The Bounty (1984)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Avontuur

geregisseerd door Roger Donaldson
met Mel Gibson, Anthony Hopkins en Laurence Olivier

William Bligh, een zeekapitein, stond in 1787 aan het roer van The Bounty tijdens een ruim 16.000 km lange reis vol gevaar, chaos en krankzinnigheid. Na 31 dagen strijd te hebben geleverd tegen hevige stormen en de niet aflatende wreedheid van kapiteit Bligh, kan de vermoeide bemanning eindelijk opgelucht voet aan wal zetten op een afgelegen eiland. Maar al snel wil hun tirannieke kapitein weer vertrekken en de radeloze mannen wenden zich tot eerste stuurman Fletcher Christian om hen te helpen het schip, desnoods met geweld, over te nemen.

avatar van lucdecoster
Fantastische film met 2 topacteurs : Gibson en Hopkins. Mooi avontuur en een genot om te zien op breedbeeld en de muziek tilde de film op een hoger niveau. Oh ja, waar hebben ze al die mooie, exotische vrouwen gevonden in deze film.

orbit
kappeuter schreef:
Welke Bounty vind jij het best?

Voor mij geen opgave, deze veruit superieur! Tevens misschien wel de meest ondergewaardeerde film ooit, of dan tenminste één daarvan..

avatar van Filmkriebel
Zeer goede remake

Ik vond dit echt wel een zeer goede film, wat puristen ook mogen beweren. Gibson is Brando niet en hij had op dat moment nog niks bewezen als acteur. Toch zet hij, (net als Hopkins) een sterke en intense prestatie neer, vooral wanneer hij de muiterij inzet. Zijn woede en tweestrijd komen mooi naar voor. Wat Hopkins betreft, die wordt letterlijk rood van woede wanneer hij Fryer vervangt door Christian na het mislukken van over de Cape Horn te varen en daarbij protest van Fryer krijgt. Opmerkelijk vond ik die psychologische evolutie tussen Hopkins en Gibson en hoe de beste vrienden de grootste vijanden worden onder druk van de hardvochtige discipline die Bligh hem wil opleggen. Voeg er dan nog het dromerige camerawerk van Ibbetson erbij en de muziek van Vangelis, en je hebt een topfilm. Merk ook nog een bijrolletje van Liam Neeson op als één van de scheepsjongens. Ik schaam me geen seconde om die film een 4,5 te geven na een vierde kijkbeurt.

avatar van Vascago
Prima film met een uitstekende cast en geweldige muziek van Vangelis.

Wat is volgens jullie de beste, het orgineel of 1 van de remakes?

Deze

orbit
Ik ook absoluut deze! Onovertroffen sfeer, kan het origineel niet aan tippen.

avatar van dionj
over het algemeen een zeer ondergewaardeerde en vergeten film, erg jammer: behalve hier op moviemeter, gelukkig.
Hij blijft elke keer dat ik hem zie weer boeiend.

avatar van Stephan
Bligh had gewoon gelijk...

Aardige remake. Acteren is ok, maar wint het niet van het origineel. Bligh wordt hier veel menselijker neergezet (en had misschien ook wel gewoon het gelijk aan zijn zijde), hoewel ik Laughton vele malen imponerender vind dan Hopkins, die het verder ook wel goed doet. Film heeft wat aardige nieuwe scenes die wel de moeite zijn. Toch vind ik de versie uit 1935 zo ongeveer gelijk aan deze als ik alle plussen en minnen hebben doorberekend. En dan wint die eerste het toch op oorspronkelijkheid. De beste is Red River (en die wordt hier vergeten) van Hawks.

Anthony Hopkins, Mel Gibson, Daniel Day-Lewis en Liam Neeson in één film! Dat zal nu zo snel niet meer gebeuren.

Verder een uitstekende en realistische herverfilming van het alom bekende verhaal over de muiterij. Niets vernieuwend dus, maar wel bijzonder goed uitgevoerd. Prachtige opnames zowel op het schip als op het eiland. Uitstekend acteerwerk en mooie muziek van Vangelis.

