Vremya Pervyh (2017)

Rusland
Avontuur

geregisseerd door Dmitriy Kiselev
met Konstantin Khabenskiy, Evgeniy Mironov en Aleksandra Ursulyak

Maart 1965. Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog concurreren de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie met elkaar om de macht in de ruimte veroveren. Wat beide grootmachten willen bereiken in deze wedloop, is de eerste te zijn om een man in de ruimte te brengen. Om dat te verwezenlijken is geen prijs te hoog en geen risico te groot. Nu is het aan een onwaarschijnlijk duo, een doorgewinterde oorlogsveteraan en een heethoofdige testpiloot, om deze missie te vervullen. Twee mannen in een klein ruimteschip, zonder de juiste opleiding en met uitzicht op het volslagen onbekende.

avatar van 606
Klinkt goed, als er dan ook nog eens wat alienachtige toestanden zijn ? kom maar op

avatar van Pazmaster
Een fraai geschiedenislesje over de eerste ruimtewandeling (niet de eerste mens in de ruimte), gemaakt door de Rus Aleksej Leonov. Het begint wat sloom maar als ze eenmaal de ruimte in geschoten worden wordt het best interessant met ook nog wat spannende momenten. Bovendien ziet het er ook nog prima uit. Alleen over de muziek was ik wat minder enthousast, maar dat zal wel typisch Russisch zijn. Verder gewoon prima vermaak waar je ook nog wat van opsteekt.

avatar van blurp194
De tweede Russische ruimtefilm binnen een week of twee - de andere was Salyut-7 (2017). En hoe slordig die film met de werkelijkheid omgaat, zo waarachtig komt deze over. Of dat terecht is misschien moeilijk te achterhalen, maar de opstapeling van moeilijkheden komt in ieder geval niet zoals Salyut-7 over als een ongenuanceerd stukje Sovietpropaganda, en wat je te zien krijgt komt ook nog eens mooi overeen met wat je op de wikipedia nalezen kan. Niet dat dat wat zegt, maar het voelt toch wat geloofwaardiger.

Maar de opbouw van dit verhaal is ook echt stukken beter. Je wordt binnen de kortste keren meegesleept in de koude oorlog, en de idioterie waarmee de Russen en Amerikanen alles op alles zetten om maar ergens eerder of beter mee te zijn dan de andere. En hetzelfde, tot en met hun leven op het spel zetten om hun suffe 'geheimen' voor de tegenpartij te bewaren - terwijl we achteraf weten dat de geheimhouding op z'n best twijfelachtig was. Een mooi en sterk verhaal dus, en het wordt ook goed gebracht, want acteurs, cinematografie en cgi zijn prima. Af en toe gewoon echt mooi in beeld gebracht, en sommige van de acteurs - ook in de kleinere rollen - komen echt heel sterk over. En naar het einde toe lijkt de beeldenpracht haast nog in kracht toe te nemen. Erg knap gedaan. Niet voor niets dat deze film in Rusland een blockbuster-status heeft verdiend.

Sowieso zeker 3.5, misschien nog wel meer bij een herziening.

Positieve ervaring moet ik zeggen. Zag er meer dan prima uit maar of het waarheidsgetrouw is weet ik niet. In ieder geval laten de Russen hier zien prima films te maken.

Zojuist gezien, en ik heb al heel wat amerikaanse films van dit genre gezien, maar ik vond deze wekelijk geweldig....
Een toppertje van Russische bodem.
Van mij een 4.5

avatar van wihu61
Niet gek, geheel in lijn met Apollo 13, doet er beslist niet voor onder. En interessant om eens iets van de toenmalige Sovjet-technologie mee te krijgen. Salyut 7 ook maar meteen binnengehaald voor later deze week.

Bélon
Aardig maar wat zoetsappig en langdradig. Misschien is deze wel meer waarheidsgetrouw dan Salyut-7 (2017) maar dan kijk ik wel een documentaire, Salyut 7 vond ik spannender. Gewoon allebei checken.

avatar van KillingFields
Waarom wordt btw de naamgeving van IMBD niet aangehouden?
Spacewalk ipv The Spacewalker??

KillingFields schreef:
Waarom wordt btw de naamgeving van IMBD niet aangehouden?
Spacewalk ipv The Spacewalker??

Ik heb alsnog Spacewalk toegevoegd. Maar beide titels zijn correct.
Zie Vremya pervykh (2017) - Release Info - IMDb (Also Known As - AKA)

avatar van KillingFields
thanks Kappeuter