Rocky (1976)

Drama / Sport

geregisseerd door John G. Avildsen
met Sylvester Stallone, Talia Shire en Burt Young

Rocky Balboa is een tweederangs bokser uit Philadelphia. Hij is een mislukking: hij woont in een afgedankt appartement en als bijbaantje is hij een inner van schulden. Ook probeert hij indruk te maken op de ietwat verlegen Adrian, zijn grote liefde. Dan krijgt Rocky de kans van zijn leven als hij door een publiciteitsstunt mag vechten tegen de wereldkampioen, Apollo Creed, om de wereldtitel. Rocky is vastberaden om het 15 rondes vol te houden, niet alleen voor zijn zelfvertrouwen, maar ook zodat hij kan bewijzen dat hij niet een of andere schooier van de straat is.

TEASER

avatar van rcuppen79
Dit jaar maar weer eens gestart met een herziening van de Rocky-reeks. Laatste keer dat ik ze gezien heb, moet toch alweer zo’n ruim tien jaar geleden zijn. Deze eerste Rocky-film staat echter nog altijd vers in mijn geheugen gegrift. Eén van de weinige films die ik heb bekroond met een maximale score en na 10 jaar is daar nog niets aan veranderd. Alles klopt gewoon: het verhaal, de karakters, de muziek en de sfeer. De reeks nam hierna een andere wending door zich meer op het spektakel van het eindgevecht te concentreren en minder op de karakters. Rocky is en blijft in mijn ogen een onvervalste klassieker.

avatar van Metalfist
You're gonna eat lightnin' and you're gonna crap thunder

Ik vraag me af of Sylvester Stallone indertijd zelf eigenlijk ooit heeft gedacht dat hij in 2018 nog altijd met de Rocky franchise zou bezig zijn. Het is ondertussen al een gekend verhaal hoe hij het initiële script van Rocky in enkele weken schreef, geen geld had en zelfs zijn hond wou verkopen om dan uiteindelijk na veel onderhandelingen de film gemaakt te zien worden en een wereldster te worden. Creed II staat dus op de planning en naar aanleiding daarvan wou ik de Rocky franchise nog wel eens (her)zien.

Het wordt in ieder geval een mengeling van films die ik ooit al wel heb gezien (Rocky en Rocky II) en films die ik nog nooit heb gezien (zowat al de rest) dus er staat me hopelijk nog wel een mooie tijd te wachten. Deze eerste Rocky is in ieder geval een mooie binnenkomer en krijgt een fikse verhoging in het stemgemiddelde. Dat komt vooral omdat dit zo heerlijk in elkaar zit en je gewoon een geweldige boksfilm voorgeschoteld krijgt. De sport zelf heeft me nooit zo veel gezegd, maar wat John G. Avildsen (en volgens mij mag de inspraak van Stallone en Carl Weathers niet onderschat worden) op het einde aflevert.. Het is gewoon een heerlijk iconische aaneenschakeling van scènes met dan natuurlijk die vlucht van Adrian naar Rocky in de ring. Een scène die vol zit met details ook zoals Paulie die wat ruzie krijgt met een beveiligingsagent en dan subtiel de touwen omhoog trekt zodat Adrian (terwijl Paulie nu niet echt fan, om het maar zachtjes uit te drukken, was van haar relatie met Rocky) toch naar Rocky kan geraken. Het knappe is ook dat de personages figuren van vlees en bloed zijn. Die ontmoeting tussen Rocky en Mickey halverwege de film waar Rocky toestemt dat Mickey hem mag trainen (Does my house stink?) is indrukwekkend in al zijn eenvoud.

Stallone, het blijft toch een heerlijk figuur. Niet meteen het schoolvoorbeeld van een Hollywood-acteur met die scheve mond van hem, maar er zit toch een begenadigd schrijver in hem. Hetgeen hij van deze Rocky film heeft gemaakt is indrukwekkend, hoewel er talloze rewrites zijn geweest, maar zijn rol als Rocky Balboa is misschien nog wel indrukwekkender. De scènes met Talia Shire - die een geloofwaardige metamorfose van Adrian weet neer te zetten - zijn er boenk op en Carl Weathers is en blijft gewoon een toffe 'bad guy'. Het staat tussen quotes omdat eigenlijk zijn enige slechte eigenschap zijn arrogantie is en in dat opzicht ben ik ook blij dat de schaal uiteindelijk in zijn richting doorweegt. Het had toch ergens niet geklopt dat Rocky had gewonnen, nu heeft hij dat in zekere zin ook gedaan door niet knock-out te gaan maar er zit een nuance in die perfect wordt neergezet door Stallone en co. Ook Burgess Meredith mag niet vergeten worden trouwens als zo'n typisch geharde coach, maar ook hij weet een zekere diepgang in de rol te leggen.

