• 8.556.690 stemmen

Rambo (2008)

Actie / Thriller | 92 minuten / 99 minuten (extended version)
3,34 2.924 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 92 minuten / 99 minuten (extended version)

Alternatieve titels: John Rambo / Rambo IV

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Sylvester Stallone

Met onder meer: Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Releasedatum: 21 februari 2008

Plot Rambo

"Heroes never die... They just reload."

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Basto

Basto

Antinous schreef:

De film was op zich wel goed met lekker actie enz maar Stallone vond ik er een beetje te oud voor,

hij deed me steeds denken aan een Navajo indiaan of een stuff kikker . deed een beetje afbreuk aan het Rambo gehalte, vandaar 1,5 ster.. als deze film in de jaren 80 was gemaakt dan had ik zeker 5 sterren gegeven.

Wat is dat nu voor onzin. Met leeftijd komt ervaring en hij gebuikt vooral een punt 50 en andere machinegeweren. Daar hoef je toch helemaal niet jong voor te zijn

avatar van Antinous

Antinous

Basto schreef:

Hij heeft gewoon een te oud gezicht in deze film om nog voor Rambo te spelen. ziet er uit als een oude vermoeide vader. ik vind het echt geen gezicht voor in een Rambo film ,dat is mijn mening

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Antinous schreef:

Beetje raar dit. Je vindt het eigenlijk een geweldige film (want met een jongere versie had je 5* gegeven), maar omdat Rambo een ouwe kop heeft geef je er 0,5* voor? Dit klinkt toch gewoon belachelijk? Waarom moet Rambo perse 20 of 30 zijn? Bij Rocky kan je je afvragen of het allemaal logisch is, zo'n oude bokser door de gehele reeks. Bij Rambo is het juist vrij logisch als je het verhaal uit alle films hebt gevochten. Hij is ook nota bene allang gestopt met de privé-soldaat spelen totdat hij hier een soort van gedwongen terug moet naar zijn oude kwaliteiten. Ik vind hem juist als oude, geestelijk gekwelde man fantastisch.

avatar van Lebarron

Lebarron

Na zijn uitstapje naar Afghanistan zien we Rambo in dit deel weer terug in zijn nieuwe thuisland Thailand. Hij word benaderd door een groep Christelijke zendelingen die hem vragen hun naar Myanmar te brengen. In Myanmar is een genocide aan de gang tegen de stam de Karen en zij willen hun hulpgoederen gaan brengen en gaat weer terug. Wanneer hij hoort dat de zendelingen door de Junta gevangen zijn genomen en dat de kerk huurlingen heeft ingehuurd om ze terug te halen en of hij ze wil brengen is dat het begin voor het betere knok- en knalwerk van de bekendste One Man Army ter wereld. Rambo maakt een wat uitgebluste indruk aan het begin. Dat is ook niet zo vreemd aangezien hij tegen de 60 loopt. Maar een vos verliest zijn haren maar niet zijn streken. Hij is misschien niet meer de turbo maar de diesel maar als de diesel eenmaal opgang is dan is er ook geen houden meer aan. Dit deel is het meest bloederige uit de reeks. Rambo is hier meer dan ooit een Human weapon of Mass Destruction. Hij is qua film van hetzelfde niveau als deel 2.

avatar van Corcicus

Corcicus

De Rambo films blijven toch vermakelijk. Zo is deze ook weer beter dan ik me kon herinneren uit 2008, ik was nog een koorknaap.

In Birma is het menens met een militair regime dat van marteling en verkrachting kennelijk haar handelsmerk heeft gemaakt. De vrouwen worden verscheurd op een duivels bacchanaal, baby's worden in het vuur gegooid en zelfs de dieren worden afgeslacht. Van een oriëntalistische kijk gesproken. Gelukkig heb ik daar geen traan om gelaten omdat ik wist dat Rambo gepast met hen zou afrekenen. Met een nog grotere vernielzucht dan de plaatselijke tyfoons komt hij aan land. Bomen raken ontworteld en lichamen spatten als ballonnen uit elkaar. Kortom, kijkplezier voor het hele gezin.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Na een uitstapje naar de woestijnen van Afghanistan in deel III, en een hiatus van zo'n twintig jaar, keert Rambo terug naar zijn natuurlijke habitat; de jungle. Deze keer die van het door oorlog verscheurde Birma. De locatie is in ieder geval fijn, en de oerwouden van Birma zien er mooi uit. Visueel misschien een iets te fel en artificieel kleurgebruik, dat wel. De meer naturel look van de eerste drie Rambo delen vind ik prettiger. Een andere mindere zaak is dat Rambo's motivaties alleen maar bepaald worden door het plot. In feite is het niet enorm logisch dat hij iets geeft om een vrouw die hij slechts voor 2 minuten heeft ontmoet. In de vorige delen was het in ieder geval logischer waarom hij zich terug in de actie stortte. Voor de rest was dit echter wel weer heel vermakelijk. Rambo IV is een snoeiharde en brute actiefilm; ledematen vliegen in het rond, peuters worden in het vuur gegooid, mensen worden verkracht, hele dorpen worden genadeloos neergemaaid. Qua bruutheid staat dit op een volledig ander niveau dan de vroegere Rambo films. Dit levert enkele keiharde en goede actiescènes op, waarin Stallone mag losgaan. De hoogtepunten vond ik de brute aanval op het dorpje, waar iedereen systematisch wordt uitgemoord, en de reddingsmissie uit het militaire kamp. De laatste grote actiescène vond ik iets minder; de montage gaat hier veel te hypersnel, waardoor ik uit het moment werd gehaald. Vreemd, want in de rest van de film wordt dit trucje niet echt gebruikt. Buiten dat laatste kwartier regisseert Stallone echter prima; de film oogt fris en modern.

