Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years (2016)

Alternatieve titel: Eight Days a Week

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Muziek / Documentaire
137 minuten / 106 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Ron Howard
met Paul McCartney, Ringo Starr en John Lennon

Filmmaker Ron Howard maakt voor deze documentaire gebruik van archiefbeelden en 'found footage' van The Beatles ten tijde van hun concertjaren van 1963 tot en met 1966. Tijdens deze zogenaamde eerste en uiterst succesvolle periode van hun carrière is de band druk met optreden. De beelden worden ondersteund door interviews en verhalen omtrent de 250 concerten die het beroemde viertal destijds heeft gegeven.

Bedankt adso !

avatar van Drs. DAJA
Het is bijna een prestatie om over zo'n interessante band zo'n saaie documentaire te maken. Pijnlijk letterlijke vertelwijze (alles wat genoemd wordt in interview ,van McCartney tot de irrelevante moeder van de interviewer uit 1967, wordt gelijk in beeld gebracht). We krijgen zelden iets mee van wat er werkelijk gaande was bij de bandleden (hooguit even bij Help) waardoor het een oppervlakkig encyclopedisch verhaaltje is. Erg jammer.

avatar van tbouwh
Ik ga donderdag, maar vrees ook op basis van de regisseur (Ron Howard). Verwacht inderdaad een brave docu, maar misschien is dat ook wel genoeg. De materie is zo interessant dat je toch wel erg je best moet doen, wil je dat verkloten.

Tja. ik verwachtte ook gewoon weer een standaard Beatles doc (en misschien was het dat ook wel) maar onverwachts toch weer heel erg genoten.
Het is gewoon een heerlijk aanstekelijke band en de hele dynamiek en gekte rondom hun beginperiode is gewoon leuk.

En dat terwijl de film eigenlijk eindigt waar de voor mij muzikaal boeiendste Beatles periode (Magical Mystery, White Album, Abbey Road) nog moest beginnen. Maar goed.

avatar van Walter S.
Ik heb ook meer met de latere platen van the Beatles, beschouw mezelf ook niet als een enorme Beatles fan en heb daardoor ook niet al tal van documentaires over the Beatles gezien. Ik kan me voorstellen dat als je die wel gezien hebt je deze docu over de opkomst en glorie van the Beatles niet heel bijzonder zult vinden.

Ik heb me wel vermaakt, leuke docu over de totale gekte rond the Beatles en over hoe ze in één klap van jochies mannen werden die op een gegeven moment helemaal klaar waren met 24-7 Beatle zijn.

Na afloop dan nog een bonus, een krap half uur Beatles in het Sears Stadion in NYC in 1965. Het lijkt wel een punkband met hun krappe half uurtje optreden (voor 55.000 toeschouwers). Werkte voor de bioscoop wel prima, een heel lang Beatles concert uit die tijd (zonder nummers van Revolver uit 1965, wat ik wel een prima plaat vind) had voor mij in de bios niet gehoeven.

avatar van tbouwh
Het is vooral een heel brave docu die Ron Howard hier aflevert. Als niet-uitgesproken Beatlesfan vond ik het leuk om te zien hoe er in de beginjaren van de band een ware hype rondom de vier kwajongens ( want dan waren ze toen nog vooral) bestond, maar zag ik tegelijk ook dat herhaling op den duur troef werd, zeker in de registraties van de optredens. Dan speelt ook mee dat de docu zo'n beetje stopt als de mijns inziens meer interessante platen van de Beatles tot stand gaan komen. Howard kleurt zo binnen de lijntjes dat er zelfs voor mij (als niet-kenner) weinig verrassingen of nieuwe dingen uit Eight Days a Week naar voren kwamen.

Een weinig originele documentaire dus, leuk om eens te zien, maar tegelijk inferieur aan veel andere, interessantere muziekdocu's.

avatar van Hendrick99
tbouwh schreef:
een ware hype rondom de vier kwajongens ( want dan waren ze toen nog vooral)

Met dat kwajongens-achtige viel het nogal mee. In Liverpool en (vooral) Hamburg waren ze al redelijk berucht om hun ruige optredens en bijbehorende gedrag. Voornamelijk door toedoen van manager Brian Epstein werd hun image opgepoetst en kon het succesverhaal beginnen. De documentaire begint echter in 1963 en laat deze voorgeschiedenis dus niet zien.

