A Perfect World (1993)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Clint Eastwood
met Kevin Costner, Clint Eastwood en Laura Dern

Butch Haynes ontsnapt samen met zijn celgenoot. Door diens toedoen is hij genoodzaakt een gijzelaar mee te nemen, een jongen uit een gelovige familie, die zijn vader nooit gekend heeft. De autoriteiten van Texas willen voorkomen dat hij de grens overgaat. Als eerste spoor in hun achtervolging vinden ze het lijk van de celmaat. Ondertussen vormen Butch en de jongen een band.

avatar van Spetie
Clint Eastwood levert meestal wel fijne films af, en A Perfect World hoort gelukkig ook tot die categorie.

Kevin Costner levert hier een prima rol af, als de behoorlijk onvoorspelbare gangster Butch Haines, die ondanks zijn sympathieke voorkomen op sommige momenten ook erg gevaarlijk kan zijn. De band, die hij opbouwt met het jongetje die hij ontvoert, is een van de belangrijkste redenen dat deze film goed werkt. Eigenlijk is deze film gewoonweg een soort van verkapte roadmovie, waarbij de ontvoerder en het slachtoffer elkaar gaandeweg steeds beter leren kennen. De regie is fijn en Eastwood chroomt niet om de film ook af en toe te voorzien van mooie plaatjes.

Eastwood zelf heeft ook nog een aardige rol. Hij is verantwoordelijk voor de achtervolging op Haines en moet daar samen met Laura Dern en nog enkele anderen voor zorgen. Dat levert trouwens ook nog een erg humoristische scène op, waarbij Eastwood, Dern en de rest, in een soort van camper tijdens een achtervolging van de weg raken. Dat moment was wel erg komisch. Verder is de film vooral op drama gericht en kent een ontzettend sterke scène. Het moment waarbij Haines een zwarte familie gijzelt, terwijl een onheilspellend klinkende plaat wordt gedraaid is echt van grote klasse. De film is als geheel verder behoorlijk goed, waarbij het einde ietwat sentimenteel is, maar op zich prima aansluit bij de rest van de film.

Kortom wederom een behoorlijk goede Eastwood.

Onderhoudend drama, maar Clint Eastwood heeft als regisseur wel betere films gemaakt.
De film kent een aantal mooie scenes, maar zakt te vaak weg om voortdurend te kunnen boeien. Vooral het einde maakt niettemin indruk.
Een van de weinige films, waarin Kevin Costner als acteur een behoorlijk niveau haalt. De rol van Laura Dern lijkt er aan de (lange) haren min of meer bijgesleept te zijn.
Al met al geen slechte film, maar geen topper.

avatar van Nohands
Klassieker en een meesterwerk van Clint Eastwood, heb deze film nu voor de derde keer zitten kijken en hij blijft gewoon steengoed, kevin Costner in zijn beste rol ooit en Clint ook op zijn best als acteur en regiseur!!! Een MUST SEE AND HAVE!!!

En dat kleine ventje speelt ook SUPER, op het eind met tranen in mijn ogen gezeten.......

Bedachtzame, melancholieke, subtiele, melodramatische en intelligent gemaakte achtervolgingsfilm. Clint Eastwood slaagde er opnieuw in een film te maken die je raakt. De relatie tussen de ontvoerder en de jongen vormen het hart van deze gedetailleerde karakterschets, waarin grenzen tussen goed en kwaad vervagen. Spannende en gejaagde actiescènes worden afgewisseld met psychologische teergevoeligheid, gevoel en diepe emoties. De regisseur tovert ons mooie landschapsbeelden van Texas voor, de cast is ijzersterk en de muziek zorgt voor het jaren zestig gevoel.

Prima film voor een avondje bankhangen. Goede cast uitgekozen

avatar van sofripa
BBarbie schreef:
Al met al geen slechte film, maar geen topper.

Zo is het maar net. Te lang geleden voor een eigen review maar dit komt gevoelsmatig het best in de buurt.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien, dus tijd om eens her te bekijken. Dit keer is de film me weer niet tegengevallen. Ondanks dat het tempo eigenlijk niet zo hoog ligt, weet de film toch te boeien tot het einde. Mede door de uitstekende acteerprestaties van Kevin en het jongetje.
Het gebeurt niet vaak dat ze de slechterik zo sympathiek maken, dat je toch voor hem supportert, maar in deze film slagen ze er wel in.
'k blijf het dus een erg goeie film vinden, die zeker het (her)bekijken waard is.

