First Blood (1982)

Alternatieve titel: Rambo: First Blood

Actie / Drama

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy

Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.

avatar van remorz
Basto schreef:
Audio gort droog? Toch een fantastische muzikale score.
Ik moet het gemist hebben. Het fantastische eraan dan. Goed dat je ervan genoten hebt; ik heb niks gehoord wat de standaard overstijgt of meerwaarde aan de film geeft.

avatar van Simon Belmont
Wat een geweldige film zeg. Bijna alle dialogen kan ik wel dromen. Ik weet niet hoe vaak ik deze film heb gezien, maar elke keer als ie op TV komt, kan ik, als ik eenmaal heb ingeschakeld, hem niet meer afzetten. Vooral de scène met het nemen van de vingerafdruk, het begin van John Rambo’s opstand vind ik fantastisch. Nee, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

avatar van cinemanukerke
in deel 2 en 3 is Rambo een actie held dat het onrecht dat de USA wordt aangedaan, bestrijdt (vietcong, de russen) en overwint. Hier is hij echter een getraumatiseerde man, verbitterd en kwaad en wordt hij door diezelfde USA beschimpt en bespot en niet aanvaard. Een kritiek op de Vietnam oorlog ? You bet ! Die eerste scene – de sterkste scene van de film - zou dan ook niet misstaan in één of andere docu om aan te tonen wat de oorlog kan doen met een mens en hoe de maatschappij daarop reageert. De naweeën van een helse oorlog. Om maar te zeggen dat First blood meer is dan een pief poef paf filmpje (wat de andere delen wel waren). Daarna is het meer plotgericht, het eerste uur sterk entertainment maar daarna (bij de introductie van Crenna) iets minder. Ik ben er zeker van : had men het personage van Crenna gewoon geschrapt de film zou nog sterker zijn, de confrontatie tussen de sheriff en Rambo nog intenser. Nu is die derde act te flets, er is verkeerde keuze gemaakt om Rambo gewoon te laten opgeven (bv sterven voor zijn principes was toch logischer voor zijn personage). Graag gezien die film, dat wel.

avatar van xxERWINxx
Vandaag nog eens herbekeken, blijft een ouderwetse klassieker, ditmaal in de stad en in de natuur.
Onderhoudende film, alleen vielen er wat weinig doden en is de actie iets minder dan de andere delen.
Ik hou meer van deel 2 , 3 en 4 waar wat meer actie in zit en de locaties van de jungle is wat mooier, maar om te beginnen is dit ook zeker geen verkeerde film, wat meer een verhaal is deze.

avatar van FillumGek
Ik heb deze vroeger wel eens gezien, maar veel stond me er niet meer van bij. Rambo zit in mijn geheugen als een onsterfelijk moordmachine die in de jungle honderden mensen overhoop knalt, gehuld in tanktop, kogelriem en rode hoofdband. In dit eerste deel is hij echter nog het slachtoffer van discriminatie en wordt hij, mede door Vietnam-flashbacks, tot moord aangezet.

Het merendeel van de film loopt Stallone nog rond in een jute zak, maar de survival skills als een green baret zijn al wel daar. Tof om te zien hoe zo'n one-man-army een heel leger kan omleggen middels valstrikken en veel schietgeweld. Aan actie geen gebrek en een godsgeschenk dat de oorspronkelijk drie uur durende speelduur is gehalveerd.

Dennehy acteert nog het sterkst. Stallone daarentegen laat vooral op het einde zien dat acteertalent hem niet is gegeven, maar niemand die daar tegenwoordig nog van wakker ligt. Stallone is een actieheld pur sang, de rest is bijzaak. Het tweede deel vond ik vroeger sterker, dus die gaat binnenkort opnieuw aan.

avatar van Graaf Machine
Zo, deze heeft zijn jaarlijkse kijkbeurt weer gehad. Mag nu ook wel eens een tijdje in mijn top 10 staan. Wat een geweldige film blijft dit toch. Staat na een kleine 40 jaar nog fier overeind.

avatar van Ajax&Litmanen1
Over een maand komt na elf jaar eindelijk weer een nieuwe Rambo film uit, waar ik me zeer op verheug. En dus is het wel een goed moment om de reeks weer eens opnieuw te bekijken. Dat deed ik bij de release van deel 4 in 2008 ook al, maar dat is alweer een eeuwigheid geleden.

