First Blood (1982)

Alternatieve titel: Rambo: First Blood

Actie / Drama

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy

Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.

avatar van DBTim
Eindelijk eens gezien en goed bevallen! Heerlijke sfeer in het koude Canada. Stallone doet het uitstekend en het verhaal vliegt nergens uit de bocht. Top actiefilm!

avatar van Richard_Voorhees
Een beste actiefilm waarin Stallone zijn kunnen als actieheld laat zien. Hij heeft ook de perfecte kop voor een doorleefde Vietnam vet. Degelijk acteerwerk en voldoende actie zorgen ervoor dat de tijd omvliegt met deze eerste Rambo. Ik zeg op naar deel twee!

avatar van Tom-Hanks
Een toffe film om naar te kijken. Ik heb me zeker niet verveeld.

Het spijtige vond ik dat de film een open einde had. Zo weet je niet hoe het verder gaat en dat heb ik liever niet. Maar het begin was allesbehalve saai. Rambo wordt opgepakt wegens opstandigheid tegen de politie. Maar Rambo is een oorlogsveteraan, een heel goede zelfs. Door de oorlog is hij getraumatiseerd. Wanneer men hem wil scheren, komen de waanbeelden hem voor de ogen en wordt hij agressief. Na de dood van een politieagent, wil de politie koste wat kost de gevangenneming van Rambo, die zich verbergt in het bos.

3.5* lijkt mij de beste beoordeling.

MaartenTuinstra
Boeiende actiefilm.

Canada is het decor voor deze kort maar krachtige actiefilm met de zwijgzame Stallone in de hoofdrol. De rol lijkt hem op het lijf geschreven en ook de rest van de cast overtuigt. De puike actie wordt goed in beeld gebracht en de soundtrack mag er ook wezen. Het einde vond ik wel een beetje abrupt en niet op zijn plaats. Al met al een kundige film, maar net niet bijzonder genoeg voor 4*.

avatar van SturyNijmegen
Deze film heeft indruk gemaakt, vooral als Rambo door de politie keihard word aangepakt en hij flashbacks krijgt naar de hel van Vietnam met daarop zijn spectaculaire vlucht op een motor

TMP
Rambo is een bekende naam, maar deze eerste kennismaking valt mij toch een beetje tegen. De opening is wel best sterk, maar daarna vlakt het behoorlijk af. De actiescènes brengen mij niet echt op het puntje van mijn stoel en verlopen nogal voorspelbaar. Qua plot en acteerwerk stelt het ook niet heel veel voor. Weinig memorabel.

avatar van Thorak
Dit deel is dan ook meer drama dan aktie.
Het plot stelt wel degelijk veel voor, als je de situatie van teruggekeerde Vietnam-veteranen toentertijd kent tenminste. Ik vind dit juist zeer sterk uitgebeeld in deze film!

avatar van m1chel
Wie aan Rambo denkt, denkt direct aan een overdreven onverslaanbare oorlogsmachine die het in zijn eentje kan opnemen tegen een heel leger getrainde militairen. Toch is First Blood geen typische Rambo-film zoals zijn 3 vervolgen. First Blood is een vrij realistische kijk op hoeveel schade een ex-commando van een speciale eenheid kan aanrichten. Want hoewel de bodycount oploopt in de vervolgen en de situatie steeds ongeloofwaardiger wordt, was dit eerste deel uit de Rambo-reeks een aanklacht tegen het Amerikaanse volk, die zijn veteranen uitkotste na hun terugkeer uit Vietnam. Dit wordt prachtig weergegeven in het eerste deel van de film, waar Rambo alleen maar iets wil eten in het stadje, maar door zijn uiterlijk geweigerd wordt door de plaatselijke sheriff. Als Rambo uiteindelijk gearresteerd wordt, gaat hij zo mak als een lammetje mee, alleen weigert hij mee te werken aan alles in het politiebureau. Hij wordt uiteindelijk zo slecht behandeld dat hij flashbacks krijgt naar de traumatische ervaringen die hij in Vietnam had. Als de agenten hem willen scheren, en dat gebeurd droog, wordt het de getraumatiseerde oorlogsveteraan teveel en baant zich vechtend een weg naar buiten om zo naar de bossen te ontsnappen en daar te schuilen.

