Rocky IV (1985)

Drama / Sport

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Carl Weathers en Dolph Lundgren

Wanneer Rocky's vriend Apollo Creed doodgeslagen wordt tijdens een gevecht met de superfitte Russische bokser Ivan Drago, geeft Rocky zichzelf hier de schuld van. Opgehitst door de arrogantie van de Rus besluit Rocky het gevecht met hem aan te gaan, dit keer echter in Rusland.

avatar van m1chel
Spetie schreef:
Na drie delen had Sylvester Stallone nog genoeg inspiratie om een vierde deel te schrijven en te regisseren.

Het begint gelijk al enorm dramatisch met de dood van Apollo Creed, misschien wel het meest dramatische moment uit de hele Rocky reeks. Het is tevens de meest patriottische film in de reeks. Rusland wordt enorm zwart afgeschilderd, terwijl Amerika heel goed is. Soms i het best lachwekkend allemaal, maar het is allemaal wel serieus bedoeld.

De tegenstander van Rocky wordt deze keer gespeeld door Dolf Lundgren, die een koude Rus zonder emoties moet spelen, wat hem vrij gemakkelijk af gaat. Het scenario is deze keer echter behoorlijk leeg en alles draait echt om het gevecht tussen Stallone en Lundgren, dat er overigens wel goed uitziet en vermakelijk is, om te volgen. Als geheel is het soms behoorlijk fout en lang niet altijd goed. Maar door de foutheid wordt het soms ook wel weer leuk.

Hmmm, ik vond eigelnlijk het meest dramatische uit de hele Rocky reeks de dood van Mickey. Deze Rocky is inderdaad heerlijk fout, Amerika voor, Amerika na en de Russen zijn slecht. Maar dat vond ik juist de charme. De film ademd jaren '80 en dat vond ik juist het leuke aan de film.

De soundtrack vond ik ook erg leuk, maar die vond ik tot aan Rocky 4 allemaal erg goed. Alhoewel ik het zelf qua verhaal wel de minste Rocky film vind, vind ik hem nog steeds boven gemiddeld goed. Leuke recenties geef je op de Rocky reeks, alhoewel ik zelf deel 2 en 3 bijna even goed vind en mijn cijfer toch wat hoger geef.

avatar van Spetie
m1chel schreef:

Ja, dat was ook wel behoorlijk dramatisch inderdaad. Maar dit vond ik nog een tikkeltje dramatischer, omdat Creed hier in feite gewoon wordt doodgeslagen.

Bedankt voor het compliment.

avatar van StevenMighty
Geweldig vervolg op het legendarische Rocky III.
Deze herinner ik mij nog het best van alle Rocky's die we vroeger super enthousiast gingen huren op vhs toen ze uitkwamen in de lokale videotheken.

Het blijft zo grappig hoe ze in die tijd in Amerikaanse films de koude oorlog uitvochten door de Russen altijd wel een negatief beeld te geven (toegegeven, tot vandaag komt er nog steeds weinig goeds uit Rusland). Zo ook alles rond Rocky's tegenstander in deze film: Ivan Drago. Drago en zijn vrouw zien eruit als 2 gevoelloze robots die omringt zijn door een Russisch militaristisch gezelschap die van Drago een soort van ultieme vechtmachine willen maken om die Amerikanen eens een flink lesje te leren.
Gelukkig is er dan Rocky, de bescheiden en nederige Amerikaanse jongen die het dan toch van de 'slechterikken' haalt. Niks super training d.m.v. computermetingen en injecties zoals Drago doet, nee.. Rocky die traint eerlijk door het hakken van boomstammen, optrekken van zware stenen en lopen door besneeuwde bergtoppen. En zo hoort het maar ook, jongelui die dit lezen!
En zo ging het dus wel vaker in films en series van die tijd.

Stallone is zoals steeds in Rocky een betere acteur in de ring dan ernaast. Altijd heel knap hoe hij een bokser in volle strijd weet neer te zetten. Heel realistisch vind ik dat altijd. Ook de slowmotion stukjes waarbij ze rake klappen incasseren doen haast zeer van er naar te kijken, auwch!

De muziek is ook belangrijk in deze. De bekende live performance van James Brown voor het gevecht van Apollo en verder goeie 80's muziek van o.a. Survivor, Robert Tepper en John Cafferty zorgen voor het soort soundtrack waar ik van hou.

Voor altijd een toppertje

4 sterren

SENGOK
Beste trainingen + gevechten + muziek van alle Rocky-films.

CJN11
1 van de beste vind ik 0.0 raar dat er maar 3.08 staat..

avatar van Beertje45
Dit vind ik het zwakste deel, er is weinig plaats voor verhaal en er wordt dan ook snel overgeschakeld naar het onvermijdelijke gevecht, dat wel weer vakkundig in beeld werd gebracht. De verbale verwijten van de Russiche naar het Amerikaanse en omgekeerd vond ik wel belachelijk en kinderachtig.

avatar van mnrk
You're gonna have to go through hell, worse than any nightmare you've ever dreamed. But when it's over, I know you'll be the one standing. You know what you have to do. Do it.

