ad

Geregisseerd door: Frank Marshall

Met onder meer: Ethan Hawke, Vincent Spano en Josh Hamilton

Releasedatum: 15 januari 1993

Over Alive

"The triumph of the human spirit"

Op vrijdag de dertiende 1972 verongelukt een vliegtuig met aan boord een jong rugbyteam boven het Andes-gebergte op de grens van Argentinië en Chili. De 27 passagiers die de ramp overleven wachten acht dagen lang in de vrieskou op hulp van buitenaf. Al gauw is het eten op en moeten de overlevenden overgaan op kannibalisme om in leven te blijven.

imageimageimageimageimage

Lilliana Methol

Bobby François

avatar van MNV2

MNV2

Op het einde blijken ze nog niet aan de groene vallei te zijn maar zien ze niets anders dan bergen maar ze besluiten om toch nog de hele afstand over die laatste bergkam af te lopen (waarvan ze dachten dat het nog zeker 50 mijl wandelen zou zijn) en dus niet terug te keren naar wat leek op een weg. Wanneer ze daar aankomen merken ze watervalletjes op naar beneden en krijg je een groene vallei te zien met sparren en een groot meer. In de volgende scène krijg je dan terug het vliegtuigwrak te zien en zie je hoe de overlevenden naar buiten rennen wanneer ze helikopters horen, in de helikopters bevinden zich de drie personen die de hele weg naar de groene vallei afgewandeld hebben. Dus voor al die overlevenden is het nog goed afgelopen..

avatar van Dutch Ownage

Dutch Ownage

• 1986 stemmen

oke bedankt. Een echt Hollywoodeinde dus, voorspelbaar helaas pindakaas.

avatar van MNV2

MNV2

Het blijft natuurlijk een waargebeurd verhaal waardoor ik het niet zo erg vond dat het einde weeral van Hollywoodniveau is.

avatar van matthieu1204

matthieu1204

ik heb de film ook al meerder keren gezien , maar ondanks dat het ik het een goeie film vond, met een wel te verwachten einde, kan het niet tippen aan het boek. in het boek, lees je echt wat er gebeurt bijvoorbeeld tussen de terugtocht en de redding van de andere, en wat er in het ziekenhuis gebeurden en hoe de mensen tegen ze aan keken om wat ze gedaan hadden om te overleven...

dus voor iedereen die het boek niet gelezen heeft.. gewoon doen

83Utreg!

Ik ga het boek ook maar eens lezen. Wat een bijzonder verhaal is dit toch. Ik heb deze film jaren geleden een keer gezien, en was toen zeer onder de indruk, nu weer. Hoewel ik het begin een beetje vond tegenvallen, met name de crash, en ik moest een beetje wennen aan een aantal acteurs. Maar op den duur zat ik er in. Ongeveer waar het canibalisme begint, werd het steeds indrukwekkender, en worden ook de dialogen steeds beter. Ongetwijfeld zijn er technisch gezien wel dingen op deze film aan te merken, maar het verhaal komt toch duidelijk over.

Een bijzonder staaltje menselijke overlevingskracht. Prachtig einde ook, het hoort bij deze film. Je voelt gewoon de ontlading als ze gered worden.

avatar van juhnzun

juhnzun

volslagen mislukt om een aangrijpende drama tezijn

veelst te vrolijke boel

ook zag men er wel erg fit en gelikt uit na 60 dagen in de genoemde omstandigheden

avatar van erik neuteboom

erik neuteboom

Bijzonder meeslepende en realistische film die goed laat zien wat een drama deze mensen hebben meegemaakt, voor welke dilemma's ze stonden en hoe sterk de mens kan zijn in zijn wil om te overleven. Ik vond het vooral indrukwekkend om te zien hoe bar de omstandigheden waren en hoe hulpelozer de situatie steeds meer werd, men trok daar keiharde conclusies uit om te overleven en dat krijgt nog een extra dimensie omdat het een waargebeurd verhaal is. Het slot is erg emotioneel en bijzonder fraai in beeld gebracht, dit is zonder meer een aanrader.

avatar van RonMathijs

RonMathijs

Goede meeslepende film, in mijn ogen echter niet geheel realistisch. Het feit dat ze zo makkelijk met dierbaren overledenen omgaan (vooral de eerste) vind ik raar. Echter kun je het nooit weten hoe mensen reageren in zo'n situatie omdat niemand deze ervaring heeft gehad.

Ik vond hem op het laatste ook een beetje langdradig worden.