John Rambo wordt natuurlijk gespeeld door Sylvester Stallone die vreemd genoeg niet de eerste keus was voor de hoofdrol. Voordat Stallone de hoofdrol kreeg, was hij ondertussen al aangeboden aan Al Pacino, maar hij weigerde de rol omdat zijn voorstel werd afgewezen om Rambo meer als een maniak te laten overkomen. Ook werd er voor de hoofdrol aan Robert de Niro gedacht, maar het is niet bekend of deze rol ook daadwerkelijk is aangeboden aan de Niro. Michael Douglas en Nick Nolte weigerde eveneens de rol van Rambo te spelen, waarna Stallone natuurlijk in beeld kwam. En Stallone maakte een onvergetelijke indruk als John Rambo, want zelfs in de achterbuurten van Mongolië kent iedereen de naam Rambo wel. Heden is de naam Rambo een begrip geworden en behoren de films eigenlijk tot de basiskennis voor veel filmliefhebbers. Maar in eerste instantie was First Blood helemaal geen succesfilm, de status die Rambo nu heeft werd pas bereikt in de kaskraker Rambo: First Blood part II.

Het verhaal is gebaseerd op de roman van de Amerikaanse schrijver David Morell, die alleen voor het eerste verhaal heeft gezorgd uit de reeks. Dit is ook niet zo vreemd, want volgens het boek kunnen er helemaal geen vervolgen meer komen, want Rambo sterft aan het einde van het boek. Deze scène is ook gefilmd en zat in de eerste versie van de film, maar na de persvertoning werd door dit einde de film slecht ontvangen. Uiteindelijk hebben de schrijvers het einde veranderd, ook omdat de filmmaatschappij erop aandrong in verband met eventuele vervolgen. Het boek concentreert zich ook meer op de emotionele kant van Rambo dan dat de film doet, waardoor het verhaal uit de roman nog intenser wordt dan in de film. De uiteindelijke ruwe draft van de film duurde ruim drie uur, maar werd terug gebracht naar de uiteindelijke 93 minuten die de film nu duurt. Als filmliefhebber zou ik dolgraag de drie uur durende versie eens willen zien, puur uit nieuwsgierigheid.

Regisseur Ted Kotcheff had de sfeer ook perfect te pakken in de film. De grauwe sfeer die in het stadje heerst en vooral in de bossen zijn belangrijke factoren die de film zo goed maken. Toch zijn er wel een aantal dingen gedateerd, maar die zijn wel op een hand te tellen. Hiermee doel ik op de onweersbui die in de bossen losbreekt als de agenten naar Rambo opzoek zijn. Je kan duidelijk zien dat het flitsende lampen zijn, vooral als je goed door de bomen kijkt zie je dat er soms zelfs wat zonlicht door de bomen komt. Van die continuïteitsfouten heeft de film overigens wel meer last, want de lucht veranderd veelal in zwaar bewolkt naar zonnig en opengebroken in een oogwenk. Maar laat dat de pret vooral niet drukken, want First Blood is een prachtige film, die helaas het label van zijn vervolgen meekrijgt. Niet dat de vervolgen slecht zijn, integendeel zelfs. Qua actie en coolheid is Rambo: First Blood part II zelfs een stuk beter dan First Blood. Maar tegenstanders van de film en natuurlijk actiefilm haters kan ik rustig deze eerste Rambo uit de reeks aanraden, want de film is meeslepender en realistischer.

