On Her Majesty's Secret Service (1969)

Alternatieve titels: Ian Fleming's On Her Majesty's Secret Service | O.H.M.S.S. | In Geheime Dienst van Hare Majesteit

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Peter R. Hunt
met George Lazenby, Diana Rigg en Telly Savalas

James Bond voorkomt dat een jonge vrouw, Tracy Draco, zelfmoord pleegt. Haar vader is de leider van een machtige misdaadorganisatie en hij wil dat Bond haar beschermt door met haar te trouwen. In ruil daarvoor krijg hij informatie die hem zal leiden naar zijn aartsvijand Ernst Stavro Blofeld. Hij belooft Blofeld te vermoorden, maar wordt verliefd op Tracy. Als hij ondekt dat Blofeld de mensheid wil vernietigen met een dodelijk virus, staat hij voor een moeilijke keuze: zijn land trouw zijn of met Tracy trouwen.

avatar van Shadowed
Brix schreef:

Niet echt nee, want hij had nog langer Bond mogen spelen wanneer zijn manager het niet voor hem verklooid zou hebben.
Daar was Lazenby achteraf niet echt blij mee.

Oh dat was ik niet. Wel wist ik dat hij als James Bond niet erg geliefd bleek te zijn. Zelf prefereer ik eigenlijk gewoon de andere Bonds.

avatar van Gastel
Dit is gewoon een ijzersterke actiethriller.

Over de keuze voor Lazenby als nieuwe Bond is veel geschreven, ik kan iedereen ook de Andere Tijden aflevering over deze film aanraden. Maar Lazenby doet het zo slecht nog niet. Hij houdt zich redelijk staande door zijn charisma en sterke spel van Diana Rigg en badguy Savalas. Alleen in de slotscene valt ie door de mand, daar had je een echte acteur voor nodig gehad.

De film zelf ontdoet zich van alle camp die de serie de laatste films heeft ontwikkeld. Weg zijn de gadgets en de soms overbodige actie en knokscenes. Wat overblijft is een spannende actie film die de tijd neemt het verhaal te vertellen en toewerkt naar een sterke finale.
Wat gelukkig wel is gebleven is de humor, de film bevat weer de nodige quotable oneliners.

Als pure Bond film minder dan Goldfinger, daarom ranked OHMSS net onder deze film, maar hij verslaat de andere voorgangers.

Tussenstand:
1. Goldfinger 4*
2. On Her Majesty's Secret Service 4*
3. From Russia With Love 3.5*
4. Thunderball 3.5*
5. You Only Live Twice 3*
6. Dr. No 3*

avatar van david bohm
Best wel een toffe Bond dit. Mooie locaties, mooie dames Miss Emma Peel en de tien fascinerende Angels of Death. Bijzonder interessant is ook dat Blofeld of Bleuchamp mikt op een aanval met een virus. Hij refereert aan een mond- en klauwzeer uitbraak in de jaren zestig, zeer actueel nog dus!
De heer Lazenby doet het wel redelijk maar zoals mijn bovenbuurman terecht opmerkt, in de slotscène valt ie aardig door de mand. Leuk om gezien te hebben, het kijken waard.

goeie bondfilm

Ik snap heel goed dat dit nu een van de beste bond films word genoemd ik vind dit zelf ook een van de beste. De muziek van john barry is zoals gewoonlijk weer uitmuntend. George Lazenby doet het zeker niet slecht als James bond maar hij heeft alleen de looks er niet voor en mist het charisma van Roger Moore en Sean Connery. Het is goed dat het maar bij 1 film is gebleven.

