Witness (1985)

Thriller / Romantiek

geregisseerd door Peter Weir
met Harrison Ford, Kelly McGillis en Lukas Haas

Samuel Lap is een jongetje uit de Amish-groepering die getuige is van een moord wanneer hij met zijn moeder Rachel reist. De politieman John Book gaat undercover in de Amish-samenleving wanneer de moordenaars het op de jongen gemunt hebben. Book moet zich helemaal inleven in deze voor hem onbekende levensstijl en hij ontwikkelt gevoelens voor Rachel.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en dan ook maar eens geprobeerd. 'k wist eigenlijk niet wat te verwachten, maar het was geen misse film. 'k dacht dat het een thriller was, maar het thrillergedeelte zit vooral in het begin van de film, vervolgens is het eerder een soort speelfilm over het leven bij de Amish. 'k vond het desondanks wel boeiend gebracht.
De cast deed het zeker ook niet slecht en kwam overtuigend over.
Een minpunt vond 'k wel de muziek, die wel erg jaren '80 aanvoelde en dus wel redelijk gedateerd was. De film zelf vond 'k dan weer niet gedateerd.
Niet direct het meest swingende onderwerp, maar 'k vond het zeker niet saai. 'k vond hem wel eens het bekijken waard. Prima film.

avatar van matthijs_013
Wat ik niet begreep, was: wat was zijn doel van de undercoveractie? Enkel om te onderduiken? Wat was dan zijn plan; voor altijd Amish blijven?

avatar van Filmkriebel
Hij dook onder om het Amish kind te beschermen tegen die corrupte flikken en om te genezen van zijn wond.

avatar van missl
Deze film gaat over een politieman die erachter komt dat een andere politieman een beetje een boefje is en deze eerste gaat dan onderduiken bij Amish. Ik had graag meer gezien over het leven van Amish maar dit is niet dat soort film. Het gaat meer over zijn leven bij de Amish en op een gegeven moment besluiten zij dat hij moet werken en dat doet hij dan. Tot het noodlot toe slaat en de andere politieagent hem vindt. Danny Glover is natuurlijk wel een baas, hij maakt veel goed in deze film die eigenlijk maar wat vooruit kabbelt.

Topfilm. Klassieker. Spannend. Schitterend acteerwerk.
Iemand die over deze film zegf: "...het kabbelt maar wat voort" heeft er niet verstand van en heeft
geen idee.

avatar van Flipman
Dat vind ik wat snel geconcludeerd. Het is iemands goed recht dat een film hem/haar niet boeit. Iemand kan een plot of hoofdpersonage toch heel erg oninteressant vinden?

Bovengmiddeld mooie film; van genoten.

avatar van Boneka
De film is volgend jaar alweer 30 jaar oud. Time flies! Inmiddels is de blu ray versie uit dus tijd voor een nieuwe kijkbeurt. De film is me altijd bijgebleven en dat komt misschien wel door de Amish gemeenschap. Want films over de Amisch worden niet veel gemaakt. Ik zag nog Amisch Grace uit 2010, maar die heb ik nog niet gezien. De film mag eigenlijk geen thriller worden genoemd, al zitten er wel elementen in. Vooral in het begin en een beetje op het eind. Het grootste gedeelte speelt zich toch af op Amisch grond. Leuk is dat een beetje per toeval H. Ford die politieman speelt gewond daar aankomt en undercover Amisch wordt. Dat geeft mooie beelden. De film is traag kent weinig plotveranderingen, maar op e.o.a. manier is dat niet erg. Het kijkt gewoon lekker al kreeg ik toch een commercial gevoel bij het maken van de schuur.

De film kent nog steeds zijn kracht door zijn rustige opbouw en laat verder een mooie kijk zien hoe het eraan toegaat binnen de Amisch gemeenschap. Leuke rol is ook voor het jongetje Lukas Haas. (Bekend van Inception en Lincoln)

Jammer is wel dat de blu ray versie bijzonder veel grain vertoond. Met name in het begin en op het eind. Vuiltjes en vlekken zijn gelukkig voor 99% weggepoetst maar de korrel had wat mij betreft minder gekund. De buitenbeelden zijn daar in tegen erg fraai.

avatar van dvdcrusher
Ik ga kort zijn, dit is voor mij een van de beste films van de jaren 80 met een uitstekende Harrison Ford in de hoofdrol. Een voortdurende opeenvolging van drama, humor, romantiek en spanning, echt een festijn om te bekijken, 5 sterren uiteraard

avatar van baspls
"You be careful out among them English."

