Rambo: Last Blood (2019)

Alternatieve titels: Rambo V | Rambo V: Last Blood

Actie / Thriller

geregisseerd door Adrian Grunberg
met Sylvester Stallone, Paz Vega en Óscar Jaenada

Om verder te leven in anonimiteit heeft John Rambo (Sylvester Stallone) zich na zijn laatste missie teruggetrokken op een ranch in Texas. Hij leidt een rustig leven, tot de dag dat de kleindochter van een goede vriendin wordt ontvoerd door mensenhandelaren. Vastbesloten haar te redden vertrekt John naar Mexico, waar hij belandt in de heftige wereld van de sekshandel en zich genoodzaakt voelt om opnieuw naar zijn wapens te grijpen. Dat zet vanzelfsprekend kwaad bloed bij het Mexicaanse kartel, dat vanaf dat moment op niets anders zint dan wraak. John zal al zijn skills uit het verleden moeten gebruiken om dit gewelddadige kat-en-muisspel te overleven.

• Vanaf 19 september in de bioscoop
  • vanaf 24 januari 2020 te koop op dvd en blu-ray

avatar van dutchtuga
Ook benieuwd Dutchtaga.
Hoop dat ie net zo hard is als deel 4, alleen verwacht ik op een kleinere schaal.

Bullseye!

avatar van Basto
Ik zit morgenochtend 10.40 in de grote zaal van Pathe Schouwburgplein!. Dat doek is minstens tweemaal groter dan waar ik Rambo 1-4 op zag.

Respectievelijk: Lumiere 1, Calypso 1, Corso & Pathe 6, to be exact.

Zijn volgens mij weinig dingen waar ik gelukkiger van wordt.

Ik ga vnv al naar de beer en burgers. Ik kan niet wachten

Q Jones schreef:
Ook in Breda

Nee wel vlakbij, Etten Leur

avatar van Q Jones
Das indd vlak bij. veel plezier ben echt benieuwd we horen het vnv wel

avatar van dutchtuga
11 jaar geleden is het alweer sinds de laatste Rambo. Volgens velen was het de perfecte afsluiting, maar Sylvester Stallone wou uiteindelijk toch meer, met Rambo: Last Blood als resultaat. Zet de man zichzelf voor schut met zijn 73 jaar? Wordt het tijd om het iconische personage voorgoed vaarwel te zeggen? Het antwoord is op beide vragen een dikke NEE! Last Blood is gewoon nog bruter dan zijn voorganger en deed ondergetekende met een dikke grijns de bioscoopzaal verlaten.

Natuurlijk is John Rambo inmiddels een oude knar. De poster laat duidelijk zien dat het leven niet genadig is geweest met Sly’s gezicht. Maar fysiek blijft de man een indrukwekkende verschijning en de schrijvers weten precies waar de zwaktes van het personage liggen. Rambo springt niet meer van hot naar her en rennen zie je hem ook niet meer, maar meer dan ooit worden de krachten van Rambo optimaal benut. Rambo is een beestachtige verschijning met zijn meer dan ooit lage bromstem, boze blik, ‘fuck the world’ attitude en belachelijk grote mes. De stelling dat dit deel overbodig zou zijn kunnen we overboord gooien. Rambo kan er nog makkelijk mee door. Maar hoe zit het met de rest van de film, zoals het verhaal en uiteraard de actie zelf?

Rambo is het soort actiefilm waar we tegenwoordig te weinig van hebben. Actiefilms met een plotje van niks als excuus voor geweld zijn er nog genoeg (The Equalizer, John Wick), maar Rambo gaat een stuk verder. Qua gore kan dit deel zich meten met een op zich al bloederige horrorfilm. Wanneer je dacht dat Rambo (2008) grenzen overschreed, dan staat je nog heel veel moois te wachten in Last Blood. John Rambo heeft totaal geen genade met de mensen die aan zijn familie durven te zitten en slacht er vrolijk op los. Rambo is bozer dan ooit en dat betaalt zich uit in een paar werkelijk schitterende scènes, met het slot toch wel als hoogtepunt. Alsof alle woede van elke Rambo-film ineens samenkomt en op je los wordt gevuurd. Heerlijk!