Aan deze film bewaar ik goede herinneringen. Ik weet nog dat ik ontzettend moest huilen toen Costner dood ging. De drama is me ook het meest bijgebleven en daarnaast de band tussen Costner en het jongetje. Prachtig, ontroerend drama!

Net als in eerdere reacties; ik heb zo'n goeie herinnering aan deze film dat ik het daar maar bij laat. Dus die sterren zijn voor wat mij is bijgebleven.....ik vond Kevin Costner toen ook nog te gek. Ach ja, 1993.....

orbit
Prachtige thriller inderdaad, met Costner nu eens in een interessante rol, waar eigenlijk de hele film ook om draait in dit geval. Eastwood is meer tot een bijrolletje aangewezen, evenals de rest. Ook dat jongetje is erg goed.

avatar van wendyvortex
Aangename Americana die qua stijl een beetje doet denken aan The Shawshank Redemption.
Regisseur Clint Eastwood vermijdt de val van te sentimenteel en zowel Kevin Costner als het jongetje spelen erg goed.
Enige minpuntje is de mede-ontsnapper van Costner die waarschijnlijk een straf uitzat wegens over-acting, maar die wordt gelukkig vroeg in de film gedumpt.
Erg mooi camerawerk en fijne soundtrack.

avatar van WB
WB
Na 19 jaar (pfff, wat een tijd) eens herzien. Erg goede film, met een overtuigende Costner, heerlijk norse Eastwood in een soort van bijrol, en vooral dat ventje speelde erg goed. De film en het sfeertje bleven luchtig.

Laks
Alweer een geweldige Eastwood-film. Leuke thriller met een goed verhaal, Costner die het erg goed doet en een mooie band weet op te bouwen met de jongen, en natuurlijk een zeer mooi, tragisch einde. 4*

Twee tegenspelers die hun rol goed spelen, een handvol fraaie decors en opnamelocaties, een aantal dialogen die meer dan de moeite waard zijn, Clint die voldoende 'gevoel' in zijn film legt op welke manier dan ook en het geven van een dikke voldoende is nog slechts een formaliteit.

avatar van Bibelonseberg
Goeie film en prachtige decor (begin jaren zestig) waartegen deze film zich afspeeld.

avatar van Jack Sparrow
Sfeervolle road movie. Mooi rol van Costner. Knap script met een emotioneel einde. Tussen scènes met o.a. Eastwood zijn geestig gedaan. Mooie cinematografie ook.

avatar van Crook
Chillende road movie, lang niet gezien, misschien wel 15 jaar geleden voor het laatst. Toch heeft blijkbaar elke scene toen veel indruk gemaakt, want ik wist nog bijna alles. Mooie setting, goed verhaal, en puik acteerwerk van zowel Costner als het jongetje.

Het in de jaren zestig afspelende A perfect World is een drama met de allure (weidse landschappen, een sheriff die jacht maakt op een outlaw) van een moderne western. Niet verwonderlijk dus dat de regie in handen rust van Clint Eastwood, die zelf de bijrol van Texaanse politieman voor zijn rekening neemt. De hoofdrol is echter weggelegd voor Kevin Costner, die als ontsnapte crimineel op de vlucht moet voor eerdergenoemde. Hij gijzelt onderweg een zevenjarig jongetje dat hem na verloop van tijd begint te bewonderen. De vriendschapsrelatie tussen de twee wordt nu het hoofdonderwerp van de film, die verrassend genoeg zijn gevoelige kant toont. Het ontroerende einde wordt echter veel te lang uitgesponnen, maar neemt niet weg dat de film een uiterst geslaagde evocatie is van de verloren kindertijd.

avatar van DragQueen
Eastwood levert hier een zeer onderhoudend, en vakkundig gemaakt drama mee af. Alles is prima in beeld gebracht, en het verhaal steekt sterk in elkaar. Ook het acteerwerk van de cast is overtuigend, en met de nodige inleving gebracht. Verder is het genieten van de mooie settings, en de goed gebrachte sfeer. 3,5 Ster.

avatar van StevenMighty
Knappe film en een goed verhaal.
Ik hou wel van de combinatie stoer ruig type en het brave jongetje. Stof voor vele leuke momenten.

Kevin Costner vind ik dan ook erg goed hier in. Ik kan me enkel een Don Johnson inbeelden die het evengoed of beter doet.

Verder een nostalgische jaren '60 sfeer, Texaanse cowboy mentaliteit en mooie landschappen.

