You Only Live Twice (1967)

Alternatieve titels: Ian Fleming's You Only Live Twice | Men Leeft Slechts Tweemaal

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Sean Connery, Akiko Wakabayashi en Donald Pleasence

James Bond treedt handelend op, wanneer een bemande ruimte-vlucht gekaapt wordt, waardoor een atoom-oorlog dreigt uit te breken. In Japan komt hij op het spoor van de daders, de wereldwijd verbreide misdaad-organisatie S.P.E.C.T.R.E., waar de aartsvijand van Bond, Ernst Stavro Blofeld genaamd, de touwtjes in handen heeft. Met hulp van de Japanse geheime dienst zet Bond alles op alles om een Derde Wereldoorlog te voorkomen.

avatar van Duke Nukem
Bond in Japan, dat klinkt bijna als Kuifje in Amerika. En de film doet inderdaad nogal stripboekachtig aan.

Ernst Stavro Blofeld kaapt Russische en Amerikaanse space shuttles in een poging om een wereldoorlog uit te lokken, zodat hij de macht kan grijpen. De Engelse geheime dienst komt tot de bevinding dat de shuttles in de Japanse zee terecht komen en dus wordt James Bond naar Japan gestuurd, maar niet na zijn dood te faken.

Deze keer speelt Donald Pleasence de rol van Blofeld. Pleasence is een acteur die ik graag zie spelen, ik vond hem bijvoorbeeld erg sterk in de Columbo-aflevering ‘Any Old Port in a Storm’. Daar speelde hij ook al een soort gedreven, bazige man die over lijken gaat. Als Blofeld vind ik hem echter niet dreigend genoeg, met zijn kleine gestalte en dat witte poesje in zijn handen ziet hij er nogal slapjes uit, vooral als hij naast zijn boomlange blonde handlanger Hans orders staat uit te delen. Hij deed me in deze film eigenlijk meer denken aan zijn rol van de Doctor in de film ‘Watch Out, We’re Mad!’ met Bud Spencer en Terence Hill.

You Only Live Twice heeft een sterke Bondgirl. Akiko Wakabayashi als Japanse spionne Aki verschalkt Bond in opdracht van Tiger Tanaka, het hoofd van de Japanse geheime dienst, en later redt ze Bond tot twee keer toe. Het is jammer dat ze later in de film vermoordt wordt, want ik vond haar veel leuker dan Mie Hama als Kissy waar Bond een schijnhuwelijk mee heeft, verkleed als Japanner. En het is al gezegd geweest: Bond als Japanner ziet er niet uit. De hele opleiding van Bond tot ninja en de verkleedpartij inclusief pruik en zwarte eyeliner duurt gelukkig niet te lang en heeft eigenlijk ook geen enkel nut, want eens Bond het hoofdkwartier van Blofeld in de vulkaan aanvalt is daar niets meer van te zien.

Grappig dat Charles Gray die in 'Diamonds Are Forever' Blofeld speelt in deze film Dikko Henderson van de Britse inlichtingendienst, Bond’s contactpersoon in Japan, speelt. En Burt Kwouk (Cato uit The Pink Panther-serie) speelt voor de tweede keer een handlanger van de badguy in een Bondfilm, de eerste keer was in goldfinger.

Deze Bondfilm heeft weer enkele leuke oneliners, zoals:

Tanaka: “Rule number one is never do anything for yourself when someone else can do it for you.”
Bond: “And number two?”
Tanaka: “Rule number two: In japan men always come first, women come second.”
Bond: “I might just retire to here!”

Helga Brandt tegen Bond die op een stoel vastgebonden zit: “I’ve got you now!”
Bond: “Well enjoy yourself!”

Zoals gewoonlijk krijgen de slechterikken weer talloze kansen om Bond te doden, maar in plaast van een welgeplaatste kogel tussen de ogen verkiezen ze om Bond op een ingewikkelde manier om zeep te helpen. Als Blofeld Bond onder schot houdt schiet hij niet meteen maar zegt hij nog eens vriendelijk “Goodbye, mister Bond!”, waarna Tanaka een ninjaster in zijn hand weet te mikken. Helga Brandt heeft Bond vastgebonden voor zich zitten, maar ze doet alsof ze met hem wil vluchten en eens ze in een vliegtuigje zitten springt ze er gewoon met een parachute uit waarna Bond zich heel gemakkelijk uit zijn boeien kan loswrikken en ontsnappen.