Zo zien wij gorehounds graag een actiefilm. Een excuus verzinnen om Rambo nog bozer te maken dan hij al was, een paar eersteklas eendimensionale klootzakken creëren om zijn frustratie op los te laten en een episch duel met een knallend slot als afsluiter. Geen vreemde subplotjes of politiebemoeienis, nee, het is Rambo tegen een heel leger aan rotzakken en killen maar. Dan willen we de best rare en underwhelming openingsscène wel voor lief nemen. Pak je popcorn, zet je schrap en geniet van deze gorefest en beste actiefilm in jaren.

Recensie: Rambo: Last Blood (Adrian Grunberg) - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

Topfilm voor Rambofans!!! 5 sterren!!!

avatar van Iron Maiden
Ruim een jaar geleden werd deze film aangekondigd en sindsdien volgde ik de ontwikkelen op de voet, in de hoop dat Stallone met dit deel nog éénmaal het karakter Rambo eer zou aandoen. Toen hij vrij recent aangaf dat deze film een Hard R rating zou krijgen, stegen de verwachtingen toch wel enigszins en vanavond was het dan eindelijk zover..

Ik zie mijzelf wel als fan van Stallone, dus om hem na zoveel jaar weer op het witte doek te zien, in combinatie met het besef dat elke film nu de laatste kan zijn, zorgde voor een extra emotionele lading waar ik deze film mee inging. Gelukkig wist deze film de verwachtingen grotendeels in te lossen en schittert Stallone oprecht opnieuw als één van zijn meest iconische karakters. Op gevoelige momenten is hij sympathiek, maar straalt ondanks zijn 73 jaar nog steeds een bepaalde dreiging uit die deze film absoluut ten goede komt. De opbouw van de film is verder solide en zorgt voor een goede band, waardoor de dood van het meisje toch echt wel binnenkomt. Wat volgt is een éénmans wraakactie waar we tegenwoordig veel te weinig meer op worden getrakteerd. De laatste 25 minuten zorgde dan ook voor een grote glimlach en laat zien dat Stallone nog jaren meekan als actieheld. De kills zijn creatief, bloederig en flitsen in een rap tempo voorbij, waardoor de climax zorgt voor een voldane kijkervaring. Als enige minpuntje moet ik zeggen de setting soms afbreuk deed aan het “Rambo” gevoel, het voelde namelijk te hedendaags. Maar dat mag de pret absoluut niet drukken, want dit is met afstand één van de beste actiefilms van de laatste tien jaar.

Home Alone meets Taken in een dijk van een actiefilm.

avatar van DreamTech
lekkere brute film weer prima vermaakt beetje kort maar ok vond de andere Rambo films beter maar zal misschien ze leeftijd zijn niet te min lekker actie filmpie !!

Iron Maiden schreef:

Home Alone meets Taken in een dijk van een actiefilm.

Voor een groot gedeelte met deze review eens. Ik had alleen een aantal minpunten waar ik me ietwat aan stoorde. Ik vond de film te gehaast. Ik had soms het gevoel alsof er scenes missen. Ook miste ik bij veel scenes een soort van opbouw. Iedere scene komt meteen tot de kern, waardoor ik soms het gevoel had van "Oh, is hij nu daar al" en "oh de bad guys komen er al aan, hoe weten ze waar hij woont?". Ook de conversaties hadden weinig ademruimte. De dialogen vertelden precies wat de plot ze opdraagt. Maar goed, misschien moet je bij een Rambo film hier niet over zeuren, maar ik vond Rambo (2008) bv veel lekkerder en logischer lopen.
Verder gewoon een lekkere keiharde actiefilm, die wat mij betreft wel ietwat uit de toon van een Rambo film valt.

