L'Avventura (1960)

Italië / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Michelangelo Antonioni
met Gabriele Ferzetti, Monica Vitti en Lea Massari

Een groepje jonge, rijke Italianen gaat op een jacht naar een verlaten vulkaaneiland. Wanneer ze weer willen terugkeren, ontdekken ze dat een van hen vermist wordt. Een speurtocht volgt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vandaag herzien in EYE. De eerste keer dat ik de film zag was op de BBC toen die zender in het kader 100 jaar cinema een jaar lang (veel niet-Engelstalige) klassiekers uitzond. Dus dat is toch al weer 20 jaar geleden. Stond me toch nog wel erg veel van bij, niet zozeer alle ontwikkelingen, maar die sfeer, het eiland etc. toch wel. Naar Monica Vitti kan ik ook eindeloos kijken. Grappig dat ik net drie weken terug op Sicilië was, waar een deel van de film zich afspeelt.

Ervoor de Antonioni-tentoonstelling bezocht. Naast veel lange filmfragmenten vooral setfoto's en correspondentie. Geen andere dingen, dat vond ik toch niet echt de moeite. Leukste was eigenlijk een kerstkaart van Akira Kurosawa die ooit aan Antonioni verstuurd was, maar goed dat heeft verder niks met L'Avventura van doen.

Waardering voor de film blijft onveranderd. La Notte en L'Eclisse ga ik ook nog op het grote doek inhalen. Ik denk dat dat pas in de 2016 wordt.

avatar van beavis
zag em denk ik ook 20 jaar geleden voor het eerst/laatst, was hoognodig aan herziening toe. Want Antonioni is toch inmiddels een grote favoriet en van deze ultieme klassieker in zijn werk stond me niet heel veel meer bij dan dat ik em iets minder vond dan de films die er na kwamen. Dat is nog steeds wel zo eigenlijk... er zat hier geen radicale ophoging in ala 2001, conformista, in the mood for love en salo de afgelopen paar jaar bij mij in de herziening.

vond het ook lastig te beoordelen. Voor een 7,5 zitten er een aantal te bijzondere kanten aan de film (de focus op sfeer en vormgeving, het thema van vervreemding, het mooie einde en ondanks de volstrekt moderne stijl ook wel iets poëtisch-realistisch in de executie... zie ook de mooie poster!), maar er zijn ook zeker dingen die niet werken. De pointe die wordt gemaakt over liefdeloze koppels die om wat voor reden dan ook desondanks tot elkaar veroordeeld zijn, is wat zwak uitgewerkt, en hier en daar te dik aangezet, waardoor het niet helemaal werkt. Ook bied het te weinig stof om de gehele speelduur te verantwoorden / constant te blijven boeien. De vernieuwende aanpak, het experiment dat Antonioni hier aangaat en de uiteindelijke invloed die dit had op de wereldwijde cinema, zijn toch minstens een afronding op de 8 waard. Maar verwacht dus niet hét meesterwerk als je deze voor het eerst gaat zien.

avatar van Mochizuki Rokuro
Goed beschreven, zo beleef ik het ook wel. In mijn herinnering zijn La Notte en L'Eclisse echt wel een stukje sterker.

Wel leuk om de film te zien na de tentoonstelling - die vooral als opfrissing van beeldtaal van Antonioni leuk is. In de eerst 'zaal' zie je fragmenten van Cronaca/Signora/Amiche. Ze hebben daar precies fragmenten gekozen waarin al mensen en landschappen worden gechoreografeerd. In Il Grido gaat dat nog een stapje verder. Je ziet dat L'Avventura vooral daar een stapje verder gaat. Daar zit de eerste radicale vernieuwende stap. Het zijn geen hele figuren meer, maar halve of alleen hoofden. Dat wordt verder doorgevoerd in de twee 'vervolgen', waar vooral de verhaallijn ook nog verder verkleind.

