Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Rambo (2008)

Alternatieve titels: John Rambo | Rambo IV

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller
92 minuten / 99 minuten (extended version)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Julie Benz en Matthew Marsden

Vietnam-veteraan John Rambo leeft al geruime tijd in een afgezonderde levensstijl in Bangkok. Op een dag wordt hij ingehuurd door een groep christelijke zendelingen om hen per boot te vervoeren naar Birma. Niet veel later wordt het dorp waar de zendelingen hun humanitaire missie uitvoeren aangevallen. Dit komt Rambo te weten als hij door diezelfde christelijke beweging wordt ingehuurd om een groep huurlingen te brengen naar het punt waar hij ze heeft achtergelaten in Birma. Samen met het team gaat hij op zoek naar de vermiste zendelingen.

avatar van loneranger
De meest brute Rambo film van de vier. Een verhaal zit er eigenlijk niet in, al was dat bij deel 2 en 3 eigenlijk ook niet het geval. De christelijke zendelingen vond ik naïef en de blonde vrouw een jankerdje. De actie is bruut en over de top. Niet een film die ik vaak ga bekijken.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, goede brute actiefilm! Hij duurt maar 80 minuten helaas, de film had van mij nog wel een half uur langer mogen duren.
De eindbaas was namelijk al snel dood aan het eind

al met al zeer goede film! 4 sterren

avatar van horizons
De korte duur is een pluspunt en de opbouw is vrij lang dus het actiegedeelte is in verhouding ook vrij kort. Het bloed spat alle kanten op en ledematen vliegen erachteraan. Een slechterik die echt slecht mag spelen. Het mixen met de echte beelden in het begin beetje wrang bij een film als dit.

avatar van FunkStarr
Mijn beoordeling berust overigens op de bloederige versie, want de gecensureerde versie (welke ze nog weleens op tv willen uitzenden) mist juist alle grofheid die de film bovengemiddeld goed maakt. Juist datgene wat deze film goed maakt wordt dan gecensureerd, je verzint het niet. Stallone toont aan een echte vakman te zijn en laat al z'n "concurrenten" binnen het genre ver achter zich. Gewoon een keiharde rechttoe rechtaan film zonder nonsens en met enkele zeer grove en realistische beelden. Ik raad iedereen dan ook echt aan om niet die vreselijke gecensureerde versie te kijken want dat maakt of breekt de film.

een prima vervolg.dit deel is nog bruter dan de andere delen en veel bloederiger dan de andere delen.vermaak me met dit deel ook altijd prima.

avatar van IH88
“Live for nothing, or die for something. Your call.”

Een onzinnige actiefilm, maar zo zie ik een Sylvester Stallone film het liefst. Het is jammer dat de opbouw van het verhaal wat lang duurt, maar wanneer het in het laatste half uur losgaat is er geen houden meer aan. Die christelijke zendelingen zijn bloedirritant en ontzettend naïef, maar gelukkig is daar altijd Stallone nog die bijna in zijn eentje een heel leger verslaat. Het verhaal over oorlog, christelijke zendelingen, en de worstelingen van Rambo stelt niet zo heel veel voor, maar daar gaat het natuurlijk ook niet om. Rambo is Rambo. Keiharde actie en Stallone die iets brabbelt en zijn biceps laat zien, meer heb je niet nodig.

Wat een knetter harde Rambo.
WAANZINNIG.
Samen met 2 de beste.

avatar van -P-
-P-
Voor mij zijn deel 1 en deze de beste.
Alleen jammer dat er in de televisie versie behoorlijk geknipt is. Er zijn veel groffe scènes uit gehaald, is me al een paar keer opgevallen.

Op naar deel 5.

avatar van psychopath
-P- schreef:

Op naar deel 5.

Ik was een half uur te laat maar had wel weer zin om Rambo te kijken dus de ongecensureerde versie op Kodi aangezet en begin bijna te denken dat ze in de bios ook scènes eruit hebben gelaten.

Enfin, dit is hoe Rambo altijd had moeten zijn, rauw, hard en veel gore.

Vind de gore in deze film ook zeer goed uitgewerkt. Kan me toch maar weinig films herinneren dat het er zo realistisch uit zag.

Ben toch wel benieuwd naar wat Rambo 5 gaat brengen.

In Rambo 4 was ie toch al 62 maar toch in goede conditie voor z'n leeftijd maar nu is ie 72 als ie 5 gaat filmen en ben dus wel nieuwsgierig wat eruit gaat komen.