Het was jaren geleden dat ik deze film had gezien en ik heb me tijdens deze kijkbeurt goed geamuseerd. Sean Connery blijft voor mij de ultieme Bondvertolker. De enige Bondfilm met Connery die ik naar ik mij herinner minder vond was Thunderball, ik zal hem dan ook eens aan een nieuwe kijkbeurt onderwerpen om te zien of ik daar nog steeds hetzelfde over denk. De beste Bondfilms met Connery zijn voor mij nog steeds Goldfinger en From Russia With Love.

avatar van otherfool
Het blijft een adembenemende set, daar zo in de vulkaan en als de ninja's binnenvallen aan hun touwen is het echt een prachtig gezicht. Ook de monorail mag er zijn en dat geldt ook voor de misschien wat knullige maar toch charmante ruimtebeelden. Visueel dus erg leuk, maar het verhaal zelf is een stuk minder interessant en het inkijkje in de Japanse cultuur haalt alleen maar het vaart uit het verhaal. Leuke Bond-girls zijn ook al ver te zoeken, gelukkig is Pleasence als Blofeld een schot in de roos. Maar al met al, in combinatie met Thunderball duidelijk een minder duo in de Bond-reeks.

Mindere Bond dan de voorgaande vier maar nog steeds een onwijs vermakelijke film met een prachtige enemy base. De volgende film was in mijn herinnering ook weer super dus hieruit kan ik alleen concluderen dat de jaren 60 gouden jaren waren voor Bond. Geen enkele film stelt teleur, ook deze niet.

YOU ONLY LIVE TWICE

MENING: Vermakelijke film
MUZIEK: Goed

Ja, weer eentje met Sean Connery, deze was ook redelijk goed hoor !

Goed verhaal, maar ook deze haalt het bij mij niet, ook het Japanse sfeertje ben ik niet dol op, (dit had ik ook met het Turkse sfeertje in From Russia With Love).

Wat ik wel geweldig vondt was de schuilplaats van Blofeld in de vulkaan,
de scene met de Little Nellie en de introductie van Blofeld zelf.

De muziek, Nancy Sinatra was ook wel goed tedoen, maar toch ook weer niet HEEL geweldig.

dus wat ik ook heb met From Russia With Love, gewoon een vermakelijk filmpje,
niks meer, niks minder.

Van de 24 officiele Bond films staat deze op 20 bij mij. Maar begrijp me niet verkeerd, alle James Bond films zijn geweldig ! alleen de één scoort nou eenmaal hoger dan een andere.

MaartenTuinstra
Mooie locaties, goed gecast en daardoor opnieuw een topper.

You Only Live Twice is een van de mooist geschoten bondfilms met een sterke opening en een geweldig slot. Daartussen oogt het soms wat langdradig, maar de cast maakt veel goed. Zo is Pleasence perfect als schurk Blofeld en is Connery wederom uitstekend (ondanks dat hij er minder zin in lijkt te hebben) als Bond. Helaas zijn de bondgirls en de muziek niet bijzonder.

avatar van Ajax&Litmanen1
- Why do Chinese girls taste different from all other girls?
- You think we better, huh?
- No, just different. Like Peking Duck is different from Russian Caviar. But I love them both.

Als ik de berichten hier zo door lees, dan is dit bij velen 1 van de minder gewaardeerde James Bond films. Opvallend, want ik schaar hem ook na herziening op bluray nog tot mijn meer gewaardeerde titels uit de franchise. Zelf vind ik de keuze voor Japan inclusief heel wat informatie over hun cultuur erg boeiend en leerzaam (al zal Japan de film vermoedelijk best hebben betaald voor al die toevoegingen). Tegelijk is het een frisse wind door de reeks die met deze erbij 5 delen in 5 jaar heeft afgeleverd. Sean Connery heeft er wat minder zin in, maar zet nog altijd een prima prestatie neer.

