On Her Majesty's Secret Service (1969)

Alternatieve titels: Ian Fleming's On Her Majesty's Secret Service | O.H.M.S.S. | In Geheime Dienst van Hare Majesteit

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Peter R. Hunt
met George Lazenby, Diana Rigg en Telly Savalas

James Bond voorkomt dat een jonge vrouw, Tracy Draco, zelfmoord pleegt. Haar vader is de leider van een machtige misdaadorganisatie en hij wil dat Bond haar beschermt door met haar te trouwen. In ruil daarvoor krijg hij informatie die hem zal leiden naar zijn aartsvijand Ernst Stavro Blofeld. Hij belooft Blofeld te vermoorden, maar wordt verliefd op Tracy. Als hij ondekt dat Blofeld de mensheid wil vernietigen met een dodelijk virus, staat hij voor een moeilijke keuze: zijn land trouw zijn of met Tracy trouwen.

avatar van Smallprint84
Inderdaad Khan. De beoordelingen van deze gebruiker slaan kant noch wal.

avatar van Hendrick99
Smallprint84 schreef:
Inderdaad Khan. De beoordelingen van deze gebruiker slaan kant noch wal.

Dat heb ik in een ander commentaar ook proberen duidelijk te maken, maar sommige mensen beginnen dan onnozel naar de bekende weg te vragen.
Dit forum beschikt nu eenmaal over een eigen waarderingssysteem. Het lijkt mij dat het de bedoeling is om dát systeem te gebruiken en niet zozeer iemands eigen systeem. Dan krijg je dus ook niet de vreemde en ongerijmde situatie dat iemand het een goede film vindt, maar desondanks toch maar 1.5 * geeft. Voor hem/haar zal dat best logisch zijn, maar voor de rest van het forum heel wat minder...
Bovendien werkt zo'n (onnodig) negatieve score ook door in de algemene waardering die de film ontvangt.

Dick2008
Hoe kom je toch bij een eigen waarderingssysteem?. Men kijkt films en vervolgens kan men daarop stemmen, naar eigen waarde. De één beschikt over voorkennis alvorens een film te kijken en de andere laat zich gewoon verrassen, het zij positief, het zij negatief.

(Hij kijkt graag James Bond, maar vindt dit een mindere vergeleken met die andere films dus ik begrijp het wel. Dan moet je maar niet met gemiddelden werken).

avatar van Khan
Ik ben het toch meer eens met Hendrick99 en Smallprint84. Een film die vermaakt, boeit en waarbij de muziek prima is hoor je geen dikke onvoldoende te geven, lijkt me. Hij vergelijkt ze kennelijk met andere bonds en baseert daar zijn stem op, maar zou hij de film niet moeten vergelijken met alle andere films? Of is er een andere reden, die niet uit zijn recensie blijkt, waardoor hij deze film een onvoldoende geeft. Ik ben erg benieuwd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien op bluray en wederom kan ik weinig met de film. Visueel wel erg goed, kleurrijk op een mooie wijze gefilmd en qua soundtrack is dit vermoedelijk 1 van de beste uit de reeks, met een prachtige themesong (ook instrumentaal) en mooie deuntjes in de film, maar verder kan ik weinig positiefs kwijt. De film duurt bijna 2 en een half uur, slaat echt nergens op aangezien er een vreselijk karig en saai verhaal in steekt. De eerste anderhalf uur zijn echt tergend saai. Ik hoef echt niet constant actie in een Bond film, maar dit is weer een ander uiterste.

Daarbij is George Lazenby een gigantische houten plank als acteur. Hij heeft de looks, hij kon best aardig vechten, maar wat een afschuwelijke James Bond vertolking was dit. Zeker als hij een leuke oneliner moest maken werd het pijnlijk. Hij heeft het niet en is niet prettig om als 007 te volgen. Goddank dat het bij 1 film is gebleven, aangezien de producers meerdere delen met hem wilden. Diana Rigg was wel weer een goede, mooie en goed acterende Bond girl.
Dat het laatste uur van de film nog wel acceptabel was (zeker de fenomenale lawine scenes) zorgt ervoor dat ik maar een kleine onvoldoende geef. Wel de eerste onvoldoende voor de reeks sinds ze met Dr No begonnen.

