The Way Back (2010)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Polen
Drama / Avontuur

geregisseerd door Peter Weir
met Ed Harris, Jim Sturgess en Dragos Bucur

Een aantal gevangenen weet tijdens de Tweede Wereldoorlog te ontsnappen uit een strafkamp in Siberië en begint aan een lange tocht naar de vrijheid. Deze tocht vol ontberingen voert hen van het koude Siberië via de Gobiwoestijn naar de Himalaya en India en zal zo'n 6400 kilometer bedragen.

avatar van brucecampbell
Hier ben ik wel benieuwd naar!

avatar van Elementofone
Zal wel mooie beelden opleveren. Lijkt me alvast een film om naar uit te kijken.

avatar van J. Clouseau
Peter Weir is terug! Hier kijk ik toch wel naar uit!

Doet denken aan de films "So Weit die Füße Tragen" uit 1959 en 2001. Ben ook benieuwd...

avatar van schram101
Ik heb gehoord dat ook deze trailer mee doet aan de trend van tegenwoordig: 'lekker alles al verklappen in de trailer' dus durf ik hem niet te kijken..

Ben wel benieuwd overigens

avatar van WB
WB
De man achter het briljante The Truman Show is terug. Ook de tweede trailer is een feit van deze avonturenfilm. Dit wekt nog meer nieuwsgierigheid op. Goeie acteurs, prachtige landschappen. Ben benieuwd!

avatar van rep_robert
Trailer zag er wel imposant uit in de bios, lekker avontuurlijk. Al ben ik bang dat ze over de top gaan. Zag ze al bovenop de bergen in de Himalaya lopen. Bij een LOTR(fantasy) past het, maar hier hoort het realistisch te zijn.

Ben benieuwd.

Amerikaanse versie van: so weit die fuße tragen?

avatar van mcdaktari
Dit is nou echt weer zo´n film waar ik echt naar uit kijk.
Het verhaal klinkt goed en de cast ziet er zo op het eerste blik helemaal niet slecht uit.
Ed Harris in deze film, dat kan al haast niet meer stuk.

avatar van Djarune
Gisteren gezien in de Sneak Preview. De film slaat helaas de plank mis. Sommige scenes zijn mooi, maar de meeste niet. Aan de acteurs ligt het in ieder geval niet. Ed Harris speelt eindelijk een keer weer geen agent of militair maar een gewone Amerikaanse man. Colin Farrell had weer een typetje als rol en zette hem toch heel leuk neer met een geweldig Russisch accent ! Jim Sturgess (de hoofdpersoon) was de hele film degelijk aan het spelen, maar nergens enorm hoogstaand hoor. In de Amerikaanse media wordt al geroepen dat hij een nominatie krijgt, maar dat vind ik zwaar overdreven.

Wat ik raar vond is dat in de trailer men het kamp ziet, het bos, de steppe, de woestijn en de Himalaya. In de film zie je het laatste er maar weinig in terug. Van de 133 min. zitten ze geloof ik maar 5 in de Himalaya. De trailer verklapt eigenlijk dus maar weinig. In de 1e 10 seconden van de film wordt wel het hele verhaal verklapt. het blijken om 3 gevangenen te zijn die de Himalaya succesvol beklimmen. Oftewel er moeten er een paar afvallen De kwaliteit van de film ligt in een paar scenes. Niet in het algemene verhaal en ook niet in de muziek. De beelden zijn mooi wel mooi geschoten. Helaas ook weer niet bijzonder. Er zitten ook enorm veel hollywoodcliché elementen erin. Ik bedoel van die standaard Amerikaanse huilmomenten uit films zoals ze ook in Titanic of The Green Mile zitten. Sommige mensen vinden dat mooi, maar ik wordt er niet goed van. Vooral als ze cliché worden gebracht. Ik hou van mooie films en niet dat. Uiteindelijk wilde ik de film voor een paar mooie scenes zoals de ontsnappingsplannen en het leven in het kamp, het rennende meisje over ijs of Harris die weer opstaat na de actie van Sturgess en een goede Ed Harris toch 3 sterren geven, maar helaas kon ik het niet na het absolute gedrocht van een einde te moeten aanschouwen. Zo mierzoet zie ik ze maar zelden en kon het bijna niet geloven dat ik dat zojuist had gezien

Helaas de film is het gewoon niet. Heb me prima meer dan 2 uur vermaakt, maar dat is dan ook het enige. Qua drama viel het erg tegen. Als je een avontuurlijk drama zoekt kijk dan bijvoorbeeld naar Tirza. Vele malen beter!

MFEO
Schitterende mooie goeie film. Zal wel 1 van de toppers van 2011 zijn. Aanrader!!!!
Denk dat die digitaal nog mooier zijn zijn ipv op 35mm.