Met een beter slotkwartier was hier een 3.5* uit gevloeid, maar ik ben zeker niet teleurgesteld. Voor een vierde deel, nota bene 25 jaar na het origineel, is dit gewoon super degelijk. Enkele actiescènes en schrijnende momenten zijn zo bruut en hard dat de eerste drie delen daar volledig bij in het niet steken, dus dat doet Rambo IV heel goed. Ik heb denk ik gewoon iets liever de oldschool feel van de eerste Rambo films, maar dat is gewoon gevoelsmatig. 3*.

avatar van Hulk7777

Hulk7777

De enige Rambo film die ik gezien heb.

Ik moet zeggen dat ik de film goed vind.

Het is een leuke film om eens lekker te ontspannen op een avond.

Silvester Stallone doet zijn best om nog eens de rol van Rambo te vertolken en doet dit met veel plezier en passie, dat zie je ook.

Toppertje van een film.

avatar van stratmans

stratmans

Toch mooi dat Rambo er is om rechtvaardige held te spelen. Verder verschrikkelijke beelden van de sadistische aziaten.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1980 berichten

Film waar ik eigenlijk nooit veel interesse voor gehad heb omdat het me een totaal overbodige revival leek van een karakter die zijn tijd voornamelijk in de jaren '80 had en daar al films afleverde in de vorm van 2 en 3 die vooral scorende vanwege het sentiment. En eigenlijk was ik in de veronderstelling dat ik de film nog nooit gezien had of slechts fases, maar kennelijk had ik hem toch al eens gezien of de film moet zo voorspelbaar zijn.

Voor dit deel klom Stallone zelf in de regie stoel en levert geen geweldige film maar wel een vermakelijke actiefilm in die zin. En wat voor actie, zeg maar gerust dat deze Rambo soms verontrustend wreed is qua kills en er héél héél héél veel doden vallen. Heeft de film niet een record met meeste doden in een schietsscene of de meeste vermoordde mensen? Het moet gezegd dat de actie en vaak rondvliegende onderdelen overtuigend gebracht worden en Stallone zelf kwiek oogt op zijn 62ste.

Het is bijna onnodig te beginnen over cliché toestanden. Want ja, uiteraard zijn de missionarissen naïef, en heerst er maar één God over de rivier indien nodig en dat is Rambo. En natuurlijk zijn de groep huurlingen een stel luidruchtige opscheppers die verbleken als de meester eenmaal optreedt, luidruchtigste opschepper uiteraard McTavisch die ik het beste ken uit de Call of Duty reeks. De rits aan geweld ziet er overtuigend uit, daar niet van, maar wellicht begint het ouder en volwassener worden mee. Want vroeger zou ik hier van gesmuld hebben. Hedentendage haal ik mijn schouders op en vind ik het weinig toevoegen en vind de hoeveelheid doden en gruwelijke details van rondvliegende lichaamsdelen men hoofden naar het obscene neigen. Deze roem was de film al voor gesneld en lijkt belangrijk dan het beetje verhaal of de karakters in de film. Maar dat is wellicht waar een Rambo film om draait. Andere minpunten zijn de fase waarin Rambo op de vlucht is met speurhonden achter zich aan en die korte scènes een fractie versneld lijken. Ziet er erg slecht en storend uit. Dan de logica waarom men een Tallboy in de jungle zou droppen. Tallboy's zijn speciale conventionele bommen die werden gebruikt voor strategische punten en gebouwen zoals viaducten, fabrieken of havens. Lijkt me raar dat ze zo'n ding blind in de jungle droppen, maar dat terzijde, de knal is wel leuk.

Rambo 4 is een uitermate wrede film met veel wapengekletter, een Stallone nog in goede doen met een leeftijd van 62 en verder zijn het vooral de vaste ingrediënten van onderdrukker, rebellen en Rambo die uiteraard voor de goede kant kiest en de ongelijke strijd recht trekt. Superfilm? Hou op, en eerlijk gezegd verbaasden de cijfer gemiddeldes me wel een beetje. Rambo 4 is prima te doen en zal derhalve een voldoende krijgen, toch de strijd met het jeugdsentiment dat de drie voorgangers hebben kan deze Rambo net niet aan.

avatar van teigertje

teigertje

• 2053 stemmen

Blijft een rauwe knetter harde aktie film.

Sylvester Stallone op zijn beste.

En nog steeds een gigant van een aktie film.

Ijzersterke non stop aktie film.

Die dendert van het film doek.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, samen met deel 2 is dit toch wel de beste van de Rambo reeks.

Mooie locatie weer in de natuur, volop actie en geweld en de film is ook veel bloederiger dan de andere Rambo films, ledematen vlogen alle kanten op

Veel bloed ook wat we normaal niet zo zagen in andere Rambo films, vooral de eindscene is geweldig!

Het enige wat jammer was dat de eindbaas, (de leider) wel heel snel dood was, ik had liever een 1 op 1 gevecht gezien met Rambo en de eindbaas

Jammer dat de film maar zo'n 80 minuten duurt, had best wel wat langer mogen duren zoals een mooi eindgevecht...