The Way Back (2010)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Polen
Drama / Avontuur

geregisseerd door Peter Weir
met Ed Harris, Jim Sturgess en Dragos Bucur

Een aantal gevangenen weet tijdens de Tweede Wereldoorlog te ontsnappen uit een strafkamp in Siberië en begint aan een lange tocht naar de vrijheid. Deze tocht vol ontberingen voert hen van het koude Siberië via de Gobiwoestijn naar de Himalaya en India en zal zo'n 6400 kilometer bedragen.

Kanisz
rep_robert schreef:
Het zwaarste gedeelte van de gehele reis, de trip over de Himalaya Gebergte wordt in hippe LOTR achtige geschoten. Dit allemaal binnen 5 minuutjes. Waar in het begin overal de tijd voor werd genomen wordt dit voor het zwaarste gedeelte van de reis niet gedaan.

Ik vermoed dat ze dit hebben gedaan omdat dit element nou juist niet een van de zwaarste is: zoals de Tibetaan al zegt is er een pad door de bergen met dorpen en kloosters waar ze eten kunnen krijgen. Hierdoor hebben ze niet de problemen van het vinden van voedsel zoals ze die in de woestijn en siberie kenden.

Wel ben ik het met je eens dat het jammer is dat de echte survival elementen en de daadwerkelijke oplossing van problemen niet in beeld komen.

avatar van chevy93
Ik zag gisteren een stukje bij Films & Sterren op RTL8. Ik ben erg benieuwd hiernaar.

avatar van rep_robert
Kanisz schreef:

Maar ook de weg naar Tibet toe gaat al over bergen heen en wordt ook in een snelle edit getoond.
Daarnaast is zo'n weg door de bergen heen altijd wel lastig, ook als ze wel hulp krijgen

avatar van evervaet
Redlop schreef:

Gebaseerd dus op een waargebeurd verhaal...

Maar is het verhaal waar? Uit de archieven blijkt dat Rawicz in 1942 door de Russen vrijgelaten werd en naar Perzië (Iran) gebracht. Perzië werd in 1942 bestuurd door de Russen en Britten. Zo kwam Rawicz uiteindelijk in Groot-Brittannië terecht. Het verhaal blijkt fictie te zijn, al dook bijna vijftig jaar later een andere Pool in Groot-Brittannië op die claimde dat het verhaal van Rawicz zíjn ontsnapping betrof.

avatar van Gish
Mooie, soms heel mooie plaatjes, kunnen helaas niet verhullen dat het verhaal erg voorspelbaar verloopt. Wel heb ik genoten van een superbe Ed Harris, die een geweldige rol neerzet. Wel een prettige film voor de zaterdagmiddag, maar zeker geen klassieker. Dat het werkelijke verhaal achteraf niet blijkt te kloppen verbaasd me ook niet echt. De barre tocht lijkt veel zwaarder dan een Dakar ralley. Geef ´m 3 sterren.

Een absoluut klassieker deze film.

Naar mijn mening absoluut de beste film die in de afgelopen 5 jaar is gemaakt.

Een 10 van mij !!

avatar van mandy7
wat een prachtige film

avatar van Rujar
Toch teleurstellend. Ik had erg veel verwacht van deze film. De tocht was zeer onduicelijk in beeld gebracht. Het loopt niet erg vloeiend en het zijn meer fragmenten met een paar hoogte punten die je krijgt voorgeschoteld. Het verhaal komt bij mij ook erg kil en emotieloos over. Veel scenes lijken dan ook erg op elkaar en je mist veel detail.

Heerlijke film!

avatar van N23
N23
Klassieker van een film. Mooi gefilmd. Het kamp is goed in beeld gebracht en de reis en het contact tussen de hoofdrolspelers goed en sober uitgewerkt.

De film zelf was iets aan de langdurige kant. En dat kost wel een halve ster.

avatar van Nienke1981
Mooie film! Leuk een keer wat anders is de bioscoop te zien. Hij duurde inderdaad wel net iets te lang. Het eerste deel van de film is het meest spannend/boeiend, daarna zakt het wat af.

avatar van John Lee Hooker
Nogal een tegenvaller.

