Let It Be (1970)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Documentaire

geregisseerd door Michael Lindsay-Hogg
met John Lennon, Paul McCartney en George Harrison

We volgen de legendarische rockband The Beatles in hun laatste maanden waarop ze op de rand van een split staan. Ondertussen maken ze muziek voor hun twee laatste albums: "Let It Be" en "Abbey Road" om uiteindelijk te eindigen met een allerlaatste concert op het dak van het Apple-gebouw.

avatar van Pieter Montana
"I would like to say thank you on behalf of the group and ourselves and I hope we've passed the audition".

Lennon, McCartney, Harrison, Starr

avatar van erwku
Hoewel het zoveel meer had kunnen zijn, blijft het voor een beatle fan genieten. Het korte dakconcert is werkelijk geniaal!

Couch Potato
Voor de Beatlesfan hoogtijd dat dit op dvd verkrijgbaar wordt, toch ?

avatar van Pieter Montana
In a February 2007 interview with Neil Aspinall regarding the remastering of the film for DVD release, he stated, "The film was so controversial when it first came out. When we got halfway through restoring it, we looked at the outtakes and realized: this stuff is still controversial. It raised a lot of old issues."[7] This is an indication that it may be a very long time before Let It Be is ever reissued on DVD.
@Wikipedia.org

avatar van kaztor
Hoezo controversiëel? Iedereen weet allang dat Ringo eens uit de band stapte, over het geval Yoko en over de ruzies in de band. In deze film is het ook duidelijk dat het McCartney is die als enige de band nog een beetje richting probeert te geven. Ook zijn hier sommige welbekende argumenten gefilmd ("I'll play whatever you want me to play, and if you don't want me to play I won't play at all!'), dus vind ik het 40 jaar na dato vreemd dat het nog steeds een struikelblok vormt voor een band waarvan de helft (-sorry-) begraven is en de andere helft steenrijk.
Enfin, ik vind dat Billy Preston hier een positieve invloed op de band heeft (het enthousiasme is niet van de lucht wanneer hij meespeelt) en de dakscene is natuurlijk legendarisch, waarbij de band doodleuk doorspeelt als de politie arriveert.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gered door het concert.

Want van de rest van deze "docu" wordt je helaas niet veel wijzer. Nou moet ik zeggen dat de beeldkwaliteit van mijn DVDtje (VHS transfer) ook niet echt meehielp, maar ik was echt op zoek naar openbaringen. Niet naar interpreteerbare gezichtsuitdrukkingen en halve takes van gefrustreerde jamsessies door een band die zijn beste tijd gehad heeft.

Het is erg jammer dat het dilemma tussen Spector en McCartney, of nog beter, Ono en sir Mac niet aan het licht werd gebracht. Ik vond het in ieder geval erg onsamenhangend allemaal en weinig boeiend. Het, ten dele, vertoonde rooftop-concert maakt natuurlijk bijna alles goed. Met name het wonderschone I Dig A Poney behoort elke rechtgeaarde muziekfreak kippevel te bezorgen.

Doe mij dan toch maar liever Yellow Submarine. Iets heel anders maar wel een stuk prettiger.

Redelijk.

AddictedToMovies
*Wacht op DVD*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Is hoogstwaarschijnlijk een bootleg. Met nog hoogstwaarschijnlijker ( ) een erbarmelijke beeldkwaliteit.

avatar van Metalfist
An intimate bioscopic experience with the Beatles

The Beatles is zo'n groep die bekendheid verwierf lang voor mijn tijd. De groep maakte furore in de jaren '60 maar de fabulous four slagen erin om zelfs 40 jaar na hun laatste album nog altijd fans over heel de wereld te hebben, zelfs onder mensen die toen nog lang niet geboren waren zoals ik.

