Fracture (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Anthony Hopkins, Ryan Gosling en David Strathairn

Op het moment dat Ted Crawford ontdekt dat zijn jonge vrouw vreemdgaat, plant hij de perfecte moord. Ted schiet haar koelbloedig neer, bekent openlijk wat hij heeft gedaan en na zijn arrestatie krijgt hotshot Willy Beachum de schijnbaar eenvoudige taak de veroordeling te regelen. Maar niets is zo simpel als het lijkt voor deze jonge officier van justitie: Crawford trekt zijn bekentenis in en dan blijkt pas dat er ondanks alles helemaal geen hard bewijs tegen hem is. Om geen gezichtsverlies te lijden en zijn overstap naar een prestigieus advocatenkantoor veilig te stellen, zal Willy dat bewijs toch op tafel moeten krijgen. In iedere, ogenschijnlijk vlekkeloze façade kan een barstje worden gevonden.

Net op netflix gezien.
Goede thriller met een aantal goede plots. Heb mij zeker vermaakt.

Nu ik via netflix heb gezien samen met manlief. Ik vond het echt een goede film. Eerlijk gezegd, vond ik het einde van film wel lachtwekkend omdat die Crawford zeker weer spelletjes speelt met Beachum, zeker vooral Crawford 5 advocaten om zich heen had. Dus ik was er 99% van overtuigd dat Beachum dit zaak alweer ging verliezen omdat vooral die Crawford zo slim speelde, dus even nagaan waarom hij zich zo makkelijk liet oppakken en waarom belde hij Beachum om te zeggen dat hij iets voor hem had voordat hij wegging?! Het is en blijft raadsels wat die Crawford van plan is met die Beachum..

Ik geef 5 sterren omdat ik het film met die Crawford wel goed vond!

Dit kan toch echt wel beter.

De film wordt in eerste instantie nog gered door een aardige cast. Met namen als Hopkins, Gosling, Pike en zelfs een jonge Kazan komen er toch acteurs voorbij die wel dragende rollen aankunnen.

Maar telkens weer voegen hun personages weinig toe. En telkens schikt de film zich in een al te bekend stramien. Hopkins die een Lecter doet, Gosling is een Cruise substituut, Pike en Kazan zijn twee nevenpersonages die vooral nodig zijn omdat zo'n film nu eenmaal ook een paar vrouwen in de marge moet hebben.

De openingsscene is de beste, aangezien je daar nog voelt dat Hopkins met iets geniaals bezig is. Maar hoe meer er onthuld wordt, hoe flauwer de verklaring blijkt te zijn en wanneer de film dan ook nog eens braaf alle verwachte paadjes bewandelt (inclusief einde waar Gosling half vanuit het niets toch nog een konijn een z'n hoed tovert en Hopkins te pakken heeft) dan wordt er te snel teveel stoom verloren.

Halverwege is het beste er dan ook wel vanaf, de rest is going through the motions. En ik ben niet zo'n geweldig fan van het Matlock genre, dus werd het vooral redelijk saai. Best jammer, want de basis lag er wel, enkel de durf ontbrak om er iets origineels mee te doen.

TMP
Uiteindelijk niet onder de indruk van deze film. Het wordt allemaal wat cliché en weinig overtuigend gebracht. Hopkins in een voor hem wel geschikte rol, al zit zijn acteerwerk hier en daar ook wel tegen overacting aan. Bepaalde verhaallijntjes worden met wel erg weinig overtuiging gebracht, met name de verhaallijn met Pike had uiteindelijk weinig om het lijf. Ook lijkt de editing er soms voor te zorgen dat bepaalde ontwikkelingen wel erg abrupt overkomen. Het einde valt behoorlijk tegen. Dat de sluwe Crawford zich op het laatst nog zo makkelijk in de luren laat leggen en daarbij nagenoeg achteloos het hele gebeuren uit de doeken doet, is ronduit teleurstellend.

avatar van Angel9999
Wow wat een aannames in de laatste kritieken. Ik vond het een fijne thriller om te zien. Het charisma van Anthony Hopkins en, van de toen nog vrij nieuweling zijnde in de movie wereld, Ryan Gossling, spat van het scherm af.

