T-34 (2018)

Rusland
Oorlog / Actie

geregisseerd door Aleksey Sidorov
met Alexander Petrov, Vinzenz Kiefer en Viktor Dobronravov

1941. Tweede luitenant Ivushkin is net afgestudeerd aan de Academie en wordt naar het front gestuurd. Daar moet hij een zelfmoordmissie beantwoorden - met een T-34-tank en een kleine bemanning moet hij voorkomen dat een dozijn nieuwe Duitse Wehrmacht-tanks een nabijgelegen dorp aanvalt. Wonderlijk genoeg slaagt hij erin, maar wordt helaas toch gevangen genomen. 1944: Ivushkin is gedurende drie jaar gevangen in een Duits concentratiekamp. De Wehrmacht wil zijn elitetankleiders trainen met behulp van gevangen Sovjet T-34-tank. Ivushkin krijgt het eerste commando aangeboden, samen met zijn oude bemanning. Hij is het daarmee eens, maar alleen omdat hij een gewaagde en goed geplande ontsnapping plant.

• Vanaf donderdag 13 juni in de bioscoop

avatar van Kondoro0614
Trailer ziet er niet verkeerd uit...

avatar van Tony Pope
Ziet er idd. veelbelovend uit. Eindelijk weer eens een originele toevoeging in het oorlogsgenre en zeker waar het 2e WO films betreft.
Hopelijk niet teveel Russisch helden gedoe, maar dat zit er gezien de omschrijving wel in. (eigenlijk zoals in alle Russische 2e WO oorlogsfilms)

Enfin als de uitvoering maar goed is en daar lijkt het wel op.

Wat minder belovend eruit ziet is, dat ik tot nu toe deze film nergens zie aangekondigd in de diverse bioscooptheaters.
Releasedatum staat officieel nu op 09.05.19 voor NL.
Ik vrees dat we de film oa. via Bluray moeten gaan kijken?!

avatar van schumacher
Genoten vh begint tot het einde, wat een leuke film, leuke aktie scenes ook, goeie acteurs en ik stoorde me er voor 1 keer niet aan als het in het Russisch was.
Het was echt een zeer goeie film en ja het gaat hem vooral over de tanks en de tankgevechten en dat was echt spannend, goed in beeld gebracht enz...

Vanaf 13 juni in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van only1ELEANOR
Ik houd wel van dit soort films, het verhaal van deze legendarische T-34 tank kende ik al van docu's en boeken.
Zoals schumacher het hierboven omschrijft, goed verfilmd, vooral het begin vond ik goed, het tank gevecht.

Kondoro0614, ik denk dat je het wel wat vind

avatar van Kondoro0614
only1ELEANOR schreef:

Kondoro0614, ik denk dat je het wel wat vind

Ik zie je bericht nu pas, had geen melding gekregen dat je mij had getagt. Het klinkt vrij positief, misschien dat ik even wacht tot hij in de bioscoop draait. Ik heb gezien dat ik hem al wel kan pindakazen .

avatar van Grindhouse62
Een leuke aanwinst voor het oorlogsgenre. En waar veel mensen over klagen dat in veel oorlogsfilm de duitsers engels spraken, is hier niet aan de orde. Ze spreken hier dus duits, maar dan wel weer met een russische voice over. Ik vanavond prima genoten van deze film.

avatar van Bibelonseberg
Geweldige film

Ik heb ook genoten. Spannend van begin tot eind. Fijne actie, tactieken, teamwork, met de donkergrijze impressie van 1940-1945. Ga ik zeker nog een keer kijken.

avatar van filmkul
Sterke oorlogsfilm. Het verhaal is best origineel en wordt ook goed uitgewerkt. De film begint gelijk goed met een mooi in beeld gebrachte actiescene vol spanning. Sidorov weet de spanning uitstekend over te brengen en laat ook duidelijk de strategie zien aan de kijker. Ook brengt hij de claustrofobische scenes in de tanks goed over aan de kijker. Een minpunt is het continue in slow motion laten zien van de tankgranaten die inslaan. Dit gaat ten koste van de realistische sfeer van de film. Prima film. 3.5/4.0

avatar van knusse stoel
Net als alle anderen die deze film beoordeelden, heb ook ik een zeer positieve mening over deze film gekregen. Het is gewoon eentje van de betere oorlogsfilms die ik de afgelopen tijd heb gezien.
Prachtige beelden en fijne trucages met de actiefragmenten!
Hier kunnen ze in Hollywood "een puntje aan zuigen", alhoewel men daar in het verleden ook goede films heeft gemaakt.
T-34 krijgt van mij een 8+!

avatar van ikkegoemikke
I'll give you another chance.
You choose and prepare a Russian tank crew.
On a designated day at the shooting range,
you show your science, to my cadets.
You won't have ammunition. Just your skill.
If you die ... you die as a soldier on the battlefield.

Ik vond dat het wel eens tijd was voor zo’n realistische WWII oorlogsfilm. Zo eentje waar heldenmoed en overlevingsdrang centraal staan. En waar je als het ware het kruit riekt en de ontreddering ervaart, alsof je er middenin zit. Niet zo’n film waar experimentele creaturen (zoals in “Overlord”) of Nazi-Zombies in verschijnen. En ik moet toegeven dat ik na het zien van de trailer van “T-34” (ja ja, ik weet wel dat ik altijd beweer dat ik ze mijd) wel enorm benieuwd was naar deze film. De trailer zag er fenomenaal uit. En ik wou toch wel eens weten of de gehele film doorspekt was met zo’n spectaculaire beelden. Of was de trailer weeral een samenraapsel van de betere gedeeltes van deze film? Geloof me. De film is van begin tot einde weergaloos boeiend en houd je gekluisterd aan je beeldscherm.