Hendrick99 schreef:

Dat kon ik inderdaad niet uit de docu halen, en miste die voorkennis. Kan me het wel goed voorstellen. Het past dan helaas ook in Howard's (door mij veronderstelde) streven een politiek correct product zonder te veel nuances op de markt te brengen

avatar van mjk87
Ik zit me weleens af te vragen, stel je een band voor die is ontstaan in 2007 met in 2009 hun eerste album en vorig jaar al zijn ze uit elkaar gegaan. Met dertien studioalbums, nog een handvol singles, twintig hits op nummer één en een stuk of zes klassiekers. Dat alles in zeven jaar. Coldplay's eerste album komt al uit 2000, Beyonce 2003, Rihanna 2005. Om maar even na te gaan in wat voor korte tijd de Beatles hebben bestaan.
Deze docu behandelt dan alleen nog maar goed vier jaar van hun bestaan waarin meer goede muziek werd gemaakt war de meeste artiesten alleen maar van kunnen dromen en het nog niet lukt in twintig jaar.

Nu zit daar heel veel interessants in, die Beatlemania waarin meisjes helemaal gek werden. Nu is dat ook wel een beetje aan de hand met bijvoorbeeld Justin Bieber (eerste album 2010) maar toch niet zo erg als wat Howard ons toont. Dan wil ik weten: 'hoe kan dat?' Allicht speelt de periode een belangrijke rol, of ook de kwaliteit van de muziek, maar Howard is nergens in geïnteresseerd om dat te onderzoeken. Hij laat alleen de Beatles zien terwijl ze optreden (voornamelijk in Amerika) en af en toe komt er wat informatie mee. Sporadisch komt het tijdsbeeld (Vietnam) langs maar dat is niet meer dan een vluchtigheid. Dit is echt oerdegelijk in elkaar gezet waar je als kijker wel een en ander meekrijgt maar niet mee beleeft. Want dit moeten slopende jaren zijn geweest, maar eigenlijk merk je dat nergens.

En dan krijgen we aan het eind nog 30 minuten van een concert te zien, na de aftiteling nog. Beetje raar geconstrueerd. De halve zaal was al leeg. En nu konden ze best live spelen maar zo heel bijzonder was dat nu ook weer niet. Stijfjes haast. Dan deed Elvis tien jaar eerder al heel wat meer op het podium.
Niettemin heeft deze docu wel leuke momenten. Sowieso is het geinig te zien hoeveel plezier de vier in het begin hadden en je merkt dat dit na drie jaar langzaamaan uitvloeit. Daarnaast blijft de muziek fijn en is het allemaal niet heel vervelend. Maar er had zoveel meer mee gekund. 2,0*.

avatar van tbouwh
In de volle zaal waarin ik zat bleef letterlijk iedereen zitten, niemand had geen weet van dat concert volgens mij. Iemand die even ging toiletteren tijdens de credits kreeg zelfs nog een 'het is nog niet afgelopen hé' naar z'n hoofd.

avatar van herman78
Bij ons ook een volle zaal nog tijdens het concert. Veel mensen die zachtjes meezongen en na afloop een daverend applaus in de zaal. Erg mooi.

avatar van mrklm
Met Ron Howard weet je wat je krijgt: een verzorgde, goed gemaakte productie, vooral gevuld met gebakken lucht. En Eight Days A Week past precies in die beschrijving: het is vooral een lofzang op The Beatles, strak gemonteerd en vol aardige anekdotes en grappige, onderhoudende fragmenten uit persconferenties en concerten die ze tijdens The Touring Years gaven. Paul, Ringo en de families van John en George gaven hun medewerking aan deze film en dus blijft het allemaal vrij kritiekloos. Het is wel bijzonder om te horen hoe hecht The Beatles waren tijdens deze periode, want dat verklaart ook voor een groot deel waardoor de band uiteindelijk op weinig amicale wijze werd opgeheven. Het is jammer dat de vriendschappelijke concurrentiestrijd tussen The Beatles en The Beach Boys volledig wordt genegeerd: zij stuwden elkaar tot creatieve hoogtepunten en zonder Pet Sounds was er geen Sgt Pepper geweest. Het coda, bestaande uit een 30-minuten durende registratie van het krankzinnige concert van The Beatles in het New York Shea Stadium - een concert waarvan de leden toegaven dat de PA ongeschikt was en dat ze elkaar nauwelijks konder horen spelen - is wellicht historisch interessant, maar omdat het geen geweldig optreden was, de beelden onvolledig en daardoor regelmatig slecht gemonteerd zijn en de arrangementen vrijwel exact hetzelfde zijn als de studio-versies, is dit alleen interessant voor Beatles-diehards.
Een prima inleiding voor diegenen die The Beatles niet kennen, maar te weinig diepgaand voor de wat meer eisende muziekliefhebber.

