Brimstone (2016)

Alternatieve titel: Koolhoven's Brimstone

Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terug vecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

Robi schreef:
Helaas, in het laatste hoofdstuk werd alle mooie en verrassende opbouw alsnog om zeep geholpen en werd het een horror (western) zoals er zo vele zijn.

Ik vond dit een geweldige film, dus ben wel benieuwd naar de vele films waar jij op doelt, kan ik die ook nog eens gaan kijken.
Persoonlijk kan ik geen film bedenken die erg op deze lijkt.

avatar van Robi
Ik doel op de vele films waar de griezel / engerd / zombie/ bad guy eindeloos terug weet te komen totdat hij uiteindelijk toch door de hoofdpersoon om zeep wordt geholpen. Als jij erg van dit soort films houdt en je hebt alleen deze nog maar gezien, dan valt er nog een hoop te genieten voor je. Maar maak je geen zorgen, als je vaak films kijkt kom je er vast vroeg of laat weleens een tegen.

Robi schreef:

Dat snapt hij ook wel.

Hij vraagt specifiek naar de horror-western.

Als een film niet realistisch bedoeld is dan is het niet erg als hij inderdaad niet realistisch is.
Als een film wel realistisch bedoeld lijkt dan is het wat mij betreft een vervelende film.
Ongeloofwaardig en om een meesterwerk te zijn schiet hij behoorlijk te kort.

gisteren gaan kijken (op tv) gruwelijk... heel eng... vreselijk benauwend...
Vandaag afgekeken het is een film die je heel lang bij blijft...
Ik bewaar hem wel op de harde schijf...

avatar van martijn011
Heftige film, maar wel een hele goede film.

Eindelijk eens deze film van Koolhoven bekeken. Stond al veel langer op de planning, maar nooit van gekomen.
We volgen de jonge vrouw Liz, erg goed gespeeld door Dakota Fanning, die een leven vol gruwelijkheden achter zich heeft liggen en niks bespaard blijft.
Die gruwelijkheden zien we niet eens allemaal vol in beeld, maar spreken wel degelijk tot de verbeelding. De film is rauw, duister en hard en je krijgt als kijker weinig tot geen tijd om naar adem te happen. Guy Pearce speelt een fenomenale rol, zelden zo'n gruwelijk figuur meegemaakt.

Het verhaal wordt niet chronologisch verteld zodat je in het begin wel met de nodige vragen zit. Alle vragen worden in de daaropvolgende twee hoofdstukken beantwoord en als slotstuk komt er nog een vierde deel wat alles afsluit.
Het vierde deel vond ik het minste deel, vooral hoe Guy Pearce aan z'n eind kwam. De daaropvolgende twist kon ik dan wel weer waarderen en paste naadloos in de stijl van de film.
Tot slot nog even een compliment voor de muziek, prachtig thema wat vaak terugkeert en perfect aansloot op hetgeen zich op het scherm afspeelde.
Uitstekende film, erg van genoten, 4*

avatar van assowise
Ai dat viel tegen. Ik vreesde al dat het niet goed zou zijn op basis van de trailer, maar de MM en IMDB scores en een sympathie voor Koolhoven de filmfanaat hebben er voor gezorgd dat ik deze trage, onlogische, tortureporn western heb ondergaan. Het beste was het Nederlandse accent van Guy Pearce.
Wat een narigheid.

avatar van david bohm
Deze film bevat zeker een aantal beklijvende scenes en beelden en ook het acteerwerk is behoorlijk. Wat ik minder vind is de pacing van de film, het tempo van de vertelling is niet evenwichtig. De antagonist is dermate grotesk dat het af en toe ronduit vervelend is om naar te kijken. En de hoofdstukken zijn weliswaar verbonden, maar wat mij betreft verschillen ze teveel van elkaar in allerlei opzichten.

avatar van atropine
Brimstone is een onevenwichtige vertelling die me toch boeide tot de laatste minuut. Want er gaat het een en ander mis, de dialogen zijn niet altijd even goed, het scenario rammelt hier en daar, Guy Pearce zet zijn personage neer als een karikatuur en het geweld is soms ongepast.

De overall vormgeving is dermate goed dat ik al die tekortkomingen op de koop toe neem, het verhaal wordt terugwaarts vertelt en dat levert nogal wat verrassende momenten op. Het acteerwerk van Emilia Jones is uitermate sterk en de bijrol van Carice van Houten is degelijk goed.

