Patriots Day (2016)

Verenigde Staten / Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, John Goodman en Kevin Bacon

'Patriots Day' volgt de gebeurtenissen rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon in 2013. Na de aanslag werkte politiecommissaris Ed Davis nauw samen met de FBI. Samen met zijn team deden ze onderzoek naar de aanslag en joegen ze de daders op.

avatar van Boneka
ElPablo schreef:
Het hiep hoi amerika spat er vanaf.
Verder wel een redelijke film maar ik vraag me wel af of ze zich aan de feiten gehouden hebben.
De daders werden wel erg snel en makkelijk gevonden.

Dat was toch ook zo?

avatar van Boneka
Patriot's Day is een officiële feestdag in drie staten van de Verenigde Staten, die ieder jaar op de derde maandag in april wordt gehouden, aldus Wikipedia. Een andere Onafhankelijkheidsdag zoals er zoveel speciale dagen zijn in Amerika. Zo gek is het dan ook niet dat Amerika hiervan houdt. Het is geen Nederland waar zowat alles wordt afgeschaft en bij het tonen van de Nederlandse vlag je zowat wordt gezien als een nationalist. Amerika is trots op zijn land wat er ook gebeurd they will overcome! Dat komt ook hier weer terug in Patriots day. Niks mis mee en goed voor het moraal.

Nu had ik zeker in het eerste uur geen halleluja stemming. De schokkerige sleepcamerabewegingen zijn buitengewoon irritant! Sowieso geen fan van, maar het leidt gewoon teveel af. Alsof alles in een shot gefilmd moest worden. Bij explosies en algehele paniek geen probleem, maar het bleef maar gaan. Het andere minpunt was de indringende toon/muziek die je overal hoorde. Alsof het gevaar 2 uur lang zou duren. Het derde minpunt vond ik de casting van Mark Wahlberg. Beetje overdreven neergezet met ook nog een alcoholprobleem. Jammer. Verder kun je je afvragen hoe je handelt bij terroristische acties. Die gasten zitten vaak vol met bommen. Dan worden die mensen van die boot doodleuk in de kelder gestuurd. Niet sterk!

En toch weet deze film in het tweede uur sterk naar voren te komen. Sowieso vond ik de zoekacties goed neergezet. Camera's overal bekijken en het geheel in een loods na te bootsen zoals ook vaak bij vliegtuigcrashes gebeurd. Elk detail wordt meegenomen. Daarna komt er veel spanning door de nachtelijke avonturen van de twee terroristen. Dit stuk vond ik het sterkste van de hele film en daarbij zat ik letterlijk op het puntje van mijn stoel. Zeker bij de shotgun dat mij sterk liet denken aan de film Heat 1995. Heerlijk moment!!! Ook daarna bleef de spanning en niveau hoog met op het eind de bootscene. En toch wel knap dat Amerika bekend met terroristen zo'n hele buurt gewoon afzet. Zie ik in Nederland niet gauw gebeuren.

Andere sterke punten vond ik de ondervraging van Katherine Russell de vrouw van Tsarnaev. And what did she know? Katherine Russell, Tsarnaev's wife: 5 things we know - CNN - edition.cnn.com

De film eindigt eigenlijk na 2 uur en we zien dan nog wat fragmenten van de overleden personen en de vele gewonden. Uiteindelijk is Patroits day een zeer krachtige film geworden en dat had ik zeker in het eerste uur niet verwacht. Misschien nog een ander dingetje dat niet echt naar voren kwam. De rol van zijn studiegenoten kwam niet echt uit de verf. Maar goed al met al heb ik uiteindelijk toch zeer "genoten" van Boston's afschuwelijke nachtmerrie op 16 april 2013.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Goeie film over de terroristische aanslag tijdens de marathon in Boston in 2013. De hele aanslag en de direct daaropvolgende chaos is realistisch in beeld gebracht. Dit geldt ook voor de enorme operatie die al snel wordt opgezet. Verder een vrij standaard opbouw, maar met meer dan genoeg spannende momenten (de confrontatie tussen de twee daders en de politie als hoogtepunt). Deze derde samenwerking tussen Mark Wahlberg en Peter Berg is opnieuw geslaagd.
Prima verslag. Heb mij ook wel vermaakt met deze film. 3.5

avatar van Rujar
Voor een Amerikaanse film die Patriots Day heet vond ik die zelfverheerlijking nog best meevallen. Ik heb het erger gezien.

avatar van Corcicus
Drie jaar na een ramp een film maken over die ramp, waarbij de survivors nog in leven zijn, het blijft toch moeilijk te vatten hoe weinig fatsoen er in Hollywood overgebleven is. Overlevers van toen kunnen nu zichzelf zien smeken voor hun leven op het grote doek. Foute boel.

