Tuntematon Sotilas (2017)

Finland / België / IJsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Aku Louhimies
met Samuel Vauramo, Jarkko Lahti en Eero Aho

De film gaat over een groep soldaten tijdens de Finse Vervolgoorlog van 1941 tot en met 1944. Finland mengde zich in de Tweede Wereldoorlog, als bondgenoot van Duitsland, tegenover de Sovjet-Unie. Doel was de herovering van de in de Winteroorlog verloren gegane Finse gebieden. De eenendertigjarige Vilho Koskela zwerft door de Finse bossen met zijn manschappen. Ze voelen dat het recht aan hun kant staat, aan de kant van Finland in de ongelijke strijd tegen een Russische overmacht.

HALVE TAMME.
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar dit project.

avatar van Kondoro0614
Idem dito!

Het origineel is 1 van de beroemdste Finse films ooit. Tuntematon Sotilas (1955)

Nogal ambitieus dus dit.

Redelijk goede film tegen de achtergrond van een stuk minder bekende historie.
De Finnen vochten voor hun land in een verbond met Nazi Duitsland.
In eerste instantie leek het een ideaal uitgangspunt om samen met Duitsland het gehate Rusland te verslaan en dat liep in het begin ook verrassend goed.
Tot de Duitse oorlogsmachine begon te haperen en toen stonden de Finnen er alleen voor in een kansloze oorlog.
3 sterren. Had misschien meer in gezeten maar met 3 uur duurde deze film wel heel erg lang en dan wordt het wat veel van hetzelfde.

avatar van DreamTech
Wat een goeie film indrukwekkend realistich !

avatar van ehgeahrev
Erg knappe film. Puntje van kritiek: mocht hier en daar iets ingekort worden. Origineel Limburgs gesproken!

avatar van John Kay
Rauwe film. Geen rambo's. Geraakt worden is niet meer meedoen. Mooi gefilmd. Oorlog zoals het is. Lange film maar viel niet tegen. Van genoten. Aanrader.

avatar van Drifter
Zowel de versie uit 1955 als de versie uit 2017 zijn mooie films.
Inderdaad een nieuw stuk geschiedenis voor mij.
De versie uit 1955 is wat ruwer en minder gepolijst, maar daartegenover ook wat indrukwekkender.
De versie van 2017 is niet een geüpdatet versie, het verhaal is hetzelfde, sommige scenes zijn vrijwel gelijk maar ondanks de 3 uur mist er toch ook hier en daar wat uit de 1955 versie.
In mijn vergelijking is de eerste versie iets beter maar het ontloopt elkaar niet veel.

avatar van filmkul
Redelijk sterke oorlogsfilm. Het verhaal is een vrij onbekend stukje geschiedenis en wordt verteld vanuit het perspectief van de Finnen. Vanaf het begin vallen we midden in het oorlogsgeweld en gedurende de tocht door het bosrijke gebied van Finland volgt de ene actie scène naar de ander. Soms valt men daarbij in herhaling, maar ondanks de lange speelduur verveelt de film geen moment en is en blijft ook continue spannend. Bij de eindscene is de spanning op zijn top. Visueel ziet de film er verder prima uit. 3.5/4.0