ad

Geregisseerd door: Sylvester Stallone

Met onder meer: Sylvester Stallone, Talia Shire en Carl Weathers

Releasedatum: 21 november 1985

Over Rocky IV

"He's facing the ultimate challenge. And fighting for his life."

Wanneer Rocky's vriend Apollo Creed doodgeslagen wordt tijdens een gevecht met de superfitte Russische bokser Ivan Drago, geeft Rocky zichzelf hier de schuld van. Opgehitst door de arrogantie van de Rus besluit Rocky het gevecht met hem aan te gaan, dit keer echter in Rusland.

imageimageimageimageimage

Sports Announcer

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

finalman schreef:

Binnenkort directors cut. Alle scenes met de robot zullen verdwijnen en Drago zijn rol wordt groter.

Enig idee wanneer of is dat onbekend?

Ik heb kort geleden het origineel nog in de bios gezien en wil de vervolgen ook eens opnieuw zien. Zou leuk zijn om bij deel 4 dan Stallone zijn nieuwe versie te pakken.

avatar van finalman

finalman

Hopelijk zeer binnenkort, volgens Stallone. Hij wil het ook in de cinema laten draaien. Benieuwd.

avatar van rebelkush

rebelkush

0,5 is eigenlijk teveel voor dit film. Nou ja ik vond de robot best wel geinig

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

I guess what I'm trying to say, is that if I can change, and you can change, everybody can change!

Opnieuw bekeken en wederom ontzettend genoten van een Rockyfilm die nog meer dan de voorgangers het randje van het ongeloofwaardige op heeft gezocht. Waar de eerste Rocky nog ging over een amateurbokser die met hard werken een relatie en carrière op wist te bouwen, daar gingen de vervolgen veel meer over de top en gericht op trainen en boksen. Is dat slecht? Nou ja, zo goed als het origineel waren de vervolgen niet, maar de funfactor was gigantisch hoog. Hoe cheesy alles ook mag zijn (neem die hilarische overwinningsspeech op het einde die in mijn opening van dit bericht staat haha), het is wel pakkend en boeiend.

Opnieuw krijgt Rocky hier een imponerende en foute tegenstander, na Apollo Creed en Mr. T in de vorige films. Maar waar zij showvechters waren met idiote oneliners en gekkigheid, daar is Ivan Drago een zwijgzame en volgzame Russische beer die onverwoestbaar lijkt zoals men destijds de soldaten daar drilde. Deze film draait om Drago die Rocky's vriend Apollo dood slaat in een demonstratiewedstrijd in Las Vegas, waarna Rocky naar zijn thuisland trekt om hem in Moskou in elkaar te rammen. Het is enorm voorspelbaar, maar wel fijn uitgewerkt.

Stallone is geen grootse acteur, maar zijn personage Rocky blijft warm en menselijk neergezet. Wel prima dat zijn gezinsleven op de achtergrond staat, want daar was ik al bij Rocky II een beetje klaar mee. Meer focus op zijn sport doet de films gewoon goed. Maar de dood van Apollo Creed blijft wel indrukwekkend. Ik vind het ook jammer, want zijn rol was leuk. Het is verder wel een goede keus, want Rocky moet iets hebben om voor te vechten. Het trainingsgedeelte wordt er wel snel doorheen gejaagd, maar ergens is dat een goede zaak omdat er meer dan genoeg tijd voor het grote eindgevecht over blijft. Ik vond bijvoorbeeld in de vorige film het eindgevecht met Mr. T een beetje oppervlakkig en snel, maar dat is hier niet. Het is een toffe clash en gaat lekker lang door.

Wel ligt natuurlijk dat pro-Amerika gevoel hier erg dik bovenop. Drago is die typische stereotype karakterloze vechtmachine die kwaad heeft gedaan en Rocky is de goedzak die de hoop van zijn land is. Op het einde is het bijna zo dat Rocky de Koude Oorlog op heeft gelost Ja, het is lachwekkend, maar het werkt hier gewoon. Het hele Russische publiek dat voor Rocky klapt en juicht is too much, maar ach.

