Seraphim Falls (2006)

Drama / Western

geregisseerd door David Von Ancken
met Liam Neeson, Pierce Brosnan en Anjelica Huston

Het is vijf jaar na het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Kolonel Morsman Carver is op een verbeten jacht naar Gideon, een man die hem tijdens de oorlog heeft verraden. De strijd tussen de twee brengt hen op een reis dwars door de Amerikaanse wildernis, ver weg van geciviliseerde gebieden.

avatar van RuudC
Moeilijk genre dat western. Sommige films kunnen me helemaal enthousiast maken, maar dan passeert er weer een klassieker die te saai voor woorden is. Van Seraphim Falls had ik weinig verwachtingen, maar die bevalt me dan toch wel weer erg goed. Niet alleen werkt het kat-en-muisspel heel erg goed, de natuurplaatjes en het acteerwerk zijn beide uitstekend. De regisseur heeft er goed aan gedaan om de kijker in het diepe te gooien wat de motieven en achtergronden betreft. Het is voor de verandering ook wel eens leuk om daar gedurende de film achter te komen.

Seraphim Falls voelt daarbij aan als een roadmovie, doordat de hoofdpersonen onderweg in verschillende situaties verzeild raken en uiteenlopende karakters tegenkomen. Dat zorgt ervoor dat de film spannend en boeiend blijft. Geen slecht acteur te vinden hier en het einde valt me niet tegen. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat tegen vonden vallen, maar deze prent draait in mijn opzicht meer om de jacht dan de uiteindelijke vangst (lees:afloop). De film zie ik nog regelmatig liggen voor een euro en als je westerns ook maar een beetje kan waarderen, zul je hier geen buil aan vallen.

avatar van Thunder Road
Tja.......apart.

Eigenlijk zo slecht nog niet, een paar zaken verhinderen echter een echt goede beoordeling.
Ten eerste lijkt de film een verkeerde opbouw te hebben. Er wordt niet naar een climax toegewerkt, het is eerder andersom. Na een enerverende opening in winterse omgeving zakt de film steeds verder in. Ten tweede komt de spreekwoordelijke aap ruim voor het einde van de film al uit de mouw en tot slot eindigt Seraphim Falls na een veel te langdradige finale onbevredigend.
Dit klinkt harder dan ik het daadwerkelijk bedoel: Seraphim Falls is fijn optisch kijkvoer met puik camerawerk, maar er had zoveel meer ingezeten.

Hoewel dit door velen anders wordt gezien zit Brosnan voor mij goed in zijn rol. Hij heeft duidelijk aan zijn uiterlijk gewerkt, komt ruig genoeg over en zijn anders zo typische maniertjes zijn niet aanwezig. Na een paar minuten vergeet je dat hij eigenlijk niet in een western thuis hoort.
Dit is helaas niet het geval bij Liam Neeson. Met zijn dure , smetteloze hoed en zijn aristrocatische optreden toont hij duidelijk aan zich in de verkeerde film te bevinden. De manier waarop hij zich beweegt, paard rijdt, praat: het past allemaal niet. Je verwacht elk moment dat hij zijn mobieltje uit zijn binnenzak haalt.
Verassend overtuigend: Michael Wincott.

Tarkus schreef:
Een topfilm is dit niet, maar van een slechte western is er ook geen sprake.
Het is zeer originele, niet alledaagse western zoals we die kennen, en er wordt door beide hoofdrolspelers goed geacteerd.
Anjelica Huston is slechts op het einde van de film een paar minuten te zien, en is ze doet eigenlijk niet meer dan een cameo.
Kortom, western met goede acteurs en een goed scenario.

Blijft een goede western, en ook bij deze tweede kijkbeurt heeft hij me niet verveeld.
Warm aanbevolen !!

avatar van Duke Nukem
Seraphim Falls nu voor de tweede keer gezien en ik blijf erbij dat dit een heel sterke western is. Eén van mijn favoriete films van 2006. Mooie natuurbeelden in de sneeuw maar ook in de woestijn. Sterke vertolkingen van Liam Neeson en Pierce Brosnan. Sfeervolle, ingetogen muziekscore. En een erg sterk einde met een mooie moralistische insteek. "Doe uw zwaard terug op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen." (Mat.26:52) In dit geval geen zwaard maar een mes, dat Brosnan eerder in de film recht naar beneden liet vallen om een man te doden, maar op het eind van de film recht naar beneden in de aarde om de spreekwoordelijke bijl te begraven waardoor hij verlossing voor zijn ziel vindt.

andrehoek schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat Gideon eerst langs de missionarissen gaat en daarna bij de heren van de spoorwegen uit komt, terwijl Carter en zijn metgezel eerst bij de spoorwegen belanden om vreemd genoeg dan daarna bij de missionarissen uit te komen?? Als het gaat om een achtervolging moet toch iedereen in dezelfde volgorde hetzelfde tegenkomen...

Dat viel mij ook al op, een foutje als je het mij vraagt?

avatar van macrobody
andrehoek schreef:

Wanneer Gideon de missionarissen tegen komt zijn ze nog onderweg, blijkbaar richting het zuiden. Wanneer Carter en metgezel bij de missionarissen terecht komt zijn ze ondertussen gesetteld in een nieuw kampement. Ik denk dat er weken tussen zitten maar dat kan niet goed in de film worden weergegeven. In het boek wel (gok ik)

avatar van Alexjc
Een leuke Westernfilm, die aan de ene kant best wel boeiend is. Maar aan de andere kant toch eigenlijk ook weer net niet.
De opbouw van de film en ook het hele achtervolgingsverhaal vond ik een beetje eenvoudig te snel gespeelt. Ook de echte overtuiging van de acteurs voelde ik niet optimaal. Zeker bij de kolonel (Liam Neeson). Vond deze in zijn rol niet goed overkomen.
Zeker niet een slechte film, maar ook niet geweldig. Leuk om een keer te kijken.

avatar van mcdaktari
Vandaag voor de zoveelste keer weer eens opnieuw gekeken, ik blijf het een hele goeie film vinden. De opnames in het begin in die bossen met die rivier met waterval is echt super gefilmd. Ik vroeg me eigenlijk af of dat Pierce Brosnan zelf was die de stunts deed bij de waterval, want het ziet er vrij realistisch uit. Maar het blijkt toch een stuntman te zijn. De film won de Taurus World Stunt Award voor de scene bij de waterval, en heel terecht, want het ziet er spectaculair uit. Ondanks dat ik Seraphim Falls inmiddels toch verschillende keren gezien heb blijf ik het iedere keer weer een prachtige film vinden. En echt een super rol van Pierce Brosnan.