Luther (2003)

Duitsland
Drama / Biografie

geregisseerd door Eric Till
met Joseph Fiennes, Alfred Molina en Peter Ustinov

In het jaar 1505 doet de jonge Martin Luther tijdens een hevig onweer de belofte dat hij tot het klooster zal toetreden. Verscheurd door een gevoel van eigen zondigheid en angst voor een straffende God wordt Luther al snel door zijn biechtvader op pelgrimstocht gestuurd naar Rome. Daar komt hij in aanraking met de levendige handel in relikwieën en aflaten van de Rooms-katholieke kerk. Terug in Wittenberg wordt Luther benoemd tot doctor en hij begint colleges te geven. In deze periode schrijft hij zijn 95 stellingen tegen de aflaatverkoop. Hierdoor komt hij in een ernstig conflict met de Rooms-katholieke kerk. De paus doet er alles aan om Luther zover te krijgen dat hij zijn leer herroept. Martin Luther wil echter vasthouden aan de bijbel.

Film laat goed zien hoe corrupt de kerk was..verder mooi locatie's goed acteer werk en een boeiend verhaal een dikke zeven dus 3.5*

stinissen schreef:

Nou ben ik niet echt een huurder omdat de films voor mij al wat ouder zijn. Ben nu toch van plan om hem te huren na het lezen van dit.

Er bestaat al een film over Luther, met oa Stacy Keach en Judy Dench, naar een ijzersterk toneelstuk van John Osborne.

avatar van pulp fiction
Een prachtige en indrukwekkende vertolking over het leven van Maarten Luther, degelijke acteerprestaties van o.a. Joseph Fiennes en mooie autentieke locaties ****

hugohei schreef:

Welke film is dat? Deze Luther vond ik namelijk erg goed

Een mooie film die een goede indruk geeft van de gedachtegang van Maarten Luther en hoe deze man in staat was in zijn tijd een hervorming van de corrupte romeinse kerk te brengen. De goede acteerprestaties, mooie locaties en de geschiedenis- en religieles die de film bevat hebben gezorgd dat ik deze film wel moest hebben. Enige interesse in religie is denk ik wel vereist bij het zien van de film.

avatar van catweasel
En de op 1 na laatste film van Peter Ustinov

avatar van eRCee
Hier post ik, ik kan niet anders.

Het verhaal van een van de meest invloedrijke personen in de westerse geschiedenis, de man die het einde van de middeleeuwen inluidde:

De film opent met het enorme onweer waarin de jonge Maarten Luther belooft zijn leven aan God te wijden. Vanuit een sterk zondebesef loopt Luther echter aan tegen de oordelende en straffende God die overal gepredikt wordt. Tijdens zijn studie theologie ontdekt hij daarentegen de God van de bijbel: een God van liefde en genade.
Luther, de grote reformator, wordt tekortgedaan als zijn betekenis vooral wordt gezocht in het aan de kaak stellen van kerkelijke corruptie. Ook de film laat zien dat dit onjuist is: Luther is allereerst een theoloog. Dat arme zondaars gerechtvaardigd worden alleen door geloof in Christus (sola fide), een enorm genadegeschenk (sola gratia) dat in de bijbel wordt beschreven (sola scriptura), dat is de betekenis van Luther.
Meerdere keren sommeert de kerk Maarten Luther zijn boeken te herroepen. De rijksdag te Worms is kritiek, maar ook voor de keizer weigert Luther de bijbelse waarheid te verloochenen. Dankzij de protectie van prins Frederik (prachtig gespeeld door sir Peter Ustinov) kan Luther ongestoord verder werken. Zijn Duitse vertaling van het Nieuwe Testament maakt de bijbel toegankelijk voor het gewone volk, waar Luther dan ook een ongekende populariteit geniet. Keerzijde hiervan zijn de boerenopstanden, die ontstonden vanuit een radicalisering van zijn ideeen.
Het slot van de film laat zien hoe de nieuwe kerk van de Reformatie definitief wordt aanvaard in Duitsland. Luthers verhaal eindigt in een idylle: de levensgenieter die nog een appelboom zou planten als hij wist dat Jezus Christus morgen zou terugkomen op aarde, trouwt en krijgt zes kinderen.

De film laat een mooi en compleet (hoewel natuurlijk geromantiseerd) beeld zien van het leven van Luther. Naar het einde toe werd het mijns inziens soms wat gehaast. Joseph Fiennes vond ik niet altijd even sterk acteren. Al met al een interessante film, leerzaam en, zoals de achterkant van de DVD stelt: ook geschikt voor 'de niet religieuzen'.

avatar van Dirk1969
Een fraaie verfilming met een prachtige sfeertekening van de tijd. Vrijwel alle bekende verhalen over Luther komen in de film terug (alleen miste ik het gooien met de inktpot).
Wel vind ik de film wat aan de korte kant. Bij een langere duur had het verhaal wat meer uitgediept kunnen worden.

avatar van NarcissusBladsp.
Luther is een held....maar één met een smet waar vele Christenen liever niet aan denken......zijn terleurstelling in de Joden, die zich niet wilden bekeren deden hem een kwaadaardig geschrift schrijven: "De joden en hun leugens", daarin riep hij op, dat de joodse scholen en synagogen verbrand moest worden.....en nog meer......

