The Man Who Knew Infinity (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Matt Brown
met Jeremy Irons, Dev Patel en Toby Jones

Srinivasa Ramanujan Iyengar (Dev Patel) is opgegroeid in de arme omgeving van Madras in India. Tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt hij toegelaten tot de universiteit van Cambridge waar hij een pionier wordt in wiskundige theorieën onder begeleiding van zijn professor, GH Hardy (Jeremy Irons).

Vanaf 19 mei in de bioscoop (Paradiso)
EDIT: release verplaatst naar 11 augustus

Gisteravond geweest in de Sneak Preview in Rotterdam. Altijd maar weer afwachten wat wordt voorgeschoteld.. en na 5 minuten vertrokken de eerste mensen alweer. Zonde, naar mijn idee. Zelfs voor mensen met weinig affectie voor wiskunde was deze film prima te volgen. Verder had de film een aantal grappige momenten waardoor de 'stoffige wiskunde' in mijn ogen niet saai werd.

Ik kende de heer Ramanujan niet, maar heb bewondering gekregen voor zijn doorzettingsvermogen, zijn autodidactisch vermogen en de kracht om tegen de gevestigde orde in Engeland op te boksen in die tijd als Indier. De personages Hardy en Littlewood bevielen mij goed.

Vond het geen hoogvlieger, maar heb me prima vermaakt.

avatar van Capablanca
Doorsneefilm, maar zeker leuk voor een keer.

avatar van Walter White
Tip: Stap zo blanco mogelijk in de film, dus ga de beste man niet googlen als je hem nog niet kent. [/quote]

Bedankt voor je tip ga het zeker niet doen hoop dat het film goed is ben benieuwd.

Bélon
De film moet het vooral hebben van het degelijke acteerwerk van -vooral- Irons en Jones maar is verder weinig opzienbarend. Het hele romantische subplot kon mij echt gestolen worden dat voelde echt alsof het er met de haren bijgesleept was om een bredere doelgroep aan te kunnen spreken.

avatar van John Milton
Eens met bovenstaande kritieken, maar sinds Ramanujan zo bejubeld werd door Skarsgard in Good Will Hunting, heb ik zijn verhaal altijd willen zien of lezen. Het is nogal standaard, en het romantische subplot voegt weinig toe, maar mijn liefde voor wetenschap en hoe die queeste hier geportretteerd wordt, laat me toch (misschien scheutig) naar boven afronden. Wanneer zie je Betrand Russel nou in een film?

Interessant om gezien te hebben, maar er zijn stukken betere films over wiskundige geniën gemaakt. Maar ik was ondanks de tekortkomingen voldoende engaged om toch die 3,5* te geven, ook al is het wellicht eerder een zesje. Er had we degelijk stukken meer ingezeten. Fijn trouwens om Irons weer eens aan het werk te zien, hij is ook een van de redenen voor het uiteindelijke cijfer.

avatar van Walter S.
Ik kan mij uitstekend vinden in bovenstaande meningen, leuk maar niet memorabel.

avatar van Redlop
Walter S. schreef:

Precies. Degelijk en saai, net als Ramanujan zelf, afgezien van het feit dat hij een Indiër was en een wiskundegenie.

avatar van Alathir
Ramanujan is misschien wel de grootste wiskundige ooit. Als je zijn formules bekijkt is het echt ongelooflijk wat hij allemaal zo wist op te schrijven. Wat een inspirerende kerel, maar wat een drama dat hij maar 32 jaar is geworden. Stel je eens voor wat deze man allemaal had kunnen betekenen voor de wiskunde als hij een hele carrière had kunnen uitbouwen. 100 jaar later is nog steeds niet alles bewezen van de bewijzen en formules die hij wist te fabriceren met zijn geniale brein.

Ik vond dit echt een inspirerende film (zeker als je interesse hebt in wetenschap/wiskunde zoals ik). Goed geacteerd, Irons als G.H. Hardy was super en Littlewood (Toby Jones) kwam soms grappig uit de hoek. Ook Patel deed het meer dan degelijk. Qua wiskunde mocht er voor mij gerust nog meer van aan bod komen, ik besef natuurlijk dat het geen documentaire is, maar toch. We krijgen hier, in ieder geval, meer wiskunde dan dat we echte wetenschap kregen in The Theory of Everything (voor de rest was die film natuurlijk dik oke). Ik begrijp natuurlijk dat bij een teveel aan wiskunde heel wat kijkers afhaken. Al denk ik echter dat deze film toch vooral wetenschappelijk gerichte mensen aantrekt.