Deze 4e Rocky film is echt heerlijk om naar te kijken...

Het verhaal is in orde (Nadat Mickey is gestorven in deel 3 is het nu Apollo die sterft), daar tegenover staat Dolph Lundgren als Drago ! Wat een verschijning is deze man...

Maar wederom is de gehele setting in combinatie met het trainen weer zo sterk, en dit natuurlijk met een soundtrack die helemaal top is (vooral de nummers van Vince DiCola zijn super)...

Het gevecht met Drago is ook dik in orde en ziet er lekker spectaculair uit....

Dh PING
Sly, de Rus (Dolph Lundgren), de winterse sfeer en de geweldige soundtrack.
4,5 sterren!!!

avatar van muse
Nostalgie!!!

Weet dat ik deze indertijd met mijn pa in de bioscoop ben gaan bekijken.
Vond deze toch wel de beste uit de reeks.
Misschien werd mijn keuze wel beïnvloed omdat deze de enige was dat ik op groot scherm gezien heb.

Zal in ieder geval nooit het beeld vergeten toen Apollo werd doodgeslagen.

Verdiende 4*

avatar van tim-cr
Prachtige film echt 1 van de mooiste die ik gezien heb..

Echt een 5.. Super goeie film als je het mij vraagt !!

avatar van frolunda
Soms lijkt het net één lange videoclip maar goed deze film betekende wel het begin van het einde voor de koude oorlog

avatar van baspls
"I guess what I'm trying to say is, if I can change, and you can change, everybody can change."

Goede film! Weer een erg goed vervolg op Rocky IV weer iets beter dan Rocky II.

Weer goed acteerwerk. Grappig dat Brigitte Nielsen die haar debuut maakte in Red Sonja dat zelfde jaar hier ook speelt met een wel heel nep Russisch accent. Dolph Lundgren die ik ken als He-man uit Masters of the Universe acteerd hier veel beter dan in Masters of the Universe en is best wel goed maar weer met een erg nep Russich accent en zijn box-choreografie is veel slechter dan die van Stallone.

Erg zonde dat ze Bill Conti geen muziek hebben laten componeren voor dit deel. Vince DiCola score mag er ook wel wezen en nummers zoals Heart's On Fire, Burning Heart, No Easy Way Out ect. zijn natuurlijk ook geweldig. Toch vond ik het erg goed dat ze aan het eind nog even Bill Conti's theme draaien.

Rock IV is heel erg tiperend voor de 80's; Robots, Russen, 80's muziek noem het maar op. Weer is dit een erg vermakelijk deel. Iets beter dan Rocky II en III. Erg leuke film en een sterk vervolg.

avatar van Thorongil
Echt geweldige film. De muziek (van Survivor, Robert Tepper en John Cafferty) is simpelweg subliem, krijg het maar niet uit mijn hoofd. De liedjes geven me altijd goesting om me zelf in het zweet te werken. Vond de koude oorlog setting ook fijn. De trainingsmontage is sterk ineengezet, hoe men het verschil tussen Drago en Balboa wil illustreren, de één in een sportlabo, de ander op eigen houtje in de middle of nowhere. Er wordt echt goed naar een climax toegewerkt en die stelt niet teleur.

avatar van jipt
Heerlijk fout jaren 80 product met robots, koude oorlog, synthesizermuziek, lompe actie en kazige eindspeech. 4*

avatar van Kenzomovies
stallone in zijn beste filmtijd de jaren 80'
deze vind ik persoonlijk de beste film van de reeks.
je verveelt je geen minuut (terwijl ik dat in de eerste film een klein beetje had)
ivan drago is ook goed neergezet ik dacht vroeger dat hij echt stallone nog ging verslaan

avatar van Richard_Voorhees
Naar mijn mening zo'n beetje de minste van de serie en dat komt voornamelijk door de aanwezigheid van Dolph Lundgren. Ik ben gewoon nooit zo'n liefhebber van hem geweest. Daar waar ik andere vechtersbazen als Stallone of Schwarzenegger van tijd tot tijd nog wel kan waarderen ben ik gewoon nooit zo'n fan geweest van Lundgren. Dit omdat hij naar mijn mening vaak net iets té houterig overkomt.
Verder bevat deze film weer alle elementen om als liefhebber van de franchise van te kunnen genieten.

avatar van Timothyvdmeer
Spetie schreef:

het wordt m.i. meer lachwekkend. Dan slaat de een een voltreffer dan de ander. Dan dat muziekje eronder...dan gaat het van actie naar komedie.