avatar van mcdaktari
Ik heb 'm nog niet gezien maar als Beatle fan wil ik dit toch wel heel graag zien, ongeacht wat er ook over gezegd word. Ik heb de Beatles vrij bewust mee gemaakt, dat wil zeggen dat ik al hun muziek ken en er vroeger ook mee opgegroeid ben, ik weet ook nog als de dag van gisteren dat Lennon dood geschoten werd. Heel jammer dat we niet meer muziek van hem hebben mogen horen. McCartney heeft na de Beatles nog zoveel ontzettend mooie muziek gemaakt. Samen met Ringo Star zijn ze nog de enige 2 overgebleven Beatles. Ben benieuwd hoelang die 2 nog meegaan. Hoe dan ook is het voor mij iig een band die veel voor de muziek geschiedenis betekend heeft. Ben heel benieuwd naar deze docu.

avatar van adriemeijer
"The Band you know, the story you don't "
Ik heb als Beatle-fan uiteraard mateloos genoten van de muziek en de beelden, maar bovenstaande reclameleus is toch enigszins overtrokken. Ik heb geen nieuwe feiten voorgeschoteld gekregen. De bijdragen van Whoopie Goldberg en Sigourney Weaver vond ik wel echt leuk. Zoals mrklm al zei: Leuk voor degenen die de Beatles niet kennen (zo die al bestaan), maar te weinig diepgaand.

avatar van erwku
Hier spreekt een groot beatlefan.

Mooie beelden, geweldige muziek, maar niets nieuws, niets meer dan een mooie foto collage met toelichting van een aantal pseudo celebrities.
Heel spijtig dat als je dan toch McCartney en Ringo om vraagt om mee te werken, dat zij dan zo weinig extra''s of iets nieuws konden vertellen.

Completer, beter en interessanter; living in the material World van Scorsese.

Ook irritant: mixen van beelden en geluid, van verschillende opnames.

Ron Howard heeft ook van the beatles touring Years een family film gemaakt.

avatar van 93.9
Prima docu film, al is niet alles eruit gehaald

avatar van the hustler
Weinig nieuws onder de zon, maar dat was uiteraard ook niet te verwachten in een film over een band die al bijna 50 jaar uiteen is en waar al zowat alles over geschreven en verteld is door zowat alles en iedereen. Verder is "The Touring Years" een prima documentaire die vooral op de goeie momenten focust, maar ook de mindere kantjes durft belichten. De dubbele DVD bevat ook nog een 100-tal minuten extra's in dezelfde stijl als de docu. Eigenlijk 3,5 sterren waard. Maar als fan van de groep toch vooral genoten en doe er daarom graag nog een halfje bij.

Graag een vervolg: "The Studio Years".

Hysterische vrouwen.

Je kan je afvragen waarom Howard deze docu gemaakt heeft. Er zijn al aardig wat docs op de markt die een vollediger verhaal vertellen dan deze. Anderzijds is het wel zo dat de focus Howard wat ruimte geeft om nieuw materiaal te tonen en om sommige zaken net iets dieper in te gaan. Fijn voor de hardcore Beatles liefhebber, iets minder boeiend voor de gematigde liefhebber of passant.