Aan de rest van de cast ligt het trouwens ook niet en op sommige momenten zou je iemand kunnen herkennen die nu redelijk naam heeft gemaakt. Ik heb het dan over David Caruso, die van 2002 tot 2012 in de hit serie CSI: Miami de hoofdrol vertolkte. Naast hem zien we Brian Dennehy die helemaal op zijn plaats is als etterige sheriff. Dennehy speelt veelal bijrollen en heeft gespeeld in films als Righteous Kill, Romeo + Juliet en het indrukwekkende Gorky Park. En dan natuurlijk Richard Crenna die voor altijd verbonden zou blijven met zijn karakter kolonel Samuel Trautman. Met Crenna hadden de makers destijds een zeer grote en ervaren acteur om aan de cast toe te voegen. Crenna speelde de rol van de kolonel tot aan Rambo III en overleed op 17 januari 2003 op 76-jarige leeftijd aan de gevolgen van alvleesklierkanker en hartfalen.

avatar van max cady
Ik denk dat ik een jaar of 11 was (1990) toen ik deze voor het eerst samen met mijn vader keek. Het was ook de eerste film die ik samen met hem keek. Fantastisch, wat een impact heeft dat op mij gehad gehad destijds. Ten eerste omdat ik natuurlijk nog nooit zoiets had gezien als Rambo en ten tweede dat ik samen met mijn vader een volwassen film mocht kijken. Hij had geen betere kunnen kiezen.

Inhoudelijk is eigenlijk alles al geschreven over deze film. Fijne film en wat mij betreft de grondlegger van de "one man army" films met het verschil dat first blood nog geloofwaardig overkomt. Binnenkort maar weer eens herzien. Voor mij een speciale film! 5 *****

avatar van Fisico
Dit eerste deel van Rambo is duidelijk de beste van de drie (of moeten we bij uitbreiding die nieuwe ook meetellen?). Desalnietemin is hij het minst gekend. Te weinig echt stomende actie waarschijnlijk? Film intussen al 35 jaar oud, typische eighties movies met achtervolgsscenes met auto's die dan crashen, heerlijk!

Stallone speelt een vietnamveteraan die zijn plaats in de samenleving opnieuw probeert op te pikken. Dit loopt niet zo gesmeerd. Ook de samenleving is hem liever kwijt dan rijk. Hij kampt met psychische problemen, maar er is niets of niemand die hem/hen kan helpen. Zijn monoloog op het einde van de film is misschien niet geheel geloofwaardig, toch ben ik tevreden dat dit stukje psychologie aan bod komt in de film. Het brengt een extra toegevoegde waarde aan de film. Toch nog een film met een beetje inhoud. Nu niet dat dit dé film is met dé referentie als het neerkomt op wat oorlog met een mens doet, maar toch.

De bosscenes zijn fantastisch evenals de mijn. De scenes in de stad waren dan weer wat minder. Het kat-en-muisspelletje met de politie is leuk om naar te kijken. Alleen wat jammer dat die politiemannen echt worden afgebeeld als veredelde boyscouts, stelletje amateurs waren het, Vietnam vet of niet..
bij deze een verdienstelijke 3,5*. De rest gaat alleen maar crescendo naar beneden (en terecht).

avatar van xxERWINxx
Jeugdsentiment deze film, toch vind ik dit 1e deel niet de beste van de Rambo reeks.
Deel 2 en deel 4 vind ik wel wat beter en zit meer actie en spanning in, daarna komt deel 3 en dan deze.
Maar in deze film ook wel goede achtervolgingen, maar eigenlijk te weinig actie / doden

een geweldige film met stallone. 1 van de beste films van stallone.vermaak me zeker altijd prima met dit deel.,ik weet niet welk deel ik het beste vind vind ze alle 4 erg goed.maar deze film heeft erg indruk op me gemaakt.ik vind de film ook heel realistisch.ja een superfilm.

avatar van BlueJudaskiss
Erg goed!

Mijn verwachtingen over van-dik-hout-zaagt-men--planken vermaak zijn volledig uitgekomen, maar net zoals met de Death Wish-reeks - zeker deel 3 - was ik verbaasd over hoe goed dit eigenlijk was.

Op imdb las ik dat de eerste montage 3,5 uur duurde: deze uiteindelijke versie is geen minuut te lang en ik had niet het gevoel dat er te veel zaken werden uitgelegd door de personages. Spannend, echt van begin tot eind. Zat ik tegen mijn vader eerst nog grappen te maken over dat Stallone acteert als een natte dweil, als hij op het einde instort kwam dat wel degelijk bij me binnen en werd dat voor mij ook het hart van de film.

