Straight outta Compton (2015)

Muziek / Drama
147 minuten / 167 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins en Jason Mitchell

Halverwege de jaren 80, Compton Californië. Vijf jonge mannen delen hun ervaringen door middel van het maken van 'brutale' en eerlijke muziek, die symbool staat voor de opstand tegen misbruik van gezag. Onder de naam N.W.A. brengen de jongeren een revolutie teweeg wanneer ze de wereld de waarheid vertellen over hun leven in hun gevaarlijke buurt en ontketenen daarmee een culturele oorlog.

avatar van linxde1
Deze wil ik wel een keer zien. Alhoewel ik van mening ben dat gangsterrap de hiphop kapot heeft gemaakt. Met hun ho's, kechs, bitches e.d. Ik weet het niet, maar is er nog echte maatschappijkritische rap?

avatar van krosnicky
Van 21 maart te koop welke film heb ik hier dan al 3 jaar in mijn kast liggen ???

Ietwat teleurstellend. Aardig wat recensies gelezen van mensen die als niet hiphopfan deze film de hemel in prijzen, vandaar dat we hem hebben aangeschaft.

Deze niet hiphopfan vindt echter dat deze film veel teveel op de muziek leunt en te weinig op het verhaal van de jongens uit compton. Bovendien komt de karakterontwikkeling rond de hoofdpersonen maar matig van de grond. Dat hoeft niet storend te zijn, maar als je af en toe niet weet wie wie is of waar hij/zij 'ineens' vandaan komt, dan is dat wat mij betreft een minpunt.

Ondanks deze minpunten vind ik deze film toch een voldoende scoren. Zo komt de rauwe levensstijl boordevol sex, drank en drugs ruimschoots aan bod, is er uiteindelijk wel iets van een plot, en zetten de acteurs hun rollen overtuigebd neer.

3 sterren. Mijn partner zal waarschijnlijk lager uitkomen, want zij is tijdens deze film in slaap gevallen. Verdiend de film wat mij betreft niet, maar is wat mij betreft net grappig genoeg om te vermelden.

De film borduurt wel heel erg voort op platencontracten en financiele zaken van de rappers. Als er verder genoeg gebeurt valt dit probleem nog te overzien maar dat valt erg tegen naar mijns inziens. Tuurlijk is er de onderlinge strijd met de politie maar dit gebeurt in een wel zo gekunstelde mate dat het nog niet eens verrassend meer is en je wel zo'n beetje weet wat er gaat gebeuren. Nee deze film kon mij niet bekoren alhoewel ik best van een stukje rap hou..

avatar van Flat Eric
Reality rijmelarij

Reality Rap klinkt inderdaad positiever dan Gangsta Rap.
Ook als je niet persé liefhebber bent van rap en hiphop is het een interessante film om eens gezien te hebben.
Het geeft een prima inkijkje in de ontstaangeschiedenis van de band NWA, Ice Cube, Eazy-E en Dre. De hits kende ik natuurlijk wel maar ik was er verder niet heel erg mee bekend en heb me er ook nooit in willen verdiepen.
Maar ik heb me ondanks de lange speelduur geen moment verveeld. De onvermijdelijke strubbelingen die iedere band op een gegeven moment wel kent, zoals gezeik over royalty rechten, onderlinge irritaties, aasgieren van muziekbobo's en/of managers, beknotting van creatieve vrijheden en dergelijke, komen ook in dit genre voorbij. De cast was overigens ook helemaal prima.

avatar van Spoelworm
Toch wel benieuwd naar de film en zal hem binnenkort gaan bekijken.
misschien als je de vergelijking trekt met jaren 80 hiphop,maar de zogeheten gangster rap (eind 80s begin 90s) waar oa nwa deel van was , was ook gevuld met maatschappijkritiek. Het zware leven in de getto, de oneerlijkheid in toekomst kansen en idd, ook een hoog ik schiet snel en graag op een andere gang gehalte. Het had iig meer om het lijf dan de bling bling hiphop van dezer dagen waar jij waarschijnlijk op doelt,maar ieder zijn ding. Ik kan dat niet beoordelen. En als een ander dat juist wel mooi vind , zijn goed recht natuurlijk. Denk niet dat ik deze eens meepak, de laatste "getto"-film die ik zag was menache to society die was btw wel goed.