Howard maakt er wel een echte good news show van. Veel ruimte voor negativiteit is er niet, zelfs wanneer The Beatles het touren zelf duidelijk kotsbeu waren blijft het bij een paar brave oneliners. Verder worden The Beatles wel weer geschets in de tijd, maar nooit echt vergeleken met de populariteit van andere bands, de aloude Beatles/Stones battle hoor je ook nooit terugkomen. Dan kan je zeggen dat zulke zaken hier niet echt op hun plaats zijn (wat ook wel zo is, gezien de focus op hun optredes), maar na tal van ruime Beatles docs zijn dat wel een beetje de vragen waar ik mee blijf zitten.

Verder wel wat aardig archiefmateriaal, hysterische taferelen en de immer guitige Ringo die altijd voor wat vrolijkheid weet te zorgen. Maar het meeste daarvan kende ik al. Howard giet het in een vlotte documentaire, maar wie nog nooit wat van The Beatles gezien heeft zou ik toch eerst wat andere docs aanraden.

Aardige documentaire over de beginjaren van The Beatles toen ze nog op tour gingen. Een simpele opzet van veel archiefmateriaal afgewisseld met wat talking heads. Het blijft wel allemaal een beetje oppervlakkig, maar je krijgt wel een goede indruk hoe het er aan toe ging in die periode voor de vier uit Liverpool. Natuurlijk leuk om al die oude beelden te zien (jammer dat het deels met de computer is ingekleurd).

avatar van getthecool
Weinig nieuws en de docu stopt daar waar de muziek van the Beatles voor mij interessant wordt. Ontwikkeld voor Hulu zag ik - en dus sterk vanuit een Amerikaans perspectief verteld.

avatar van Drulko Vlaschjan
Vooral leuk voor diehardfans die misschien wat beelden spotten die ze niet eerder gezien hadden, en voor Beatles-nitwits die in anderhalf uur een aardig beeld krijgen van de belangrijkste band uit de popgescheidenis. Zelf val ik in geen van beide categorieën. Eigenlijk is het een vrij matige docu. Meer een Wiki-pagina met bewegend beeld. Maar goed, ik zat in een vliegtuig, ik kon niet slapen, en dan is dit een prima filmpje om de nacht mee door te komen.

Puike documentaire over de eerste Beatles-jaren toen ze nog volop toerden.
Hoewel ik al veel wist wat ik deze film wordt verteld, is het toch nog een interessante documentaire voor een echte Beatles-fan, die ik toch ben.
Je kan niet genoeg beeldmateriaal vinden over de fab four en daarom ben ik wel heel blij met deze film.
De regie door Ron Howard is merkbaar, puik en duidelijk.
Het is echt een film voor de echte fans en het zal niet de enige keer zijn dat ik er naar kijk !!
Warm aanbevolen, voor iedereen !!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben toevallig de biografie van Paul McCartney aan het lezen en net aangekomen aan de periode na The Beatles. Een groep die zoveel interessant te bieden heeft, omdat ze uiteindelijk zoveel gepresteerd hebben op korte tijd en een carrière uit praktisch 2 delen hebben gehad. De wilde live jaren en de experimentele studio jaren. Bovendien waren het 4 verschillende figuren die net samen deze band maakten tot wat het werd, maar tegelijk ook gaandeweg botsende persoonlijkheden hadden. Het is een wonder dat ze in de latere jaren toch nog samen albums hebben gemaakt.

Om maar te zeggen dat een film of documentaire over The Beatles zoveel te bieden kan hebben en dan is dit een fractie uit de hele carrière. Altijd leuk om hen eens bezig te zien en hun muziek te horen. Maar meer dan 2 uur over de live optredens is misschien te veel van het goede. Het toont wel de echte Beatlemania en de reden waarom het ook teveel werd voor hen. Maar qua getuigenissen is het soms nogal braaf en krijgen we The Beatles zelf te weinig te zien. Figuurlijk dan, het viertal is heel de tijd aanwezig natuurlijk.

Fans zullen hier van smullen en als liefhebber van de groep, heb ik hier ook van genoten. Maar een supergroep als The Beatles mag toch wel meer hebben dan dit. Beetje meer creativiteit en volledigheid. Ook al is dat moeilijk samen te vatten. Maar nu mis ik te veel info. De combinatie met hun gezin en partners. De onderlinge strijd. Hun ontmoeting met figuren als Elvis of Bob Dylan. Het vergelijk met The Rolling Stones. Te weinig over hun jaren in Duitsland. Brian Epstein en George Martin kwamen ook amper aan bod. ...