Even mijn oude review teruggelezen (da's altijd pijnlijk haha) en daar ben ik toch redelijk kritisch op First Blood. Niet al te veel doden, beetje tam, beetje onrealistisch bij vlagen. Schijnbaar had ik destijds in mijn hoofd dat Rambo gelijk staat aan 956 doden per film in een verhaal dat er niet toe doet. Dat was toen, tegenwoordig verdiep ik me heel wat meer in achtergronden. Het is me natuurlijk wel bekend waar deze film voor staat, als een aanklacht tegen Amerika hoe zij met hun veteranen om zijn gegaan bij terugkeer. Weinig dank, ze werden vooral paria's van de maatschappij met hun trauma's en hun opgelopen agressie door al het leed waarmee ze werden geconfronteerd. Sylvester Stallone heeft er ieder geval een iconische rol van gemaakt waarmee ''de veteraan'' een gezicht kreeg bij het grote publiek. John Rambo praat nauwelijks, maar handelt wel. En dat komt erg overtuigend over. Misschien is het nog steeds een tikje vreemd wat de reden is dat hij in een enorme klopjacht betrokken raakt, maar die jacht is wel verdomd spannend. De groene baret-skills die Rambo bezit toont hij op uitstekende en effectieve wijze jegens een groep onsympathieke agenten die hem als een freak zijn en hem ook diverse keren hebben bespot. Zeker de sheriff speelt erg sterk een nare klootzak.

Het deel dat hij al die agenten een voor een pakt met zijn vallen en moves vind ik erg tof, maar ook als hij in de mijn af zakt is een stuk wat erg boeit. Helemaal als hij op een gegeven moment door het water banjert en overal ratten ziet. De setting van een verlaten bos werkt ook erg goed, helemaal als het op een gegeven moment donker is en regent. Dan is de natuur echt Rambo's vriend. Het moment dat hij ingesmeerd met modder een slachtoffer maakt was een mooi voorbeeld. Richting het einde spaart hij niks of niemand meer en gaat er ook een half dorp aan, maar de film is nog redelijk realistisch te noemen, helemaal in vergelijking met de latere delen waar Rambo gewoon een lopende mitrailleur is. Ook leuk, maar op een andere manier. First Blood mag je wel een klassieker noemen. De film ademt sowieso dat jaren 80 actiefilm gevoel, een tijdperk waar ik een groot fan van ben. De films met oa Stallone, Schwarzenegger en WIllis uit die jaren kan ik altijd blijven zien. Ik heb hier ontzettend van genoten. Wel vind ik zijn bejubelde speech op het einde niet zo sterk. Zodra Stallone begint te praten komt hij toch een beetje als een simpele over.

Ik verhoog van 3,5* naar 4*

avatar van Basto
In aanloop naar Last Blood deze maar weer eens herzien. Blijft toch wel sterk actie drama. Mooi om te zien hoe kwetsbaar Rambo hier nog is. Een eigenschap die in de vervolgen niet meer aan bod komt. Het blijft mijn favoriete franchise.

avatar van IH88
“Are you telling me that 200 of our men against your boy is a no-win situation for us?”

Volgens mij heb ik vroeger de andere delen vaker gezien, want van dit eerste (en sterkste) deel is mij weinig bijgebleven. First Blood is meer ingetogen dan de vervolgdelen, en de film schets vooral een triest maar indrukwekkend beeld van een Vietnam veteraan die terugkomt van de oorlog. Geen populaire oorlog, en Rambo is dan ook nog duidelijk getraumatiseerd. Een giftige en destructieve cocktail, en Stallone is perfect gecast als de eenmansdestructie machine. Stallone weet Rambo gelukkig ook iets menselijks mee te geven, en dat geeft de film echt iets extra’s.

avatar van Boneka
Na het doek kwam de VHS, DVD, Blu Ray en inmiddels is hij uit op een prachtige 4K transfer. En nog steeds een ijzersterke film. En zoals de meesten hier al zeggen, het eerste deel blijft gewoon de beste. Het verhaal zit goed in elkaar de acties zijn prima verzorgd. Waar II III en IV over gingen weet ik al niet meer. Ik ga zeker het vijfde deel bekijken, maar weet nu al dat hij het eerste deel niet kan overtreffen.

Film 4.0

coole actie
inderdaad
en Sylvester Stallone
is geweldig als Rambo
de juiste keuze geweest voor deze rol.
Als Rambo vlucht met
zijn motor
vindt ik nog het allerbeste
van de hele film.