avatar van missl
Ramanujan die moet opboksen tegen de stijve Engelse elite. Mooie film maar hij pakt verkeerd uit, net een beetje te saai en te vlak, zo wordt er ook geacteerd. Terwijl Irons nog een beetje kleur probeert te geven maar dit lukt niet. Wat ik wel mooi gedaan vind, is dat het veelal om de levens van de mensen gaat en niet zozeer over de wiskunde. (anders had ik er namelijk niets van begrepen).

avatar van Pazmaster
Interessante film met een waargebeurd verhaal over een Indiase wiskundige die naar Engeland vertrekt om zo zijn theorieën te delen. De film deed me ook denken aan A Beautiful Mind en doet daar wat mij betreft niet voor onder. Er wordt prima gespeeld en het ziet er ook nog eens goed uit. De wiskundige formules zijn voor mij abracadabra maar toch heb ik van deze film genoten. Films over genieën vindt ik altijd wel interessant, zeker als ze waargebeurd zijn. Goede film!

avatar van Banjo
Walter S. schreef:

Precies dit!
Een leuke, warme film die wat te braaf is..
En daardoor zal ik hem snel weer vergeten..

3 1/2 ster

avatar van knusse stoel
Dit was een film die mij nog goed in het geheugen zit, ongeveer 2 weken geleden gezien.
De film is van begin tot eind een indrukwekkend geheel, mooi verhaal, goed gespeeld en ook nog met acteurs zoals Toby Jones en Stephen Fry, die altijd hun werk op niveau (vind ik) afleveren.
Echt een mooie film! 8!

Heel mooie film over een stukje geschiedenis dat mij onbekend was.
Mooi verhaal, waar gebeurd dus, dat weliswaar een tragisch einde heeft.
Puike vertolkingen van de ganse cast, met daarin toch wel enkele bekende namen.
Heb genoten van deze prent die bovendien ook leerrijk is.
Warm aanbevolen.

Fijn filmpje, zo eentje waar eigenlijk weinig negatiefs over te melden is. Is geen uitgemaakte zaak overigens dat zo'n historisch drama mij automatisch kan boeien maar deze heeft een goed verhaal, een stevige vertelwijze, en vooral uitmuntende rollen van Irons en toch ook Patel. Vooral Irons heeft eindelijk weer een rol te pakken die hem op het lijf geschreven is, jammer toch dat zo'n goede acteur de laatste jaren zo vaak in prutswerk is terug te vinden. The Man Who Knew Infinity kon me dus positief verrassen, mindere punten zijn het net wat te sentimentele einde en de scènes in India die weinig aan het verhaal toevoegen, waardoor dit alles bij elkaar een heel aangename, maar geen echte top film is geworden.

avatar van Decec
Een mooie drama/biografie film...
Mooi en perfect verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jeremy Irons en Toby Jone...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

"The Man who knew Infinity" is een klassiek opgebouwde biopic die helaas wel het onderwerp wat tegen heeft. Het wetenschappelijk onderzoek van een wiskundige is nu precies geen materie die tot de algemene interessesfeer behoort en kans maakt om als boeiend te ervaren. Aldus is de kans reëel dat de inzet van de wetenschapper en de daaraan gekoppelde scenes niet emotioneel worden aangevoeld. Beste scene is dan volgens mij ook het pleidooi dat Jeremy Irons ten beste geeft om zijn beschermeling Ramanujan door het college van professoren te doen aanvaarden.
Film laat niet na tussendoor een zekere vooringenomenheid, noem het racisme, tegenover Indiërs te onderlijnen.
Een goede score toch omwille van het keurig acteerwerk. Jeremy Irons staat garant voor zijn job, Dev Patel is geen onbekende meer ("Slundog Millionair", "The Best Exotic Marigold Hotel"...) en Toby Jones als een soort dr Watson en zelfs netjes in zijn militair plunje.

avatar van IH88
“Don't be intimidated. Great knowledge comes from the humblest of origins.”

Mooi verhaal over de wiskundige Ramanujan, en de band die hij in Londen opbouwt met G.H. Hardy. The Man Who Knew Infinity is het sterkst als dit duo met elkaar in conclaaf gaat over allerlei wiskundige theorieën, en Patel en Irons zijn fantastisch in hun rollen. De overige personages blijven wat vlak en er zit opvallend weinig emotie in de film. Infinity richt zich vooral op de wiskunde en de band tussen Ramanujan en Hardy, en deze straight forward aanpak zorgt voor een vakkundig gemaakte film. Weinig echte hoogtepunten, maar wel een indrukwekkend verhaal over een briljant wiskundige.