Sobibor (2018)

Rusland / Duitsland / Litouwen / Polen
Oorlog / Drama

geregisseerd door Konstantin Khabenskiy
met Konstantin Khabenskiy, Christopher Lambert en Mariya Kozhevnikova

"Sobibor" vertelt het waargebeurde verhaal van de opstand in het Sobibór-vernietigingskamp tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Sovjetofficier Alexander Pechersky. Toen hij in Sobibor een krijgsgevangene was, slaagde hij erin het onmogelijke te doen - om een opstand en massale ontsnapping van de gevangenen te organiseren. Een deel van de ontsnapte mensen werd later gevangen en stierf - de rest onder leiding van Pechersky wist te ontsnappen en sloot zich aan bij de partizanen.

Vanaf 11 oktober in de bioscoop (Dutch Filmworks)

Zwolle84
Toch wel een aanrader dus, als de Volkskrant een ster geeft.

avatar van de grunt
Als je normaal De Stentor leest wel.

Verfilming Sobibor: Russische propaganda, of stap in de goede richting? | Nieuwsuur - nos.nl
Film is (deels?) gefinancierd door Kremlin. In afl. 271 van Nieuwsuur werd er aandacht aan besteed.

Bélon
Schlomo haalde de slomo niet

Tsja echt goed was deze warrige film niet maar qua (vermeende) pro-Russische propaganda vond ik 'm reuze meevallen: itt tot veel US WO2 films is er iig weinig vlagvertoon en dan alleen nazi-vlaggen. De Duitsers waren -ouderwets- ééndimensionaal schlecht. Na de openingsscene begint de film snel te slepen om weer wat terug te komen in het middenstuk ('Johannes de Doper' scene). De slotscene is nogal kitscherig met een slomo van ca. 10 minuten, wat zeg ik de hele film doet nogal kitscherig aan. Er wordt nogal geschmierd door de Duitsers en de dubbing klopt vaak niet. Zo staat Christopher Lambert z'n teksten zo te zien in het Engels op te lepelen maar wordt hij -gelukkig wel in het Duits- gedubt en dat is te zien. Dat Duitse officieren zich zo makkelijk door een leren jas in de val lieten lokken komt nogal ongeloofwaardig over. Technisch is de film redelijk verzorgd, er zat een Atmos soundtrack bij.

Vooruit 2,5* en dan een kleine

avatar van Graaf Machine
Vond het een sterke en indringende film. Ga zelden verdrietig de bioscoop uit, ook nu niet, maar voelde me halverwege wel verdrietig en vooral wanhopig. Misschien is het exploitatie, maar voor mij werkte het.

Er wordt veel geschreven over 'holocaust-exploitatie'. Voor mij klinkt dat veel te zwart/wit. Sobibor was hel op aarde zoals dat zelden is vertoond in de (recente) geschiedenis. Door de gebeurtenissen in Sobibor werd dat kamp opgedoekt, net zoals Treblinka. Daarmee waren het wel enorme uitzonderingen. Dat verhaal moet doorverteld worden. Nu is het (anno 2018) in dit jasje gestoken. Ik vind de miniserie uit 1987 (met Rutger Hauer(!) als de Russische held...) wat sterker. De film uit Sobibor 2018 is anders opgezet. Met overbodige slomo's etc. Maar het wijkt weinig/niet af van het verhaal zoals ik dat uit meerdere bronnen ken. Het blijft dus behoorlijk trouw aan de geschiedschrijving. En met de Russische propaganda valt het wel mee. Stalin wordt een keer genoemd. Maar mogen ze? De Russen waren inmiddels fundamenteel voor deze opstand. En sowieso dat de Duitsers WO2 verloren. Dat wordt nog wel eens genegeerd in het Westen. Zonder verfilmingen als deze kan dit verhaal in de vergetelheid raken, met name bij jongeren. Hopelijk draagt deze film hier nu positief aan bij. Ja, de film heeft zijn zwaktes. Met de uitspraak gaat het soms mis. Zoals een stukje Nederlands dat duidelijk niet door een Nederlander is ingesproken. Maar in 80% wordt Duits door Duitsers gesproken en Russisch door bijvoorbeeld Russen. Daar kan een film als Valkyrie nog van leren....Kortom, verwacht geen Schinder's List en geef het een kans. Het gaat niet alleen om de stijl, maar vooral om het waargebeurde verhaal. Ook het stukje hoe de Duitsers in de val worden gelokt, dat hier in een review bekritiseerd wordt. Het schijnt toch echt zo te zijn gegaan, en zo raar is dat niet. De Duitsers toonden zich immers onaantastbaar. Tot slot waren het veel Nederlandse Joden die in Sobibor zijn omgebracht. Een extra reden om te waarderen dat dit verhaal (in Nederland) verteld wordt.

