Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 143 minuten
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: Gabriele Ferzetti, Monica Vitti en Lea Massari
IMDb beoordeling: 7,7 (33.157)
Gesproken taal: Italiaans en Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot L'Avventura
"A new adventure in filmmaking..."
Een groepje jonge, rijke Italianen gaat op een jacht naar een verlaten vulkaaneiland. Wanneer ze weer willen terugkeren, ontdekken ze dat een van hen vermist wordt. Een speurtocht volgt.
Externe links
Acteurs en actrices
Sandro
Claudia
Anna
Giulia
Anna's Father
Corrado
Gloria Perkins
Raimondo
Prince Godfrey
Patrizia
Video's en trailers
Reviews & comments
Mochizuki Rokuro
-
- 18920 berichten
- 15250 stemmen
Vandaag herzien in EYE. De eerste keer dat ik de film zag was op de BBC toen die zender in het kader 100 jaar cinema een jaar lang (veel niet-Engelstalige) klassiekers uitzond. Dus dat is toch al weer 20 jaar geleden. Stond me toch nog wel erg veel van bij, niet zozeer alle ontwikkelingen, maar die sfeer, het eiland etc. toch wel. Naar Monica Vitti kan ik ook eindeloos kijken. Grappig dat ik net drie weken terug op Sicilië was, waar een deel van de film zich afspeelt.
Ervoor de Antonioni-tentoonstelling bezocht. Naast veel lange filmfragmenten vooral setfoto's en correspondentie. Geen andere dingen, dat vond ik toch niet echt de moeite. Leukste was eigenlijk een kerstkaart van Akira Kurosawa die ooit aan Antonioni verstuurd was, maar goed dat heeft verder niks met L'Avventura van doen.
Waardering voor de film blijft onveranderd. La Notte en L'Eclisse ga ik ook nog op het grote doek inhalen. Ik denk dat dat pas in de 2016 wordt.
beavis
-
- 6595 berichten
- 14091 stemmen
zag em denk ik ook 20 jaar geleden voor het eerst/laatst, was hoognodig aan herziening toe. Want Antonioni is toch inmiddels een grote favoriet en van deze ultieme klassieker in zijn werk stond me niet heel veel meer bij dan dat ik em iets minder vond dan de films die er na kwamen. Dat is nog steeds wel zo eigenlijk... er zat hier geen radicale ophoging in ala 2001, conformista, in the mood for love en salo de afgelopen paar jaar bij mij in de herziening.
vond het ook lastig te beoordelen. Voor een 7,5 zitten er een aantal te bijzondere kanten aan de film (de focus op sfeer en vormgeving, het thema van vervreemding, het mooie einde en ondanks de volstrekt moderne stijl ook wel iets poëtisch-realistisch in de executie... zie ook de mooie poster!), maar er zijn ook zeker dingen die niet werken. De pointe die wordt gemaakt over liefdeloze koppels die om wat voor reden dan ook desondanks tot elkaar veroordeeld zijn, is wat zwak uitgewerkt, en hier en daar te dik aangezet, waardoor het niet helemaal werkt. Ook bied het te weinig stof om de gehele speelduur te verantwoorden / constant te blijven boeien. De vernieuwende aanpak, het experiment dat Antonioni hier aangaat en de uiteindelijke invloed die dit had op de wereldwijde cinema, zijn toch minstens een afronding op de 8 waard. Maar verwacht dus niet hét meesterwerk als je deze voor het eerst gaat zien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18920 berichten
- 15250 stemmen
Goed beschreven, zo beleef ik het ook wel. In mijn herinnering zijn La Notte en L'Eclisse echt wel een stukje sterker.
Wel leuk om de film te zien na de tentoonstelling - die vooral als opfrissing van beeldtaal van Antonioni leuk is. In de eerst 'zaal' zie je fragmenten van Cronaca/Signora/Amiche. Ze hebben daar precies fragmenten gekozen waarin al mensen en landschappen worden gechoreografeerd. In Il Grido gaat dat nog een stapje verder. Je ziet dat L'Avventura vooral daar een stapje verder gaat. Daar zit de eerste radicale vernieuwende stap. Het zijn geen hele figuren meer, maar halve of alleen hoofden. Dat wordt verder doorgevoerd in de twee 'vervolgen', waar vooral de verhaallijn ook nog verder verkleind.
Ik den dat kijken 'op volgorde' echt we wat gaat brengen. Maar het essentiële meesterwerk zie ik er ook niet in.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Matige gehypte film die het moet hebben van enkele sfeershots en de mooie Monica Vitti. Krappe...
