A Perfect World (1993)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Clint Eastwood
met Kevin Costner, Clint Eastwood en Laura Dern

Butch Haynes ontsnapt samen met zijn celgenoot. Door diens toedoen is hij genoodzaakt een gijzelaar mee te nemen, een jongen uit een gelovige familie, die zijn vader nooit gekend heeft. De autoriteiten van Texas willen voorkomen dat hij de grens overgaat. Als eerste spoor in hun achtervolging vinden ze het lijk van de celmaat. Ondertussen vormen Butch en de jongen een band.

avatar van KillingFields
Fisico schreef:
De film lijkt wat verouderd waarbij de "moderne" caravan met alle snufjes vandaag de dag weinig indruk maakt.

Lijkt me logisch als de film zich afspeelt in ~1962, ten tijde van president Kennedy..

avatar van Lovelyboy
'Hells bells, no shells!'

Ik weet niet hoe vaak ik deze film al gezien heb maar tegenvallen doet hij nooit, hij boeit altijd weer.

Een prachtig en rustig opgebouwd drama met een goed verhaal waarin verschillende emoties en thematieken voorbij komen. Het begint eigenlijk al bij de combinatie van Pugh en Haynes wat zowel tot hilarische als stuitende momenten leid. De chemie/wisselwerking en de discussies die er zo en dan tussen de twee ontstaan zoals wanneer hij nutteloos aan het rond schieten is en kogels verspilt is geweldig. Beide hebben elkaar overigens nodig om als karakter te ontstaan, Keith Szarabajka zet in die zin de perfecte losgeslagen en onberekenbare crimineel neer waardoor Butch, wellicht Costner zijn beste rol ooit, kan uitblinken als de 'eerlijke', behoorlijke slimme crimineel die toch nog wel enig gevoel van rechtvaardigheid lijkt te hebben. Waar Pugh zelfs lichtelijke de neiging lijkt te hebben het kind te willen misbruiken is het andermaal voor Butch niet moeilijk te noemen de good guy in het geheel te zijn en zich juist te ontfermen over het kind en het kind zelfs de keuze te laten mee te gaan of niet. Puur voor de discussie en de oneindigheid vind ik het bijna jammer dat er al zo snel afscheid genomen word van Terry Pugh, maar wellicht was het toch op het juiste moment zodat de band tussen Butch en Phillip op gang komt.

Leuke scenes volgen zoals de vreselijk schijnheilige en veel te vriendelijke verkoopsters bij Friendly's, de strijd van Sally Gerber tegen het Texas Rangers 'mannen' bolwerk, en andere ontroerende moment zoals Philip op de auto en de trick or treat scene. Andermaal wordt de groeiende band van de twee benadrukt en lijken goed en kwaad te vervagen en lijkt de jongen hoe jong hij ook is aan het opgedrongen keurslijf van moeders te kunnen ontsnappen en bovenal een vaderfiguur te hebben gevonden. Laat we zeggen dat de jongen de tijd van zijn leven beleeft met de bijzonder charismatische Butch. Op het einde, de situatie met Mack en zijn gezin, blijkt waarom Butch een crimineel is of zich in ieder geval niet in de hand lijkt te kunnen houden wanneer hij iets ziet of gebeurt waar hij het niet mee eens is. Zo is de harde hand waarmee kinderen zo nu en dan benaderd worden een behoorlijk gevoelig punt. 'You have to earn there trust.' De scene met de gebonden Mack en de Creoolse muziek op de achtergrond is bijna ongemakkelijk te noemen.

Het einde beklijft, emotioneert en prikkelt tegelijk. Met zijn onderhandelingen richting Phillip zijn moeder over onder andere de achtbaan en suikerspin probeert Butch toch in ieder geval een fractie van 'a perfect world' voor Phillip te realiseren.

Prachtig drama, mooie film, één van de beste films die ik ken.

avatar van Bubblez
Lovelyboy schreef:
'Hells bells, no shells!'

Prachtig drama, mooie film, één van de beste films die ik ken.

Bij mij ook een speciaal plekje, ik moet hem weer eens zien!

avatar van Alathir
Een samenwerking tussen Costner en Eastwood, wel dat wou ik wel eens zien. Het is een rustig drama over een crimineel die in feite een kind ontvoerd en er dan een speciale band mee opbouwt. Deze film zou op school vertoond kunnen worden als zijnde een mooi voorbeeld van het Stockholm-syndroom. Heel memorabele scènes zijn er misschien niet maar door de eenvoud is het wel een goede film. Dit keer vrij weinig Clint in de film, het is dus vooral Costner en de kleine "Buzz" die de show stelen.

Misschien niet de beste film die Eastwood heeft gemaakt, maar ook deze is zeker de moeite om eens gezien te hebben. De titel spreekt echter te weinig aan om deze film tot een echte klassieker te maken.