Anderzijds kan het geen kwaad dat Hollywood eens een film maakt over de grootste gesel van onze tijd: islamitisch fanatisme, waarvan de talloze aanslagen, fatwa's, slachtpartijen en andere ellende op onnavolgbare wijze hun stempel op de 21ste eeuw hebben gedrukt en voldoende inspiratie verschaffen om nog 100 r-rated films te schieten. De grote filmindustrie mijdt dat thema liever als de pest en perst er eerder nog een Koude Oorlog prent uit dan het te moeten hebben over wat ons in het heden beroert. Deze film breekt het ijs en is alleen al daarom verdienstelijk.

Voor de rest is de achtervolging goed in beeld gebracht en kijk je reikhalzend uit naar het moment waarop dat galgengebroed door de harde zool van de rechtstaat vertrappeld wordt.

Traditioneel begin van de film, een soort studieronde over de personages die later in de film een rol van betekenis zullen spelen en hun entourage.
Valt nogal lang en warrig uit.
De aanslag zelf, met de dramatische ellende, het leed, de chaos maar ook de kordate repliek na de wandaad, tilt de film een niveau hoger.
De beste brok cinema komt echter met de opsporing van de daders. 'k Zou het zelfs een hoogtepunt in het genre durven noemen. Adembenemend spannend.
Dat er tenslotte een soort epiloog aan te pas komt, met de nadruk op het emotionele maar vooral met een uiting van eendrachtige houding tegenover het waanzinnige terrorisme, heeft zeker niet gestoord.
Geslaagde weergave van een droevige bladzijde uit Amerika's geschiedenis.

Erg matig.

Ik herinner me de Boston Marathon bombings nog als een goed voorbeeld van online mis-informatie, waar mensen zelf op Twitter speurneus gingen spelen. Maar daar gaat deze film niet om, sowieso wordt er erg weinig gedaan met alles want rond de bombardementen hing.

Het is meer een film over trots, loyaliteit, niet het hoofd bieden tegen terrorisme en dat soort gedoe, met Amerikaanse burgers die zich opwerpen tot helden van de natie. Het Amerikaanse toontje is wel héél erg aanwezig in deze film, beetje jammer wat er had veel meer mee gedaan kunnen worden.

De regie van Berg is verder redelijk. Klassieke opbouw, paar indrukwekkende actiescenes, maar ook veel gezwets en een potsierlijk einde. Uiteindelijk weet de film niet zoveel indruk te maken, omdat het ook niet echt heel geloofwaardig en realistisch overkomt. Het is dat je weet dat het allemaal gebeurd is, maar het voelt toch vooral heel erg alsof je naar een typische Amerikaanse actiefilm zit te kijken.

Berg kan beter.

avatar van Lovelyboy
Ge-wel-di-ge film! Echt waar. Natuurlijk wordt er heel veel op de onderbuik en emotie gespeeld maar het werkt voor mij, en dat zogenaamde 'Amerikaanse' toontje of 'Amerika verheerlijking' kan ik me totaal niet in vinden. Vind dat uberhaubt grenzeloos gezeik, een soort hetze die nergens op gebaseerd is en eerder een aversie is, van het zijn Amerikaan dus blegh...ik zou echt niet weten wat er 'Amerikaans' aan dit geheel is. Dit zou overal kunnen spelen wat mij betreft en een voorbeeld van veerkracht kunnen zijn en een gemeenschap die voor zich zelf op komt, vecht en voor zichzelf zorgt. Want vergeet niet dat het Boston is, en zoals Saunders terecht zegt, dat is een gemeenschap en volk op zich.

De film: een mooie bijna idyllische en rustige aanloop, met dromerige muziek wordt men in Boston wakker op weg naar de marathon. Een mooi rustig moment dat al moeilijk te bevatten is wetend wat er komen gaat. Het gevoel bekruipt mij dan ook dat Berg daar bewust/ onbewust een gevoel creëert dat op iedere plaats zoiets kan gebeuren. Mooie rustige aanloop verder met een sfeer die vooral ons-kent-ons uitademt en familiare lijkt. In eerste instantie ook wel aardig, de jongste van de twee broers die toch tekenen van twijfel en relativering toont. Helaas is dat maar van korte duur. Want waar ze niet bijzonder geradicaliseerd overkomen wordt er verder ook niets gedaan met hun beweegreden en komen ze later erg eendimensionaal over.