En je hebt natuurlijk ook die legendarische soundtrack. Iedereen die ooit al eens een trap is opgelopen zal wel in zijn hoofd het deuntje van Rocky hebben gehoord en al rondspringend met armen omhoog neuriënd naar beneden zijn gelopen. Dat is nu eenmaal Rocky, een film die in het geheugen blijft zitten. Apollo zegt op het einde "Ain't gonna be no rematch" waarop Rocky "Don't want none" antwoordt maar dat is dus een leugen gebleken. Ik vind het niet erg, hopelijk kan Rocky II ook op een verhoging qua score rekenen.

avatar van AJK
AJK
Op nummer 1 in mijn top tien.
Vind het nog altijd knap dat je denkt
naar een boksfilm te kijken terwijl het
een romantische drama lijkt te zijn.
Het scenario van Sly en de acteerprestaties
van Shire en Young verdienen alle 3 een
oscar in mijn ogen.Ook een geweldige
casting.Alles valt in deze film op zn plaats.
Fotografisch had het mischien wat beter
gekund maar wat zit ik te zeuren.Met weinig geld
zo n film op de poten te zetten.Geweldig.

avatar van FunkStarr
Er zijn dus nog mensen die deze in hun top 10 hebben staan en zelfs op 1! Hij is bij mij al een tijdje uit m'n top 10, maar dit blijft een ongekend meesterwerk inderdaad meneer AJK! Dat mag ook weleens gezegd worden dacht ik. Zonder deze film hadden we Stallone nooit gekend, deze film heeft hem gemaakt tot wat hij vandaag de dag is, één van de grootste actiehelden ooit. En dit is inderdaad gewoon drama met op het eind wat actie maar het draait allemaal om het drama gedeelte. Ik zie trouwens dat je Karate Kid ook in je top 10 hebt, die is van dezelfde regisseur (John G. Avildsen) als deze Rocky en heeft inderdaad er ook iets van weg. Bepaalde sfeer die opmerkelijk veel overeenkomsten heeft.

avatar van TronMan
Drama verpakt in een boks film. Eenvoudige man ,met vallen en opstaan ,op weg naar de top. Een man die wil winnen , voor zichzelf en voor zijn geliefden.
Nog steeds mooi en aangrijpend. Fijne soundtrack ook.

avatar van Shadowed
Leuk.

Begon voor mij niet heel hoopvol, met dat standaard en iets te dik aangezette drama maar op een gegeven moment kreeg dit filmpje me wel goed mee. Niet op emotioneel gebied, want ontroerd was ik niet, maar ik leefde op een gekke manier wel mee met Stallone.

Vooral omdat hij zo dommig acteert. Geen idee of dit de bedoeling was maar zijn wat langzame taalgebruik en dommige houding roepen wel een soort sympathie op. Zo krijgt Stallone je wel goed mee soms, echt een harde is hij hier dus niet.

Acteerwerk was wat theatraal soms, maar in het algemeen acteert iedereen wel prima. Het duurt lang voordat de film ook echt een boksfilm is, maar de laatste bokswedstrijd is stiekem wel behoorlijk gaaf. De spanning is er dan, het vermaak is helemaal op z'n 100. Heerlijk.

Toch wel een leuke film uiteindelijk, begon wat saai, maar kreeg me op een gegeven moment wel goed mee. Enkele hele leuke scenes, vergiet het legendarische deuntje niet, en de film is toch wel geslaagd. Duidelijk wat ouder, maarja.

avatar van eRCee
Euh, slechtste einde ooit?

avatar van eka81
rcuppen79 schreef:

niets aan toe te voegen ...

avatar van Paranoid_Fish
Niet slecht en het einde is best interessant. Laat ik maar niet beginnen over de volgende Rocky-films

avatar van Basto
Paranoid_Fish schreef:

3 en vooral 4 zijn geweldig!

avatar van Paranoid_Fish
Basto schreef:

3 en vooral 4 zijn geweldig!