Ik had dan ook hoge verwachtingen bij dit tijdsdocument waar vermoedelijk dieper werd ingegaan op de moeilijke tijden die de bandleden hadden. Jammer genoeg slaagt de film in dit opzicht dan ook wat tegen. De beeldkwaliteit was niet fantastisch, hoewel het normaal gezien om een DVDrip ging gaan omdat ik de film nergens origineel tegen kwam, maar toch had ik meer verwacht. Het is inderdaad zoals Zinema zegt, er kwam niet meer aan te pas dan af en toe een gepijnigde blik en buiten hier en daar een onderling verwijt kreeg ik niet het gevoel dat de band op punt stond om uiteen te vallen. Wanneer er dan iets dieper wordt ingegaan op de problemen zorgt dit vaak toch wel voor interessante quotes zoals George Harrison die tegen McCartney zegt dat hij alles zal spelen wat hij wil en als hij wilt dat hij niet speelt dan zal hij ook niet spelen. Gelukkig slaagt de documentaire erin om de gehele tijd te boeien maar dat is denk ik vooral te wijten aan de hoeveelheid nummers die in de film worden tentoon gesteld. Persoonlijk ben ik, hier ga ik waarschijnlijk wel tegen wat schenen schoppen, fan van de oudere albums van The Beatles. Zo kan ik ontzettend veel meer genieten van een Please Please Me en Help dan van Revolver of Rubber Soul. Ik weet het, normaal gezien is het omgedraaid maar gelukkig kan ik de albums Abbey Road en Let It Be wel op waarde schatten en laat dat nu net hetgeen zijn waar de documentaire zijn nummers vandaan haalt. Het is dan ook leuk om beginnende versies van Maxwell's Silver Hammer of Octopus's Garden te horen.

Ik denk dat de film normaal gezien niet meer zou krijgen dan een 3 sterren maar het is het laatste halfuur dat de film naar een dikke 4-4.5 ster sleurt. Ik wist dat het bekende rooftop concert in de film zat maar dat het zo treffend en goed ging zijn had ik niet voor ogen kunnen houden. Op Youtube kun je het concert in verschillende delen zien maar dat heb ik niet gedaan omdat ik het echt in zijn geheel in de film wou verworven zien. Eén van men betere ideeën vind ik persoonlijk want het geeft net het extra tintje aan de film dat het broodnodig had. Nu kan ik hier zoveel typen als ik wil, het is toch iets wat je zelf zult moeten zien om het ten volle te kunnen waarderen zoals ik maar de manier waarop de groep weer speelt is fenomenaal om te zien. Vooral wanneer Lennon en McCartney aan het duet van de Let It Be cd, Two Of Us, beginnen barst de sfeer helemaal los en lijkt het echt alsof het nummer perfect voor hun beide is gemaakt. Maar ook de andere nummers zijn de moeite waard. Het wordt er dan natuurlijk allemaal nog beter op wanneer je de voorbijgangers verbaasd naar boven ziet kijken (dan te bedenken dat ik dit vroeger ooit allemaal eens in een aflevering van The Simpsons heb gezien) en dat uiteindelijk de politie langskomt omdat ze alle verkeer tegen houden. Ik zou er zo nog een alinea kunnen achter plakken met wat ik van dit laatste halfuur vond maar dan wordt het allemaal maar wat eentonig.

Let It Be is en blijft interessant voor een Beatles fan, zowel voor de doorgewinterde als voor de 'nieuwere'. Als documentaire zelf is het niet zo goed als het had kunnen zijn maar het rooftop concert maakt bijna alles goed. Uiteindelijk geeft Michael Lindsay-Hogg op een treffende manier weer wat The Beatles nu voor zoveel mensen was, is en altijd zal blijven zijn.

I'd like to say thank you on behalf of the group and ourselves, and I hope we pass the audition

avatar van Drs. DAJA
Zeer degelijke film. Ik ben geen die-hard Beatlesfan maar schaar me toch absoluut als een behoorlijke liefhebber. Heb weinig bijzonders met de albums Let it Be en Abbey Road maar moet zeggen dat deze film me absoluut heeft kunnen boeien. Het hoogtepunt blijft natuurlijk dat optreden op het dak. De vele beelden van mensen die toevallig langskomen en niet precies weten wat ze met de situatie aanmoeten zijn erg leuk.

avatar van chevy93
Wist niet dat er zoveel Beatles-films/-docu's op MovieMeter stonden!

avatar van Metalfist
Niet meer docu's dan andere bekende groepen.