Deze film is GEEN Amerikaanse versie van So Weit die Füße Tragen. Ander verhaal wel beide waargebeurd. En ook deze film is zeer goed.

avatar van mcdaktari
hahaha kun je zien hoe smaken verschillen, de 2 eerdere reakties. de een zegt de topper van 2011 en de andere vind hem tegen vallen.
We zullen wel zien wat het word als we hem zelf gezien hebben.

avatar van Djarune
Ja best wel raar inderdaad. Vooral als ik naar de prachtige top 10 van MFEO kijk. Ik blijf het echter een tegenvallende film vinden. En daarbij moet ik toegeven dat ik The Trumon Show ook eigenlijk niets vond. Dus misschien ligt Peter Weir mij gewoon niet zo.

avatar van mcdaktari
@Djarune dat ben ik met je eens dat vond ik nou ook niet zo'n geweldige film nee. Maar dat wil niet zeggen dat ik The Way Back ook niet goed zal vinden, maar dat laat ik TZT nog wel weten als ik hem ook zelf gezien heb.

avatar van TimZor
Vandaag gezien in de voorpremiere via National Geographic, en aan de hand van de beelden etc. weet je meteen waarom juist hun zo iets hebben georganiseerd. Acteerwerk was redelijk, en kon vooral wel genieten van Farrell als gestoorde Rus. Beelden waren over het algemeen mooi alleen duurde de film hier en daar een beetje te lang, en soms klopte het niet helemaal m.b.t. hoe de personen aan het aftakelen waren, maar bij de chinese muur liepen ze opeens weer blij en goed terwijl iedereen zo kapot was en bijna niet meer verder kon. Dat soort dingen waren vreemd het zelfde was soms fout met de make up dat ze bijv. het ene moment erger aan toe waren dan een scene verder Voor de rest een zeer degelijke film die zeker een ruime voldoende krijgt maar ook naar mijn idee zeker niet de topper voor 2011 zal gaan worden hoor

avatar van Donkerwoud
Ook gezien bij de voorpremière van National Geographic, De kracht van The Way Back ligt hem in de ogenschijnlijke eenvoud waarmee het de ontmenselijking symboliseert van de vroegere communistische regimes. Het begint als steengoed als we de diverse personages leren kennen en de rol die zij spelen in de gulag. Welke keuzes maken zij om te overleven? Laten ze vertrouwen en barmhartigheid toe boven het overlevingsinstinct van het individu?

Dan volgt de uiteindelijke ontsnapping en worden deze vraagstukken nog indringender als het nu echt een klein groepje mannen is geworden tegenover de magnifieke grootsheid van de natuur. Meer dan ooit wordt dan de mens blootgelegd in al zijn zwaktes en dierlijke instincten. Ik was echt overdonderd door de enorm krachtige scene waarin de overlevenden hongerig en op sterven na dood ontdekken dat een van hen is verscheurd door de wolven. Zij duiken vervolgens zelf op het lichaam en jagen ''de beesten''' weg. .Waarmee ze weer een stuk van hun menselijkheid lijken te verliezen. Er zitten meer van dat soort filmische staaltjes van bekwaamheid in waarmee Peter Weir een extreem invoelbare situatie schetst van ontberingen maar tegelijkertijd ook zijn karakters moreel onder de loep neemt.

Het acteerwerk is in handen van een redelijk onderhoudende Jim Sturgess (als in: hij past goed in zijn rol, maar schittert nergens) en een steengoede Ed Harris die de show meerdere malen wegkaapt van de andere acteurs. Colin Farrel heeft een heerlijke schurkenrol maar een met een zacht kantje, zoals hij ze altijd zo lekker tegenstrijdig neer weet te zetten. Ik ben ook te spreken over de kleine maar intense rol die de piepjonge Saoirse Ronan in het geheel speelt. Wat ik zelf erg kan waarderen is het weinig sentimentele in de rollen. De karakters worden geconfronteerd met de meest verschrikkelijke ervaringen, maar moeten het uiteindelijk als een man dragen en doorzetten.

De cinematografie is weergaloos. Door de manier van filmen weet het zowel de immense schoonheid van het landschap op te wekken, als het apocalyptische gevoel dat overal gevaar dreigt. Die combinatie werkt verrassend goed in de bioscoop en het bracht mij in momenten dat ik moest snakken naar adem, om even later juist te kunnen genieten van de meditatieve schoonheid die de karakters met inzichten en positieve ervaringen winnen op hun reis. Het scheelt dan ook dat zelfs gedurende de helse tragedie er plaats is gevonden voor hilarische en goed getimede grappen. Een beetje lucht tijdens het lijden.

