L'Eclisse (1962)

Italië / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Michelangelo Antonioni
met Alain Delon, Monica Vitti en Francisco Rabal

Vittoria's relatie met haar intellectuele vriend is afgelopen. Ze ontmoet de gladde belegger Piero, een charmeur die verwoede pogingen doet haar te versieren. Met veel moeite lukt hem dit, maar aangezien zij allebei moeite hebben met communiceren en het tonen van gevoelens is deze relatie uiteindelijk gedoemd te mislukken.

avatar van Ferdydurke
ThomasVV schreef:
zou Antonioni de latere Tarkovski niet geïnspireerd hebben? Met name diens Nostalghia lijkt mij niet alleen te slaan op zijn eigen vaderland, maar ook op... Antonioni! Voor mij begint die inspiratie misschien zelfs al bij Andrej Rubliev!

Boeiende vraag, zou Bomans zeggen.

Ik weet het niet. Sommige shots in l'Eclisse deden mij inderdaad aan Tarkovski denken, en thematisch kun je ook wel overeenkomsten zien, als je wilt, met Nostalghia (Vittoria en Piero zien zichzelf, als ze bij elkaar zijn, als vreemdelingen in een vreemd land), maar in het algemeen heb ik toch het gevoel dat het films zijn met elk voor zich een eigen toon en structuur.

De link met Andrej Rubljev zie ik niet, maar die film heb ik slechts éénmaal gezien (en daar was ik niet zo enthousiast over, eerlijk gezegd).

Je tweede opmerking begrijp ik wel, maar dat 'gevaar' komt met de stijl van 'vertellen' van beiden, denk ik. En met wat Tarkovski en Antonioni proberen uit te drukken, misschien. Die 'losse opeenstapeling' van schijnbaar willekeurige zaken kun je ook zien als weerspiegeling van een gemoedstoestand, die een zinvolle eenheid verloren heeft, en associërend zoekt naar betekenis, zoals een kopje onder gaande drenkeling graait naar wrakhout, zogezegd.

Om mogelijk sarcasme voor te zijn: zowel bij Antonioni als bij Tarkovksi dreigen bepaalde kijkers soms te vervallen in geleuter.

Nou ja, ik heb in ieder geval het idee dat als de betreffende films meer 'drive en spankracht' hadden, zoals jij dat noemt, ze de zaken simpeler, minder raadselachtig (en daarom minder interessant) zouden voorstellen dan ze zijn.

Fijne reactie, Ferdy. Wat het eerste punt betreft ken ik eigenlijk veel te weinig van filmgeschiedenis om over de mogelijke beïnvloeding van Tarkovski te kunnen oordelen. Ik werd gewoon getroffen door de overeenkomsten tussen hem en Antonioni, in de meest expliciete zin in Nostalghia, maar ook in films als Solyaris en Stalker, meer bepaald in verband met hetgeen jij hierboven beschrijft. En het nadrukkelijk beeld-ende, foto-achtige, stilstaande aspect trof mij ook in Andrej Rubljev . Ik heb de allereerste films van Tarkovski nog niet gezien, maar het valt toch op dat zijn eerste film na de beroemde zogenaamde trilogie van Antonioni net Andrej Rubljev is, en dat de beeld-gelijkenis met Antonioni nadien alleen nog sterker wordt! Is de nog latere titel (en hele film!) Nostalg(h)ia dan niet treffend?
De Antonioni waarin ik de 'drive en spankracht' het minst miste, is de eerder genoemde L'Avventura, die volgens mij toch niet moet onderdoen op het gebied van suggestiviteit, 'raadselachtigheid' en gelaagdheid. Onder andere daarom vind ik dat de sterkste film van de trilogie, en misschien wel van allemaal. Bij Tarkovski was dat voor mij misschien Offret.

avatar van Naomi Watts
Wat een nieuws. In Juni komt de Criterion Bluray uit. About time.

