T-34 (2018)

Rusland
Oorlog / Actie

geregisseerd door Aleksey Sidorov
met Alexander Petrov, Vinzenz Kiefer en Viktor Dobronravov

1941. Tweede luitenant Ivushkin is net afgestudeerd aan de Academie en wordt naar het front gestuurd. Daar moet hij een zelfmoordmissie beantwoorden - met een T-34-tank en een kleine bemanning moet hij voorkomen dat een dozijn nieuwe Duitse Wehrmacht-tanks een nabijgelegen dorp aanvalt. Wonderlijk genoeg slaagt hij erin, maar wordt helaas toch gevangen genomen. 1944: Ivushkin is gedurende drie jaar gevangen in een Duits concentratiekamp. De Wehrmacht wil zijn elitetankleiders trainen met behulp van gevangen Sovjet T-34-tank. Ivushkin krijgt het eerste commando aangeboden, samen met zijn oude bemanning. Hij is het daarmee eens, maar alleen omdat hij een gewaagde en goed geplande ontsnapping plant.

jpy
mwah.
De slomo's waren wel aardig maar niet meer dan dat. Het was erg voorspelbaar en werd helaas nergens echt spannend naar mijn mening. Wel afgekeken dat dan weer wel.

avatar van Lovelyboy
Een beetje een tegenvallend geheel die op zelfde niveau vertoeft als Panfilov's 28 maar wel zeker beter is dan White Tiger.

De Russen spelen de voor hun gangbare en voorspelbare kaart uit betreffende de schets van de Russische patrioten versus de Duitse fascisten. Niet dat het me stoor maar typerend is het wel voor de Russische oorlogscinema.

In eerste instantie vaart de film de eerste fase prima met de in beeld gebracht strijd, het correcte materiaal en de verassing die de T-34 te weeg bracht toen hij voor het eerst opdook rond Moskou, de opmars stuitte en op alle mogelijke manieren superieur was aan de Duitse tanks. Kwantiteit boven kwaliteit, het hellende pantser dat de effectieve dikte verdubbelde, de brede tracks, een uitstekend kanon, een zeer sterk V-12 dieselmotor had en vooral retesimpel in elkaar zat, ook een groot voordeel boven de vaak onnodig ingewikkelde Duitse techniek die sneller stuk ging dan dat het zich gemakkelijk liet repareren.

Even vraag ik me af waar de film daarna naar toe gaat, weer een dik aangezet beeld van walgelijk Duitsers en de rest van de wereldbevolking die zucht onder dat juk. Vervolgens ontwikkelt de film zich van een aardige oorlogsfilm met sterke vechtscenes tot iets met een erg ver gezocht plot. Waarom een Russische bemanning selecteren? Dit kan alleen problemen opleveren. Dat je een Rus voor de bediening nodig hebt is een vlieger die niet op gaat, want de Duitsers waren bedreven met veel ingewikkelder technologie en materiaal dan onder de uber simpele maar verder uiterst effectieve T-34 schuil ging. Een Duitse bemanning kan dat net zo goed. Als er nu sprake zou zijn van een geheime missie met noodzakelijke kennis van het land en taal dan kan ik me er nog iets bij voorstellen maar dit is onzin. Om nog maar te zwijgen over de gigantische blunder rond de stop bij het provinciaal tankstationetje. Een T-34 draait op diesel, en alle Duitse voertuigen liepen op benzine. Dus hoe zou een Duits tankstation diesel in de pomp kunnen hebben?

Goed, het plot, de fouten, en de toch wat overdreven eindstrijd op de brug losgelaten, is T-34 bij tijd en wijlen een aardige en vermakelijke film, met vooral veel visueel spektakel, best wel realistische accenten tijdens de gevechten. Maar dat is het dan eigenlijk ook wel. Leuk voor een keer maar absoluut geen hoogvlieger.

avatar van MASTEROFTHEPUPPETS
Sterke en originele oorlogsfilm. Voor de liefhebber een must! Duitsers die duits spreken en russen Russisch! Love it Mooie grauwe film met hedendaagse technieken verfilmd. Top!

avatar van jippie2010
Behoorlijke tegenvaller.
De film investeert duidelijk in een paar scenes, die er dan ook gelikt uitzien. Maar de rest is duidelijk onder de maat. Het acteerwerk, het script, de soundtrack, de spanningsopbouw: allemaal onvoldoende wat mij betreft. Het mist elke vorm van authenticiteit en dat vind ik met dit thema een must. *2,5