Minder nieuws is dat ik las dat ook hij van sexuele intimidatie wordt verdacht al neem ik het met een korreltje zout.

avatar van Brabants
Deze vierde Rambo film is bruut en qua spanning een extreem goede film binnen de franchise. De film bouwt ondanks een vrij summier verhaal toch lekker op en het is helaas voorbij voordat je het weet.

avatar van thoyouknow1980
En zo doe je dat
Geweldige wederopstanding van Rambo.
De film bevat alles wat je verwacht van een film met onze stoere veteraan.
Mooie sfeervolle locaties met strak gecoördineerde actie momenten.
En die actie is deze keer van de bovenste plank,zeg maar gerust de plank ligt op het dak zo hoog

avatar van Metalfist
Live for nothing, or die for something. Your call

Ik heb nooit het genoegen gehad om de eerste 3 Rambo films tijdens hun release in de cinema te gaan zien aangezien het nog tot 1991 zou duren vooraleer de kleine Metalfist het licht zag, maar ik heb altijd wel fijne herinneringen gehad aan dit vierde deel. Ik kon me niet meer veel herinneren van het cinemabezoek op zich (alleen het feit dat ik - in navolging van de hype van de after-credits stukjes van Marvel - nog minutenlang naar een wandelende Stallone heb zitten kijken) maar het stond me wel bij als één van de beste delen uit de reeks. Recent nog eens de eerste 3 films gekeken en dan kan natuurlijk deze 4e niet ontbreken.

Zeker wanneer Stallone de laatste tijd nogal veel aan het hinten is naar een vijfde deel, maar of dat er effectief nog moet komen? Het is moeilijk te benadrukken waarom juist, maar ik krijg hier niet het Rambo gevoel van de eerste 3 films bij. Qua actie zit het op zich nog wel redelijk goed met een aantal visuele kills maar het plot(je) rond een stel groep christelijke zendelingen op humanitaire missie die diep in de shit geraken kon me niet zo enorm boeien. Tel daar dan ook nog eens Rambo die voor het eerst het scherm moet delen met een stelletje verwaande huurlingen en het gemis aan Richard Crenna (kolonel Trautman) bij op en je zit gewoon aan een minder deel. Het personage Rambo wordt natuurlijk ook maar grootser en grootser en hoewel dat een evolutie was die in de voorgaande films al gestart was, lijkt hij nu wat de feeling kwijt te zijn met de voorgaande films. Stallone deed in het verleden veel moeite om de continuïteit te garanderen en dat gevoel mis je hier een beetje. Maakt dat van dit 4e deel een slechte film? Dat nu ook weer niet.

Vooral omdat Stallone natuurlijk wel cool blijft. Hij is uiteraard heel wat jaren ouder geworden maar het is vooral goed dat hij er niet aan vasthoudt dat hij nog altijd datzelfde beest is als uit de vorige films. Hier is het meer een vechter op pensioen en juist dat zou moeten knetteren met het groepje jonkies. Matthew Marsden (Schoolboy) en co zijn echter compleet inwisselbaar en stellen bitter weinig voor. Hetzelfde kan gezegd worden voor dat groepje religieuzen. Het is dat ik dankzij Buffy/Angel een klein zwak heb ontwikkeld voor Julie Benz zodat ik ze hier nog wat kan waarderen, maar de rest van die groep is eerder storend te noemen. Ook de eerste keer in de Rambo franchise dat Stallone de regie op zich neemt trouwens. Oogt allemaal nogal hyperkinetisch, maar dat is sowieso wel eigen aan actiefilms uit die periode (en nu) als je het mij vraagt. De lichaamsdelen vliegen in ieder geval wel in het rond.

Dus was het dat dat me misschien zo fascineerde als 16 à 17-jarige? Ik zou het niet meer kunnen zeggen. De Rambo franchise blijft een leuk iets, maar ik prefereer de trilogie (hoewel dat tweede deel me ook niet zo lag) toch boven dit deel. Benieuwd wat Stallone nog gaat brengen in de toekomst, maar ik ga me in de tussentijd maar eens met de Rocky reeks bezig houden, daar mis ik ook nog stukken van.

avatar van Shadowed
Ok.

Deel 1 ooit weleens gezien, maar deel 2 en 3 hield ik wel voor gezien. Met Sylvester Stallone aan het roer zit het allemaal qua actie wel goed. En dat is ook te merken, dat de beste man van het genre houd. Jammer dat hij wel wat cliches gebruikt.

Stallone is wat oud geworden, maar bewijst nog een prima Rambo neer te kunnen zetten. De rest van de cast was redelijk tot matig. Vooral Julie Benz was niet om aan te zien. De film was in zijn middenstuk en begin wat saai, maar het einde is erg leuk.