Misschien moet ik ze nog een kans geven, maar ik herinner me niet veel goeds over 2 & 3. Daarna heb ik het opgegeven.

Marc24031971
Ongetwijfeld de beste boksfilms aller tijden , en is me dunkt niet te verbeteren in zijn genre .
Doch heeft Stallone veel te danken aan Chuck Wepner en Mohammed Ali , waar Rocky op gebaseerd is , kijkt u maar eens naar THE REAL ROCKY op you tube .
Stallone wist van geen hout nog pijlen maken en zag de legendarische kamp in 1974 tussen wereldkampioen Ali en de weinig bekende Wepner , die verbluffend goed stand hield .
Dit gevecht inspireerde Stallone , en bracht hem het grote geluk op .
Ook de vervolg delen zijn magistraal goed en een lust voor het oog qua Aktie en drama , maar ook in deze delen gebruikte Stallone weetjes uit het echte leven van Chuck Wepner , zodanig dat Wepner het welletjes vond en Stallone een proces aandeed ,en hij kreeg waar hij enigszins recht op had , een niet kenbaar gemaakt bedrag .
Terecht of niet , want je kan ook stellen dat bv het Rocky 2 eindgevecht afgekeken zou kunnen zijn van de boks scene uit de Chaplin film LIMELIGHT , en zo de nabestaanden van Chaplin zouden kunnen procederen en misschien nog wel tal van andere weetjes uit het echte leven of andere films die Stallone opmerkte en eventueel gebruikte in zijn films ???, inspiratie komt immers veelal voort uit wat men opmerkt via allerlei bronnen , de Rocky films blijven niet te evenaren aktie spektakels met tijd voor de nodige dramatiek en een onvergetelijke cast die het beste uit elkaar haalden , met opwindende en emotionele muziek .

avatar van FillumGek
Eindelijk dan toch deze klassieker eens gekeken. Boksfilms zijn niet meteen mijn favoriet, daarom liet het allemaal even op zich wachten. Sylvester Stallone acteert hier de jonge Rocky Balboa, een amateurbokser die een once in a lifetime oppertunity krijgt tegen de wereldkampioen Apollo Creed. Het is zowaar de eerste Stallone-film waar ik hem redelijk vind acteren.

Rocky is behoorlijk traag en neemt ruim de tijd om kennis te maken met verschillende characters. Het is dan ook geen actiefilm, voor spectaculaire gevechten moet je deze niet opzetten. De relatie tussen Rocky en Adrian is best aandoenlijk, Pauly daarentegen was maar irritant.

De sfeer en muziek is sterk. Leuk ook dat er zo'n geld tekort was dat de verkeerde poster en badjas van Rocky niet vervangen konden worden en Rocky deze fouten in de film zelf aanstipt. Na de trage aanloop neemt de film iets aan vaart toe en hoopte ik op een mooi einde, maar dat was nogal teleurstellend.

avatar van Movie Jim
Redelijk eerste deel van de Rocky reeks,
een paar dagen geleden weer eens herzien.
Ik ben wel een fan van Sylvester Stallone
maar kijk alleen naar zijn films
die mij dan aanspreken ik ben ook alleen,
dus mag ik zelf een keuze maken ha
Nou wat kan ik over de eerste film schrijven,

Als eerste Carl Weathers, Burgess Meredith,
Burt Young, en Talia Shire,
lijken allemaal beter te acteren
dan de erg onzekere Stallone
die probeert een stoer personage
neer te zetten wat hem redelijk afgaat.
Wie goed oplet ik heb opgelet
ziet dat Sylvester Stallone
op een gegeven moment
geen tekst meer heeft
en een paar keer
recht in de camera kijkt
autsch!
mij viel het toevallig op.
De romantiek is wel leuk
tussen Adrian en Rocky,
ook al leren ze elkaar
wel klungelig kennen
waardoor ik een beetje ongemakkelijk wordt,