Door de focus op 1 land te houden kan er wel een onderhoudend verhaal verteld worden dat wel weer lekker klassiek Bond is. SPECTRE, Blofeld, een bizarre schuilplaats (de ondergrondse vulkaan is misschien wel de coolste Bond locatie uit de reeks), gekke gadgets (al is Little Nellie misschien iets over de top), de piranhavijver inclusief dat heerlijke bruggetje en grootschalige actie. Ik blijf dat slot met de ninja's nog steeds erg tof vinden, al is het wel heel erg voorspelbaar uitgevoerd. Dat het enorm onrealistisch is dat Rusland, Amerika en Japan de locatie niet konden vinden neem ik maar op de koop toe.

Wat me wel irriteert zijn de special effects. Deze sluiten absoluut niet aan bij het fraaie camerawerk en de prachtige landschappen. Zowel de momenten in de ruimte als die met de vulkaanuitbarsting zijn echt belachelijk lelijk. Dat is geen schande, want we hebben het over een titel die bijna 50 jaar oud is, maar als je het niet fatsoenlijk over kan brengen, laat het dan liever gewoon weg. Net als die kartonnen achtergronden bij autoachtervolgingen, echt zo nep. Ik kan me weer lastig voorstellen dat men destijds dit niet beter had kunnen doen. Zo moeilijk kan een achtervolging opnemen toch niet zijn?

Maar buiten de special effects valt er weinig te klagen. De titelsong van Nancy Sinatra is schitterend, behoort tot mijn favoriete Bond soundtracks. En de opening van de film is ook erg tof, maar achteraf vraag je je toch af waarom ze Bond nou perse dood geacht wilden hebben. Was eigenlijk niet nodig.

4* stonden en blijven staan.

avatar van Roger Thornhill
Wat die titelmuziek betreft, Ajax&Litmanen1, misschien vertel ik je niets nieuws, maar daar zijn twee versies van: de filmversie (beschaafd en ingetogen) en de singleversie die zelf eerst van dit nummer heb leren kennen, met een doorwentelende elektrische gitaar en allemaal flarden mist over de zang, zal ik maar zeggen, meer een atmisferische track (en degene die ik prefereer). Wist je misschien al?

avatar van Ajax&Litmanen1
Roger Thornhill schreef:

Nee, eigenlijk heb ik dit nooit geweten. Ken volgens mij ook alleen de versie uit de film. Al moet ik zeggen dat beide nummers wel aardig klinken. Bedankt voor de info!

avatar van Roger Thornhill
(Mooie verschrijving trouwens: heb ik het over mist, kom ik even later met atmisferisch op de proppen -- je verzint het niet.)

avatar van Flavio
Ook deze Bond lijdt weer onder een vreemd plot- wat zijn ze nou toch allemaal van plan? Oorlog uitlokken door Amerikaanse en Sovjet-shuttles te kapen? Erg omslachtig en onzeker of het werkt, een beetje evil mastermind zou met een beter plan op de proppen moeten kunnen komen. Matig script dus (weer), dat nog wel van de hand van de gewaardeerde schrijver Roald Dahl. Japan als locatie was wel tof, en ook een verademing eens een ander type Bond-girl te zien dan de obligate blondine (al was die in de vorm van Helga wel aanwezig).

Tanaka vond ik een goede toevoeging, maar dat leger van 100 ninjas, de training van Bond en zijn metamorfose en schijnhuwelijk- net als zijn in scene gezette dood- erg knullig en volstrekt onnodig. Die ninja-opleiding stelt trouwens ook niet veel voor als je dat in een paar dagen kan voltooien als niet topfitte Engelsman van middelbare leeftijd.

Muziek vond ik wel te doen, al is het beginliedje snel vergeten. Het deuntje dat steeds klinkt als een capsule wordt opgeslokt komt me heel bekend voor, is vaker gebruikt.