avatar van Decec
Een goede drama/sport film...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Sylvester Stallone (en zelf regisseur) speelt
goed...
Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld (oude opnamen en geruis)...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

avatar van rcuppen79
De Koude Oorlog tussen de VS en Rusland die in 1985 nog altijd in volle gang was, wordt hier door Stallone in de ring uitgevochten. De Russen worden hierbij wel erg één-dimensionaal afgeschilderd. Zo is vrijwel elke Rus in de film een KGB-agent en worden ze ook allemaal door de regering in de gaten gehouden. Het verhaal is lachwekkend en buiten het spectaculaire eindgevecht heeft deze film dan ook weinig te bieden. Carl Weathers vertolkte hier voor de laatste maal de rol van Rocky’s voormalige rivaal Apollo Creed.

avatar van RuudC
So far toch het minste deel van de serie (tot nu toe). Hier keek ik wel naar uit, omdat ik Dolph Lundgren een gaaf acteur vind. Aan zijn karakter ligt het overigens niet. Prachtig om steeds weer die geconcentreerde, ijskoude, blik weer te zien, maar er gebeurt verder vrij weinig in de film. Dat Apollo Creed er nu uitgevlogen is, is niet zo'n ramp, maar de reeks begint langzaam toch echt charme te verliezen. Ook hier zien we weinig terug van de simpele Rocky met zijn droge humor en hoewel de spanningen tussen oost en west dat gat opvullen, gebeurt dat toch niet volledig. Wel knap dat Stallone er voor kiest om de Sovjet-Unie niet als (ultieme) slechterikken neer te zetten. Het is alleen wel dat de eindspeech en het directe gevolg sterk naar flauwekul neigt. Het gevecht is aardig, maar nog altijd zal ik geen boksfilm opzetten als ik wil genieten van een goed potje martial arts.

avatar van jankiebold
Ik vind dit een van de beste films ooit...zowiezo de allerbeste boksfilm...echt een top 10 voor mij...hoe je hier zo meeleeft in deze film , keer op keer......heerlijk.....jammer dat je niet meer dan 5 sterren kan geven....5+ dan maar....

avatar van Phantasm
Leuke film met een prima verhaal, kijkt lekker weg.

Aardige film waarin Rocky toekijkt hoe zijn vriend wordt dood geslagen in de ring. Het verhaal van dit vierde deel heeft weinig om het lijf. Wellicht iets teveel een product van de jaren '80 (op een foute manier, zoals de robot). De trainingsscenes zijn wel leuk om te zien, al is het alleen maar vanwege de muziek.

avatar van de grunt
De soundtrack van deze film is echt zo geniaal. Een vuige 80's rock sound a la Whitesnake. Je zal 'm maar ergens als bedenkelijke snuisterij op de kop tikken.

avatar van Zandadder
de grunt schreef:

Vince Dicola's score is te vinden op KAT.

avatar van de grunt
Merci Zandadder, ga ik zeker doen. Zou hem ook best graag origineel hebben op vinyl.

avatar van Rico Rüdiger
Heerlijk fout vervolg in de Rocky serie. Robots, Rusland, 80s muziek enzovoort.. genieten gewoon. Eindgevecht was ook weer spectaculair, hoe cliché het allemaal ook mag zijn. Echt een topper trouwens, dat nummer van Survivor, Burning Heart.

avatar van DDT
DDT
De soundtrack alleen al , super !! En in combinatie met de beelden prachtig gewoon

avatar van blurp194
Oost tegen west.
Links tegen rechts.
Oldskool tegen technologie.
Eerlijk tegen doping.

Hoe het afloopt is natuurlijk van een enorme afstand te zien, en je struikelt als kijker van het ene cliché in het andere. Wel een enorm vermakelijk tijdsdocument over de periode van het einde van de koude oorlog, vol met stereotypes over Russen - waarvan ik me dan ook wel een klein beetje afvraag of die nou zo heel ver buiten de werkelijkheid liggen. Ik heb meer moeite het smetvrije gebeuren van de Amerikaanse kant te geloven eigenlijk.

Wat me erg opvalt - om het woord 'irriteren' maar te vermijden - is de soundtrack. De titelsong is wat teveel een poging om het succes van Eye of the Tiger te herhalen, maar dat komt wel heel veel te kort. Maar buiten dat zit de hele film ook vol met lelijk jaren-80 synthesizer geluid. Dat we dat toen mooi vonden, onbegrijpelijk.

Dolph Lundgren is leuk als de tegenstander, ook weer fijn stereotype als Rus-van-weinig-woorden. Wat me wel wat opviel is dat hij op de titelrol nog onder Brigitte Nielsen staat, terwijl dat toch niet helemaal 'in order of appearance' lijkt te zijn. Dames gaan voor, of werd zijn rol zo onbelangrijk gevonden? Echt veel tekst had hij dan misschien niet, maar wel een essentiele rol in het verhaal.

avatar van patrick17
Nee, het minste deel tot nu toe van de reeks. Er zat natuurlijk al een voorspelbaarheid
in de reeks maar in dit deel ligt het er wel ontzettend bovenop.
Lundgren speelt weer de bad-guy. Dat doet hij overal het algemeen vrij behoorlijk.
Toch vind ik de film nergens verrassend worden en vandaar ik het de minste uit de reeks vind.