The Bounty (1984)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Avontuur

geregisseerd door Roger Donaldson
met Mel Gibson, Anthony Hopkins en Laurence Olivier

William Bligh, een zeekapitein, stond in 1787 aan het roer van The Bounty tijdens een ruim 16.000 km lange reis vol gevaar, chaos en krankzinnigheid. Na 31 dagen strijd te hebben geleverd tegen hevige stormen en de niet aflatende wreedheid van kapitein Bligh, kan de vermoeide bemanning eindelijk opgelucht voet aan wal zetten op een afgelegen eiland. Maar al snel wil hun tirannieke kapitein weer vertrekken en de radeloze mannen wenden zich tot eerste stuurman Fletcher Christian om hen te helpen het schip, desnoods met geweld, over te nemen.

Geweldig!

Lol, ik zou Mel Gibson op het eerste gezicht niet herkent hebben zo jong ziet hij er hier uit !

Eva
HEERLIJK!

neo (crew)
ondanks dat ik de franse versie heb gekeken snapte ik alles zo'n beetje.alleen jammer dat ik nu de 'kracht van hopkins stem niet heb kunnen horen.erg boeiende film met indrukwekkend acteerwerk van hopkins,gibson en neeson.wederom een score van vangelis voor een film over ontdekkingsreizen.4 sterren

avatar van sn@ke
Ik was niet echt weg van deze film. Deze avonturenfilm was vaak saai en dat kan dit genre natuurlijk best missen. Mel Gibson en Anthony Hopkins spelen echter wel goed maar dat redt de film niet. Zeer spijtig, de film had veel beter kunnen zijn. 2,5*

avatar van speedy23
Dit 'waar' gebeurde verhaal inspireerde reeds een handvol filmmakers. Door de filmpers werd The Bounty uit 1984 evenwel gezien als de meest fascinerende en historisch accurate versie. Het eerste wat opvalt is de indrukwekkende cast. Men heeft enkele ronkende namen bijeen gebracht om de sleutelfiguren gestalte te geven. Aan het trio steracteurs Mel Gibson, Anthony Hopkins, Laurence Olivier en Edward Fox werden de toen nog vrijwel onbekende Daniel Day-Lewis en Liam Neeson toegevoegd, zodat we vandaag worden geconfronteerd met zes Hollywood-toppers in één film die elkaar gelukkig niet van het doek spelen. Regisseur Roger Donaldson maakte gebruik van alle mogelijkheden van het grote witte doek om zijn film zo indrukwekkend mogelijk te maken. Nadeel is dat deze prent op het kleine scherm ietwat van zijn furore verliest. De schitterende fotografie wordt ondersteund door een originele soundtrack ondertekend Vangelis. The Bounty was kandidaat voor een Gouden Palm in '84, maar werd bij de uitreiking van de Oscarnimonaties over het hoofd gezien. In tegenstelling van de versies uit '35 (met Clark Gable en Charles Laughton) en '62 (met Marlon Brando) die ruim bedeeld werden. De eerste kreeg indertijd zelfs de Oscar voor beste film...

avatar van Wolkenmeter
Ook niet vergeten dat de film gebaseerd is op het script dat Robert Bolt (Lawrence of Arabia en Dr. Zhivago) in samenwerking met David Lean had geschreven. Lean zou namelijk een tweedelige film maken rond de muiterij, maar dat project raakte in extremis niet gefinancierd.

avatar van jassonn
Goede film,heb me prima vermaakt.4*

avatar van Mc
Mc
Geweldige Film, vooral Anthony Hopkins speelt erg goed!!.

**** 1/2

avatar van Jorick
Een erg mooie en boeiende film

Heb genoten van deze film.

Sterke avonturenfilm met mooie en geloofwaardige rollen van zowel Gibson en Hopkins.
Alles klopt in deze film.
Tot aan de prachtige soundtrack toe.

avatar van 606
prachtig gewoon heb me helemaal vermaakt en is erg geloofwaardig.
sterke rollen.