Trouwens leuk dat David Caruso hier
ook een klein rolletje speelt als Mitch,
20 jaar na deze film belande
David Caruso in CSI Miami.

avatar van Iron Maiden
coole actie
inderdaad
en Sylvester Stallone
is geweldig als Rambo
de juiste keuze geweest voor deze rol.
Als Rambo vlucht met
zijn motor
vindt ik nog het allerbeste
van de hele film.

Trouwens leuk dat David Caruso hier
ook een klein rolletje speelt als Mitch,
20 jaar na deze film belande
David Caruso in CSI Miami.

Waarom gebruik je voor elk woord een nieuwe zin?

avatar van Dutchmeister
Legendarisch. 4.5 stem. Die jaren 80 films ga ik steeds meer waarderen.

goeie legendarische film

avatar van cor1946
Film een paar keer gezien.Goede film, maar er nooit op gestemd. Bij deze.

Tarkus schreef:
Na al die jaren is deze film nog steeds indrukwekkend.
Een van de betere actiefilms ooit gemaakt, met bovendien een boodschap.
De Amerikaanse bevolking had geen respect voor zijn Vietnam-veteranen omdat ze de oorlog niet konden winnen en dat word in deze film wel goed getoond.
Sylvester Stallone is hier op zijn best, weinig dialogen veel stuntwerk en actie.
Een topper voor de liefhebbers van rauw actiespektakel.

Nogmaals bekeken, na 12 jaar (was eigenlijk verbaasd dat het al zo lang geleden was).
Het blijft een iconische film, een van Stallone's beste films.
Met plezier herbekeken, en is de eerste van de ganse reeks.

avatar van grid8400
Vandeweek nog maar een keer gekeken, maar dit blijft toch wel een topper.

avatar van Lebarron
First Blood was een eye-opener destijds want voor het eerst werd pijnlijk duidelijk dat Amerika niet tolerant is voor 'losers'. Waar WOI en WOII worden vereerd en Koreaveteranen met respect worden behandeld werden Vietnamveteranen bij thuiskomst bespuugd en beschimpt. Waar die andere veteranen de kans kregen om een leven op te bouwen werden zij daarna vaak buitengesloten en met de nek aangekeken. Bruce Springsteen verwoord dit mooi met Born in the USA. Sommige trokken zich terug in de bossen van Amerika. Sommigen gingen op het criminele pad met name in motorclubs. Anderen belandde in de goot en dat werd ook mooi bezongen door Springsteen in Brothers under the bridge en dan had je ook nog de categorie drifters, mannen die van stad naar stad trokken op zoek naar een beetje geluk. John Rambo, de hoofdfiguur uit First Blood, is zo'n drifter. Hij komt in een klein plaatsje om een vriend te bezoeken. Deze blijkt overleden. Hij besluit om het slaperige stadje in te gaan maar word daar niet prettig ontvangen door de Sherrif Will Teasle en zijn deputies. Met name deputy Art Galt blijkt een enorme ploert. Ze vernederen en mishandelen hem bruut en dan knapt er iets in Rambo en hij draait volledig door. Hij lijdt namelijk aan PTSD door zijn traumatische ervaringen in Vietnam. Hij ontsnapt op geweldadige wijze uit het bureau en vlucht de bergen in. De sherrif en zijn deputies zetten de achtervolging op hem in maar Rambo blijkt een geducht tegenstander want hij was lid van de special forces en hij verklaart de oorlog aan het voltallig politiekorps. Stallone speelt een geweldige rol als Rambo. Zijn karakteristieke manier van praten en beetje slome blik in zijn ogen past perfect bij een zwaar getraumatiseerde man die voortdurend met de handrem op leeft. Brian Dennehy speelt ook goed als de arrogante en vooral stronteigenwijze Sherrif. De man heeft in principe het beste voor met zijn stadje maar doet het op verkeerde wijze. Ook Richard Crenna is geweldig als Colonel Trautman, Rambo's commandant. Die gekomen is om escalatie te voorkomen maar moet toezien hoe Teasle het uit klauwen laat lopen. Het meest memorabel is Jack Starrett als Art Galt. Een grotere ploert kom je niet snel tegen en iedere keer als ik hem weer zie ben ik geneigd om iets door de tv te smijten. Let ook op het bijrolletje van David Caruso als het mieterige groentje in het politiekorps. Een rol die hem met zijn voorkomen beter past dan al die semi-macho rollen die hij later vertolkte zoals in CSI Miami. First Blood is een geweldige film en Rambo is een iconisch figuur ondanks de latere films waarbij hij steeds meer een karikatuur werd. De boodschap is duidelijk: ook al ben je het niet eens met wat ze gedaan hebben behandel veteranen als mensen want dat verdienen ze.