Ik den dat kijken 'op volgorde' echt we wat gaat brengen. Maar het essentiële meesterwerk zie ik er ook niet in.

avatar van Redlop
Matige gehypte film die het moet hebben van enkele sfeershots en de mooie Monica Vitti. Krappe...

3 *

Wat is een "gehypte" film, Redlop?
Zou het kunnen dat jij het bent die het moet hebben van enkele "sfeershots en de mooie Monica Vitti"? De film bood mij alleszins veel meer...

avatar van Redlop
ThomasVV schreef:
Wat is een "gehypte" film,

Een film uit de serie films die je hoog moet waarderen om serieus als cinefiel genomen te worden, zeg maar

ThomasVV schreef:

Natuurlijk is elke mening subjectief, ik dacht dat die discussie niet meer hoefde.

avatar van mjk87
Film uit hetzelfde jaar als La Dolce Vita. Opvallend, want tijdens het kijken moest ik er soms weleens aan denken, met vooral de thematiek rond de rijken en hun verveling. Alleen waar Fellini meer de kant van de gekte opgaat, houdt Antonioni het heel erg kil. Te kil soms ook om echt helemaal mee te gaan. Want hoewel sommige plaatjes (soms heerlijk geabstraheerd) schitterend zijn, wist de film me nergens helemaal in te pakken. Wel te boeien, maar dat is wat anders. De thema's zijn interessant en het wordt ook allemaal prima weergegeven. De sfeer is mooi, de aankleding goed en vooral het geluid is soms heerlijk. Vitti is erg fijn (anders dan in Il Deserto Rosso waar ze me echt ronduit irriteerde) en ook Ferzetti is prima, maar mist dan toch weer net dat beetje charme. Maar zowel regisseur als acteurs houden het allemaal heel erg op de oppervlakte en maken een film voor het hoofd, niet voor het hart.

Nee, het is zeker een uitstekende film die ik zo een tweede keer zou kijken, maar geen warm meesterwerk als La Notte. 4,0*.

Kil, misschien wel, mjk87, maar dat hoort ook bij het thema, en daarvoor is Vitti juist zo uniek gecast! En dat vormt ook de grond van de ironie van de titel...

avatar van mjk87
Ik zal ook niet beweren dat het er niet bij hoort. Maar ik bleef zo wel vrij afstandelijk kijken naar de film, terwijl ik zo fijn vind als ik echt word meegezogen. Bij boeken of muziek idem. En dan kan ik geen absolute topscore toekennen zoals wel bij La Notte.

In principe begrijp ik je wel, maar in deze film is afstandelijkheid/vervreemding juist het thema!! Dan is juist het feit dat je net niet wordt meegezogen, waar je dat wel zó verwacht, hetgeen me uiteindelijk "versmacht"....

Nogal doods.

Mijn eerste volledige Antonioni. Had vroeger al wel eens zijn fragment uit Eros gezien, maar dat wat schabouwelijk. Toch één van de redenen waarom ik er zo lang mee gewacht heb, ook wel omdat Italiaanse cinema mij doorgaans wat minder boeit, zeker die klassiekers zijn vaak beproevingen.

De keuze voor zwart/wit is onbegrijpelijk, vooral wanneer je ziet dat Antonioni toch wel moeite doet om af en toe iets moois op het scherm te tonen. Het is lelijk en troosteloos. Het begin van de film zorgt ongetwijfeld voor een mooi decor, maar er is niks van te zien. 50 shades of dull grey.

Dat het verhaaltje verder niet zo weet te boeien ligt dan vooral aan het acteerwerk. Ook daar heb ik bij oude Italiaanse films wel eens last van. Dik aangezet, maar op een vreemde houterige manier. Zo ook de dialogen trouwens, die soms pijn doen aan oren en ogen (want ondertitels uiteraard). Het komt het drama zeker niet ten goede.

Zo komt de droge stijl niet echt over en zijn die 140 minuten een serieuze martelgang.