Torpedo (2019)

België
Actie / Oorlog

geregisseerd door Sven Huybrechts
met Koen De Bouw, Ella-June Henrard en Joren Seldeslachts

1943. Een bende Vlaamse rebellen weet een Duitse U-boot te kapen. Hiermee proberen ze het door België beloofde uranium vanuit Congo naar de Verenigde Staten te vervoeren. Een missie die de uitkomst van de oorlog kan bepalen.

• vanaf zondag 23 februari te koop op dvd en blu-ray

Ben heel benieuwd naar deze film.
Ik ben fan van Koen De Bouw dus ik hoop dat hij me niet teleursteld.
Trailer ziet er wel veelbelovend uit.

avatar van Esteban
Alle trailers en clips die ik tot nu toe gezien heb, doen het bij mij verschillende keren overkomen als ietwat komisch. Ik vrees dat dat niet de bedoeling is. Een fijne cast, dat wel. 'k Hoop op het beste.

Gaat dit in Nederland draaien?

De kans gekregen om hem in avant-première te zien.

Ik moet toegeven dat ik aanvankelijk behoorlijk sceptisch stond tegenover dit concept. Een Vlaamse duikbootfilm leek me iets dat tussen pot en pint werd bedacht tussen een paar makkers die elkaar lang niet hadden gezien. Wel, ik zat fout.

Het bleek een verrassend goeie oorlogsfilm, met duidelijke invloeden van Das Boot, Inglourious Basterds en zelfs de rode voortkruipende streep uit de Indiana Jones-franchise die op de wereldkaart aangeeft waar de personages zich bevinden.

Het is de makers gelukt om de juiste balans te vinden tussen humor, bloederige gore en enkele kille, harde scènes. Toegegeven, in de cast zitten enkele stereotypes. Sven De Ridder en Stefan Perceval zetten hun rol neer zoals ze in elke film of serie doen. Het laatste kwartier voelt ook wat vlug-vlug aan, alsof ze gebonden waren aan een bepaalde tijdspanne. Het wordt dan ook wat slordig, (hoe een mens op 150m diepte ruim 2 minuten lang kan rondzwemmen en zijn adem inhouden is me een raadsel) maar wat de film tekortkomt wordt ruimschoots goedgemaakt door de liefde voor het genre die in elke scène tot uiting komt.

Desalniettemin, sterk wat er op cinematografisch vlak is klaargespeeld met "slechts" een budget van 3,5 miljoen euro. Ik heb zelden het gevoel gehad dat ik naar een relatief goedkope film zat te kijken. Uiteraard kan de prent nergens tippen aan Das Boot, maar wat mij betreft is dit een zeer geslaagd debuut van regisseur Sven Huybrechts.

avatar van mcdaktari
Ondanks dat het zo te zien best wel bij elkaar gejat is, lijkt me dit toch wel een film waar naar uitgekeken mag worden. Tenminste, ik zelf zie dit soort films best wel graag. De Nederlandse oorlogsfilms zie ik ook heel graag en wat onze zuiderburen nu gemaakt hebben lijkt mij een bijzonder aangename oorlogsfilm. En evenals Stouwer hier ook al zegt, moest ik ook gelijk aan Inglourious Basterds en Das Boot, denken. Ik kijk hier echt naar uit en ben heel benieuwd wat het gaat worden.

avatar van SimonSav
Mr. Linky schreef:
Stouwer, schrijf jij voor Humo?

Inderdaad een bijna identieke review

avatar van Fisico
Ben benieuwd. De Standaard en Knack kraken hem tot het bot af, hier zijn de recensies positiever. "Van Het Antwerps straattheater tot plat racisme". Verwachtingen dus getemperd, maar extra geprikkeld toch nu.

avatar van SimonSav
Ben uit nieuwsgierigheid toch eens gaan kijken. Tja. "Van Het Antwerps straattheater tot plat racisme" is misschien wel de perfecte omschrijving.

Paar actiescenes (en verrassend veel gore, relatief gezien dan) nagelaten was dit enorm platvloers met hele zwakke dialogen en een al even zwakke cast. Plotje ook ontzettend mager.

Nee, deze ga ik niemand aanraden. Hoe Humo hier aan 4 sterren voor komt.. heb er het raden naar

avatar van alvinvdv
Avant Première....

Verloren tijd!
Zeer zwakke film, ook misplaatst racisme zonder enige relevantie.
Vlaamse bagger!

avatar van libra666
Heb hem gisteren gekeken in de bios en mij viel hij goed mee. Vind het wel jammer dat men hem hier zo afkraakt, er is totaal geen misplaatst racisme te bespeuren men moet zich realiseren dat het 1943 is en de mensen in die periode niet echt in een multiculturele samenleving leefde. Het gaat hier wel niet over doetjes die achter een of ander bureau zitten hé, maar men heeft te maken met keiharde verzetsleden bij wie ook onrecht is aangedaan en die zich van de vijand dan ook geen moer aantrekken. Als Belgische regisseur met een beperkt budget zo een productie aanpakken, betuigt bij mij dan toch wel van wat lef. De kans is groter om de mist in te gaan dan te scoren met zo een gegeven, bij mij kwam het allemaal goed over. Uiteraard zijn sommige scenes met een knipoog te kijken, maar heb in 2019 al wat andere bagger onder ogen gekregen in de zalen! Als Vlaming vond ik het Antwerps platvloers gekwebbel wel aangenaam en de gore scenes deden geen afbreuk aan het verhaal, we zitten trouwen wel in WOII. Dat dit op historische feiten gebaseerd is vond ik ook wel leuk, des temeer omdat ik hier nog nooit iets over vernomen had. Hoe nauw het allemaal bij de echte feiten aanleunt, laat ik in het midden, maar wat actie kan deze film uiteraard wel gebruiken. Alle acteurs brachten het er voor mij toch wel meer dan behoorlijk vanaf, nooit had ik het gevoel dat ik naar theater aan het kijken was. Eerder met momenten was te spanning te snijden en trad er vergelijking op met Das Boot en Inglourious Basterds, zonder deze films te willen na-apen. Een prima debuut van Huybrechts!