En tja, het overvloedige geweld... Blijkbaar zit er ook in mij een kwajongen die hier met een grijns naar kan kijken, zeker die momenten dat de politie hem in een hinderlaag probeert te werken in het bos maar hij ze één voor één te grazen neemt.

4,5*: misschien iets te veel eer voor een film als deze, maar het verrassingselement vond ik top.

avatar van Shadowed
Lekkere film.

Alhoewel hij redelijk op leeftijd is heb ik nog wel kunnen genieten van deze Rambo, die laatst voorbij kwam op Fox. Omdat hij als een soort klassieker beschouwd wordt heb ik hem dus ook maar aangezet. De regisseur heeft alleen deze film zover ik zie gemaakt waarmee hij is doorgebroken.

Stallone is geen bijzonder goede acteur, maar hier doet hij toch wel waar hij goed in is, een actieheld zijn. Rocky nog niet gezien, misschien is die ook wel goed. Alhoewel er duidelijk toch meer drama onderwerpen zijn hier zitten er hier en daar leuke actiescenes, maar ik verveelde me eigenlijk nog steeds. Er is genoeg te zitten, maar de vonk had hem niet helemaal.

Verder wel mee vermaakt.

avatar van Metalfist
If you want some friendly advice, get a haircut and take a bath. You wouldn't get hassled so much

De laatste jaren ben ik me wat meer aan het verdiepen in het oeuvre van Sylvester Stallone en hoewel ik het de laatste tijd moet doen met kleine bijrolletjes zoals in Reach Me, kwam ik tot de conclusie dat ik van zijn 2 bekendste franchises (Rambo en Rocky) nooit recensies heb geschreven. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen en het past meteen mooi in het plan om ooit van alle geziene films een bijhorend bericht te hebben.

Het was dan ook al meer dan 10 jaar geleden dat ik First Blood nog had gezien (mijn stem van 3.5* dateerde uit februari 2008) en ik had eigenlijk echt zin om hier nog eens aan te beginnen. Kon me bitter weinig van de film herinneren, maar ik heb me hier in ieder geval al rot mee geamuseerd. Rambo is vandaag de dag een begrip in onze samenleving en wanneer je First Blood ziet, dan verschiet je daar niet van. Een intelligent verhaal rond een Vietnam veteraan die terug komt en zijn draai in de maatschappij niet meer vind (die monoloog van Rambo tegen Trautman hoe hij er zelfs niet in slaagt om een job als parkeerwachter vast te houden is misschien wel één van de beste momenten uit Stallone zijn carrière), compleet doordraait en een oorlog begint tegen de politiemacht van een plaatselijk stadje. Niet al te overdreven, een goed tempo en vooral een toffe strijd tussen Rambo en Teasle maken van deze First Blood terecht één van de meest iconische rollen uit de filmgeschiedenis.

Het heeft alleen niet veel gescheeld of de film had nooit gemaakt geweest. Een tijdje in development hell gecirculeerd, een komen en gaan van acteurs en uiteindelijk in de handen gekomen van twee ambitieuze producers die hiermee misschien wel de beste gok in heel hun loopbaan hebben genomen. Stallone was de eerste keuze van Ted Kotcheff en er is inderdaad bitter weinig op hem aan te merken. Met Brian Dennehy heb je bovendien een leuke slechterik en wanneer Richard Crenna als Trautman op de proppen komt, is het hek helemaal van dam. Oorspronkelijk een rol die bedoeld was voor Kirk Douglas, maar die wou teveel wijzigingen aan het personage doorvoeren waardoor beide partijen uiteindelijk vriendelijk uit elkaar zijn gegaan. De enige misser qua cast is David Caruso. Sowieso nooit een goed acteur gevonden, al doet hij het in Session 9 nog wel goed trouwens, maar hier oogt hij niet op zijn plaats.

Het fijne aan dit soort herzieningen is dat je je vaag nog wel kunt herinneren dat je dit indertijd een goede film vond, maar dat hij nu dubbel zo hard lijkt binnen te komen. Een verhoging is dus op zijn plaats en ik twijfel zelfs echt om hier niet nog een halfje bij te doen. Het zijn de slechte flashbacks (dat snorretje van Rambo!) die me daar echter nog een beetje tegenhouden. Heb in ieder geval al zin in de vervolgen, kan ik me ook niets meer van herinneren.

