Rocky (1976)

Drama / Sport

geregisseerd door John G. Avildsen
met Sylvester Stallone, Talia Shire en Burt Young

Rocky Balboa is een tweederangs bokser uit Philadelphia. Hij is een mislukking: hij woont in een afgedankt appartement en als bijbaantje is hij een inner van schulden. Ook probeert hij indruk te maken op de ietwat verlegen Adrian, zijn grote liefde. Dan krijgt Rocky de kans van zijn leven als hij door een publiciteitsstunt mag vechten tegen de wereldkampioen, Apollo Creed, om de wereldtitel. Rocky is vastberaden om het 15 rondes vol te houden, niet alleen voor zijn zelfvertrouwen, maar ook zodat hij kan bewijzen dat hij niet een of andere schooier van de straat is.

avatar van rcuppen79
Dit jaar maar weer eens gestart met een herziening van de Rocky-reeks. Laatste keer dat ik ze gezien heb, moet toch alweer zo’n ruim tien jaar geleden zijn. Deze eerste Rocky-film staat echter nog altijd vers in mijn geheugen gegrift. Eén van de weinige films die ik heb bekroond met een maximale score en na 10 jaar is daar nog niets aan veranderd. Alles klopt gewoon: het verhaal, de karakters, de muziek en de sfeer. De reeks nam hierna een andere wending door zich meer op het spektakel van het eindgevecht te concentreren en minder op de karakters. Rocky is en blijft in mijn ogen een onvervalste klassieker.

avatar van Metalfist
You're gonna eat lightnin' and you're gonna crap thunder

Ik vraag me af of Sylvester Stallone indertijd zelf eigenlijk ooit heeft gedacht dat hij in 2018 nog altijd met de Rocky franchise zou bezig zijn. Het is ondertussen al een gekend verhaal hoe hij het initiële script van Rocky in enkele weken schreef, geen geld had en zelfs zijn hond wou verkopen om dan uiteindelijk na veel onderhandelingen de film gemaakt te zien worden en een wereldster te worden. Creed II staat dus op de planning en naar aanleiding daarvan wou ik de Rocky franchise nog wel eens (her)zien.

Het wordt in ieder geval een mengeling van films die ik ooit al wel heb gezien (Rocky en Rocky II) en films die ik nog nooit heb gezien (zowat al de rest) dus er staat me hopelijk nog wel een mooie tijd te wachten. Deze eerste Rocky is in ieder geval een mooie binnenkomer en krijgt een fikse verhoging in het stemgemiddelde. Dat komt vooral omdat dit zo heerlijk in elkaar zit en je gewoon een geweldige boksfilm voorgeschoteld krijgt. De sport zelf heeft me nooit zo veel gezegd, maar wat John G. Avildsen (en volgens mij mag de inspraak van Stallone en Carl Weathers niet onderschat worden) op het einde aflevert.. Het is gewoon een heerlijk iconische aaneenschakeling van scènes met dan natuurlijk die vlucht van Adrian naar Rocky in de ring. Een scène die vol zit met details ook zoals Paulie die wat ruzie krijgt met een beveiligingsagent en dan subtiel de touwen omhoog trekt zodat Adrian (terwijl Paulie nu niet echt fan, om het maar zachtjes uit te drukken, was van haar relatie met Rocky) toch naar Rocky kan geraken. Het knappe is ook dat de personages figuren van vlees en bloed zijn. Die ontmoeting tussen Rocky en Mickey halverwege de film waar Rocky toestemt dat Mickey hem mag trainen (Does my house stink?) is indrukwekkend in al zijn eenvoud.

