The Way Back (2010)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Polen
Drama / Avontuur

geregisseerd door Peter Weir
met Ed Harris, Jim Sturgess en Dragos Bucur

Een aantal gevangenen weet tijdens de Tweede Wereldoorlog te ontsnappen uit een strafkamp in Siberië en begint aan een lange tocht naar de vrijheid. Deze tocht vol ontberingen voert hen van het koude Siberië via de Gobiwoestijn naar de Himalaya en India en zal zo'n 6400 kilometer bedragen.

Nu op tv ,maar ik kijk maar half....Tjonge wat wordt er weinig gedaan met zo'n waargebeurd gegeven. Allemaal cliche : Lopen, kletsen, rustplaats waar de verhalen loskomen , ruzies....Hoe vaak hebben we dat al niet gezien. En net als als sommige Moviegluurders hier had ik ook wel willen weten hoe ze vis vangen zonder draad, heeft geen enkele man flinke baardgroei, groet hun haar nietm lopen ze in elke scene weer met andere spullen, spreken irirritant Russisch Amerikaanski. Ach ...laat maar , tv uit ik ga naar bed.

avatar van Bacchero
Onderhoudende avonturenfilm met de nodige somberheid (lees : geen Indiana Jones) die me net iets te lang duurde. De acteurs doen prima hun werk met Ed Harris op kop. Tevens mooie landschappen en het komt allemaal authentiek over.

avatar van Petina
Vandaag weer even het boek gelezen en daarna de film gezien. Er klopt echt geen ene ruk van.
Jammer dat ze het boek niet volgen want dan was het echt een topfilm geweest.
Waarom niet zijn gevangenschap laten zien en de reis naar kamp 303.
Jammer, een gemiste kans...

avatar van moviebrielen
De prachtige beelden zijn beslist een pluspunt.

Mooie beelden, goed geacteerd maar er gebeurt vrij weinig. Had wel iets korter gekund.

avatar van W.V.
Als de film ongeveer een 45 minuten korter was geweest en dat inkorten had gekund in de scenes waarin alleen maar het geworstel in woestijn of in besneeuwde landschappen was te zien, dan was het een redelijke film geweest, nu is de film ondermaats. In het begin is er te weinig aandacht voor het leven in het kamp en wordt de indruk gewekt dat ze binnen een paar weken de voorbereidingen van de tocht rond hadden. Daarnaast zitten er een aantal ongeloofwaardigheden in de film, ze moeten grotendeels leven van wat de natuur hen geeft, ik had graag gezien hoe ze daar oplossingen in aanbrachten, hoe vingen ze dan vis of zetten ze vallen, slechts 1 keer is te zien dat ze echt jacht maken en buit opeten. Ze stelen ook een prooi van een roedel wolven, niemand schijnt gemerkt te hebben dat ze vlak bij hen een prooi hebben gepakt, alleen als de wolven gaan vreten dan wordt dat bemerkt en dan eten ze het vlees van het de prooi rauw terwijl ze een kampvuur hebben.
Dan het acteren, wat valt Farrel hier door de mand, hij gaat zwaar over de top met zijn rol, nergens is hij geloofwaardig eerder lachwekkend. Harris speelt op routine, maar is tenminste wel acceptabel. De rest van de cast speelt naar behoren maar niet uitzonderlijk.
Blijft over als pluspunt de werkelijk schitterende natuuropnames, dat en de muziek maken nog dat ik de film twee sterren geef.

Een lang(dradige) film over een bizarre tocht. Er wordt m.i. wel diepte gezocht maar niet gevonden. Voelde geen klik. De laatste 2 minuten van de film vond ik het indrukwekkenst. Dat geeft de film een voldoende. Het komt meer over als een avonturenfilm dan een oorlogsdocument.

avatar van IH88
“Kindness. That will kill you here.”

Slijtageslag. De film had best wat korter gekund en de barre tocht van de personages is niet altijd even interessant, maar het acteerwerk en de cinematografie vergoeden veel. En het is natuurlijk ook gewoon een indrukwekkend verhaal, mooi naar het witte doek vertaald door regisseur Weir.

Harris, Farrell, Sturgess en Strong zijn allemaal erg sterk en je ziet ze voor je ogen aftakelen. Prachtrol ook voor Ronan, en wanneer zij haar opwachting maakt verandert ook de groepsdynamiek. Iets wat de film goed doet, en vooral het samenspel tussen oude knar Harris en Ronan is interessant om naar te kijken. Het einde is bekend en de beelden van wat er na de Tweede Wereldoorlog nog allemaal voor narigheid is gebeurd maakt indruk.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film die lekker spannend is en blijft!

avatar van des1
Sjittes... alweer in slaap gevallen. Ligt niet aan de film. Ligt aan mij... als ik ga liggen.