• 10.578 nieuwsartikelen

Met onder meer: Marin Grigore, Judith State en Macrina Bârlădeanu

Gesproken taal: Roemeense, Engels, Frans, Duits en Hongaars

Releasedatum: 1 december 2022

Plot R.M.N.

Net voor Kerstmis keert Matthias van zijn werk naar het ouderlijk bergdorpje in Transsylvanië terug. Hij vertrouwt niet helemaal op de opvoeding van zijn zoon Rudi en verlangt tegelijkertijd om zijn Hongaarse ex Csilla terug te zien. Ter plekke aangekomen ziet hij de inwoners in onrust leven, en al helemaal wanneer Csilla twee buitenlanders werk aanbiedt in haar bakkerij.

avatar van IH88

IH88

Film van de maker van 4 months, 3 weeks, and 2 days. Dan weet je wel een beetje wat je kan verwachten. Maatschappijkritische dramafilm van het hoogste niveau.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 1 december 2022 in de bioscoop (September Film)

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

De nieuwe Mungiu is weer sterk, maar niet zo goed als 4 months , 3 weeks, 2 days en Bacalaureat. Het eerste uur is het vooral en meanderend portret van een samenleving die het zwaar heeft. Een Roemeens dorp waar vele inwoners zijn weggetrokken , waardoor er ook daar geen personeel te vinden is. In de tweede helft krijgt de film meer focus en gaat het over het verzet van de dorpelingen tegen een stel Srilankezen die in het dorp zijn gaan werken omdat de plaatstelijke industriele bakkerij geen personeel meer vind. Met een fraaie scene waarin het dorp zijn gal spuwt. Dat tweede deel is ook goed maar niet al te subtiel. En de film bevat een aantal zijtakjes die niet helemaal overtuigen (de vader zoon verhoudingen bijvoorbeeld). Aan het jaloersmakende aantal goede en relevante Roemeense films komt nog steeds geen einde.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

De film laat zien hoe Roemenië – net als andere Europese landen – in de greep van xenofobie is gekomen na het eind van het ideologische conflict door de val van de Muur en de wereldhandel met z’n open grenzen (waarbij de politieke correctheid en de invloed van West-Europa als het nieuwe communisme wordt ervaren). De kern is dat de economie van Roemenië op z’n gat ligt: Roemenen zijn massaal naar West-Europa, bv. Duitsland, gegaan voor werk waardoor bedrijven in Roemenië op hun beurt arbeidmigranten uit landen als Sri Lanka moeten werven, hetgeen op veel weerstand stuit in het Roemeense dorp van de film door nota bene met name de Hongaarse minderheid die zelf buitenlands is. Na de zigeuners en de Hongaren zijn nu de arbeidsmigranten uit andere werelddelen de zondebok van een volk dat zelf als minderwaardig en onbeschaafd wordt gezien door West-Europa, hetgeen in de film ook wel wordt gesymboliseerd of verklaard doordat er nog beren leven terwijl die in West-Europa zijn uitgeroeid: men is er op de hoede voor wilde dieren die de rust komen verstoren en misschien is men zelf de wilde dieren. Omdat de econonomie op z’n gat ligt is Roemenië afhankelijk van subsidies van de EU in ruil waarvoor Roemenië wel een stuk autonomie moet opgeven en de EU wordt gezien als de nieuwe dictatuur die de Roemenen onderwerpt.

Het verhaal kabbelt voort en is tegelijk niet makkelijk te volgen, hetgeen misschien de complexiteit van de situatie weerspiegelt maar die weinig kijkgenot geeft zonder dat het overigens vervelend wordt. De film beoogt een M.R.I.-scan van Roemenië te geven (M.R.I. in het Roemens is R.M.N.) en slaagt daar goed in waarbij de diagnose niet best is, maar het levert niet een heel boeiende film op.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Bijzonder interessante, duistere film met veel invalshoeken over de sociaal economische ontwrichting van een dorp in Transsylvanië. Met een dubieuze rol van de Europese Unie die samenlevingen meer kapot maken in Oost Europa dan we hier menen te denken.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Wie kan hier iets zinnigs zeggen over het “surrealistische “ eind? Ik snapte er geen bal van, en ik wasniet de enige! Verder goeie film

avatar van hvdriel

hvdriel

Na het zien van de film is de diagnose helder: dorp, regio, land en Europa staan er bar slecht voor en kunnen zichzelf beter opknopen... of heb ik een lichtpuntje gemist dat uitkomst kan bieden?