Stallone, het blijft toch een heerlijk figuur. Niet meteen het schoolvoorbeeld van een Hollywood-acteur met die scheve mond van hem, maar er zit toch een begenadigd schrijver in hem. Hetgeen hij van deze Rocky film heeft gemaakt is indrukwekkend, hoewel er talloze rewrites zijn geweest, maar zijn rol als Rocky Balboa is misschien nog wel indrukwekkender. De scènes met Talia Shire - die een geloofwaardige metamorfose van Adrian weet neer te zetten - zijn er boenk op en Carl Weathers is en blijft gewoon een toffe 'bad guy'. Het staat tussen quotes omdat eigenlijk zijn enige slechte eigenschap zijn arrogantie is en in dat opzicht ben ik ook blij dat de schaal uiteindelijk in zijn richting doorweegt. Het had toch ergens niet geklopt dat Rocky had gewonnen, nu heeft hij dat in zekere zin ook gedaan door niet knock-out te gaan maar er zit een nuance in die perfect wordt neergezet door Stallone en co. Ook Burgess Meredith mag niet vergeten worden trouwens als zo'n typisch geharde coach, maar ook hij weet een zekere diepgang in de rol te leggen.

En je hebt natuurlijk ook die legendarische soundtrack. Iedereen die ooit al eens een trap is opgelopen zal wel in zijn hoofd het deuntje van Rocky hebben gehoord en al rondspringend met armen omhoog neuriënd naar beneden zijn gelopen. Dat is nu eenmaal Rocky, een film die in het geheugen blijft zitten. Apollo zegt op het einde "Ain't gonna be no rematch" waarop Rocky "Don't want none" antwoordt maar dat is dus een leugen gebleken. Ik vind het niet erg, hopelijk kan Rocky II ook op een verhoging qua score rekenen.

avatar van AJK
AJK
Op nummer 1 in mijn top tien.
Vind het nog altijd knap dat je denkt
naar een boksfilm te kijken terwijl het
een romantische drama lijkt te zijn.
Het scenario van Sly en de acteerprestaties
van Shire en Young verdienen alle 3 een
oscar in mijn ogen.Ook een geweldige
casting.Alles valt in deze film op zn plaats.
Fotografisch had het mischien wat beter
gekund maar wat zit ik te zeuren.Met weinig geld
zo n film op de poten te zetten.Geweldig.

avatar van FunkStarr
Er zijn dus nog mensen die deze in hun top 10 hebben staan en zelfs op 1! Hij is bij mij al een tijdje uit m'n top 10, maar dit blijft een ongekend meesterwerk inderdaad meneer AJK! Dat mag ook weleens gezegd worden dacht ik. Zonder deze film hadden we Stallone nooit gekend, deze film heeft hem gemaakt tot wat hij vandaag de dag is, één van de grootste actiehelden ooit. En dit is inderdaad gewoon drama met op het eind wat actie maar het draait allemaal om het drama gedeelte. Ik zie trouwens dat je Karate Kid ook in je top 10 hebt, die is van dezelfde regisseur (John G. Avildsen) als deze Rocky en heeft inderdaad er ook iets van weg. Bepaalde sfeer die opmerkelijk veel overeenkomsten heeft.

avatar van TronMan
Drama verpakt in een boks film. Eenvoudige man ,met vallen en opstaan ,op weg naar de top. Een man die wil winnen , voor zichzelf en voor zijn geliefden.
Nog steeds mooi en aangrijpend. Fijne soundtrack ook.

avatar van Shadowed
Leuk.

Begon voor mij niet heel hoopvol, met dat standaard en iets te dik aangezette drama maar op een gegeven moment kreeg dit filmpje me wel goed mee. Niet op emotioneel gebied, want ontroerd was ik niet, maar ik leefde op een gekke manier wel mee met Stallone.

Vooral omdat hij zo dommig acteert. Geen idee of dit de bedoeling was maar zijn wat langzame taalgebruik en dommige houding roepen wel een soort sympathie op. Zo krijgt Stallone je wel goed mee soms, echt een harde is hij hier dus niet.

Acteerwerk was wat theatraal soms, maar in het algemeen acteert iedereen wel prima. Het duurt lang voordat de film ook echt een boksfilm is, maar de laatste bokswedstrijd is stiekem wel behoorlijk gaaf. De spanning is er dan, het vermaak is helemaal op z'n 100. Heerlijk.

Toch wel een leuke film uiteindelijk, begon wat saai, maar kreeg me op een gegeven moment wel goed mee. Enkele hele leuke scenes, vergiet het legendarische deuntje niet, en de film is toch wel geslaagd. Duidelijk wat ouder, maarja.

avatar van eRCee
Euh, slechtste einde ooit?