Rocky III (1982)

Drama / Sport

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Carl Weathers en Mr. T

Na Apollo Creed verslagen te hebben heeft Rocky eindelijk de tijd om het eens wat rustiger aan te doen. Hij raakt bevriend met Creed en brengt meer tijd met zijn vrouw door. Wanneer hij echter verslagen wordt door de nieuweling Clubber Lang wil niemand meer iets van hem weten. Creed weet Rocky over te halen om een rematch te organiseren.

Rocky is ineens volwassen, praat minder dom en is levenswijzer. Het is allemaal wat gelikter en verder nergens meer origineel. Toch wordt de periode weer mooi getroffen, we zitten duidelijk in de jaren 80! Het drama is misschien weer wat goedkoop gekozen, maar wel effectief. Creed komt op een mooie manier weer terug in het verhaal en Mr. T speelt een prima bullebak. Het eindgevecht stelt lichtelijk teleur na het sublieme eindgevecht van deel 2.
De kwaliteit loopt uiteraard terug, maar er is bijna geen betere manier om even lekker terug in de tijd te gaan.

avatar van Tom-Hanks
"Eye Of The Tiger" van Survivor past helemaal bij deze film, die beter is dan zijn voorganger. In Rocky III wordt meer aandacht gegeven aan het gevecht in plaats van het privéleven van Rocky Balboa. Dat vind ik een goed punt, het is namelijk een boksfilm, dan verwacht je geen gepraat over hoe het leven van Rocky is.
De film wordt nog interessanter door de transformatie van Rocky. Hij is volwassen en een echte vader geworden. Hierdoor mist hij de spirit om nog te vechten, zeker na de dood van Mick. Wannneer Rocky zit te huilen op het sterfbed van Mick, is een ontroerend moment. Zo zien we dat Rocky nog een gevoelig kantje heeft
Positieve verandering in de Rocky-reeks. De verhaallijn neemt drastische veranderingen en daarom geef ik een 3.5*

avatar van Jusstinb
Het komt weinig voor dat deel 3 beter is als een deel 2. Rocky 3 weet dit voor elkaar te krijgen. Het acteren in dit deel vind ik ook nog even wat beter! Maar wat hem vooral beter maakt dan deel 2 is dat het verhaal nieuw leven in wordt geblazen. Net even wat verrassender en spannender.

Rocky III met Mr. T, Hulk Hogan én Sylvester Stallone, vind ik de beste Rocky film die is uitgebracht. Vroeger deze film regelmatig gekeken. Had in mijn jeugd ook zo een grote Stallone poster in mijn kamer hangen. En de muziek bij de film (films) is nog steeds opzwepend om lekker op te trainen.

avatar van IH88
“See that look in their eyes, Rock? You gotta get that look back, Rock. Eye of the tiger, man.”

Rocky tegen Clubber Lang en Stallone tegen Mr. T. Een briljante keuze want Mr. T voegt wat peper en zout toe aan de filmreeks. Na twee keer Rocky v. Apollo Creed was de reeks wel toe aan iets nieuws en de imposante Lang is een geduchte tegenstander voor Rocky.

Er zit ook wat meer vaart in de film en in het eerste uur gebeurd er wat meer dan in Rocky II. De vriendschap tussen Rocky en Apollo is een leuke ontwikkeling en hun trainingen zijn vermakelijk om naar te kijken. Het eindgevecht ziet er wat amateuristisch uit, maar dat is ook wel de charme van de Rocky films. Volgens mij heb ik het bij mijn vorige recensies nog niet gedaan, maar complimenten voor Bill Conti die verantwoordelijk is voor de schitterende muziek.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zeggen dat Rocky III kwalitatief de beste van de serie is, is vrij bespottelijk. Maar stiekem is Rocky III waarschijnlijk wel het meest vermakelijke deel van de serie. Ditmaal wordt het drama rondom underdog Rocky en verlegen meisje uit de dierenwinkel Adrian weggeschoven en ingeruild voor lompe vechtpartijen met Mr. T en Hulk Hogan. Het gevecht met die laatste is te dom voor woorden, maar is wel amusant. Vervolgens racet de film naar de volgende wedstrijd, waarin Stallone het tegen Mr. T moet opnemen en zo dendert de film van gevecht naar gevecht.

En dan zijn er uiteraard nog de trainingmontages – iets waar de Rocky franchise vooral om bekend staat. En zo’n montage is altijd weer adrenalineverhogend en stoer - hoewel Stallone en Carl Weathers ditmaal tot slot in hun iets te korte broekjes in slowmotion in de armen vliegen in het water. Dat was iets minder stoer. De soundtrack met Eye of the Tiger is wel weer stoer. Maar dat Carl Weathers de titel van dit lied zo’n 85 keer uitspreekt, is minder stoer. Het uiteindelijke eindgevecht is sterk, het is alleen jammer dat men van Clubber Lang – het personage van Mr. T – een veel te overdreven slechterik moesten maken, het was interessanter geweest als ook Clubber Lang wat sympathieks had en geen cartooneske bad guy. Al met al is Rocky III een film met veel gebreken en lachwekkende momenten, maar tegelijkertijd is het waarschijnlijk de meest amusante film uit de franchise.