Voor mij begint 2011 in ieder geval met een knaller.

avatar van JasonBourne
Misschien een nieuwe 7 years in Tibet-achtige film? Ik ga deze zeker kijken deze week. Storyline en het overweldigende landschap zagen er in de trailer in ieder geval al heel goed uit.

avatar van piiiti
gister in de sneak gekeken, was positief verrast door deze film...
was eerst al bang voor een documentaire toen ik Nat Geo op het scherm zag.
zeer boeiende film, normaal niet mijn ding.
derhalve een goeie score

avatar van SzJoowNiejCah
wauw

133 minuten, geen moment verveeld. zulk een pracht.
indrukwekkend. de karakters worden sterk vertolkt.
het gevoel van onmacht (openingsscène!) de vlucht, de drang naar vrijheid, de wilskracht en zijn doorzettingsvermogen, de verlossing (water!) vloeien van het scherm af.

oe wat een heeerlijk gevoel overvalt zelfs de kijker als het gezelschap aan de voet van de himalaya in het water ligt na de gruwelijke tocht door de woestijn

ik wil 'm nog een keer.
zelfs dat.
een dikke vette 4,5. hulde.

10 000 km verfilmen in maar 133 minuten. jammer had wel 3 uur mogen duren want nu gaan de kenners van het verhaal vast klagen dat niet alle scenes erin zitten snaptm

maar ik ga m wel kijken , ik heb nog een bios bon thuis liggen die gebruikt moet worden.
Conclusie, Ik ga dr met gemengde gevoelens heen en laat me hopelijk positief verassen.

Mr_White
De eerste film van Weir in zeven jaar, en na het overweldigende Master & Commander verlaat hij de oceaan als te overwinnen landschap voor een tocht van 10.000 km door het barre landschap van Siberië naar Indië. De beelden zijn prachtig en het acteerwerk uitstekend (Harris en Farrell doen het altijd goed bij mij, maar was na Atonement en The Lovely Bones wederom het meest onder de indruk van Saoirse Ronan) dus je denkt dat het niet mis kan gaan. Helaas laat de uitwerking toch wat te wensen over.

Zo weet ik niet of Weir op budget problemen stuitte of geforceerd werd om een film af te leveren van onder de tweeëneenhalf uur, maar het is bizar om te zien dat de tocht door de woestijn in bijna 30 tot misschien zelfs wel 40 minuten verteld wordt, maar de ontsnapping uit de Gulag in 30 seconden voorbij schiet en ze de Himalayas overgaan in een twee minuten durende montage. Sowieso is die hele ontsnapping een beetje vaag, je ziet amper wat van de uitvoering, Mark Strong's personage is weg en je krijgt een halfbakken scène die uitlegt dat Farrell's personage hem vermoord heeft en zijn spullen gestolen heeft. Het zit gewoon niet lekker, het gevoel dat er scènes ontbreken gaat maar niet weg en dat weerhoudt de film ervan om écht goed te zijn. Hopelijk krijgen we hier ooit nog eens een heel mooie Extended/Director's Cut van te zien.

avatar van rep_robert
Ben het eens met Mr_White.

The Way Back is een uiterst verzorgde film met gigantisch mooie plaatjes en her en der leuke visuele trucjes die Weir uit de hoed tovert. Toch mis je iets, een bepaald gevoel. Dat is namelijk dat de reis te makkelijk aan voelt.
Voorbeeld: Ze willen vis vangen. Ed Harris zijn personage maakt een vishaakje van prikkeldraad. Vervolgens zien we nooit hoe de vissen worden gevangen. Je ziet een soort van koe die in de modder vast zit en die de groep is lekker willen gaan verorberen. We zien helaas niet hoe ze het dier er uit halen. Het allergrootste gemakzucht is natuurlijk de ontsnapping zelf, die zie je helaas ook niet in beeld.

Je mist gewoon een hoop survival elementen die toch behoorlijk belangrijk zijn in zo'n barre toch van 6000 kilometer.

Toch is het eerste anderhalf uur behoorlijk sterk. De gevangenisleven komt rauw en zwaar over. Het eerste en tweede gedeelte van de reis komt behoorlijk zwaar en getrouw over. Het gegeven is leuk dat de mens niet de vijand is van de ontsnapte groep, maar de natuur zelf. Dit levert zware momenten op voor de groep en uiteindelijk ook slachtoffers. Het erg uitgebreide stuk in de woestijn komt behoorlijk claustrofobisch over en je voelt ook letterlijk wat ze meemaken.

