Alive (1993)

Alternatieve titel: Alive: The Miracle of the Andes

Avontuur / Drama

geregisseerd door Frank Marshall (I)
met Ethan Hawke, Vincent Spano en Josh Hamilton

Op vrijdag de dertiende 1972 verongelukt een vliegtuig met aan boord een jong rugbyteam boven het Andes-gebergte op de grens van Argentinië en Chili. De 27 passagiers die de ramp overleven wachten acht dagen lang in de vrieskou op hulp van buitenaf. Al gauw is het eten op en moeten de overlevenden overgaan op kannibalisme om in leven te blijven.

avatar van Fisico
Alive heb ik vroeger ook al een paar keer gezien en deze is me steeds bijgebleven. Zeer aangrijpende film over een gecrasht vliegtuig in het Andesgebergte. Probeer het je maar eens in te beelden: 70 dagen in barre weersomstandigheden met weinig hoop om om gered te worden, moeten afrekenen met honger en diverse weersfenomenen, ... bikkelhard drama op dat vlak, vooral het punt dat men beslist (en effectief overgaat) tot het eten van mensenvlees.

De film doet je beseffen hoe nietig de mens kan zijn in de woeste natuur. De landschappen van het Andesgebergte zijn uiteraard schitterend. De acteerprestaties zijn behoorlijk. De wil om te overleven, het sprankeltje hoop dat elkeen blijft hebben om door te zetten, de onenigheden onderling, ... het komt allemaal aan bod in de film zonder echt in overdrive te gaan. De film verveelt nooit, maar blijft wel boeiend om naar te kijken. Ik werd alvast meegezogen in het verhaal. Kon de film nog beter uitgediept worden? Wellicht wel, maar dan wordt het wel een hele lange zit. Soms kan de verbeelding ook een kracht zijn. Ik twijfel tussen een 3,5* en 4,0*.

Het enige waarmee ik een beetje moeite heb (of waarvan ik geen idee heb) is hoe de mensen er na 70 dagen koude nog voorkomen. Dit viel best mee in de film. Als ik de vergelijking mag maken met de loopgraven uit WOI kan ik alvast zeggen dat wekenlang zonder warm voedsel je gewoon als mens fysisch als mentaal kapot maakt. Nu, het is een waargebeurd verhaal, de mensen hebben het gehaald: ongelooflijk hoe een mens op instinct en overlevingsdrang dingen kan verwezenlijken die niemand voor mogelijk acht.

avatar van Banjo
Volgens mij heb ik deze al gezien.. maar er zijn meer films met dit zelfde verhaal he...
Komen hier ook wolven in voor?.
Ik zal hem toch maar even opnemen..

avatar van Alathir
Sterke aangrijpende film en hoewel ik kan begrijpen dat sommigen dit aan de saaie kant vinden, vond ik het heel realistisch gebracht. Echt geromantiseerd hoe dan? Het einde misschien, maar ook het einde is subliem. Het ongeloof, het besef dat je na 70 dagen eindelijk gered wordt van dit gruwelijke (over)leven, de blijdschap. Al deze gevoelens kwamen ook op mij over, ik leefde enorm met hun mee en dat is hetgeen ik toch het meest van een film verlang.

Ik vond Alive nergens saai maar eerder een boeiende survivalfilm, misschien niet met de nodige actie die vele Hollywoodfanaten gewoon zijn, maar daar gaat deze film totaal niet over! De personages leer je al snel goed kennen, zeker degene die er echt toe doen. Op een gegeven moment maken zelfs agnostici de ommekeer en beginnen ook zij mee te bidden om gered te worden. De film zit ook nog eens vol met menselijke vindingrijkheid om het toch maar te overleven. Ethan Hawke speelt hier misschien wel 1 van de beste rollen van zijn leven, wat een ongelooflijk doorzettingsvermogen stelt zijn personage aan de dag. Dit leidt dan ook tot een hartverwarmend einde, gelukkig maar. 4.5*

(verwijderd)
Alive duurt best lang en kent hier en daar wat saaie stukken. Hierdoor is er wel tijd voor karakterontwikkeling, wat de film erg ten goede komt. Je begint steeds meer mee te leven en het einde geeft een fijn en mooi gevoel.

