T-34 (2018)

Rusland
Oorlog / Actie

geregisseerd door Aleksey Sidorov
met Alexander Petrov, Vinzenz Kiefer en Viktor Dobronravov

1941. Tweede luitenant Ivushkin is net afgestudeerd aan de Academie en wordt naar het front gestuurd. Daar moet hij een zelfmoordmissie beantwoorden - met een T-34-tank en een kleine bemanning moet hij voorkomen dat een dozijn nieuwe Duitse Wehrmacht-tanks een nabijgelegen dorp aanvalt. Wonderlijk genoeg slaagt hij erin, maar wordt helaas toch gevangen genomen. 1944: Ivushkin is gedurende drie jaar gevangen in een Duits concentratiekamp. De Wehrmacht wil zijn elitetankleiders trainen met behulp van gevangen Sovjet T-34-tank. Ivushkin krijgt het eerste commando aangeboden, samen met zijn oude bemanning. Hij is het daarmee eens, maar alleen omdat hij een gewaagde en goed geplande ontsnapping plant.

avatar van Kondoro0614
Trailer ziet er niet verkeerd uit...

avatar van Tony Pope
Ziet er idd. veelbelovend uit. Eindelijk weer eens een originele toevoeging in het oorlogsgenre en zeker waar het 2e WO films betreft.
Hopelijk niet teveel Russisch helden gedoe, maar dat zit er gezien de omschrijving wel in. (eigenlijk zoals in alle Russische 2e WO oorlogsfilms)

Enfin als de uitvoering maar goed is en daar lijkt het wel op.

Wat minder belovend eruit ziet is, dat ik tot nu toe deze film nergens zie aangekondigd in de diverse bioscooptheaters.
Releasedatum staat officieel nu op 09.05.19 voor NL.
Ik vrees dat we de film oa. via Bluray moeten gaan kijken?!

avatar van schumacher
Genoten vh begint tot het einde, wat een leuke film, leuke aktie scenes ook, goeie acteurs en ik stoorde me er voor 1 keer niet aan als het in het Russisch was.
Het was echt een zeer goeie film en ja het gaat hem vooral over de tanks en de tankgevechten en dat was echt spannend, goed in beeld gebracht enz...

Vanaf 13 juni in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van only1ELEANOR
Ik houd wel van dit soort films, het verhaal van deze legendarische T-34 tank kende ik al van docu's en boeken.
Zoals schumacher het hierboven omschrijft, goed verfilmd, vooral het begin vond ik goed, het tank gevecht.

Kondoro0614, ik denk dat je het wel wat vind

only1ELEANOR schreef:

Kondoro0614, ik denk dat je het wel wat vind

Ik zie je bericht nu pas, had geen melding gekregen dat je mij had getagt. Het klinkt vrij positief, misschien dat ik even wacht tot hij in de bioscoop draait. Ik heb gezien dat ik hem al wel kan pindakazen .

avatar van Grindhouse62
Een leuke aanwinst voor het oorlogsgenre. En waar veel mensen over klagen dat in veel oorlogsfilm de duitsers engels spraken, is hier niet aan de orde. Ze spreken hier dus duits, maar dan wel weer met een russische voice over. Ik vanavond prima genoten van deze film.

avatar van Bibelonseberg
Geweldige film

Ik heb ook genoten. Spannend van begin tot eind. Fijne actie, tactieken, teamwork, met de donkergrijze impressie van 1940-1945. Ga ik zeker nog een keer kijken.

avatar van filmkul
Sterke oorlogsfilm. Het verhaal is best origineel en wordt ook goed uitgewerkt. De film begint gelijk goed met een mooi in beeld gebrachte actiescene vol spanning. Sidorov weet de spanning uitstekend over te brengen en laat ook duidelijk de strategie zien aan de kijker. Ook brengt hij de claustrofobische scenes in de tanks goed over aan de kijker. Een minpunt is het continue in slow motion laten zien van de tankgranaten die inslaan. Dit gaat ten koste van de realistische sfeer van de film. Prima film. 3.5/4.0

avatar van knusse stoel
Net als alle anderen die deze film beoordeelden, heb ook ik een zeer positieve mening over deze film gekregen. Het is gewoon eentje van de betere oorlogsfilms die ik de afgelopen tijd heb gezien.
Prachtige beelden en fijne trucages met de actiefragmenten!
Hier kunnen ze in Hollywood "een puntje aan zuigen", alhoewel men daar in het verleden ook goede films heeft gemaakt.
T-34 krijgt van mij een 8+!

avatar van ikkegoemikke
I'll give you another chance.
You choose and prepare a Russian tank crew.
On a designated day at the shooting range,
you show your science, to my cadets.
You won't have ammunition. Just your skill.
If you die ... you die as a soldier on the battlefield.