De cast vond ik wel goed, vooral de combinatie van verschillende soorten acteurs.

avatar van Skylar_Malfoy

Skylar_Malfoy

Wat een baggerfilm. Slecht acteerwerk, niet realistisch, overdramtische filmmuziek, saai, teleurstellend einde...

Het kan nog slechter, maar ik vond het verschrikkelijk.

avatar van TheThirdMark

TheThirdMark

Skylar_Malfoy schreef:

Het kan nog slechter, maar ik vond het verschrikkelijk.

Niet realistisch? Waargebeurd verhaal...

avatar van Galantje0012

Galantje0012

Eerst en vooral wil ik zeker niet het (waargebeurde) verhaal afbreken.

Maar deze film wist me niet bekoren.

De waargebeurde feiten zijn werkelijk zo verschrikkelijk, maar de film leek mij met momenten nogal emotieloos, helaas.

Ook het acteerwerk was op sommige momenten nogal zwak.

Het begin met John Malkovich als verteller tot en met de crash vond ik dan weer zeer sterk.

avatar van joostus

joostus

Een heel bijzonder, indrukwekkend en aangrijpend waar gebeurd verhaal. Maar ik ben meer onder de indruk van het verhaal dan van de film. De karakters, de film opzichzelf vond ik vaak nog al wat emotieloos..

Maar bijvoorbeeld een aantal heel bijzondere en mooie momenten mis ik in deze film.. Dat zijn de belangrijkste momenten (na de redding met de helicopters). En dan heb ik het bijvoorbeeld over het moment dat de 2 jogens die naar de groene vallei trekken mensen tegen komen en het hele verhaal gaan uitleggen.. Dat moet een inmes bijzonder moment zijn wat heel veel kracht zou hebben in een film. Daarnaast het moment dat de groep weer terug in de bewonde wereld komt met alle media aandacht en al, en weer terug bij familie enzovoort... dat zijn zulke krachtige momenten.

Ik vind het doodzonde dat die momenten niet in de film zitten.

Ik twijfel tussen 2,5 en 3 sterren.. Dan rond ik het toch af naar boven.

avatar van joostus

joostus

Dutch Ownage schreef:

oke bedankt. Een echt Hollywoodeinde dus, voorspelbaar helaas pindakaas.

Zulke reacties zie ik toch vaak bij films met waargebeurde verhalen.. En zulke reacties vind ik werkelijk waar de meest belachelijk domste reacties die je je maar kan bedenken..

Het is ene waargebeurd verhaal! Dan eindigt het zo als het gebeurt is! Ze kunne de film moeilijk heel diep triest en dramatisch laten eindigen..

En als je bedenkt dat een heleboel momenten nog niet eens in deze film zitten waardoor het einde nog meer 'hollywood' zou zijn valt het allemaal zeker wel mee.

avatar van m1chel

m1chel

• 1948 berichten

Ja waargebeurd, het zal in grote lijnen zo gegaan zijn. Er bestaat geen enkel waargebeurd verhaal dat ook echt precies verfilmd word zoals het gebeurd is. Het blijft film en het blijft Hollywood. Alles is gewoon geromantiseerd. Maar om nou ruim 2 uur naar een berg sneeuw te gaan kijken waar bijna niks in gebeurd gaat mij gewoon te ver.

movie-edje

niet zo best.

de karakters in deze overlevings-drama worden op een bepaalde manier niet goed uitgewerkt.

beetje irritant allemaal eigenlijk.

het rommelt alle kanten op,

en.............sneeuw..............veel sneeuw!

het is waar gebeurt, maar hoe ik deze film op het witte doek heb gezien,

kwam het allemaal maar ongeloofwaardig over.

avatar van shrink

shrink

Redelijke film. Het is meer een TV film, zoals je die wel vaker ziet over waargebeurde verhalen. Leuk om een keer te zien, maar voor de rest niets speciaals. Trouwens de making of is wel heel interessant. Daar komen de overlevenden ruim aan het woord.

avatar van MizKriz

MizKriz

Goede film.

Goed geacteerd ook.

Waargebeurd en kei goed nagedaan.

