Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / Belgiƫ / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

803 BERICHTEN 68 MENINGEN
geplaatst: 18 juli, 02:02 uur [permalink]
Uitstekende film over een getrouwde vrouw wiens leven overhoop komt als er een nieuwe priester in het dorp komt. Een rauwe, donkere western-achtige film met bijbelse proporties. Een goed verhaal met vooral een sterke opbouw. Mooi in beeld gebracht allemaal en het kalme tempo versterkt de sfeer van de film. Martin Koolhoven laat zijn vakmanschap als regisseur hier wel zien.

geplaatst: 20 juli, 02:40 uur [permalink]
Haha wat een kutfilm. Koolhoven moet zich diep schamen. [EDIT moderator: gescheld verwijderd]

geplaatst: 20 juli, 03:12 uur [permalink]
Voor nuancering zie Ebenezer Scrooge https://www.moviemeter.nl/user/147704 Een vrouw baart een man en niet andersom Koolhoven. Denk jij nou echt dat wij gestoord zijn? Ga eens je huiswerk doen!

avatar van eegters

geplaatst: 20 juli, 03:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eh.. mocht je denken dat mannen gemeen zijn. Vrouwen zijn 2x zo gemeen. Dus dat sentimentele einde (laatste 30 min.) kun je wel achterwege laten.

avatar van horizons
geplaatst: 20 juli, 08:51 uur [permalink]
Hallo eegters, zou je eens verder kunnen uitdiepen waarom je dit zo slecht vind en de regisseur zich moet schamen?

avatar van DiDa
geplaatst: 20 juli, 09:23 uur [permalink]
eegters schreef:

Dit is gewoon een man die een film heeft gemaakt. Omdat jij de film niet leuk vind is hij dus een ****? Gaat helemaal nergens over...

Ik heb zo vaak films die ik niet leuk vind, maar dan is de regisseur toch niet meteen een ****.

geplaatst: 20 juli, 13:07 uur [permalink]
@horizons, @dida
Het totaal ontbreken van enige humor. Maar dan ook niks nul komma nul nada. Echt vreselijk.
Gaat helemaal nergens over idd.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 20 juli, 13:32 uur [permalink]
Ik kan me voorstellen dat je dit he-le-maal niks vindt als je op zoek bent naar humor. Zelden zo'n niet-grappige film gezien.

avatar van McSavah
geplaatst: 20 juli, 14:01 uur [permalink]
Er zit toch zeker wel de nodige botte humor in, juist door het (ogenschijnlijk) heel serieus te brengen.

geplaatst: 20 juli, 14:06 uur [permalink]
Als je deze film vanwege 'de humor' gaat bekijken heb je op voorhand echt een compleet verkeerde keuze gemaakt.

Deze film op de humor beoordelen is dan ook wel heel zwakjes.

avatar van horizons
geplaatst: 20 juli, 15:57 uur [permalink]
Zoals McSavah schrijf zit er wat botte humor in. En nog een spiegeltje voor publiek. Althans zo kwam het op mij over.
Op gegeven moment moet Joanna in dat bordeel toekijken. Op moment dat de pauze komt kijkt die vent recht de camera in. Dat gaf wat gegniffel in de bioscoop.

Maar voor de humor zoek ik wel een andere film...

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 20 juli, 19:38 uur [permalink]
Ik zou het geen humoristische film noemen, maar er zit zeker wel een portie zwarte galgenhumor in.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 21 juli, 12:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik zou niet weten waarom ik geen mening mag hebben over de humor in een film, ook al is het dan geen komedie. Mag ik dan ook uitsluitend bij musicals iets over de muziek zeggen? Wat een onzin zeg. De gewelddadige scenes zouden inderdaad opgevat kunnen worden als zwarte humor, maar mij persoonlijk deed het helemaal niets.
Koolhoven's Brimstone, dat vond ik dan wel weer heel grappig.
Ik heb het idee dat Koolhoven goed naar andere films én series (Game of Thrones) kijkt, daar het beste uit overneemt, maar er geen eigen draai aan weet te geven. Ik zie in Brimstone in ieder geval niet de handtekening van een regisseur. Koolhoven moet echt moeite doen om er iets geniaals uit te persen, wat op alle fronten mislukt. De epische plaatjes en dramatische muziek zijn maar een mooie verpakking van een verder slaapverwekkende film met saaiige tweederangs acteurs en duffe dialogen. Dakato Fanning vond ik maar een bang vogeltje, maar in dat bordeel is ze ineens zo'n wereldwijze vrouw die erop los paft. Ook raar trouwens dat zowel Fanning als Carice van Houten, als het hun even teveel wordt, er maar voor kiezen zelfmoord te plegen. Voor het oog van hun dochter nota bene.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 22 juli, 01:08 uur [permalink]
De herziening thuis was iets minder intens dan toen ik hem in de bios zag, omdat er daar letterlijk geen ontkomen was aan die verstikkende sfeer in combinatie met de blanco instelling die ik toen had. De punten en jaarlijstnotering (4e, vooralsnog) blijven echter staan, want Koolhoven heeft met Brimstone echt een voorzichtig kunstwerkje afgeleverd; zo duister zie je ze niet vaak. Elke gruweldaad wordt weer overtroffen door de volgende, met nergens ook maar het kleinste lichtpuntje aan de horizon.

