Patriots Day (2016)

Verenigde Staten / Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, John Goodman en Kevin Bacon

'Patriots Day' volgt de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013. Na de aanslag werkte politiecommissaris Ed Davis nauw samen met de FBI. Samen met zijn team deden ze onderzoek naar de aanslag en joegen ze de daders op.

avatar van Boneka
ElPablo schreef:
Het hiep hoi amerika spat er vanaf.
Verder wel een redelijke film maar ik vraag me wel af of ze zich aan de feiten gehouden hebben.
De daders werden wel erg snel en makkelijk gevonden.

Dat was toch ook zo?

avatar van Boneka
Patriot's Day is een officiële feestdag in drie staten van de Verenigde Staten, die ieder jaar op de derde maandag in april wordt gehouden, aldus Wikipedia. Een andere Onafhankelijkheidsdag zoals er zoveel speciale dagen zijn in Amerika. Zo gek is het dan ook niet dat Amerika hiervan houdt. Het is geen Nederland waar zowat alles wordt afgeschaft en bij het tonen van de Nederlandse vlag je zowat wordt gezien als een nationalist. Amerika is trots op zijn land wat er ook gebeurd they will overcome! Dat komt ook hier weer terug in Patriots day. Niks mis mee en goed voor het moraal.

Nu had ik zeker in het eerste uur geen halleluja stemming. De schokkerige sleepcamerabewegingen zijn buitengewoon irritant! Sowieso geen fan van, maar het leidt gewoon teveel af. Alsof alles in een shot gefilmd moest worden. Bij explosies en algehele paniek geen probleem, maar het bleef maar gaan. Het andere minpunt was de indringende toon/muziek die je overal hoorde. Alsof het gevaar 2 uur lang zou duren. Het derde minpunt vond ik de casting van Mark Wahlberg. Beetje overdreven neergezet met ook nog een alcoholprobleem. Jammer. Verder kun je je afvragen hoe je handelt bij terroristische acties. Die gasten zitten vaak vol met bommen. Dan worden die mensen van die boot doodleuk in de kelder gestuurd. Niet sterk!

En toch weet deze film in het tweede uur sterk naar voren te komen. Sowieso vond ik de zoekacties goed neergezet. Camera's overal bekijken en het geheel in een loods na te bootsen zoals ook vaak bij vliegtuigcrashes gebeurd. Elk detail wordt meegenomen. Daarna komt er veel spanning door de nachtelijke avonturen van de twee terroristen. Dit stuk vond ik het sterkste van de hele film en daarbij zat ik letterlijk op het puntje van mijn stoel. Zeker bij de shotgun dat mij sterk liet denken aan de film Heat 1995. Heerlijk moment!!! Ook daarna bleef de spanning en niveau hoog met op het eind de bootscene. En toch wel knap dat Amerika bekend met terroristen zo'n hele buurt gewoon afzet. Zie ik in Nederland niet gauw gebeuren.

Andere sterke punten vond ik de ondervraging van Katherine Russell de vrouw van Tsarnaev. And what did she know? Katherine Russell, Tsarnaev's wife: 5 things we know - CNN - edition.cnn.com

De film eindigt eigenlijk na 2 uur en we zien dan nog wat fragmenten van de overleden personen en de vele gewonden. Uiteindelijk is Patroits day een zeer krachtige film geworden en dat had ik zeker in het eerste uur niet verwacht. Misschien nog een ander dingetje dat niet echt naar voren kwam. De rol van zijn studiegenoten kwam niet echt uit de verf. Maar goed al met al heb ik uiteindelijk toch zeer "genoten" van Boston's afschuwelijke nachtmerrie op 16 april 2013.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Goeie film over de terroristische aanslag tijdens de marathon in Boston in 2013. De hele aanslag en de direct daaropvolgende chaos is realistisch in beeld gebracht. Dit geldt ook voor de enorme operatie die al snel wordt opgezet. Verder een vrij standaard opbouw, maar met meer dan genoeg spannende momenten (de confrontatie tussen de twee daders en de politie als hoogtepunt). Deze derde samenwerking tussen Mark Wahlberg en Peter Berg is opnieuw geslaagd.
Prima verslag. Heb mij ook wel vermaakt met deze film. 3.5

avatar van Rujar
Voor een Amerikaanse film die Patriots Day heet vond ik die zelfverheerlijking nog best meevallen. Ik heb het erger gezien.

avatar van Corcicus
Drie jaar na een ramp een film maken over die ramp, waarbij de survivors nog in leven zijn, het blijft toch moeilijk te vatten hoe weinig fatsoen er in Hollywood overgebleven is. Overlevers van toen kunnen nu zichzelf zien smeken voor hun leven op het grote doek. Foute boel.

Anderzijds kan het geen kwaad dat Hollywood eens een film maakt over de grootste gesel van onze tijd: islamitisch fanatisme, waarvan de talloze aanslagen, fatwa's, slachtpartijen en andere ellende op onnavolgbare wijze hun stempel op de 21ste eeuw hebben gedrukt en voldoende inspiratie verschaffen om nog 100 r-rated films te schieten. De grote filmindustrie mijdt dat thema liever als de pest en perst er eerder nog een Koude Oorlog prent uit dan het te moeten hebben over wat ons in het heden beroert. Deze film breekt het ijs en is alleen al daarom verdienstelijk.

Voor de rest is de achtervolging goed in beeld gebracht en kijk je reikhalzend uit naar het moment waarop dat galgengebroed door de harde zool van de rechtstaat vertrappeld wordt.

Traditioneel begin van de film, een soort studieronde over de personages die later in de film een rol van betekenis zullen spelen en hun entourage.
Valt nogal lang en warrig uit.
De aanslag zelf, met de dramatische ellende, het leed, de chaos maar ook de kordate repliek na de wandaad, tilt de film een niveau hoger.
De beste brok cinema komt echter met de opsporing van de daders. 'k Zou het zelfs een hoogtepunt in het genre durven noemen. Adembenemend spannend.
Dat er tenslotte een soort epiloog aan te pas komt, met de nadruk op het emotionele maar vooral met een uiting van eendrachtige houding tegenover het waanzinnige terrorisme, heeft zeker niet gestoord.
Geslaagde weergave van een droevige bladzijde uit Amerika's geschiedenis.

Erg matig.

Ik herinner me de Boston Marathon bombings nog als een goed voorbeeld van online mis-informatie, waar mensen zelf op Twitter speurneus gingen spelen. Maar daar gaat deze film niet om, sowieso wordt er erg weinig gedaan met alles want rond de bombardementen hing.

Het is meer een film over trots, loyaliteit, niet het hoofd bieden tegen terrorisme en dat soort gedoe, met Amerikaanse burgers die zich opwerpen tot helden van de natie. Het Amerikaanse toontje is wel héél erg aanwezig in deze film, beetje jammer wat er had veel meer mee gedaan kunnen worden.

De regie van Berg is verder redelijk. Klassieke opbouw, paar indrukwekkende actiescenes, maar ook veel gezwets en een potsierlijk einde. Uiteindelijk weet de film niet zoveel indruk te maken, omdat het ook niet echt heel geloofwaardig en realistisch overkomt. Het is dat je weet dat het allemaal gebeurd is, maar het voelt toch vooral heel erg alsof je naar een typische Amerikaanse actiefilm zit te kijken.

Berg kan beter.