The Edge (1997)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Lee Tamahori
met Anthony Hopkins, Alec Baldwin en Harold Perrineau Jr.

De rijke Charles Morse vergezelt zijn mooie vrouw Mickey bij een photoshoot in Alaska. De shoot wordt gemaakt door Robert Green. Om specifieke indianen te vinden voor de shoot vliegen Green, Morse en nog een fotograaf naar goede locaties toe. Onderweg worden ze door vogels bestormd en storten ze neer in een meer. Om te overleven in de bossen waar een moordlustige beer rondhangt, moeten ze op elkaar kunnen vertrouwen. Morse is de enige met de kennis die hen zou kunnen redden. Morse vermoedt dat Green een affaire heeft met zijn vrouw. Dit zorgt voor complicaties tijdens hun overlevingstocht, waarbij ze constant een gevaarlijke beer tegenkomen.

avatar van Left4Dead
Een prima misser, Hopkins als Macgyver. Oké, de natuur is mooi maar de gevechten met de beer.......??
Wonder boven wonder dat city slickers, waarvan ééntje een almanak voor overleving in de wildernis heeft doorgelezen, zich manifesteren als de survivalman van Discovery channel.

Menig mens zou zich niet eens kunnen redden uit de Oostvaardersplassen.

2.5** voor de natuur.

Amen.....

avatar van AC1
AC1
Movsin schreef:
Enkele spannende scènes maar in zijn geheel eerder oppervlakkige, zeker naar de personages en de dialogen toe, avonturenfilm.

Eh, het is geen avonturenfilm maar een psychologische thriller. De beer en de crash dienen enkel om het onderdrukte conflict tussen de twee hoofdkarakters (Hopkins en Baldwin) uit te spelen. Ze strijden tegen elkaar, niet tegen de natuur.

avatar van just0408
Geweldige film. 5 Sterren!

avatar van Geno
Nee.. van meet af aan een te voorspellen film. En ik vond het helemaal niet zo geloofwaardig en meeslepend geacteerd. Ik vond dat ze zich er met een jantje-van-leiden van af maakten. Gemakzuchtig... alsof ze blind op hun eigen kwaliteiten konden rekenen. Op de automatische piloot. Alsof ze er niet goed in zaten, of er zelf ook niet echt in geloofden. Want de film, het verhaal, was natuurlijk helemaal niets. Geklauter en gehijg, en o-zo-mooie beelden... bluuuh... oh ja, en een beer... gadverdamme. En dan nog een gekleurde acteur erbij - overduidelijk als derde man - die er alleen bij is gesleept zodat ie later opgevreten kon worden.... nou ja.. hij was maar een clown. Zijn acteerwerk was helemaal dramatisch... dus dat kwam de film wel ten goede. Helaas liet deze beer het daarbij...

Nou eens maar nooit meer...

avatar van Ruben24
Ik vond het een erg leuke film om naar te kijken, wel een beetje voorspelbaar ach ja. Maar toch de moeite waard ! Geef hem dan ook 3'5 ster

avatar van Sid-the-gekste
Vond het heerlijke film om te zien.. De film keek lekker weg.. 3.0 waard !!!

Redelijk onderhoudend.

Heel origineel is deze avontuur/thriller combinatie niet. Buiten het wat excentrieke karakter van Hopkins (niet enkel érg ingelezen, maar ook een krak om die wijsheid meteen om te zetten naar de praktijk) kleurt het allemaal erg binnen de lijntjes.

De relatie met Baldwin ligt er iets te dik bovenop, de actiescenes zijn aardig maar niet écht spectaculair en hoewel de scenes met de beer best lastig zullen geweest zijn om op te nemen, heb je nooit echt het gevoel dat ze geweldig in gevaar waren.

Maar de omgeving wordt gelukkig wel ten volle benut, het tempo is net vlot genoeg en echt slecht wordt het ook nergens. Behalve dan misschien de muziek, die me regelmatig negatief opviel Iets te bombastisch voor een film als dit.

