Rambo (2008)

Alternatieve titels: John Rambo | Rambo IV

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
92 minuten / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

avatar van Basto
Antinous schreef:
De film was op zich wel goed met lekker actie enz maar Stallone vond ik er een beetje te oud voor,

hij deed me steeds denken aan een Navajo indiaan of een stuff kikker . deed een beetje afbreuk aan het Rambo gehalte, vandaar 1,5 ster.. als deze film in de jaren 80 was gemaakt dan had ik zeker 5 sterren gegeven.

Wat is dat nu voor onzin. Met leeftijd komt ervaring en hij gebuikt vooral een punt 50 en andere machinegeweren. Daar hoef je toch helemaal niet jong voor te zijn

Basto schreef:

Hij heeft gewoon een te oud gezicht in deze film om nog voor Rambo te spelen. ziet er uit als een oude vermoeide vader. ik vind het echt geen gezicht voor in een Rambo film ,dat is mijn mening

avatar van Ajax&Litmanen1
Antinous schreef:

Beetje raar dit. Je vindt het eigenlijk een geweldige film (want met een jongere versie had je 5* gegeven), maar omdat Rambo een ouwe kop heeft geef je er 0,5* voor? Dit klinkt toch gewoon belachelijk? Waarom moet Rambo perse 20 of 30 zijn? Bij Rocky kan je je afvragen of het allemaal logisch is, zo'n oude bokser door de gehele reeks. Bij Rambo is het juist vrij logisch als je het verhaal uit alle films hebt gevochten. Hij is ook nota bene allang gestopt met de privé-soldaat spelen totdat hij hier een soort van gedwongen terug moet naar zijn oude kwaliteiten. Ik vind hem juist als oude, geestelijk gekwelde man fantastisch.

Na zijn uitstapje naar Afghanistan zien we Rambo in dit deel weer terug in zijn nieuwe thuisland Thailand. Hij word benaderd door een groep Christelijke zendelingen die hem vragen hun naar Myanmar te brengen. In Myanmar is een genocide aan de gang tegen de stam de Karen en zij willen hun hulpgoederen gaan brengen en gaat weer terug. Wanneer hij hoort dat de zendelingen door de Junta gevangen zijn genomen en dat de kerk huurlingen heeft ingehuurd om ze terug te halen en of hij ze wil brengen is dat het begin voor het betere knok- en knalwerk van de bekendste One Man Army ter wereld. Rambo maakt een wat uitgebluste indruk aan het begin. Dat is ook niet zo vreemd aangezien hij tegen de 60 loopt. Maar een vos verliest zijn haren maar niet zijn streken. Hij is misschien niet meer de turbo maar de diesel maar als de diesel eenmaal opgang is dan is er ook geen houden meer aan. Dit deel is het meest bloederige uit de reeks. Rambo is hier meer dan ooit een Human weapon of Mass Destruction. Hij is qua film van hetzelfde niveau als deel 2.