Rocky IV (1985)

Drama / Sport

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Carl Weathers en Dolph Lundgren

Wanneer Rocky's vriend Apollo Creed doodgeslagen wordt tijdens een gevecht met de superfitte Russische bokser Ivan Drago, geeft Rocky zichzelf hier de schuld van. Opgehitst door de arrogantie van de Rus besluit Rocky het gevecht met hem aan te gaan, dit keer echter in Rusland.

Ik heb deze film indertijd in de bios gezien.
Toen rocky won barstte er een denderend applaus los in de zaal maar man man wat een bagger film met alleen maar cliches. Muziek was wel goed.

avatar van Tom-Hanks
Prachtige muziek in deze vierde Rocky-film. Ik vraag me af hoelang Rocky fit kan blijven. Straks wint hij van de wereldkampioen met een loopkruk.

avatar van IH88
“If he dies, he dies.”

Een aardige maar ook wat teleurstellende Rocky film. Eigenlijk heeft dit vierde deel heel wat belangrijke en interessante gebeurtenissen, maar jammer genoeg wordt het in het tweede gedeelte wel heel erg clichématig.

Dit tweede gedeelte in Rusland is wat gemakzuchtig en inspiratieloos, en is al honderdduizend keer eerder gedaan. Rocky die traint voor een belangrijke bokswedstrijd en het echte Amerika vs. Rusland sentiment is wel grappig. Misschien moet je dit vierde Rocky deel ook wel zo zien. Als een vermakelijke en ietwat lege boksfilm. Jammer genoeg zijn er in het begin wat emotionele en sterke scènes, waar gewoon te weinig mee gedaan wordt op het eind. De emotionele impact is er niet. Gelukkig blijft Stallone bewonderenswaardig scherp, fit en sterk.

persoonlijk het leukste deel vind ik.en een hele leuke filmmuziek zo.n lekker 80s sfeer.
Tom-Hanks schreef:

hihihi ben het helemaal met je eens .maar de films blijven goed.en idd goeie filmmuziek.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Was voor velen Rocky III al een onzinnige kermis met worstelende Hulk Hogan en een altijd kwade Mr. T, daar toont Sylvester Stallone dat hij nog wel verder kan gaan. Ditmaal is de tegenstander een torenhoge Russische superbokser, die zelden praat en de uitstraling heeft van een robot. Hij is uiteraard geen echte robot. Dat zou immers niet passend zijn voor een Rocky film. Dus als er na vijf minuten ineens toch een robot in beeld komt rijden met een verjaardagstaart, dan sta je wel even te kijken. Het blijft een vrij grote stap; van een rauwe film over een underdog die moet vechten om zichzelf te bewijzen naar een film over diezelfde bokser, die zijn vriend een pratende en bedienende robot cadeau geeft.

Ook qua montages gaat de film een stap verder dan zijn voorgangers; zo krijgen we tijdens een autorit van Rocky een paar minuten lang beelden uit de eerdere films te zien onder een mopje jaren 80 rock. En Rocky denkt hier niet alleen aan hoogtepunten uit zijn carrière, ook shots van Rocky die gewoon op straat loopt komt voorbij. Uiteindelijk komt er uiteraard een trainingsmontage, ditmaal onder het nummer Hearts on Fire van John Cafferty. Dan was Eye of the Tiger van Rocky III toch wel een beter nummer. Het uiteindelijke gevecht tussen Rocky en Ivan ‘I must brake you’ Drago is alleraardigst, maar het element dat Rocky de USA en Rusland verenigd met een zogenaamd ontroerende speech is vrij misselijkmakend. En een vrij hilarisch contrast met het begin, waarin zuiplap Paulie nog een biertje kreeg van Rosie uit The Jetsons.

2,5 sterren.

avatar van JacoBaco
Chainsaw schreef:

Ach, Rocky was na de wedstrijd helemaal in zijn element, dus vandaar zijn speech. En de aanwezige Russen waren onder de indruk van de wedstrijd en Rocky brak even het ijs, meer niet. Gewoon geinig joh..

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
JacoBaco schreef:

Meh, dan hadden ze het van mij ook iets geiniger mogen aanpakken. Een kleine knipoog, iets in de lijn van de rest van de film. Stallone lijkt zichzelf hier namelijk ineens veel te serieus te nemen.

avatar van mjk87
Ze worden er niet beter op; die hele serie begint echt B-pulp te worden. Nu ook met een robot waardoor je eerder denkt een verkeerde aflevering van James Bond te hebben, dan een boksfilm over een underdog. Matig verhaal, afgeraffeld in 90 minuten, met zo ongeveer dezelfde opbouw als elke andere Rocky-film. Lachwekkend haast, nog meer omdat men de film zelf vrij serieus lijkt te nemen. Die bokspartij op het eind is nog wel aardig en de film duurt gelukkig maar 90 minuten. 1,5*.

avatar van Basto
mjk87 schreef:

Lijkt de film zich in jouw ogen werkelijk serieus te nemen? Dit is toch een grote vette zelfbewuste larger than life pulpfilm die de Koude oorlog terug brengt tot een mix van American Idols en een bokswedstrijd. Heerlijke onzin!

avatar van mjk87
Ja, dat lijkt de film mij, anders had ik het niet ook niet neergepend. Dat einde met die speech, en die Russen die juichen voor Rocky, dat was in die tijd heel serieus. En dat zijn dan twee voorbeelden maar dat gevoel had ik de hele tijd. In een niet al te serieuze film had Apollo ook gewoon nog geleefd.