Straight outta Compton (2015)

Muziek / Drama
147 minuten / 167 minuten (director's cut)

geregisseerd door F. Gary Gray
met O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins en Jason Mitchell

Halverwege de jaren 80, Compton Californië. Vijf jonge mannen delen hun ervaringen door middel van het maken van 'brutale' en eerlijke muziek, die symbool staat voor de opstand tegen misbruik van gezag. Onder de naam N.W.A. brengen de jongeren een revolutie teweeg wanneer ze de wereld de waarheid vertellen over hun leven in hun gevaarlijke buurt en ontketenen daarmee een culturele oorlog.

avatar van linxde1
Deze wil ik wel een keer zien. Alhoewel ik van mening ben dat gangsterrap de hiphop kapot heeft gemaakt. Met hun ho's, kechs, bitches e.d. Ik weet het niet, maar is er nog echte maatschappijkritische rap?
Toch wel benieuwd naar de film en zal hem binnenkort gaan bekijken.

avatar van krosnicky
Van 21 maart te koop welke film heb ik hier dan al 3 jaar in mijn kast liggen

Ietwat teleurstellend. Aardig wat recensies gelezen van mensen die als niet hiphopfan deze film de hemel in prijzen, vandaar dat we hem hebben aangeschaft.

Deze niet hiphopfan vindt echter dat deze film veel teveel op de muziek leunt en te weinig op het verhaal van de jongens uit compton. Bovendien komt de karakterontwikkeling rond de hoofdpersonen maar matig van de grond. Dat hoeft niet storend te zijn, maar als je af en toe niet weet wie wie is of waar hij/zij 'ineens' vandaan komt, dan is dat wat mij betreft een minpunt.

Ondanks deze minpunten vind ik deze film toch een voldoende scoren. Zo komt de rauwe levensstijl boordevol sex, drank en drugs ruimschoots aan bod, is er uiteindelijk wel iets van een plot, en zetten de acteurs hun rollen overtuigebd neer.

3 sterren. Mijn partner zal waarschijnlijk lager uitkomen, want zij is tijdens deze film in slaap gevallen. Verdiend de film wat mij betreft niet, maar is wat mij betreft net grappig genoeg om te vermelden.

De film borduurt wel heel erg voort op platencontracten en financiele zaken van de rappers. Als er verder genoeg gebeurt valt dit probleem nog te overzien maar dat valt erg tegen naar mijns inziens. Tuurlijk is er de onderlinge strijd met de politie maar dit gebeurt in een wel zo gekunstelde mate dat het nog niet eens verrassend meer is en je wel zo'n beetje weet wat er gaat gebeuren. Nee deze film kon mij niet bekoren alhoewel ik best van een stukje rap hou..

avatar van Flat Eric
Reality rijmelarij

Reality Rap klinkt inderdaad positiever dan Gangsta Rap.
Ook als je niet persé liefhebber bent van rap en hiphop is het een interessante film om eens gezien te hebben.
Het geeft een prima inkijkje in de ontstaangeschiedenis van de band NWA, Ice Cube, Eazy-E en Dre. De hits kende ik natuurlijk wel maar ik was er verder niet heel erg mee bekend en heb me er ook nooit in willen verdiepen.
Maar ik heb me ondanks de lange speelduur geen moment verveeld. De onvermijdelijke strubbelingen die iedere band op een gegeven moment wel kent, zoals gezeik over royalty rechten, onderlinge irritaties, aasgieren van muziekbobo's en/of managers, beknotting van creatieve vrijheden en dergelijke, komen ook in dit genre voorbij. De cast was overigens ook helemaal prima.

avatar van Spoelworm
linxde1 schreef:
Toch wel benieuwd naar de film en zal hem binnenkort gaan bekijken.
misschien als je de vergelijking trekt met jaren 80 hiphop,maar de zogeheten gangster rap (eind 80s begin 90s) waar oa nwa deel van was , was ook gevuld met maatschappijkritiek. Het zware leven in de getto, de oneerlijkheid in toekomst kansen en idd, ook een hoog ik schiet snel en graag op een andere gang gehalte. Het had iig meer om het lijf dan de bling bling hiphop van dezer dagen waar jij waarschijnlijk op doelt,maar ieder zijn ding. Ik kan dat niet beoordelen. En als een ander dat juist wel mooi vind , zijn goed recht natuurlijk. Denk niet dat ik deze eens meepak, de laatste "getto"-film die ik zag was menache to society die was btw wel goed.

avatar van Elchapo
Niet speciaal een grote rap fan,maar deze film blows you away.....dr.dre,ice cube en eazy-e,drie zeer getalenteerde personen uit de scene die van niets naar huge gaan.vervolgens is het natuurlijk geld dat alles weer ver###### sterk acteerwerk......4 stars.