Goeie film waarin een gevangen Russische tankcommandant door de Duitsers wordt gedwongen een tank te repareren. Een prima verhaal dat hier een onderhoudende film oplevert die behoorlijk avontuurlijk gebracht wordt. Een aantal goeie actie-scenes met leuk gebruik van slow-motion. Een spannende finale, ook al is het niet overal even geloofwaardig en is het redelijk dik aangezet allemaal.

avatar van Jomo
Vooral de slechte CGI beelden, overbodige romance en de slo-mo's waren voor mij een afknapper...

avatar van Lagertha
Het begin qua tankgevechten duurde me te lang hoewel ik het wel mooi gefilmd vind zo binnen in de tanks. Ook zeker gezien de reacties van de acteurs qua extreem hard geluid voor hun oren en het heen en weer geslingerd worden in de tank. Goed gespeeld! De soundtracks waren erg kitscherig en bombastisch, maar stiekem voor mij toch wel een guilty pleasure om naar te luisteren (Bouquet-reeks hahaha!). Iemand op dit forum noemt de film één en al propaganda voor Rusland, ik ben het daar niet mee eens. Europa heeft nogal een negatieve associatie met Rusland, maar de Ruski's waren toch échte die-hards hoor! Die hebben een hoop voor de overwinning van de 2e WW betekent. Ze moésten natuurlijk wel omdat ze aangevallen werden door Duitsland, maar ze hebben geen haarbreed toegegeven, Nederland was zo ingepikt, weet je nog?

De laatste tijd probeer ik op de verschillende streamers meer buitenlandse films te zien. En dan heb ik het niet over Franse, Spaanse, Scandinavische en Belgische films of series, maar over de minder toegankelijke landen voor ons Nederlands gehoor. China en Japan, qua taal, trek ik nog steeds niet. Korea doet het in mijn oren beter, denk aan 'Parasite' (hoewel ik 4 Oscars erg overdreven vind. Er zijn betere Koreaanse films!)

Arabische (moslim) producties heb ik ook geprobeerd, maar ben daar een beetje klaar mee. Het is altijd een zelfde verhaal die van vrouwenonderdrukking, bommen en granaten, uithuwelijken, hoe erg dat is (en dat is het ook) en dan helaas in het kader van: laten we vooral een beetje respect hebben voor hun cultuur (nee, nee, nee, ik ga er niet in mee!). Een komische Arabische film of iets taboe doorbrekends heb ik nog niet ontwaard, jullie? Waar blijft hun creativiteit? Iemand die mij een Arabische film kan aanbevelen wat totaal anders is als het onderwerp: 'zo leven wij nou eenmaal', kom maar op!

Toch was er een serie uit een moslimland (Turkije), The Gift, die ik wel erg goed vond. Nou had dat weinig te maken met religie of de Turkse levenswijze. Je kunt het in verschillende talen qua na-synchronisatie bekijken. Ik vind dat onzin en bekijk een serie gewoon in de originele taal, maar The Gift was echt wel goed! Ga het zien!

Terug naar de Russen. Ik zag kortgeleden de Russische serie 'Better than us'. Het kostte mij één aflevering om aan de taal te wennen, maar daarna ging het als een malle! Echt een héle goede serie! Origineel, goed script en geweldig geacteerd. Laten we de Russen vooral een kans geven, want ze zitten wat mij betreft op het goede spoor. O ja: als de Russen blij zijn met een overwinning of een goede zet (in welke film of serie dan ook) dan roepen ze: 'Hoera!' Precies zoals wij Nederlanders dat zeggen... zooo schattig!

Ik raad T-34 aan om de liefde waarmee het gemaakt is. De cliché's neem ik op de koop toe.

Zo. Nu nog mijn schouders zetten onder de Chineze en Japanse films of series. Moeilijk moeilijk moeilijk, maar ik blijf het proberen

Er bestaan natuurlijk al andere goede Oorlog films waarin een Tank min of meer een hoofdrol heeft zoals "The Beast of War (1988)", "Sahara (1995)", "Lebanon (2009)" en vrij recent nog "Fury (2014)", maar deze "T-34" mocht er ook best wezen.

