Alive (1993)

Alternatieve titel: Alive: The Miracle of the Andes

Avontuur / Drama

geregisseerd door Frank Marshall (I)
met Ethan Hawke, Vincent Spano en Josh Hamilton

Op vrijdag de dertiende 1972 verongelukt een vliegtuig met aan boord een jong rugbyteam boven het Andes-gebergte op de grens van Argentinië en Chili. De 27 passagiers die de ramp overleven wachten acht dagen lang in de vrieskou op hulp van buitenaf. Al gauw is het eten op en moeten de overlevenden overgaan op kannibalisme om in leven te blijven.

avatar van Fisico
Alive heb ik vroeger ook al een paar keer gezien en deze is me steeds bijgebleven. Zeer aangrijpende film over een gecrasht vliegtuig in het Andesgebergte. Probeer het je maar eens in te beelden: 70 dagen in barre weersomstandigheden met weinig hoop om om gered te worden, moeten afrekenen met honger en diverse weersfenomenen, ... bikkelhard drama op dat vlak, vooral het punt dat men beslist (en effectief overgaat) tot het eten van mensenvlees.

De film doet je beseffen hoe nietig de mens kan zijn in de woeste natuur. De landschappen van het Andesgebergte zijn uiteraard schitterend. De acteerprestaties zijn behoorlijk. De wil om te overleven, het sprankeltje hoop dat elkeen blijft hebben om door te zetten, de onenigheden onderling, ... het komt allemaal aan bod in de film zonder echt in overdrive te gaan. De film verveelt nooit, maar blijft wel boeiend om naar te kijken. Ik werd alvast meegezogen in het verhaal. Kon de film nog beter uitgediept worden? Wellicht wel, maar dan wordt het wel een hele lange zit. Soms kan de verbeelding ook een kracht zijn. Ik twijfel tussen een 3,5* en 4,0*.

Het enige waarmee ik een beetje moeite heb (of waarvan ik geen idee heb) is hoe de mensen er na 70 dagen koude nog voorkomen. Dit viel best mee in de film. Als ik de vergelijking mag maken met de loopgraven uit WOI kan ik alvast zeggen dat wekenlang zonder warm voedsel je gewoon als mens fysisch als mentaal kapot maakt. Nu, het is een waargebeurd verhaal, de mensen hebben het gehaald: ongelooflijk hoe een mens op instinct en overlevingsdrang dingen kan verwezenlijken die niemand voor mogelijk acht.

avatar van Banjo
Volgens mij heb ik deze al gezien.. maar er zijn meer films met dit zelfde verhaal he...
Komen hier ook wolven in voor?.
Ik zal hem toch maar even opnemen..

avatar van Alathir
Sterke aangrijpende film en hoewel ik kan begrijpen dat sommigen dit aan de saaie kant vinden, vond ik het heel realistisch gebracht. Echt geromantiseerd hoe dan? Het einde misschien, maar ook het einde is subliem. Het ongeloof, het besef dat je na 70 dagen eindelijk gered wordt van dit gruwelijke (over)leven, de blijdschap. Al deze gevoelens kwamen ook op mij over, ik leefde enorm met hun mee en dat is hetgeen ik toch het meest van een film verlang.

Ik vond Alive nergens saai maar eerder een boeiende survivalfilm, misschien niet met de nodige actie die vele Hollywoodfanaten gewoon zijn, maar daar gaat deze film totaal niet over! De personages leer je al snel goed kennen, zeker degene die er echt toe doen. Op een gegeven moment maken zelfs agnostici de ommekeer en beginnen ook zij mee te bidden om gered te worden. De film zit ook nog eens vol met menselijke vindingrijkheid om het toch maar te overleven. Ethan Hawke speelt hier misschien wel 1 van de beste rollen van zijn leven, wat een ongelooflijk doorzettingsvermogen stelt zijn personage aan de dag. Dit leidt dan ook tot een hartverwarmend einde, gelukkig maar. 4.5*

(verwijderd)
Alive duurt best lang en kent hier en daar wat saaie stukken. Hierdoor is er wel tijd voor karakterontwikkeling, wat de film erg ten goede komt. Je begint steeds meer mee te leven en het einde geeft een fijn en mooi gevoel.

Het acteerwerk is sterk en ook het audiovisuele aspect blijft niet ondergesneeuwd in dit drama.

Indrukmakende film die je natuurlijk met dergelijk ruw, realistisch gegeven met een naar gevoel opzadelt maar anderzijds toch bewondering afdwingt om het over de gans duur spannend te houden. Ook oog voor het magistrale landschap en zeer zeker degelijk acteerwerk.

avatar van knusse stoel
Nu en dan niet smakelijk deze film maar begrijpelijk vanuit het standpunt dat een mens alles doet om te overleven, ook jij en ik! Waargebeurd verhaal met een waardering van een 7,1 op IMDb en van ons een 7!