Rocky (1976)

Drama / Sport

geregisseerd door John G. Avildsen
met Sylvester Stallone, Talia Shire en Burt Young

Rocky Balboa is een tweederangs bokser uit Philadelphia. Hij is een mislukking: hij woont in een afgedankt appartement en als bijbaantje is hij een inner van schulden. Ook probeert hij indruk te maken op de ietwat verlegen Adrian, zijn grote liefde. Dan krijgt Rocky de kans van zijn leven als hij door een publiciteitsstunt mag vechten tegen de wereldkampioen, Apollo Creed, om de wereldtitel. Rocky is vastberaden om het 15 rondes vol te houden, niet alleen voor zijn zelfvertrouwen, maar ook zodat hij kan bewijzen dat hij niet een of andere schooier van de straat is.

avatar van JeroenFR08
Na lang uitstellen, waarom weet ik niet, besloten deze klassieker maar eens op te zetten. Geweldig vind ik hem niet. Degelijk wel.

Stallone acteert prima. Maar voor mij rest de vraag of hij nou echt zo'n retard is, of dat ie dat alleen maar als karakter speelt. Vond m in First Blood eigenlijk hetzelfde. Kan aan mij liggen.
Shire en de rest van de cast spelen leuk mee.

Wat vooral top aan de film is, is het sfeertje dat weer op en top 70's is. Paar fijne scenes van Rocky zn voorbereiding. En natuurlijk de fijne soundtrack die aan de sfeer bijdraagt. Prima.

Toch mist er iets. De gehele film bouwt op naar het laatste gevecht. Eigenlijk lijkt het een beetje op A few good men. Waar de gehele film ook word opgebouwt naar de rechtbank scene. Ben hier nooit zo'n fan van omdat dan de rest van de film eigenlijk minder intressant is. Maar bij deze valt het mee. Rocky zn ontwikkeling is wel leuk om te volgen.

Al met al prima, maar snel nogeens zien hoef ik niet.

avatar van des1
Mee eens met de superlatieven over deze film. Alles is goed aan de film. Vooral de tijd die is genomen voor het uitlichten van de karakters. Kan dat nog tegenwoordig? Meestal wordt door de ADHD generatie meteen geroepen dat een film langdradig is. Ook hier op moviemeter. Maar ook kan geconstateerd worden dat deze eerste film voor een groot deel van zijn hand... meteen ook Stallone's beste film is. Erna heeft ie best nog veel genietbaars gemaakt, maar deze blijft Numero Uno.

avatar van AC1
AC1
Het ons laten geloven dat het meisje van de dierenwinkel een godin is ... Dat is Rocky!

avatar van FunkStarr
des1 schreef:

Helemaal eens .

Geweldige film over een amateur bokser die de kans krijgt om het in de ring op te nemen tegen de wereldkampioen. Naast een boksfilm ook zeker een mooi liefdesverhaal dat een aantal vertederende scenes oplevert. Goeie en herkenbare muziek van Bill Conti die de toon goed weet te zetten. Sylvester Stallone is perfect als de sympathieke underdog en zet hier een iconisch filmpersonage neer. De eerste blijft natuurlijk de beste en is met recht een klassieker te noemen.

avatar van IH88
Adrian, Adriaaannn, Adriaaaannnnn!!

Rocky is een goede boks film met de underdog die alles geeft om de wereldkampioen te kunnen verslaan. Rocky Balboa heeft weinig in het leven en maakt ook weinig van zijn leven, maar als hij de kans krijgt om te boksen tegen de wereldkampioen zie je zijn vastberadenheid toenemen en krijgt hij steeds meer zelfvertrouwen en eigenwaarde. Ook het liefdesverhaal is mooi gedaan en er wordt tijd uitgetrokken om de personages diepte te geven. Stallone is fantastisch als Rocky en weet de underdog rol goed te vertolken. Talia Shire vond ik persoonlijk wat minder. Haar verlegen karakter speelt ze goed maar toch miste ik wat. Misschien dat haar personage iets te weinig karakter heeft en wel heel verlegen is. Een persoonlijke favoriet is stiekem ook wel Carl Weathers als Apollo Creed. Zijn opkomst tijdens het gevecht is voor mij legendarisch. Heerlijk. De soundtrack is geweldig en vooral als Rocky aan het trainen is wordt de muziek goed toegepast. Wanneer Rocky de trappen van het Philadelphia Museum of Art oploopt krijg je spontaan kippenvel.

