Million Dollar Baby (2004)

Drama / Sport

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Hilary Swank en Morgan Freeman

De bokstrainer Frankie Dunn (Clint Eastwood) heeft al heel lang niemand meer toegelaten tot zijn persoonlijke leven, totdat Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) zijn trainingszaal binnenstapt. Getekend door een zwaar bestaan heeft de jonge Maggie zich met puur talent en wilskracht een weg naar de boksring weten te knokken. Nu heeft ze meer dan ooit iemand nodig die in haar gelooft, maar het laatste waar Frankie op zit te wachten is de verantwoording te dragen voor Maggie. Toch, door Maggies wil en vastberadenheid, gaat Frankie haar trainen. Gaandeweg ontdekken de twee dat ze een gemeenschappelijke passie delen en er ontstaat een gevoel van onderlinge verbondenheid.

avatar van Zwolle84
AC1 schreef:
Ik vermoed dat de meeste hier nog steeds hun koffie drinken met 3 klontjes suiker?

Ik zou MDB toch zeker niet zoet willen noemen, in tegenstelling tot Shawshank misschien. Eerder het tegenovergestelde: hard en confronterend op verschillende niveaus.

avatar van IH88
“Girlie, tough ain't enough.”

De eerste keer dat ik Million Dollar Baby zag (Camera bioscoop in Utrecht) was een verpletterende filmervaring. De film kwam als een mokerslag aan en ik weet nog wel dat ik dagen met de film in me hoofd heb rondgelopen. Nu is dat natuurlijk een stuk minder maar nog steeds maakt de film veel indruk. De film kabbelt in het begin rustig voort en de personages worden op mooie wijze geïntroduceerd. Frankie, Maggie en Eddie zijn personen die alle drie een krasje hebben opgelopen en Clint Eastwood, Morgan Freeman en Hilary Swank zijn fabelachtig.

Door de sterke personages, het interessante thema (oude vrouwelijke bokser die (te) laat wordt ontdekt) en natuurlijk de voice-over van Freeman voelt het trage tempo nergens stroperig aan en ik bleef en blijf nog steeds geboeid kijken. De film heeft een aantal thema's zoals tegenslag, doorzettingsvermogen, persoonlijk leed, compassie, menselijkheid en vriendschap en maakt er een indrukwekkende cocktail van. De film deelt op ongeveer de helft van de film een knock out uit die nog lang nadreunt maar toch behoudt de film daarna zijn eigen identiteit en een film over boksen en het overwinnen van obstakels, vloeit moeiteloos over in een film over waardigheid en de zin van het leven in een uitzichtloze situatie. Erg knap van de oude meester Eastwood. En natuurlijk van Swank die hartverscheurend goed is. Million Dollar Baby is een “One in a Million” film. Een intiem meesterwerk.

avatar van Elchapo
Wereldfilm......

avatar van BlueJudaskiss
Geen idee waar alle goede reacties vandaan komen. God ja, die plottwist waardoor het een totaal andere film wordt, en het adequate spel van Hillary Swank. Maar eigenlijk vond ik noch Swank, noch Eastwood verrassend en al helemaal Morgan Freeman niet die rollen als deze volgens mij blindelings kan spelen. Om maar te zwijgen van die verschrikkelijk irritante voice-over.

Ook eerder genoemd: waarom werd er niks gedaan met het feit dat Billy die klap nagaf en dus eigenlijk gediskwalificeerd zou moeten worden? Maggie had volgens mij die wedstrijd dan toch gewonnen?

Het hele boks-aspect deed me ook weinig - dan graag nog een keertje Raging Bull. Er valt wat voor te zeggen dat de boksscenes zowaar overzichtelijk zijn, maar spectaculair, indrukwekkend? Neuh.

Verhaaltjes in de bokshal deden me ook weinig, met dat constante opduiken van Danger, hoewel leuke rol van Jay Baruschkel.

Nee, dit was het niet voor mij. Evengoed 3,0*.

avatar van TornadoEF5
Eigenlijk had ik iets totaal anders verwacht, maar de abrupte switch in het verhaal besliste daar anders over. Het eerste deel heeft elementen van een rise & fall verhaaltje (en dat is het uiteindelijk ook), maar het einde is heel zwaar(moedig) en zwart. Dat was zeer pijnlijk om naar te kijken. Voor één of andere reden had ik in deze film desondanks het voorgevoel dat er iets fout zou gaan, dat ze gekwetst zou worden of dat ze die wereldtitel niet zou behalen. Iets gaf me dat voorgevoel, want ik werd er erg bang voor in de film. Ik heb met genot gekeken naar de wilskracht van de bokster. Al vond ik het begin in de bokszaal wat lullig, en heb ik me gedurende het hele verhaal afgevraagd wat het nut van Danger en in mindere mate Morgan Freeman was, buiten het element van de kijker choqueren en de herkenbaarheid/nastreven van de klassiekerstatus. Want met laatstgenoemde is het altijd makkelijk scoren, en hoewel ik hem zo graag aan het werk zie/hoor, vind ik dat zijn rol hier overbodig was en zelfs wat oneer aandoet aan eventueel realisme. Iets dat het boksaccident later (gelukkig) ook niet is.