avatar van Dievegge
Het begint vrij conventioneel, met een relatiebreuk, al krijg je meteen die lethargische sfeer, dat ondoordringbare van Monica Vitti. Daarna krijgen we een politiek incorrecte scène waarin een Afrikaanse vrouw geparodieerd wordt en grove opmerkingen volgen over de Afrikaanse "wilden". Ik vraag me af wat de mensen daarvan zouden vinden die protesteren tegen Kuifje in Afrika. Een visueel hoogtepunt is de scène waarin ze door een wolk vliegen. Een contrast daarmee vormen de scènes op de beurs, die voorgesteld wordt als een groot casino. Daarmee is het contrast aangegeven tussen Vittoria en Piero (Alain Delon): zij is een gevoelsmens, hij een materialist. Wanneer die dronkaard verongelukt in die gestolen auto, denkt Piero aan de blikschade. Het dialoogloze einde is bevreemdend, alsof Antonioni aanhanger is van de stelling "Een beeld zegt meer dan duizend woorden."

Het is meer poëzie dan plot. Bij momenten is hij me wat te langzaam om van een echte klassieker te spreken. De titel ("De eclips") is me niet helemaal duidelijk, wellicht een metafoor voor het uitdoven van een relatie?

Dievegge schreef:

L'Eclisse - Film (Movie) Plot and Review : "The "eclisse" of the title refers primarily to the brief affair of the protagonists Vittoria, a translator, and Piero, a stock jobber; and secondarily to a brief tailspin in the stockmarket which forms the backdrop of their liaison. In an even wider sense, it alludes to the brief span of human life on earth, literalized in a scene in a natural history museum which the filmmaker had to cut perhaps under pressure from the producers. The sole vestige of this dimension is a fossil Vittoria hangs as a decoration on her wall."

Het is ook maar een mening/interpretatie denk ik, maar toch.

avatar van Dievegge
"Eclips" betekent letterlijk "niet verschijnen". Het zou ook kunnen slaan op het feit dat de twee hoofdpersonages niet meer verschijnen in de slotscène. Met een eenduidige interpretatie zullen we er wel niet uit komen.

Dievegge schreef:

Behalve het feit dat "eclips" "verdwijning" betekent, en niet "niet verschijnen", ook niet letterlijk, heb ik geen bezwaar tegen jouw speculatie...

avatar van Tanita
Of 'Eclisse' in de figuurlijke betekenis van het woord zoals in 'la sua popolarità ha conosciuto un'eclisse' - zijn populariteit is afgenomen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het is denk ik 20 jaar geleden dat ik de film voor 't eerst (en tot vanavond ook voor t laatst zag). Als ik me goed herinner op TV opgenomen van een Duitse zender - ook dat nog.

En toch had ik er toen al vijf sterren voor over en bleef de film sterk in mijn geheugen hangen. Al sinds die tijd staat de film hoog in mijn Top Aller Tijden lijstjes die ik eigenlijk sinds toen al maakte. In het begin zelfs nog in mijn Top 10, maar in de oudste lijst die ik nog bewaard heb staat hij al wat lager. In de Top 500 die ik voor de MovieMeter Top 1000 maakte in mei dit jaar stond de film nog altijd op #43.

En dat is misschien nog wel te laag vind ik nu. Ik herzag de film net digitaal op groot doek in EYE en heb weer vanaf minuut 1 geboeid gekeken. Alles is bijzonder, mooi gekadreerd, uitgekiend tempo. Zeer bijzondere keuzes maakt Antonioni steeds, zowel in verhaal als in beeld. En Monica Vitti, ach wat kan ik daar nog over zeggen. Prachtig.

Mooi om te merken dat een film ruim 50 jaar nadat-ie gemaakt is een volle zaal nog steeds in verbijstering kan achterlaten: "ik snapte niks van het einde".

avatar van Mochizuki Rokuro
Las ik trouwens het woord 'oubollig' in het regisseurs-lijstjes topic gisteren?