Ik vond dat het wel eens tijd was voor zo’n realistische WWII oorlogsfilm. Zo eentje waar heldenmoed en overlevingsdrang centraal staan. En waar je als het ware het kruit riekt en de ontreddering ervaart, alsof je er middenin zit. Niet zo’n film waar experimentele creaturen (zoals in “Overlord”) of Nazi-Zombies in verschijnen. En ik moet toegeven dat ik na het zien van de trailer van “T-34” (ja ja, ik weet wel dat ik altijd beweer dat ik ze mijd) wel enorm benieuwd was naar deze film. De trailer zag er fenomenaal uit. En ik wou toch wel eens weten of de gehele film doorspekt was met zo’n spectaculaire beelden. Of was de trailer weeral een samenraapsel van de betere gedeeltes van deze film? Geloof me. De film is van begin tot einde weergaloos boeiend en houd je gekluisterd aan je beeldscherm.

Ik heb niet echt veel ervaring met films van Russische makelij. Om eerlijk te zijn is mijn kennis over Rusland ook alleen maar beperkt tot de clichés die over dit land bekend zijn. Maar ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast was. De film had niet zo’n oubollig en wollig uitzicht maar zag er hoogkwalitatief uit met uitermate perfect beeldmateriaal en degelijk acteerwerk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze film rasechte Hollywood-blockbuster allure heeft.

Waar het allemaal om gaat is de T-34. Een Sovjet tank die massaal werd ingezet tegen de invasie door Duitsland in de voormalige Sovjetrepubliek. Deze middelgrote tank die voorzien werd met een verdikte bepantsering was in eerste instantie niet opgewassen tegen de beter gefabriceerde Duitse pantsers. Ze hadden echter één voordeel : de grote rupsbanden zorgden ervoor dat ze tactisch heel mobiel waren en de beruchte modderpoelen in de winterperiode geen probleem vormden, terwijl de Duitse pantserbrigades hier in vast kwamen te zitten. De film is dus een eerbetoon aan deze legendarische tank die meehielp Nazi-Duitsland te verslaan.

Hou je van actierijke oorlogsfilms en wil je wel eens zien hoe meedogenloos en wreed een tankslag kan zijn, dan moet je deze film zeker en vast eens bekijken (maar ik ben ervan overtuigd dat er nog andere schitterende films bestaan die dit onderwerp tackelen). De confrontaties tussen Duitse tankbrigades en de Russische luitenant Nikolay Ivushkin (Alexander Petrov) en zijn bemanning, zijn ultra-realistisch en indrukwekkend. De close-up beelden in de T-34 met zijn beperkte beweegruimte zijn adembenemend en hebben een claustrofobisch effect. Je voelt bij wijze van spreken de zenuwen zelf door je lijf gieren. Net zoals de bemanning hoogstwaarschijnlijk die beseffen dat ze elk moment een fatale voltreffer kunnen verwachten. Je kan het angstzweet bijna ruiken. En het zijn de beelden die wel een enorme indruk nalaten. De slow-motion beelden van de allesvernietigende granaten die zich doorheen staal en beton vreten, zien er verrekt goed uit. Het heeft allemaal wel een enorm hoog PC-game gehalte en misschien werd deze techniek van in beeld brengen iets te vaak gebruikt. Maar het was entertainment van het hoogste niveau.

Maar het waren niet alleen de tankslagen die indruk maakten. Het gedeelte over het krijgsgevangenschap van Nikolay in een Duits concentratiekamp, was ook excellent te noemen. Alleen al de scène waar de trein, volgestouwd met “Prisoners of War”, aankomt in het kamp terwijl het stortregent, vond ik indrukwekkend. De wanhoop, moedeloosheid en uitzichtloosheid werden vervat in dat ene beeld langs die trein waar lijken uit de wagons vallen, het moment dat de schuifdeuren opengaan. Het is hier dat Nikolay uitgepikt wordt door kampcommandant Klaus Jäger (Vinzenz Kiefer) om een buitgemaakte T-34 op te knappen en gevechtsklaar te maken samen met een door Nikolay uitgekozen bemanning. De opzet is dat deze Russische tank ingezet wordt als schietschijf tijdens tankoefeningen van de Duitsers. Wat Klaus Jäger niet weet, is dat ze tijdens het wegruimen van de omgekomen voormalige bemanning, de Russen ook nog munitie vinden. En dat is dan de impuls voor Nikolay om tijdens zo’n oefening het hazenpad te kiezen en een poging te wagen om Tsjechisch Slowakije te bereiken.

