First Blood (1982)

Alternatieve titel: Rambo: First Blood

Actie / Drama

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy

Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.

De beste Rambo film tot nu toe (ze gaan binnenkort weer een nieuwe opnemen). 3 sterren durf ik wel te geven.

Geen geweldige film, maar wel vermakelijk. Beter dan het steroide vervolg.

Coole film. Geen nonsens en gewoon lekker vermaak. Prutverhaaltje, maar je moet Stallone natuurlijk niet proberen nuttige dialogen te laten doen. Als je hem dingen laat zeggen als: "To win a war, a man's got to become was." dan snap je waar je mee bezig bent.

Hier en daar wat knulliger dan ik me kon herinneren. Best vermakelijk, maar niet goed.

avatar van Ralfke
Ach ja, in mijn jeugdjaren was dit het soort film waar iedereen naar keek. En dan daarna op het schoolplein naspelen! Ach, toch wel een klassieker inmiddels en daarom wel ***

FisherKing
Klassieker in het genre naar het boek van David Morell! Stalone past uitstekend in het verhaal! heeft gelukkig ook niet veel tekst: "They drew first blood..."

Klassieker in het genre naar het boek van David Morell!
Is hier een boek van?? En heeft die een beter einde?

FisherKing
Ja de boeken van David Morell zijn tien keer beter en volgens mij is er in de film aan het einde "gesleuteld" !!
David Morell schreef ook "De brotherhood of the rose " ( en nog vele andere..)

avatar van BoordAppel
Ik heb gehoord dat Stallone een nieuwe film gaat maken. Rambo: first flood, over de ark van noach.

LOL

avatar van De Knip
Nostalgie en destijds een van de topfilms.

****

Diesel
Een klassieker.

3.5/5.0

avatar van U-96
Gisteravond gezien op BBC. Ik eerst denken dat Rambo: First Blood part II zou komen, maar ik was best blij dat First Blood kwam, namelijk nog niet gezien.
Vermakelijke aktie. 4,5 ster.

avatar van bennie jolink
GAAF! rambo is cool.

bennie jolink schreef:

GAAF! rambo is cool.

John R. is gewoon supercool! :evil

echt een goeie film, lekker sfeertje met die regen enzo. Wel een beetje jammer van die vervolgen maar die hebben wel weer geleid tot grappige parodien. Ik weet nog dat het op mijn middelbare school heel cool was om zo'n mes te hebben met een kompas enzo. Maar ja ik woonde dan ook in Oss.

First Blood is en blijft een klassieker.
muziek, lokaties en een uitstekende rol van Dennehy.
plus een onzettend boeiend en vermakelijk verhaal.
verhoogd naar 5*

avatar van Bandit
Tegen het einde van de film, heeft Stallone een scene waarin ie gaat praten (of een poging gaat doen) ...... kan er niets aan doen, maar die scene werkt elke keer weer op m'n lachspieren.

Echt goed vind ik dat stuk ook niet...

Dat stuk haalt idd de waardering voor mij behoorlijk naar beneden.
Rest van de film kan ik elke keer weer naar kijken.

avatar van U-96
Deze hele film is perfect. Ik vind eerlijk gezegd First Blood part II leuker, maar niet beter.
Vaak word Sylvester Stallone gepakt op zijn 'slechte' akteerwerk, maar voor een ex-commando met een bijzonder karakter hadden ze gewoon GEEN andere kunnen kiezen.

U-96 schreef:

ex-commando met een bijzonder karakter

Fucked up beyond repair bedoel je.

avatar van Quentin
Aardige film, geen geweldig verhaal, maar dat is ook niet nodig bij deze film. Leuke actiefilm 3/5

Het schijnt dat in een eerdere versie van deze film Rambo aan het eind zefmoord pleegt. Toen ze die film aan een testpubleik lieten zien vonden die het niets en hebben ze het einde aangepast, naar wat het nu is (wat dat ook maar mag zijn, want ik heb hem niet gezien )

avatar van U-96
Dat was in het boek van David Morrell zo, ik denk niet in de film.. Maar het kan wel zo zijn.

avatar van Quentin
U-96 schreef:

Het staat volgens mij op IMDB.com onder trivia....

FisherKing
Dat boek van David Morell was daarom tientallen malen sterker.

Dat einde had ik veel toffer gevonden.

Ik denk alleen dat Stallone met het einde wat er nu aan de film zit heel wat blijer is...

Kan ik ook wel begrijpen.
Ik had dat einde waarschijnlijk ook niet zo tof gevonden toen ik het als jong ventje voor t eerst zag.