Het is een film die het vooral van het verhaal moet hebben, alsook de filosofische boodschap erachter. Er zitten er zelfs meerdere in, en het is niet van mijn gewoonte om die te zien en juist te interpreteren, en ik kijk er ook geen films voor. Echter biedt deze een uitzondering. De trainer Frankie Dunn heeft volgens mij nooit echt bestaan en stelt hier de kracht voor die je krijgt, wanneer je maar blijft geloven in jezelf, God en hoop koestert. Eigenlijk stelt Dunn de kracht van het geloof voor, en hoever je ermee kan geraken. Dat moet daarvoor niet winst zijn, het gaat erom wat je presteert. Het feit dat het geloof er nog aan bod komt in de film, bewijst dit ook. In de film gebeurt er ook een niet-legale euthanasie, maar volgens mij was het gewoon de verbeelding van God die een einde aan je leven maakte, die besliste dat je tijd gekomen was, en dat je met trots kon terugkijken op je leven. Zeer filosofische film dus, die tegelijkertijd over een inhoudelijk goed verhaal beschikt. Iets dat niet vaak rijmt.

Goede film dus.

avatar van Mr_Mephisto
Oer-Amerikaanse, ouderwetse en clichématige boksfilm. Het rise-and-fallverhaal kondigt zich geruisloos aan en ontwikkelt zich binnen de verwachtingen (daar zijn de in elkaar overgaande shots van bloed, zweet en tranen om maanden van training samen te vatten - alleen "Eye of the Tiger" ontbreekt nog). Pogingen om geloof en ethiek aan het emotionele tweede deel toe te voegen komen wat te laat en verzanden daardoor in het niets. De guitigheid van Swank en de wisselwerking tussen Freeman en Eastwood houden de film recht.

avatar van SmackItUp
Overduidelijk een Eastwood film.

De bekende oneliners, het nodige sentiment, en vooral best wel voorspelbaar. Het verhaal ontwikkelt zich precies zoals je zou verwachten. Tot een bepaald moment dan..

Voordeel is dat Swank gewoon in erg goede doen is. Ik vind haar vaak erg wisselvallig, maar hier steekt ze er met kop en schouders bovenuit. Ook de boxscènes zijn overzichtelijk, maar verder niet geweldig. Zoiets heeft bijvoorbeeld Howard dan toch beter in de vingers.

Niet geweldig, wel vermakelijk.

avatar van Fisico
Million Dollar Baby is één van de sterkere boksfilms die ik al zag. Het is een film die eenvoud en kwaliteit uitstraalt dankzij de strakke regie van Eastwood. MDB draait eigenlijk rond drie hoofdpersonages. Enerzijds heb je Scrap (vertolkt door de heerlijke Morgan freeman en wat een geweldige voice-over heeft die man). Scrap, een ex-bokser die reeds eeuwenlang de conciërge en toeverlaat is van de norse Frankie Dunn die het beste uit een bokser kan halen, maar tegelijk onzeker is om risico's te nemen. Hillary Swank en Eastwood spelen de pannen van het dak in deze dramafilm. Zeven nominaties voor de Oscars waarvan 4 verzilverd, sterk! En geheel verdiend zeker wanneer je de andere genomineerden ziet!

MDB levert enkele uitstekende gevechten op, maar het is vooral het werk buiten de ring die vonken geeft. Maggie wil zich een weg buiten de uitzichtloze armoede boksen door zich met haar koppige vastberadenheid en assertiviteit te laten trainen door Dunn. Dunn daarentegen is aanvankelijk onvermurwbaar, maar ziet gelijkenissen met zijn dochter die hij niet meer ziet. Hij wordt een soort vaderfiguur voor haar en zal later na het ongeval niet meer van haar zijde wijken. Zeer mooi uitgediept en eveneens niet te melodramatisch. Geen happy end show hier, ook geen cliché boksfilm waarbij een newbie de wereldtitel behaalt, neen, puur rauw realisme.

Het is een film die me geraakt heeft en tegelijk verrast, want dit zag ik niet in Eastwood. De uitstekende casting, regie en acteerprestaties zijn de grote kracht van de film. Ik vernam dat Mystic river ook een must see is. Die passeert binnenkort ook alvast de revue. Dikke 4,0* waard deze MDB!

avatar van Shadowed
Krachtige boksfilm.

Ik ben niet de grootste Eastwood fan, al heeft hij me nog niet laten zien dat hij nou zo'n slechte regisseur / acteur is. Bij mij komt altijd de irritatie op als regisseurs zichzelf een grote rol geven in hun eigen film, maar omdat Eastwood meestal wel met enige overtuiging speelt is hij een uitzondering.

Hij speelt weer een beetje een nors mannetje, zoals in Gran Torino. Ik vond dit echter beter dan Gran Torino, de film grijpt je beter en vermaakt je beter. 132 minuten is een redelijke speeltijd, maar gelukkig is het niet saai.

Op emotie gebied faalt de film een beetje, maar de twist aan het einde was wel leuk. Goede Rise - Fall film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eastwood draait al lang mee in het vak en daar heeft hij dan ook de stiel van regisseur duidelijk geleerd. Het resultaat is een regisseur die duidelijk ervaring heeft en weet hoe hij een Hollywooddrama moet maken. Zelfs de muziek is van zijn hand en ook als acteur in zijn eigen film weet hij een interessant personage neer te zetten. Creatief is het niet, deze film volgt mooi het rise en fall van het hoofdpersonage. Dat levert wel een sterk drama op en mag ook nu, vele jaren later, nog steeds gezien worden.