Rocky volgt het vaste stramien van de underdog die boven zichzelf uitstijgt. Verrassend is het nergens en op sommige momenten wordt het allemaal wat langdradig. Dat is ook wel een probleem van zulke films die heel erg naar een hoogtepunt toewerken. Klagen over de voorspelbaarheid wil ik niet want zoals ik al zei bij mijn recensie van Southpaw: ‘klagen over de voorspelbaarheid van boks films is als klagen over verregende zomers in Nederland, beetje nutteloos’. Rocky heeft een aantal iconische scènes, een schitterende soundtrack en ijzersterke acteerprestaties maar beklijven wil de film voor mij ook weer niet.

avatar van martijn011
Eindelijk eens gezien. Rocky wordt toch beschouwd als een klassieker en je telt tegenwoordig niet mee als je je klassiekers niet gezien hebt.

Het viel me helaas niet mee. De film is wel erg langzaam en zo heel veel gebeurt er niet. Dat zou op zich niet zo erg zijn als er andere aspecten aan de film goed zouden zijn. Helaas is niet alles even goed.
Zo vond ik het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven. Stallone is gewoon een matig acteur. Ook de bijrollen zijn niet goed.

Gelukkig zit het met de sfeer wel goed. Ook het eindgevecht is goed weergegeven zodat ik toch nog met een positief gevoel afsloot.
Nipte voldoende.

avatar van Ajax&Filmfreak
Dat Stallone een matig acteur is is echt een open deur die je intrapt.
Gelukkig vond ik de rest van de film wel goed.

avatar van Vdk_Movie
Ajax&Filmfreak schreef:
Dat Stallone een matig acteur is is echt een open deur die je intrapt.
Gelukkig vond ik de rest van de film wel goed.
Stallone een matige acteur? Oke ik moet toegeven dat hij veel geluk heeft gehad met het script van Rocky en Rambo, maar hij was gewoon de ideale man voor deze rollen.. Ook in Grudge Match uit 2013 (Rocky vs Raging Bull) liet hij zien best aardig te kunnen acteren. Maar hij hoort natuurlijk ook weer niet in het rijtje Marlon Brando, Pacino, De Niro, Tom Hanks, Harvey Keitel thuis.

p.s

Ik ben zeer benieuwd naar de film Creed!

avatar van blurp194
Rocky.

Na Rambo - misschien - de bekendste filmserie van Stallone. Of überhaupt. Een naam die in elk huishouden ter wereld zo'n beetje gelijk staat aan de bokser die de American Dream uitbeeldt. Werk hard, eis veel van je zelf, en je wint. Of zoiets dan toch, dacht ik, want ik had de hele serie Rocky eigenlijk nog nooit gezien.

Tijd om eens wat in te halen, en nou ik met een stevig zere keel en een druipneus thuis zit is dat een mooi moment. Een rockymarathon. Waarvan net deel 1. En dat bleek toch wat meer in zich te hebben dan de verzameling cliche's die ik verwacht had. De grauwe en uitzichtloze boel in het Philadelphia van de jaren-70 bijvoorbeeld. Niet zo heel verschillend van het arbeidersbuurtje waarin ik opgegroeid ben, misschien - maar het is wel al een tijdje geleden.

Aan Stallone valt dan vooral zijn melkmuiltje op, maar meer nog dan dat, zijn stem die erg herkenbaar is maar ook over de jaren heen dezelfde is gebleven, en niet zo veel verschilt over films heen. Geen onderdeel van Stallone's acteergamma kennelijk, een andere stem op zetten. Da's geen kritiek overigens, de man verdient toch vooral een gezond respect - niet dat hij nou echt hoogdravende acteerprestaties levert gemiddeld, maar het is wel vakwerk en hij verovert er wel de wereld mee.