Het Bounty verhaal goed verteld, spannend, avontuurlijk uiteraard en ook heel mooie fotografie.
Niet te vergeten de uitstekende vertolkingen.

avatar van Jessen0wnt
Mooie film over de Engelse zeehandel met een bekende en goed op elkaar ingespeelde cast. Heb nooit zoveel met Gibson maar hier deed hij het aardig, hij speelt wat uitdagender en is niet zo vast geroest als arrogante held, in welke film dan ook, hier speelt hij juist een onzekere maar leidervolle jongeman die eigenlijk maar wat doet, om zijn liefde of de hoop naar iets beters met open armen te ontvangen (wat niet gaat zonder tegenslagen). Visueel is het een plaatje, vooral de beelden van het schip vond ik erg mooi en sfeervol eruit zien. Je krijgt echt een beeld van de tijd en mede dankzij deze beelden, krijg je een soort totaal beeld. Regie geeft de kijker veel bezinning en rust, wat fijn werkt. Hoewel het verreweg van een moeilijk plot is, en er gebeurt eigenlijk helemaal niet zo veel in, is het toch fijn en werkt het positief voor de speelduur. Prima filmpje wat het moet hebben van zijn sfeer, 3.5 ster

avatar van sofripa
Ellende op een boot...

Hopkins is duidelijk de beste acteur van het stel. In een overigens interessante verfilming. Vooral de dreiging naar het einde toe is zeer goed. Ook leuk: zoek Pitcairns island maar eens op, op Google Earth. Geeft veel achtergrond info nog los van het feit dat het er wel een beetje door zee omringt bij ligt..... . 3,5 sterren

ipman-99
"Any fool can steer a ship, sir. It's just knowing where to take it.." ...:T " !!!

Meeslepende Avonturenfilm (Heropfrissing) !!! "The Bounty" is een meeslepende avonturenfilm
doorspekt met drama. De cast is heerlijk in deze film, met name uiteraard Anthony Hopkins, Mel Gibson, Liam Neeson, Laurence Olivier en Daniel Day Lewis. Deze historische film laat zien hoe het zo ver is kunnen komen dat er muiterij plaatsvond op de bounty. Heerlijk sfeertje en prachtige locaties (zowel op het water als op die eilanden) ! De actie is vrijwel beperkt, maar is ook niet noodzakelijk bij dit soort genre-films ! Een genot om naar te kijken ..., laat dat duidelijk zijn !
P.s : Veel exotische vrouwen in de film die op zoek zijn naar hun kleermaker !

avatar van Geno
Leuke film om eens - ja 'eens' - gezien te hebben. Het verhaal is ietwat dun maar voldoende onderhoudend. De film leunt vooral op het onovertroffen acteren van Anthony Hopkins. Door hem is de film het aanzien, of althans het uitzien waard. Om eerlijk te zijn, Mel Gibson is aardig om zien, maar dan alleen om z'n uiterlijk; acteer-technisch niet veel bijzonders. Voor wie graag gewillige zongebruinde dames wil zien, komt zeker aan zijn trekken, maar ik vind 't weinig overtuigend gebracht..., sterker, 't kijkt lekker weg, maar dit kan echt niet meer...
Met een magere 3* is dit nog wel een voldoende te noemen dacht ik...

avatar van baspls
"Any fool can steer a ship, sir. It's just knowing where to take it."

Ontdekte deze film toen ik eens ging opzoeken in welke film het nummer 'Mutiny on the Bounty' van Vangelis nou hoorde. En ik moet zeggen ik heb er zeker geen spijt van.

Anthony Hopkins op zijn best. Zonder twijfel de beste vertolking van de verraden zeekapitein, zowel zijn zachtaardige als tirannieke kant weet Hopkins zeer goed te spelen. Mel Gibson is hier helemaal in zijn rol en is een keertje niet de dwarse actieheld maar een zeeman die zijn hard verliest aan Tahiti. Alsof dat nog niet genoeg was zijn ook Laurence Olivier, Daniel Day-Lewis en Liam Neeson van de partij. De cast speelt allemaal uitmuntend op elkaar in en is helemaal thuis in de rol.

De film is erg mooi opgenomen en de enigszins klassieke cinematografie vind zeer geslaagd. Vooral het schip op zee met een met wolken overgoten hemel is een schitterend aangezicht. Voor de film is de HMS Bounty op ware schaal nagemaakt met staal en hout. Ziet er precies uit als een echt 18e eeuws schip in volle glorie. Het schip was echt zeewaardig en is dat tot vandaag de dag nog steeds. In de omgeving van Nieuw-Zeeland word het gebruikt voor toerisme.