avatar van Lebarron

Geweldige acteur maar ook een man die loog over zijn oorlogsverleden. Dubbel gevoel bij hem dus maar het feit dat hij voor altijd sherrif Will Teasle is wint het. Rest in Peace meneer Dennehy.

avatar van knusse stoel
Rambo, de commando die continue op zijn tellen past en geen woord te veel zegt.
En zo blijft het de gehele film totdat hij zijn bevelhebber weer tegenkomt en zijn hart eindelijk kan luchten. Voor de rest is het voor hem een onderdrukking door het gepeupel, in dit geval de politie, en het niet welkom zijn in zijn eigen land. Je mag toch gaan en staan waar je wilt zolang je je aan de wetten houdt?
In de film draait het vooral om Rambo en zijn tegenstander Sheriff Will Teasle en zijn clubje deputies.
Het is vrijwel een gehele film vol met actie en persoonlijk vond ik het iets te veel.
Regisseur Ted Kotcheff levert een film af van 93 minuten en had er wat mij betreft nog een half uur bij kunnen doen met wat meer achtergrond van onze commando en de Vietnam oorlog.
Toch geen onaardige film en mijn waardering is een ruime 7,5!

avatar van notsub
First Blood is een film waar je gemakkelijk lacherig over kan doen: één man tegen een heel politiekorps en dan nog heel lang stand houden. Dat is best een sterk staaltje, maar het is ook Sylvester Stallone op zijn best in een film met een serieuze boodschap. First Blood staat nog steeds als een huis en ik keek er weer met veel plezier naar. De latere Rambo films boeien me een stuk minder, hier zijn de brute actie en serieuze ondertoon heel mooi in evenwicht.

avatar van Black Math
Naar aanleiding van het kijken van de Rocky reeks, ook maar aan Rambo begonnen. Ik heb nog nooit eerder een film uit de reeks gezien en ik had er ook niet veel verwachtingen van; ik gebruikte het woord "Rambo" om een militair te omschrijven die met veel dom vuurwapengeweld zijn doelen probeert te bereiken, maar deze film schetst toch een ander beeld, want de hoofdpersoon blijkt juist met slechts een mes en een hoop creativiteit een hoop voor elkaar te krijgen, wat vooral in de bossen tot interessante momenten leidt, die een beetje aan Predator doen denken.

Stallone praat verder een stuk normaler dan in de Rocky film. De film is verder een aanklacht tegen Vietnam en vooral hoe men met de militairen na afloop is omgegaan. Het is jammer dat Stallones monoloog aan het einde niet de emotionele impact weet te bereiken waar men naar op zoek is zodra hij begint over de benen van zijn medesoldaat die hij niet meer kan vinden. Ik weet dat het niet de bedoeling is, maar de wijze waarop hij het vertelt komt humoristisch op mij over en dat werkt natuurlijk niet.

Ook de rol van de sheriff en zijn departement is interessant. Voor sommigen misschien overtrokken, maar gezien de wijze waarop de politie in de VS opereert weinig verrassend. Er zitten veel mensen die als tiener de bullebak van de klas waren, verder nergens goed voor zijn en dus maar bij de politie gaan. Dit komt dus niet geheel ongeloofwaardig op me over.

Het is verder niet briljant gefilmd ofzo, en zoals gezegd mist de film een beetje zijn impact, maar het overtreft wel degelijk mijn verwachtingen, die vooraf gezien minimaal waren. 2*.

avatar van FlorisV
Al heel vroeger gezien, maar daarna heel lang niet. Eigenlijk vind ik hem nu beter dan toen omdat ik wat meer inzicht heb in hoe het hele Vietnam trauma moet zijn geweest, hoewel John Rambo dit goed samenvat op het eind, wat me dit keer meer raakte. Misschien ben ik nu ook wat milder, omdat ik me niet zo stoorde aan die flinke val en de daarop volgende zelfgenaaide hechting. Het is best goed in beeld gebracht en met voldoende suspension of disbelief. Bovendien wordt hiermee extra neergezet wat voor ijzervreter Rambo echt is en dat hij die eremedaille niet zomaar kreeg.

