The Rutles: All You Need Is Cash (1978)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Gary Weis en Eric Idle
met Eric Idle, Neil Innes en John Halsey

Pythoneske parodie op het succesverhaal van The Beatles. De film is in de vorm van een lange documentaire gegoten, maar gaat niet over John, Paul, George en Ringo maar over Dirk, Stig, Barry en Nasty, oftewel The Rutles. Ze scoorden hit na hit (I must be in love, Baby let me be) en waren de grote concurrenten van onder andere Rolling Stones en Paul Simon, die ook aan het woord komen over het succes van The Rutles.

avatar van jay73
In een woord: helemaal te gek!

Als je ziet hoe goed ze die oude Beatle-opnames, bijvoorbeeld in Hamburg, nagemaakt hebben, erg goed hoor!

avatar van jackie
Inderdaad helemaal te gek !

avatar van bioscoopzaal
Inderdaad een waanzinnig goed gemaakte en ontzettend grappige persiflage op het hele Beatles-gebeuren. Merkwaardig trouwens dat zo weinig mensen hem hebben gezien, The Rutles zijn toch minstens even grappig als hun hard-rock collega's van Spinal Tap.

Een echte aanrader, 4.5 sterren.

Goed nieuws!
En nog betaalbaar ook!

avatar van streeter
Ik heb het vervolg, The Rutles 2 vorige week gezien. Absoluut verschrikkelijk. Als het op MM stond zou ik het 0.5 sterren geven.

Bob Cremers
Een mooie muziekfilm, vooral het Rooftopconcert.
5 Sterren.

avatar van weaselweasel
Gewoon een superfilm. Fantastische parodie, vooral voor de Beatlefans, omdat zelfs de kleinste dingetjes op de hak worden genomen.
Met name de Lennon-imitatie van Neil Innes. Alles klopt. De trillende stem, de doffe blik, het kauwgomkauwende mondje.
Gewoon perfect.

Het vervolg (Can't Buy Me Lunch) hoef ik niet te zien, die moet erg slecht zijn.

avatar van Pieter Montana
Flinke tegenvaller.Heel veel geleuter en dat ze de Beatles songs dan nog even nadeden was helemaal

Hier en daar een aantal geslaagde grappen(Tea) maar erg ondermaats.

Pieter Montana schreef:
...en dat ze de Beatles songs dan nog even nadeden was helemaal

Haha, die Pieter

avatar van Pieter Montana
jay73 schreef:

Haha, die Pieter

.................

avatar van JJ_D
Wat mij betreft verplichte kost voor alle Monty Python-fans. Eric Idle trekt de lijn van het "vliegende circus" duidelijk door naar deze Beatles-persiflage, wat een hoogstaand spervuur aan absurde moppen oplevert.
Natuurlijk wordt het "echte" Python-niveau bij lange niet geëvenaard, en voor niet-ingewijden gaan heel veel moppen verloren. Maar wie eens goed wil lachen met de Beatles, en tegelijk kan genieten van een absurde context, moet eens kennismaken met 'The Rutles'.

avatar van Drs. DAJA
Erg geestige en vooral scherpe parodie op The Beatles. Pythonesque absurditeit wordt op sterke wijze toegevoegd aan de zeer gedetailleerde carrièrelijn van The Beatles. Grote gebeurtenissen worden perfect nagespeeld waarbij vaak één klein aspect wordt verandert wat direct gevolgen heeft voor de gehele gebeurtenis. De imitaties zijn zeer overtuigend en de vele cameo’s een erg leuke toevoeging. Erg leuke Rockumentary (de eerste ooit geloof ik zelfs) van Eric Idle.

avatar van Billy-Pilgrim
Een film die mij zeer tegen viel. Ik ben juist wel een fan van Monty Python, alsook van Bill Murray en Dan Akyroyd, alsook van The Beatles, maar dit kon mij toch niet echt boeien. Het meerendeel van de grappen zijn gewoon niet grappig. Het is voor een persiflage eigenlijk allemaal nog veel te braaf. Het had veel absurder gemogen (gemoeten?). Het grapje over Thee is idd wel leuk. Ook leuk zijn de absurde locaties waar de verslaggever steeds loopt (midden in zee!), daar ervaarde ik wel de echte Monty Python invloeden. Voor de rest een veel te brave, waardoor saaie, nep docu.

Blijft een erg leuke nep-documentaire over de Beatles door Eric Idle en nog vele andere beroemdheden.

Misschien wel de beste comedy die er is. Neil Innes (Bonzo Dog Doo-Dah Band) en Eric Idle hebben dezelfde humor en Innes was natuurlijk al betrokken bij Monty Python. Veel van de film ontleent zijn kracht aan de verdraaing van 'insider-weetjes'. Ken je die niet, dan gaat een hoop van de humor verloren.

De beelden zijn ongelofelijk goed nagemaakt. Het lijkt net echt en pas bij meerdere kijkbeurten gaat het opvallen dat het toch niet helemaal perfect is. Daarnaast is de muziek dik in orde. Dit soort dingen zijn alleen leuk als de muziek ook echt goed nagedaan wordt.

Ik vind deze eigenlijk nog een klasse beter dan de Pythonfilms.

lezertje
Deze mockumentary volgt het echte verhaal van The Beatles te veel op de voet om origineel te kunnen zijn. Veel van de inmiddels iconische beelden van The Fab Four worden bijna letterlijk gekopieerd, zonder van commentaar of een scherp randje te voorzien (Dit geldt met name ook voor de vele muziek, zoals onder andere ‘I’m the walrus’/’Piggy in the middle’ en de oprichting van hu eigen bedrijf met als log een appel, hier een banaan), waardoor de film niet meer verwordt tot één te lang uitgesponnen studenten grap. Amusant, dat wel, hoewel sommige grappen in een eigen verhaal beter tot hun recht Zouden komen. Rob Reiners ‘This is Spinal Tap’ is stukken origineler en daardoor dus veel leuker.