Boeiende film. Met name de dorpsbijeenkomst was een prachtig onderdeel. De allerlaatste scene was voor mij een vraagteken

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

R.M.N. is dus Roemeens voor M.R.I. Letterlijk komt deze voor in de film, maar ook figuurlijk als een scan die Mungiu ons wil tonen. Van een provincie, van een EU, van Roemenië. R.M.N. zijn ook de medeklinkers in România. Dat zal geen toeval zijn.

Boeiende film? Op momenten zeker wel. Zeker hoe dit een portret is van xenofobie en hypocrisie die mensen zelf niet doorhebben. Alleen al al die talen die daar gesproken worden zonder enig probleem blijkbaar. Maar als dramafilm is deze vrij mislukt waardoor de film afstandelijk blijft, traag is en het echt moet hebben van losse momenten. De hoofdpersoon deed me ook weinig en zijn relatie met zijn minnares leeft ook nooit; het wordt geen moment duidelijk laat staan invoelbaar wat zij voor hem voelt. Ook dat moment in de kerk is wel erg weinig subtiel ineens vergeleken met de sfeer en het impliciete van daarvoor.

Visueel vaak wel sterk met ook een boeiende combinatie van oud en vervallen, traditioneel of vrij modern (die minnares in haar keurige huis met altijd een glas rode wijn t.o.v. de zelfgestookte drank in simpele glaasjes en meer dan dat soort).

Sterkste moment is de dorpsvergadering in één shot waar je ook als naar een schilderij van Pieter Brueghel de Jonge kan kijken waar van alles in dat beeld gebeurt. Intrigerend, maar ook vol zwarte humor en er wordt een boeiend portret geschetst van een gemeenschap en hun meningen (die zeker niet zwart-wit xenofoob zijn, maar ook anti-establishment en het gevoel te hebben te worden vergeten en weggedrukt).

Maar uiteindelijk is dit een film met veel losse ideeën die nooit echt een geheel vormen. Mungiu wil veel zeggen maar lijkt het daarbij te laten en te denken: red je d'r maar mee. En vergeet ondertussen een goede film te maken. Ook dat wat bevreemdende einde staat weer in schril contrast met het rauw realisme van daarvoor. 3.0*.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Deze film gaat volgens mij over angst voor verandering, angst voor het onbekende. Vast willen houden aan het zekere, aan hoe het was. Angst voor het vreemde vooral. Of het vreemde nou de Sri Lankanen zijn, of dat het de EU is, dat maakt niet uit. Wat men niet kent, dat vreet men niet, die boerenwijsheid wordt in elke scene uitgeademt.

Maar de wereld, en ook Roemenië, verandert wel.

Wie aan het oude vertrouwde wil vasthouden, wordt daarmee geconfronteerd. De beren in Roemenië denken daar, gezien de laatste scene, net zo over.

avatar van Pecore

Pecore

Gelaagde film, die mijns inziens vooral gaat over de manifestatie van angst in de menselijke psyche. Met de protagonist lopen we allerlei hoeken van het bange menselijk brein langs en krijgen zo een doorsnede, een MRI, daarvan. In de donkere krochten van het onderbewuste duiken angstige gedachten op (de wilde dieren in het bos), die het vermogen om zorgeloos geluk te ervaren de kop indrukken (het kind dat niet meer praat en niet meer speelt). Vanuit het geweten worden pogingen gedaan om de angst met rationaliteit en empathie te bezweren (Csilla, die wel in de gaten heeft dat Sri Lankanen helemaal niet eng zijn). Maar de angstgevoelens die aan de oppervlakte zijn gekomen (de kakofonie aan geluiden die door de dorpsbewoners geuit worden) blijken te sterk (Csilla geeft het geweer terug, geeft zich over aan de gevoelens).

Tegelijkertijd laat de film zien wat gegroepeerde angst voor gevolgen heeft op maatschappelijk niveau. Dit plaatst de sleutelscènes dan weer in een net wat ander licht. What you see is what you get, wordt het dan meer, maar het verliest niet aan overtuigingskracht.

Erg subtiel gedaan allemaal. Alles valt precies op z'n plek, maar nergens is het geforceerde symboliek. Het verhaal an sich loopt ook gewoon heel lekker door. Sommige zijdraadjes komen inderdaad niet helemaal uit de verf, maar binnen het geheel zit het als gegoten.