Dikke 4*

avatar van Boneka
Als je aan een gemiddelde Nederlander vraagt of die de film First Blood wel eens heeft gezien, dan zullen velen zeggen weet ik niet misschien wel. De naam Rambo roept wel alle associaties op grappig. We kunnen dan ook wel stellen dat de naam Rambo inmiddels een begrip is geworden voor alles dat compleet is losgeslagen.

Gisteren maar weer eens opgezet, omdat ik zonder al te veel na te denken zin had in een film zonder enige potentie, al moet ik zeggen dat er wel degelijk een mooie boodschap zit in het verhaal. Feitelijk zien we niks meer dan een veteraan met een ernstige vorm van PTSS dat loskomt na de ruwe behandeling van de lokale sheriff dat zijn dorpje iets te veel wil beschermen. Ik moet zeggen de blu ray ziet er nog alle aardigs uit.

Acteurs halen een redelijk niveau in dit genre en in tegenstelling van hierboven geschreven vond ik de rol van David Caruso wel goed gespeeld. Waarom omdat deze broekie agent het eigenlijk allemaal veel beter zag dan alle kneuzen die daar op kantoor rondliepen. Meest krachtige acteur in deze film vond ik Richard Crenna die in drie Rambo's te zien was. Gekke is dat ie wat Engels klonk, maar dat zou wel aan mij liggen.

Gek dingetje van mij ken eigenlijk alleen deel I en IV. Moet toch nog eens een keer kijken naar de andere delen

avatar van Brabants
Sylvester Stallone zet in de jaren tachtig met de Rambo franchise een geweldige reeks aan actiefilms neer. First blood part one maakt de wonden zichtbaar van de Vietnamoorlog en een veteraan die daar heeft gevochten en problemen ondervindt met re-integreren in het thuisfront . Rambo wordt gezien als een eenmansleger, wat door het ongelukkig handelen van een sheriff stilaan vorm krijgt. Alleen deze keer is het niet in Vietnam.

avatar van Graaf Machine
Bijzonder dat Stallone (of iemand anders) de naam van die kerel bepaalde op John Rambo.
Rambo klinkt voor mij op zich helemaal niet stoer, lijkt meer op iets als Bambi dan op een die hard vechtmachine.
Toch is het die naam die naam gemaakt heeft. Had die man in deze film John Buckelsmack geheten, dan was het nooit iets geworden met deze franchise.

avatar van Brave-Neo
Graaf Machine schreef:

De naam Rambo is uiteraard bedacht door David Morrell; de schrijver van het boek First Blood uit 1972.

First Blood - David Morrell - davidmorrell.net

Door de persoon Sylvester Stallone heeft die naam uiteraard flink aan kracht gewonnen maar ik vond het altijd wel een stoere naam. Kort en bondig en met de voornaam John is hij in goed gezelschap ( John Connor, John Wick ).

avatar van Basto
Graaf Machine schreef:

Ik vind Rambo juist een hele krachtige naam. Een soort samenvoegin van Ram (van rammen) en bo (soort verkorting van de krachterm Boe!) Ram-bo, iets of iemand die ergens vol overtuiging doorheen ramt.

Maar ieder zijn eigen associaties....

avatar van Brave-Neo
Boeiend om te lezen dat voor Rambo First Blood II ook James Cameron destijds een script heeft geschreven..

"So I asked if there were other scripts, and I was told, “Yes, the one that James Cameron wrote, but we only used bits of it.”
You mean James Cameron of Terminator 2, Titanic, and Avatar?
Yes, but he wasn’t that James Cameron yet."

Misschien dat hij ooit nog eens een Rambo film gaat maken_

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:

Maar ieder zijn eigen associaties....