2,5* stonden en blijven staan.

avatar van loneranger
Ik vind het George Lazenby helemaal niet zo slecht doen als 007. Vooral in de vechtscènes doet hij het prima, al mist hij wel iets van de charme van Connery. Savalas doet het ook heel aardig als Blofeld, hij zet hem tenminste neer als een wrede man wat Blofeld moet zijn. Diana Rigg is een van de beste Bondgirls, ze staat haar mannetje en weet juist Bond zelf een keer uit een benarde positie te redden. De fotografie is prachtig en de soundtrack een van de beste. Misschien als Lazenby nog een tweede Bondfilm had gemaakt zoals Dalton hadden we een beter oordeel over hem kunnen vellen.

avatar van Flavio
De eerste en laatste Bond-film met George Lazenby slaat nauwelijks een nieuwe weg in ten opzichte van de Connery-films. Plot kwam me wel erg bekend voor, ik zou bijna zweren dat grote delen van de plot overeenkomen met eerdere films. Ik denk dat ik de boeken van Fleming ook niet zal kunnen smaken want het script is weer een van de zwakste schakels. Lazenby was wel OK als Bond, wat onwennig, maar niet zoveel minder dan Connery. De Bond-girl, Diana Rigg, was helaas weinig bijzonder, en er was ook weinig chemie tussen haar en George.

Savalas had niet heel veel te doen als schurk, maar deed het wel OK. Sommige scenes in de sneeuw waren spectaculair, zowel de bobslee rit als de achtervolging op skies. En anders dan in eerdere films, wisten ze op tijd te stoppen. Maar helaas heeft OHMSS een ronduit belachelijk script:

James moet met de dochter van een of andere mafia-baas trouwen in ruil voor informatie over Blofeld, die zijn nobele afkomst wil bewijzen en het Brits Genealogie Bureau inhuurt om op zijn geheime basis, waar jonge vrouwen een dieet volgen maar stiekem geïndoctrineerd worden als een soort parodie op The Manchurian Candidate, zijn stamboon geschiedenis te doorlopen- daar kun je toch niet serieus mee aan komen zetten...

Lazenby weigerde verder Bond te spelen, ging de hippie tour op en wachtte op aanbiedingen van betere regisseurs met betere scripts (dat laatste valt hem niet bepaald kwalijk te nemen), maar zijn carriere liep hopeloos vast.

Wel een goede Bond-song, al was het niet de titelsong: Louis Armstrong met We have all the time in the world dat ik eerlijk gezegd alleen kende van de Fun Loving Criminals.

Dick2008
Flavio schreef:

Ik denk dat je dat steeds vaker zal krijgen. (Hou dit eventueel maar goed bij anders heb je kans dat je ze door elkaar gooit).

Flavio schreef:

Vind ik eigenlijk ook. Al zou ik dit vroeger niet hebben gezegd.

Flavio schreef:
- daar kun je toch niet serieus mee aan komen zetten...

Neem actiefilms vooral niet te serieus, maar zie het vooral als amusement.

Ik wens je veel plezier met de volgende Bondfilms.

avatar van Flavio
Misschien neem ik Bond inderdaad wat te serieus, maar toch is het een rode draad die door de vroege Bond-films loopt, dat het script vaak zo tegenvalt.

Ik had gedacht dat de belachelijke/extreem onwaarschijnijke scenario's pas later zouden komen met Roger Moore en Pierce Brosnan en vermoedde dat Fleming's verhalen wat realistischer zouden zijn, maar dat is dus niet zo. Ik houd meer van wat serieuzere spionage-thrillers maar goed, ik wil ook James Bond wel gezien hebben.

Dick2008 schreef:
Ik wens je veel plezier met de volgende Bondfilms.