Snel nog maar een keer kijken, want het kwartje viel pas toen de film al voorbij was.

avatar van Pecore

Pecore

Film blijft flink nazinderen. Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter alles op z'n plek valt. Een rumoerige dorpsvegadering als interne dialoog tussen argumenten en gevoelens, wat een vondst! De vlucht van Csilla voor Marthias als de onbereikbaarheid van de rationaliteit, ontzettend doeltreffend!

Ben nog niet helemaal zeker hoe ik de scène moet interpreteren waarin de laatste Sri Lankaan vraagt waar het westen is. Zal ongetwijfeld ook weer iets betekenen.

Dit verdient de volle mep. Wat een schitterend filmjaar is dit toch.

avatar van mrklm

mrklm

Slager Matthias [Marin Grigore] verliest zijn baan in Duitsland wanneer hij helemaal flipt omdat zijn leidinggevende hem een zigeuner noemt. Hij keert terug naar zijn geboortegrond in Roemenië waar ook Hongaren enkele Duitsers wonen. Zijn ex Csilla [Judith State] is wanhopig op zoek naar personeel voor de broodfabriek en biedt Matthias een baan die hij prompt afslaat. Maar wanneer Csilla drie mannen uit Sri Lanka inhuurt is het dorp te klein en komen dezelfde spanningen bovendrijven waarmee de dorpsbewoners eerder de plaatselijke zigeunerbevolking heeft verdreven. Ondertussen werkt Matthias aan zijn relaties met respectievelijk zijn zoon [Mark Edward Blenyesi], zijn vader [Andrei Finti] en zijn minnares [Macrina Barladeanu]. Stemmig drama is vooral effectief als sociaal-maatschappelijke kritiek. Een bijeenkomst in een gemeenschapshuis over de komst van immigranten is een indrukwekkend lesje acteursregie.

avatar van Banjo

Banjo

• 1914 berichten

Is dit weer zo'n serieuze, sobere en harde film zoals bijvoorbeeld As Bestas (Film, 2022) ?.

Ik voel me de laatste tijd supersensitief en dit soort films hakken er dan behoorlijk in bij mij.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik had eerlijk gezegd iets meer verwacht van R.M.N. nadat ik er toch voornamelijk positieve tot zelfs lovende berichten had over gelezen. Maar de film is niet slecht natuurlijk. Best een opmerkelijk, maar heus niet zo'n verbazingwekkend ontvouwing van de situatie als je het verder bekijkt. Xenofobie en racisme is eigen aan de mens in zijn geheel. De angst voor het onbekende vanuit een hele gemeenschap is giftig en is zo makkelijk om uit te dragen tegenover een bepaalde minderheid. Het is de angst die elk ander moreel en rationeel denken doet verbloemen.

De discriminatie tegenover de Sri Lankanen is dezelfde die sommige van hen ondervinden in West-Europa. Hoe een bepaalde context toch mensen anders naar dingen doet kijken is best opmerkelijk. De discussie over christelijke waarden en het debat in het culturele centrum vond ik dan ook intrigerend. En met de bemoeienissen van de EU, al dan niet met de wortel van subsidies, weet men niet altijd welke houding men moet aannemen. Al is men het liefst vrij van enige controle en lost men de zaken liefst het zelf op.

De film geeft een prima kijk op het leven en de levensopvattingen van een kleine gemeenschap. Ook hoe gelijklopend de werkgelegenheid is daar en bij ons vond ik een interessant gegeven. Allemaal erg goed in beeld gebracht door Mungiu. Een vrij rauwe en deprimerend standpunt wordt hier ingenomen door de regisseur. Boeiend, maar ik werd er niet blijer van (wat ook niet altijd hoeft na een film voor mij).

BBarbie

De films van Cristian Mungiu bevallen mij over het algemeen wel, maar deze valt toch een beetje tegen. Het verhaal gaat over een arbeidsmigrant, die vanuit Duitsland terugkeert naar huis in Roemenië en daar een min of meer verdoofde dorpsgemeenschap aantreft, die wordt opgeschrikt wanneer de plaatselijke broodbakkerij twee buitenlanders uit Sri Lanka in dienst neemt. Een grauwe, sombere film over een desolate samenleving.