Hierna lijkt het inderdaad wel zoals Mr_White zegt dat Weir in tijdnood komt. Het zwaarste gedeelte van de gehele reis, de trip over de Himalaya Gebergte wordt in hippe LOTR achtige geschoten. Dit allemaal binnen 5 minuutjes. Waar in het begin overal de tijd voor werd genomen wordt dit voor het zwaarste gedeelte van de reis niet gedaan.
Dit in combinatie met het gebrek aan echte survival momenten maken de film toch een klein beetje oppervlakkig. Als je the Way Back mag geloven kom je wel van Siberië tot India door gewoon te gaan lopen en een beetje geluk hebben met wat waterbronnen die je tegenkomt.

Toch kijkt de film prettig weg dankzij de eerder genoemde positieve punten en de erg sterke cast. Ijzersterke prestaties en Farrell als Rus is ook erg verrassend. Ook wordt er rustig de tijd genomen om de gedachtengang achter de personages te verkennen.

Helaas door gemakzuchtigheid geen topper, maar misschien dat zoals Mr_White ook alweer zegt, een nieuwe Cut van de film toch iets meer diepgang aan (het laatste gedeelte van) de reis zelf geeft.

avatar van Redlop
rep_robert schreef:

Dat had ik ook wel, plus dat de aanwezigheid van Saoirse Ronan niet pastte. In de zin van erbarmelijke omstandigheden, nauwelijks voedsel, kermend, ploeterend en dan zo'n blakend van gezondheid meisje ineens uit het niets. als ze sterft krijgt de film weer de kracht van de oorspronkelijke reis terug.

Los daarvan een topper, vooral de eerste 30 minuten. Niet te missen film. 4*

avatar van Montorsi
Ik zal me ook maar voegen bij eerdere recensies.

Wel weer eens fijn een goeie film in de bioscopen te zien, dat heeft wel een maandje of 2 geduurd, misschien dat ik daarom geneigd ben deze film het voordeel van de twijfel te gunnen, maar toch...

De tocht is indrukwekkend, de acteurs zijn erg sterk, de plaatjes fraai. Allemaal goed genoeg voor 3.5*. Maar inderdaad, er had meer ingezeten als de film niet op het ene moment hele sleutelscenes overslaat, maar op een gegeven moment toch langdradig begint te voelen. Kan dan inderdaad ook niet zeggen dat er erg goed is gesneden. Ook had ik zo mijn twijfels bij het Engels als lingua franca in het begin. Met de introductie van het personage van Harris werd dat allemaal wel opgevangen, maar een Pool en een Rus die Engels praten voelt toch niet helemaal logisch, te meer omdat (volgens mij) de ondervragingsscene in het begin nog in het Russisch was. Maargoed dat werd zoals gezegd al vrij snel uit de wereld geholpen, om er verder niet al te veel bij stil te staan.

Maar inderdaad, absoluut de moeite waard. Een verhaal wat het verdiend verteld te worden, en gewoon goed geregisseerd, al moet je ook niet verwachten een meesterwerk te gaan kijken.

3.5* dus.

avatar van evervaet
Ik had meer verwacht van deze film. Ik vond het ongeloofwaardig.

avatar van Redlop
evervaet schreef:
Ik vond het ongeloofwaardig.

Gebaseerd dus op een waargebeurd verhaal...

Teleurstellend

Ik vond het ook ongeloofwaardig de humor was wat mij betreft niet passend en/of veel te dik aangezet verder wordt eigenlijk alleen maar de uitputtende kant van de tocht in beeld gebracht,
ik heb geen enkel orgineel survivalskilletje gezien of wat dan ook.

Ook vond ik de rol van saoirse Ronan niks toevoegen en ongeloofwaardig aanvoelen, de tijd die ze daarin gestoken hebben hadden ze beter kunnen gebruiken om de trip door china wat beter in te vullen....

Kortom uit dit mooie verhaal en de prachtige natuur was veel en veel meer te halen erg jammer...

Montorsi schreef:

Was ik ook vergeten te vermelden, maar hier heb je gelijk. Van die Russiche en Poolse mensen die een beetje over barbwire e.d. praten. Nu moet je al eventjes 10 seconden nadenken wat prikkeldraad ook alweer in het Engels is, zij kwakken het eruit alsof ze een studie Engels hebben gevolgd

Kanisz
Prima vermaakt met deze film. Had de advertentie in National Geographic al gezien, en nu is het duidelijk waarom ze deze film aanraden. Geweldig mooie shots van de uitgestrekte natuur in Siberie en de Gobi woestijn.
Ik vond het fijn dat het niet direct met de tocht begint, zoals ik had verwacht na het lezen van de samenvatting hierboven.
Qua acteren vond ik vooral de rol van Colin Farrell als Valka geniaal, wat een karakter
De humor die af en toe aan de film werd toegevoegd door de 'funny man' vond ik een mooie afwisseling met de toch wel dramatische beelden van de uitputtende tocht.