Open Range (2003)

Actie / Western

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Robert Duvall en Annette Bening

Het is 1883. De voormalige gunfighter Charley Waite werkt, evenals de 16-jarige Spanjaard Button en de kok Mose, nu als veedrijver voor Boss Spearman, de oude leider die met een kudde vee door het land trekt. Wanneer het viertal op een dag met hun vee langs het stadje Harmonville komt en deze voor aankopen aandoen, worden ze bedreigd door de corrupte sheriff Poole, die op de loonlijst staat van de invloedrijke grootgrondbezitter Denton Baxter. Baxter moet niets hebben van veedrijvers. Wanneer Mose gedood wordt en Button zwaar gewond raakt door de handlangers van Baxter, worden Spearman en Waite gedwongen om actie te ondernemen. Het wordt complex, wanneer Waite verliefd wordt op Sue Barlow, de attractieve zus van de plaatselijke arts.

avatar van mr rumson
Deze western nu al verschillende keren gezien en ik blijf het een prachtige western vinden.
Ook al komt deze western uit 2003 en je zou het een moderne western kunnen noemen .
Maar wie verwacht dat dit een zelfde soort western is als 3:10 to Yuma (2007) die zal bedrogen uitkomen.
Dit is een type western zoals er velen werden gemaakt in de jaren 40 en 50.
Een western die rustig zijn verhaal vertelt met hier en daar wat romantiek erin en op het einde een gunfight.
Ik begrijp dat sommige mensen de film te traag of te zoetsappig vinden.
Maar ik zie dit zelf niet als een probleem zolang de film maar blijft boeien.
Boeiend vond ik de film zeker met zijn meeslepende verhaal van rechtvaardigheid.
Ook de prachtige vergezichten die veelvuldig te zien zijn is een lust voor het oog.
Annette Bening die voor de romantische noot zorgde vond ik schitterend in haar rol als de zus van de dokter.
Robert Duvall die een oude cowboy speelt is briljant.
Kevin Costner die een meer ingetogen rol heeft en alleen maar iets zegt als het de moeite waard is om wat te zeggen doet voor mij niet onder aan Duvall.
Mooi is het dan ook om te zien hoe deze twee door de jaren heen een band met elkaar op hebben gebouwd. En ondanks dat ieder nog zijn geheimen heeft vertrouwen ze elkaar blind en begrijpen ze elkaar door en door zonder dat ze er te veel woorden aan vuil maken.
Voor mij dan ook een dik verdiende 4,5 ster.

Wraakfilm voor het hele gezin. Eenvoudige goudeerlijke cowboys wordt onrecht aangedaan en natuurlijk hebben zij recht op wraak. OK, er zijn wat complicaties aangaande het verleden en wat romantiek, maar onvoldoende om deze ellenlange sentimentele film te rechtvaardigen.

avatar van Antonev
Vreemd dat deze langs me heen gegaan is! Ik kwam hem tegen op de plank met films die ik nog eens moet bekijken! Het grappige is dat ik me niet kon herinneren dat ik deze ooit aangeschaft had! Vanavond maar eens aanschouwen, ben de laatste tijd sowieso wel in de Western mood.

avatar van Rogyros
mr rumson schreef:
Dit is een type western zoals er velen werden gemaakt in de jaren 40 en 50.
Ik begrijp dat sommige mensen de film te traag of te zoetsappig vinden.
Maar ik zie dit zelf niet als een probleem zolang de film maar blijft boeien.
Robert Duvall die een oude cowboy speelt is briljant.
Voor mij dan ook een dik verdiende 4,5 ster.

