Il Grido (1957)

Alternatieve titels: The Cry | The Outcry

Italië / Verenigde Staten

geregisseerd door Michelangelo Antonioni
met Steve Cochran, Alida Valli en Betsy Blair

Het zware leven van Aldo die werkt in een suikerfabriek in de Po-vallei in Noord-Italië. Hij leeft met een getrouwde vrouw en haar dochter. Wanneer de vrouw hoort dat haar echtgenoot is overleden, doet Aldo haar onmiddellijk een aanzoek. Dit wil zij niet en kiest voor een ander. Diep depressief trekt de man samen met het dochtertje door Noord-Italië en ontmoet allerlei personen.

Vrouw verlaat man en man slaat aan het zwerven met zijn dochter. Een aantal liefdes verder keert hij terug huiswaarts en zoekt hij de confrontatie met zijn vrouw. Film staat nog met twee benen in het neo-realisme en doet door de omzwervingen denken aan La strada. [Il Grido is interessant omdat het een degelijke ouderwetse film is waar de niewerwetse trekjes lichtjes doorheen schijnen. Dat die trekjes een film later tot ongekende proporties zouden worden uitvergroot in L’avventura heeft toch niemand kunnen voorzien, lijkt me.

avatar van stephan73
Komt volgend jaar op DVD uit via het MoC label!

avatar van Dogie_Hogan
stephan73 schreef:
Komt volgend jaar op DVD uit via het MoC label!
DVD release 15 mei 2009: R-2.

Il Grido is interessant omdat het een degelijke ouderwetse film is waar de niewerwetse trekjes lichtjes doorheen schijnen. Dat die trekjes een film later tot ongekende proporties zouden worden uitvergroot in L’avventura heeft toch niemand kunnen voorzien, lijkt me. [/quote]

Sorry Olaf, ik deel jouw mening niet. Volgens mij is Il Grido juist een zeer moderne film, je zou 'm zelfs experimenteel kunnen noemen.
Meteen al het begin is heel bijzonder. Dan wordt de relatie door de vrouw verbroken zonder we iets vernemen over haar motieven.
In een degelijke ouderwetse film zouden deze motieven juist breed zijn uitgemeten. Voor Antonioni was dit niet interessant, omdat hij een film wilde maken over de psychische toestand van de man.

En de neorealistische trekjes zie ik eigenlijk niet. Ook Antonioni streefde een nieuwe waarachtigheid na, maar dat leidt bij hem tot heel andere resultaten.
Dat de hoofdpersoon van Il Grido een arbeider is, lijkt me slechts een cosmetische overeenkomst.

Ten slotte, ik denk dat de afstand met l'Avventura minder groot is, dan het op het eerste gezicht lijkt.

avatar van Brix
Vannacht op TV > ARD > 1:40 uur

speranza
De triestheid spat van deze film af. Ik heb Aldo niet één keer zien lachen in dit immense drama. Zijn diep depressieve stemming wordt ondersteund door beelden van mistige landschappen. Michelangelo Antonioni kruipt in hem maar geeft geen duiding. Deze film doet helemaal niets onder voor zijn latere films.

avatar van 93.9
Als dit geen baanbrekende film genoemd mag worden weet ik het niet meer.
Groots.

Een desolate film over desolate mensen in een desolate omgeving. Je zou er een depressie aan overhouden.
Maar ik had het van tevoren kunnen weten. Antonioni: dan gaat het over mensen die niet normaal (kunnen) functioneren en/of waar qua relationele eigenschappen van alles mee mis is.
Pluspunt van de Antonioni-films: aan mooie vrouwen nooit gebrek. Maar ik denk desondanks, dat ik het na L’Avventura en La Notte hier maar bij laat en Antonioni verder maar (helemaal) links laat liggen.