De uiteindelijke aanslag ziet er zo echt uit, nu is er ook duidelijk met echte beelden gewerkt die er door zijn gemonteerd, maar potverdikke man, die spanning en chaos die ontstaat en hoe dat gebracht wordt. Het grijp mij toch altijd weer naar de keel. Nu heb ik daar sowieso iets mee, hulpdiensten die gedegen hun werk doen en rust uitstralen, daar krijg ik altijd een brok van in de keel. De totale chaos en paniek wordt prachtig in beeld gebracht maar tevens de zakelijkheid, rust en doortastendheid die bij het werk van bijvoorbeeld Saunders ligt. Godverdikke man ga er maar aanstaan. De stilte en wreedheid van het hele gebeuren is des te prikkelend wanneer de FBI aankomt en bijvoorbeeld het lijk van dat jongetje niet verplaatst mag worden. Godsamme die 'Trooper' die daar de hele nacht moet staan om dat lijk te bewaken, wanhoop en onmacht in die ogen van die man...pffff...

Mooi te zien de opbouw van het commandocentrum, de vaart en andermaal zakelijkheid waarbij alles uitgeplozen wordt, van camerabeelden tot en met een hele maquette op de grond van de daadwerkelijke situatie. Erg knap de manier waarop ze hem vinden met de overigens fictieve Saunders. Tommy Saunders is een samenvoeging van drie verschillende agenten. De spanning wordt andermaal opgezweept met een noemenswaardige soundtrack van Trent Reznor die inmiddels al een paar hele aardige soundtracks achter zijn naam staan heeft en deze toch wel het meest prikkelend is. Het ene moment prikkelend en spanning verhogend, dan weer traag en emotioneel geladen.

Een moment van bezinning met de beelden van Obama die een toespraak houdt tijdens een plechtigheid. Andere stemmige beelden als een white board met allerhande boodschappen, hardloopschoenen met eveneens boodschappen achtergelaten en een soort schrijn/herdenkplaats overladen met bloemen en voor de 'zwartkijker' en 'Amerika-azijnzeiker' een enkele of een paar Amerikaanse vlaggen er tussen. Net als op het einde het verhaal van Kensky en Dowes die uiteindelijk de marathon loopt op een prothese. Nogmaals, het speelt in op emotie, op een onderbuik gevoel, maar het is wel de realiteit en menselijkheid van het verhaal. Andermaal dringt Berg en de film erop aan dat je niet zomaar naar acteurs zit te kijken maar de echte mensen, slachtoffers, verminkten en zelfs doden, heel dicht bij zijn.

De spanning van de speurtocht hervat zich, het verhoor van Russell vind ik beklijvend, en ik weet niet wat bedoeld wordt door Onderhond als potsierlijk einde maar de schietpartij en belegering van de boot is toch echt niet anders gegaan dan het gebracht als je Wikipedia en andere media er op na slaat. Er is een dermate ernstige schietpartij met gegooide bommen geweest in Watertown, zo erg, dat men absoluut niet wilde dat de scenes voor de film in Watertown zelf gefilmd werd. Het gegooide lege wapen, de tackle die Pugliesi uitvoert, de bommen,het feit dat Dzhokhar zijn eigen broer overrijdt, slechts de niet bestaande Saunders is een niet storende afwijking tussen de feiten. De staat van beleg met die lege straten vind ik ronduit indrukwekkend, de spanning is andermaal om te snijden, wat overigens niet gebracht wordt maar wel gebeurt volgens verschillende bronnen dat Dzhokhar nog vanuit de boot op politie heeft geschoten.

Eind goed al goed, de film wordt in vliegende vaart gebracht na de uiteindelijke aanslagen. Berg gaat overigens niet bijzonder de diepte in over motieven, verder nasleep of achtergronden van personages. Mij persoonlijk soort dat niet, hoewel een halve ster minder had zomaar gekund. Toch slaagt de film op bijzondere wijze als achtbaan vol spanning en suspense. Ja, voorde zoveelste maal, de film moet het heel erg van emotie en een onderbuik gevoel hebben, maar wat de film vooral doet is een prachtig beeld schetsen over veerkracht en de kracht van de gemeenschap. Mensen die voor elkaar opkomen en dat stukje geluk om te overleven en weer terug te zijn bij je geliefden, in die zin werkt de film ook relativerend, nadenkend over de wereld van tegenwoordig en wat we allemaal kunnen overwinnen.