Heb er geen woorden voor, perfect gedaan,

ondanks toch een 3,5 van score,

omdat vliegtuig crashes me niet echt aanspreken,

maar deze was toch wel een uitzondering.

avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

m1chel schreef:

Nee er gebeurt inderdaad bijna niks. Een groep mensen strand op 4000 meter hoogte waar niets groeit en niets leeft, en is op elkaar aangewezen om te overleven. Ze krijgen te maken met zuurstofgebrek, hoogteziekte, honger, paniek, en lawines. Ze zetten expedities op touw, en moeten mensenvlees eten voor protaine. Vervolgen gaan 2 man 9 dagen lang een van de meest onvoorstelbare bergtochten ooit aan, en redden de overgebleven slachtoffers. Ja dat kan je wel afdoen als ''bijna niets'' inderdaad.

Nu even serieus, het is een van de meest opmerkelijke overlevingsverhalen aller tijde, waar de menselijke geest bewijst over extreem veel veerkracht te beschikken, al is de situatie nog zo uitzichtloos.

Een film die overigens gemaakt is in samenwerking en met instemming van de betrokkenen. Dus dat hollywood-geromantiseerd gaat ook niet op.

avatar van m1chel

m1chel

• 1948 berichten

Nou er gebeurd gewoon helemaal niks, dodelijk saai. Ik heb hem destijd in de bioscoop gezien, in een sneak preview, maar mijn grote God wat was dat saai zeg. Voor een poosje terug weer eens de kans gegeven, maar het bleef even saai in mijn ogen. Het verhaal is inderdaad opmerkelijk, maar er zijn genoeg opmerkelijke waargebeurde verhalen, maar ik ken er weinig die zo gigantisch saai zijn als deze. En geloof jij maar dat het niet geromantiseerd is hoor, van mij mag je.

avatar van gert_r

gert_r

Vandaag op de kop af veertig jaar geleden vertrok het rampvliegtuig, een Fokker Fairchild Hiller FH-227, uit Montevideo, Uruguay. Vanwege het slechte weer werd er overnacht in Mendoza, Argentinie; de crash vond op 13 oktober 1972 plaats. De film lijkt mij een aardig adequate weergave van het gebeurde, en van de problemen en dilemma’s waar de overlevenden voor kwamen te staan. De op de dvd meegeleverde documentaire annex making-of, van drie kwartier, waarin een flink aantal van de overlevenden aan het woord komen, is minstens even interessant.

Overigens had ik de tocht die Parrado en Canessa ondernamen om de bewoonde wereld te bereiken graag wat uitgebreider in beeld gebracht gezien, maar dat zou waarschijnlijk een te lange film hebben opgeleverd, en bovendien konden de opnamen nu natuurlijk mooi beperkt blijven tot één locatie (de Canadese Rockies).

avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

m1chel schreef:

Dus er gebeurt niets maar toch is het geromantiseerd, dat spreekt zichzelf nogal tegen. Nul plus nul is nog steeds nul namelijk. Je zou hooguit kunnen zeggen dat het voor jou niet genoeg geromantiseerd is, omdat indrukwekkende echte gebeurtenissen op jou dus totaal geen indruk maken. Zaken die ik in mijn vorige bericht al benoemde en die voor iedereen op zichzelf al indruk maken. Zelfs een kind wat het liefst simpele actie en achtervolgingen ziet, vind dit een bijzonder verhaal. Dit staat algemeen bekend als misschien wel het meest bijzondere overlevingsverhaal aller tijden. De film is uiteraard een beperkte weergave (zoals altijd) maar in grote lijnen precies kloppend. Dus mocht je dit allemaal maar saai en dom vinden zou ik de fout bij mezelf zoeken en niet bij de film, of het verhaal zelf.

avatar van Loepsaal

Loepsaal

Humor, je zit op een hoge koude berg en je klimt...omhoog!

Nee, een beter idee, laten we het staartstuk zoeken, daar...omhoog.

Dit wordt niks, het dal in, omhoog.

We kunnen beter afdalen, eerst wachten op slecht weer.

*shots van KLIMMENDE mannen in slecht weer terwijl 70 dagen de zon volop scheen*

de cameraman had zijn buik vol en in drie minuten was het geregeld, afdalen, verteller Malko plaatst ijzeren kruis bij overledenen.. op top van de berg. echt, helemaal bovenop de berg.

avatar van Kisje

Kisje

Alive

Ik weet dat ik als kind erg onder de indruk was van deze film, ik wist dat deze gebaseerd is op waargebeurde feiten en omdat de survivors zich moesten wenden tot het eten van mensenvlees.