Meest opvallend vond ik de uitspraak van McCartney waarin hij toegeeft dat de band zich in de begintijd zoveel mogelijk richtte op jonge meisjes. Dat heb ik volgens mij nog nooit zo openlijk gehoord.

Verder blijkt vooral maar weer dat het moeilijk is om een oninteressante docu over de Beatles te maken.

avatar van Brix
Opvallender vond ik eigenlijk de duidelijke uitspraak van McCartney betreffende de steevaste vermelding "Lennon & McCartney' bij composities die slechts door een van beiden geschreven werden.
Dat het inderdaad vaker gebeurde was wel bekend, maar ik heb het nooit zo horen zeggen zover ik mij kan herinneren.

avatar van des1
kHeb genoten, ondanks het wat brave passeren van wat er voorviel in het relatief korte artiestenbestaan van The Beatles als groep. Inderdaad een 'time travel' zoals hierboven is gesuggereerd, waarin dingen in een stroomversnelling plaatsvonden. Ga eens van het poppy Love Me Do uit '62 naar Get Back acht jaar later, en je hebt een artistieke ontwikkeling zonder weerga. Van menig artiest kun je hun eerste wapenfeit en die van recent, 20 of 30 jaar later, gewoon uitwisselen. Hebben misschien van producent gewisseld, that's it. Er zal nooit meer een fenomeen zijn als de Beatles, zoals er nooit een tweede Kuifje of tweede Seinfeld zal komen.

avatar van AC1
AC1
De film belicht nu niet bepaald de meest interessante periode van The Beatles. Ron Howard stopt zijn documentaire op het moment dat de Beatles muzikaal hun eigen ding gingen doen. Jammer, maar goed, het zijn dan ook "The Touring Years". Hopelijk krijgt dit een vervolg.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb vaak genoeg gelezen onder welke druk de Beatles leefden tussen hun Amerikaanse doorbraak via I want to hold your hand eind 1963 en hun besluit in augustus 1966 om niet meer te gaan touren, maar pas bij de murwmakende overdaad aan hektische concert- en backstage-beelden uit deze documentaire kon ik het echt voelen, voor zover dat dan gaat bij honderd minuten beeldmateriaal in plaats van bijna drie jaar "in het echt". Misschien weinig nieuws gezien, maar toch genoten.
        Overigens heb ik altijd meer een grenzeloze bewondering dan echte liefde voor de Beatles gekoesterd, maar elke keer dat ik ze hoor en/of zie valt het me toch weer op wat een tomeloze energie en speelplezier en enthousiasme ze uitstralen. Ik kan eigenlijk maar weinig bands verzinnen bij wie de pure lol zó van het scherm afspat, en ik moet bekennen dat ik na al die jaren eigenlijk All my loving en The night before en It won't be long liever hoor dan I am the walrus of Dear Prudence of Across the universe. Kortom, het latere materiaal is misschien interessanter, maar het vroegere werk is me dierbaarder, en ik heb me dan ook nergens gestoord aan de opzet van deze documentaire; dat je moet stoppen ten tijde van Revolver vloeit nou eenmaal voort uit de aard van een film die gaat over "The touring years", en ik ben daar zelf niet rouwig om.

avatar van Brix
Roger Thornhill schreef:

Bij mij is dat net zo.
Tot mijn eigen verbazing zit op dat eerdere repertoire in mijn beleving ook nog steeds geen sleet.

avatar van LOTR-lover
Ik heb zeker genoten van deze documentaire, al is 'ie niet zo volledig en uitgebreid als ik had gehoopt. Ook worden veel van de ruwe kantjes buiten beschouwing gelaten (bijv. het drugsgebruik, wat alleen licht word aangestipt bij de opnames van de film Help!). Toch jammer, want een docu is dan niet helemaal volledig. Maar goed, ik vond het leuk om veel beelden te zien die ik in ieder geval nog nooit had gezien en om de Beatlesmania van dichtbij te zien. Zo begrijp ik ook wel meer dat de jongens er op een gegeven moment klaar mee waren ook.

8/10 (IMDB)