Prachtige film, mooie film, raakt iedere keer weer een gevoelig plekje.

Vandaag op Veronica ?

avatar van 606
Wat had die agent bij het overleden jongetje van 8 jaar het moeilijk zeg. Kan me haast niet voorstellen wat die man doorgemaakt heeft qua emoties. Verder niks te Amarikaans, alle emoties, elkaar steunen? Dat zouden we overal doen. Mooi om onderdeel te zijn van de speurtocht met de huidige techniek. Ze hebben er werk aan gehad maar het is top aangepakt. Tja de verdachten hadden 0 gevoel dat was wel duidelijk, je kan je niet voorstellen dat zulke mensen echt bestaan.

Ps die gasten waren echt gestoord joh

avatar van ILDIB
prima film mooi in elkaar gezet beetje gelijkend met die 9-11 doc van die Fransen. Helaas met de american yoohoo. Beste scène die van agent bij t kind.

avatar van Shadowed
Knap.

Berg is een regisseur die het echt wel degelijk kan. Hij heeft wel een paar foute keuzes gemaakt in zijn carrière, maar als regisseur heeft de beste man echt wel wat te zeggen. Zijn regie is soms simpelweg indrukwekkend te noemen.

Met 1 van de meest indrukwekkende terroristische aanslagen in beeld gebracht op film. Hier ligt de toon kil, de beelden zijn rauw en de setting is bijzonder realistisch. De beelden komen door de manier van brengen ook harder aan, met dank aan goede regie.

Het enige wat de film soms fout doet is timing, maar dat is dan ook best een grote stoorzender. De one-liners worden vaak gegooid op compleet verkeerde momenten. Dit is een verhaal dat zichzelf vaak serieus dient te nemen, en dan kunnen die melige one-liners eigenlijk gewoon niet, en het dood de toon zelf ook gewoon.

Wahlberg doet het prima, maar heeft uiteindelijk niet al te veel te zeggen. Dat geld ook voor de rest van de cast overigens. Diegene die dan nog het meest indruk maken is dan nog wel Wolff. Het tempo blijft er voor de rest goed in en de lange speelduur wordt optimaal benut.

Vaak erg spannend en een aantal zeer indrukwekkende actiescènes en een zeer griezelige aftermath van de aanslagen. De film blijft spannend en vermakelijk. Ik ben hier goed doorheen gekomen, en dit is toch wel weer een film waarbij ik de regie van Berg zou gemist had.

avatar van MindlessAssassin
De aanslagen tijdens de marathon van Boston liggen nochtans nog vers in het geheugen: op 15 april 2013 – lieten de Amerikaans-Tsjetsjeense broers Dzhokhar en Tamerlan Tsarnaev bij de finish twee zelfgemaakte bommen ontploffen. Drie mensen lieten het leven, honderden raakten gewond. Waarna de ordediensten meteen alles op alles zetten om de daders te pakken.

Peter Berg vind ik een talentvolle regisseur, net als bij Deepwater Horizon heeft hij hier toch wel een erg intrigerende film van gemaakt en ook de muziek keuzes in de film waren goed. Alleen zit er wel een echt Hollywood sausje overheen net als bij Deepwater Horizon

Dit soort rollen is Wahlberg wel op het lijf geschreven in dit soort films excelleert hij altijd wel na mijn mening. Ook de twee acteurs die de aanslag plegers speelde zetten hun sterk neer. Het blijft me soms verbazen dat er gewoon mensen rondlopen die een empatisch vermogen hebben van 0,0.

avatar van Jeilloc
Zeer sterke drama. Wahlberg en Wolff springen er boven uit in de cast. Ook sommige indrukwekkend geschoten.