Keiharde actie aan het eind, precies zoals we een Rambo film willen zien. En daardoor krijgt de film nog een voldoende, had het deze scene niet gehad, was het cijfer ook lager geweest. Onbegrijpelijk dat er een cut bestaat voor deze scene, dit is toch precies wat je wil zien?

avatar van Ajax&Litmanen1
Haha, ik zap net op tv langs de film op het moment dat Rambo die truck op klimt en achter de minigun gaat zitten om dat hele leger af te slachten. Dat waren weer even 10 intens prettige minuten

avatar van pierre18
Goed begin en middenstuk, het leek er even op dat Stallone zijn filmleven gebeterd had, maar aan het eind weer de gebruikelijke over de top troep. Jammer.

avatar van Basto
Heb m op blu ray gekeken. Wist niet eens dat die op tv was.geweldig. Eigenlijk een soort remake van deel 2. Maar heerlijk efficiënt en effectief. Heerlijk brute actie!

avatar van umbra
Onbegrijpelijk dat "mensen" hier een 0.5* voor geven ??? Best lekker actiefilmpje, zoals je deze kan verwachten met Stallone als Rambo. Zit goeie vaart in de film, verveelt je geen seconde.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, samen met deel 2 is dit toch wel de beste van de Rambo reeks.
Mooie locatie weer in de natuur, volop actie en geweld en de film lijkt ook veel bloederiger dan de andere Rambo films, ledematen vlogen alle kanten op, dit is op tv niet te zien en in de bioscoop hebben ze deze scenes er ook uitgeknipt, dus kijk de dvd of bluray maar.

Veel bloed ook wat we normaal niet zo zagen in andere Rambo films.

Het enige wat jammer was dat de eindbaas, (de leider) wel heel snel dood was, ik had liever een 1 op 1 gevecht gezien met Rambo en de eindbaas

Mijn top:

1. Rambo 4
2. Rambo 2
3. Rambo 3
4. First blood (Rambo 1)

avatar van Ajax&Litmanen1
En ook Rambo 4 heb ik een herziening gegeven, ditmaal de extended version al heb ik geen idee welke extra stukken hierin zitten, met het oog op de komende vijfde film. Het komt niet vaak voor, maar het laatste deel is gewoon keihard het beste deel. Rambo is hier menselijk, maar tegelijkertijd dodelijker en wreder dan ooit om zijn doel te bereiken. Een nobel doel, maar de manier waarom laat een golf een lijken achter. De film komt wat langzaam op gang, al krijg je wel een paar extreem wrede momenten van de vijand die hun bevolking terroriseert. Nog steeds blijft het nasty als je een kind in het vuur gegooid ziet worden of de bevolking door een mijnenveld moet rennen, just for the fun. Maar dit soort gruwel is nodig om een klassieke goed versus kwaad strijd op te wekken. Je weet waarom Rambo nodig is en stiekem keuren we allemaal zijn snoeiharde geweld tegen deze vijand goed.

En als het dan los gaat, dan kom je oren en ogen tekort om het te aanschouwen. My god, wat een eruptie van geweld en wat komt het op fenomenale wijze in beeld. Armen, benen, hoofden. Hij maait alles eraf. Genoeg mensen die dit iets teveel van het goede vinden, maar ik hebben zitten smullen als actiefan, helemaal als hij achter de megagun kruipt. Ik durf best te stellen dat deze vierde Rambo sowieso bij de beste actiefilms van deze eeuw hoort. Veel inhoud heeft deze film niet, maar de sfeer (de jungle blijft de mooiste Rambo setting) en het pure geweld maken alles goed. Het zorgt er dan ook voor dat ik enorm uit kijken naar de komende film volgende maand. Ik ben ieder geval weer goed voorbereid. Stallone flikt het hier opnieuw.

4,5* blijven staan.

xxERWINxx schreef:
Mijn top:

1. Rambo 4
2. Rambo 2
3. Rambo 3
4. First blood (Rambo 1)

Wat krijgt deel 1 weinig credits bij je? Die vind ik juist steeds beter. Sowieso de Rambo met de meeste inhoud.

Deel 4 is de beste, daarna 1, dan 2 en dan pas 3. Maar ieder z'n smaak natuurlijk

avatar van Fisico
Met vrij lage verwachtingen deze Rambo IV aangevat. Maar ik moet zeggen dat hij me in positief opzicht verbaasd heeft. First blood is onovertroffen, maar deze is stukken beter dan deel II en III. Het plot is wel vrij repetitief waarbij Rambo overtuigd moet worden terug de wapen op te nemen, zijn zwarte kijk op de wereld, zijn zwijgzame houding ... Het begin sleept wat aan, maar is daarom niet minder interessant.