Een meer dan geslaagd vervolg in een reeks die ik ontzettend leuk vind. Op naar deel V, wat helaas wel een matige film in mijn geheugen is.

3,5* blijven staan

Onderhond

Echt op alle gebied een tragisch slechte film, Drago is als onuitstaanbare oerRus gewoon sympathieker dan Rocky.

Enige leuke is dat je een half uur lang naar twee wandelen burchten zit te kijken die volop op elkaar inmeppen. Verder was het compleet onbehapbare onzin.

avatar van Basto

Basto

Onderhond schreef:

Ik had gedacht dat je misschien nog wel de lol had in kunnen zien van deze stripboek(achtige)verfilming.

Misschien dat ik m zelf dit weekend weer eens meepak.

Onderhond

Basto schreef:

Ik begrijp wel waar je op doelt (en waar z'n cultstatus vandaan komt), maar het werkte niet echt voor mij. Voor een comicbook ervaring zit er teveel slecht drama in, is het verre van spectaculair genoeg en is de held veel te onsympathiek.

Als je dan toch een "slechte" film wil maken, doe het dan goed

avatar van Basto

Basto

Wappie Stallone

Stond al langer klaar voor herziening en na de post van Onderhond heb ik m meteen maar weer eens opgezet.

Even terug naar 1985. De koude oorlog bevond zich met alle kruisraketten op een hoogtepunt en nadat Rambo de russen een lesje had geleerd en alsnog de Vietnamoorlog had gewonnen, was het aan Rocky om dit nog eens meer dan dunnetjes (lees: vet) over te doen. Met de toen nog onbekende Lundgren hadden ze een prachtige bad guy te pakken. En iedereen weet dat de film zo goed is als de bad guy.

Eerst is het aan een geestelijk labiele Apollo Creed en James Brown om het tegen m op te nemen. En waar ik 1985 de sympathie nog duidelijk bij de Amerikanen lag, hoop je nu dat hun hoogmoed ten val komt. Het lachje van Brigitte Nelson is briljant!

Daarmee verliest de film een hoop van de dramatische impact. Maar het wordt nog gekker.

Vervolgens neemt Rocky het op tegen Drago. Maar eerst krijgen we een uitgebreide trainingsvideo. Rocky is hier de oermens en vertegenwoordigt de, wat we tegenwoordig zouden noemen; de alternatieve geneeswijze-, weerstandsgoeroes- en virusontkennersclub. Beetje rennen door de sneeuw, huifkartrekken en stenen gooien. De russen kiezen duidelijk voor de wetenschap. Meten is weten, state of the art en niks wordt aan het toeval overgelaten. Tegenwoordig, en zeker in Coronatijd, zouden de scriptschrijvers de rollen vast omdraaien. Maar om toch echt duidelijk te maken dat de russen toch echt fout zitten, krijgt Drago een spuitje. Doping? Of is het het superieure Sputnik vaccin?

Enfin. De sympathie ligt niet meer perse bij Rocky na die al, anno 2021.

Het eindgevecht is gelukkig nog steeds te idioot voor woorden, waarbij Lundgren duidelijk het meest charisma heeft. Tijdens de opnames sloeg hij Stallone ook daadwerkelijk bijna dood.

Maar ondanks dat de hele boel 35 jaar later een hele andere lading heeft, blijft het vermakelijke kolder.

En uiteindelijk was het natuurlijk wel Rocky’s speech dat Glasnost inleidde.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

De foutste maar stiekem misschien wel de meest herkijkbare Rocky. Dolph Lundgren is een gedenkwaardige tegenstander en de scène met James Brown tot aan het if he dies, he dies vind ik in alle opzichten heerlijk om naar te kijken

Twijfel een beetje tussen 3,5 en 4, misschien bij een onvermijdelijke herkijk hoger.

avatar van anoniempje28

anoniempje28

Met afstand het beste deel , de beste tegenstander en geweldige muziek.

Hier zag Stallone er ook geweldig uit