Stallone is goed gecast, het is nooit een topacteur geweest maar deze rol past hem net zo goed als Rocky en niet voor niets zijn Rambo en Rocky voor hem altijd de iconische rollen gebleven. Crenna en Dennehy zijn zeer degelijk zoals altijd. We zien ook nog een piepjonge David Caruso, met het opvallende knalrode haar.

Het wangedrag van de politie is niet te karikaturaal naar mijn mening. Zo vind ik Dennehy vrij redelijk, terwijl Rambo ook een lastige jongen is die niet luistert en bijna nergens antwoord op geeft. Maar natuurlijk zitten er ook bullies bij die politie (vooral die ene die eerst met zijn knuppel wil spelen en daarna vanuit die helikopter er lustig op los schiet) en krijg je ook het idee dat de politie nu eindelijk, daar in die slaapstad, hun mannelijkheid eens kunnen tonen. Een linke situatie, met onvermijdelijke slachtoffers en dat wordt goed uitgebuit.

De beelden van de locale natuur zijn fraai op momenten, maar veel spanning gaat de actie nooit krijgen, omdat de lokale politie zich nogal verkeken heeft op de krijgskunsten van de groene baret. Het is gelukkig dan ook meer een tragisch verhaal dan een actiefilm, met een zeer bescheiden body count.

Eerst vond ik deze niets, kan hem nu wat beter waarderen, maar is slap in vergelijking met het boek van David Morrell.
Toch is deze First Blood voor mij de minste qua amusementswaarde.

avatar van FlorisV
notsub schreef:

Dat Rambo cliche-beeld is vooral door het vervolg gekomen denk ik, in zijn eentje tegen het hele Vietnamese en Russische leger, of zo. Ik denk eerlijk gezegd dat een groepje lokale smerissen geen schijn van kans zouden maken tegen een groene baret in een ruige omgeving. De commando blijft zoveel mogelijk ongezien, kan sluipmoorden doen, primitieve boobytraps gebruiken en heeft superieure vechtkunsten in een man tot man gevecht of met geweren...zijn specialisme reikt gewoon veel verder dan dat van de agent, die vooral de wet goed moet kennen en handhaven en daarbij veel meer zijn mond moet gebruiken naast wat basale vaardigheden om te kunnen vechten, voor het uiterste geval. De agenten hadden zich niet hoeven schamen als ze meteen hulp hadden ingeroepen maar ja, macho's he.

avatar van Corcicus
Elke tien jaar bekijk ik deze film. Dit was mijn derde kijkbeurt. Bijna 40 jaar oud is ie en nog steeds beter dan 90 procent van de actiefilms die in tussentijd zijn verschenen. Fantastische actie, zeer snelle vaart, een mooie boodschap omtrent de afwezigheid van psychologische hulp voor veteranen en specifiek de behandeling van teruggekeerde Vietnam soldaten met ptsd. Een rauwe actiefilm met een boodschap, schitterend geschoten. Dit blijft gewoon staan als een paal. En nog steeds haarscherpe beeldkwaliteit, letterlijk beter beeld dan de meeste films tot diep in de 21ste eeuw. Wat een weergaloos meesterwerk.

avatar van rebelkush
Na een tip van een collega dit film de kans gegeven en ik was niet teleurgesteld.
Ik ben geen fan van Stallone maar ik vond hem hier wel goed.
Verhaal vind ik goed net zoals de meeste acteurs.
Wat ik wel heel erg irritant vond is de achtergrond muziek waardoor je de schoten niet zo goed hoort.
Heel erg benieuwd naar de andere delen.

avatar van Gish
Ben wel eens in de plaats geweest waar First Blood deels is opgenomen. Hope, heet dat plaatsje en het ligt in British Columbia in Canada. Een heel eerbetoon daar en veel trots natuurlijk, want First Blood is best een klassieker. Hoe dan ook de beste Rambo film, en, niet onbelangrijk, er vallen nauwelijks doden, want.......slechts...?

avatar van JoeCabot
In het collectief geheugen staat John Rambo nog steeds gecatalogeerd als de ultieme testosteronaap. Dat heeft natuurlijk alles te maken met deel II en III. First Blood daarentegen is een steengoede kat-en-muis-thriller met een ijskoude Stallone, flink wat rauwe actie en - niet te vergeten - een centrale rol voor de natuurpracht van Noord-Amerika. Op het eind breekt dan toch de hel los en krijgen we een voorproefje van Rambo II en III. Dat had misschien niet gehoeven, maar voor de rest is Rambo I allesbehalve een debiele actiefilm. 4*