In mijn jeugdjaren speelde ik dolgraag het gezelschapspel “Tankslag”. “T-34” deed me hier telkens aan terugdenken. Alleen was het verloop aan het spelbord wat vreedzamer. “T-34” is bikkelhard en laat zien hoe heroïsme het onmogelijke mogelijk maakt. En tussen al dat oorlogsgeweld door is er nog zelfs tijd voor wat romantiek tussen Nikolay en de Russische vertaalster Anya (Irina Starshenbaum) die dankzij haar privileges in het concentratiekamp voor Nikolay en zijn kornuiten van onschatbare waarde is. Ik bleef me alleen één ding afvragen. Wat impact had zo’n schampschot van een granaat op de bemanning in die tank? Is het de luchtdruk? Of is het de decibels die ontstaan? Want ik kan me voorstellen dat het toch een hels lawaai moet zijn. Alsof je in een bronzen klok zit waar men met een zware moker op inslaat. Een futiele vraag over een voor de rest excellente en impressionante Russische film.

Genoten van deze spectaculaire film zelfs kon ik aan de irritante Russische voice over wennen.

Beslist de moeite waard om te zien. Vooral het afgrijsen van die duitse tank commandant, toen hij werd aangevallen in de commando toren, was meesterlijk. Humor bij de benzine pomp, gooi mijn tank maar even vol. 4,5 points. Zeer gewaagde onderneming.

avatar van skinny_tie
Zojuist Nederlandse release-versie gezien, die tikte de 139 minuten niet aan. In releaselijst blijkt 'ie inderdaad op 127 minuten te staan.

avatar van DarlingDionne
12 Uncanny Russian Doppelgangers Of Hollywood Stars | Viralscape

Nou, ik heb er nog 1 aan het lijstje toe te voegen. De lead was overduidelijk een Russische Ewan McGregor.

Solide en gave actiefilm, wel behoorlijk lang maar dat merk je eigenlijk niet eens, want hij kakt nooit in. Begint zelfs al direct lekker. Verfrissend ook, dat er eens geen Engels met gekke accenten opgezet werd. De Russen spraken Russisch en de Duitsers Duits, dat maakt alles een stuk authentieker vond ik. Visueel was het ook dik in orde allemaal.

Denk dat bijna iedereen zich hier wel mee kan vermaken, dus als je twijfelt... gewoon doen! Ook als je normaal niet zo van de oorlogsfilms, actie of niet Engelstalige films bent.

Ik schommel weer eens tussen een 3,5 en 4,0.
Voor nu geef ik 'm een 3,5, misschien verhoog ik dat later nog.

avatar van Shinobi
Russische 'Fury'.

Deze titel stond al langer in mijn vizier en het komt niet vaak voor dat een Russische film in de bios draait. Dus één en één is...

Het gegeven van een Russische eenheid die met een opgeknapte T-34 ontsnapt uit een Duits concentratiekamp is eigenlijk te onzinnig voor woorden, maar leuk vermaak biedt het zeker. De bedoeling is dat de gevangen Russen voor de Duitsers dienen als schietschijf om uiteindelijk tot een goede tactiek te komen voor een echte veldslag. De Russen kiezen logischerwijs het hazenpad, waardoor er een spannend kat-en-muisspel volgt.

De toon wordt gelijk gezet met een heerlijke openingssequentie die er geen doekjes om windt en dan te bedenken dat dit nog slechts het topje van de ijsberg is. Het is namelijk een waar genot om zo een machtige T-34 - in al zijn volle glorie - op te zien trekken tegen de Panzers. Deze confrontaties zijn erg intens te noemen, met name vanwege het dicht op de huid filmen van de tankbemanning. Als kijker lijkt het net alsof je zelf ook in de tank zit.

Wat mij betreft had het geheel wel rauwer gebracht mogen worden, gezien de flitsende beelden niet zouden misstaan in een game. Het veelvuldig gebruikmaken van de slow motion helpt daar zeker niet bij. Evenzo komt hier weinig historie aan bod, omdat de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust louter als decor dienen. Wel is het voor de verandering fijn dat de personages ook daadwerkelijk in hun oorspronkelijke taal spreken.

Al met al is 'T-34' een erg vermakelijke actiefilm. Dat er in de media gesproken wordt over Russische propaganda laat mij volledig koud; als een film mij kan entertainen is het doel bereikt.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van JasonBourne
Prima film, de tanks zien er realistisch en goed uit. De gevechtsscenes zijn ook mooi lang. Erg prettig om de Russen en Duitsers ook echt in de eigen taal te horen. Een groot pluspunt voor de beleving. Het kleine zoete verhaallijntje wat er in verweven zat, was op zich niet storend. Dit mag van mij vaker!

avatar van Icer
Deze film vanavond in de bioscoop gekeken.

Na het intro is het al duidelijk dat het een aflevering van the fast and the furious in een WWII jasje zal worden, de sfeer die een realistische oorlogsfilm nodig heeft ontbreekt.