3 *
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Wat is een "gehypte" film,
Een film uit de serie films die je hoog moet waarderen om serieus als cinefiel genomen te worden, zeg maar
Zou het kunnen dat jij het bent die het moet hebben van enkele "sfeershots en de mooie Monica Vitti"? De film bood mij alleszins veel meer...
Natuurlijk is elke mening subjectief, ik dacht dat die discussie niet meer hoefde.
mjk87 (moderator films)
-
- 13541 berichten
- 4050 stemmen
Film uit hetzelfde jaar als La Dolce Vita. Opvallend, want tijdens het kijken moest ik er soms weleens aan denken, met vooral de thematiek rond de rijken en hun verveling. Alleen waar Fellini meer de kant van de gekte opgaat, houdt Antonioni het heel erg kil. Te kil soms ook om echt helemaal mee te gaan. Want hoewel sommige plaatjes (soms heerlijk geabstraheerd) schitterend zijn, wist de film me nergens helemaal in te pakken. Wel te boeien, maar dat is wat anders. De thema's zijn interessant en het wordt ook allemaal prima weergegeven. De sfeer is mooi, de aankleding goed en vooral het geluid is soms heerlijk. Vitti is erg fijn (anders dan in Il Deserto Rosso waar ze me echt ronduit irriteerde) en ook Ferzetti is prima, maar mist dan toch weer net dat beetje charme. Maar zowel regisseur als acteurs houden het allemaal heel erg op de oppervlakte en maken een film voor het hoofd, niet voor het hart.
Nee, het is zeker een uitstekende film die ik zo een tweede keer zou kijken, maar geen warm meesterwerk als La Notte. 4,0*.
mjk87 (moderator films)
-
- 13541 berichten
- 4050 stemmen
Ik zal ook niet beweren dat het er niet bij hoort. Maar ik bleef zo wel vrij afstandelijk kijken naar de film, terwijl ik zo fijn vind als ik echt word meegezogen. Bij boeken of muziek idem. En dan kan ik geen absolute topscore toekennen zoals wel bij La Notte.
ThomasVV
-
- 1108 berichten
- 490 stemmen
In principe begrijp ik je wel, maar in deze film is afstandelijkheid/vervreemding juist het thema!! Dan is juist het feit dat je net niet wordt meegezogen, waar je dat wel zó verwacht, hetgeen me uiteindelijk "versmacht"....
kappeuter (crew films)
-
- 73740 berichten
- 5866 stemmen
Onderhond
-
- 87343 berichten
- 12240 stemmen
Nogal doods.
Mijn eerste volledige Antonioni. Had vroeger al wel eens zijn fragment uit Eros gezien, maar dat wat schabouwelijk. Toch één van de redenen waarom ik er zo lang mee gewacht heb, ook wel omdat Italiaanse cinema mij doorgaans wat minder boeit, zeker die klassiekers zijn vaak beproevingen.
De keuze voor zwart/wit is onbegrijpelijk, vooral wanneer je ziet dat Antonioni toch wel moeite doet om af en toe iets moois op het scherm te tonen. Het is lelijk en troosteloos. Het begin van de film zorgt ongetwijfeld voor een mooi decor, maar er is niks van te zien. 50 shades of dull grey.
Dat het verhaaltje verder niet zo weet te boeien ligt dan vooral aan het acteerwerk. Ook daar heb ik bij oude Italiaanse films wel eens last van. Dik aangezet, maar op een vreemde houterige manier. Zo ook de dialogen trouwens, die soms pijn doen aan oren en ogen (want ondertitels uiteraard). Het komt het drama zeker niet ten goede.
Zo komt de droge stijl niet echt over en zijn die 140 minuten een serieuze martelgang.
1.0*
de grunt
-
- 4312 berichten
- 1568 stemmen
durange
-
- 101 berichten
- 61 stemmen
Meh. Hij was mooi en het begin vond ik interessant, toen kwam het thema van vervreemding nog het meest naar voren. Maar uiteindelijk begon hij een beetje te vervelen. Het is ook duidelijk vanuit een mannelijk perspectief geschreven. Also mannen maar hopeloos ten prooi vallen van de charmes van vrouwen en hier zelf geen invloed op hebben. Ik had eigenlijk gehoopt dat Claudia hem aan het einde van de berg zou afduwen. Ik had het niet zo te doen met die man.