Associaties komen soms zomaar opzetten, en dan doe je er niets meer aan. De eerste link in je onderbewustzijn kan het maken of breken. Maar uiteindelijk is Rambo wel een krachtige naam geworden, ook bij mij.

avatar van AJK
AJK
Hallo.
Achteraf gezien Stallone zijn beste rol.
Ja hij heeft weinig te zeggen maar kan me niet
voorstellen wie dit beter gedaan zou hebben.
Ik vind dit stallone zijn beste rol.
Ik ben zeer enthousiast over rocky 1,maar daar waren meer acteurs en een actrice bij die van
rocky 1 een voor mij de beste cult film aller tijden
hebben gemaakt.En het was een liefdesfilm.
Maar terugkoment op Rambo first blood.
Duidelijk recht toe recht aan.Geen poes pas.
Deze soldaat is maar uit op 1 ding overleven.
Dennehy is hier ook mee doorgebroken.
Crenna niet overbodig in deze deel..
Geen enkel scene verveelt spanning duurt de hele film voort.
Eigenlijk is stallone een top acteur.Op zijn manier.
Kijk je kunt heel Shakespeare uit je hoofd leren.
Maar a ls je op het witte doek niet overkomt.
Topfilm eerste klas.
5.0

Gisteren nog eens gezien op televisie , tja blijft goed ..mix tussen actie , beetje humor en drama ...4 sterren blijven staan .

avatar van Basto
AJK schreef:
Hallo.
Achteraf gezien Stallone zijn beste rol.
Ja hij heeft weinig te zeggen maar kan me niet
voorstellen wie dit beter gedaan zou hebben.
Ik vind dit stallone zijn beste rol.
rocky 1 een voor mij de beste cult film aller tijden
hebben gemaakt.En het was een liefdesfilm.
Maar terugkoment op Rambo first blood.
Duidelijk recht toe recht aan.Geen poes pas.
Deze soldaat is maar uit op 1 ding overleven.
Dennehy is hier ook mee doorgebroken.
Crenna niet overbodig in deze deel..
Geen enkel scene verveelt spanning duurt de hele film voort.
Eigenlijk is stallone een top acteur.Op zijn manier.
Kijk je kunt heel Shakespeare uit je hoofd leren.
Maar a ls je op het witte doek niet overkomt.
Topfilm eerste klas.
5.0

Stallone is een geweldig acteur. Zijn rollen vragen vaak om een wat simplistische houding. Maar in deze reeks, Rocky, Cop Land zet hij uitstekende rollen neer.

Maar als comedy acteur moet hij het wel volledig afleggen tegen Schwarzenegger die echt een briljante timing heeft. Ook zwaar onderschat als acteur.

avatar van AJK
AJK
Ze zijn beiden stereo type acteurs..
Actie fysieke acteurs.
Ze zijn geen caracters acteurs zoals denzel en crowe.die alles kunnen.
Later is arnold inderdaad beter gaan acteren.
Als een parodie opzichzelf.
Voor mij is stallone trouw geweest aan zichzelf.
Copland heeft ie geprobeerd te acteren.
Maar kwam dat over?
Rocky 1 was en is zijn beste acteer prestatie.
In rambo 1 was hij echt John j Rambo.
Totaal geen hee yo meer.
Door Rambo zijn ze hem serieus gaan nemen.
Ach en Arnie ja kindergarten was leuk......
Maar acteren kan die nog steeds niet.
Sly wel.
Maar mijn mening he.

avatar van thoyouknow1980
Super begin van een prachtige reeks actiefilms
Vooral de setting steelt de show,de sfeervolle noord Amerikaanse bossen zorgen daar wel voor.
Dit in combinatie met een sterk verhaal en strak harde actie zorgen voor een dijk van een actiefilm

avatar van Bélon
Laatst ergens teruggevonden in een la: een een "Rambo mes". Dat was dan een goedkope knock off van 2 tientjes maar wel met kompas en spulletjes zoals naald en draad in het heft van het mes verborgen: in deze film hecht Rambo er een wond mee.

Ik vind dat deze de tand des tijds best goed heeft doorstaan: veel actie en een einde wat best origineel is. Stallone is verbaal geen top acteur maar fysiek des te meer:ik zou geen betere voor deze rol weten dan hij.