon hebben, maar dat is nauwelijks aan de orde.

Dit is een prima film waar ik makkelijk doorheen kwam en van genoten heb. Jammer dat ik hem eigenlijk dan ook nu pas zie, had dit al iets eerder moeten zien.

avatar van missl
Ghetto film uit de jaren 90, waarin je een groep vrienden volgt een er achter komt waarom de waarom het met de ene zo gaat en met de ander zo. Had wel wat rauwer geloven, nu is de film tamelijk braaf, maar dat neemt niet weg dat het toch een goed verhaal is.

avatar van FillumGek
Na vijftien jaar maar eens herzien en de film heeft nauwelijks iets van zijn kracht ingeboet. De ghetto-sfeer is nog steeds één van de sterkste in het genre, al heb ik Menace II Society wel altijd beter gevonden, maar die moet ik ook nog eens herzien.

Boyz n the Hood volgt een drietal vrienden die samen opgroeien in South Central in armoedige omstandigheden en vooral veel gevaar en gang-geweld. In Los Angeles zijn we ook wel eens per ongeluk een verkeerde straat ingereden en dan komt deze film toch wel dichtbij. De veranda's die bezet worden door booskijkende negers, de prikkeldraadomheiningen die je veel ziet en de algehele sombere look. Erg sfeervol.

Cuba Gooding Jr. vond ik vroeger al niet zo goed en nu nog steeds niet. Er is iets aan hem als acteur wat me vaak een beetje tegenstaat. Ik vond hem hier op een of andere manier ook wat vrouwelijk af en toe met dat hoge stemmetje en gezichtsuitdrukkingen. Het debuut van Ice Cube is meer dan geslaagd, past met zijn uiterlijk ook wat meer in het straatbeeld. Fishburne heeft ook een prima overtuigende rol. Een negatieve uitschieter was Regina King die bij elke zin heel ergerlijk met d'r hoofd bewoog.

Het geweld in deze film wat mee, al maakt de finale veel goed. Het is enorm sneu dat een goedzak als Ricky de dupe is van het zinloze geweld, maar de revenge van zijn vrienden onder leiding van Doughboy voelt als gerechtigheid. Uiteindelijk los je er alleen niks mee op, zo beseffen de jongens ook. Nog steeds een sterk drama.

avatar van Grindhouse62
Vanmiddag in de herziening gehad. Blijft een redelijke misdaadfilm waarin drama de boventoon voert en waarin actie cq geweld mondjesmaat is en het in het 2e gedeelte pas aan de orde komt. Was er wat meer actie en geweld, gedoseerd over de hele film, dan was mijn stem hoger dan een 3.0

Zonder enige twijfel 5 sterren!