Seraphim Falls (2006)

Drama / Western

geregisseerd door David Von Ancken
met Liam Neeson, Pierce Brosnan en Anjelica Huston

Het is vijf jaar na het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Kolonel Morsman Carver is op een verbeten jacht naar Gideon, een man die hem tijdens de oorlog heeft verraden. De strijd tussen de twee brengt hen op een reis dwars door de Amerikaanse wildernis, ver weg van geciviliseerde gebieden.

avatar van Jessen0wnt
Vermakelijke, mooie moderne western. Nu ben ik niet zo bekend in dit genre, het spreekt mij wel heel erg aan. Leuk om in een recent werkje in dit genre hier van te bekijken. Het wat oppervlakkige script/dialogen werden ondersteunt door het mooie landschap. Erg mooi in beeld gebracht. Al met al een redelijk filmpje, op western gebied vond ik het prima maar in drama schoot het helaas wel erg te kort. Wel een dik pluspunt is dat ik me voor een keertje niet stoorde aan Pierce, misschien lichtelijk. Vreselijke acteur maar in deze film kwam hij lekker ongevoelig over, precies wat mijn beeld van hem versterkt. 3 sterren, apart dat de film eigenlijk best lang duurt... Vond het wel mee vallen, gedurende het zien ervan!

Redelijke western waarin Liam Neeson jacht maakt op Pierce Brosnan. De uiteindelijke confrontatie tussen de twee mannen en de reden van de jacht stelt wat teleur. Ondanks het simpele plot en teleurstellend einde kijkt de film gemakkelijk weg en de ruige natuur zorgt voor vele mooie plaatjes. Ook zitten Liam Neeson en Pierce Brosnan prima op hun plek in de film.

avatar van madmax1
Ik doe zo mijn best om er eens een goede western uit te pikken.
Maar wat een teleurstelling, wat een mooie uitvinding dat je films kan doorspoelen ,deze had ik niet uitgekeken.
Maarja ik had het kunnen aanvoelen,James Bond als outlaw.

Deze western onderscheid zich duidelijk van de (meeste) western die er de laatste jaren verschijnen, het zijn er dan ook niet zo veel. Toch kan deze film de vergelijking met veel westernklassieker aan, zij het dat de film toch wel een andere insteek heeft.
Het begin is mooi in beeld gebracht, overtuigend geacteerd en bovendien spannend. Vervolgens blijft het verhaal wat in dezelfde versnelling hangen maar de climax is overdonderend en totaal niet zoals je het verwacht.
Dat laatste is een beetje vreemd in dit genre, maar de goede acteurs met prima rollen en de indrukwekkende setting zijn westerningrediënten die van hoog niveau zijn. Werden er maar meer van dit soort films gemaakt!

avatar van madmax1
Inmiddels afgekeken , niet iedere film die de weergave van omstreeks 1870 weergeeft, is een western.
Blijft een lange zit, de woestijn lijkt oneindigd,en per toeval loopt er ook nog een vrouw rond,
Ik bestempel deze film als tragedie.
Achteraf had ik hem te weinig gewaardeerd.

avatar van Whatsupdawg
netjes, heb me zeer geamuseerd.

En effe serieus ?! lady in the red op het laatst, wie was dat ? deed me een beetje denken aan de duivel. beeldspraak ? en die guy bij dat water die indiaan ? ook vaag

avatar van eavymetal
Ik heb mij tijdens het bekijken van deze goede western uitstekend vermaakt, want het verhaal zit goed in elkaar, en Pierce Brosnan en Liam Neeson laten zien wat ze als acteur in huis hebben.

avatar van Timba69
Mooie afwijkende western met goed acteerwerk en prachtige plaatjes. Verder een aantal mooie scenes gedurende de achtervolging. Alleen de achtervolging zelf is soms wat apart en gaat wel heel makkelijk. Hoe hij te voet de voorsprong kan behouden is vreemd net zoals het feit dat ze gaan slapen als ze hem eigenlijk opgespoord hebben.

avatar van chantal29
zeer vermakelijk

avatar van Rodger
Mooie western, goed verhaal, en prachtige beelden..
3**

avatar van Thorak
De film begint goed, maar het laatste half uur ontspoort het toch wel lichtelijk. Vanaf het moment met de indiaan had ik toch een aantal malen iets van "waar slaat dit nou weer op?"...
De ontknoping is op z´n zachts gezegd ook wel redelijk tegen vallend.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Het is vooral het eerste uur dat indruk weet te maken. De klopjacht is dan nog spannend en de omgeving uitdagend.
Met het verlaten van de ruige bergen, verlaat Seraphim Falls ook haar hoge niveau. Er sluipen beetje bij beetje slabakmomenten in.
De flashbackscènes voelen wat geforceerd aan. Ook het einde is niet echt bevredigend.