Het acteerwerk is sterk en ook het audiovisuele aspect blijft niet ondergesneeuwd in dit drama.

Indrukmakende film die je natuurlijk met dergelijk ruw, realistisch gegeven met een naar gevoel opzadelt maar anderzijds toch bewondering afdwingt om het over de gans duur spannend te houden. Ook oog voor het magistrale landschap en zeer zeker degelijk acteerwerk.

avatar van knusse stoel
Nu en dan niet smakelijk deze film maar begrijpelijk vanuit het standpunt dat een mens alles doet om te overleven, ook jij en ik! Waargebeurd verhaal met een waardering van een 7,1 op IMDb en van ons een 7!

avatar van richiedoom
Na het kijken van de film ben ik verbaasd over de overwegend positieve reacties hier.
Een zeer ernstige gebeurtenis die om zeep wordt geholpen door vreselijke overacting. Geen moment heb ik de ernst van de situatie gevoeld, terwijl het verhaal natuurlijk wel zeer ernstig was. De tenenkrommende dialogen en expressies van de acteurs werkten bij mij eerder op de lachspieren.

Hier had wat mij betreft zo veel meer uit gehaald kunnen worden, jammer!

avatar van Zwolle84
richiedoom schreef:

Hier had wat mij betreft zo veel meer uit gehaald kunnen worden, jammer!

Dit, plus de special effects. Dit was geloof ik de eerste keer dat ik heb gelachen om een vliegtuigcrash. Lijkt Bassie & Adriaan wel.

avatar van IH88
“My name is Federico Aranda, and I will return.”

Prima film over een Uruguayaans rugbyteam dat door een vliegtuigongeluk moet zien te overleven in het Andesgebergte. De beelden van de besneeuwde bergtoppen zijn fenomenaal, en ook de personages worden allemaal goed uitgewerkt. Iedereen gaat anders om met de gruwelijke omstandigheden, en dat wordt allemaal goed geacteerd door acteurs als Hawke, Spano, Hamilton en Meoli. De overlevenden gaan zo ver dat ze op een gegeven moment mensenvlees moeten eten, en hun uiteindelijke redding na 71 dagen komt dan ook voor de kijker als een bevrijding.

avatar van Lakte
Wauw deze film vroeger erg graag al eens zien maar kon hem helaas nergens vinden omdat de DVD zeldzaam en out of print was, laats een Netflix account van een vriendin gekregen en daar stond de film op en ook nog eens in HD!

Vond het een hele goede film! Onvoorstelbaar dat dit in het echt is gebeurd vooral dat ze van de overleden medepassagiers moesten eten om te overleven.

Was wel een typische jaren 90 film, ookal speelde het verhaal zich af in 1972 voor mij oogde de film toch jaren 90.

Geef 4*

Matig.

Als kind maakte deze film best indruk, maar toen was ik ook nog best jong. Vooral het verhaal zelf klonk toen érg sterk, zeker wanneer er nog wat kannibalisme aan te pas komt. Dat sprak wel aan toen, zelf als zat het dan verpakt in drama eerder dan horror.

Zoveel jaren later blijft er beduidend minder over van deze film. De crash van het vliegtuigje oogt best knullig, het acteerwerk is zeker niet van iedereen even goed en ondanks de mooie setting weet de film visueel toch niet altijd even goed te overtuigen. Na verloop van tijd wordt het ook best repetitief, maar dat ligt ook deels aan het bronverhaal natuurlijk.

Het blijft verder wel een redelijk attractief verhaal en de oplopende bodycount zorgt er voor dat je nooit echt zeker weet wie het gaat overleven (al geeft de invulling van de acteurs wel een beetje weg natuurlijk). Einde is een beetje afgeraffeld, maar na dik 2 uur kon ik daar wel vrede mee nemen. Geen verkeerde film, maar er ligt duidelijk wat stof op. Maar voor een keertje, zo'n 25 jaar later, best goed te doen.