scorsese
-
- 12103 berichten
- 10392 stemmen
Redelijke film waarin een groepje vrienden een trip maken naar een eiland en waarbij één van hen verdwijnt. Het gaat hier niet om de vermissing, maar hoe haar vriendin en vriend hier mee omgaan. Onderhuids gebeurd er wel wat, maar het wist me niet echt te boeien (bovendien duurt het te lang). Een aantal mooie shots (vooral op het eiland). De klassieke status van deze film is me een beetje ontgaan.
cinemanukerke
-
- 1277 berichten
- 805 stemmen
in de puike docu 'the story of film - an odyssey' krijgt de film L'avventura geen enkele vermelding. In het bijna 500 pagina's tellende boek (met dezelfde titel) slechts een tweetal zinnen. Dear Mr Mark Cousins. : dit schreeuwt om gerechtigheid ! Laat die Brexit maar komen ...
IH88
-
- 9157 berichten
- 3118 stemmen
“Why should we be here talking, arguing? Believe me Anna, words are becoming less and less necessary; they create misunderstandings.”
Wat een schitterende film van Antonioni. L'Avventura lijkt in eerste instantie te gaan over de verdwijning van Anna, maar het gaat uiteindelijk om zoveel meer. Het personage Anna staat eigenlijk symbool voor de gehele film. Vervreemding, niet weten wie je bent en wat je wilt, vriendschap, verliefdheid, afhankelijkheid, depressiviteit, het liefst willen verdwijnen etc. Het zijn allemaal elementen die Antonioni op een uitstekende manier in zijn film weet te verweven, en daar komt dan ook nog de schitterende cinematografie en locaties bij.
Met uitstekend acteerwerk van Vitti (prachtige actrice) en Ferzetti. De laatste scene tussen beide laat zien dat we eigenlijk met twee verloren zielen te maken hebben die misschien wel verliefdheid zijn, maar toch vooral veel verdriet hebben.
wihu61
-
- 863 berichten
- 419 stemmen
Onderhuids gebeurt er wel wat, maar het wist me niet echt te boeien (bovendien duurt het te lang). Een aantal mooie shots (vooral op het eiland). De klassieke status van deze film is me een beetje ontgaan.
Zo heb ik het ook ervaren, ik sluit een tweede kijkbeurt echter niet uit.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30660 berichten
- 5281 stemmen
Een film die eerder gewaardeerd dan gesmaakt wordt lijkt me. Een film die niet goed weet hoe te lopen en je meeneemt in een weliswaar mooie ronddwaling. Het begin leek wel een kruising tussen de Hitchcock, neo noir en Nouvelle Vague. Soms komt het verhaal wat naar voren waarna de personages het weer overnemen. De sfeer kan niet altijd goed gehouden worden, daarvoor zwalpt het net iets te veel.
Maar over het algemeen wel een boeiende film met interessante personages. Zeer mooie beelden in een dromerige wereld die toch nabij is. L'Avventura haalt het niveau niet van opvolger La Notte, maar is best wel de moeite. Al zal het anno 2020 niet altijd gemakkelijk hebben om een groot publiek te bereiken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21626 berichten
- 4596 stemmen
Voor het eerst sinds 2007 weer eens gezien, Ik vond nu meer thema's dan toen en was me ook veel bewuster an het revolutionaire karakter van de vorm en ben dat laatste veel meer gaan bewonderen. Ook boeiend is de context en inzien dat dit eigenlijk een behoorlijk logisch, radicaler vervolg was op Il Grido. Ik ga naar 4 sterren. Volgende afsraak in mijn Antioni-rei is La Notte die ik nimmer heb gezien
Basto
-
- 10524 berichten
- 6984 stemmen
Ik zag deze film zo’n dikke 20 jaar geleden voor het eerst. Toen hoopte ik op een spannende thriller naar aanleiding van een verdwijning. Maar met de verdwijning van Anna gooide Antonioni ook het plot overboord en kreeg ik, zoals ik het toen zag, een vrij stuurloze en wat langdradige film.
Inmiddels ben ik fervent aanhanger van spreuk ‘plot is overrated’. Film is voor mij bovenal de kunstvorm van het (audio) visuele idee en de sfeerschepping die daarmee gepaard gaat. Dus zo’n 25 jaar en een handvol Antonioni’s verder, kan ik deze film veel meer waarderen. Ik vind het juist heerlijk hoe de film meandert. Het is bloedmooi geschoten en ook de locaties die een mooi contrast tonen tussen modernisme en de geschiedenis dragen bij aan een fijne sfeer vol symboliek. De titel van de film bracht mij dus niet het spannende avontuur waar ik de eerste keer op hoopte, maar ditmaal bracht de constante onvoorspelbaarheid van de film (en het leven) genoeg avontuur voor een hele fijne herziening.
