Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / Belgiรซ / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Kit Harington

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

• vanaf vrijdag 21 april te huur
  • vanaf vrijdag 21 april te koop op blu-ray

665 BERICHTEN 51 MENINGEN
geplaatst: afgelopen maandag om 19:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jezus, wat een deprimerende Western / Thriller film was dit. Indien je eventueel zelfmoordneigingen hebt (overigens ook van toepassing in het verhaal), dan zal deze film je daarbij zeker overtuigen om het te doen, want gedurende 140 minuten krijg je alleen maar ellende te zien en dat min of meer van de eerste tot de laatste minuut. Maar qua verhaal en uitvoering is deze film wel schitterend en indrukwekkend om te zien en het verhaal zit ook nog eens ijzersterk in elkaar (met ook de nodige verassingen) en weet daarbij ook nog eens te boeien (is geregeld zelfs spannend) van de eerste tot de laatste minuut. Kortom, we hebben hier gewoon te maken met een meesterwerk van regisseur Martin Koolhoven, waarvan zijn vorige film (te weten "Oorlogswinter (2008)") van mij nog slechts 1.0* kreeg.

Het verhaal is opgebouwd uit vier hoofdstukken en wel de volgende:

Hoofdstuk 1: Openbaring (duurt circa 40 minuten);
Hoofdstuk 2: Exodus (duurt circa 40 minuten);
Hoofdstuk 3: Genesis (duurt circa 40 minuten);
Hoofdstuk 4: Vergelding (duurt circa 20 minuten).

Het 1e hoofdstuk is heftig (daar staat Liz en haar gezin centraal) en zet gelijk de keiharde toon voor de rest van het verhaal, waarbij je dus alleen maar ellende te zien krijgt en dat houdt ook gewoon aan tot het einde. In het 2e en 3e hoofdstuk krijg je te zien hoe de vork in de steel zit tussen de hoofdrolspelers Liz (gespeeld door Dakota Fanning als volwassenen en gespeeld door Emilia Jones als 13-jarige, waarbij ze "Joanna" heet) en de dominee (gespeeld door Guy Pearce) en in het 4e en laatste hoofdstuk volgt de grote en heftige finale van het verhaal. De hoofdstukken zijn overigens niet chronologisch (wat goed is gedaan qua verassingen, die allemaal op een gegeven moment duidelijk worden, zoals de openingsscène van het verhaal, waarna het 1e hoofdstuk begint) en eigenlijk begint het verhaal pas in het 3e hoofdstuk. Zou het verhaal chronologisch zijn verteld, dan had je de volgende volgorde gehad 3 -> 2 -> 1 -> 4.

Ik werd in eerder geval opgezogen in het verhaal en leefde zeker ook mee met Liz, die vanaf haar 13e jaar eigenlijk alleen maar ellende (o.a. seksueel misbruik, mishandeling, vernedering en het verlies van dierbaren en personen die haar goed gezind zijn en dat vooral door toedoen van de dominee) heeft meegemaakt en dat door de seksueel gestoorde keiharde dominee, die nota bene ook nog haar vader is (oftewel het draait in dit verhaal om incest en niet alleen met betrekking tot Liz / Joanna, maar ook om haar dochtertje Sam, waar de dominee zijn zinnen op heeft gezet. Wat dat betreft is het einde eigenlijk ook nog best frustrerend, want als je denkt "nu komt het eindelijk goed met Liz", volgt daarna nog eens de anticlimax, die eigenlijk ook nog niet eens wat te maken had met de dominee (wel min of meer indirect), maar juist met een gebeurtenis in een bordeel (waarbij bordeeleigenaar Frank wordt gedood door prostituee Elizabeth Brundy), waarmee ze niets te maken had.

Het verhaal is gewoon keihard en dat wordt geregeld ook in beeld gebracht (zeker niet geschikt voor tere zieltjes, hoewel bepaalde scenes voor mij gerust nog explicieter in beeld hadden kunnen worden gebracht, zoals het afsnijden van de tong van Liz), zoals de scene met Eli (gespeeld door William Houston), oftewel de man van Liz, die gewurgd is door de dominee met zijn eigen darmen. Ook de dialogen in het verhaal mochten er wezen en ik moest zelfs een keer glimlachen (terwijl deze film juist helemaal niet is om te lachen) toen de 13-jarige Joanna in een bordeel terecht kwam (omdat ze op de vlucht is voor de dominee) en zij een glas limonade kreeg en een prostituee daarop zei:

"Slik de limonade helemaal door, meisje. Binnenkort slik je wat anders" ๐Ÿ™‚

De prostituees van het bordeel worden overigens als stront behandeld door bordeeleigenaar Frank (gespeeld door Paul Anderson) en Sheriff Zeke (gespeeld door Frederick Schmidt) en als een prostituee tot de dood veroordeeld wordt (vanwege het terecht doden van een klant) middels ophanging, zegt de Sheriff daarop:

"Een hoer kan niet ongestraft haar klanten neerschieten".