In het begin was ik bijna verkocht door dat houthakken en de bijbehorende accosoires. Het kamp is redelijk in beeld gebracht.
Plotseling vertrekken ze, vanuit het niets. Natuurlijk kun je voorspellen dat ze ontsnappen maar een beetje spanning kan geen kwaad lijkt me.

Vanaf het moment dat de journey begint vond ik het minder worden. Steeds weer die herhalingen: ze lopen, eentje zakt in, het groepje rust, een verhaaltje van vroeger. Nogal standaard. Dan hadden ze juist met die wolven, het ijs, het hert in het drijfzand, Chinese muur meer moeten doen. Op deze manier voegt dat maar weinig toe.

De heren Voss, Tomasz en Zoran bleven nogal op de achtergrond en zijn niet echt voorgesteld. Ze liepen er maar bij.
Het leek ook niet alsof de mannen het echt koud hadden. Ze hadden meer moeten trillen, rillen, beven en shaken. En een lichtere huidskleur was ook welkom geweest.
Ook in de woestijn vond ik ze er maar normaal bijzitten.

Die hallicunaties van de voordeur en steen op vensterbank deed me ook niet veel.
De zigeuner ( of zigeunerin? ) voelde zich nogal snel thuis, ging vrolijk rond huppelen en met iedereen babbelen. Misschien werd dát haar fataal.

Verassingen waren de doodgevroren Kazik en Valka die omdraaide.

De muziek vond ik niet top, een overduidelijk dramatisch melodietje. Ze hadden er sowieso wat meer fades in mogen zetten tussen de scènes. Het was soms echt Bam - stilte.

Afgeraffeld einde.

Ik had veel liever gezien hoe de vissen werden gevangen of hoe dat hert werd afgemaakt.

Nu blijft het eigenlijk maar 'n saai Amerikaans product die het moet hebben van de mooie landschappen.

avatar van dutchtuga
Vooral in het begin een 'middle of the road' op waargebeurde feiten gebaseerde film.

Het eerste uur had ik het idee naar weinig bijzonders te kijken. De tocht van de ontsnapten door Siberië kwam geen moment over als een helletocht en daarbovenop zag ik in Colin Farrell een vreselijke miscast. Had een daadwerkelijke Rus genomen en de film had meteen een stuk geloofwaardiger geweest.

Het tweede uur en vanaf het moment dat de groep Rusland uit is begint The Way Back een kalmere vertelstijl te krijgen en krijgen wij meer de tijd om ons te binden aan de personages, die met het verstrijken van de tijd alsmaar geloofwaardiger worden. Vooral Harris zet hier weer een bijzondere sterke rol neer. Wat staat deze man toch elke keer weer garant voor fijn acteerwerk.

Colin Farrell verdwijnt op een gegeven moment gelukkig uit beeld en vanaf hier wordt het pas voelbaar door wat voor hel deze mensen zijn gegaan, op zoek naar vrijheid. Weir besluit in de tweede helft ineens meer cinema op ons af te vuren en dat betaalt zich uit in een stel erg sterke shots van bijvoorbeeld het Mongoolse landschap. The Way Back begint zich gaandeweg meer te onderscheiden van de standaard verfilmingen van dergelijke verhalen en toont ons mensen die werkelijk van vlees en bloed lijken te zijn.

Dit alles is de aanloop op een aangrijpend slotoffensief. Het shot bijna tegen het eind waar de voeten van Junasz door het beeld blijven lopen vond ik zeer sterk. Staat mooi symbool voor het figuurlijk blijven lopen tot het moment dat het Communisme eindelijk is afgeschaft in Polen en Junasz eindelijk terug kan keren naar zijn vrouw, 40 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Prachtig einde dat gelukkig nergens klef wordt.

