First Blood (1982)

Alternatieve titel: Rambo: First Blood

Actie / Drama

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Sylvester Stallone, Richard Crenna en Brian Dennehy

Ex-commando en oorlogsveteraan John Rambo gaat naar een klein stadje toe om een oude vriend van hem op te zoeken. Hij komt in confrontatie met de sheriff van de stad, en wordt zonder reden door hem gearresteerd. Op het politiebureau krijgt John traumatische terugblikken van de oorlog in Vietnam; hij raakt door het dolle heen en ontsnapt, waarna er een oorlog begint van 200 man tegen de levende moordmachine.

avatar van remorz
Basto schreef:
Audio gort droog? Toch een fantastische muzikale score.
Ik moet het gemist hebben. Het fantastische eraan dan. Goed dat je ervan genoten hebt; ik heb niks gehoord wat de standaard overstijgt of meerwaarde aan de film geeft.

avatar van Simon Belmont
Wat een geweldige film zeg. Bijna alle dialogen kan ik wel dromen. Ik weet niet hoe vaak ik deze film heb gezien, maar elke keer als ie op TV komt, kan ik, als ik eenmaal heb ingeschakeld, hem niet meer afzetten. Vooral de scène met het nemen van de vingerafdruk, het begin van John Rambo’s opstand vind ik fantastisch. Nee, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

avatar van cinemanukerke
in deel 2 en 3 is Rambo een actie held dat het onrecht dat de USA wordt aangedaan, bestrijdt (vietcong, de russen) en overwint. Hier is hij echter een getraumatiseerde man, verbitterd en kwaad en wordt hij door diezelfde USA beschimpt en bespot en niet aanvaard. Een kritiek op de Vietnam oorlog ? You bet ! Die eerste scene – de sterkste scene van de film - zou dan ook niet misstaan in één of andere docu om aan te tonen wat de oorlog kan doen met een mens en hoe de maatschappij daarop reageert. De naweeën van een helse oorlog. Om maar te zeggen dat First blood meer is dan een pief poef paf filmpje (wat de andere delen wel waren). Daarna is het meer plotgericht, het eerste uur sterk entertainment maar daarna (bij de introductie van Crenna) iets minder. Ik ben er zeker van : had men het personage van Crenna gewoon geschrapt de film zou nog sterker zijn, de confrontatie tussen de sheriff en Rambo nog intenser. Nu is die derde act te flets, er is verkeerde keuze gemaakt om Rambo gewoon te laten opgeven (bv sterven voor zijn principes was toch logischer voor zijn personage). Graag gezien die film, dat wel.

avatar van xxERWINxx
Vandaag nog eens herbekeken, blijft een ouderwetse klassieker, ditmaal in de stad en in de natuur.
Onderhoudende film, alleen vielen er wat weinig doden en is de actie iets minder dan de andere delen.
Ik hou meer van deel 2 , 3 en 4 waar wat meer actie in zit en de locaties van de jungle is wat mooier, maar om te beginnen is dit ook zeker geen verkeerde film, wat meer een verhaal is deze.

avatar van FillumGek
Ik heb deze vroeger wel eens gezien, maar veel stond me er niet meer van bij. Rambo zit in mijn geheugen als een onsterfelijk moordmachine die in de jungle honderden mensen overhoop knalt, gehuld in tanktop, kogelriem en rode hoofdband. In dit eerste deel is hij echter nog het slachtoffer van discriminatie en wordt hij, mede door Vietnam-flashbacks, tot moord aangezet.

Het merendeel van de film loopt Stallone nog rond in een jute zak, maar de survival skills als een green baret zijn al wel daar. Tof om te zien hoe zo'n one-man-army een heel leger kan omleggen middels valstrikken en veel schietgeweld. Aan actie geen gebrek en een godsgeschenk dat de oorspronkelijk drie uur durende speelduur is gehalveerd.

Dennehy acteert nog het sterkst. Stallone daarentegen laat vooral op het einde zien dat acteertalent hem niet is gegeven, maar niemand die daar tegenwoordig nog van wakker ligt. Stallone is een actieheld pur sang, de rest is bijzaak. Het tweede deel vond ik vroeger sterker, dus die gaat binnenkort opnieuw aan.

avatar van Graaf Machine
Zo, deze heeft zijn jaarlijkse kijkbeurt weer gehad. Mag nu ook wel eens een tijdje in mijn top 10 staan. Wat een geweldige film blijft dit toch. Staat na een kleine 40 jaar nog fier overeind.

avatar van Ajax&Litmanen1
Over een maand komt na elf jaar eindelijk weer een nieuwe Rambo film uit, waar ik me zeer op verheug. En dus is het wel een goed moment om de reeks weer eens opnieuw te bekijken. Dat deed ik bij de release van deel 4 in 2008 ook al, maar dat is alweer een eeuwigheid geleden.

