Goodbye Bafana (2007)

Alternatieve titel: The Color of Freedom

Duitsland / Frankrijk / België / Zuid-Afrika / Italië / Verenigd Koninkrijk / Luxemburg

geregisseerd door Bille August
met Joseph Fiennes, Dennis Haysbert en Diane Kruger

James Gregory (Joseph Fiennes), een racistische Zuid-Afrikaanse blanke, krijgt de opdracht om een belangrijke gevangene te bewaken op Robben Island. Gedurende de twintig jaar waarin zij met elkaar te maken krijgen, groeit er een band tussen de twee mannen, ondanks het feit dat de gevangene een neger is. De naam van de gevangene is Nelson Mandela (Dennis Haysbert).

avatar van wimaroca
Ik had er iets meer van verwacht,weinig spanning,en Joseph Fiennes speelt niet helemaal oke,vind ik,maar weet dit niet uit te leggen,
En het leven is 25 jaar verder en alleen de haren van Mandela zijn wat grijs te rest van de hoofdrolspelers,-sters
is niks veranderd,dit is toch een minpunt,had iets meer in gezeten,dan had het in de top 250 gestaan

avatar van Decec
Een mooie drama/historie/biopic verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Dennis Haysbert ...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima kwaliteit HD breedbeeld....

avatar van missl
Deze film gaat over een gevangenisbewaker die terecht komt op Robben eiland. Afrika is verscheurd door de apartheid en de donkere mensen mogen zowat niet naar een blanke kijken of ze worden al in het gevang gegooid. In de gevangenis ontmoet de bewaker Nelson Mandela, ze leren elkaar binnen kennen en de bewaker komt er zo achter dat er meer in het leven is dan moeilijk doen om een huidskleur. Zijn bazen zijn het hier echter niet mee eens en hij moet ergens een kantoorbaantje gaan doen. Wat ik hieraan zo fascinerend vind is dat de apartheid ook zo makkelijk in stand gehouden werd, mensen die anders dachten werden opgesloten en weggestuurd.

Als de memoires daadwerkelijk op waarheid gebaseerd zijn, is dit een uniek en overtuigend tijdsdocument: een verhaal dat de verschikkingen van de apartheid laat zien, maar uiteindelijk een positieve wending krijgt. De werkelijke hoofdpersoon is eigenlijk de gevangenisbewaarder die van een racistisch braakmiddel verandert in een aandachtig toehoorder. De film is commercieel (begrijpelijk), wat zoetsappig (Mandela wordt afgeschilderd als icoon), maar goed gemaakt, er wordt mooi geacteerd en de stemming van de tijd wordt prima weergegeven. Het verhaal wordt verteld vanuit persoonlijk perspectief, al was meer achtergrondinformatie op z'n plaats geweest.

In de Xhosa taal is Bafana: vriend.

avatar van Meerkerkertje
De rol van Nelson Mandela is niet best gecast

Tarkus schreef:
Prachtige film over een onderwerp dat, zeker in de jaren 80, de hele wereld in de ban hield.
Dit waar gebeurde verhaal wordt prachtig gebracht, mede dankzij de sterke acteerprestaties van Joseph Fiennes, Dennis Haysbert en Diane Kruger, die elk hun personage uitstekend gestalte geven.
Deze film heeft, naar mijn bescheiden mening, niet de aandacht gekregen die hij zeker verdiend, van een bioscooprelease heb ik amper iets gehoord, en naar de DVD was het ook een zoektocht.
Nochtans is deze film geschikt voor jong en oud en een film die je gezien moet hebben.
Deze prent maakt meer duidelijk dat enige geschiedenisles ook.
Een van de betere films van de laatste jaren !!

Deze film is een van de beste die er is gemaakt over de gevangenschap van Nelson Mandela, en ook het verhaal van zijn bewaker in die ganse tijd.
Ondanks de situatie, de apartheid in Zuid-Afrika, is dit een prachtig verhaal, evenwel met veel tragiek, dat iedereen zou gezien moeten hebben, ook de jeugd van tegenwoordig zou door middel van deze film de persoon Mandela moeten leren kennen, het voorbeeld voor velen onder ons, en vooral HET voorbeeld voor de vele politiekers, die blijkbaar hun lessen maar niet schijnen te leren!!