Toen ik veel jonger was en deze film voor de eerste keer zag, vond ik de film slecht en Lazenby de slechtste Bond-acteur. Maar hoe vaker ik deze film zag, hoe beter ik de film vind en waardeer. Nu vind ik deze film zelfs een van de beste Bond-film en vind achteraf toch wel erg jammer dat Lazenby niet meer Bond heeft gespeeld (ondanks dat hem 7 Bond-films contract werd aangeboden). Dan had hij kunnen groeien als James Bond speler. Maar we zullen het nooit weten, helaas.

avatar van Dogie_Hogan
IH88 schreef:
de perfecte Bondgirl (Diana Rigg staat voor mij op eenzame hoogte),

Diana Rigg is een uitstekende actrice, en ze laat als Tracy een combinatie van felheid, humor en slimheid zien.
Diana Rigg vertolkte eigenlijk grotendeels dezelfde rol als Mrs Peel in de suc6volle Tv-serie De Wrekers (The Avengers) hiervoor, alleen nu onder een andere naam. Dito Bondgirl Honor Blackman in Goldfinger; ook zij zat in De Wrekers; Diana Rigg volgde haar op toen ze in Goldfinger zou gaan spelen. Hier beide Bond-girls samen op een foto in 1974: "smoking-hot".

Voor de opvolger van Lazenby werd ook naar Britse TV- (thriller) series gekeken: Roger Moore speelde Simon Templar in The Saint, en hij vertolkte James Bond als een kloon van Simon Templar, cq. met wel erg veel ge-lijkenissen (heeft dat later in interviews ook toegegeven).
Partick McNee, Dame Diana Rigg's tegenspeler in De Wrekers, kreeg trouwens nog een rol in A View to a Kill.

De 2 toppers uit de James Bond reeks op 1 foto: Dianna Rigg en Sean Connery.

avatar van Dogie_Hogan
De meeste dreiging zou moeten uitgaan van Blofeld, maar in de praktijk komt dat juist zijn medeplichtige Irma Bunt. Ze doet ook denken aan Rosa Klebb in From Russia with Love.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Zoals velen is het met George Lazenby steeds wat wennen om hem in een Bondrol te zien, mede door het feit dat dit slechts 1x is gebeurd. Oneerlijk misschien om de man hierop af te rekenen zonder de tijd gehad te hebben om in zijn rol te groeien, maar zelfs in deze ene film deed het me erg weinig.

Ben niet zo wild van deze Bondfilm in het algemeen. Vond hem zelfs een klein beetje langdradig (om het woord saai niet te gebruiken). De Alpen maken wel erg veel goed en Bond die zich in de vrouwenspeeltuin bevindt, levert ook steeds amusante stukken op.

Actiescènes zien er wel prima uit. Wel beetje een bizar plot met het huwelijksaanbod enzo... Beetje haat-liefde gevoel bij deze film. Voor mij moeilijk om goed te beoordelen.

Beetje vreemd maar we lekker.

Eerste dat ik mezelf had voorgenomen bij het bekijken van deze film is mezelf loskoppelen van het feit dat ik bepaalde acteurs prefereer in de Bond rol.

Dit is een ondergewaardeerde bond film die best leuk is. Lazenby doet het niet slecht. Er wordt veel met zaken geëxperimenteerd die je in latere films niet meer terug ziet komen. Gekke filmstijl bij enkele gevechten, vrij aparte openingsscène, meer focus op romantiek en dramatische achtergrondmuziek tijdens conversaties. In veel opzichten is dit het buitenbeentje van de hele reeks. Een meer theatralere film. Dat maakt hem zeker niet slecht. Maar toch te anders voor mijn gevoel.

Het heeft denk ik een reden waarom deze stijl niet meer terugkomt. Om de een of andere reden voelt deze film “ouder” dan bijvoorbeeld You only live twice.

De nadruk ligt ook iets te veel op het nieuwe gezicht van bond en het hier en daar terugvallen op de oudere bond films.

Zeker een film die je moet bekijken als bond fan. Probeer hem echter zonder vooroordelen te bekijken.

Leuk gespeeld ook door Terry Savalas.

Vanwege de zoetsappigheid is dit trouwens een van de weinige unisex geschikte bondfilms .

3 sterren heeft deze we verdiend in mijn optiek.