Pierce Brosnan zal mij nooit helemaal kunnen bekoren, maar hier is hij toch goed te doen. Zijn baard geeft hem een wat minder narcistische look. Ook qua acteren is hij niet slecht. Enkele momenten zijn echter wel over-the-top. "You said the house was empty" is geen al te beste scène.
Liam Neeson ontgoochelt hier wat. Zo'n gekleurde haardos past ook niet in een western.

Op cinematografisch vlak springt het eerste uur er bovenuit in vergelijking met de rest. Het achtervolgen wordt claustrofobisch genoeg in beeld gebracht. Dat gevoel neemt hoe langer hoe meer af.
Seraphim Falls mist ook een echte herkenbare soundtrack. Muzikaal is het niet veel soeps.

Doorsnee.

avatar van Boneka
De film begint fantastisch, de beelden zijn geweldig en het plot is ook lang niet zo slecht. Zeker ook waar het om draait. Wat dat betreft zeker niet voorspelbaar. Waarom niet? Omdat er voor beiden wel iets te zeggen valt. Deze film is dan voor mij ook niet een pure wraakactie. De muziek is misschien niet imponerend, maar ook daar kan ik mee leven. Nee de film verpest het juist op het eind. Dat stuk door de woestijn en die belachelijke koets met een kwakzalver die precies een kogel en revolver heeft, tja daar zakt dan mijn broek van af. Half uurtje minder en deze film had zomaar een vier kunnen krijgen. De woestijnscene haalt uiteindelijk de film behoorlijk naar beneden. Toch een 3 omdat ik met de rest zeker kan leven.

Ik kan kort zijn:het enige wat aan deze film boeiend is, is de overweldigende natuur. Een vijandige natuur. Kale vlakten,steppen,prairie,geen water,geen dieren behalve gieren ( niet gezien trouwens). En het verhaal??? ...A jaagt op B door deze wildernis. Clicheverhaal met matige auteurs. Kitscherige flashbacks, een mooie vrouw zomaar ineens op een zout (??) vlakte. Lekker onwaarschijnlijk allemaal. And most of itt: het is geen moment spannend!!! Of A nou B dood of andersom....Who cares. Flutverhaal,waarin de matige acteurs er voor zorgen dat je op "afstand "blijft, en geen enkele sympathie voor 1 van beiden voelt.

avatar van nadrin
Na meer dan een uur alle cliches van de klassieke western te hebben zien passeren.
Verwaterd de film op het einde naar pureabsurditeiten, en bijna burleske cinematografie
Er werd vrij goed geacteerd maar dat stond in zo een schril contrast met het script.
Dat er geen geheel was.

Leuke film om een keer te zien. Had er wel iets meer van verwacht. Dat wordt mede veroorzaakt door een scene waarin hij uit een kadaver komt. Identiek aan een andere (bekende) film.

Son, nobody can protect nobody in this world

Sfeervol. Een harde wereld is het zeker in het nog ruige westen in de film. Altijd is er iets om te strijden of om een leven voor te laten of te nemen: de aanleg van een spoorweg, rivaliteit en een taaie achtervolging. Dit soort taferelen worden afgewisseld met werkelijk prachtige landschapsbeelden.
De score vind ik aangenaam, passend en niet overheersend. Het tempo is niet al te snel, ook aangenaam en mede bepalend voor de sfeer. De eindscene vind ik wonderschoon om te zien.

Ik heb niet al te veel westerns gezien en ook niet veel James Bonds, dus ik werd niet gehinderd door van andere films bekend zijnde acteurs of eventueel één op één gekopieerde scenes of iets dergelijks. Voor mij was dit een western die modern aanvoelt en daarom voor mij een leuke film is om te beleven.
Ik twijfel nog tussen 3.5* en 4*

avatar van trebremmit
Een bijzondere western, het einde stond me eerst een beetje tegen maar na er wat over gelezen te hebben vind ik wel wat hebben. Toch past het niet echt bij de rest van de film.
De rest is namelijk geweldig, vooral het begin is erg spannend en mooi gemaakt. Brosnan en Neeson doen het erg goed en de natuur is fenomenaal in beeld gebracht.
Een van de betere westerns van de laatste jaren.