Geweldige muziek van Vangelis. Alleen de soundtrack maakt de film het kijken al waard. Een combinatie van heerlijke analoge 80s synthesizers, rustgevende piano melodieën en andere synthesizers. Vangelis op zijn best.

De effecten en stunts zijn bijzonder goed. In modernere zeevaart films kun je vaak duidelijk zeggen dat het schip gewoon een set is voor een greenscreen, het tij niets meer dan wat kunstenvliegwerk met een schuddende camera en het water niets meer dan CGI, maar in de jaren '80 ging men nog gewoon echt de zee op met een echt schip. En dat geeft een ongeëvenaard realistisch resultaat. De film is helemaal op locatie opgenomen in London en gebieden rond Nieuw-Zeeland en Tahiti.

The Bounty is een bijzonder goede film. Echt weer zo'n Dino DeLaurentiis-productie die gewoon met Oscar's bekroont had moeten worden maar in vergetelheid is geraakt. Vind het wel iets hebben hoe ze het verhaal vanuit een soort verleden-heden perspectief vertellen met Bligh die berecht word in London. Het mooie camerawerk, de geweldige muziek en goede cast zijn een erg goede combinatie. Bovendien klopt deze film helemaal met de feiten over de daadwerkelijke muiterij, in tegenstelling tot eerdere verfilmingen.

Aanrader.

avatar van AC1
AC1
De isolated score van de nieuwe Amerikaanse Blu-ray (limited to 3000 copies) zou gewoonweg mono zijn.

Aardige verfilming met een prachtige rol van Hopkins. De vertelstructuur, waarbij Bligh tussendoor gehoord wordt in de rechtszaal, haal zowel tempo als spanning uit de film. Daarnaast is het jammer dat de muiters veel te braaf worden neergezet en is de wisselwerking tussen Gibson en Hopkins vrij matig. Het verhaal is en blijft goed, ook na enkele verfilmingen, en de setting is sterk.

avatar van hkoster
de versie uit 1935 vind ik vele malen beter.

avatar van W.V.
Het is heel verleidelijk om deze film met de voorgangers ui 1963 en 1935 te vergelijken, niet doen, kom je bedrogen uit, van de drie is dit de mindere, terwijl alle ingrediënten aanwezig waren om juist van deze versie een klassieker te maken, aanwezig waren. Een geweldige cast, een verhaal welke iedereen kent, locaties zoals ze nog nooit zijn vertoond en een soundtrack om je vingers bij af te likken. Waarom lukt het dan niet om deze film naar grote hoogten te stuwen, dat ligt deels aan de regisseur, hij is te licht om dit klassieke verhaal op de juiste wijze in beeld te brengen. Hij heeft aardige films gemaakt, maar juist dit verhaal waarin de persoonlijke verhouding tussen twee mensen haarscherp in beeld moet worden gebracht, dat lukt hem niet. Ook Gibson was ( toen ) nog niet klaar voor een dergelijke zware rol, beter was het geweest dat Daniel Day Lewis zijn rol had gekregen, die had waarschijnlijker de rol van Christian wat meer ingetogen in beeld gebracht en met dat ingetogen bedoel ik de uitbarsting van Christian op het moment dat het schip wordt overgenomen, dan acteert Gibson als een volledig doorgedraaide idioot, Gibson heeft ook niet het beweeglijke en smalle gezicht welke geschikt zijn om de tweestrijd te laten weerspiegelen tussen plicht en vriendschap enerzijds en afschuw voor het handelen van zijn vriend Bligh en sympathie voor de bemanning anderzijds. Overduidelijk is dat Gibson in die periode werd gecast voor zijn looks en omdat hij na films als Mad Max 1 en 2 en Galipolli een publiekstrekker was geworden. Speelt hij slecht, nee dat ook weer niet, maar hij overtuigde op sommige momenten niet. Hopkins is duidelijk wel thuis in zijn rol en laat ook in deze rol weer zien dat hij een acterende duizendpoot is. Maar de film kent ook prachtige dingen zoals de opnames, fabelachtig, maar het sterkst is de soundtrack, in een woord subliem, dat maakte ook dat ik de film toch drie sterren geef.