avatar van Elchapo
Niet speciaal een grote rap fan,maar deze film blows you away.....dr.dre,ice cube en eazy-e,drie zeer getalenteerde personen uit de scene die van niets naar huge gaan.vervolgens is het natuurlijk geld dat alles weer ver###### sterk acteerwerk......4 stars.

avatar van Vidi well
Rap en hiphop zijn niet bepaald genres waar ik veel mee heb. Desondanks was ik benieuwd naar deze film. De erbarmelijke omstandigheden waarin Rap vaak ontstaat: Amerikaanse ghetto’s, politiegeweld en racisme zijn namelijk onderwerpen die mij wel interesseren, evenals Amerikaanse politiek in het algemeen. Dus ik was benieuwd naar deze film.

We volgen een groep ambitieuze rappers, die hun uitzichtloze achtergrond proberen te overwinnen met opzwepende raps en dansbare beats. Vanaf het begin is duidelijk dat deze jongens hardcore zijn: stoere gasten die hun eigen weg gaan, vrouwen hebben bij de vleet, en ondertussen de politie van zich af moeten houden. Het komt daardoor echter nogal stereotype over. De personages Ice Cube, Eazy en Dr. Dre hebben iets meer diepgang, maar hun ego’s zijn zo groot dat ze regelmatig beslissingen nemen die niet altijd sympathiek zijn en dat maakt het voor mij moeilijk om met hen mee te leven. Daarbovenop komt het gezwaai met pistolen, en de minderwaardige behandeling van vrouwen. Dat soort machogedrag doet mij weinig, en zorgt ervoor dat deze personages nog verder van mijn beleving af komen te staan.
Grote pluspunten in de film zijn de live-shows waarin de energie en de urgentie van hun muziek duidelijk voelbaar is. Ook de vele shots van jaren ‘80 LA zijn prachtig, met Ferrari’s die over de boulevards scheuren en dat prachtige typische licht van de zonsondergang, dat we kennen uit de vele rapvideo’s.

De sociale context waarin deze gefrustreerde jongeren opgroeien wordt belicht, maar wel erg clichématig: we zien wat bedreigingen, enige drugshandel, en de politie die telkens opduikt om onschuldige mensen neer te knuppelen. Ik geloof direct dat hun levens er zo uitzagen, maar het blijft wat oppervlakkig voelen. Het is jammer dat een te groot deel van het verhaal vervolgens draait om contracten, geld en een onbetrouwbare manager, want dat is nu juist het minst interessante aan dit verhaal.
Wanneer de Rodney King rellen worden aangestipt, wordt de film en de muziek in een heldere maatschappelijke context geplaatst en vindt de film weer zijn kracht terug: deze muziek heeft een heel duidelijke voedingsbodem, en ook in deze tijd is hun boodschap nog altijd actueel.

Tegenvaller... dat komt echt doordat deze film te veel wil vertellen in een keer. De ene ruzie na de andere, onderling gezeur wat nergens op uitloopt, geen climax.

Er mist een duidelijk hoofdpersonage, ja eazy is dat wel een beetje maar Ik voelde me bij niemand echt betrokken terwijl het toch echt een boeiende geschiedenis is. Het deel tot en met de de arrestaties na de opvoering van 'fuck the police' wist me nog echt te boeien. Een stel jongens die doorbreken met muziek over de onderdrukking van de politie, de hood enz. Wmb mocht de hele film daarop draaien. In plaats daarvan slaan we in een klap jaren over en de rest kon me niet eens zo veel boeien.

