The Power of One (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk / Australië

geregisseerd door John G. Avildsen
met Stephen Dorff, Armin Mueller-Stahl en Morgan Freeman

P.K. groeit op met het willen veranderen van de wereld. Hij is van zijn Afrikaanse school de enige blanke jongen en al snel wordt hij geadopteerd door een Duitse professor die hem van alles leert. Maar de Tweede Wereldoorlog is aangebroken en de professor wordt gevangen genomen, waardoor P.K onder de hoede komt van Geel Piet. Hij verandert hem voor de bevolking in een mythe die voor wereldvrede kan zorgen.

neo (crew)
Hans Zimmer's bijdrage is denk ik al de moeite waard om deze te gaan kijken.

jazeker dit is echt een super mooie film mensen die Hotel Rwanda goed vinden, vinden deze ook zeker erg goed

savi_7 schreef:

Deze is beter! vind ik... geweldige film!!!

Geweldige film! Heb ik jaren geleden gezien en heeft destijds onwijs veel indruk op mij gemaakt. Het maakt niet uit hoe vaak ik hem zie, hij blijft indrukwekkend. Heb recent het boek gekocht waarop deze film gebaseerd is. Dit boek is ook geweldig geschreven, kan het iedereen aanraden.

avatar van Filmkriebel
Nogal sterk moraliserende jeugdfilm in het Zuid-Afrika rond de tweede wereldoorlog, dus volop in de apartheid periode. Het is een biografisch portret van een jongen (P.K. genaamd), die wees wordt en in een staatsgevangenis opgroeit waar Geel Piet, een zwarte gevangene hem leert boksen, en een Duitse voogd die hem open-minded leert zijn in het leven. De zwarten zien hem namelijk als een soort messias die het einde van de apartheid moet inluiden.
De tweede helft van de film verlaat de kinderjaren van P.K. en toont een student die zich wil inzetten voor de zwarten. Het is allemaal ongetwijfeld goed bedoeld, maar het voelt nogal naief en simpel aan met de "Mama Afrika" gezangen erbij. Op het einde komen er enkele goede dramatische scènes. Daniel Craig speelt hier zijn allereerste rol en Morgan Freeman speelt hier ook een bijrol.

avatar van Filmkriebel
Even kleine correctie op mezelf : tweede wereldoorlog is nog voor de apartheidperiode (en niet volop in). De Apartheidspolitiek begon pas met de verkiezingen van 1948.

Matige film over een Engelse jongen die opgroeit in het Afrika van tijdens de tweede wereldoorlog. Het persoonlijke verhaal met de apartheid als achtergrond gaan niet goed hand in hand hier. De personages zijn wat clichématig en de film gaat te lang door. De cast doet niets verkeerd en voor Daniel Craig (in een kleine rol) betekende deze film zijn debuut.