On Her Majesty's Secret Service (1969)

Alternatieve titels: Ian Fleming's On Her Majesty's Secret Service | O.H.M.S.S. | In Geheime Dienst van Hare Majesteit

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Peter R. Hunt
met George Lazenby, Diana Rigg en Telly Savalas

James Bond voorkomt dat een jonge vrouw, Tracy Draco, zelfmoord pleegt. Haar vader is de leider van een machtige misdaadorganisatie en hij wil dat Bond haar beschermt door met haar te trouwen. In ruil daarvoor krijg hij informatie die hem zal leiden naar zijn aartsvijand Ernst Stavro Blofeld. Hij belooft Blofeld te vermoorden, maar wordt verliefd op Tracy. Als hij ondekt dat Blofeld de mensheid wil vernietigen met een dodelijk virus, staat hij voor een moeilijke keuze: zijn land trouw zijn of met Tracy trouwen.

avatar van Shadowed
Brix schreef:

Niet echt nee, want hij had nog langer Bond mogen spelen wanneer zijn manager het niet voor hem verklooid zou hebben.
Daar was Lazenby achteraf niet echt blij mee.

Oh dat was ik niet. Wel wist ik dat hij als James Bond niet erg geliefd bleek te zijn. Zelf prefereer ik eigenlijk gewoon de andere Bonds.

avatar van Gastel
Dit is gewoon een ijzersterke actiethriller.

Over de keuze voor Lazenby als nieuwe Bond is veel geschreven, ik kan iedereen ook de Andere Tijden aflevering over deze film aanraden. Maar Lazenby doet het zo slecht nog niet. Hij houdt zich redelijk staande door zijn charisma en sterke spel van Diana Rigg en badguy Savalas. Alleen in de slotscene valt ie door de mand, daar had je een echte acteur voor nodig gehad.

De film zelf ontdoet zich van alle camp die de serie de laatste films heeft ontwikkeld. Weg zijn de gadgets en de soms overbodige actie en knokscenes. Wat overblijft is een spannende actie film die de tijd neemt het verhaal te vertellen en toewerkt naar een sterke finale.
Wat gelukkig wel is gebleven is de humor, de film bevat weer de nodige quotable oneliners.

Als pure Bond film minder dan Goldfinger, daarom ranked OHMSS net onder deze film, maar hij verslaat de andere voorgangers.

Tussenstand:
1. Goldfinger 4*
2. On Her Majesty's Secret Service 4*
3. From Russia With Love 3.5*
4. Thunderball 3.5*
5. You Only Live Twice 3*
6. Dr. No 3*

avatar van david bohm
Best wel een toffe Bond dit. Mooie locaties, mooie dames Miss Emma Peel en de tien fascinerende Angels of Death. Bijzonder interessant is ook dat Blofeld of Bleuchamp mikt op een aanval met een virus. Hij refereert aan een mond- en klauwzeer uitbraak in de jaren zestig, zeer actueel nog dus!
De heer Lazenby doet het wel redelijk maar zoals mijn bovenbuurman terecht opmerkt, in de slotscène valt ie aardig door de mand. Leuk om gezien te hebben, het kijken waard.

goeie bondfilm

Ik snap heel goed dat dit nu een van de beste bond films word genoemd ik vind dit zelf ook een van de beste. De muziek van john barry is zoals gewoonlijk weer uitmuntend. George Lazenby doet het zeker niet slecht als James bond maar hij heeft alleen de looks er niet voor en mist het charisma van Roger Moore en Sean Connery. Het is goed dat het maar bij 1 film is gebleven.