In het verhaal toch vooral een verrassing - het einde. Toch net een tikkie anders dan ik gedacht had, en ook een behoorlijk stuk sentimenteler. De rol van Talia Shire in het verhaal is dan ook belangrijker dan ik aan had zien komen. Zo zie je maar weer, vooroordelen.

Leno schreef:
Eindelijk weer eens gezien, en nogsteeds een goede film. Stallone speelt een aardige rol als domme loser, wat hij ook al goed deed in Cop Land (vaker zulke rollen aannemen?), en de dialogen en decors zijn erg treffend en sfeervol.

De film blijft prachtig. De setting is prachtig, de muziek past perfect bij het verhaal en de genuanceerde rol van Stallone is erg mooi. Je gelooft bijna niet dat hij die rol acteert en dat is toch bijzonder.

avatar van patrick17
Nu Stallone met een nieuwe film komt ga ik toch maar eens goed door de reeks heen.

Een prachtige film die mooi aandacht geeft aan de jaren 70. Een verhaal van iemand die opkruipt naar grotere hoogte. De verschillende verhaallijnen met vriendin en 'trainer'.
De eindsetting die ze prima voor elkaar hebben.
Het einde wat deze film verdiende hebben ze prima in beeld gebracht.

avatar van Majestics
Stallone met dat leren jasje en die hoed, wat een nostalgie zeg...klassieker!

avatar van Vdk_Movie
En echte classic en ik hou van die sfeer! Erg goede film. 4.0

avatar van xgogax
Filmklassieker met een groot hart ; talks the talk ... walks the walk !

Mijn nominatie voor de mooiste soundtrack ooit : Bill Conti - the final bell

MaartenTuinstra
Mooie filmklassieker met Stallone in zijn beste rol.

Een echte klassieker inmiddels, en dat lijkt me terecht. Alleen al om het mooie verhaal, de sfeer en de fantastische muziek. De trainingsscène en het slotstuk zijn bovendien van grote klasse, al valt bij herziening op dat de film daarbuiten wat minder sterk is dan gedacht. Een halfje eraf dus.

avatar van Jusstinb
De eerste uit de reeks! Inmiddels al 40 jaar oud! Dit stoort niet maar geeft de gehele film juist zo een aparte sfeer. De boks film die je natuurlijk gezien moet hebben! Niet altijd even spannend maar zeker onderhoudend. Training en boks gerelateerde gedeeltes zijn het beste. De romance is nogal ongemakkelijk te noemen. Even wennen aan Sylvester Stallone, maar het is een icoon.

avatar van stefan dias
Sylvester Stallone kan ik echt niet ernstig nemen als acteur en jaaaren heb ik me geërgerd aan Rocky… zonder de film ooit gezien te hebben. Tot gisterenavond… ik heb de film maar eens een kans gegeven.

En dat viel reuze mee. De sfeer is echt geweldig: de vuile straten van Philadelphia en de groezelige sfeer in het bokszaaltje en in zijn schamele woonst: allemaal prima. Ook dat geweldige, warme rood dat blijkbaar alleen maar in seventies films lijkt te zitten wist me heel hard te bekoren. En gelukkig is Stallone zo slim om een een domoor te vertolken want met zo'n scheve muil kan je echt geen intelligent wezen neerzetten.
Maar dan gaat het mis: het scenario lijkt werkelijk op niks te steunen: uiteindelijk draait het om een onwaarschijnlijke liefde, waar je nergens passie voelt, tenzij in die eerste kus. En om een nog meer onwaarschijnlijke bokswedstrijd.
De metamorfose van Thalia Shire (mooie dame overigens) is schrijnend cliché: brilletje af en hoppa: een beauty komt tevoorschijn. En dat de Italian Stallion 15 ronden volmaakt tegen de wereldkampioen dankzij een paar trainingen met een vetertje tussen zijn voeten en door wat tegen karkassen aan de rammen… oh boy.
Als de eindtitels komen is het echt van… "was het dat nu?"