The Way Back heeft wat tijd nodig om te groeien, maar is uiteindelijk een zeer fijne film geworden.

avatar van mandy7
John Lee Hooker schreef:
Verassingen waren de doodgevroren Kazik en Valka die omdraaide.

je bent wat spoiler tags vergeten

Misschien volgende keer dan toch maar the survival channel aanzetten ipv naar de bioscoop gaan.

Wat een tegenvaller van een film. Ik had me er veel meer van voorgesteld.
De film was saai.

avatar van John Lee Hooker
mandy7 schreef:

Ik kan toch niet van te voren weten dat het zo wordt uitgewerkt? De trailer zag er best interessant uit. Ze zijn gaan filmen op locatie, maak er dan ook iets gigantisch van.

avatar van rep_robert
Heeft John Lee Hooker wel gelijk in hoor. De reis zelf wordt mooi in beeld gebracht, maar op sommige momenen ook oppervlakkig(behalve in de woestijn). Zoals ik ook al eerder heb gezegd lijkt het wel alsof ze alleen door te gaan lopen zo ver komen. Je ziet geen survival skills van de groep. Iets wat ik wel van belang vindt als ze duizenden kilometers reizen door de wilde natuur.
In dat opzicht had ik wel wat meer Ray Mears bushcraft achtige situaties willen zien ja.

Het is natuurlijk imponerend dat ze zo'n grote afstand hebben afgelegd en ook onder extreme omgeving omstandigheden maar qua film was het best saai en langdradig en veel gebeurt er eigenlijk niet. Het einde was overigens best een domper want ze laten niet zien in de aftiteling wat met de overlevenden is gebeurt, je ziet alleen de hoofdrol speler terugkeren bij zijn vrouw. De acteurs deden het best aardig maar echte meeleven met ze kon ik niet.

Er bestaat een soortgelijke film als deze namelijk "So Weit die Füße Tragen", maar die is gewoon stukken beter en ook boeiender.

avatar van MaartenD
Voor mij geen instant-classic zoals iemand hierboven wist te melden, maar zeker goed filmpje. Het verhaal begon sterk en aangrijpend maar voelde naar gelang de film vorderde wel een beetje langdradig aan. Naast het geslenter door de woestijn gebeurd er niets écht interessants dat je weet te pakken. De dood van het meisje is veruit de meest aangrijpende gebeurtenis, mede door de sobere manier waarop het in beeld is gebracht. Het einde vond ik écht niet nodig en niets toevoegen aan de film..
Voorts een echte pluim voor de prachtige cinematografie, heel mooi geschoten allemaal en sommige landschappen worden verbluffend mooi in beeld gebracht!

avatar van The One Ring
Een lange terugweg, te voet. Eerlijk is eerlijk, dit soort materie vind ik al snel heel boeiend. Geef mij één of meerdere personages die met te weinig water door een woestijn wandelen en ik ben al snel geboeit. De details van overleven boeit mij heel erg, dus iedere druppel water die gevonden wordt en iedere slang die wordt gegrild hebben mijn aandacht. The Way Back is een goede film in dit type, zelfs al is het geen meesterwerk. Soms wordt er net iets te snel over dingen heengegaan, zoals de ontsnapping uit de gevangenis. Zou er in de montage veel gefilmd materiaal op de tafel zijn blijven liggen? Ook vond ik het jammer dat de mooie beelden van het natuurgeweld vooral als tussendoortje gebruikt werden. De verhaalmomenten waren conventioneler geschoten. Iets meer overlap tussen beiden had het menselijke deel van de film nog beter kunnen laten werken. Gelukkig is het menselijke deel a de film in handen van bekwame acteurs. Zo maakt Sturgess een simpele, maar overtuigende held en bewijst Harris weer over een grote screen presence te bezitten. Farrell speelt misschien iets te komisch, maar aan de andere kant werkte dat voor mij ook wel. Saoirse Ronan vond ik eigenlijk iets minder toevoegen, maar de onbekende acteurs die de rest van het team spelen waren prima. Weir houdt het allemaal vrij naturel en vermijd sentiment dat elk moment boven dreigt te drijven. Dat houdt de film ten alle tijden geloofwaardig en boeiend. Een mooie reis om te volgen, al denk ik dat iemand als Weir hier toch meer uit had kunnen halen.