Dank je wel.

avatar van Noodless
Lazenby eerste en tegelijk ook laatste Bond-film en eigenlijk ook terecht. Zijn performance en uitstraling is totaal niet te vergelijken met dat van Sean Connery. Het duurt dan ook een heel lange tijd eer je als kijker je er bij neerlegt dat Lazenby James Bond vertolkt. Ook het script valt hier tegen. Beetje flauw en mak allemaal, ook wat actie betreft. Er komt pas wat vaart in wanneer Bond en zijn geliefde weten te ontsnappen d.m.v. skiën. Deze langdurige scène is wel leuk. Ik heb deze film nooit gezien en hier wordt duidelijk gemaakt waarom Bond geen echte binding met een vrouw wil aangaan in de toekomst. Voorlopig één van de mindere uit de James Bond collectie. 5/10

Beste 007-film naar mijn mening. Alleen Casino Royale met Daniel Craig komt in de buurt.
Lazenby is zeker niet de beste Bond, maar het personage komt wel echter over dan hoe hij door Sean Connery werd gespeeld.

Deze film heeft ook de beste Bondgirl: Tracy. Eindelijk een Bondgirl die niet weerloos gilt maar gezellig meevecht en daarin echt haar mannetje staat. Een perfecte match voor Bond en het is ook mooi dat hij eigenlijk nooit over haar dood heen komt in de daaropvolgende films. Ze is ook de enige Bondgirl die ook in andere films wordt genoemd. Ook Blofeld wordt prima vertolkt, beter dan in de andere films. Ook de bijrollen zoals Moneypenny krijgen iets meer te doen dan normaal.

Door het fantastische einde(het beste slotaccoord uit de Bond geschiedenis) lijkt het heel wat, maar dit avontuur van mijn favoriete spion kon me maar matig bekoren. Film duur te lang, actie is te veel doorsnee, en ondanks dat het verhaal op papier behoorlijk inventief lijkt is de uitwerking van de ervaren regisseur Hunt toch wat steriel. Had meer ingezeten.
Lazenby speelt op zich niet slecht, maar is veel te gewoontjes voor deze rol. Rigg daarentegen is echt een powergirl, één van de beste bond girls ever. Savales als Blofeld vertolker kan er ook mee door.
Redding van de serie was wellicht dat Connery hierna toch nog een keer terugkeerde in deze iconische rol.

avatar van Ajax&Litmanen1
TalentedRipley schreef:

Nee hoor, ook Vesper uit Casino Royale wordt in latere films genoemd.

avatar van Quentin
Wat is deze film toch uitzonderlijk goed geschoten en gemonteerd zeg, zo dynamisch. Werd zojuist weer verbaasd door het feit dat dit gewoon uit de jaren zestig komt. Het is dat Lazenby slechts 'voldoet' in zijn rol, anders waren het de volle 5* geweest.

