Quantum of Solace (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Marc Forster
met Daniel Craig, Olga Kurylenko en Mathieu Amalric

Na het verraad van Vesper Lynd moet James Bond moeite doen om zijn gevoelens buiten zijn missie te houden. Samen met M ondervraagt hij Mr. White, wiens bekentenissen tot meer inzicht leiden wat betreft de complexe afperspraktijken waar Lynd mee te maken had. Een nieuwe ontdekking brengt Bond naar Haïti, waar hij de even mooie als mysterieuze Camille ontmoet.

avatar van robinbeckers
Zijn alle films op zichzelf staande delen of heeft alles met elkaar te maken?
Dan heb ik het voornamelijk over Casino Royale - Quantum Of Solace - Skyfall - Spectre.

Kun je ze los van elkaar zien of is het nodig om ze achter elkaar te bekijken.. of mocht je een deel missen dat je het daaropvolgende deel niet kunt volgen?

avatar van Ajax&Litmanen1
robinbeckers schreef:
Zijn alle films op zichzelf staande delen of heeft alles met elkaar te maken?

Je kan ze allemaal los bekijken, hebben allemaal een los verhaal, maar Spectre is wel een film die een hoop met elkaar probeert te verbinden. De andere titels doen dit ook, maar minder. Sowieso is het goed te volgen. Maar zoals gezegd, om Spectre goed te snappen kun je de andere 3 beter gewoon kijken. Maar voor de beste kijkervaring kun je ze beter allemaal kijken, dan snap je diverse verwijzingen en personages gewoon beter.

avatar van robinbeckers
Ajax&Litmanen1 schreef:

Bedankt voor je info! Duidelijk verhaal.

avatar van rkdev
GoldenEye 33 schreef:
Maar begrijp me niet verkeerd, alle James Bond films zijn geweldig ! alleen de één scoort nou eenmaal hoger dan een andere.
dus een geweldige film krijgt maar 1* ?

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw op bluray gekeken....en met tegenzin, want ik wist hoe matig deze film is.

Quantum of Solace is gewoon een enorme smet op de periode van Daniel Craig als 007, maar het is ook een enorme smet op de hele reeks. Je hebt James Bond en je hebt M, verder heeft het eigenlijk geen zak met de reeks te maken. Het is een waanzinnig slecht gemonteerde actiefilm waarin je bijna niks kan volgen door de hypermontage (neem de achtervolging in Sienna, pfff) en het hele schrale plotje dient slechts als kapstok voor die actie. Inhoudelijk gaat het nergens over. Paar verwijzingen naar Casino Royale en verder een hoop dodelijk saaie onzin over de organisatie Quantum. Het is dat Craig en Dench er nog moeite voor doen, anders was dit echt op geen enkel vlak de moeite geweest. Ik waardeer de M versie van Dench enorm, ze doet het al sinds GoldenEye fantastisch. Craig is hier oké, maar dit vreselijke script zorgt ervoor dat hij geen kans krijgt om ook maar in de buurt van zijn prestatie uit de vorige film te komen. Met iets meer dan anderhalf uur is de film ook belachelijk kort.

Verder kan ik nog zeuren over de hele slechte themesong, de saaie muziek, de totaal oninteressante Bond girl en het feit dat de gunbarrel theme pas bij de aftiteling volgt (waarom in hemelsnaam???), maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. Het was even afwachten of Die Another Day of deze het predicaat ''slechtste Bondfilm'' zou verdienen, maar Quantum of Solace wint 'm verdiend. Die Another Day was ook slecht, maar het was ieder geval nog een Bondfilm met Bondelementen. Quantum of Solace is zelfs dat niet. Gelukkig was dit de enige Bondtitel die Marc Forster mocht verpesten.

1,5* (was 2*)

Tja, Quantum of Solace is het gewoon net niet.

Pluspunten:
- Het uitgangspunt om Casino Royale een vervolg te geven
- Een gevangen Mr. White die vertelt dat Quantum overal infiltranten heeft
- Een Bond die in de touwen hangt en een dodelijk schot aflost (zou cooler zijn geweest om dan de Quantum of Solace theme song te laten beginnen)

Minpunten:
- De theme song van Alice Keys en Jack White is om te huilen, omdat het zo gruwelijk slecht is
- De rest is gewoon doorsnee actie film, waar geen of heel weinig James Bond feel aan hangt

Kortom, een prima film voor een actiefilm liefhebber van wie het verhaal van ondergeschikt belang mag zijn. *2,5

avatar van loneranger
Na het solide 'Casino Royale' is dit 'Quantum of solace' een flinke afknapper. Het camerawerk in deze film is duidelijk afgekeken van de Bourne trilogie en is James Bond onwaardig. Het verhaal is rommelig, Amalric heeft te weinig uitstraling als schurk, als je even met je ogen knippert mis je Arterton . Craig acteert goed maar kan weinig met het scenario, en ook Kurylenko doet het heel aardig. Het is echter niet genoeg om de film te redden. Ik vind dit de slechtste Bondfilm uit de reeks.

avatar van trebremmit
Beetje hetzelfde gevoel als bij Casino Royale, als actiefilm prima geslaagd maar ik vind het weinig meer met Bond te maken hebben. Craig vind ik tot nu toe ook de slechtste Bond vertolker, maar misschien wordt dat in Skyfall beter.
Maar voor de rest is het aardig vermaak met gave actie en Olga vind ik een prima Bond girl.

avatar van Perry Meer
Na een half uur afgehaakt hele schichtige beelden vervelend om naar te kijken jammer.