5 sterren

Waku schreef:
Alles klopt in deze film.
Tot aan de prachtige soundtrack toe.

helemaal mee eens, alleen 4* van mij.

het stukje dat die man op dat eiland achter wordt gelaten en dan vervolgens door die stam met stenen op z'n hoofd wordt geslagen blijft in m'n hoofd geprint

orbit
Prachtige film! Indrukwekkende rollen van Gibson en Hopkins en de soundtrack van Vangelis

avatar van BugsB
Heb hem daarnet gekeken, en vond het een hele goeie film, met mooie karakters van zowel Mel Gibson als Anthony Hopkins. Hij bleef me boeien tot het eind en vind hem zeer zeker de moeite waard om hem later nog eens te zien.

avatar van Carl
Goede film, prachtige shots.
De editie van de jaren '60 is uniek, maar het spel van Hopkins en Gibson, en de grotere historische accuraatheid, brengt deze editie in zijn totaliteit op gelijke hoogte met de beide eerdere.

avatar van film-gek
prachtige film, mooie shots van Tahiti en haar bewoners, hun cultuur wordt goed neergezet. Zowel Gibson als Hopkins en de rest van de acteurs acteren super goed. Deze is beter als de versie uit 1962

avatar van Timecop
Goede film, goed acteerwerk van Hopkins, Gibson en Neeson. Film blijft ook echt boeien. Zou mooi zijn als er weer eens een keer een remake van gemaakt wordt. Een 3,0.

avatar van fluidvirgo
Na alle lofuitingen die deze versie van de beroemde muiterij ten deel viel ben ik 'm toch maar eens gaan bekijken. Ik had vooraf al mijn bedenkingen over de casting van Gibson als Fletcher Christian en dat gevoel werd helaas bevestigd na het zien van de film. Ik vond Gibson, hoewel hij zijn best doet, niet eens in de buurt komen van Marlon Brando in de versie uit de jaren '60.
De enige positieve noot die de film meekrijgt is te danken aan de rol van Hopkins. Zijn portrettering van de wrede Bligh is hard maar hij blijft te allen tijde menselijk. Er zit ook meer diepgang in zijn karakter dan in voorgaande delen. De soundtrack van Vangelis kende ik al lang en deze blijft prachtig, maar ik vind het voor deze film ongepast.
Deze film mag misschien een betere reconstructie geven van de historische feiten, maar afgezien hiervan stelt ie mij teleur.

avatar van Dutchero
Ik heb deze film bekeken en vond hem eigenlijk tegenvallen. Hopkins speelde goed, maar Gibson viel me een beetje tegen. Net als de SE, die waren af en toe erg slecht, meestal matig.
Bij de meeste films is de muziek niet opvallend, in sommige gevallen voegt het echt iets toe (pianist, en de sergio leone films bijv) maar het stoort me zelden. Bij deze film stoorde het me echter wel, want het was rare muziek op rare momenten - over het algemeen erg matig.
Het verhaal is al zo vaak verteld, maar is wel interessant.
Alles bij elkaar vond ik het niet erg om naar te kijken, maar gewoon matig. --->2.5*

PS: Die Bligh is wel hard, maar zo wreed als hij in dit stukje hierboven wordt beschreven kwam hij niet op mij over

avatar van film-gek
rare muziek?? man de muziek in deze film is gewoon perfect. Vangelis is een genie

avatar van Dutchero
film-gek schreef:

Tja over smaak valt niet te twisten

avatar van Thorak
speedy23 schreef:
Aan het trio steracteurs Mel Gibson, Anthony Hopkins, Laurence Olivier en Edward Fox ...

avatar van jordybeukeboom
Ik vind de andere Bounty's boeiender. Deze is ook nog wel okay, maar op de een of andere manier mist hij iets. Ook vind ik Mel Gibson niet heel overtuigend, hij krijgt in het begin ook wel erg weinig tekst, om dan opeens juist helemaal in the picture te worden gezet. Daarbij vind de ik meeste bijfiguren weinig interessant, met uitzondering van Neeson. Sowieso krijgen de karakters erg weinig diepte, in de andere Bounty's was dat beter gedaan en voelde ik veel meer mee met de personages.

In vergelijking met de andere Bounty's is Hopkins hier eigenlijk behoorlijk mild voor de bemanning. Het enige wat ze hem kunnen aanrekenen is dat hij ze lang rond Kaap Hoop probeerde te sturen, en dat op de terugreis opnieuw wilde doen.

Welke Bounty vind jij het best?

avatar van Mochizuki Rokuro
Ook al wordt er mij niks gevraagd, toch even mijn mening

Ik vind deze Bounty de beste, gevolgd door die uit 1935. Die uit 1962 vond ik écht hopeloos.

avatar van jordybeukeboom
Ik heb de andere twee allebei op 3,5 staan

avatar van vale46
Deze versie is voor mij de beste, mede door de uitstekende muziek van Vangelis, zeer goed gemaakt voor deze film.

De andere versies heb ik ook gezien, die zijn van een andere tijd, gemaakt voor die tijd.
Van alle 3 heb ik genoten, maar deze met Mel Gibson en Anthony Hopkins is de absolute topper van het triootje.
Een van mijn favo's, de "Closing Theme" mogen ze bij mij draaien bij het afscheid van mijn muiterij in deze wereld