Maar om even terug te komen op mijn ergernis: beeld je maar even in dat je Martin Scorsese bent. Je hebt met Taxi Driver net een film gemaakt voor de eeuwigheid: een groezelig stadsportret van New York met sublieme vertolkingen van De Niro, Keitel en Jodie Foster. Je bent zelfs voor een oscar genomineerd… en dan kaapt Rocky, met een belachelijk simplistisch verhaaltje die oscar voor je neus weg!!!!

Arme Marty.

Een goede 2,5 voor de sfeer en vooral de eerste helft.

m1chel
We kennen legendarische boksfilms als Raging Bull, Ali, Warrior en The Fighter, maar niet een van die films komt ook maar in de buurt van Rocky. Het verhaal komt van de hand van Sylvester Stallone en na deze film kon niemand meer om hem heen, te bedenken dat Stallone heel veel moeite had om het script te verkopen aan de studio’s. Toen producers Irwin Winkler en Robert Chartoff interesse kregen in het script en Stallone $350.000 boden voor zijn script, weigerde Stallone het voorstel, tenzij hij zelf de hoofdrol mocht spelen. Dat was opzienbarend, want Stallone had maar $106 op de bank staan. Hij had geen auto en was bezig met zijn hond te verkopen omdat hij zijn voer niet meer kon betalen. Toen de producenten het script naar United Artist had gebracht wilde ze voor de rol van Rocky acteurs James Caan, Robert Redford of Burt Reynolds hebben en van Stallone wilde ze niets weten. Gelukkig haakte deze acteurs af omdat United Artist het budget niet wilde overschrijden en toen kwam Stallone toen weer in beeld.

Qua sfeer is Rocky misschien wel de beste film ooit gemaakt. De film ademt jaren 70 uit in al zijn facetten en dat wordt perfect aangevuld door de prachtige melancholische muziek van Bill Conti. De opening is alleen al schitterend met de bokswedstrijd tussen Rocky en Spider Rico. Als de wedstrijd over is en Rocky zijn schamele $40 krijgt, gaat hij weer op pad naar huis. Hij wil de volgende wedstrijd vechten, maar moet wachten. Als Rocky later weer in de sportschool komt, is zijn kluisje vergeven aan een andere bokser. Boksschooleigenaar Mickey wil niets van Rocky weten en vindt hem een klaploper. Als Mickey erachter komt dat Rocky uitgedaagd wordt door wereldkampioen Apollo Creed, wil hij hem plots wel trainen. De scène waar Mickey naar zijn appartement komt is een van de meest aandoenlijke scènes uit de film. Ze krijgen ruzie als Mickey plots zegt dat hij hem aan Rocky Marciano doet denken. Het moment dat Mickey zwaar aangeslagen het appartement verlaat en Rocky toch achter hem aan gaat is een zeer aandoenlijke scène die subliem is geschoten.

De training van Rocky is erg realistisch in beeld gebracht. Het begint ook allemaal moeizaam en dat is juist het mooie aan die scène. Onder het hardlopen krijgt hij kramp in zijn zij en hij is zo houterig als het maar kan. Maar Rocky is een echte doorbijter en na een poosje begint hij flink zelfvertrouwen te krijgen. Als hij ook nog eens het hart van Adrian veroverd, de zus van zijn vriend Paulie, verloopt alles op rolletjes. Als Adrian bij Rocky intrekt is Paulie natuurlijk woest en stinkend jaloers op Rocky. Paulie wordt perfect neergezet door acteur Burt Young die deze rol tot aan de laatste Rockyfilm zou vertolken. De heethoofdige dwerg met de grote mond en een hart van goud.

Het eindgevecht is een epische strijd die een legendarische status heeft gekregen in zowel de filmwereld als in de bokswereld. Juist de ontknoping komt erg onverwachts en vooral voor 1976. Ik zal niet teveel verklappen voor de mensen die het nog niet gezien hebben, maar dit waren dingen die niet erg veel voorkwamen in de filmwereld. Het was altijd een super dramatisch einde, zoals in de film The Champ uit 1931 en diens remake uit 1979 of het was volle glorie. Kortom: Rocky is een ongeëvenaarde klassieker in zijn genre die een vervolg kreeg die misschien wel even goed was als het eerste deel. In Rocky III begon het allemaal wat meer vermakelijk te worden, maar nog wel met een serieuze ondertoon, die in het vierde deel compleet verdween.