Dit is precies hoe ik over deze westen denk. Als hij op is en ik kom er met zappen langs, dan blijf ik hangen. Zoals ook gisteren. Ik kan hem elke keer weer zien en heeft daarom ook een plaatsje in mijn top tien.

avatar van Brix
Yep !

avatar van des1
Het is al zo vaak gedaan, zeker bij Westerns: eerbare, hardwerkende luitjes stuiten op een stelletje dat uit naam van de locale veeboer het locale dorp in zijn greep houdt... Des te meer draait het dan om de invulling. Robert Duvall heeft al zo vaak een soortgelijke taaie ouwe vent moeten neerzetten. Herinner je je de uitstekende serie Lonesome Dove. Costner's bijna contemplatieve manier van acteren leent zich bij uitstek voor Westerns. Sterk koppel die twee. Prima acteerwerk. Annette Bening topt het mooi af als nog niet zo ouwe vrijster dat ze zo'n "stille, edoch diepe wateren" Costner ziet zitten. Wat doet Michael Gambon als Baxter een mooie ..... scene. Met zo'n bekkie waarvan je zegt: opgeruimd staat netjes.

avatar van mr rumson
Rogyros fijn om te lezen dat jij deze western ook kunt waarderen

avatar van Rickyman
Een typische Costner-film, een aardig langdradig en sentimenteel drama,
maar ook te soft en te clean voor een western. Een beetje zoals "House on the Prairie".
Mij is geleerd dat het Wilde Westen een stoffige en rauwe harde tijd was en daar was geen tijd voor gehuil en gezwijmel.
Costner's stijltje is ook niet echt mijn meest favoriete.

Ik ben het daar wel mee eens. Zag hem ook onlangs en op enkele scenes na, viel het me tegen. Kan niet in de schaduw van Dances with Wolves staan.

avatar van trebremmit
Lijkt me sterk dat het in het hele westen stoffig was.
Vind de beschrijving van Rickyman van een western ook meer van toepassing op een spaghetti dan op een Amerikaanse western.

avatar van Geno
Ik ga mijn waardering eens verlagen; ik kan met de beste wil niet meer bedenken waar die film nu over ging... er is me niets bijgebleven... geen verhaallijn, geen acteur, geen moment.... niets. Voor mij toch een belangrijk gegeven om de waarde van een film te wegen; beklijft het ook op langere termijn. Nou deze dus niet.

Van 2.5 * naar 1.5 *

avatar van Rickyman
@Trebremmit, bij wijze van dan..
Het regende weliswaar overmatig, maar hier was nergens een vuiltje te bekennen, alles netjes gestofzuigd, kapsels keurig geknipt en geschoren, strak in het pak, en dergelijke. Het zag er voor mij te gelikt uit.
Ben ook opgegroeid in een tijd dat je het enkel moest doen met westerns als Once upon.., The Good the Bad.., A few dollars.., My name is... etc etc..
Bijvoorbeeld een recentere Bone Tomahawk gaf wat dat betreft een meer realistischer beeld.

avatar van trebremmit
Het speelt zich ook niet af in een stoffig gebied, is zelfs opgenomen in Canada.
Als je alleen spaghetti westerns kent dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat dat realistisch is maar dat zijn ze juist niet, dan komt deze film meer in de buurt.
Het is ook een film die veel aan de klassieke Amerikaanse western doet denken, zoek maar eens de recensie van Roger Ebert op, die kan het wel mooi verwoorden.

avatar van Capablanca
Aardig vermaak, maar te sentimenteel en voorspelbaar om ook maar enigszins boven de middelmaat uit te stijgen.

avatar van mjk87
Best aardig. Onthaastingsfilm een beetje. Niet alles is even boeiend, maar dat kabbelende tempo past prima, met mooie shots van de Amerikaanse natuur en een prima sfeer uit die tijd. De aankleding is daarnaast een pluspunt, dat een beetje rauw realisme geeft waarvan je wel wil geloven dat het er in die tijd allemaal echt zo uit zag. Het is voor mij een collage van losse scènes, de één boeiender dan de ander, maar als geheel goed te kijken. De prima shoot out op het eind is typerend. Begint goed, maar gaat te lang door waardoor het dan weer begint te slepen. Leuk eens gezien te hebben, maar geen tweede keer. 3,0*.

avatar van Arapaho85
Deze film is een prachtige ode aan de jaren ’50 westerns! Zéér van genoten.