Een sterk begin, dat lopende de rit, al zijn er enkele indrukwekkende scènes, niet geheel wordt vastgehouden. Toch is er sprake van een meeslepend wraakverhaal. De film rond een genadeloze achtervolging is intensief en ruw. Zowel Liam Neeson als Pierce Brosnan zijn in vorm.

avatar van schram101
Matige western die vooral te kampen heeft met een matig plot en twee acteurs die er weinig zin in lijken te hebben. Vooral Neeson hebben we wel eens beter gezien. De film begint nog wel aardig, maar hoe langer het duurt hoe saaier het wordt. Het tempo ligt dan ook veel te laag en wanneer we in het laatste kwartier nog eens een maffe indiaan en kwakzalver te zien krijgen lijkt het helemaal nergens meer op slaan.

avatar van LuukRamaker
Sterke film waarbij de harde, ruwe natuur een grote tweede tegenstander is. Zowel de voortvluchtige Gideon als de achtervolgende kolonel en zijn consorten ondervinden de lasten die hen door de grauwe wildernis worden bezorgt. Toch is het natuurlijk de achtervolgde Gideon die in de minderheid is en het meest onder de benarde situatie heeft te lijden. Het is dan ook Pierce Brosnan die in die rol de beste prestatie neerzet en het meest weet te overtuigen.

Seraphim Falls moet het vooral van de duistere sfeer hebben. Zowel de harde wetten als de mooie plaatjes van de natuur hebben een groot aandeel in deze sfeer, die vooral in het begin sterk aanwezig is. Vooral het eerste uur is dan ook erg sterk. Daarna zakt het helaas wat in en wordt het geheel afgesloten met een teleurstellend einde. Het heetst van de strijd is dan al achter de rug en heeft zich, ironisch genoeg, al in het koude winterse begin van de film afgespeeld. Daar was de spanning immers het hoogst en leek de vijandschap nog het grootst. Na verloop van tijd verwateren deze haatgevoelens langzaam en kan het einde alleen nog maar tegenvallen. Het wordt in ieder geval al gauw duidelijk dat de een niet beter dan de ander wordt bevonden en dat ze óf allebei dood gaan óf allebei nog een lang en gelukkig leven tegemoet gaan. Dat laatste werd me niet eens helemaal duidelijk (ik neig naar de eerste optie), maar dat kan aan mij liggen.

De reden voor de verstoorde verstandshouding tussen de twee heren wordt lange tijd goed verborgen gehouden. Dat zorgt er voor dat er tegen het einde van de film toch nog een interessante onthulling plaatsvindt die het wachten waard is. Het een en ander valt hierbij eindelijk op zijn plaats en juist daarom is het overbodige afsluitende halfuurtje moeilijk uit te zitten. Alles is dan immers duidelijk en alleen een onverwachts einde kan er nog een positieve draai aan geven. Het besluiteloze einde valt nu erg tegen en doet de rest van de film geen eer aan.

avatar van mcdaktari
Toch vreemd dat dit maar de enige film is die David Von Ancken gemaakt heeft, want het is toch helemaal geen slechte film. Pierce Brosnan is hier wel heel goed vind ik en Neeson speelt altijd wel degelijk. Het was weer een tijdje geleden dat ik zo'n mooie western gezien had. Ik had graag nog wat meer films van Von Ancken willen zien. Voor zijn debuut film is het toch helemaal geen verkeerde vond ik zo.

Western met één thema : wraak.
Lang niet de eerste keer dat cineasten dit pad bewandelen, zodat op dat vlak de film niet zo veel verrassing inhoudt. Wat zich afgespeeld heeft en op het einde van de film wordt verduidelijkt, zag ik reeds meerdere keren, bijna identiek.
Vond ook dat er vaak wat onlogika sloop in het (te) lange achtervolgingsverhaal, waardoor naast het stevig acteerwerk, vooral de cinematografische waarde primeert. Er zit natuurlijk wel wat spanning in, enkele gruwelijk, onbehaaglijke scènes en kunnen we besluiten een behoorlijke western te hebben gezien, naar waarde gekwoteerd.

avatar van mr rumson
Het eerste deel van de film de achtervolging in de bergen vond ik het sterkst .
En was dan indrukwekkend om te zien ook al had het af en toe iets weg van de eerste Rambo film . Maar vanaf de scene met de blokhut vond ik het bergafwaarts gaan .
Vooral het laatste kwartier is het allemaal een beetje vreemd . Maar door hier het een en ander te lezen begrijp ik het wel beter.
Ondanks het wat vreemde einde toch nog 3 sterren