avatar van Basto
Zwak, erg zwak. Later meer.

avatar van Basto
Ik ben groot fan van Rambo. Met name omdat deel 2 en 4 uit de reeks perfecte actiefilms zijn, waarbij de actie het verhaal voortstuwt en wat er aan exposé nodig is, als sideline wordt meegegeven. Dat leidt ertoe dat Rambo in deel twee vanuit de gevangenis na 10 minuten al aan het zijkant van een vliegtuig hangt en in deel vier is hij na een brute introductie van de situatie in Birma dan al bijna op weg een stelletje gelovigen het vijandelijke gebied in te varen. In deze versie zitten we dan nog gemoedelijk met de huishoudster aan de keukentafel te keuvelen.De doorgaans zwijgzame Rambo (een heerlijke karaktertrek, geen woorden, maar daden) praat honderd uit over zijn verleden en zijn surrogaat dochter. We zien de dochter ook nog een feestje geven en leren dat Rambo het liefst in tunnels onder zijn boerderij vertoeft. We hebben dan al een korte openingsscone gehad waarin Rambo in een orkaan een paar mensen redt (en niet redt), die verder nergens in het verhaal terugkomen. Ook lijkt de enorme regenval zijn boerderij te hebben gemist, want die is lekker stoffig als hij thuiskomt. Uiteindelijk trekt de surrogaat dochter Mexico in op zoek naar haar (slechte) vader.

Anyway, we zijn dan al dik 20 minuten onder weg en ik dacht, "dat had best 10 minuten korter gekund. Maar goed, het zal nu toch wel snel gaan losbarsten". Maar ook in het vervolg neemt de film z'n tijd. Na een dik kwartier is dochter inmiddels weggestuurd door haar (sl)echte vader en wordt ze gedrogeerd in een disco waar haar corrupte ex-vriendin haar naar toe heeft geleid.

We zijn inmiddels 35 minuten onder weg en het enige wat de film nu effectief bereikt heeft is dat Rambo's geliefde 'dochter' in handen van de bad guys is gevallen. En dus eindelijk een reden heeft om in actie te komen. Actie, dat is waar ik een Rambo film voor kijk....

Het had allemaal zo eenvoudiger gekund. Als openingsscene had ze met wat vrienden naar de disco in Mexico kunnen gaan en daar gedrogeerd kunnen worden door een foute Mexicaan. Als we als kijker er dan iets later achter waren gekomen dat het hier Rambo's surrogaat dochter betrof (vrij logisch in een film die Rambo heet), dan had elke kijker wel begrepen dat het feest kon beginnen....

Maar het feest? Dat viel in het begin ook behoorlijk tegen. De eerste bad guy wordt meteen goed aangepakt, maar vervolgens loopt Rambo als een oude opa in de val en laat zich gewillig afranselen door een clubje nobodies. Dat was de oude 'Warrior Rambo' nooit overkomen. Het is enkel aan de 'niet zo kwade' bad guy dat hij het overleeft. Vroeger dopte hij in zo'n situatie zijn eigen boontjes, maar nu zijn het de scriptschrijvers die 'm het leven redden. Lekker gemakkelijk schrijfwerk ook...

Anyway, zo gaat het nog een tijdje door. Pas als de klok op 1 uur en 15 minuten staat begint eindelijk het geweld waar we als liefhebber voor zijn aangeschoven. Maar als de actie dan vooral bestaat uit het neerschieten van bad guys die in de eerder klaargezette boobytraps zijn gelopen (en je ziet hem ze echt allemaal klaarzetten, waardoor elke verrassing ontbreekt), wordt het behoorlijk repetitief.
Als is het wel bruut!

Kortom ik ben echt allerminst onder de indruk van dit laatste deel. Kan niet anders vaststellen dat Hollywood ernstig ziek is en gewoon geen vaart meer weet aan te brengen in actiefilms. Veel te veel geleuter en overbodig exposé.