De film ontving drie Oscars, namelijk voor beste film, best regisseur en beste montage. Hij werd maar liefst voor tien Oscars genomineerd. Ook bij de Golden Globes en de BAFTA Awards viel Rocky vol in de prijzen, iets wat de vervolgen nooit meer bereikte. Regisseur John G. Avildsen regisseerde in 1990 ook nog Rocky V, maar die werd erg slecht ontvangen en door de Rocky-fans als slechtste film uit de reeks beschouwd. Rocky keerde dit jaar weer terug in het indrukwekkende Creed, dat de sfeer van de eerste film weer goed te pakken had. Ik kan de conclusie dan eigenlijk ook direct trekken dat Rocky V en het tegenvallende Rocky Balboa eigenlijk nooit gemaakt hadden mogen worden.

Rocky is gewoon de beste boksfilm ooit gemaakt, daar kunnen we heel kort over wezen. De sfeer is ongeëvenaard en in combinatie met de prachtige melancholische muziek van Bill Conti, wordt de film een sublieme kijkervaring en een ware reis in de tijd naar het jaar 1976. Met nog vijf vervolgfilms en een spin-off film is Rocky Balboa nog steeds niet vergeten. Met drie Oscars en verschillende Golden Globe Awards en BAFTA Awards op zak is Rocky simpelweg een film die bij mij hoog in de top tien staat. Heb je de film nog niet gezien? Zorg dat je hem snel ziet en laat je in in het leven van Rocky Balboa.

leuke film.heb de complete box een tijd geleden gekocht.
blijft een klasieker.en blijft goed.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Wie vandaag de dag aan Rocky denkt, denkt aan boksen. Toch is deze eerste Rocky eigenlijk totaal geen boksfilm, in tegenstelling tot de latere vervolgen. Rocky gaat in hoofdzaak om de naïeve, praatgrage Rocky, een bokser met een hart van goud, die aanpapt met Adrian, het verlegen meisje uit de plaatselijke dierenzaak. Dit is niet volkomen oninteressant, maar het drama en de romantiek gaat op den duur wel behoorlijk slepen. Dit is mede omdat bepaalde bijpersonages, waaronder Adrian zelf, niet bepaald interessante figuren zijn. Pas na ruim een uur gaat de film in de volgende versnelling en komen de trainingen en de uiteindelijke bokswedstrijd, dat waar we Rocky allemaal zo goed van kennen. Mede door het lage budget voelt de film gritty en rauw en dat staat de film eigenlijk heel goed. De sfeer is prima, de muziek is inmiddels iconisch en de vertolkingen zijn prima, met name Stallone, Wheaters en Meredith spelen goede rollen. En tja, dat gevecht tussen Stallone en Wheaters blijft simpelweg tof.

3,5 sterren.

avatar van Tommy De Vito
Zo hé, wat een geweldig mooie film is 'Rocky'. Deze eerste deel had ik nog nooit eerder gezien, en ik werd echt omver geblazen. Ja, dat is ook mogelijk bij een drama/sport film.

De film weet eigenlijk vanaf de eerste minuut te boeien. We volgen het leven van de armoedige Balboa uit Philadelphia. Hij heeft het niet breed en niet makkelijk, maar toch leeft Balboa graag het leventje die hij nou eenmaal leeft. Zijn positieve en lieve karakter houden hem op de been. En natuurlijk zijn passie voor het boksen. Daarnaast wordt hij ook stapelverliefd op de zus van zijn beste vriend. Het verhaal van Rocky is natuurlijk (wereld) bekend en daarom zal ik daar dan ook niet veel over uitweiden.

