Rambo (2008)

Alternatieve titel: John Rambo

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
92 minuten / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

avatar van loneranger
De meest brute Rambo film van de vier. Een verhaal zit er eigenlijk niet in, al was dat bij deel 2 en 3 eigenlijk ook niet het geval. De christelijke zendelingen vond ik naïef en de blonde vrouw een jankerdje. De actie is bruut en over de top. Niet een film die ik vaak ga bekijken.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, goede brute actiefilm! Hij duurt maar 80 minuten helaas, de film had van mij nog wel een half uur langer mogen duren.
De eindbaas was namelijk al snel dood aan het eind

al met al zeer goede film! 4 sterren

avatar van horizons
De korte duur is een pluspunt en de opbouw is vrij lang dus het actiegedeelte is in verhouding ook vrij kort. Het bloed spat alle kanten op en ledematen vliegen erachteraan. Een slechterik die echt slecht mag spelen. Het mixen met de echte beelden in het begin beetje wrang bij een film als dit.

avatar van FunkStarr
Mijn beoordeling berust overigens op de bloederige versie, want de gecensureerde versie (welke ze nog weleens op tv willen uitzenden) mist juist alle grofheid die de film bovengemiddeld goed maakt. Juist datgene wat deze film goed maakt wordt dan gecensureerd, je verzint het niet. Stallone toont aan een echte vakman te zijn en laat al z'n "concurrenten" binnen het genre ver achter zich. Gewoon een keiharde rechttoe rechtaan film zonder nonsens en met enkele zeer grove en realistische beelden. Ik raad iedereen dan ook echt aan om niet die vreselijke gecensureerde versie te kijken want dat maakt of breekt de film.

een prima vervolg.dit deel is nog bruter dan de andere delen en veel bloederiger dan de andere delen.vermaak me met dit deel ook altijd prima.

avatar van IH88
“Live for nothing, or die for something. Your call.”

Een onzinnige actiefilm, maar zo zie ik een Sylvester Stallone film het liefst. Het is jammer dat de opbouw van het verhaal wat lang duurt, maar wanneer het in het laatste half uur losgaat is er geen houden meer aan. Die christelijke zendelingen zijn bloedirritant en ontzettend naïef, maar gelukkig is daar altijd Stallone nog die bijna in zijn eentje een heel leger verslaat. Het verhaal over oorlog, christelijke zendelingen, en de worstelingen van Rambo stelt niet zo heel veel voor, maar daar gaat het natuurlijk ook niet om. Rambo is Rambo. Keiharde actie en Stallone die iets brabbelt en zijn biceps laat zien, meer heb je niet nodig.

Wat een knetter harde Rambo.
WAANZINNIG.
Samen met 2 de beste.

avatar van -P-
-P-
Voor mij zijn deel 1 en deze de beste.
Alleen jammer dat er in de televisie versie behoorlijk geknipt is. Er zijn veel groffe scènes uit gehaald, is me al een paar keer opgevallen.

Op naar deel 5.

avatar van psychopath
-P- schreef:
Voor mij zijn deel 1 en deze de beste.

Op naar deel 5.

Ik was een half uur te laat maar had wel weer zin om Rambo te kijken dus de ongecensureerde versie op Kodi aangezet en begin bijna te denken dat ze in de bios ook scènes eruit hebben gelaten.

Enfin, dit is hoe Rambo altijd had moeten zijn, rauw, hard en veel gore.

Vind de gore in deze film ook zeer goed uitgewerkt. Kan me toch maar weinig films herinneren dat het er zo realistisch uit zag.

Ben toch wel benieuwd naar wat Rambo 5 gaat brengen.

In Rambo 4 was ie toch al 62 maar toch in goede conditie voor z'n leeftijd maar nu is ie 72 als ie 5 gaat filmen en ben dus wel nieuwsgierig wat eruit gaat komen.