Tamahori redt zich wel. Geweldig vind ik z'n films doorgaans niet, maar qua vermaak is het meestal net voldoende. Degelijk tussendoortje.

Avontuur en actie werden gemixt met melodrama, 'n beetje satire, 'n tikje spanning en vrij vlakke personages, in deze ouderwetse, middelmatige, clichématige en zeker ongeloofwaardige overlevingsfilm (man tegen de natuur). De natuur locaties, waar het een en ander zich afspeelde, waren schitterend. De cast speelde goed.

avatar van Arapaho85
Voor realisme krijgt deze film een dikke nul, voor amusement kan hij er zeker wel door.
The Edge is een charmante jaren ’90 avonturen film met Anthony Hopkins als de klamheid zelf en Alec Baldwin die als Robert Green een bloedhekel aan het personage van Hopkins heeft en dit ook blijft volhouden tot zijn laatste snik.
Harold Perrineau uit Romeo + Juliet (1996) doet (weliswaar toch even) ook mee.
De confrontaties met de beer zijn best wel spannend. Alleen wanneer deze dan gedood is heb je het beste wel gehad. Gekleed in berenhuid, gaan ze net als Robinson Crusoe verder op pad. Ze komen dan aan bij een verlaten hut waarin alles onder een dik laag stof zit, maar ze vinden daar wel een (goed) onderhouden geweer met een doos kogels (???)
Het einde voelde ik al aankomen, maar van mij had Baldwin niet hoeven doodgaan.
Hopkins laatste woorden: “Ze stierven om mijn leven te redden.” dat was tenen krullend!

avatar van JoeCabot
Hopkins, Baldwin en nog een derde kluns (die er wat voor spek en bonen bijliep) ontpoppen zich tot Team Bear Grylls. Het concept mag er wel zijn. Net als de locatie: het wondermooie, wilde Alaska; wat mij betreft de grootste troef van deze film.

So far so good. Al snel blijkt echter dat dit een eentonig gebeuren wordt. Alle spanning moet komen van een boze en hongerige Winnie the Pooh. Je zou denken dat er in de wildernis wel meer te beleven valt ... Maar nee, behalve de flauwe coup de théâtre op het eind draait alles rond de beer.

Mooie, sfeervolle film verder hoor. Maar ben niet echt onder de indruk. 2.5*

avatar van Arapaho85
Arapaho85 schreef:
als de klamheid zelf

excuus, als de kalmheid zelve, zo een beetje zijn stijl als in the mask of Zorro (1998)

avatar van Antonev
Een film die ik al talloze malen op de TV gezien heb en die op de een of andere manier nog steeds mijn aandacht weet grijpen als ik hem langs zie komen. Stijgt nergens echt tot grote hoogten, maar is onderhoudend, vermakelijk en avontuurlijk te noemen. Het typische jaren 90 sfeertje en de mooie landschappen weten me ook wel te bekoren. Hopen dat hij snel weer eens op TV komt, heb er eigenlijk wel weer eens zin in.

avatar van AC1
AC1
De meeste mensen wachten op allerlei gebeurtenissen maar deze film gaat eigenlijk over de converatie en mentale krachtmeting tussen twee karakters. Het is niet voor niets geschreven door David 'Glengarry Glen Ross' Mamet.

AC1 schreef:
Goed gezegd ! Top film.

avatar van Filmkriebel
Niet goed, niet slecht.. ergens tussenin. Ik verwachtte een thriller maar The Edge bleek meer een crossover van avonturenfilm en drama. Dat ik het tussenin vond is misschien deels daaraan te danken. Nochtans, een script van David Mamet staat meestal garant voor degelijke kwaliteit.

Een vliegtuigje stort neer in de wildernis van Alaska en de drie overlevenden moeten het daar zien te redden met de middelen die ze hebben. Charles Morse en Bob zijn twee keerzijden van een medaille... de eerste is rijk, beleerd, gelooft in alles wat hij onderneemt. De andere is jaloers van aard, meelopend, en heeft maar weinig bereikt in zijn leven. Charles heeft een topmodel als vrouw, de ander is haar fotograaf. De spanning tussen beiden is de uiting van deze twee verschillende ingesteldheden.