Harrison Ford is hier weer erg sterk als agent John Book. Ook hebben we hier een van de eerste grote rollen van Viggo Mortensen als een van de Amish. De acteurs speelden allemaal goed op elkaar in en vooral Ford was erg goed in de hoofdrol.

De film heeft de Oscar voor beste Screenplay en Editing gewonnen en voor de BAFTA voor beste Soundtrack. De film heeft een erg sterk verhaal. Drama, Actie, Humor en Romantiek het zit er allemaal in. Erg mooi om de onderduikende politieman tussen de Amish te zien. Ford zorgt voor een aantal goede momenten in de film. Aan het eind is de film best ontroerend. Zoveel meer dan de gebruikelijke politie thrillers, of drama films over gesloten gemeenschappen. Ondanks dat de film genomineerd was voor een Oscar voor beste film hoor je er niet veel over en dat is erg jammer want het is een bijzonder goede film.

Erg mooie soundtrack van Maurice Jarre. De synthesizers geven een lekker sfeertje maar worden niet echt te cheesy.

Ter voorbereiding op de film heeft Ford bij de politie van Pensylvania meegedraaid. En Kelly McGillis heeft een tijdje onder de Amish gewoond. Ford was voor zijn succes met Star Wars in het echt ook een timmerman, vandaar dat het geen probleem was hier. Alle Amisch in de film zijn acteurs en geen echte Amisch omdat ze niet graag gefilmd worden. Tijdens de productie waren de Amisch erg behulpzaam en open voor de film maar toen hij in première ging hadden ze veel kritiek en wilden ze een boycot. Ze waren namelijk bang dat er meer toeristen zouden komen. De gouverneur van het district heeft hen toen belooft geen reclame te maken voor toerisme in het Amisch gebied.

Een grappig feitje is dat Amish eigenlijk helemaal niet zoveel Duits praten als hier in de film naar het schijnt.

Peter Weir heeft een aantal bijzonder mooie plaatjes weten te schieten. Vooral het openings-shot van het waaiende gras is bijna nep zo mooi. De cinematografie van Witness is uitstekend.

Al met al is Witness een bijzonder geslaagde film. De nodige hoeveelheid Drama, Spanning en Romantiek. En een sterke rol van Ford. Heb me uitstekend weten te vermaken.

Aanrader.

avatar van tbouwh
Gedeeltelijk gezien toen ie van de week op tv was. Kan er daardoor (nog) geen score aan verbinden. Bij vlagen boeiend, bij vlagen was ie mij iets te clichématig. Wel een voldoende naar het leek.

Een tijd geleden had ik deze film gezien, maar het begin gemist. Nu dan, opnieuw en in z'n geheel. Zeker het begin is ijzersterk. Het acteerwerk is meer dan goed, maar hier en daar vliegt het verhaal nogal kitscherig uit de bocht. Verder viel de muziek letterlijk uit de toon. Bij een gemeenschap als de Amish zo puur en zo dicht bij de natuur passen natuurlijk geen kunstmatige bombastische synthesizerklanken. Met de muzikale ondersteuning van een componist als Arvo Pärt, met bijvoorbeeld My heart's in the highlands had de chemie tussen John en Rachel zeker hemelse waarden behaald ...

avatar van Vinokourov
Hmmm, Harrison Ford bij de Amish... Hij speelt een politie-agent die op het punt staat een complot te onthullen, maar ondertussen zelf slachtoffer wordt. Hij duikt onder bij de Amish die min of meer buitengesloten zijn van de moderne wereld. Het is geen onaardige film en bij vlagen nog best spannend. Wel heeft het last van de nodige clichés en een bizarre zware synthesizer-soundtrack. Wat was dat ? Paste echt niet, maar goed.

avatar van DjFrankie
Net gezien na een bezoek van een amish village in pennsylvania. Deze film geeft een prima beeld weer

avatar van Gang_Star
Zeer degelijke thriller met sterk acteerwerk van met name Harrison Ford en Danny Glover. De film is bij vlagen vrij spannend en ondanks dat er niet altijd evenveel gebeurt is de film onderhoudend genoeg.