4 sterren

avatar van mcdaktari
De laatste tijd ben ik allemaal oudere films aan het herkijken en zo ook "A Perfect World".
Clint Eastwood heeft toch een aardig lijstje met hele beste films zowel geregisseerd en geacteerd. Persoonlijk zie ik zijn oudere westerns het liefst maar films als deze mag ik ook graag zien.
Kevin Costner heb ik altijd al graag in films gezien maar deze rol is vind ik toch wel zijn beste tot nu toe. Ik heb deze films destijds 3,5 ster gestemd, maar bij nader inzien verdiend deze i.m.o toch wel meer, al was het alleen al voor de prachtige rol van Kevin Costner.

avatar van VforVictor
Wel een leuke film, af en toe een beetje langdradig maar het spel tussen Costner en het jongetje houdt het interessant. 3 sterren.

Sympathiek filmpje over een ontsnapte bandiet en de bandvorming met zijn jeugdige gijzelaar. De roadtrip en de vermakelijke avonturen die op het pad van Costner en het jongetje komen, staan helaas in schril contrast met de portrettering van de politie-eenheid die deze mannen moet opsporen. Waar de synergie tussen Costner en het jochie nog wel origineel te noemen is, is de clichematige afbeelding (Clint als de provinciaalse hardliner, een gestudeerde, overambitieuze stagaire en een gladde, ongewenste FBI-agent incluis zonnebril) van degenen die de klopjacht leiden jammerlijk.

Hetzelfde geldt voor de contrastering tussen de toch niet zo gecorrumpeerde Haynes en zijn vunzige celgenoot. Helaas kiest Eastwood ook met het einde voor de voorspelbare, melodramatische weg, waardoor de quotering blijft steken op 3 strerren. Toch moet gezegd worden dat het prettige, kneuterige sfeertje tot op zekere hoogte aanstekelijk is.

avatar van dvdfreak123
Genoten van deze a perfect world. Eastwood geeft weer een prima film afgeleverd. Verhaal is goed. Film boeit van begin tot het einde. Eastwood speelt een beetje meer op de achtergrond vind ik in deze het zijn Costner en die jongen die vooral de film dragen en het beiden zeer goed doen. Af en toe eens een komische noot die scene met het barmeisje was waar de jongen hun betrapt was erg grappig Einde is dan ook zeer goed en een beetje hartverscheurend als ze costner neerschieten en die jongen huilt. Krijgt van mij een dik verdiende 8/10

avatar van Tiany
Mooie en spannende film, zat goed in elkaar. Doch af en toe zat "den draad" er wel even in, de film mocht best iets korter.

avatar van Moviestar1979
Ongetwijfeld een sterke film van en met Clint Eastwood!

Steven Spielberg overwoog om te film te regisseren, maar uiteindelijk nam Eastwood zelf plek in de stoel. Op advies van Kevin Costner nam hij eveneens de rol van Chief Red Garnett op zich. Diens rol blijft echter bescheiden tot in het laatste kwartier. Alles bij elkaar opgeteld verscheen Eastwood hooguit 43 minuten in beeld. Verder wilde hij oorspronkelijk de rol van Butch door Denzel Washington laten vertolken.

De film blijft vanaf het begin tot het einde boeien. Dit mede dankzij een sterke cast, en een goed script. De opnames begonnen in juli 1993, en in december dat jaar kwam hij al uit. Voor Eastwood persoonlijk was dit één van zijn lievelingsfilms die hij heeft geregisseerd. Opmerkelijk genoeg viel de film nooit in de prijzen, maar bracht hij wel ruim 135,2 miljoen dollar op.

3,5 *

avatar van arno74
Op zich een mooie film die de hele tijd boeiend blijft, Eastwood weet immers wel hoe hij films moet maken. Een niet onbelangrijk minpunt is echter hoe onrealistisch dit verhaal natuurlijk is. De bedoeling is uiteraard dat het ontroert en dat kun je goed zien aankomen, het laat zich ook wel redelijk voorspellen. Een voortvluchtige zware misdadiger die opeens een zwak krijgt voor een achtjarig jongetje die hij heeft gegijzeld en daardoor weer helemaal soft wordt. Klink heel aandoenlijk maar het is natuurlijk zo onwerkelijk als het maar kan zijn. De titel zegt het ook wel een beetje: "A Perfect World". Boeiend en vermakelijk is het wel, dus toch nog 3,5* van mij.

Bizarre film, geweldige sfeer en band tussen de hoofdrolspelers.....