Oftewel een prostituee heeft nul komma nul rechten en moet alles slikken (letterlijk en figuurlijk ๐Ÿ˜„ ), wat een klant met haar doet. Daardoor wordt er bij een prostituee met de naam Elizabeth Brundy (gespeeld door Carla Juri), waar Joanna (die inmiddels volwassen is geworden in het bordeel) goed bevriend mee is, op een gegeven moment als straf door Frank haar tong afgesneden. Van Elizabeth Brundy (die gedood wordt door de dominee) neemt Joanna uiteindelijk ook de identiteit over en daarom moet ze ook bij haar de tong laten afsnijden (wat ze overigens zelf doet) ๐Ÿ˜‰

De cast tilt deze film overigens naar een hoog niveau en zowel Dakota Fanning (in de rol van Liz), Emilia Jones (in de rol van 13-jarige Joanna, die haar naam op een gegeven moment bewust verandert naar Liz, wat de afkorting is van Elizabeth, en daarbij iemands identiteit overneemt) als Guy Pearce (in de rol van slechte dominee, die tevens de vader is van Liz / Joanna) schitteren en overtuigen in de hoofdrollen en dat vind ik voor de eerst genoemde best knap, want haar had ik min of meer al afgeschreven als actrice, maar met deze film is ze wat mij betreft weer terug en dat ondanks dat ze vrijwel niet praat (alleen eventjes in het 2e hoofdstuk). Misschien dat ze daardoor juist ook veel indruk maakt.

De overige cast deed het overigens ook goed en ik vond het vooral leuk dat Carice van Houten (in de rol van Anna, die de moeder is van Liz) ook een rolletje had in het verhaal, en ze krijgt het daarbij flink te verduren van de dominee, die haar tot het bot vernedert (o.a. via een metalen muilkorf) en mishandelt (o.a. wordt ze geslagen met een zweep). Carice van Houten is overigens bewust gekozen voor de rol, want de film heeft ook een Nederlands tintje (er wordt ook zelfs wat Nederlands gesproken), buiten dat deze film is gemaakt door Nederlandse regisseur Martin Koolhoven, en dat komt omdat bepaalde personages in het verhaal, Nederlandse immigranten zijn.

Ondanks dat je in deze film Western / Thriller alleen maar ellende te zien krijgt, heb ik genoten van het geweldig in elkaar stekende verhaal. Met circa 140 minuten is het ook best een lange zit, maar iedere minuut van deze film is het waard om bekeken te worden en visueel gezien is deze film ook een pareltje om te zien.

Ik kan daarom ook alleen maar zeggen "chapeau Martin Koolhoven", voor deze geweldige film.

avatar van Brabants
geplaatst: afgelopen woensdag om 10:56 uur [permalink]
Een tragische western van overleven, krachtige vrouwelijkheid en een strijd tegen de hel op aarde. Dit is een beknopte samenvatting van Brimstone, een film geschreven en geregisseerd door Martin Koolhoven. Het visceraal en brute karakter is niet voor tere zieltjes, maar de film heeft ondanks wat schoonheidsfoutjes alles om deze western tot een succes te brengen.

avatar van AmazingPP
geplaatst: afgelopen woensdag om 14:28 uur [permalink]
Koolhoven levert zijn meesterwerk af, eindelijk! Na zeven jaar hard werken heeft hij het geflikt, want wat een prachtige film is het geworden. Geweldig hoe Koolhoven dit soort issues aan de man brengt. Op een rustige, bijna serene wijze wordt de film vertelt, maar wel met een zeer sinistere ondertoon. En die voel je heel de film lang. Pearce laat (wederom) zien dat hij een begaafd acteur is; je krijgt echt een schijthekel aan hem. De film is naar mijn mening vele malen beter dan de film die zo vreselijk gehyped werd: "The Hateful Eight", al moet ik zeggen dat ik daar ook van genoten heb, maar ik hou ook van toneelstukken. Dat verklaart een heleboel. "Brimstone" is sterker in zijn verhaalopbouw. Wat Tarantino doet is eigenlijk altijd zichzelf herhalen. Koolhoven daarentegen neemt hier stappen met zevenmijlslaarzen. Ik kan alleen maar respect hebben voor de regisseur en de film. De film gaat heel de wereld over, desnoods door middel van mond-tot-mond-reclame. Een knaller van een film die ik niet snel zal vergeten en zeker ga aanschaffen op 4K Blu Ray. 4,5 *

avatar van cor1946
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:47 uur [permalink]
Wat een trage film, te lang. Het verhaal was oke. Echt Hollands makelij. De acteurs waren oke.

avatar van GrobbekuikenXL
geplaatst: gisteren om 18:50 uur [permalink]
Gezellige doem western/thriller met wat horroringredienten. Eerste deel is mijn favoriet vanwege de dreigende sfeer. Binnenkort weer kijken op blu-ray met hopelijk een making of en interviews met cast & crew.