• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.213 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.385 acteurs
  • 199.066 gebruikers
  • 9.375.093 stemmen
Avatar
 
banner banner

First Blood (1982)

Actie / Thriller | 93 minuten
3,58 2.932 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 93 minuten

Alternatieve titel: Rambo: First Blood

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Ted Kotcheff

Met onder meer: Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy

IMDb beoordeling: 7,7 (297.998)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 maart 1983

Plot First Blood

"This time he's fighting for his life."

Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Col. Samuel Trautman

Hope Sheriff Will Teasle

State Police Capt. Dave Kern

Deputy Sgt. Arthur Galt

Deputy Balford

Deputy Ward

Orval the Dog Man

Deputy Lester

Deputy Mitch

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Quido schreef:

Ik zou het eens bij Van Leest proberen .

Winkelaanbieding, lukt via internet ook niet.


avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

  • 2805 berichten
  • 4325 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

De trilogie staat (zowel los als in een box) op de site, maar is alleen onmogelijk om te bestellen.

Ik zie het ook net. Bij de Vlaamse FRS kan je hem nog wel bestellen, maar dat wordt misschien een beetje te gek ...


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Hey U96, waarom bestel je nooit iets bij Play.com. Meestal veel goedkoper... ook nu First Blood: 5,99 pond... nog geen 10 euro..


avatar van dennis1984

dennis1984

  • 121 berichten
  • 314 stemmen

Maar waarom is deze film niet uitgebracht met nederlandse ondertiteling. Dat zou toch eigenlijk moeten. Tis toch wel een klassieker 9 op de 10 mensen heeft hem wel eens gezien.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Agony schreef:

Hey U96, waarom bestel je nooit iets bij Play.com. Meestal veel goedkoper... ook nu First Blood: 5,99 pond... nog geen 10 euro..

Sorry voor late reaktie.

Ik bestel liever niet door betaling van andere valuta's. Ook bestellingen vanuit het buitenland heb ik nooit betrouwbaar gevonden; ging ook vaak mis.

dennis1984 schreef:

Maar waarom is deze film niet uitgebracht met nederlandse ondertiteling. Dat zou toch eigenlijk moeten. Tis toch wel een klassieker 9 op de 10 mensen heeft hem wel eens gezien.

Het is mij ook een raadsel...


avatar van Anatolia

Anatolia

  • 2666 berichten
  • 1511 stemmen

Verward met Rocky I.

Geen 3 maar 2*.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Vandaag een Rambo-marathon gehouden. Zonder enige twijfel vind ik deze het beste uit de trilogie. Prachtige muziek, goed akteerwerk van Stallone, Crenna en Dennehy. De mooiste scenes vind ik de scene waarin John de politieagenten in elkaar slaat, en ontsnapt. Ook de scene waarin de politieagenten erachter komen dat John een 'Green Beret' is, met een Congressional Medal of Honor, en nog veel meer onderscheidingen.. Sherriff Teasle in het begin een grote mond tegen John, maar later kreeg hij door dat hij met een machine te maken had.. Het laatste gedeelte waarin John meer dan 1 zin zegt, vinden sommige overdreven, maar ik vond het iig een mooi gedeelte van de film.
Ik ben momenteel bezig met het boek van David Morrell; die verschilt in vele dingen van de film.

*4.5* voor deze ondergewaardeerde film. Ik kan FIRST BLOOD zonder twijfel een Topfilm noemen.... Voor mij de beste aktiefilm. (samen met Speed)


avatar van hinse

hinse

  • 58 berichten
  • 134 stemmen

Het ziet er naar uit dat er toch een Rambo trilogie met Nederlandse ondertiteling te verkrijgen is.

Sous-titres : Français, Néerlandais

Ik hoop niet dat dit verboden reclame ofzo is, maar het is tot nog toe de enige manier om aan de Rambo's te komen met NL ondertiteling.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Dat is inderdaad de enige versie met Nederlandsche ondertiteling... Ik heb deze versie... De extra's zijn minimaal; 2 korte trailers, en dat terwijl de regio 1 versie van ARTISAN propvol zit met Interviews, Behind The Scenes, Documantaires, Making Of, enzovoort...