3 sterren.

avatar van FunkStarr
Daar waar het eerste deel best serieus was, en het tweede deel eigenlijk op dezelfde lijn verder ging, werd er in dit deel duidelijk een andere lijn ingezet. Nog steeds veel drama momenten, wat ik zelf juist wel fijn vind, maar ook veel nonsens. Dieptepunt zijn die gay achtige truitjes die Rocky en Apollo aandoen. Ok ik weet het, het waren de 80s, maar dit kon echt niet. Positieve toevoeging is Mr. T als Clubber Lang, die zeer dreigend en agressief overkomt. Ook Burt Young als Paulie met zijn droge opmerkingen en norse gedrag is vermakelijk. Voeg daar nog een partijtje tegen Hulk Hogan aan toe en je krijgt een wat jolig geheel. Verder kabbelt de film een beetje voort, en wanneer Rocky zijn eerste gevecht verliest, wordt de boel voorspelbaar. Wanneer er een stoot wordt uitgedeeld lijkt het wel alsof er een dikke deur wordt doorgeslagen of een bom ontploft, en dat gaat natuurlijk ten koste van de realiteit. Dit was in de eerste twee delen toch veel beter gedaan vind ik. Ik vond deze Rocky film altijd één van de mindere, deel 4 bijvoorbeeld vind ik veel beter en ook vermakelijker. Hij is wel beter dan Rocky V in ieder geval.

avatar van Fisico
De Rockysaga is duidelijks een reeks waarbij de franchise meer en meer de bovenhand neemt. Niet alleen inhoudelijk in de film, maar eveneens voor de makers ervan. Er blijft nog weinig over van de nostalgie en de sfeer die de eerste en de tweede film zo kenmerkt. Het gevecht met Hulk Hogan mag dan wel amusant zijn, veel stelt het niet voor en de kwaliteit van Rocky daalt zienderogen.

Wat Apollo Creed daar opeens komt doen, is me ook een raadsel, weinig uitdieping op dat vlak en nogal bij de haren getrokken. Survivor doet zijn intrede in de film (Eye of the tiger) en dat heeft de volledige reeks toch tot een kleine cultstatus verheven. Menig sporter worden opgepept door Rocky en deze song (oa Lleyton Hewitt). De trainingsarbeid blijft zeer aangenaam om volgen al blijft hetzelfde concept gevolgd: van depressie tot maniakale arbeid.
De gevechten blijven op zich matig en eentonig: Een hoofd als boksbal en een vreemde ontwikkeling van het gevecht. (zelf 2-3 minuten de overhand hebben om dan zelf 2-3 het onderspit te moeten delven en dit over and over again tot de ander bezwijkt, tja).

Mr T is een leuk karakter, maar te gemeen om echt serieus genomen te worden. In deel vier gaat men - hoe kan het ook anders met de Koude Oorlog in gedachte - de Russische toer op. Matig vervolg met een mossel noch visquotering: 2,5*

avatar van mjk87
Keek redelijk weg in het begin, maar een enorm mager beestje verder. Soms nog wel geinig in de 80s, maar verder goedkoop ogende lelijke fotografie. Stallone vind ik wat beter dan in deel II, minder dommig nu. Leuk ook om Hogan en Mr. T te zien, al kunnen die beide totaal niet acteren en zijn vooral geinig. Serieus is dit echter nergens te nemen. Shire is ook decor geworden en voegt dus niets toe en de hele film is verder weer een kopie van deel I en deel II en weet nergens te verrassen. Gelukkig wel wat korter dan het vorige deel. 2,0*.

avatar van rcuppen79
Dit derde deel is duidelijk niet het sterkste uit de reeks. Mr. T. als Clubber Lang is natuurlijk een leuke schurk, maar het verhaal is matig en het eindgevecht is teleurstellend. Ook het acteerwerk is hier vrij over-the-top. De scène waarin Mickey stierf had een vrij emotioneel moment in de reeks kunnen zijn, ware het niet dat Stallone hier zo overdreven acteert, dat het eerder op de lachspieren werkt.

Daarna krijgen we het standaard riedeltje waarin Rocky z’n motivatie mist om door te gaan, maar na een oppeppende speech van Adrian kan hij er weer tegenaan.

Wat wel helemaal top is in deze film is de soundtrack en dan met name het titelnummer van Survivor.

Na deze herziening van 10 jaar blijft mijn oorspronkelijke waardering hetzelfde. Niet meer dan 2,5 ster voor deze film.

avatar van Sergio Leone
Terug beter.