avatar van Teejey
Aardig drama, een thriller is het niet echt. Vooral het Amish gedeelte en Harrison Ford maken het goed. Leuk om iets over de Amish te weten te komen en het plot zit ook wel aardig in elkaar. Verder blinkt hij nergens in uit maar wel leuk een keer gezien te hebben.

avatar van arno74
Degelijke politie/misdaadthriller. Het Amish-sfeertje voegt veel toe en maakt de film qua setting zeker origineel. Er is veel oog voor detail waardoor het een fijne introductie is in een Amish-gemeenschap. Het is een film die fijn wegkijkt waar een subtiele spanning continu aanwezig is. Qua acteerwerk, script en decors valt er weinig te klagen. Een hele ruime 3,5*

avatar van Insignificance
Allereerst de synthesizer score van Maurice Jarre maar. Leek me meer iets voor een sci fi. Misschien dat je het ook kwijt kan in een betonnen jungle vol neon licht, maar met deze plattelanders matcht het voor mijn gevoel totaal niet. Tweede horde is de romance tussen de harde inner city cop en de vrome Amish moeder. Typische Hollywood romantiek. Onbeholpen, vergezocht (helemaal als je de openingsscène in het achterhoofd houdt) en eigenlijk volkomen overbodig. Dat gaat er bij mij dus niet in. Plat gedoe met cultuurverschillen ook, waardoor het middendeel een behoorlijk slepende kwestie wordt.

Het duurt maar en het duurt maar. Ik kon er niks mee. Je krijgt het idee dat Weir z'n Amish wel degelijk serieus neemt, maar dat blijft lastig met zo'n ridicuul gezelschap. Dat rare Duits helpt ook niet echt als je er wat van verstaat. Derde obstakel, noem dat dan maar een hobbeltje, is dat de film ineens wel erg abrupt opschakelt richting climax via een nogal geforceerde scène met toeristen. Het valt zo uiteen in twee brokken waarbij het corruptie gedeelte voor en achter in de film er wel mee door kan, graan blijkt gevaarlijk te zijn, maar dat is het dan ook wel. Uitblinkertje is de kleine Samuel.

avatar van Phantasm
Leuk voor de mensen die deze film een hoge waardering geven, maar ik vond de hele film gewoon te traag en eigenlijk gebeurt er niet zo heel veel in, hier moet je dus van houden, dit is niet mijn ding.

avatar van GrobbekuikenXL
Was wel leuk weer eens te zien na 30 jaar of zo. Wel spannend hier en daar maar toch ook wel erg gezapig. Muziek is nogal irritant ! Toch wel een charmant filmpje.

avatar van IH88
“You be careful out among them, English.”

Sfeervolle, spannende en ontroerende film. Witness begint als een spannende politiethriller, maar evolueert in een rustig en romantisch verhaal binnen de Amish gemeenschap. Met uitstekende rollen van Harrison Ford en Kelly McGillis, die een mooie chemie hebben. Spannend wordt de film niet echt, maar Ford, McGillis en het leven binnen een Amish gemeenschap houden het interessant. En het einde is treffend.

avatar van DBTim
Redelijk vermakelijk. Het hele liefdesplotje had wel achterwege gemogen. Daardoor voelde de film soms langdradig aan en werd het net niet boeiend en interessant genoeg.

avatar van Boenga
Dat liefdesplotje is nochtans een belangrijk onderdeel van het verhaal, DBTim. Niet voor niks staat bij genre 'thriller/romantiek' vermeld...

avatar van dvdfreak123
Toch wel een goede film deze witness. Boeit van begin tot het einde ondanks dat hij wel redelijk traag is. Maar vond het verhaal echt boeiend. Goed gedaan om de mix te maken tussen thriller en romatiek/ drama. Ford vond ik overtuigend spelen vind ik net als het jongentje en McGillis, Derest deed het ook goed maar deze steken er bovenuit vind ik. Tof ook om een jonge Viggo Mortensen ook te zien (Had niet verwacht dat deze zou meespelen). De Soundtrack was ook goed. Geeft natuurlijk ook wat minpunten zoals cliche hier en daar maar is toch prima te genieten daarom geef ik hem 7/10

avatar van Duke Nukem
Een zeer degelijke politie-film/drama met een steengoede Harrison Ford!