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

FisherKing schreef op 30 juli 2002:

Stalone past uitstekend in het verhaal!

Sorry, maar laatst zei je in de chat toch iets anders...

Enfin... Vandaag voor de 4e keer in 1 jaar gekeken... Ik kan er met mijn pet niet bij er zoveel mensen zijn die zeggen dat Sylvester Stallone niet kan akteren... Als je dat van hem over deze film zegt, dan loop je gewoon met de massa mee, en heb je gewoon geen eigen mening... Of je moet hem wel heel erg haten... Ik vind hem in deze film echt geweldig akteren, en vooral zijn bekende eindspeech is voor mij echt onvergetelijk...


avatar van John Doe

John Doe

  • 916 berichten
  • 2122 stemmen

Zeker U-96 hij acteerd (met een c niet met een k ) sterk in z'n films vind ik ook alleen anders, maar dat is juist goed. Hij speelt met meer wrok en andere emoties, al moet ik zeggen dat hij niet zo in films past waar geen strijd moet worden geleverd.

Trouwens, Sylvester is zijn acteer carriere begnnen als een mager mannetje, geen spierbouw. Niet zoals a Arnold, Chuck Norris of Jean-Claude, maar op gewone manier de filmbusiness ingerold dus.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

John Doe schreef:

Zeker U-96 hij acteerd (met een c niet met een k )

Als je verbetert, doe het dan goed. Stallone acteert.

sterk in z'n films vind ik ook alleen anders, maar dat is juist goed. Hij speelt met meer wrok en andere emoties, al moet ik zeggen dat hij niet zo in films past waar geen strijd moet worden geleverd.

Trouwens, Sylvester is zijn acteer carriere begonnen als een mager mannetje, geen spierbouw.

Ik ken hem niet anders dan redelijk gespierd. Ok, niet zo afgetraind als later in zijn carriere, maar toch.

Anyway, hartstikke leuk dat jullie Stallone zo'n goede acteur vinden, maar echt indruk heeft hij alleen op me gemaakt in de eerste Rocky.

In deze film doet hij het heel behoorlijk, maar zo moeilijk is het dan ook niet. Zijn wat pathetische en onverstaanbare gelispel op het einde in die emotionele scene wil ik best voor lief nemen. Vooruit, Stallone verdient in deze film een voldoende.

Enne... hoezo zou men geen eigen mening hebben als men vindt dat hij het niet zo goed doet? Deze film was best een groot succes, dus ik neem aan dat er veel mensen blij waren met Sly, hoor.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

Sorry, maar laatst zei je in de chat toch iets anders....

Iets passen in het verhaal is toch anders dan uitstekend acteren ?

Aangezien het subject prachtig acteren was. Daar kan ik het nooit mee eens geweest zijn. Wat ik toen schreef, was, dat hij wel in het verhaal paste. Maar dat houdt niet in dat ie goed acteert.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

FisherKing schreef:

Maar dat houdt niet in dat ie goed acteert.

Hoezo nou weer niet...? Wat doet Stallone dan zo slecht in deze film...?


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5243 stemmen

Acteren


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Noem dan eens een paar scenes op waarin je hem slecht vind akteren...


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

welke niet?

het slissende "they drew first blood" om er maar een te noemen? Zolang hij niets zegt gaat 't nog redelijk, daarbuiten is het gauw afgelopen.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Helemaaaal niet mee eens... Wie wou jij dan als John J. hebben...? Tom Cruise, Johnny Depp...?


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Hebben we deze discussie niet al eens gevoerd?

(En werden er toen niet een boel namen genoemd?)


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Ja... Maar het dwarsboomt toch niemand als een discussie weer heropend wordt...?


avatar van John Doe

John Doe

  • 916 berichten
  • 2122 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Als je verbetert, doe het dan goed. Stallone acteert.

(quote)

Ik ken hem niet anders dan redelijk gespierd. Ok, niet zo afgetraind als later in zijn carriere, maar toch.

Anyway, hartstikke leuk dat jullie Stallone zo'n goede acteur vinden, maar echt indruk heeft hij alleen op me gemaakt in de eerste Rocky.