Minder nieuws is dat ik las dat ook hij van sexuele intimidatie wordt verdacht al neem ik het met een korreltje zout.

avatar van Brabants
Deze vierde Rambo film is bruut en qua spanning een extreem goede film binnen de franchise. De film bouwt ondanks een vrij summier verhaal toch lekker op en het is helaas voorbij voordat je het weet.

avatar van thoyouknow1980
En zo doe je dat
Geweldige wederopstanding van Rambo.
De film bevat alles wat je verwacht van een film met onze stoere veteraan.
Mooie sfeervolle locaties met strak gecoördineerde actie momenten.
En die actie is deze keer van de bovenste plank,zeg maar gerust de plank ligt op het dak zo hoog

avatar van Metalfist
Live for nothing, or die for something. Your call

Ik heb nooit het genoegen gehad om de eerste 3 Rambo films tijdens hun release in de cinema te gaan zien aangezien het nog tot 1991 zou duren vooraleer de kleine Metalfist het licht zag, maar ik heb altijd wel fijne herinneringen gehad aan dit vierde deel. Ik kon me niet meer veel herinneren van het cinemabezoek op zich (alleen het feit dat ik - in navolging van de hype van de after-credits stukjes van Marvel - nog minutenlang naar een wandelende Stallone heb zitten kijken) maar het stond me wel bij als één van de beste delen uit de reeks. Recent nog eens de eerste 3 films gekeken en dan kan natuurlijk deze 4e niet ontbreken.

Zeker wanneer Stallone de laatste tijd nogal veel aan het hinten is naar een vijfde deel, maar of dat er effectief nog moet komen? Het is moeilijk te benadrukken waarom juist, maar ik krijg hier niet het Rambo gevoel van de eerste 3 films bij. Qua actie zit het op zich nog wel redelijk goed met een aantal visuele kills maar het plot(je) rond een stel groep christelijke zendelingen op humanitaire missie die diep in de shit geraken kon me niet zo enorm boeien. Tel daar dan ook nog eens Rambo die voor het eerst het scherm moet delen met een stelletje verwaande huurlingen en het gemis aan Richard Crenna (kolonel Trautman) bij op en je zit gewoon aan een minder deel. Het personage Rambo wordt natuurlijk ook maar grootser en grootser en hoewel dat een evolutie was die in de voorgaande films al gestart was, lijkt hij nu wat de feeling kwijt te zijn met de voorgaande films. Stallone deed in het verleden veel moeite om de continuïteit te garanderen en dat gevoel mis je hier een beetje. Maakt dat van dit 4e deel een slechte film? Dat nu ook weer niet.

Vooral omdat Stallone natuurlijk wel cool blijft. Hij is uiteraard heel wat jaren ouder geworden maar het is vooral goed dat hij er niet aan vasthoudt dat hij nog altijd datzelfde beest is als uit de vorige films. Hier is het meer een vechter op pensioen en juist dat zou moeten knetteren met het groepje jonkies. Matthew Marsden (Schoolboy) en co zijn echter compleet inwisselbaar en stellen bitter weinig voor. Hetzelfde kan gezegd worden voor dat groepje religieuzen. Het is dat ik dankzij Buffy/Angel een klein zwak heb ontwikkeld voor Julie Benz zodat ik ze hier nog wat kan waarderen, maar de rest van die groep is eerder storend te noemen. Ook de eerste keer in de Rambo franchise dat Stallone de regie op zich neemt trouwens. Oogt allemaal nogal hyperkinetisch, maar dat is sowieso wel eigen aan actiefilms uit die periode (en nu) als je het mij vraagt. De lichaamsdelen vliegen in ieder geval wel in het rond.

Dus was het dat dat me misschien zo fascineerde als 16 à 17-jarige? Ik zou het niet meer kunnen zeggen. De Rambo franchise blijft een leuk iets, maar ik prefereer de trilogie (hoewel dat tweede deel me ook niet zo lag) toch boven dit deel. Benieuwd wat Stallone nog gaat brengen in de toekomst, maar ik ga me in de tussentijd maar eens met de Rocky reeks bezig houden, daar mis ik ook nog stukken van.

avatar van Shadowed
Ok.

Deel 1 ooit weleens gezien, maar deel 2 en 3 hield ik wel voor gezien. Met Sylvester Stallone aan het roer zit het allemaal qua actie wel goed. En dat is ook te merken, dat de beste man van het genre houd. Jammer dat hij wel wat cliches gebruikt.

Stallone is wat oud geworden, maar bewijst nog een prima Rambo neer te kunnen zetten. De rest van de cast was redelijk tot matig. Vooral Julie Benz was niet om aan te zien. De film was in zijn middenstuk en begin wat saai, maar het einde is erg leuk.

Keiharde actie aan het eind, precies zoals we een Rambo film willen zien. En daardoor krijgt de film nog een voldoende, had het deze scene niet gehad, was het cijfer ook lager geweest. Onbegrijpelijk dat er een cut bestaat voor deze scene, dit is toch precies wat je wil zien?