Het verschil zit hem echter in twee zaken, de Beatles hebben zelf een aantal films gemaakt (o.a. deze, Help! en A Hard Day's Night) maar doordat ze zo verschrikkelijk bekend zijn worden er gemakkelijk documentaires over hen op televisie vertoond en die kunnen daarmee op MM. Bij andere artiesten zijn er soms even veel documentaires (Hendrix en Cash) maar die komen niet op televisie waardoor ze niet op de site mogen.

avatar van Ducoz
Wel aardig

Altijd al een interessante film gevonden.
Met het legendarische dakconcert als slot, prachtig.

avatar van filmfan(tast)
Wat ik heb gehoord is (of is dit alleen maar een gerucht) dat Paul McCartney de release van de geremasterde filmversie van Let It Be tegenhoudt vanwege de ruzies die er in voorkomen.
De film zou niet het beeld van de beatles als Fab Four bevestigen. Dat komt aardig overeen met wat hierboven met een citaat van (de inmiddels overleden) Neil Aspinal wordt bevestigd.
In het Beatles Museum in Alkmaar is een versie verkrijgbaar die langer is dan de bioscoopversie. De kwaliteit is niet al te best, maar voor beatlesfans misschien wel leuk.

ben er ook geweest in het beatle museum. Was wel erg klein en meer een winkel.

Enkel voor de hardcore Beatles liefhebber.

Geen echte rode draad door deze documentaire, er wordt verder ook helemaal geen achtergrond gegeven. Zonder een echte Beatles fan in de buurt weet je de helft van de tijd niet waar je naar zit te kijken.

Een selectie studio opnames, sessies en nummertjes, da's dan het hele eerste uur. Het tweede uur een miniconcert op het dak. Het kan vast dat The Beatles er ergens wat over gemompeld hebben tussendoor, maar met een beetje extra informatie had deze docu al heel wat informatiever kunnen zijn.

't Is in ieder geval een erg depressieve bende geworden, vond de eerste twee films ook helemaal niks maar daar konden ze in ieder geval nog wat lachen. Nu is het droefheid troef. Muziek was ook een stuk lawaaieriger, allemaal niks voor mij vrees ik.

Heb je niks met de muziek dan is er echt helemaal niks aan deze docu want meer is er gewoon niet.

avatar van ArnoldusK
Leuk portret van de mannen.
Weinig verrassends aan met een energieke, ongelooflijke McCartney, een verliefde en eigenzinnige Lennon, een bescheiden Harrison en een saaie, en bij vlagen mistroostige, Ringo Starr. Camerawerk/-posities stelt inderdaad weinig voor. Vooral leuk om de enkele interacties tussen de groepsleden eens wat duidelijker te zien in de aanloop naar hun laatste album. Je hoort enkele gesprekken over het naderende einde en verder blijft het vooral aan de oppervlakte. Het gebruik van deze stijl is een gemiste kans wanneer je terugkijkt.
Het concert is inderdaad tof; een vernieuwende wijze. Uiteindelijk zelfs voor de film bedacht las ik. Typisch Beatles en ergens ironisch dat hun laatste concert wordt onderbroken door de Bobby's.

het is inderdaad een leuke film over the beatles. Alleen het beeld kwaliteit is nog niet optimaal.

avatar van Hendrick99
Moet niet bekeken worden als speelfilm, maar veel meer als documentaire. Aan alles is te merken dat het einde van de band in zicht is gekomen. Zonder de stuwende kracht van McCartney was de groep waarschijnlijk al eerder uit elkaar gegaan. Zoals altijd is de muziek dik in orde. De spanning en irritatie tussen de groepsleden is echter glashelder en af en toe zowat tastbaar.
Hierna zou nog het album Abbey Road komen, dat eerder werd uitgebracht als gevolg van de strubbelingen met Let It Be. Uiteindelijk werd de final mix van Let It Be uitbesteed aan de Amerikaanse producer Phil Spector. Deze maakte er een nogal zwaar en bombastisch eindprodukt van.
In 2003 zou een nieuwe versie van het album uitkomen met als titel Let It Be...Naked. Deze versie was aanzienlijk cleaner en benaderde veel beter de befaamde Beatles-sound.
Ja, we worden ouder papa...