• 10.586 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Nederlands, Engels, Frans en Duits

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Torpedo

"Deep dive to survive"

1943. Een bende Vlaamse rebellen weet een Duitse U-boot te kapen. Hiermee proberen ze het door België beloofde uranium vanuit Congo naar de Verenigde Staten te vervoeren. Een missie die de uitkomst van de oorlog kan bepalen.

avatar van boemboem27

boemboem27

ondanks mijn lage verwachtingen viel deze 100 % mee.

heel goed verhaal,spannend tot de laatste minuut.

ik kan deze iedereen aanraden.

de Duitsers spreken in ieder geval al Duits ,en niet als vele andere films gewoon Engels.

Het Vlaams is effe wennen daarom raad ik aan om de ondertitels aan te zetten,dan ben je er zo aan gewend.

prima vermaak top

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Helemaal in het Engels nagesynchroniseerd gezien....inglorious bastards meets das boot,nix mis mee prima film.....3.5 stars.

avatar van Tarless

Tarless

Wel wel eindelijk deze film eens kunnen zien op Bluray. Ik had zo een beetje mijn twijfels over een duikboot film die ik België gemaakt werd.
Maar de film viel super mee. Decor was goed nagemaakt, acteerwerk top! Toch een paar gruwelijke scenes zoals de dood van de baby.
Echt een aanrader

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

'Gekloot in den Duikboot' van het Antwaarps Theater.

Een oorlogsfilm op zijn Vlaams met de nodige clichés en humor. Het is knullig en ik zie niet altijd of het zo de bedoeling was of dat dit het gevolg is van weinig budget. Het blijft ambitieus om een dergelijke film te maken over een duikboot in Vlaanderen. Gedurfd dus en meteen ook voor een soort blockbuster ipv een soort drama, wat je eerder zou verwachten van ons landje.

De film is niet zo bijzonder, de dialogen lijken ter plaatse geïmproviseerd. Gelukkig in het dialect, Vlaamse soldaten in het Algemeen Nederlands zou helemaal raar klinken. Maar de Vlaamse humor heeft wel iets met momenten en de actie valt nog wel mee. Uiteindelijk toch nog geamuseerd met deze film.

avatar van blurp194

blurp194

Onderzeebelgen.

Dat dat geen hoogdravend epos oplevert en af en toe niet al te geloofwaardig is moet dan al niet meer verwonderen. Toch weet Huybrechts er een aardig filmpje van te maken, met fijn sinistere Duitsers, dappere Belgen en wat volk dat daar mooi tussendoor laveert. En een paar ongekend botte scenes om het geheel wat kleur te geven en wat aandacht van de media te vangen daarbij nog. Leuk fris gekleurd in beeld, fijn vlot verteld en verder niet al te serieus nemen.

Kortom, prettig kijkvoer, en ik ben benieuwd wat Huybrechts hierna gaat laten zien, en dan hopelijk met een wat beter script en wat meer budget.

avatar van K. V.

K. V.

Hier lagen m'n verwachtingen ook niet zo hoog, maar was eigenlijk nog aangenaam verrast. Ik dacht het het een serieuze film ging zijn, maar de sfeer was toch wat luchtiger dan gedacht, zeker in het begin.

Het verhaal verveelde ook niet en was met vlagen ook wel spannend.

De cast deed het ook prima en nog een pluspunt dat de Duitsers ook Duits spraken.

Verder zag de film er goed uit , net als de speelduur, niet te lang en niet te kort.

avatar van Roy Rogers

Roy Rogers

Heb genoten. Ook van de absurde humor.

avatar van jan

jan

Vlaams erg slecht te verstaan. Met ondertiteling prima, spannende film.

avatar van Boneka

Boneka

Esteban schreef:

Alle trailers en clips die ik tot nu toe gezien heb, doen het bij mij verschillende keren overkomen als ietwat komisch. Ik vrees dat dat niet de bedoeling is. Een fijne cast, dat wel. 'k Hoop op het beste.

Dat had ik dus ook komisch met een knipoog. Die hele prent is al frietkomisch

avatar van FritzHonka

FritzHonka

Mensen die hier meer van verwachten beseffen niet dat dit gewoon een popcorn prent is. Ik denk niet dat iemand in de gehele productie dacht in een oorlogsdrama mee te zitten spelen. Dit is een competent gemaakte actie film, ik heb geen moment gedacht dat ik naar een goedkope Belgische film zat te kijken (op de taal na dan).

Dat gezegd zijnde zit de film vol actiefilm clichés an de climax ging er voor mij net over. Het was ook allemaal vrij voorspelbaar, weinig verrassends op enkele zeer brutale scenes na.

De racistische scenes verbaasden me te meer omdat ik niet had gedacht dat iemand zulke scenes nog durfde te filmen anno 2019. Dit was me 5 jaar geleden allicht niet eens opgevallen maar tegenwoordig zijn heel veel thema's erg gevoelig.

Films als deze werden in de jaren 60 veel gemaakt, denk aan "the dirty dozen", "the train" of "where eagles dare". De zogenaamde "men on a mission" films dus waar ook Tarantino een ode aan bracht met 'Inglourious Bastards".

Ik weet niet wat de gemiddelde budgetten zijn voor een doordeweekse actiefilm maar dit is op zich wel een kwaliteitsvolle productie met audiovisuele kwaliteiten in overvloed. Ik heb Jean Claude Van Damme al in veel slechtere films zien spelen dan deze Torpedo (om maar 1 iemand te noemen).

avatar van barcam

barcam

Vlaamse popcorn prent die prima weet te entertainen.

Beetje ode aan de jaren 80 actiefilms en de duikboot en actiescènes waren prachtig.

Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Zwakke, ongeloofwaardige, onleuke mix van Inglourious Bastards en Das Boot. Een U-Boot hat een actieradius van ruim 100 mijl. En dan naar New York varen vanuit de Congo?

Theunissen schreef:

Omdat de duikboot uit Congolese wateren vertrekt, vond regisseur Sven Huybrechts het nodig om een racistische zijsprong te maken (die even later toch leidt tot verbroedering tussen wit en zwart), die de cast en makers hopelijk ongemakkelijk vonden om te filmen. En dan doel ik op de volgende racistische uitspraken van Bert Haelvoet (Fons) als de stoere en zwarte Rudy Mukendi (Jenga), die de duikboot in Belgisch-Congo komt bevoorraden voor de reis:

Tamme: Heb je iets tegen negers ?

Fons: Zo'n bananenman moet me niet aanraken.

En:

"Die chocolade-aap is godverdomme te lui om twee keer te lopen."

Bijzonder flauwe grappen waar VARA! publiek type DWDD lekker stiekem, vol schaamte om kan gniffelen.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Autocorrect.

avatar van umbra

umbra

Typisch anti-Duits filmpje. Al goed dat er nog de humor in zat, cast is ook best çva. Leuk vr een keer. En met da been afzagen was nog wel nice.

mcdaktari

Ik heb nu op internet de Engelse versie gevonden maar na een 15 minuten ben ik afgehaakt, want ik wil de film graag zien maar dan wel de originele versie in het Vlaams. Ik denk dat dit meer een komische film is dan een serieuze oorlogsfilm. Het begin zag er tenminste behoorlijk komisch uit. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom minder uitkijk naar Torpedo.

mcdaktari

Aangezien ik niet kon wachten op de originele Vlaamse versie, heb ik vanavond toch maar naar Torpedo gekeken. Dit is nou niet echt een oorlogsfilm die histories echt klopt, maar gewoon een verzonnen verhaal. Niet dat het perse moet bij oorlog films maar ik vind het wel altijd mooi als het om waargebeurde feite gaat. Wat me bij Torpedo vooral opviel was dat er veel gejat is van andere films, sommige scenes bijna gewoon gekopieerd. Net als de scene waar Nadine verdrinkt op het einde van de film. Dat is bijna exact hetzelfde als de scene uit The Abyss waarin Mary Elizabeth Mastrantonio op exact dezelfde manier gereanimeerd wordt door Ed Harris. Dat is bijna tot in details nagespeeld En zo waren er wel meer scenes die zo uit Inglourious Bastards zouden kunnen komen. Maar ik wil Torpedo ook nog een keer kijken in de Vlaamse versie, want het is natuurlijk wel lekker vermaak en gewoon leuk om te kijken , ook al is het dan misschien geen topfilm.

avatar van Harleen Quinzel

Harleen Quinzel

Ik zou kritiek kunnen spuien op het scenario dat gretig vervalt in een opeenstapeling van cliché's, bordkartonnen personages en "meende gij da nu?" momentjes. Toch valt er iets te zeggen voor de jongensachtige charme die de film heeft en de fun die er te beleven valt met deze torpedo.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Een stuk over de top (maar welke avonturenfilm niet) , wat vrij (zwarte) humor en redelijke actie. Wat wil je meer?

En... Ik noem het liever een avonturen- dan een oorlogsfilm.

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

Een leuke Vlaamse duikbootfilm. Ik denk niet dat die er al eerder was van gekomen. Met momenten doet het wat parodisch aan. Ze zeggen ook dat ze in Afrika zitten terwijl ze eigenlijk gefilmd hebben in Malta. Best grappig, nu velen mensen zullen dit niet opmerken maar ik ben er 2 jaar geleden met een vissersboot naar die plek gevaren. Anyway, het is best een grote film geworden voor Vlaanderen. Veel bekende acteurs ook, een degelijk verhaal. In het begin dacht ik al meteen oei dit wordt wel iets te parodiek, maar dat valt eigenlijk best mee. Het is zeker hilarisch op een aantal momenten.

Alathir schreef:

Dat was juist één van de dingen die me meteen opvielen dat het niet in Kongo gefilmd was maar ergens in het middellandse zeegebied. Maar dat maakt ook niks uit, we weten toch waar ze zogenaamd zijn. Maar verder is het wel een amusant bij elkaar gejat filmpje, toch?

avatar van mrklm

mrklm

In 1941 krijgt een groep soldaten onder leiding van Stan [Koen de Bouw] opdracht om met een U-Boat uranium van Congo naar de VS te vervoeren. Daarbij krijgen ze hulp van Franz Jäger [Thure Riefenstein], een opgepakte voormalige U-Boatcommandant. Er is een vrouw [Ella-June Henrard] aan boor evenals de stereotype reus van een Congolees [Rudy Mukendi], dus het zal geen verrassing dat Huybrechts en co-scenarist Johan Horemans alle clichés van het genre voorbij laten komen, maar dan wel in goedkope, nimmer overtuigende vorm. Ronduit sneu.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ongeloofwaardige film met een belachelijk einde. Film wist me nergens te interesseren en voelt als wat random mensen in een bootje

avatar van Toontje G

Toontje G

Had gedacht een een spannende oorlogsfilm te zien maar het bleek zomaar een amateuristische bedoeling te zijn, Ik ben normaal wel een fan van Koen de Bouw maar deze zou ik als ik hem was maar niet op mijn cv schrijven want dan heb je kans dat je niet meer aan de bak komt. Ook de racistische opmerkingen zijn niet meer van deze tijd. Het einde is helemaal een aanfluiting. Gauw vergeten dus.

avatar van Cato'o

Cato'o