Pijnlijk om te zien vind ik de scene's waarin de jonge actrices van 14 en 9 jaar jong worden misbruikt. Vooral de scene waar de 9 jarige Ivy George vastgebonden gegeseld wordt is dermate ongepast dat ik me afvraag waarom je als ouder je jonge kind toestemming geeft voor dit soort scene's

Ik schreef het al, Guy Pearce zet een een-dimensinale godsdienstwaanzinnige neer door middel van zwakke teksten en een vreemde stem met een Nederlands accent. Is dat Pearce aan te rekenen of Koolhoven die niet alleen regisseerde maar ook het scenario schreef?

Na afloop van de film vroeg ik me af wie of wat is Brimstone. Ik vond via Google een boek met de gelijknamige titel geschreven door Robert B. Parker, een western waarin een vrouw die werkt in een bordeel en een schijnheilige dominee. Zou dit boek als inspiratie hebben gediend voor Koolhoven?

avatar van umbra
Zeer sterke film, met een cast die het subliem doet. Heerlijk dat ie dan nog eens fijne speelduur heeft. Ik vond zelf het derde hoofdstuk het beste, al is het totale plaatje gewoon af. En Dakota Fanning, ik was enorme fan van haar zus, nu ook van haar. Eveneens sterke Emilia Jones en ofcourse de duivelse dominee, vet gedaan. Film heeft zeker z'n harde momenten, wat hem zeker sterker maakt. Ook de sfeer en beleving zijn optimaal tot de kijker gebracht. Vond het wel geinig als er zo even Nederlands werd gepraat. Anyway, ik ben hier fan van.

Ik snap de hoge waardering op MM niet zo goed.
Volgens mij is het gewoon een slechte film die veelal wel mooi in beeld is gebracht.
Verder zit er teveel effectbejag in, en is de film te langdradig.
Guy Pierce acteert Guy Pierce onwaardig en wat mij betreft ongeloofwaardig.

Een 2e ster uit sympathie voor Koolhoven, en voor de mooie beelden.

avatar van Lovelyboy
Goede en vooral grimmige en zware thriller, die ik een aantal jaren geleden al eens zag en inmiddels aan mijn collectie heb toegevoegd.

Erg open en toegankelijk begint Brimstone echter niet met zijn zwijgzame hoofdpersoon en de introductie van De Dominee. Van het een op het andere moment slaat de sfeer om, Liz blijkt plots persona non gratie. Dit voltrekt vrij plotseling, zonder redenatie of voortekenen. Dat Liz een geschiedenis heeft met de sinistere prediker is duidelijk.

Een bijzonder verhaal volgt die stapsgewijs terug gaat in de tijd en vertelt wet er voorafging. Zonder verder te veel in te gaan op het verhaal, valt vooral het rauwe, sinistere en harde leven van die tijd op. Behalve een behoorlijke schop tegen het te be'lijden' geloof dat op de typische donker en godvrezende manier moet worden gedaan, is daar ook het zware lot, de vanzelfsprekende onderdanige houding van vrouwen, en onvriendelijke en the gedrag tegen hen. Vrouwen lijken bij tijd en wijlen niet meer dan bezit.

Brimstone die overigens vanwege zijn wrede en rauwe stijl en verhaal niet bepaald voor de grote massa, want gruwelijk en smerig is Brimstone zeker. Het verhaal is nog niet eens zo super, toch doet de film mij ontzettend veel op het vlak van stijl, sfeer en een soorten wrede echtheid. De cinematografie zoals Pearce in de sneeuw bij het brandende huis is adembenemend. Pearce zelf overigens zeer overtuigend als doorgedraaide dominee, Fanning overigens ook erg goed. Voeg daarbij een prachtige soundtrack door Tom Holkenborg en je hebt toch heel wat. Superdesuper is het niet maar een heerlijke stijlvolle film is Brimstone zeker.

avatar van Wally2
Firecrest schreef:
Toch wel spijt dat ik mij er zelf toe gezet had deze film tot het einde te bekijken, dat had mij een nachtmerrie gescheeld.
Want deze akelige film gaat toch wel erg ver qua gruwelijkheden.
Een verklaring zou kunnen zijn dat dit een deels nederlands product is. Kalimero syndroom wellicht, even demonstreren dat nederlandse films iets verder durven gaan. Geen aanrader dus wat mij betreft , tenzij je het leuk vindt om te kijken naar hoe iemand gewurgd wordt met zijn eigen ingewanden, een varken life geslacht wordt (echt!) , kinderen worden doodgeschoten en gemarteld, tongen worden afgesneden, iemand langzaam wordt opgehangen enz .