Nu klaag ik al langer dat de meeste moderne actiefilms veel te lang duren, de schrijvers ontslagen moeten worden en de schaar veelvuldiger gehanteerd moet worden. Maar dat ik nu diezelfde kritiek op mijn favoriete franchise moet hebben, stelt mij echt enorm teleur. Rambo weet zelfs binnen 100 minuten vooral te vervelen.

Heb helaas al een kaartje om 'm nog een keer te gaan zien. Denk dat ik gewoon een uurtje later aanschuif. Want de laatste 20 minuten, zijn best vermakelijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Komt erg traag op gang, het eerste half uur is er vooral om de "kapstok" op te zetten voor de actie scènes, en helaas voelt dit ook precies zo aan.
Zodra de kleindochter in beeld komt weet je eigenlijk al gelijk welke kant het op gaat, een paar sentimentele momenten and there she goes!

Maar gelukkig, zodra het verhaal eindelijk wat ritme heeft gevonden is het toch wel weer genieten geblazen! Het verhaaltje blijft mager maar de actie scènes en zelfs opbouwende spanning werkt best goed.
Jammer dat de eerste broer niet op scherm vermoord wordt en opeens lijkt Rambo ook wel erg makkelijk binnen te komen, een paar kills en hoppa de bad guy die hij zocht staat toevallig te douchen.

Gelukkig is de grand finale wel erg gaaf! Ik vergeef hierbij zelfs de slechte CGI Five to One van The Doors erbij maakt het wel af!

Best een degelijke actiefilm, maar volgt wel iets te vaak de voorspelbare paden, erg jammer!

avatar van Basto
Overigens slaat alle kritiek die stelt dat deze film zo fijn is afgestemd op de politieke issues van Trump, de plank behoorlijk mis. Dit script was al in ontwikkeling vlak na deel in 2009, ver voordat Trump in beeld was als kandidaat.

avatar van Shadowed
Deeltje 5.

Ik moet deel 2 en 3 nog zien en deel 4 nodig herzien. Alhoewel ik hiermee misschien een risico nam aangezien ik mogelijk de film kon kijken zonder er iets van te begrijpen, maar dan vergeet je vervolgens dat het slechts Rambo-films zijn, die het begrip "plot" compleet vreemd zijn.

Stallone is weer terug en doet het eigenlijk nog best aardig qua acteerkracht. Het echte rambo-gevoel is er wel wat af, dit had net zo goed een andere titel kunnen hebben en geen hond die had gedacht dat Rambo ergens aan bod zou komen of zou herkennen.

Deze film begint wat braafjes. Het is vooral een drama met een redelijk traag tempo maar nog steeds vrijwel compleet plotloos. Stallone houd de boel nog wel een beetje hoog, heeft een goede, verdrietige uitstraling en doet het verrassend goed.

De film krijgt wat vaart erbij rondom de helft en dan begint er ook wat actie bij te komen, maar nooit echt adrenaline-achtige actie zoals de slotfase van deeltje 4. Het is wel tamelijk harde en kille actie, maar nooit echt goed in beeld gebrachte actie.

De film kijkt toch wel lekker weg. De toon ligt wat ruwer en rauwer, en de actie wordt compleet anders in beeld gebracht, wat ook wel logisch is aangezien er weer iemand anders in de regiestoel zit. Maar Grunberg krijgt de actie nooit echt lekker in beeld.

Wat er dan overblijft is een tamelijk sfeervolle film voor de rest, met een harde slotfase. Alhoewel het te onoverzichtelijk is en donker. Je verwacht echt een keihard spektakel als je deel 4 hebt gezien, maar dan kom je ergens wel een beetje met een koude kermis thuis.