Na het matige deel 2 wordt het niveau terug wat opgekrikt in dit derde deel. Het vuile van deel 1 is definitief vervangen door een jaren 80-sfeertje. Dit niet alleen qua look en aankleding, maar ook qua soundtrack en casting. De schmierende Mr. T is eens iets anders.
Sylvester Stallone zet deze Rocky heel anders neer dan in de voorgaande delen: opeens kan die in volzinnen praten en zegt hij ook stukken minder 'yo'. Gelukkig maar.
Carl Weathers is wederom een aangename aanvulling. Zijn scènes met Rocky zijn wellicht de leukste uit de film. Zeker die eindscène. Voor mij één van de beste scènes uit alle Rocky's.

avatar van FunkStarr
Mr. T steelt hier toch wel de show. Ik vind dat hij het karakter Clubber Lang op geheel eigen wijze perfect neerzet. Zijn opmerkingen tegen Adrian: wanna meet a real man? Hahaha ik kan er smakelijk om lachen. Tegenwoordig zou je daarvoor opgepakt worden, maar in de 80s kon het nog allemaal gewoon. Van alle Rockys was deze me toch altijd het minst bijgebleven op de één of andere manier, wat achteraf gezien niet helemaal terecht is want ook dit deel is vermakelijk. Misschien zelfs beter dan het 2e deel, en zeker beter dan 5. Halfje erbij en dan vooral vanwege Mr. T.

avatar van Metalfist
No, I don't hate Balboa. I pity the fool, and I will destroy any man who tries to take what I got!

Ik denk dat niemand in 1976 had verwacht dat Rocky tot zo'n franchise zou uitgroeien. De eerste film was een ietwat onverwacht kassucces, maar ook de sequel bleek het eigenlijk erg goed te doen. De beste dingen komen echter in drievoud voor en daarom besloot Sylvester Stallone om er nog een derde deel aan te breiden. Je moet die man echter niet altijd op zijn woord geloven (het "Ain't gonna be no rematch" van Creed op het einde van deel 1...) en er zouden nog een aantal delen volgen.

Maar Rocky III was dus oorspronkelijk bedoeld als een afsluiter en dat voel je wel. Rocky zelf is als personage erg gegroeid. Hij is mondiger geworden, hij doet commercials zonder enige problemen (wat niet evident is als je het tweede deel hebt gezien) en hij lijkt met Adrian en zijn zoon het perfecte gezinnetje gemaakt te hebben. De relatie met Mickey is goed, Paulie is nog steeds aanwezig maar alle plooien lijken te zijn gladgestreken. Eigenlijk ben je tevreden voor onze Italian Stallion en hoop je dat hij de arrogante Clubber Lang al snel een pakje van eigen deeg zal gaan geven. Het is en blijft een film natuurlijk en daardoor moet er een spanningsboog gecreëerd worden waarbij Rocky eerst glansloos verliest en nadien met volle kracht in de tegenaanval gaat. Het is een beproefd recept, maar in de handen van Stallone werkt het gewoon erg goed. Geniale zet om van Creed zijn nieuwe coach te maken en de match op het einde zit ook degelijk in elkaar. Tof dat er deze keer eens wordt gekozen voor het aan één stuk tonen van de rondes, er wordt niet vooruit gesprongen naar ronde x, maar we krijgen gewoon één lang gevecht voorgeschoteld.

En eerlijk is eerlijk, de gevechten zijn de reden waarom je een Rocky film kijkt. Op dat gebied is de film ver verwijderd geraakt van hetgeen het eerste deel zo goed maakte (die monoloog van Rocky wanneer hij toestemt dat Mickey hem mag trainen is en blijft heerlijk) maar je krijgt er gewoon wel veel fun voor in de plaats. Dat goede doel gevecht met Thunderlips is niets minder dan geniaal en zowel Stallone als Hulk Hogan doen het erg fijn. Veel regulars die terugkeren zoals Talia Shire, Burt Young en Carl Weathers maar in dit deel is het vooral toch Mr. T (in zijn filmdebuut!) die de show steelt. Zelden een karakter gezien dat zoveel one-liners op de kijker afvuurt en met werkelijk elke zin de juiste snaar raakt. Hij zal altijd legendarisch blijven als B.A. maar hier is hij ook wel erg op dreef. Kan ook gezegd worden van de soundtrack trouwens. Een mix van reeds gekende nummers (Gonna Fly Now) maar ook nieuw materiaal.

En dat is natuurlijk het catchy Eye of the Tiger van Survivor. Als je die titel niet meer wist, dan hoef je maar gewoon op te letten op wat Creed zegt, want ik denk dat die om de 3 zinnen wel iets met Eye of the Tiger zegt.. Ach, wat stoort het. Het is gewoon een dijk van een nummer dat perfect in deze film past. In ieder geval: op naar de volgende Rocky! Nu met Dolph Lundgren als de grote slechterik, dat kan gewoon niet slecht zijn..