Fracture (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Anthony Hopkins, Ryan Gosling en David Strathairn

Op het moment dat Ted Crawford ontdekt dat zijn jonge vrouw vreemdgaat, plant hij de perfecte moord. Ted schiet haar koelbloedig neer, bekent openlijk wat hij heeft gedaan en na zijn arrestatie krijgt hotshot Willy Beachum de schijnbaar eenvoudige taak de veroordeling te regelen. Maar niets is zo simpel als het lijkt voor deze jonge officier van justitie: Crawford trekt zijn bekentenis in en dan blijkt pas dat er ondanks alles helemaal geen hard bewijs tegen hem is. Om geen gezichtsverlies te lijden en zijn overstap naar een prestigieus advocatenkantoor veilig te stellen, zal Willy dat bewijs toch op tafel moeten krijgen. In iedere, ogenschijnlijk vlekkeloze façade kan een barstje worden gevonden.

Net op netflix gezien.
Goede thriller met een aantal goede plots. Heb mij zeker vermaakt.

Nu ik via netflix heb gezien samen met manlief. Ik vond het echt een goede film. Eerlijk gezegd, vond ik het einde van film wel lachtwekkend omdat die Crawford zeker weer spelletjes speelt met Beachum, zeker vooral Crawford 5 advocaten om zich heen had. Dus ik was er 99% van overtuigd dat Beachum dit zaak alweer ging verliezen omdat vooral die Crawford zo slim speelde, dus even nagaan waarom hij zich zo makkelijk liet oppakken en waarom belde hij Beachum om te zeggen dat hij iets voor hem had voordat hij wegging?! Het is en blijft raadsels wat die Crawford van plan is met die Beachum..

Ik geef 5 sterren omdat ik het film met die Crawford wel goed vond!

Dit kan toch echt wel beter.

De film wordt in eerste instantie nog gered door een aardige cast. Met namen als Hopkins, Gosling, Pike en zelfs een jonge Kazan komen er toch acteurs voorbij die wel dragende rollen aankunnen.

Maar telkens weer voegen hun personages weinig toe. En telkens schikt de film zich in een al te bekend stramien. Hopkins die een Lecter doet, Gosling is een Cruise substituut, Pike en Kazan zijn twee nevenpersonages die vooral nodig zijn omdat zo'n film nu eenmaal ook een paar vrouwen in de marge moet hebben.

De openingsscene is de beste, aangezien je daar nog voelt dat Hopkins met iets geniaals bezig is. Maar hoe meer er onthuld wordt, hoe flauwer de verklaring blijkt te zijn en wanneer de film dan ook nog eens braaf alle verwachte paadjes bewandelt (inclusief einde waar Gosling half vanuit het niets toch nog een konijn een z'n hoed tovert en Hopkins te pakken heeft) dan wordt er te snel teveel stoom verloren.

Halverwege is het beste er dan ook wel vanaf, de rest is going through the motions. En ik ben niet zo'n geweldig fan van het Matlock genre, dus werd het vooral redelijk saai. Best jammer, want de basis lag er wel, enkel de durf ontbrak om er iets origineels mee te doen.

TMP
Uiteindelijk niet onder de indruk van deze film. Het wordt allemaal wat cliché en weinig overtuigend gebracht. Hopkins in een voor hem wel geschikte rol, al zit zijn acteerwerk hier en daar ook wel tegen overacting aan. Bepaalde verhaallijntjes worden met wel erg weinig overtuiging gebracht, met name de verhaallijn met Pike had uiteindelijk weinig om het lijf. Ook lijkt de editing er soms voor te zorgen dat bepaalde ontwikkelingen wel erg abrupt overkomen. Het einde valt behoorlijk tegen. Dat de sluwe Crawford zich op het laatst nog zo makkelijk in de luren laat leggen en daarbij nagenoeg achteloos het hele gebeuren uit de doeken doet, is ronduit teleurstellend.

avatar van Angel9999
Wow wat een aannames in de laatste kritieken. Ik vond het een fijne thriller om te zien. Het charisma van Anthony Hopkins en, van de toen nog vrij nieuweling zijnde in de movie wereld, Ryan Gossling, spat van het scherm af.

Seignant detail : Ryan Gossling weigerde eerst zijn rol maar toen hij ten horen kreeg dat Anthony Hopkins als zijn rivaal mee ging doen, heeft Ryan alsnog ingestemd. Ikke snappie doen.

avatar van RebbelDebbel
Spannend tot het einde. Sir Anthony is mijn held en bewijst dat in deze film opnieuw.

Erg knap.

Ik ben normaal niet zo van de thrillers, maar deze heeft het wel erg goed gedaan. Gosling en Hopkins doen het ontzettend goed. Vond de wisselwerking tussen die twee subliem, waardoor de film van begin tot eind bleef boeien. Daarbij is het gewoon een heerlijk plot die de spanning er constant in laat zitten.

Liefdesplotje hadden ze beter achterwege kunnen laten. Voegt helemaal niets toe en doet eigenlijk eerder afbreuk aan het geheel.

Het einde blijft in zekere zin open, aangezien ik me niet kan voorstellen dat de moordenaar zich dit keer zo makkelijk laat pakken.