De bewondering in de film moet vooral naar Anthony Hopkins' personage gaan, die ondanks zijn weelde, toch een man van de wereld is en een geboren overlever.
Maar het personage Bob is minstens even scherp afgelijnd: zijn haat is gefocust op Charles omwille van wat hijzelf nooit heeft bereikt en in de hachelijke situatie waarin ze verkeren is hij ook daar de vernederde figuur die volledig afhankelijk is van zijn rivaal.

Het verhaal pruttelt maar verder met het duo; om het repetitieve karakter van de film te doorbreken, presenteert de film mooie natuurbeelden, tandenknarsende situaties, een beer die hen hardnekkig volgt en een twist over ontrouw die erg voorspelbaar uit de hoek kwam . De intense relatie tussen de twee hoofdacteurs ging nooit echt ten top vond ik. Spijtig.

avatar van des1
Spannend met ruimte voor de karakters om te ontplooien, waarbij Baldwin goed tegenspel bood aan Hopkins. Scriptschrijver Mamet doet iets wat in de 50-er jaren andersom zou zijn gedaan: de arme, maar eerlijke ziel die door deze beproeving laat zien dat hij uit het juiste hout gesneden is, en niet de rijke stinkerd die hetzelfde moet doorstaan. In The Edge was de rijkaard het meest vindingrijk en bij machte om met de wildernis om te gaan. Hopkins had duidelijk zin an deze rol. Ik kreeg het zowaar koud bij het zien van zoveel sneeuw en regen. Scenes met de beer leken levensecht.

avatar van Tup&Joep
Nog geen vuurtje kunnen maken in het bos, maar op een tochtige bergtop wel?
Ik heb me zitten irriteren aan de meest onlogische acties van de hoofdrolspelers.
Jammer, ik had hier meer van verwacht. Twee sterren voor de beer en de mooie natuur.

avatar van Elchapo
Gisteravond op tv na jaren geleden gezien te hebben nog maar eens bekeken.misschien niet altijd even realistisch maar die natuur en de goede chemie tussen Hopkins en Baldwin maken veel goed.3.5 stars.

avatar van Melksnor
één van de betere vliegtuigcrash/survival films.. scene met de grizzly beer is legendarisch !! Waanzinnig !! Anthony hopkins in topvorm..

4 ☆

avatar van Brandt
Het gegeven dat deze twee geweldige acteurs (hopkins en baldwin) voor zo'n rammelende film uit bed komen is het kijken meer dan waard. Struikelend over de hilarische omstandigheden banen ze zich een weg door de Alaskische kou naar de aftiteling. Ongeloofwaardig is een understatement voor de avonturen die de twee survival matties beleven. Voorbeeldje: na een diepe duik in een ijskoude rivier pakt Baldwins personage een pakje lucifers uit zijn doorweekte jas om een vuurtje aan te steken. Rest de vraag: Waarom is dit geen cultfilm?

Miljonair Charles Morse (Anthony Hopkins) houdt van zijn beeldschone vrouw Mickey Morse (Elle Macpherson) en heeft een grote boekenkennis, wat van pas komt als hij met fotograaf Robert Green (Alec Baldwin) en assistent Stephen (Harold Perrineau) neerstort in de wildernis van Alaska.

Een grote vraatzuchtige beer duikt op, die goed is voor een aantal spectaculaire scènes. Gevaarlijker nog dan de natuur zijn de mannen onderling. Deze Actie / Avontuur film springt speels met conventies en cliches om en scoort met sfeervolle plaatjes van de barre natuurpracht.

Prima acteerwerk van Anthony Hopkins en Alec Baldwin, en ook van Bart the Bear, een 770 kilo zware bruine beer, die eerder glansrollen speelde in "The Clan of the Cave Bear (1986)" en "L'Ours (1988)".

Slap verhaal, maar wel vermakelijk.

avatar van Phantasm
Leuke film om naar te kijken, kijkt lekker weg.