Verstandig van Costner om Robert Duvall de hoofdrol te geven en zichzelf wat meer op de achtergrond te houden.

avatar van Pazmaster
Western/drama, met de nadruk op drama, met een zeer traag verhaal en zeer weinig actie. Er wordt mee gewacht tot het eind, maar het einde maakt een hoop goed. Toch had een beetje meer actie niet misstaan. Verder wordt er goed gespeeld en ziet het er prima uit.

Uitstekende film over een paar veedrijvers die niet bepaald welkom zijn als ze aankomen in een klein stadje. Deze ouderwets aandoende western bevat genoeg drama, romantiek en aktie. Een rustig tempo en een aantal prachtige plaatjes van het majestueuze landschap. Mooi neergezette personages en bovenal perfect samenspel van Robert Duvall en Kevin Costner.

avatar van ArnoldusK
Oef wat is dit cheesy. Veel te veel dialoog en veel te veel opzichtige hints "verstopt" in die gesprekken en de personages. Het wordt vervolgens in de eerste paar minuten al zeer voorspelbaar. Vervolgens wordt er ook nog eens een extra set strijkers bovenop gegooid bij iedere emotionele of spannende scène. Gooi daar óók nog een liefdesplot tussen dat dunner is dan een a4'tje en een tranentrekkende scène over het redden van een hond in een regenbui en ik stop met kijken. Bedankt Kevin.

avatar van trebremmit
De poster doet me wel wat denken aan het einde van Man of the West van Anthony Mann.

Deze vind ik trouwens ook erg mooi. Open Range

Mooie film, cinematografisch volop geslaagd en met uitstekend dialoogwerk tussen de twee hoofdrolspelers waarbij inzake acteren mijn voorkeur gaat naar "boss" Robert Duvall.
Niet bepaald een western naar klassieke normen met veel gedraaf en geblaf, maar het slot is op zijn minst "hevig", terwijl hierbij de romantiek zielig uit de toon valt.

avatar van Boneka
Deze film stond al lang op mijn verlanglijstje. Ik wilde hem tenminste zien op blu ray. Dat was een beetje het probleem, want hij was er gewoonweg niet. Gek genoeg was ie wel gemaakt in Duitsland en Frankrijk dus ik wist niet precies wat ik kreeg. Heb gekozen voor de Duitse versie die een prachtige cover heeft en gelukkig is ondertiteld in het Engels met een Engelse soundtrack. Positief is ook het beeld, ziet er mooi sfeervol uit. De muziek soundtrack vind ik echter teveel naar voren komen, wat ook geldt voor de dialogen. Het meest storend zijn alle bijgeluiden die je continue hoort. Geluid an sich is wel goed. De ondertiteling is ook een beetje een vreemde. Het wordt soms iets anders vertaald en in een aantal gevallen is ie te vroeg of iets te laat. Maar goed er valt mee te leven.

De film dan. Robert Duval speelt een gedegen rol (minder dan in Broken Trail), maar goed genoeg voor een puike acteerprestatie. En zo soft vind ik hem niet in deze film. Weliswaar is het een trage film, hij weet precies de jongen te raken in de harde wereld van het wilde westen. Ook de oud militair Kevin Costner een doorgewinterde cowboy die als het moet zijn schietijzer snel weet te pakken. Als een soort vaderfiguur weet Robert hem enigszins in te dammen.

Zoals gezegd is Open Range redelijk traag, maar niet vervelend. We zien en horen genoeg. De omgeving ziet er schitterend uit en het geheel kabbelt zich lekker voort zeker voor deze western. Het verhaal plot mag dan simpel zijn echt saai wordt ie nooit. Valt me wel op dat het wel erg lang regent en onweert. Het beslaat een groot gedeelte van deze film.

De shotguns vinden we zoals zo vaak in het eind van deze film. Opvallend is dat hij best lang gerekt is. Ongeveer 45 minuten inclusief het romannetje van Kevin. Hoe dan ook Open Range is een langgerekte fijne western als had ik iets meer Open Range willen zien. Het ging tenslotte om de koeien en die zagen we maar weinig

Film 3.5
Beeld 4
Geluid 4 (behalve het omgevingsgeluid)
Extra's 3.5