In deze film doet hij het heel behoorlijk, maar zo moeilijk is het dan ook niet. Zijn wat pathetische en onverstaanbare gelispel op het einde in die emotionele scene wil ik best voor lief nemen. Vooruit, Stallone verdient in deze film een voldoende.

Enne... hoezo zou men geen eigen mening hebben als men vindt dat hij het niet zo goed doet? Deze film was best een groot succes, dus ik neem aan dat er veel mensen blij waren met Sly, hoor.

Kijk maar op posters van oude films van 'm hoe mager hij is hier op MoM.

Ik heb niks gezegd over geen eigen mening hebben. Als de massa een bepaalde mening heeft zal er gerust een grond van waarheid achter zitten, ik zei dat het zou komen doordat Syl zulke aparte types neerzet en apart acteert, hij heeft iets speciaal.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Kijk maar op posters van oude films van 'm hoe mager hij is hier op MoM..

MoM?

Anyway, ik kan gewoon de films kijken waar hij inzat. Deat Race 2000 of zelfs Bananas. Vind 'm niet mager.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Gisteren voor de 5e keer in 1 jaar gezien.. Gelukkig lukte het nu wel iets beter met het 16:9 (breedbeeld).. Dit keer keek er een korporaal (rang boven Soldaat der 1e klasse) van de Koninklijke Landmacht mee..

Ik blijf er toch echt bij dat First Blood echt een klein meesterwerk is.. Het schetst tevens ook een goed beeld af van hoe het eraan toe ging na de oorlog in 'Nam.. Die eindspeech van John J. blijft natuurlijk supergoed..

Vol.. *4.5*


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4645 berichten
  • 2100 stemmen

Prachtige film, die je zo je vriendin kan voorschotelen (wat ik dan ook gedaan heb en ze vond het nog leuk ook!). De nadruk ligt niet op het geweld, de nadruk ligt op het verhaal en de spanning.

4.5 sterren.


avatar van markpennings

markpennings

  • 175 berichten
  • 0 stemmen

Zeer mooie film, prachtige acteer prestaties van Sylvester Stalone, film heeft ook diepe indruk gemaakt op de Amerikaanse samenleving. Zelfs ex-president Ronald Reagan gaf alle credits aan Sylvester Stalone, en zei dat hij wel zo iemand kan gebruiken in zijn leger. De film heeft ook nog tot een rage geleid, de verkoop van Survivel messen nam astronomisch toe.

3.5*


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8851 stemmen

Propaganda voor het militarisme dus


avatar van markpennings

markpennings

  • 175 berichten
  • 0 stemmen

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in Kos, maar je moet maar zo denken, dat is weer goed voor de economie


avatar van markpennings

markpennings

  • 175 berichten
  • 0 stemmen

markpennings schreef:

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in Kos, maar je moet maar zo denken, dat is weer goed voor de economie

en misschien wordt Sylvester ook nog wel eens senator of president


avatar van mikey

mikey

  • 28989 berichten
  • 5141 stemmen

Stallone speelt een Vietnam veteraan die uit een dorp wordt gezet nadat hij is beschuldigd van landloperij. Rambo begrijpt die hint niet en wordt weer opgepakt. Nu is het menens bij de politie, martelingen volgen en gepikeerd vlucht hij de bossen in. de politie zet de achtervolging in maar Rambo bijt van zich af. dan wordt Crenna ingeschakeld.. bizarre, harde en vreemde film. misschien wel experimenteel.3*


avatar van hinse

hinse

  • 58 berichten
  • 134 stemmen

mikey schreef:

Stallone speelt een Vietnam veteraan die uit een dorp wordt gezet nadat hij is beschuldigd van landloperij. Rambo begrijpt die hint niet en wordt weer opgepakt. Nu is het menens bij de politie, martelingen volgen en gepikeerd vlucht hij de bossen in. de politie zet de achtervolging in maar Rambo bijt van zich af. dan wordt Crenna ingeschakeld.. bizarre, harde en vreemde film. misschien wel experimenteel.3*

Het is gewoon een verfilming van een boek, volgens mij dus niet experimenteel ofzo.