Ook tof de flashbacks naar foto's van de echte gebeurtenissen en mooi dat de ondervraging van Katherine is meegenomen.

avatar van Capablanca
Lovelyboy schreef:

Volkomen mee eens. Die aversie tegen alles wat Amerikaans is, kom ik inderdaad te pas en te onpas tegen.

avatar van Mars4i
Er staat dat die vandaag op TV zou zijn bij Veronica. Maar er is in de andere TV gidsen geen spoor van deze film bij Veronica te vinden? Ook de komende dagen niet.

avatar van De wind
Jeetje man. Dit had ik niet zien aankomen. Wat een sterke film, verfilming van een vreselijk drama. Altijd al een zwak gehad voor Wahlberg en ook in deze film komt hij uitstekend tot zijn recht. Even geen woorden.

super spannende film, normaal niet zo mijn ding zo veel actie, maar het feit dat het echt gebeurd was maakte een hoop goed. Niets op aan te merken, natuur getrouw gespeeld ondanks wat bekende acteurs.
Het einde was toch wat zoetsappig al kan ik een happy end zeker waarderen Realistisch is het niet. Geschiedenis en cultuur van landen bepaalt een hoop. En de mensheid weigert te leren van fouten. Inmiddels 2020 en midden in een pandemie doet juist de USA het heel slecht, het land is verdeeld. Weing om trots op te zijn lijkt me.

avatar van Bond,TeBond
Ik begrijp de kritiek bij sommige niet. Zo écht, realistisch gefilmd. Ja, natuurlijk proef je het 'patriotism' bij de Amerikanen, maar dat is zo in het eggie. Mooi die zachte deuntjes door de film heen, die het erg mysterieus maken, onwerkelijk ... ik doe niet aan halve sterretjes, 1* voor bagger, 3* voor mwuah en 5* voor een goede film die je moet zien. En dat is deze, 5*! (beetje sfeer van the Town)

avatar van Thorak
Onderhond schreef:
Het is meer een film over trots, loyaliteit, niet het hoofd bieden tegen terrorisme en dat soort gedoe, met Amerikaanse burgers die zich opwerpen tot helden van de natie. Het Amerikaanse toontje is wel héél erg aanwezig in deze film.

Het lijkt wel of je een compleet andere film hebt gezien. De film ging over de politie en hoe zij er mee om zijn gegaan. Amerikaanse burgers die zich opwierpen als helden? Die heb ik niet gezien.
Overigens had ik juist een typisch Amerikaanse aktiefilm verwacht, maar dat was dit juist niet. Het zal ongetwijfeld niet 100% exact zijn zoals het daadwerkelijk gegaan is, maar grotendeels neem ik aan dat het best zal kloppen.

avatar van Woland
Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van films over dramatische waargebeurde verhalen. De Sully's, Deepwater Horizons, Captain Philipsen en United 93s van de wereld, het trekt me niet zo, en meestal blijkt dat ook wel gegrond - zelfs bij een kwaliteitsproduct pakt het me toch wat minder dan veel andere films.

Dat euvel heeft Patriots Day ook wel een beetje. Maar dit was toch ook wel een film die voor mij een bijzonder randje heeft, aangezien ik zelf ook een aantal jaren in Cambridge, MA heb gewoond en ook wel marathons gelopen heb (maar niet die van Boston). Nu speelt het marathonaspect niet zo'n hele grote rol, al is het natuurlijk wel waar de aanslag plaatsvond. Maar ik zag toch wel heel veel bekende locaties voorbijkomen, en dat maakte zeker in het eerste half uur toch behoorlijk indruk. Nu is dit ook gewoon een een hele solide film, verder; geen overdreven jingoisme, maar wel een fijn tempo, en pakkende personages zonder al te tranentrekkend te worden. Ook een rol die Mark Wahlberg op het lijf geschreven is. Het hielp niet helemaal dat ik eigenlijk het hele verhaal al wist en bar weinig nieuws heb gezien, ook een beetje een centraal probleem in het genre en een reden dat het voor mij toch wat minder interessant was. Desalniettemin was dit zeker de moeite waard.

avatar van chack
Indrukwekkende en interessante film.

Spannende film.

avatar van Simon Belmont
Vandaag heb ik de moeite genomen om deze film te kijken. Normaal ben ik niet zo’n fan van waargebeurde verhalen die worden verfilmd, omdat het vaak van die patriottische films worden. Want dat kunnen die Amerikanen goed.
Gelukkig valt dat in deze film wel mee. Als je de laatste vijf minuten niet meerekent dan.
De film zelf begint vrij traag, maar als de daders eenmaal zIjn geïdentificeerd, brandt hij helemaal los. Wat volgt in een goede achtervolging, die vrij spectaculair is. Zeker voor een waargebeurd verhaal. Ik heb mij dus goed vermaakt.

avatar van Toontje G
Had een totaal andere film verwacht, maar niks mis mee.

Sterke film, zeker de moeite waard om eens te zien.
Had er minder van verwacht maar Peter Berg heeft me al vaker doen verrassen met zijn films
3.5 sterren