avatar van libra666
Fisico schreef:

Niet te verwonderen met deze linkse vakliteratuur , Hergé kreeg ook de wind van voor met Kuifje in Congo anno 1931, het moest dan maar in 1954 Kuifje in Afrika worden, tot zelfs een Congolees zich 5 jaar in de rechtbank bezighield om de strip te verbieden, bijna 80 jaar na de feiten. Waar houd een mens zich toch mee bezig, hij was toen nog niet eens geboren

alvinvdv schreef:
misplaatst racisme zonder enige relevantie.

Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat de gemiddelde blanke in de jaren 40 weinig ophad met "de zwarte", laat staan dat hij zijn leven in de handen van een Congolees zou leggen. Ten slotte was Congo in die tijd nog Belgisch grondgebied.

Overigens is er maar 1 personage (Fons) dat uitgesproken racistische opmerkingen maakt jegens het zwarte personage (Jenga). De rest is uitgesproken positief over Jenga en zijn bijdrage in de duikboot en de groep. Fons draait dan uiteindelijk ook nog eens bij aan het einde van de film.

Storm in een glas water en plat opportunisme van linkse magazines à la De Standaard.

Mr. Linky schreef:

Neen?

avatar van Fisico
Als gepretendeerd wordt dat een WOII-film "losjes" gebaseerd is waargebeurde feiten eerder de toer opgaat van entertainment, clichékarakters en ongeloofwaardigheid, maar niet op realisme en correctheid, dan kan ik begrijpen dat "linkse pulpbladen" als de Morgen, De Standaard en Knack kritiek hebben ja ... En dan gaat het niet louter over platvoers racisme. Op zich niets mis mee zolang de kijker maar weet dat het allemaal met een serieuze korrel zout genomen moet worden.

Maar om dan direct de "linkse" media aan te vallen? Ook dat lijkt me vrij opportunistisch.

avatar van Fisico
Zoals verwacht een crowdpleaser waarbij zo goed als alles met een korreltje zout genomen dient te worden. Beetje pretentieus om te beweren dat dit gebaseerd is op waargebeurde feiten. België heeft inderdaad bijgedragen tot het leveren van Congolees uranium zodat de Amerikanen hun Manhattanproject konden ontwikkelen, maar daar houdt het dan ook op. De rest is pure fictie, een avontuur van een paar zotten zoals ze zelf in de film genoemd worden. Vermoedelijk ook niet toevallig dat de Duitse kapitein Jäger heette, verwijzend naar de beroemde overloper (August Jäger) uit WOI toen hij de Allies waarschuwde voor de eerste (Duitse) chloorgasaanval in 1915.

Positief was de flow van de film. Op zich een zeer vlotte film die amper verveelt qua tempo en verloop. Voor een Belgische film ook chapeau om dergelijk project op poten te zetten, niet zo evident lijkt me met een relatief klein budget en de uitdaging om een film te maken over een duikboot. Ook de sterrencast mocht er wezen. Verder begrijp ik de kritieken van de “linkse intellectuele” media wel. Er wordt vrij losjes geacteerd met veel grappen en grollen, bij momenten té veel om au sérieux genomen te worden. Alsof men op scoutskamp ging ... een film die wel wat weg heeft van Armageddon (1998) met zijn onmogelijke opdracht en de autoritaire vaderrelatie, maar jammer genoeg niet aan de enkels komt van pakweg Das Boot of Inglorious bastards. Of neem nu Indiana Jones met de uitgestippelde route op een wereldkaart.

Veel ergerlijke ongeloofwaardigheden in de film die het niveau omlaag halen: het racisme (of uitspraken) van Fons bvb was/waren voor niéts nodig, de twee gemiste torpedo’s van de vijand waren wel heel ongeloofwaardig, net als de zeeduik op de bodem van de Atlantische Oceaan (Hallo?), de opleiding van wat leken in drie weken, de clichéreanimatie, die kogel in de loop van het kanon en ga zo maar door ... wel hier en daar een leuke scène met het verleden van Stan, de gore amputatie of de openingsscène, maar in zijn geheel te weinig om indruk te maken.

Zo, die zag ik niet aankomen. Had hier weinig verwachtingen bij, maar ik vond hem echt heel tof eigenlijk. Plot was ontzettend simpel en totaal ongeloofwaardig, maar net door die simpelheid, en de aanwezigheid van leuke personages die samen een tof groepje vormen, werd het toch veel meeslepender dan ik verwacht had. Zeker Koen De Bouw's personage zorgde geregeld voor vuurwerk (en zijn origin story was echt wel heel goed) maar eigenlijk hadden alle personages wel iets.

Waar de film voor mij wat de mist in ging, was op het einde. Daar werd het me allemaal een beetje te over the top en ja, melodramatisch. Had absoluut een tandje minder gekund, je kan ook te hard je best doen om het publiek massaal naar de zakdoekjes te doen grijpen denk ik dan.

En racistisch? Er zat één racistisch personage bij, maar de toon van de film was toch totaal niet xenofobisch? ‘Den Duits’ werd wel doorlopend als uitermate evil neergezet, dat dan weer wel. Maar dat paste uiteindelijk wel bij de over the top-stripboekstijl van de film. Zo moet je Torpedo eigenlijk zien: als de verfilming van een stripboek dat nooit bestaan heeft.

zeer mooie film , zeker voor Belgische normen ..... en geen bagger vlgn groene nlders ...