Seignant detail : Ryan Gossling weigerde eerst zijn rol maar toen hij ten horen kreeg dat Anthony Hopkins als zijn rivaal mee ging doen, heeft Ryan alsnog ingestemd. Ikke snappie doen.

avatar van RebbelDebbel
Spannend tot het einde. Sir Anthony is mijn held en bewijst dat in deze film opnieuw.

Erg knap.

Ik ben normaal niet zo van de thrillers, maar deze heeft het wel erg goed gedaan. Gosling en Hopkins doen het ontzettend goed. Vond de wisselwerking tussen die twee subliem, waardoor de film van begin tot eind bleef boeien. Daarbij is het gewoon een heerlijk plot die de spanning er constant in laat zitten.

Liefdesplotje hadden ze beter achterwege kunnen laten. Voegt helemaal niets toe en doet eigenlijk eerder afbreuk aan het geheel.

Het einde blijft in zekere zin open, aangezien ik me niet kan voorstellen dat de moordenaar zich dit keer zo makkelijk laat pakken.

avatar van Freespirit2
Heb me weer eens lekker vermaakt met deze thriller.
Tot op het end gingen er allerlei scenario's door het hoofd, was dus blij dat het tot het eind spannend bleef.
Daar hou ik wel van

avatar van Hans Gruber
Heel goede thriller met een top cast. Hopkins is briljant en Gosling staat zijn mannetje. Blijft spannend tot het einde. Voor mij 4**** waard.

avatar van des1
Goed verhaal, vooral dat de double jeapardy rule de dader zelf op het verkeerde been zet. Goed acteerwerk. Gosling in dit soort rollen, met zijn minmal acting, op z'n best.

avatar van Annet le Roy
Het einde vond ik erg zwak. Hoezo moord met voorbedachte rade? Had zijn vrouw dan in leven gehouden moeten worden, als comapatiënt? Een open eind om doodmoe van te worden

avatar van Mr Thee
Ik geef de film simpelweg een voldoende, niet meer dan dat. Het was de moeite wel waard.

Anthony Hopkins doet eigenlijk zijn Silence of the Lambs trucje: de slimme kwade man daar is hij weer. Het verhaal kijkt lekker weg, twee mooie vrouwen doen het hart sneller kloppen en dat was het wel weer. Het is geen ultiem spannende film. Deze doet me denken aan de gemiddelde CSI aflevering: glad, snel en een verhaal dat mijn aandacht erbij hield maar nergens verrast.

avatar van Shadowed
Voldoende.

Niet zo bijzonder als de score doet vermoeden denk ik zo. Ik kan er misschien immuun tegen geworden zijn, maar de twists van dit soort verhalen kunnen me allemaal niet meer bekoren. Ook in Fracture is het allemaal net wat te flauw helaas.

Hopkins lijkt dit soort rollen met 2 vingers in de neus te kunnen. Een dipje Lecter, maar dan met iets minder gekte. Hopkins doet het wederom voortreffelijk. Echt indrukwekkend is het dan weer niet, omdat we het ondertussen wel van Hopkins gewoon zijn.

Gosling staat ook zijn mannetje als tegenspeler van Hopkins. Lekker fris geacteerd, niks mis mee. Ook Pike kon ik eindelijk eens goed waarderen, maar haar rol was dan wel een rek in het verhaal. Overbodige love-interest. Onnodig. Bijrollen zoals Curtis, Kazan en Burke doen het ook zeker niet verkeerd. Enkel Davidtz vond ik ondermaats. Maar na de opening heb je er geen last meer van.

Visueel soms charmant, vooral qua cameragebruik. Interessante shots hier en daar en een verzorgde omgeving. Bij vlagen gaat er een deel van de sfeer overhoop door slordige slowmotion, en niet alles wordt perfect in beeld gebracht helaas. Maar het is allemaal zeker voldoende.

Het verhaal lijkt intelligent te zijn, in de opening werkt de film naar iets geniaals toe. De uiteindelijke truc is helaas erg flauw. Stond er eigenlijk van te kijken. Ook de arrogante oplossing van Gosling voelt te filmisch aan, maar het hoort er uiteindelijk een beetje bij.

Degelijk voor een keertje. De film haalt er net wat te veel zaken bij die niet toedoen, zoals love-interests. Het tempo zit er daarom niet altijd even lekker in. Maar het is verzorgd en degelijk geregisseerd. Maar voor de fans van iets geniaals zal het een teleurstelling zijn.

avatar van umbra
Sterke rechtbank-thriller met een zalige Hopkins.