Brix schreef:
@ dr channard:

Een opmerkelijke opwaardering, onderbouwd met een interessante uitleg, en prettig om te lezen.

En zoals eerder gezegd, Lazenby had real live gevechtservaring (ex-special forces commando) vandaar dat het er zo goed uitziet.
. De scene waar Bond bij de bestorming van het instituut al schietende op zijn buik over het ijs glijd, sluit daar uitstekend op aan bedenk ik me dan meteen. Een manoeuvre die de we in de films ervoor niet zagen en evenmin er na.

Moet trouwens zeggen dat ik als kind/tiener erg viel over de verandering van acteur. Bond was Connery. De jaren daarna kwam ik er wel op terug. Vind ik de situering op de Alp prachtig, Savalas geweldig, Rigg ontzettend mooi en Lazenby meer dan voldoende.

avatar van Lovelyboy
Dan lees je nog wat verder op internet en verbaas ik me toch weer bijzonder over de stemming in dit artikel.

Wie vind jij de beste vertolker van 'James Bond' NA Sean Connery? | Filmtotaal filmnieuws

Vermoed dat dit voor veel mensen, die niet zo filmgek zijn als de gemiddelde gebruiker hier, toch iets is dat generatie gebonden blijkt. Collega van me en tevens leeftijdsgenoot is het roerend eens met mijn beeld van Connery de beste, Moore redelijk en Brosnan matig om maar eens wat te noemen. Een andere collega die juist opgroeide in het Brosnan tijdperk en die bv ook als eerste zag zweert dan juist weer bij Brosnan en dat hij de echte JB is.

avatar van Lovelyboy
[i]Just a slight stiffness coming on...in the shoulder./i]

De Bondfilm die vroeger niet voldeed, waar was Sean Connery gebleven en wie was deze gast? Dan vallen er nog kritische noten te kraken rond het duistere begin rond Theresa, net als het einde, om nog maar te zwijgen van de verwijfde dubbelrol halverwege van James. OHMSS is in die zin niet alleen een breuk met het gezicht maar tevens qua stijl. Maar is dat nu allemaal zo erg, en zo slecht...?

Bond onachtig gaat de film van start met de verijdelde zelfmoord van Teresa, het is een duister gebeuren dat we in die zin nooit eerder in een Bondfilm zagen, aangevuld door het tragische einde. Een toon die slechts één keer geprobeerd is en daarna vooral met Roger Moore weer snel vaarwel werd gezegd. De vlotte actiescènes en knokpartijen op het scherpst van de snee zijn ook nieuw. Onder Sean Connery was er vaak sprake van één grootse knokpartij, Lazenby heeft er meerderen en doet ze met verve net als de andere actiescènes. Iets dat hem opvallend goed afgaat wat niet raar is als ex-militair. De scene waar het instituut bestormd wordt en Bond op zijn buik al schietende over het ijs glijd valt daarmee helemaal op zijn plaats. Voeg daar de mooie 'Wreker' Diana Rigg aan toe en de uitstekende bad guy Telly Savalas en een fantastische soundtrack van John Barry. Wat zou er mis kunnen gaan?

Is er dan niets op te merken dan? De aanloop is weliswaar aan de lange kant met Draco en Theresa en de uiteindelijke opdracht met betrekking tot Blofeld kort. De geluidseffecten tijdens de knokpartij met Draco's apen is verschrikkelijk. En Lazenby acteert niet super maar heel slecht is het ook niet, hij is wellicht wat aan de houterige kant, maar ontbeert vooral de stijl die Sean Connery wel etaleerde. Is dat erg? Nee niet eens zo. Het beeld van The Gentlemen Spy is wellicht wat achterhaald, en een Lazenby iets normaler in de kleren en iets realistischer dus, is anderzijds wel weer goed.

Dit alles maakt On Her Majesty Secret Service een uitermate goede Bond film maar vooral ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar wel een verdomd leuke. Ooit liep ik ook over van vooroordelen en afkeer maar tijden veranderen, heerlijke film.