Een erg rommelige film dit. Er zit een slechte lijn in het verhaal. Daarnaast bevat de film nogal wat schokkende fouten. Een pullman trein vervoert Nederlanders naar Sobibor maar ook mensen uit ........ Polen? Dat is raar. Daarnaast praten de Nederlanders wel heeeeeel slecht Nederlands. Overduidelijk Russische acteurs die één Nederlandse zin geleerd hadden.
In Sobibor was nagenoeg alles van hout terwijl in de film de meeste gebouwen van steen gemaakt zijn. De grootste blunder is echter de enorme schoorsteen. Sobibor had geen crematorium en dus ook geen schoorsteen. Ik vind dat als je zo'n film maakt dat je dat realistisch moet doen. En noem hem anders niet Sobibor.
Erg teleurstellend.

avatar van boemboem27
zeer indrukwekkende en indringende film.
wetende dat dit echt gebeurd is maakt je nog kwader
de vreselijke spelletjes die de moffen er speelden met de joden gewoonweg afschuwelijk.
de film met Rutger Hauer [escape from Sobibor] is spannender maar deze is realistischer.
oftewel gruwelijker.
de Duitsers praten ook Duits en de Russen Russisch
eigenlijk zoals een film zoals deze altijd hoort te zijn.
meestal praten de Duitsers in films gewoon Engels.

avatar van mixmaster
Zeer aangrijpende film met een aantal harde en moeilijk te verwerkende scenes, het blijft echt onvoorstelbaar dat dit ooit echt gebeurd is.
Sobibor , Westerbork, Auswitch, en al die vreselijke kampen, we mogen het nooit meer vergeten.

avatar van Brabants
Sobibor is een zeer indringende film gebaseerd op het verhaal dat wordt omschreven als de doorbraak naar onsterfelijkheid. De verschrikkingen van de Holocaust staan in contrast met de menselijkheid van de slachtoffers die uiteindelijk de moed vinden om op te staan. Ik vond de film zeer realistisch wat mijns inziens vooral te danken is aan zeer sterk acteerwerk. Indrukwekkende film!

Erg goede film waarin het vergelijk met escape from Sobibor gemakkelijk gemaakt kan worden.
Beiden goede films.
Deze was wat mij betreft veel indringender.
De waanzin van het sadisme, moord en afranselpartijen wordt hierin heel goed neergezet.
Ook dat het in Sobibor ogenschijnlijk voor wat betreft discipline onder SS'ers een rommeltje was.
Zuippartijen, Orgie-achtige treiterijen, afranselingen.
Ook goed in deze film was dat ieder zijn eigen taal sprak.
Duitsers Duits, Russen Russisch en inderdaad Nederlanders Nederlands alhoewel dat zoals iemand hier opmerkte niet bepaald accentloos Nederlands was.

avatar van hatebreeder
Zeer boeiende en indrukwekkende film die een stukje waanzin uit de geschiedenis laat zien.

Uitstekende film over de ontsnapping in Sobibor, en dit keer zonder de Hollywoodfranjes zoals we die kennen uit de film 'Escape From Sobibor' met Rutger Hauer.
Deze prent geen een beter beeld weer van de gruwelen die zich in het kamp hebben afgespeeld en hoe de ontsnapping heeft kunnen plaatsvinden.
Puike vertolkingen ook door veelal onbekende namen, althans voor ons uit het westen toch, op één persoon na, de bijna onherkenbare Christopher Lambert, in, voor mij, zijn beste rol ooit !!!
Ook het kamp zelf is realistisch nagebouwd, alleen vond ik de gevangenen er een beetje te 'gezond' uitzien.
Maar deze film moet je gezien hebben, alleen maar om niet te vergeten wat er toen is gebeurd, en ik kan het niet genoeg zeggen, dit om herhaling te voorkomen !!