Nu jaren later heb ik hem nog eens herbekeken. Er zijn enkele zaken waar ik me nogal aan stoorde. Bijv.: de scène waarin het vliegtuig crasht. Ik heb dit (klopt hout af ) nog nooit meegemaakt maar ik denk nu echt wel dat ik de longen uit mijn lijf zou gillen. De personen op het vliegtuig bleven precies zo rustig en kalm. Ook toen het vliegtuig gecrasht was, vond ik dat deze personen precies deden alsof ze hun broek eens moesten afvegen omdat het precies niet zoveel voorstelde. Dit kan natuurlijk ook zijn omdat ze in shocktoestand verkeerden maar toch.

Ik heb de reactie hierboven nog ergens gelezen en daar ging ik met akkoord, nl.: de staat van de mensen na 70 dagen in die omstandigheden. De mensen zagen er best nog wel oké uit. Misschien iets te goed. Nog een scène die me onwaarschijnlijk leek wanneer de 3 mannen op zoek gingen naar de staart van het vliegtuig en hierdoor een nacht bij -30/-40 graden in slecht uitgerustte kledij, buiten moesten verblijven en na amper een uurtje weer helemaal de oude waren

Wat me wel aanspreekt aan de film is dat men toch wel probeert een beeld te vormen van alle personen aan boord, zodat je kennis maakt met hun allen. Het einde van de film is ook mooi, je houdt in je achterhoofd dat dit echt gebeurd is en je hoopt tijdens de film ook echt dat ze hulp krijgen.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Deze film is me van in mijn kinderjaren altijd bijgebleven.En nu net nog eens gezien.Blijf het een goede film vinden.

avatar van Decec

Decec

Een goede Actie/Avontuur/Dramafilm...

Prima verhaal...

Een waargebeurd verhaal...

Prachtig bergomgeving (sneeuw)...

Super mooi HD kwaliteit...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur Ethan Hawke...

Prima achtergrond geluid/muziek

(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van missl

missl

Interessante verhaallijn en vooral omdat het waargebeurde feiten aanhaalt. Wat een verschrikking mocht je toch in deze situatie terecht komen. De film duurt wat langer en je leert de slachtoffers kennen en de relatie tussen deze mensen. De crash zag er niet bijzonder uit en ik vind het knap dat de makers er toch een spannende / avontuurlijke film van hebben gemaakt, aangezien er niet veel gebeurd.

avatar van RuudC

RuudC

Een film die me altijd bijgebleven is. Als kind heb ik deze ooit op tv gezien en het overlevingsverhaal van deze mensen vond ik ongelooflijk interessant. De crash is erg indrukwekkend, maar het overleven doet er niet voor onder. Alive is wat dat betreft een sterk geschoten film die de ontberingen goed laat zien en erg inzet op karakterontwikkelingen. Geen idee hoe het verhaal echt verlopen is, maar dit ziet er zeer realistisch uit. Alive is een erg emotionele film, omdat enkele personen als zodanig komen te overlijden. Erg tragisch, al zal het vast meer Hollywood dan werkelijkheid zijn. Daarnaast zijn er veel goede scenes, zoals wanneer een vliegtuig overvliegt, de lawine etc. Er is veel aandacht voor de reacties: de hoop, de wanhoop, de angst, de ongeloof. Alive is een overlevingsverhaal van een ongebruikelijke orde. Wat mij betreft een stuk interessanter dan al die survivalprogramma’s op Discovery Channel.

avatar van Johnnie Walked

Johnnie Walked

Deze film staat nog steeds op mijn netvlies gebrand, 1ste keer gezien +- 20 jaar geleden in bioscoop, als klein jongetje..maar waauw wat een indruk, nu nog steeds, na een 10 tal keer de film te herzien blijft het één van lievelingsfilms. Het waargebeurde, het zoeken naar oplossingen van overlevenden, de drang om niet op te geven, ook al schuwt men mensenvlees niet...de kameraadschap..het oerinstinct van overleven...waauw!! Dergelijke drama kon mij nog nooit op die manier bekoren!

avatar van Master Blaster

Master Blaster

goede film!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

70 dagen in deze barre omstandigheden overleven... het is om koud van te krijgen. Het is knap gefilmd in ieder geval, en de ellende die deze mensen moesten doormaken, gaat door merg en been. Alsof een vliegtuigcrash nog niet genoeg is, worden ze ook nog genoodzaakt om mensenvlees te eten en krijgen ze nog eens een lawine over zich heen . Veel emoties... Een straf verhaal waar je nog wat te weten komt over de menselijke overlevingsdrang, het doorzettingsvermogen en de kracht van hoop. In dergelijke situaties wordt je je ongetwijfeld weer bewust van de broosheid van het menselijk bestaan.