Eigenlijk alleen visueel indrukwekkend. Hier en daar aardige scenes, maar toch wel erg veel Hollywood schmalz.

SanderSander88
einde maakt een hoop kapot

avatar van Rik^
SanderSander88 schreef:
einde maakt een hoop kapot

Is idd heel vreemd. Ten opzicht van de rest van de film is dat heel kort. Kwam op mij ook wat vreemd over.
Voor de rest vond ik het een mooie film, goeie cast die goeie karakters neerzetten. De plaatjes waren natuurlijk schitterend met alle bergen, woestijnen op de achtergrond. Mooi =)

avatar van Partyboooi
Mooi verhaal en erg mooi verfilmd. Moet zeggen dat het wel wat lang is als je in de bios zit, maar dat wist ik vantevoren. Moeilijk om zo'n film spannend te houden natuurlijk, maar toch erg geslaagd. Colin Farrell speelde erg goed moet ik zeggen. Best film die ik tot nu toe in de bios gezien heb.

3.5**

avatar van sonyjh
geen slechte film.
Ed Harris vond ik het hoogtepunt van deze film

avatar van brabusRUS
Erg leuk. Ik vind het boeiend om te zien hoe mensen overleven. Vooral de beelden zijn erg mooi en voegen veel toe aan de sfeer in de film. Ook vond ik Ed Harris geweldig. Hij was geknipt voor deze rol.
De Russisch accenten vond ik echt mega irritant. Laat de Engels-tallige acteurs dan geen Russisch praten i.p.v. niet verstaanbaar Russisch, met als dieptepunt het Russisch liedje bij het kampvuur. Ook vond ik de acteurs niet erg mager uit zien. Je verwacht dat mensen met zo weinig voedsel en water, er toch een stuk magerder uit zien. Zie The Machinist met Christian Bale.

Desondanks, heb ik erg genoten van deze survival-film.

avatar van pamelita
Wat een goeie film!!!!!! de rol dat Ed Harris speelt uitstekend! Jij moet deze film niet missen.

avatar van grid8400
Mooie film, maar absoluut geen klassieker wat ik gehoopt / verwacht had.

Ed Harris was prettig om te zien spelen, het overige was allemaal wat slapjes.
Groot gemis vond ik ook dat er amper een soundtrack te ontdekken was.

3,5* minimaal maar weinig indrukwekkend.

avatar van wwelover
Film die te weinig aandacht krijgt, had wat mij betreft ook wel wat meer Oscarnominaties mogen hebben i.p.v. slechts 1. Het is een heel indrukwekkend verhaal en grijpt je van begin tot het eind. Het is echt heel mooi geschoten, en heeft natuurlijk als voordeel de geweldige locaties. Ondanks dat er niet heel veel spanning in zit heb ik me geen moment verveeld. De personages waren dan ook wel fijn om te zien, al weet ik niet of dat in het echt ook zo was. Casting was gewoon goed. Ed Harris is altijd een held en nu ook weer en Colin Farrel blijft me de laatste tijd continue verbazen. Al was Jim Sturgess verreweg het best. Muziek was mooi, maar had iets meer aanwezig mogen zijn. Maar in ieder geval is dit zeker een aanrader, dus gaat dat zien!

avatar van mcdaktari
Ik had er toch meer van verwacht, het is wel een aardige film en de mooie opnames maakte wel veel goed. Colin Farrel deed zijn rol wel overtuigend vond ik, die rol paste iig goed bij hem. Het gedeelte door de Himalaya hadden ze wat mij betreft wel wat meer mogen uitwerken.
Maar om te voet zo'n tocht te maken, ga er maar aan staan.