De personages zijn wat te vrolijk en onverschrokken, de sfeer die in 1941 (angst en ellende) vermoedelijk in een tank te vinden was ontbreekt. De rating van 16 verbaast wat, verschrikkelijk wordt het eigenlijk nergens.

Het ligt er te dik bovenop, de romance voegt niets toe en is totaal overbodig, de animaties zijn matig.

In de bioscoop was het nog wel te doen (zeker na het drinken van een trappist), maar thuis zou ik het niet uit hebben kunnen zingen. Het gevoel naar de intro van een game te hebben gekeken blijft hangen.

Nee, een voldoende zit er echt niet in.

Wat een kansloze film.

TrebjE schreef:
Wat een kansloze film.

Kansloze reactie...

Vind ik ook!

avatar van james_cameron
Onderhoudende russische aktiefilm over de bemanning van een sovjet T-34 tank in de tweede wereldoorlog. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van de luchtige aanpak en de gestileerde aktiescenes, met veel gebruik van digitale effecten en slow-motion, maar dit komt de amusementswaarde in ieder geval ten goede, wat mij betreft. Daarnaast is de plot best oké en zijn de personages sympathiek. Te lang en hier en daar te onwaarschijnlijk, maar de gebruikelijke russische heroïek ontbreekt gelukkig grotendeels en de film steekt vlot in elkaar.

avatar van libra666
Toch wel overgewaardeerd deze, voor mij kwam hij nog niet in de buurt van Fury, eerder bij het absurde Overlord! Te lange speelduur voor het fictieve onrealistische verhaal, CGI vond ik ook maar matig. Met momenten enkele mooie scenes met de tank, maar toch wel veel van hetzelfde. Ook het 1 tegen allen vond ik een beetje over the top, in het kader van het oorlogs genre. Waar ik me nog het meeste aan stoorde, was dat de dan toch eindelijk eens Duitssprekende Duitse soldaten, totaal in rook opgingen door de voor mij zeer vervelende Russische voice over. Verder dan een matige 2 sterren kom ik niet .

avatar van libra666
libra666 schreef:
fictieve onrealistische verhaal

Even bijstellen, blijkbaar is dit verhaal toch op feiten gebaseerd. Al dan niet met een ontsnapping, maar met de bedoeling om zoveel mogelijk schade aan te richten aan de Duitsers. Zo kon ik het dan toch concluderen bij het nalezen op oa. IMDB. Deze film is dan ook een remake van Zhavoronok (1964). Er is wel weet van een ontsnapping door enkele Russen uit een concentratiekamp, met behulp van een vliegtuig in 1944, bestuurd door een neergeschoten en gevangen gezette Russische piloot in 1944. Zou ook een verfilming van zijn, maar heb het niet kunnen achterhalen, ook het Russische boek zelfs hierover is amper iets te vinden ? (Devyatayev MP . Vlucht naar de zon . - M.: DOSAAF, 1972. - 272 p. Circulatie 150000 exemplaren. / Literaire inzending A. M. Khorunzhego .) Dit alles terzijde, blijf ik toch bij mijn score dan vooral omdat ik bij wijlen precies in een computer game zat ipv. een film.

avatar van MovieHolic
Ik snap al die overdreven positieve reacties hier niet zo... Het is een Russische propaganda film bomvol clichés, matig acteerwerk en tenenkrommend raar gekozen momenten om heroïsche muziek af te spelen...
Positief zijn de slow-motion gevechtsmomenten, deed me denken aan dat spel "sniper", nostalgie.
Hoe dan ook, wel een aardig verhaal maar meer dan dat niet.

Oorlogsfilm over een bemanning van een Russische tank tijdens WOII waarvan de commandant eveneens een vendetta uitvecht met een Duitse commandant waar hij in begin van de oorlog reeds een strijd mee heeft gevoerd. Film steekt niet tegen. Duitsers spreken Duits en Russen Russisch. Is ook geen Amerikaanse productie. Is er wat aan te zien, onder andere door de gesproken talen en ook de soundtracks. Verder zijn de effecten zeker een Amerikaanse blockbuster waard. Film stak mij niet tegen en ik zal niet snel een oorlogsfilm uit WOI of WOII kijken, maar het idee van de vriendschap en teamwork in een tank sprak mij wel aan. Heeft mij niet verveeld.

avatar van stuffie
Het eerste halve uur is echt geen klap aan, dan zit je naar een stel volwassen kinderen te kijken die met tanks zitten te spelen in het openluchtmuseum. Daarna slaat echter de film langzaam om en werd het gelukkig toch nog interessant. Ik wilde hem afzetten, maar gelukkig toch niet gedaan.

Geen topper, maar toch wel leuk.