Het mierzoete einde van deze film maakt voor mij deze film een ster minder waard

avatar van starsky87
De film begon goed maar het kakte later in, het plot stelde me ook enigszins teleur.

niet mijn soort film denk ik, ondanks bekende acteurs was het een lange zit.

rtt
Toevallig 2 weken geleden gekeken naar The Revenant. Deze film deed me daar aan denken na de eerste 20 minuten kijken.
Redelijk goede film met wat mij betreft een krappe drie als waardering.

mjah, deze film ging wel.
Het zal ook een niet al te dure film zijn geweest als het zich voornamelijk afspeelt in de bossen en in een woestijn.
Maar dat mag de pret niet drukken.
Toch knap dat twee Europese acteurs van Ierse afkomst, zo goed met een Amerikaans accent in deze film konden praten.
Mijn conclusie: niet echt heel bijzonder, maar wel goed in elkaar gezet.

3 sterren ***

avatar van RuudC
Moeilijk genre dat western. Sommige films kunnen me helemaal enthousiast maken, maar dan passeert er weer een klassieker die te saai voor woorden is. Van Seraphim Falls had ik weinig verwachtingen, maar die bevalt me dan toch wel weer erg goed. Niet alleen werkt het kat-en-muisspel heel erg goed, de natuurplaatjes en het acteerwerk zijn beide uitstekend. De regisseur heeft er goed aan gedaan om de kijker in het diepe te gooien wat de motieven en achtergronden betreft. Het is voor de verandering ook wel eens leuk om daar gedurende de film achter te komen.

Seraphim Falls voelt daarbij aan als een roadmovie, doordat de hoofdpersonen onderweg in verschillende situaties verzeild raken en uiteenlopende karakters tegenkomen. Dat zorgt ervoor dat de film spannend en boeiend blijft. Geen slecht acteur te vinden hier en het einde valt me niet tegen. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat tegen vonden vallen, maar deze prent draait in mijn opzicht meer om de jacht dan de uiteindelijke vangst (lees:afloop). De film zie ik nog regelmatig liggen voor een euro en als je westerns ook maar een beetje kan waarderen, zul je hier geen buil aan vallen.

avatar van Thunder Road
Tja.......apart.

Eigenlijk zo slecht nog niet, een paar zaken verhinderen echter een echt goede beoordeling.
Ten eerste lijkt de film een verkeerde opbouw te hebben. Er wordt niet naar een climax toegewerkt, het is eerder andersom. Na een enerverende opening in winterse omgeving zakt de film steeds verder in. Ten tweede komt de spreekwoordelijke aap ruim voor het einde van de film al uit de mouw en tot slot eindigt Seraphim Falls na een veel te langdradige finale onbevredigend.
Dit klinkt harder dan ik het daadwerkelijk bedoel: Seraphim Falls is fijn optisch kijkvoer met puik camerawerk, maar er had zoveel meer ingezeten.

Hoewel dit door velen anders wordt gezien zit Brosnan voor mij goed in zijn rol. Hij heeft duidelijk aan zijn uiterlijk gewerkt, komt ruig genoeg over en zijn anders zo typische maniertjes zijn niet aanwezig. Na een paar minuten vergeet je dat hij eigenlijk niet in een western thuis hoort.
Dit is helaas niet het geval bij Liam Neeson. Met zijn dure , smetteloze hoed en zijn aristrocatische optreden toont hij duidelijk aan zich in de verkeerde film te bevinden. De manier waarop hij zich beweegt, paard rijdt, praat: het past allemaal niet. Je verwacht elk moment dat hij zijn mobieltje uit zijn binnenzak haalt.
Verassend overtuigend: Michael Wincott.

Tarkus schreef:
Een topfilm is dit niet, maar van een slechte western is er ook geen sprake.
Het is zeer originele, niet alledaagse western zoals we die kennen, en er wordt door beide hoofdrolspelers goed geacteerd.
Anjelica Huston is slechts op het einde van de film een paar minuten te zien, en is ze doet eigenlijk niet meer dan een cameo.
Kortom, western met goede acteurs en een goed scenario.

Blijft een goede western, en ook bij deze tweede kijkbeurt heeft hij me niet verveeld.
Warm aanbevolen !!