Wat ik nog wel wil melden zijn de mooie aspecten die de film biedt. De sfeer is om te beginnen prachtig. Echt, je wordt zo in de jaren '70 meegenomen. Subliem. De muziek is legendarisch. O.a. prachtige intro muziek. Grote doorbraak van Stallone, die in deze film heerlijk zijn ei kwijt kan. Prachtig geacteerd. Stallone is zeker niet een slechte acteur, onlangs was zijn vertolking in 'Creed' voldoende voor een Oscarnominatie. Daarnaast vind ik het simpele verhaal toch zo boeiend en prachtig tegelijk. Met drie welverdiende Oscars, is deze film gewoon een klassieker!

avatar van John Barry
Redelijk goede film. Stallone acteert erg goed als Rocky. Het acteerwerk van de rest van de cast is ook in orde. De film draait gelukkig niet alleen om het boksen, maar toch vooral in de eerste plaats om de persoon Rocky, een underdog die de kans krijgt boven zich zelf uit te stijgen. Wat in de film goed uit de verf komt is de liefdesverhouding tussen Rockey en Adrian. De verhouding is goed opgebouwd en voegde ook daadwerkelijk iets toe aan de film. Speciale vermelding voor componist Bill Conti die erg goede muziek heeft gemaakt voor de film.

avatar van Fisico
Na de Alienreeks is momenteel wekelijks de Rockyreeks op TV. Ik zag deze ooit al eens (behoudens het nakomertje uit de jaren 2000). De eerste Rocky blijft steengoed en is eigenlijk opgebouwd in twee grote delen. Het eerste deel focust zich op het leven van Rocky zelf. Rocky die als amateurbokser en afperser in dienst van een malafide figuur de eindjes aan elkaar tracht te knopen. Zeer veel sfeerschepping in de film met die grauwe desolate achtergestelde buurt van Philadelphia. De muziek maakt het dan ook helemaal af (zowel om de buurt te accentueren als als oppepper tijdens zijn Spartaanse training).

Daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed tussen de liefdesverhouding tussen Adrian en Rocky. Adrian, een wat seutig teruggetrokken personage die zich in de andere films zich wat zelfbewuster en zelfstandiger zal ontpoppen. Stallone, die steeds nogal stoned overkomt met zijn "gedrogeerde" blik en hangende lippen is perfect gecast voor een boksersfilm. Het betekende dan ook zijn grote doorbraak in Hollywood.

De invitatie om te kunnen vechten om de wereldtitel is een beetje met de haren getrokken, maar daar gaan we nu even niet moeilijk over doen. De magie is er en blijft moeiteloos overeind: ook Carl Weathers draagt zijn steentje hierbij toe. Het einde is toch nét dat tikkeltje anders dat je zou verwachten, maar ideaal voor de verdere uitdieping van de personages in de vervolgreeks.

avatar van mjk87
Prima film. Het ligt er soms allemaal wat te dik op, maar als geheel overtuigt het wel. Een mooie langzame opbouw, geen al te groot verhaal en vooral de romance is best lief, al is Shire in het begin net iets te veel aan het overacteren - daar geloofde ik haar gewoonweg niet. Sly is verder een redelijk acteur maar in ieder geval iemand die de sympathie heeft dus dan ben je al snel prima in je rol. Verder aardige sfeerbeelden al vond ik sommige films uit die tijd met dezelfde omgevingen wat beter. Ik vraag me wel of of deze film de status die het nog heeft dat te danken heeft aan de kwaliteit van deze film, of doordat er nog flink wat vervolgen kwamen en daarmee vooral de serie flink bekend is. Deze eerste in ieder geval 3,5*.

mjk87 schreef:

mmm… Oscarwinnaar. Ten nadele van Taxi Driver zowaar.

avatar van mjk87
stefan dias schreef:

mmm… Oscarwinnaar. Ten nadele van Taxi Driver zowaar.

Ja dat weet ik ja, maar er zijn ook genoeg winnaars in het vat der vergetelheid gekomen. Spotlight of Shakespeare in Love, iemand nog? En dat vraag ik me bij deze ook af hoe de status zou zijn, had deze niet al die vervolgen gehad.

mjk87 schreef:

Ik vind Spotlight wel een heel goede film. 'Ordinary people' dan weer wat minder… maar we zijn een beetje off-topic aan het gaan.

De underdog wint van de kampioen; een feelgood movie
Geweldige film met acteurs op de juiste plaats.
Soms laat het acteertalent wat afweten maar dat mag de pret niet drukken.
Wat saaie stukken die nodig zijn voor de opbouw richting het eindgevecht, al met al toch een topfilm