Voor wie het thema interessant vindt.. Notorious vond ik de beste en All Eyez on Me was ook aardig. Nou hebben Biggie en 2pac een veel kortere carrière achter de rug, maar 15 jaar oid in een film proppen hóeft niet. Focus liever op een aspect in detail dan door de hele geschiedenis te rushen.

Verder qua acteerwerk en filmwerk/cinematography en muziek weinig op aan te merken.

Toch wel benieuwd naar de film en zal hem binnenkort gaan bekijken.

Natuurlijk is er nog genoeg maatschappijkritische rap, je moet gewoon iets verder zoeken.
kdenk dan maar aan MC's als Vinnie Paz, Immortal technique, Brother Ali, Lowkey, Akala,...

avatar van Jazzthieve
linxde1 schreef:
Ik weet het niet, maar is er nog echte maatschappijkritische rap?

Echt?? Kendrick Lamar?? Nee??

Film is een van de beter muziek biopics van de afgelopen jaren. De muziek kennen is geen must om de film goed te bevinden maar als je een klein beetje mee bent in het genre is toch net iets leuker.

avatar van Don Homer
Gave biografie over Dr. Dre, Easy E en Ice Cube. Naast een muzikale trip door de revolutionaire rap die zij maakten komen ook de belangrijkste gebeurtenissen uit hun leven aan bod want het ging er op allerlei manieren wild aan toe.

Er is weinig af te dingen op deze film. De acteurs zijn goed, de beelden zijn prima, het script zit goed in elkaar en de muziek is geweldig als je de rapbeats van die tijd een beetje kan waarderen. Enige minpuntje vond ik het einde, dat was geen grote klapper en ik miste wat mooie nummers die Dr. Dre nog gemaakt heeft later(?) (Bv 'Still Dre'). Eigenlijk eindigde de film dus te snel.

Tip: Kijk de film met een goede geluidsinstallatie voor een extra dimensie.

avatar van Shadowed
Bovengemiddeld.

Best degelijke biopic waar ik in 2015 veel geluiden vandaan hoorde komen. Maar echter was ik destijds nog niet geïnteresseerd. In het heden zoek ik deze films met status nog wel geregeld op en nu was Straight Outta Compton dus aan de beurt.

De film opent echter wel verrassend uit de toon. Opent bijna als een soort actiefilm die redelijk energiek gebracht is. Het ziet er wel leuk uit, maar zet in mijn opinie een totaal andere toon voor wat er daarna gaat komen. Want daarna gaat het duidelijker naar de muziekkant toe.

Ik was vooral benieuwd naar het maatschappijkritiek van de film maar kwam toch nog redelijk bedrogen uit. Waarbij het eerste deel namelijk wel regelmatig het politiegeweld liet zien vond ik het allemaal ietwat braaf en redelijk impactloos gebracht. Had het graag iets rauwer en harder willen zien.

Maar het is allemaal best kundig gebracht door een duidelijk ervaren regisseur. Gray is niet meteen mijn favoriete regisseur en heeft ook wel een paar mindere titels op zijn naam maar deze behoort gelukkig tot zijn betere films, wellicht tot nu toe de beste voor mij uit 4.

Vooral het eerste gedeelte is nog redelijk energiek gebracht en de regie heeft soms duidelijk een meerwaarde. Alleen, zeker voor die periode, is het allemaal wel braaf gebracht. Had gerust een stuk rauwer mogen zijn. Maar het weet wel goed te boeien waarmee de 147 minuten snel om zijn.

Acteerwerk ook regelmatig sterk. Niemand specifiek die eruit springt maar iedereen staat goed zijn mannetje. Ook het drama werkt heel degelijk en weet met redelijke impact te komen. Sommige karakters, waaronder die van Giamatti, zijn alleen net wat over-the-top waardoor het biopic zelf wat minder geloofwaardigheid krijgt.

Maar wel een kundig gebrachte film die gelukkig nog een beetje afwijkt van andere biopics die nog wat braver zijn. Deze heeft dan nog wel een redelijke eigen smoel, al had ook deze nog gerust wat gedurfder mogen zijn.