Wel wat gruwelijke slachtpartijen en executies waarbij 'goed' versus 'slecht' gepolariseerd wordt. Je zit gewoon te popelen tot Rambo die mesthoop eens aanpakt. Voor mij één van de pluspunten van de film is dat hij het niet alleen aanpakt. Hij wordt ondersteund door enkele huurlingen die hem bij momenten goed van pas komen. Voor de rest blijft Rambo een geweldig en iconisch personage dat super wordt neergezet door Stallone. De film is een pak bloederiger dan de vorige delen, mede omdat een huidige actie- of oorlogsfilm dit vereist. Hoofden en ledematen vliegen in het rond. Het einde is een climax waarbij een klein leger wordt opgerold. Nogal chaotisch, maar tevens overweldigend.

Fijn om eens gezien te hebben en zeker niet mis binnen het genre.

avatar van Movie Jim
War is in your blood! don fight it!

Weer een erg
acteren.
Dit vind ik samen
met Rambo 3 de beste uit de hele Rambo reeks,

avatar van mjk87
Qua sfeer wel oké. Rambo vind ik geen heel interessant personage en Stallone acteert hem ook te veel gemaakt, zoals hij nors en stug in het begin is. Daar kan ik weinig mee.
Film kijkt op momenten redelijk weg en aan het eind is het lekker lomp en bloederig, maar er zitten genoeg saaiere stukken in en dat einde duurt eigenlijk ook te lang waardoor iets dat enervend begint alsnog een gaapfestijn wordt. Ik ben mild, naar boven afgerond 2,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
First Blood was deels een psychologisch drama met een Vietnam veteraan die terugkomt in Amerika en verloren is. Hij heeft een leven gehad vol geweld en dat blijft kleven. Dat gaf onbegrip als hij thuis kwam en als je dan nog een sheriff tegen komt die in hem geen veteraan ziet, maar een buitenbeentje dat niet in het plaatje past, wordt het moeilijk kom je plaats terug te vinden.

Ondertussen zijn we enkele films verder en is Rambo vooral een getraumatiseerde held geworden die in elke film opnieuw de tegenslag lijkt te hebben dat hij een bende of regime tegen komt waar hij mee in de clinch geraakt. Geen achtergrond meer voor Rambo in deze 4e film alweer. We krijgen een wat verplichte intro met personages die je niet uit elkaar kunt halen. Buiten Julie Benz omdat het de enige vrouw is in het gezelschap. Het wordt wat interessant als Stallone de troef op tafel legt en alles op de gewelddadige scènes gooit. Onder het motto 'mag het ietsje meer zijn'. Gelukkig werd de film niet kindvriendelijk gemaakt zodat hij voluit kan gaan.

De film heeft niet meer te bieden dan Rambo die praktisch in zijn eentje een heel regime aanpakt. Als je daar van houdt, is dat zeker je film. En wat nostalgie naar de oudere Rambofilms, vooral Rambo III dan.

avatar van Filmkriebel
Ik heb de extended versie bekeken. Volgens movie-censorship.com zijn er maar liefst 100 kleine wijzigingen aangebracht in deze extended cut, wat slechts resulteert in zes minuutjes extra. Stallone ging voor iets meer diepgang klinkt het ... nou ja, daar heb ik weinig van gemerkt
Na First Blood (3,5*) misschien wel de tweede beste Rambo prent, al moet ik nog Last Blood zien. Hij leeft blijkbaar al jaren in Thailand en is een geharde misantroop geworden. Mensen, niks voor hem. Een groepje missionarissen willen naar Burma gaan voor hulpverlening en vragen aan onze vriend om hen er te brengen met zijn bootje. Daar plegen pro-regeringsmilities genocide op etnische minderheden. Het moet er daarna van komen : de missionarissen worden gevangenomen door de barbaarse soldaten en Rambo wordt gevraagd om de klus op te lossen, weliswaar met een groepje huurlingen. De Vietnamveteraan is nog steeds handig met pijl en boog, maar is op zijn best achter een mitrailleur, gemonteerd in een jeep en wanneer hij explosieven in de jungle verschuilt. Wat een eindscène hier .. werkelijk alles wordt aan flarden geschoten. Aan geweld geen gebrek maar ik ben het niet eens dat men hier een menselijkere Rambo te zien krijgen. Die was er alleen in First Blood in 1982. Hier zien we enkel een norse moordmachine aan het werk.

avatar van Duke Nukem
-P- schreef:
Voor mij zijn deel 1 en deze de beste.
Mee eens hoor. Deze versie is net als First Blood erg sterk. Maar hoewel ook dit deel erg goed wordt opgebouwd, overheerst hier toch de brutale actie en die wordt hard en realistisch in beeld gebracht. Gaan snoeien in de groffe scenes is echt doodzonde want die zijn erg belangrijk voor het verhaal en ondersteunen de motivatie van zowel de hulpverleners als de redder in nood, John Rambo.