De film geeft een gepolijste versie van Luther, bovenvermelde scherpe kant is dus niet aanwezig..... Maar ondanks dat is het een mooi gemaakte film (aankleding, lokaties, enscenering en indrukwekkende cameraposities) met een interessante kerkgeschiedenis.

De muziek had meer 'up to date' gekund, d.w.z. rond 1500 werd prachtige muziek gemaakt......de beelden zijn passend sfeervol....waarom de muziek niet?

Maar Ustinov speelt ontroerend een dappere en wijze vorst die op hoge leeftijd waarheden eerlijk onder ogen durft te zien. Dat is het belangrijkste..........

Bonifatius
Mooie film, maar ik vond hem veel te langdradig.

avatar van wendyvortex
Tamelijk interessante biografie al wordt het begin er wel heel erg snel doorheen gejast. Voor de verandering ook nog eens interessant als je puur en alleen cinefiel bent. De strijd tussen Luther en de RKK levert prima filmmateriaal op. Mede-geproduceerd door de Geroformeerden zelf, maar die konden dan wel klasse-acteurs krijgen en film oogt gewoon goed. Schijnt ook redelijk waarheidsgetrouw te zijn allemaal al was de echte Luther iets minder een handsome bink als Joseph Fiennes. Zeker in deze kersttijd wel een mooi tegenwicht tegen alle kerstrommel waarbij vergeten wordt waar het met kerst nu allemaal eigenlijk werkelijk om draait.

avatar van Arnhemmer
Tjonge, wat een hoop goede beoordelingen. Zeker een hoop Protestanten hier.

Bart Simpson
Op school tijdens Levensbeschouwing gekeken, wel een aardig filmpje.

avatar van the new guy
stinissen schreef:

Was?

Bart Simpson
Zo'n film zenden ze uit tijdens Halloween, echt typisch voor de publieke omroep..

groente12
Mooie biografie film van Luther die naar mijn mening een beetje te kort duurde. De locaties waar de film zich afspeelde is echt mooi weergegeven, acteurs komen geloofwaardig en weten je vast te pakken, wat wel jammer is is dat de originele taal niet word gesproken, ze praten Engels in plaats van Duits komt een beetje raar op mij over maar het ligt vast aan de eisen die zijn gesteld door de producenten om commercieel over te komen.

De film 'Luther' geeft een door en door Luthers beeld van Luther. En dat is, vanuit historisch oogpunt, een gemiste kans.
In de film wordt getoond hoe de Duitse prinsen opstaan tegen Karel V (Smalkadisch verbond). Dit lijkt allemaal heel nobel, maar is vooral een machtspolitiek spel tegen het centralisatiestreven van de keizer. Luther stelde namelijk dat vorsten de baas zouden moeten zijn van de kerk (i.t.t. de paus). Dit zou meer macht voor de Duitse prinsen betekenen.
Ook wordt er niets gezegd over het antisemitisme dat Luther predikte, wat natuurlijk een vrij grote smet over zijn nagedachtenis werpt.
Het is allemaal duidelijk merkbaar dat deze film gefinancierd is met geld van de protestantse kerk.
Desondanks is het wel een te pruimen historische film. Die (ondanks de afschuwelijk zingende nonnen, tegen het einde van de film) net 3 puntjes weet te scoren.

goede film, erg waarheidsgetrouw neergezet. Indrukwekkend. 4.5*

avatar van RuudC
Het is dat de reformatie een interessant en belangrijk onderdeel is van onze geschiedenis. Luther is een van de belangrijkste pionnen deze religieuze twist. Genoeg om er een prima film van te kunnen maken, maar uiteindelijk ben ik gematigd tevreden. Het is geen verkeerde film, maar na de helft is het verhaal eigenlijk wel verteld. Hoe Luther botst met het zestiende eeuwse beleid van het Vaticaan is heel sterk in beeld gebracht. Met name de scenes in Rome en de momenten waarin Molina aflaten verkoopt, zijn heel sprekend. Het is een bekende geschiedenis waarbij de 95 stellingen wel erg snel op de kerkdeuren van Wittenberg genageld worden. De processen volgen dan al snel. In de tweede helft zien we daarom wat het makkelijkst is te omschrijven als een Luther die met pensioen is. De laatste veertig, vijftig minuten waren gewoon een lange zit. Het plot klopt in grote lijnen wel, maar in de details zitten veel missers. Het had zoveel beter kunnen zijn wanneer er een degelijke research had plaatsgevonden. Dan had je de film ook volledig kunnen vullen met interessant materiaal.

Vanavond deze film eens gekeken, wat een topfilm is het toch.

Nee ook als katholiek vindt ik hem prachtig, daarnaast wilde luther de kerk hervormen niet in tweeën splijten

avatar van Decec
Een goede drama/historie/biopic verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Alfred Molina ...
Redelijk kwaliteit 4:3 beeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van jeuletaxi
Eigenlijk een tegenvaller, vaak zijn dit mijn favorieten films.
Maar kwam niet in de film.
Tijdsbeeld vond ik vrij matig en acteren mwha.
Eens en nooit meer en een mager 6je.
Geen aanrader als je mijn mening vraagt.

Prima film, boeiend vanwege historie. Misschien niet helemaal een compleet en neutraal beeld, toch een prima film.