avatar van Roger Thornhill
Dat is altijd het probleem : bij een mooi uitgevoerde DVD met veel extra's (in dit geval een audiocommentaar, een documentaire van 40 minuten en een paar kleinere filmpjes en radio-interviews, aan te vullen met de vele informatie die op internet te vinden is) kan ik me zódanig in een film onderdompelen dat de sterke kanten extra belicht worden, de slechte kanten minder belangrijk lijken (of zelfs in het totaalplaatje "opgaan") en het geheel daardoor zó'n vertrouwd universum wordt dat de film beter lijkt dan hij eigenlijk is (c.q. ik de film opeens beter vind dan voorheen), een risico dat nog groter wordt wanneer het gaat om een film uit zo'n rijke, gevarieerde en gerenommeerde traditie als deze.
        OHMSS bevat twee belangrijke plotelementen die eigenlijk vrij lullig zijn : het idee dat een ultieme übercrimineel waarde zou hechten aan een adellijke titel voor na zijn pensioen, en de inzet van een dozijn "beeldschone" meisjes om de wereld met een dodelijk virus (sterker nog, een virusomega) te infecteren. Daarnaast ben ik geen fan van Diana Rigg (wel van haar acteerkwaliteiten, niet van haar ironische en daardoor soms ietwat neerbuigende glimlachje) noch van Telly Savalas en heb ik inmiddels wel wat teveel Bonds in de toch al niet zo interessante sneeuw gezien (en ik zie in deze film een hé-le-boel sneeuw).
        En toch is dit een uiterst onderhoudende film, één van de beste in de reeks zelfs. Dat komt gedeeltelijk door George Lazenby, die ik niet alleen veel beter vond spelen dan ik me herinnerde (van meer dan 40 jaar geleden...) maar die ook op de juiste momenten de juiste gedaante aanneemt : jongensachtig bij Moneypenny, een pokerface aan de baccarattafel, liefdevol bij toch wel erg sterke Rigg, charmant bij de twaalf, zelfverzekerd tegenover Blofeld, stoer in de gevechten en overtuigend ontroerd in de laatste scène – echt jammer dat hij niet ook Diamonds are forever kon maken, want wellicht was hij zo nog beter in zijn rol gekomen en zou hij daardoor ook bij de critici in aanzien en statuur zijn gestegen.
        Daarnaast heeft de film veel vaart, de juiste mix van humor, actie en intrige, genoeg mooie vrouwen, een uitstekende score, fraaie fotografie en een zeer bevredigende dramatische boog. Bovendien straalt de lol ervanaf en is dit duidelijk een film die werd gemaakt door mensen die wisten waar ze mee bezig waren en die er een zo glad en glamoureus mogelijk totaalpakketje van wilden maken. En ondanks de controverse rondom de al dan niet succesvolle hoofdrol (criticus James Berardinelli noemt dit "by far the best entry of the long-running James Bond series", echter met "the exception of one production aspect" : "boring" George Lazenby) zijn ze daar wat mij betreft in geslaagd.
        De DVD-versie waarop ik de film heb gezien bevat geen geremasterde en opgepoetste transfer, maar is verder zoals gebruikelijk bij de 007-reeks keurig uitgevoerd qua extra's. Wat mijn favoriete stukje merchandising betreft twijfel ik voor het zilver tussen de aanprijzing “Who will fill James Bond’s shoulder holster?” en de droogkloterigheid van de Duitse vertaling van de titel (Im Geheimdienst Ihrer Majestät !), maar voor het goud ga ik uiteindelijk toch voor het moment in de trailer waarop over Diana Rigg wordt gezegd: “This one’s got class and style!” terwijl ze zich aan de baccarattafel voorover buigt en haar niet onaanzienlijke décolleté aan de camera prijsgeeft – welke van de twee is nou de klasse en welke de stijl?

avatar van xxERWINxx
Matige Bond film! Opening is redelijk, daarna veel gepraat en weinig actie, na ongeveer een uur komt er wat actie met de ski scene's en met de auto over de sneeuw / ijs.
Daarna begon de film ook goed te worden, maar dan zit ik al op 1.30 uur van de film, tegen het einde aan is de actie ook wel goed, maar spectaculair word het bijna nergens behalve dan de eindscene met de bobslee.
Daarom 2.5 sterren, Lazenby vond ik ook geen geslaagde Bond.

avatar van des1
Lazenby doet het (inderdaad) helemaal niet slecht. Dianna Rigg heeft evenwel een matige rol toegeschreven gekregen in het script. In tegenspraak ook met de stoere rol van Emma Peel in De Wrekers. En wie zien we zowaar in een piepklein rolletje opduiken? Juist ja, Joanna Lumley. Daar had ik veeeeel meer van willen zien. Telly Savalas is één van de slechtste schurken uit een Bondfilm, categorie bijna net zo'n k.ttekop als Krabbé. https://theredlist.com/media/database/settings/cinema/1960-1970/on-her-majesty-s-secret-service/034-on-her-majesty-s-secret-service-theredlist.jpg

avatar van Boneka
Half puntje erbij heb me kostelijk vermaakt met deze Bond film. Het is misschien geen echte Bond figuur boksen kan hij als geen ander. Hij begint rustig , maar gaandeweg wordt de actie steeds spectaculairder. Vooral het laatste uur is smullen geblazen. En wellicht de beste Bondvrouw van alle James Bond films (Diana Rigg) van de Wrekers. Absoluut geen dom blondje, maar een echte persoonlijkheid. Heerlijk! Vond trouwens de eerste grap het leukste van de film op het strand. Dat doen die andere (James Bond resp.) toch beter haha. Andere opvallende ster is natuurlijk Kojak. Leuk om die ook weer eens te zien. Hoe dan ook een prima Bond film!!