Dikke 4*
Alathir
-
- 2100 berichten
- 1614 stemmen
L'avventura was in de jaren '60 misschien een avontuur, maar ik vond toch dat Antonioni hier niet zoveel wist te bieden met zijn film. Verhaaltje zelf is nogal zwak, romance ook maar dat leek me de bedoeling. De man is een echte player, dat zien we hoe hij meteen na de verdwijning met haar vriendin begint. Op het einde van de film bedriegt hij haar ook nog eens. Duidelijk een narcist. Monica Vitti heeft wel iets, ik vind haar een intrigerende vrouw om naar te kijken. Nee, ik had hier wel meer van verwacht. Het eiland zelf had ook niet direct een boeiend landschap. Basilluzo is het kleinste eiland van de 8 Aeolische eilanden. Ik snap wel dat ze iets afgelegen nodig hadden. Lipari is wat groot maar ongetwijfeld boeiender qua filmlocatie. In het zwart-wit komt dat ook niet zo goed over.
Basto
-
- 10524 berichten
- 6984 stemmen
L'avventura was in de jaren '60 misschien een avontuur, maar ik vond toch dat Antonioni hier niet zoveel wist te bieden met zijn film. Verhaaltje zelf is nogal zwak.
Het was nooit een avontuur in de klassieke betekenis van plot. Wat dat betreft zet de titel je op het verkeerde been. En dat het verhaal zwak, is, is nu net wat L’avventura zo avontuurlijk maakt. Er is geen verhaal. Daar wordt met de verdwijning van de hoofdpersoon afscheid van genomen, waarmee het avontuur van de nieuwe cinema begint. Twee personages onderweg. Waarheen? Wie zal het zeggen?
Deed me overigens sterk denken aan de laatste aflevering van Twin Peaks the Return.
Fisico (moderator films)
-
- 9151 berichten
- 5037 stemmen
Moeizame film. Mijn 4e film van Antonioni en bij deze ook bevestigd, geen makkelijk toegankelijke regisseur. De titel is hierbij ook misleidend, want bij het lezen van de synopsis verwacht je een "avontuurlijke" zoektocht naar de vermiste vrouw, maar dat loopt toch wat anders. Misschien zit het avontuurlijke hem wel in de playboy Sandro.
Intrigerende en begeesterende personages met Vitti en Massari. Sfeervol en cinematografisch sterk, alleen kon het niet altijd mijn volle aandacht behouden. De rijken en hun verveling, alleen werd dat naar mij als kijker ook doorgetrokken, het tweede dan, jammer genoeg niet het eerste.
Een film met veel symboliek en verborgen clues en betekenissen of metaforen. Jammer dat ze mij niet steeds duidelijk werden. Misschien is het ook geen film om pas na middernacht te starten. Ik had er drie pogingen voor nodig. Maar dit weerhoudt me er niet van om deze op een beter moment nog eens terug te zien.
Movsin
-
- 7970 berichten
- 8253 stemmen
Atonioni, in zijn overherkenbare stijl, met de natuurlijke geluiden die meer in deze regisseurs opzet passen dan wat muziek zou gedaan hebben, schetst hier in een zwoel sfeertje, een decadente rijkemans-wereldje, met personages, verveeld, egoïstisch en zonder enige vorm van verantwoordelijkheid of echte liefde.
Eigenlijk niet echt avontuurlijk en niet altijd echt passioneel om volgen, toch is deze film meer dan het bekijken waard. Inhoudsloos is Antonioni nooit.
Zo is het slot heel tekenend. Beide hoofdpersonages lijken de leegheid van hun bestaan te beseffen.
Het laatste nieuws
Deze films zijn op dit moment het populairst op de Nederlandse AppleTV+
Voor niemand is de toekomst glashelder: Hoe zit dat met Rogier?
Ziekenhuisserie 'The Resident' doet het ontzettend goed op zowel Disney+ als Netflix
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson zondagavond (6 oktober) te zien op televisie
Bekijk ook
Soy Cuba
Drama, 1964
135 reacties
Pather Panchali
Drama, 1955
71 reacties
Tôkyô Boshoku
Drama, 1957
17 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
56 reacties
Ordet
Drama, 1955
78 reacties
La Notte
Drama, 1961
75 reacties
Gerelateerde tags
eilandarchitectmediterraneanpolitieboating trip
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.