Ik heb niet echt veel ervaring met films van Russische makelij. Om eerlijk te zijn is mijn kennis over Rusland ook alleen maar beperkt tot de clichés die over dit land bekend zijn. Maar ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast was. De film had niet zo’n oubollig en wollig uitzicht maar zag er hoogkwalitatief uit met uitermate perfect beeldmateriaal en degelijk acteerwerk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze film rasechte Hollywood-blockbuster allure heeft.

Waar het allemaal om gaat is de T-34. Een Sovjet tank die massaal werd ingezet tegen de invasie door Duitsland in de voormalige Sovjetrepubliek. Deze middelgrote tank die voorzien werd met een verdikte bepantsering was in eerste instantie niet opgewassen tegen de beter gefabriceerde Duitse pantsers. Ze hadden echter één voordeel : de grote rupsbanden zorgden ervoor dat ze tactisch heel mobiel waren en de beruchte modderpoelen in de winterperiode geen probleem vormden, terwijl de Duitse pantserbrigades hier in vast kwamen te zitten. De film is dus een eerbetoon aan deze legendarische tank die meehielp Nazi-Duitsland te verslaan.

Hou je van actierijke oorlogsfilms en wil je wel eens zien hoe meedogenloos en wreed een tankslag kan zijn, dan moet je deze film zeker en vast eens bekijken (maar ik ben ervan overtuigd dat er nog andere schitterende films bestaan die dit onderwerp tackelen). De confrontaties tussen Duitse tankbrigades en de Russische luitenant Nikolay Ivushkin (Alexander Petrov) en zijn bemanning, zijn ultra-realistisch en indrukwekkend. De close-up beelden in de T-34 met zijn beperkte beweegruimte zijn adembenemend en hebben een claustrofobisch effect. Je voelt bij wijze van spreken de zenuwen zelf door je lijf gieren. Net zoals de bemanning hoogstwaarschijnlijk die beseffen dat ze elk moment een fatale voltreffer kunnen verwachten. Je kan het angstzweet bijna ruiken. En het zijn de beelden die wel een enorme indruk nalaten. De slow-motion beelden van de allesvernietigende granaten die zich doorheen staal en beton vreten, zien er verrekt goed uit. Het heeft allemaal wel een enorm hoog PC-game gehalte en misschien werd deze techniek van in beeld brengen iets te vaak gebruikt. Maar het was entertainment van het hoogste niveau.

Maar het waren niet alleen de tankslagen die indruk maakten. Het gedeelte over het krijgsgevangenschap van Nikolay in een Duits concentratiekamp, was ook excellent te noemen. Alleen al de scène waar de trein, volgestouwd met “Prisoners of War”, aankomt in het kamp terwijl het stortregent, vond ik indrukwekkend. De wanhoop, moedeloosheid en uitzichtloosheid werden vervat in dat ene beeld langs die trein waar lijken uit de wagons vallen, het moment dat de schuifdeuren opengaan. Het is hier dat Nikolay uitgepikt wordt door kampcommandant Klaus Jäger (Vinzenz Kiefer) om een buitgemaakte T-34 op te knappen en gevechtsklaar te maken samen met een door Nikolay uitgekozen bemanning. De opzet is dat deze Russische tank ingezet wordt als schietschijf tijdens tankoefeningen van de Duitsers. Wat Klaus Jäger niet weet, is dat ze tijdens het wegruimen van de omgekomen voormalige bemanning, de Russen ook nog munitie vinden. En dat is dan de impuls voor Nikolay om tijdens zo’n oefening het hazenpad te kiezen en een poging te wagen om Tsjechisch Slowakije te bereiken.

In mijn jeugdjaren speelde ik dolgraag het gezelschapspel “Tankslag”. “T-34” deed me hier telkens aan terugdenken. Alleen was het verloop aan het spelbord wat vreedzamer. “T-34” is bikkelhard en laat zien hoe heroïsme het onmogelijke mogelijk maakt. En tussen al dat oorlogsgeweld door is er nog zelfs tijd voor wat romantiek tussen Nikolay en de Russische vertaalster Anya (Irina Starshenbaum) die dankzij haar privileges in het concentratiekamp voor Nikolay en zijn kornuiten van onschatbare waarde is. Ik bleef me alleen één ding afvragen. Wat impact had zo’n schampschot van een granaat op de bemanning in die tank? Is het de luchtdruk? Of is het de decibels die ontstaan? Want ik kan me voorstellen dat het toch een hels lawaai moet zijn. Alsof je in een bronzen klok zit waar men met een zware moker op inslaat. Een futiele vraag over een voor de rest excellente en impressionante Russische film.

Genoten van deze spectaculaire film zelfs kon ik aan de irritante Russische voice over wennen.

Beslist de moeite waard om te zien. Vooral het afgrijsen van die duitse tank commandant, toen hij werd aangevallen in de commando toren, was meesterlijk. Humor bij de benzine pomp, gooi mijn tank maar even vol. 4,5 points. Zeer gewaagde onderneming.

avatar van skinny_tie
Zojuist Nederlandse release-versie gezien, die tikte de 139 minuten niet aan. In releaselijst blijkt 'ie inderdaad op 127 minuten te staan.