avatar van xxERWINxx
Een korte James Bond film, hij duurt 1.35 uur, zijn voorganger duurde 138 minuten.
Deze film is wel minder dan Casino Royale, titelsong is vreselijk, opening niet zo spectaculair als bij Casino royale, maar kon er wel mee door, daarna een hoop gepraat en weinig actie, paar goede scenes wel zoals in het vliegtuig en het einde ging ook nog wel.
Helaas ook bij deze Bond film geen snufjes van Q en de locaties zijn ook niet zo mooi.
Verder is hij wel vermakelijk en verveeld hij niet.
Maar daarom 2.5 sterren 1 van de minste Bond films.

avatar van Graaf Machine
Als film alleen is het wellicht wat mager, maar als je deze film direct achter Casino Royale aan bekijkt, is het duo een weergaloze ervaring. Daarom ook mijn 5 sterren. CS alleen is 4, QoS is 3, maar samen zijn ze 5.
Ze horen ook gewoon bij elkaar, dat is duidelijk.

avatar van Fisico
Minder sterk vervolg van Casino Royale. Waar je bij CR nog kon terugblikken op enige diepgang en een kwalitatief sterk verhaal en sfeerschepping, vind je dit in Quantum of solace nauwelijks terug. Ik zag CR recent dus ik kon dit nog redelijk goed aan elkaar koppelen, zoniet lijkt me dit toch moeilijk.

Het viel met op dat QoS slordiger was: minder accurate en rommelige opbouw (montage en camerawerk), drukke actiemomenten die visueel soms moeilijk te volgen waren, Behoudens M en Bond zelf amper interessante personages. Hoewel er velen M onder vorm van Dench een vervelend karakter vinden, vind ik haar best aangenaam om te volgen als Iron lady. Ook Craig zelf vind ik een vrij geslaagde Bond, eentje met een totaal andere stijl dan zijn voorgangers (doordringender, minder empathisch en afstandelijker dan de flamboyante Brosnan bvb).

Qua verhaal en qua plot een mager beestje. Ook het merk "Bond" wordt nauwelijks gepromoot waardoor het eender welke film kon zijn. Misschien geen slecht idee om de fakkel over te dragen aan Sam Mendes. Deze film kwam zowel inhoudelijk als technisch tekort. Een 2,5* lijkt me dan ook verdedigbaar. Jammer.

dit is een van de minste bond films.ik vond het erg rommelig.ik had het gevoel dat je naar een gewone actiefilm zat te zien in plaats van een bondfilm te zien.heb deze ook het minst gezien wil het toch wel weer eens zien binnenkort,mischien dat mijn oordeel nog verandert.maar ik denk het niet.

avatar van Onceuponanytime
De inhoud op zich is zeer matig en verwarrend. De film moet het dus hebben van zijn stuntwerken. Die zijn er wel, maar bieden niets meer dan de vorige Bond-films. Opgelet, volledig afbreken is niet de bedoeling, want uiteindelijk blijft Bond... Bond...

Super non bond film, ik snap er helemaal geen zak meer van waar dit naartoe gaat met de James Bond reeks.

Bond films bestaan voor mij niet meer na het nog goede en wat mij betreft laatste deel die another day met Brosnan is het voor mij afgelopen met de Bond reeks

totaal een andere kant opgegaan die mij niet zint en ook helemaal niet pakt, vooral Craig is de slechtste bond acteur ooit,die man heeft totaal geen charme en straalt niks uit met zijn stalen blik, wat doet hij eigenlijk daar?

het leuke verhaaltje is ook niet meer zoals het altijd was,het is allemaal zo somber en vooral te ingewikkeld geworden en het ontbreekt vooral aan humor, flair en charme. alle romantiek is er vanaf en het kijkplezier is daarmee voor de echte ouderwetse bond liefhebber gedaald tot het nulpunt

echt 0,0

avatar van nathaniel177
Erg vermakelijk. Goed verhaal. Goed geacteerd.

avatar van Boneka
Okay half puntje omhoog maar nog steeds een onvoldoende. Dat heeft met name te maken met het zwakke script en uitvoering zeg naar een beroerde regisseur! Het verhaal is rommelig tempo vaak te hoog zodat je het geheel niet kan laten indalen. Meest triest is het moment dat 007 zijn halve vriend in een vuilcontainer gooit. Wat slecht! Shame on you mr. BOND. Bij momenten kijkt ie wel weer aardig weg maar het eind is weer diep triest in the dessert. Mooie beelden weer, maar dat redt de film niet.

avatar van Left4Dead
Stuk slechter dan Casino Royale, alleen al door de cast om Graig heen.

avatar van Phantasm
Dit was weer eens een leuke James Bond film waar genoeg aktie in zit.
Prima verhaal.

avatar van Shadowed
Zwak.

Gekeken omdat ik ook wel bekend staat als een van de duurste films aller tijden. Dit vooral omdat de dure stunts meerdere keren gedaan moesten worden en de stunt voertuigen steeds kapot gingen. Forster zou later de best vermakelijke World War Z regisseren.

Dit deel was gewoon simpelweg saai. Voor een James Bond film ben ik wel te porren, al moet ik eens de tijd nemen om reviews op de oude delen te schrijven. Dit deel zag er zeker best spectaculair uit bij vlagen, maar ik blijf me storen aan actrices zoals Kurylenko. Craig was wel redelijk.

Het heeft het gewoon niet. De actiescenes zijn erg saai in beeld gebracht, het verhaal boeide me niet, en het duurt dan echt veel te lang. Jammer, want in dit deel had ik best zin.