En dan dat acteerwerk van met name Emilia Jones... Is inmiddels al bekend of ze deels Nederlands is, of haar zinnen accentloos heeft ingestudeerd?

geplaatst: 22 juli, 20:33 uur [permalink]
Wie van deze film verwacht dat het een typische western zou zijn is eraan voor de moeite.
Maar ik vind het wel een zeer goede film.
Prachtige locaties, een uitstekende cast en een supergoed verhaal.
Dakota Fanning steelt hier samen met Guy Pearce de show. Fanning die we allemaal kennen als het lieve kindsterretje uit menige films bewijst hier wel dat ze een echte ras-actrice is geworden, ze doet het prachtig.
De film is een co-productie van verschillende landen maar de hoofdmoot is toch Nederland, let wel de prent is Engelstalig, met ook Carice van Houten en zelfs een kleine rol voor een Belgisch acteur Sam Louwyck.
Zoals ik reeds zei, een A-typische western, met evenwel veel gewelddadige scènes, soms niet voor gevoelige zielen.
Maar de film is dus heel goed en heeft me de volle 2,5 uur aan het scherm gekluisterd.
Klein minpuntje, er wordt even Nederlands in de film gesproken, maar is praktisch onverstaanbaar, men had de ondertiteling beter laten doorlopen.
Maar verder kan ik de film warm aanbevelen.

geplaatst: 23 juli, 00:00 uur [permalink]
Wat een film. Wat een verhaal. Wat een cast. Wat een muziek. Ik kreeg er kippenvel van. Deze film had een Oscar verdiend. Maar ja, was geen kanshebber geloof ik. Ik vind het wel grappig dat zo veel mensen hier deze film helemaal niets vonden. Las zelfs: saai... Tsja.

avatar van jankiebold
geplaatst: 23 juli, 16:11 uur [permalink]
echt een indrukwekkende superfilm

avatar van debbietino
geplaatst: 31 juli, 00:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aan iedereen die de film nog moet zien: laat de commentaren van de de twee "film Einsteins": Ebenezer Scrooge (https://www.moviemeter.nl/user/147704) en eegters (https://www.moviemeter.nl/user/161975) gewoon links liggen. Beide hebben de film niet begrepen en denken dat het o.a. historisch incorrect is omdat ze bepaalde aspecten zelf niet kunnen bevatten. En daarbij verwachten ze humor in een film die zich gezien het verhaal hier niet voor leent... Types die teleurgesteld zijn dat Bassie en Adriaan geen bijrol hebben in een film als "12 years a slave" of zo... Niets maar dan ook niets van hun commentaar heeft met de film te maken, meer over hun klaarblijkelijke afkeer tegen de regisseur.

Dus, ga er voor zitten... geniet van het sterke acteerwerk en de mooie (harde) beelden. De verhaalopbouw is goed en maakt dat je blijft kijken.

Mijn min puntje van de film ik vond het einde van de film waar "Liz" haar wraak neemt net iets te snel gaan... had van mij ook wel wat harder gemogen. Maar da's persoonlijk want ik kreeg nogal sadistische gedachtes tegen de Dominee door zijn rol..

geplaatst: 31 juli, 09:56 uur [permalink]
Fransman schreef:

Niet dat ik weet in welke categorie deze film kan meedoen (best foreign?), maar mocht het zo zijn dat deze mag meedoen dan zal dat bij de aankomende Oscars zijn.

geplaatst: 1 augustus, 01:11 uur [permalink]
Lijkt me niet Arri. De Oscar voor de beste buitenlandse film ging dit jaar The Salesman. Volgend jaar een Oscar voor een film uit 2016 lijkt me niet waarschijnlijk. Bedoelde het ook meer overdrachtelijk, in die zin om mijn waardering voor deze film uit te drukken.

geplaatst: 1 augustus, 12:20 uur [permalink]
Het is een 2017 film kijkende naar de release date in Amerika. Brimstone kwam uit nadat de nomations voting was geweest voor afgelopen Oscars.

avatar van Culpa
geplaatst: 6 augustus, 12:56 uur [permalink]
Geweldige indrukwekkende film! Heeft van begin tot eind geboeid. On-Nederlands goed!!

avatar van Toontje35
geplaatst: afgelopen donderdag om 08:59 uur [permalink]
Wat een gave film. Had deze al een tijdje liggen. Wat een verrassing.
Boeiend, spannend, mooi gefilmd, in vier delen weergeven was ook top gedaan.
Hulde