Goed omschreven. Zo denk ik er ook over.

Bij het eerste hoofdstuk had ik het idee dat Koolhove goed naar de muziekvideo van 16 Horsepower - Haw - YouTube had gekeken.
Verder vond ik de film bol staan van typische Hollandse over the top ensceneringen. Het enige positieve aan de film waren de ansich goede Amerikaanse acteurs in een onhollandse (d.i. niet kneuterige) setting.

avatar van Donnie Vallermee
Tja, in het begin denk ik nog van 'zo! Dat wordt een interessante film'.
Maar dan zomaar ineens komt er een DEEL 2 en begint er een soort ander hoofdstuk wat achterstevoren wordt afgespeeld of in ieder geval dat lijkt zo.

Ineens is de focus op 'de film ' pleite..

Deel 2 en deel 3 lijken 2 heel eigen filmpjes en dat is balen want je wilt 'een film' gaan zien en dat wordt verkracht door die vreemde deeltjes 2,3 en 4....

Als het bij deel 1 was gebleven leek hij mij enorm goed!

avatar van TonySoprano@
op zich goed film, maar waarom totaal verschillende films door elkaar?
Is het nou dezelfde dominee, of niet?
Beetje raar, 2 maal doodgaan lijkt mij niet haalbaar voor een normaal mens haha

avatar van TonySoprano@
Lovelyboy schreef:

Het is niet 1 film.
Het zijn er meerdere die apart van elkaar zijn maar wel met dezelfde dominee dat is erg raar, dat is toch niet echt bevredigend

avatar van n00r
Ik snap niet dat de volgorde van de film zo moeilijk is voor sommige mensen.

Gewoon je telefoon aan de kant leggen en je hebt nergens last van!

avatar van horizons
?!? Zo moeilijk is dit toch niet. Het is 1 film opgedeeld in vier hoofdstukken. Waarbij we met hoofdstuk drie beginnen, dan komt hoofdstuk twee, dan hoofdstuk één en dan als laatste hoofdstuk 4.

Dus we zien de volgorde: 3,2,1,4

Het is steeds dezelfde dominee. Het meisje in hoofdstuk een en twee (Joanna, gespeeld door Emilia Jones) is hetzelfde personage als Liz (gespeeld door Dakota Fanning) in hoofdstuk 3 & 4. Joanna doet zich voor als Liz voor degene die niet hebben zitten opletten.
De dominee is bovennatuurlijk slecht. Dus loopt hij wat langer dan een normaal persoon rond...

avatar van Ebenezer Scrooge
n00r schreef:
Ik snap niet dat de volgorde van de film zo moeilijk is voor sommige mensen.

Gewoon je telefoon aan de kant leggen en je hebt nergens last van!

Daar zorgt de film dan wel zelf voor, dat je op je telefoon gaat kijken.

Ebenezer Scrooge schreef:

Daar zorgt de film dan wel zelf voor, dat je op je telefoon gaat kijken.

Wat gek. Ik heb geen seconde op mijn telefoon gekeken bij deze film.

avatar van nadrin
Wauw wat een topfilm. Alles is sterk de acteerprestaties de sfeer het verhaal.

avatar van wihu61
Kom nou mensen, sado-filmpje, opgehangen aan een westernkapstok. Gewoon niet goed. Zoals Ik al eerder zei: visueel prima verzorgd met al z'n grijstinten, maar uiteindelijk een vrij banaal werkstukje.

wihu61 schreef:

Ja hoor, met bijna 1500 stemmen scoort ie een een dikke 7, wat op MM al hoog is, maar we zien het allemaal verkeerd want woeha61 met zijn badinerende toontje denkt dat zijn mening bepalend is. Schei uit, ga weg.

Walter S. schreef:

Zou het kunnen dat daar wat vaderlandse sympathie voor de maker bij komt kijken?
Als ik de score op Rotten Tomatoes bekijk - wat toch ook wel een liefhebbers-site is - dan komt deze film er op dit moment voor wat betreft de score er heel wat bekaaider vanaf.

davey400 schreef:

Een film is goed omdat ie goed is, niet omdat ie uit Nederland komt. Hetgeen andersom ook geldt.
Mijn ervaring op MM is dat men op NLse films juist extra kritisch is.