Onbegrijpelijk als ik nu weer L'Eclisse zag. Ik moest erg aan Yoshida en Wakamatsu denken tijdens het kijken. Twee filmmakers die sterk beïnvloed lijken door MA. Het strenge/formele bij de eerste het politiek/rebellerende van de tweede. Die films zijn weliswaar ook uit de Jaren 60/70, maar die ogen ook nog vitaal. Dat doet de trilogie van MA - die ik nu weer in zijn geheel in de bios herzag - ook.

avatar van McSavah
Hij wordt niet voor niets 'Il maestro del cinema moderno' genoemd. PTAs laatste twee speelfilms, met name Inherent Vice, vind ik ook wel een sterke Antonioni resonantie hebben.

avatar van Flavio
Bijzondere film met vaste Antonioni-thema's als de emotionele afstand tussen man en vrouw, eenzaamheid en de kilheid van de moderne maatschappij. Vitti wandelt door Rome, meestal in de vroege ochtend, waarbij bizarre bouwsels en lege straten een gevoel van vervreemding, exclusiviteit oproepen. Vitti staat bekend om haar knappe koele gelaat, af en toe breekt er wel een lach door en lijkt ze meteen 10 jaar jonger. Erg fijne actrice is het toch. Haar tegenspeler Delon speelt een nerveuze, springerige beurshandelaar die valt voor haar charmes, maar niet echt het geduld kan opbrengen- treffend is de scene waarbij Vitti hem opbelt, twijfelt wat ze zal zeggen, maar dan heeft Delon al in haar oor gebruld en de hoorn er op gegooid.

Als contrast met de trage ochtendwandelingen zijn er scenes van de Romeinse beurs, handel in lucht en speculatie- Vitti is echter niet geïnteresseerd in de dynamiek van deze lawaaierige omgeving, maar meer in persoonlijke drama's: ze volgt stiekem een verliezer, slachtoffer van wat een beurskrach lijkt te zijn, om te kijken wat het verlies met hem doet.

Zowel Delon als Vitti spelen zeer sterk, maar de film draait meer om beeldtaal dan dialogen of acteerprestaties. Antonioni gebruikt opvallende kadrering, bijzondere locaties, en hij neemt de tijd. Dat is niet erg want er zijn genoeg prachtige shots om je aan te vergapen. Daarbij zijn de laatste minuten een gedurfd experiment: minutenlang shots van leegte, afwezigheid. Even komt een blonde vrouw in beeld, maar het blijkt Vitti niet te zijn. Antonioni zette me wel meer op het verkeerde been: tegen het eind dacht ik zelfs even een echte eclips te zien, en een sterrenkijker, maar dat bleek bij nader inzien een waterwolk en een spuit.

avatar van LouisSmeets
Pracht film, het einde werd ondanks nog geciteerd door Oslo 31 august van Joachim Trier. Twee topacteurs met 1 van de beste regisseurs ooit.

avatar van david bohm
Nou ja er zal mij wellicht het een en ander zijn ontgaan maar ik vind dit wel de minste van de trilogie.
Veel van de filmerij is een lust voor het oog en ook de personages zijn interessant maar echt ondersteboven ben ik hier niet van. Monica Vitti wel weer geweldig trouwens.
Het einde? Tja het zal wel.

avatar van mjk87
Sterke film weer van Antonioni, die zeker het eerste uur in mijn straatje ligt en veel meer van doen heeft met La Notte dan die andere films L'Avventura of Red Desert. Hij lijkt ook een soort vervolg op La Notte te maken en zegt zoiets als: het leven is zinloos, blijf bij elkaar, dan heb je nog iets en beter wordt het toch niet. Misschien iets te pessimistisch en leven zonder doel maar voor hedone kan ook best leuk zijn. Het leven is immers zinloos, probeer je dan maar te plezieren. Maar soms smaakt me dit best en ik stoor me er niet aan.

Enfin, de sterke Vitti houdt constant de aandacht erbij en de losse scènes stuk voor stuk zijn om te smullen. Zo zit je 10 minuten te kijken naar emotionele Italianen op de beursvloer, en dat blijft boeiend. Het tempo en ritme zijn constant gewoon uitstekend met lange scènes die geen moment langdradig worden. Iets over de helft, als de aandacht minder op Vitti ligt, wordt de film ook een stuk minder interessant. Nog steeds fijn kijkvoer, maar op alle vlakken minder. Pas tegen het einde, zeker de laatste lege vijf minuten met enorm veel zeggingskracht komen in niveau weer in de buurt. Als geheel meer dan goed, maar het had een echte topper kunnen zijn, 4,0*.