The Last Full Measure (2019)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Todd Robinson
met Sebastian Stan, Christopher Plummer en William Hurt

Waargebeurd verhaal van de hospik William Pitsenbarger, een oorlogsheld die meer dan 60 mensen redde in de Vietnamoorlog. Voor zijn heroïsche daden werd hij uiteindelijk onderscheiden met de Medal of Honor. Maar voordat hij deze kreeg, werd deze hem ontnomen wegens politieke redenen. Een strijd barst los tussen vele Vietnamveteranen en de overheid om de oorlogsheld de medaille te geven die hij verdient. Scott Huffmann wordt op de zaak gezet om het ernstige onrecht te onderzoeken.

avatar van aSMoDeuS
aSMoDeuS schreef:
[..] gepresenteerd [..]

*gepresteerd

avatar van hoffhaan
Waargebeurd en respectvol gemaakt. De film laat je niet onberoerd. 4.0

avatar van knusse stoel
De film gaat de "laatste opoffering" van William Pitsenbarger (William Pitsenbarger), een soldaat die dankzij zijn inzet bij een slag waar het hard aan toe ging, meer dan 60 jongens heeft gered van de dood.

Na deze slag hebben zijn leidinggevenden hem voorgedragen voor de "Medal of Honor" en daarbij liep het mis.
Doordat de "Medal of Honor" eigenlijk alleen voor de hogere officieren is bedoeld, wilde het kader de voordracht niet doorzetten en kreeg William postuum het "Air Force Cross", de hoogste onderscheiding na de "Medal of honor".
Een indrukwekkende film waarin zijn vroegere maten die hun leven aan hem te danken hadden, zich inzetten voor een alsnog postume toekenning van de "Medal of Honor".
Het ging allemaal erg stroef en zijn vader die leidt aan kanker tijdens de film heeft niet lang meer te leven en houdt zich staande met de verwachting dat uiteindelijk tijdens zijn leven William alsnog recht zal worden gedaan. Een mooie terugblik op dit stukje geschiedenis waarbij de camera het heden en het verleden laat zien, de hoop en de teleurstellingen.
Een 8-.

avatar van pjutter
Ik stel mezelf kandidaat voor de medal of Honor vanwege extreme dapperheid, geduld en patriottisme bij het uitkijken van deze briljante compilatie van de Vietnamese vete. For America!
Groetjes, pieter en jan dirk