Witness (1985)

Thriller / Romantiek

geregisseerd door Peter Weir
met Harrison Ford, Kelly McGillis en Lukas Haas

Samuel Lap is een jongetje uit de Amish-groepering die getuige is van een moord wanneer hij met zijn moeder Rachel reist. De politieman John Book gaat undercover in de Amish-samenleving wanneer de moordenaars het op de jongen gemunt hebben. Book moet zich helemaal inleven in deze voor hem onbekende levensstijl en hij ontwikkelt gevoelens voor Rachel.

avatar van Mark de Jong
Spannende aflevering van het kleine huis op de prairie.

avatar van Basto
Vroeger vond ik dit een mooie spannende thriller.

Maar bij herziening dik 30 jaar later heeft het toch niet zo veel om het lijf. Zeer degelijk.

Leuk edelfigurantenrolletje van Viggo Mertensen

avatar van knusse stoel
Prachtige film met een sterk script, goede acteurs en een beauty van een setting.
Thrillerliefhebbers moeten deze zien, het is gewoonweg bijna 2 uur een lust voor het oog!
Verder zal ik er niets over zeggen, de film moet je gewoon gaan kijken!
Waardering van ons is een 8+!

avatar van Don Homer
Wat een prachtige ingetogen film zeg. Peter Weit neemt de tijd om het verhaal te vertellen en dat past natuurlijk bij de Amish leefstijl, die prachtig in beeld gebracht wordt. Romance, drama en suspense worden heerlijk in elkaar gevlochten.

Er komen hele mooie scènes voorbij vanuit het standpunt van het jongetje bijvoorbeeld in het begin van de film.De mooiste scène vond ik die op het politiebureau als het jongetje de corrupte agent als dader identificeert en de agent dit ook aanvoelt, kippenvel! De film zet sowieso een hele mooie sfeer neer.

De acteurs waren ook in vorm. Mooi ingetogen spel met af en toe emotionele uitbarstingen. Het was wel een deceptie op het einde dat het niks werd tussen Rachel en John want de liefde spatte ervan af!

avatar van JoeCabot
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het meest belegen overkomt: de levensstijl van de Amish of de kleffe romance tussen Ford en McGillis. Of misschien toch de 80s synths?

Ach, ik kan hier wel cynisch over doen, maar eigenlijk vond ik dit best een aardige film. In tijden waarin alles bigger, faster en stronger wordt, is het fijn om kennis te maken met een totaal andere wereld. Rare snuiters of niet, ik werd er op de een of andere manier wel zen van.

Verwacht dus zeker geen volbloed thriller (de poster is enger dan de film zelf). Nee, Witness vertelt in de eerste plaats het verhaal van een zonderlinge community… Met af en toe wat schoten over en weer (het blijft Amerika, uiteraard).

avatar van Tiany
Lang geleden heeft deze film me meer kunnen boeien. Nu vond ik het meer een romantische actiefilm, en hoe de Amish leefden. Was nog net te doen.

avatar van xgogax
Ik heb deze film ooit in de jaren '90 voor het eerst gezien en deze film heeft mij eigenlijk nooit meer verlaten . Een van mijn lievelingsthrillers . Heeft ook enkele raakvlakken met On Dangerous Ground (1951) van Nicholas Ray . Het contrast tussen verschillende culturen ( werelden ) spreekt mij heel erg aan . De sensuele Sam Cooke's Wonderful World-scène is voor mij een persoonlijke klassieker : dance scene

Laatst nog Spenser Confidential (2020) van Peter Berg gezien , wat een kwaliteitsverschil ... !

Triple A-thriller .

avatar van Boneka
Weer eens bekeken na 6 jaar. Weinig aan toe te voegen. Thriller in het begin en op het eind. Daap tussenin een hoog EO gehalte, maar hij blijft prettig om naar te kijken. Dat Viggo hier ook in speelde had ik niet zo gauw opgemerkt. En dat Kelly McGillis na deze film in Top Gun zou spelen al helemaal niet. Heb me trouwens altijd afgevraagd of er echte Amish tussen zaten. Mijn gevoel zegt van niet. Het jongetje speelt trouwens een mooie rol wat ik ook vond van Kelly McGillis. Ford had het er maar moeilijk mee

Film 3,5
Beeld 3,0
Geluid 3,5

avatar van Boneka
Mark de Jong schreef:
Spannende aflevering van het kleine huis op de prairie.

Heb 'Laura niet gezien.