Edit- hier ken ik dat nummer (Capsule in Space) van: PropellerHeads - On Her Majesty's Secret Service - YouTube

avatar van Mescaline
Toch wel weer een erg vermakelijke James Bond film! Veel mooie camera shots van Japan en een paar erg leuke Japanse actrices.
De film heeft genoeg actie in zich maar voelt in de laatste 20 minuten toch een beetje langdradig aan.

Goldfinger blijft tot zover nog steeds de nummer 1 voor mij, maar ik zet deze film boven Dr.No & From Russia with Love.

3,5 sterren zijn zeker op zijn plaats.

avatar van des1
Misschien wel mooiste Bond title song. Film begint wat Thunderbirds achtig. Leuk bruggetje is dat degeen die achter de control board zit, de stem verzorgde van Scott Tracy in die marionneten serie. De Bond serie bleek altijd een leuke werkgever te zijn voor zelfde acteurs. De acteur over wie ik het had, zie je ook terugkomen bij The Spy Who Loved Me als duikbootcommandant. En Bonds liaison in Japan, Henderson, is Blofeld in Diamonds Are Forever. Net zo makkelijk. Bij de autogyro in deze film moet ik altijd denken aan Kleine Nellie uit Dossier Stemkwadrater (Agent 327). Onwaarschijnlijk verhaal natuurlijk deze Bond episode, ondanks Roald Dahl's bemoeienis met de screenplay. Zou het idee van een raket gelanceerd uit (spoiler) gejat zijn van Dan Cooper's De Meester Van De Zon (uit 1958)? Mooi tijdsbeeld - Japan als industriematie to reckon with. Tijdens de achtervolging in de Toyota 2000 (nu een onbetaalbare klassieker) zien we hoeveel Japanse auto's er in het straatbeeld zijn. Overgens zag ik ook een Mustang en een Pontiac Grand Prix. Knap hoe John Barry een spacy score kan laten horen in de bijbehorende scenes (en overigens hoe maritiem hij kan klinken in Thunderball).

avatar van loneranger
Een zeker herstel na het toch wat mindere 'Thunderball'. De film is wat korter en ik vind de actie in deze film beter. Sean Connery heeft er helaas niet zo heel veel zin in al vind ik de grootste tegenvaller dat Blofeld een gezicht krijgt. Ik ben echt niet onder de indruk van Donald Pleasance en zijn optreden werkt me eerder op de lachspieren. Al moet ik zeggen dat ik hem net iets beter vind dan Charles Gray in 'Diamonds are forever', dat was een gentleman wat al helemaal niet bij Blofeld past.

avatar van Noodless
5 de film in de reeks en voor mij toch de minste tot nu toe. Ik verwacht natuurlijk bij Bond geen geloofwaardig verhaal, maar dit kon toch wel tellen qua realisme. Vooral dat gedoe met de Ninja's, de opleiding en de schijntrouw vond ik erover en zelfs totaal onnodig. Ook qua cast vond ik het matig.
Geef mij dan toch maar Thunderball of Goldfinger. 5/10

Heeft de tand des tijds niet goed doorstaan, dit Bond avontuur. Voor mij één van de mindere, ook al omdat de sequentie in Japan toch wat ongemakkelijk loopt. Hoogtepunt is het lot van Karin Dor, als kind maakte dat veel indruk. Pleasence krijgt eigenlijk maar een paar minuten om voor de eerste keer Blofeld een gezicht te geven, maar al te memorabel is het niet.
Een krappe voldoende, wat mij betreft.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, deze is even goed als Dr.No en Goldfinger.
Ook in deze film leuke scenes zoals met de helikopter en de Japanse ninja's, ook zien we aan het einde van de film een zeer goed stuk om de film mee af te sluiten.
Veel explosies en schietpartijen, dat zien we helaas niet bij sommige andere Bond films.
De locatie in Japan vond ik wel wat minder, dat Bond opeens moest trouwen vond ik overbodig.
al met al 3.5 sterren, maar niet de beste van James Bond.

avatar van Boneka
Een van de mindere Bond films. Locaties zijn okay, maar het verhaaltje is bijster zwak. Vond het geheel nogal verzadigd. Zelfs 007 leek er geen zin in te hebben. Twee hoogtepunten. Het begin en eind met Nancy Sinatra.