Even mijn oude review teruggelezen (da's altijd pijnlijk haha) en daar ben ik toch redelijk kritisch op First Blood. Niet al te veel doden, beetje tam, beetje onrealistisch bij vlagen. Schijnbaar had ik destijds in mijn hoofd dat Rambo gelijk staat aan 956 doden per film in een verhaal dat er niet toe doet. Dat was toen, tegenwoordig verdiep ik me heel wat meer in achtergronden. Het is me natuurlijk wel bekend waar deze film voor staat, als een aanklacht tegen Amerika hoe zij met hun veteranen om zijn gegaan bij terugkeer. Weinig dank, ze werden vooral paria's van de maatschappij met hun trauma's en hun opgelopen agressie door al het leed waarmee ze werden geconfronteerd. Sylvester Stallone heeft er ieder geval een iconische rol van gemaakt waarmee ''de veteraan'' een gezicht kreeg bij het grote publiek. John Rambo praat nauwelijks, maar handelt wel. En dat komt erg overtuigend over. Misschien is het nog steeds een tikje vreemd wat de reden is dat hij in een enorme klopjacht betrokken raakt, maar die jacht is wel verdomd spannend. De groene baret-skills die Rambo bezit toont hij op uitstekende en effectieve wijze jegens een groep onsympathieke agenten die hem als een freak zijn en hem ook diverse keren hebben bespot. Zeker de sheriff speelt erg sterk een nare klootzak.

Het deel dat hij al die agenten een voor een pakt met zijn vallen en moves vind ik erg tof, maar ook als hij in de mijn af zakt is een stuk wat erg boeit. Helemaal als hij op een gegeven moment door het water banjert en overal ratten ziet. De setting van een verlaten bos werkt ook erg goed, helemaal als het op een gegeven moment donker is en regent. Dan is de natuur echt Rambo's vriend. Het moment dat hij ingesmeerd met modder een slachtoffer maakt was een mooi voorbeeld. Richting het einde spaart hij niks of niemand meer en gaat er ook een half dorp aan, maar de film is nog redelijk realistisch te noemen, helemaal in vergelijking met de latere delen waar Rambo gewoon een lopende mitrailleur is. Ook leuk, maar op een andere manier. First Blood mag je wel een klassieker noemen. De film ademt sowieso dat jaren 80 actiefilm gevoel, een tijdperk waar ik een groot fan van ben. De films met oa Stallone, Schwarzenegger en WIllis uit die jaren kan ik altijd blijven zien. Ik heb hier ontzettend van genoten. Wel vind ik zijn bejubelde speech op het einde niet zo sterk. Zodra Stallone begint te praten komt hij toch een beetje als een simpele over.

Ik verhoog van 3,5* naar 4*

avatar van Basto
In aanloop naar Last Blood deze maar weer eens herzien. Blijft toch wel sterk actie drama. Mooi om te zien hoe kwetsbaar Rambo hier nog is. Een eigenschap die in de vervolgen niet meer aan bod komt. Het blijft mijn favoriete franchise.

avatar van IH88
“Are you telling me that 200 of our men against your boy is a no-win situation for us?”

Volgens mij heb ik vroeger de andere delen vaker gezien, want van dit eerste (en sterkste) deel is mij weinig bijgebleven. First Blood is meer ingetogen dan de vervolgdelen, en de film schets vooral een triest maar indrukwekkend beeld van een Vietnam veteraan die terugkomt van de oorlog. Geen populaire oorlog, en Rambo is dan ook nog duidelijk getraumatiseerd. Een giftige en destructieve cocktail, en Stallone is perfect gecast als de eenmansdestructie machine. Stallone weet Rambo gelukkig ook iets menselijks mee te geven, en dat geeft de film echt iets extra’s.

avatar van Boneka
Na het doek kwam de VHS, DVD, Blu Ray en inmiddels is hij uit op een prachtige 4K transfer. En nog steeds een ijzersterke film. En zoals de meesten hier al zeggen, het eerste deel blijft gewoon de beste. Het verhaal zit goed in elkaar de acties zijn prima verzorgd. Waar II III en IV over gingen weet ik al niet meer. Ik ga zeker het vijfde deel bekijken, maar weet nu al dat hij het eerste deel niet kan overtreffen.

Film 4.0

coole actie
inderdaad
en Sylvester Stallone
is geweldig als Rambo
de juiste keuze geweest voor deze rol.
Als Rambo vlucht met
zijn motor
vindt ik nog het allerbeste
van de hele film.

Trouwens leuk dat David Caruso hier
ook een klein rolletje speelt als Mitch,
20 jaar na deze film belande
David Caruso in CSI Miami.

avatar van Iron Maiden
coole actie
inderdaad
en Sylvester Stallone
is geweldig als Rambo
de juiste keuze geweest voor deze rol.
Als Rambo vlucht met
zijn motor
vindt ik nog het allerbeste
van de hele film.

Trouwens leuk dat David Caruso hier
ook een klein rolletje speelt als Mitch,
20 jaar na deze film belande
David Caruso in CSI Miami.

Waarom gebruik je voor elk woord een nieuwe zin?