avatar van knusse stoel
Prima film over een niet fijn onderwerp in de geschiedenis van Duitsland. Na de eerste wereldoorlog die ontstond door de moord op moord op aartshertog Frans Ferdinand en zijn vrouw Sophie Chotek, veroorzaakte het land een tweede wereldoorlog door verkeerde politieke keuzes.
In "Sobibor" maken we kennis met de Sovjetofficier Alexander Pechersky die door de Duitsers hierheen getransporteerd was na een mislukte uitbraak in Minsk . Alexander is een trotse man die het niet accepteert dat hij krijgsgevangene is en probeert ook hier weer te ontsnappen. Gevaarlijk, erg gevaarlijk want bij een uitbraak of een andere vorm van verzet tegen de Duitsers, werd hier bestraft met het doodschieten van iedere 10e man op de rij! En daarom was er ook gevaar dat gevangenen de plannen aan de Duitsers konden doorvertellen omdat die natuurlijk bang voor hun leven waren. In mijn geheugen kan ik niet een andere film met dit onderwerp vinden, die zo duidelijk het sadisme van de SS-officieren liet zien.
Vooral de scène met het feest voor andere officieren van buitenaf, waarbij "paardenkoets" wedstrijden werden gehouden toont dit duidelijk! WALGELIJK!
Een aangrijpende en ook zeer indrukwekkende film waarin de setting, acteurs en verhaal erg goed zijn.
Vandaar mijn 8!

Redelijk, alleen allemaal te netjes en te kleinschalig ( te weinig figuranten etc) verder onderhoudend.

avatar van Anjin
Jeeh waar hebben ze die Christopher Lambert opgegraven?

avatar van martijn011
Aangrijpende film, ook al is het verhaal erg slecht vormgegeven.

Het verhaal van de ontsnapping in Sobibor is me niet onbekend en dat was m'n geluk want aan het verhaal wat hier wordt weergegeven is geen touw vast te knopen. Erg rommelig en pas naar het einde toe is een beetje duidelijk wie nou precies welke rol in het verhaal heeft. De acteurs zijn ook niet van het allerhoogste niveau zodat het sowieso al niet super professioneel overkomt.

Toch heeft het me wel geboeid. Er zitten zeer aangrijpende scènes in de film, dat is op zich niet zo moeilijk voor een regisseur uiteraard, maar met name het zogenaamde wagenrennen is erg indrukwekkend geregisseerd. Zo kent de film nog wel meer scènes die op zichzelf erg goed geregisseerd zijn, al is het totaalplaatje niet helemaal zoals het zou moeten zijn.
Wel een nipte voldoende.

avatar van Jan met de pet
Aangrijpende film, ik vond persoonlijk ook het wagenrennen zeer aangrijpend en droevig,....4,0

avatar van Rodger
Zeer aangrijpend oorlogsdrama.
Waarbij je meerdere momenten stil valt..
deze film zet je zeker weer aan het denken...

4.0 ****

Gezien het beladen onderwerp een vrij matte film over de opstand in het vernietingskamp Sobibór in oktober 1943, die destijds de sluiting van dat kamp inluidde. De film haalt niet het niveau van Escape from Sobibor van Jack Gold uit 1987.
Opmerkelijk dat Rutger Hauer in die film de Russische leider speelde, terwijl in deze nieuwe versie een Russische actrice (Mariya Kozhevnikova) de rol van onze landgenote Selma Wijnberg vertolkt. Het kan verkeren…

avatar van rondh
Film was best ok. Maar niet top! De uitwerking is wat simpel. Wel goed gefilmd. Mooie plaatjes. Sfeer is best goed.
Meest negatieve is Christopher Lambert. Ik snap niet dat hij meespeelt. En dan ook nog eens super slecht nagesynchroniseerd.

Verder zijn er wat Nederlanders, die hun eigen taal, of zoiets spreken. Ook slecht.

Toch wel voldoende
Verhaal blijft gelukkig wel staan

avatar van FlyingGustman81
Ik was van te voren bang dat het een soort 'Schindler's list' zou zijn. Dit viel me alles mee. Het is wat soberder en minder aangezet drama. Natuurlijk is het een heftig verhaal, maar toch mooi in beeld gebracht. Daarom 4****

Indruk wekkende film over de holocoust tijdens ww 2 maar heb betere versies gezien

avatar van mcdaktari
Heftige film dit. Deze is een stuk harder dan de vorige Sobibor waar Rutger Hauer nog in mee speelde. Deze film laat wel weer zien hoe verschrikkelijk het er in die kampen aan toe ging. Maar de werkelijkheid kunnen wij niet bevatten hoe die geweest moet zijn.

avatar van Elchapo
Erg sterke film,indringend en confronterend.....en de wetenschap dat het verhaal is gebaseerd op het verhaal van de man die kamp sobibor overleefde maakt het des te heftiger......3.5 stars.