Dit verhaal speelt zich af 1944 aan het oostfront. De Russische tankcommandant Nikolay Ivushkin (Alexander Petrov) denkt dat zijn laatste uur geslagen heeft als hij in een concentratiekamp van de Duitsers belandt na een heroïsch tankgevecht. Nazi tankcommandant Klaus Jäger (Vinzenz Kiefer) heeft echter andere plannen met zijn krijgsgevangene. Hij moet een buitgemaakte beschadigde T-34 opkalefateren, die daarna als doelwit moet dienen voor Duitse tank cadetten. Maar Nikolay weet het stalen monster gevechtsklaar te krijgen en plant een uitbraak.

Met een klein beetje fantasie kun je deze film als de Russische variant van "Fury" zien. Het verschil tussen beide films is dat de Russische versie apart genoeg "glossier" is dan zijn Amerikaanse evenknie. Het budget was ook minder groot, wat resulteert in ietwat goedkoop ogende (beter gezegd "gedateerde") CGI. Sommige actiescènes ogen nogal nep en halen je uit het verhaal.

Het verhaal van "T-34" (T-34 is vernoemd naar het type tank waarin de Russische hoofdpersonen rijden. Het is een super robuust en sterk model, waardoor het de Russen is gelukt om de Duitsers te bevechten. Er is ook een echte T-34 gebruikt voor de opnames) is vrij uniek, omdat het een ander uitgangspunt heeft dan de meeste oorlogsfilms. Het begint in gevecht, maar later komen ze in een kamp terecht en gaat het verhaal daar verder. Daardoor is er sprake van zowel actiescènes als minder heftige scènes, waarin meer gepraat wordt. Dat is een welkome afwisseling.

Er is ook een liefdesverhaal in verwerkt , maar dit is nogal afgezaagd en afgeraffeld. Want binnen een mum van tijd zijn twee mensen (namelijk (tussen Nikolay Ivushkin en gevangenentolk Anya Yartseva, gespeeld door Irina Starshenbaum) verliefd en willen ze niet zonder elkaar leven. Er zit weinig diepgang in, en het lijkt alsof het alleen maar toegevoegd is om vrouwen ook een beetje tevreden te houden.

Het acteerwerk is wel degelijk en ook de soundtrack is in orde. "T-34" imponeert vooral op de momenten waarin de camera de personages dicht op de huid zit als deze zich in de tank bevinden. Het resulteert in intense momenten waarin het lijkt dat je zelf in het oorlogsvoertuig zit. Er is veel gebruik gemaakt van slowmotion beelden. Die volgen bijvoorbeeld kogels of kanonnen, en dat geeft een super gaaf effect.

Het is meerdere malen in de film zichtbaar dat er CGI gebruikt is. Je ziet duidelijk wanneer de beelden niet echt zijn, zoals wanneer je een tank volgt die over een weg rijdt en je aan de omgeving en tank zelf ziet dat ze er nep uit zien. Dat is jammer, want het had wel wat realistischer gemaakt kunnen worden. Ook had deze film gerust een twintigtal minuten korter gekund. Omdat dit een Russisch Oorlog / Actie film is, wordt er niet Engels gesproken maar Russisch en ben je vooral afhankelijk van de ondertiteling. Gelukkig praten de Duitsers wel gewoon Duits (dat kan ik ook gewoon verstaan), waardoor het wel allemaal realistisch overkomt.

"T-34" is best een aardige Oorlog / Actie film om naar te kijken (ik heb hem overigens gezien via "Netflix" via mijn mooie nieuwe "Nvidia Shield TV Pro" mediaspeler met ingebouwde Chromecast) als je van oorlogsfilms houdt. Het is geen super bijzondere film, maar er zit wel veel actie in. Ik had van te voren geen hoge verwachtingen van deze film, maar al met al is hij me reuze meegevallen.

avatar van HALVE TAMME.
T-34 (2018).

Een tank! Ik blijf het toch een fascinerend voertuig vinden. We zijn door de jaren heen gewoon verwend. De 'hier en daar' slechte CGI neem ik dan ook voor lief want de rest is gewoon goed. Acteurs/actrices, verhaal (drama), gevechten (actie), locaties ect ect. Een gemiste kans is deze film zeer zeker niet. Hand op mijn hart. Ben je into oorlogsfilms, dan mag je deze tank battle echt niet missen.

Ik heb een geslaagde filmavond achter de rug. Nice!

****