Olaf K. schreef:
Inderdaad, Olaf. Maar toch vind ik het treffend hoe de latere Antonioni, tot en met Beyond the Clouds (1995!), hier al voelbaar is, al is het misschien in primitieve vorm. Terecht merkte cinema.rex volgens mij op:
cinema.rex schreef:

Maar ik ben het dan weer niet eens met cinema.rex wanneer hij neorealistische trekjes ontkent. Vele scènes en settings (fabriek, arbeiders, volkstypes, oproer bij onteigening, ...) vertonen volgens mij wel degelijk neorealistische trekjes!

avatar van Spetie
Zeker een mooie film van Antonioni, waarin duidelijk de stijl van zijn latere vakmanschap al zichtbaar is. Ik had wel wat moeite om in het verhaal te komen en de eerste veertig minuten vond ik ook nog niet zo heel interessant. Daarna wordt Il Grido steeds beter en krijgen we een behoorlijk deprimerende film voorgeschoteld, met een sterke afloop.

De sfeer is nog redelijk neorealistisch, terwijl de cinematografie bij vlagen wonderschoon is. Ook de Italiaanse vrouwen mogen er hier absoluut zijn, zoals dat overigens ook vaak in latere films van Antonioni het geval is. Ik had opeen gegeven moment ook wel medelijden met Aldo. Hetgeluk lag best voor het oprapen, maar ondanks dat bijna elke vrouw die hij tegenkomt hem wel ziet zitten, blijft hij depressief, met het heftige einde als gevolg.

Ik ben toch wel onder de indruk en ben er zeker door geraakt. Dit mag dan misschien niet zijn bekendste film zijn, maar Il Grido behoort zeker tot Antonioni’s betere werk.

Spetie schreef:

Kun je die uitspraak wat toelichten, Spetie?

avatar van Spetie
Voor mijn gevoel is Il Grido een wat onbekendere film van Antonioni. Als je mensen naar films van hem vraagt, worden vaak L'aventura, La Notte, blowup, Professione Reporter of Zabriskie Point genoemd, maar nooit Il Grido.

Voor mij persoonlijk doet deze film qua niveau zeker niet onder voor dat soort films. Dat is eigenlijk alles.

Spetie schreef:

Il Grido is een heel knappe film, maar haalt voor mij toch nog niet de rijkdom, rijpheid en kracht van L'Avventura of Blowup. Maar dat is natuurlijk persoonlijk...

Vanavond te zien in Rialto (Amsterdam)

avatar van mjk87
Fijne Antonioni die het vooral van de losse scènes moet hebben. De persoon Aldo boeide mij an sich niet zoveel die in een zelfverkozen ellende komt die nergens voor nodig is. Antonioni weet ook niet heel duidelijk te maken waarom die man voor dit leven kiest. Dat moderne Italië en de vervreemding (wat hij ongetwijfeld wil zeggen, wan dat heeft de man vaker) komen in latere films veel beter naar voren. Maar de sfeer en pacing zijn wel heel erg fijn en de vele vrouwspersonen die hij tegenkomt markant en blijven je bij. Zozeer dat als hij weer op pad gaat je als kijker eigenlijk zelf een gevoel van vervreemding kijkt door weer te moeten vertrekken. 3,5*.

avatar van Dievegge
Zoals destijds wel vaker gebeurde, werd een Amerikaan nagesynchroniseerd in het Italiaans. Steve Cochran speelt een man met een ziekelijke vorm van liefdesverdriet. Hij verliest alle motivatie om te werken. Op z'n odyssee doorheen de Po-vallei komt hij een bont allegaartje aan volksmensen tegen. De vrouwen die hij onderweg ontmoet, slagen er niet in hem Irma (Alida Valli) te vergeten. Z'n dochtertje Rosina komt spontaan over en weet overal spelletjes te verzinnen, ondanks hun materiële krapte. Hartverscheurend is het moment wanneer hij haar op die bus zet. Hij zakt verder weg in een spiraal van zinloosheid, totdat hij Irma met een schuldgevoel in haar nieuwe leven achterlaat. De titel ("De Schreeuw") drukt totale ontreddering uit en kan een verwijzing zijn naar het expressionistische schilderij van Munch.