De actie is niet perse tammer, maar de manier van de actie brengen is vooral het grootste pijnpunt. Voor de rest een boeiende film. Kent enkele sfeervolle locaties en momenten, en krijgt daarom nog wel een voldoende.

avatar van Thiver
Basto schreef:

Los van het feit dat Donald Trump al decennia heeft geflirt met een gooi naar het presidentschap, is het niet zo dat zijn gedachtegoed in 2009 nog volkomen onbestaand was. President Trump is niet in 2016 uit de lucht komen vallen; daar is een stevige tien jaar naartoe gebouwd.

avatar van Walter S.
Ik ken vooral First Blood, deel 2 ook wel eens gezien (maar beide lang lang geleden),ik ben ook geen fan van Stallone, maar Rambo is (wat mij betreft) wel cult van de hoogste plank, dus deze wilde ik wel meepakken (al zegt dat ook niks, ik kijk vrij veel met mijn unltd pas, rom coms, kinderfilms en Downtime Abbey sla ik over, maar de rest kijk ik wel).

Als cultfilm is deze wel geslaagd, het is een volslagen idiote ongelooflijk simpele en eendimensionale film (deze zou je zonder bril in 3D kunnen zien volgens mij). Neem nou die pa die zijn dochter vertelt waarom hij er vandoor ging... Ik lach zelden luidop in de bios, maar ik lag in een deuk, simpeler en botter is onmogelijk. En bij het volstrekt idiote ongelooflijk botte geweld ook, het werkt bij mij vooral op de lachspieren.

Minpunten zijn al genoemd, lange trage aanloop vooral, de andere dingen die Basto noemt, maar daar staat een in mijn ogen prima finale tegenover.

Neem ik deze film serieus dan zou ik 1,5 ster geven, maar als over the top idiote cultfilm heb ik er wel 3 sterren voor over. Als Rambo wat sneller to the point was gekomen misschien zelfs wel 3,5.

Ga rustig wachten op de bluray.
Een collega die hem zag appte me vannacht met alle spoilers .
Weinig nut om als je alles weet hem in de bios te gaan kijken, maar zien wil ik hem wel.
Eerst proberen naar It part 2 te gaan.

bart007bond schreef:
Ga rustig wachten op de bluray.
Een collega die hem zag appte me vannacht met alle spoilers .
Eerst proberen naar It part 2 te gaan.

Alsof je deze gaat zien voor het verrassende verhaal.....

Weet er nu al teveel van, is voor mij de fun er wat af.

avatar van jacobine_rodijk
Basto schreef:

Zegt natuurlijk niets gezien er constant aan scripts wordt gesleuteld; voor, tijdens en na de productie. Terug in 2016 hadden ze wellicht een totaal ander verhaal ie geschrapt werd om het meer actueel te maken.

jacobine_rodijk schreef:

Volgens mij was vrijwel direct het idee dat hij ruzie zou krijgen met een Mexicaans kartel. Dat die vervolgens niet zo positief worden afgeschilderd, lijkt me vrij logisch in een Rambo film. Wat ik enkel wilde zeggen is dat dit hele gebeuren ook los van Trump wel zo geworden was.

In Get the Gringo uit 2012 schetst de regisseur ook al een ‘fout beeld’ van Mexico, dat was ook ruim voor Trump zijn uitspraken over ‘rapists and criminals’.

avatar van skinny_tie
Basto schreef:
Buiten het (muziek)genre van de narcocorrido heb ik niet het idee dat Mexicaanse kartels ergens positief in beeld worden gebracht, lijkt me niet exclusief iets voor Rambo-films.

avatar van Captain Pervert
bart007bond schreef:
Weet er nu al teveel van, is voor mij de fun er wat af.

Na het kijken van de trailer en het lezen van twee reviews van o.a. indieWire en The Guardian kan ik het script zo voor je uittekenen met 94% accuratesse.
Weerhoudt me er niet van om met twee andere eind-dertigers vanmiddag naar de bios te gaan en ons weer 10-jarig binkies te voelen die eigenlijk te jong waren voor Rambo II.