You Only Live Twice (1967)

Alternatieve titels: Ian Fleming's You Only Live Twice | Men Leeft Slechts Tweemaal

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Sean Connery, Akiko Wakabayashi en Donald Pleasence

James Bond treedt handelend op, wanneer een bemande ruimte-vlucht gekaapt wordt, waardoor een atoom-oorlog dreigt uit te breken. In Japan komt hij op het spoor van de daders, de wereldwijd verbreide misdaad-organisatie S.P.E.C.T.R.E., waar de aartsvijand van Bond, Ernst Stavro Blofeld genaamd, de touwtjes in handen heeft. Met hulp van de Japanse geheime dienst zet Bond alles op alles om een Derde Wereldoorlog te voorkomen.

avatar van filmfan0511
Vermakelijke Bondfilm. Het is al een stuk meer campy dan de vorige vier delen (zo wat meer in lijn met de latere Roger Moore-era, ogenschijnlijk), maar dat heeft z'n charme wel op zich. Ik vond de meer sobere stijl van Dr. No of Goldfinger wel een stuk aangenamer, dat zijn wat mij betreft dan ook veruit de beste films van Connery's Bond. Maar You only live twice dus; ten eerste is de locatie van Japan best leuk. Het is eens wat anders. De vulkaan was ook best leuk, al zag dat einde er wel écht niet uit. Sowieso merkte ik dat dit deel er om de een of andere reden een stuk knulliger en meer gedateerd uitziet dan sommige eerdere delen. Ik vermoed dat het komt doordat deze iets ambitieuzer is, wat minder hooi op de vork was wellicht niet slecht geweest. En na vijf films opbouw vond ik het ten tonele verschijnen van aartsvijand Blofeld vrij teleurstellend. Matige prestatie en uitwerking.

Maar over het algemeen verveelt de film nergens (behalve tijdens die vreemde Ninja opleiding en de nog vreemdere trouw), zitten er constant vermakelijke scènes in, is de soundtrack behoorlijk leuk en weet Japan als locatie te overtuigen. 3*

Het begint al met een prachtig stukje Amerika voor lul zetten. Verder leuk verhaal met 007 die als geheim agent undercover gaat... leuke scène ook met die mini helikopter, zit ook net weer wat meer humor en actie in dan de voorgaande films, wederom een hoger budget dat ook te zien is. Leuk ook weer om te zien dat het om een voor die tijd actueel theme draait, de spacerace.

Er wordt een meer ontspannen bond dan in de voorgaande films neergezet. Persoonlijk vind ik de locaties ook erg mooi, wat dat betreft sowieso weer een top Bondfilm. Ik vraag me altijd af hoe mensen dit in de jaren 60 moeten hebben ervaren, zonder internet of reisprogramma’s op tv.

Dat integreren in de Japanse cultuur had voor mij weggelaten mogen worden. Op de een of andere manier past het niet helemaal in de film.

Leuk detail is overigens dat Musk zijn inspiratie voor z’n SpaceX raketten uit deze film heeft gehaald.

avatar van Dogie_Hogan
Dit keer een wat langdradige film door tegemoet te komen aan de Japanse VVV: wel erg veel scenes over de Japanse cultuur...
Die vulkaan met dat regrelbare verdwijnende water roept herinneringen op aan James Bond ~Goldenye...

avatar van Lovelyboy
Hoewel vermakelijk toch wel de minste tot nu toe uit de Connery reeks, dat ondanks de interessante invloed van een andere cultuur, in dit geval Japan.

De introductie van Blofeld is leuk, de kolderieke in beeld gebrachte kapingen in de ruimte zijn fraai en moeten vooral in het tijdsbeeld gezien worden, de Thunderbirds aandoende basis is mooi weergegeven, de uiteindelijke aanval prima en de toestand met Little Nellie is vermakelijk. Niet te vergeten overigens een prima titelsong van Nancy Sinatra en verdere soundtrack.

Toch schort het You Only Live Twice vooral aan enkele dingen in het door Roald Dahl vervaardigde script. Sterker dat zo'n enorme basis gebouwd kan worden zonder dat iemand van het plaatselijke dorpje daar erg in heeft, bijzonder de vulkaan eruptie op het einde, lekker daar je basis in te bouwen, verre van veilig lijkt me en het grootste manco toch wel het waarom wat de kapingen betreft. Een poging om een nucleaire oorlog tussen Rusland en Amerika te ontketenen, maar met welk doel? En...het ontbreken van een echte Bond-babe als laatste en kleiner minpunt. Mie Hama is aardig te noemen maar dat onderdeel van de film valt ook tegen.

Het maakt You Only Live Twice tot een mindere film dan de vorigen maar niet minder vermakelijk.

Middelmatige Bond

De film gaat verder in de reeks met dezelfde elementen, maar dan in overkill. Teveel hightech snufjes naar mijn zin, waardoor het soms echt wel belachelijk over komt. Kijk maar naar 007 met zijn belachelijk petje aan in die helicopter bijvoorbeeld.

Zet daar nog eens een matig verhaal bij, een zeer matige Sean Connery, NR1 van Spectre die helemaal niet past als de grote baas achter SPECTRE en je hebt gewoon een zeer matige film.

De Bond-fans zullen deze film nog te pruimen vinden, maar als je geen liefhebber van het genre laat je deze film maar best langs zij liggen. 2,5*

1. Goldfinger 3,5*
2. From Russia With Love 3*
3. Thunderball 2,5*
4. You Only Live Twice 2,5*
5. Dr. No 2,5*

avatar van Redlop
StijnvanG schreef:

...Teveel hightech snufjes naar mijn zin, waardoor het soms echt wel belachelijk over komt. Kijk maar naar 007 met zijn belachelijk petje aan in die helicopter bijvoorbeeld.

noem je net dat hightech snufje dat juist realistisch is. Een helm met een camera erop.

StijnvanG schreef:

Waarom past Donald Pleasance niet in die rol?

Redlop schreef:

Waarom past Donald Pleasance niet in die rol?

Heb het dan over de hightech snufjes die gekoppeld zijn aan de Little Nellie en het feit dat ze Bond toch iets cooler, stoerder mochten tonen.

Aangezien ik de eerdere films van James Bond nog niet gezien had, was ik toch wel benieuwd naar het grote meesterbrein achter SPECTRE. In mijn ogen een teleurstelling, als je dit vergelijkt met Waltz of zelf van voorkomen Largo vind ik ze veel dreigender uitzien dan dit klein dik ventje die ik tot nu toe één van de mindere vind van alle “slechteriken”

avatar van Redlop
StijnvanG schreef:

...als je dit vergelijkt met Waltz of zelf van voorkomen Largo vind ik ze veel dreigender uitzien dan dit klein dik ventje die ik tot nu toe één van de mindere vind van alle “slechteriken”

Klein dik ventje Dan snap ik je wel. Zo had ik Pleasance nooit bekeken.