Brimstone (2016)

Alternatieve titel: Koolhoven's Brimstone

Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terug vecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

avatar van de grunt
Franse BD is qua artwork veruit het mooist!

avatar van Stephan
Ik word zo moe van dat feministische doorgeslagen geblaat. Wat is haar punt? Dat extreem agressieve mensen vaak mannen zijn? Dat macht vaak door die agressie wordt bereikt? Dat is dus genetisch bepaald en heeft niets met de maatschappij te maken.

Eerst al die openingszin:

Even mijn muilkorfje af hoor...

Zie je die manipulatie van het lieve vrouwtje? Ze neemt het Koolhoven niet kwalijk (kuch) maar benoemt het tonen van geweld tegen vrouwen als mannenplaag dat al eeuwen duurt. De vrouwenplaag, het druppelen van gif, het uitspelen van jaloeziegevoelens, het belonen met een goeie wip als je dit of dat voor ze doet (je zou de slachtoffers de kost moeten geven) blijft lekker buiten beeld.

Maar goed... weer lekker makkelijk een column gevuld en katsjing...

avatar van Kondoro0614
Jammer dat dit soort stukken weer aandacht moeten krijgen.. 'Stop Making Stupid People Famous'.

avatar van Grindhouse62
sinterklaas schreef:
Erg fraaie western van Martin van Koolhoven. Hier draait het niet specifiek om de outlaws.

Het is echter wel moeilijk om je helemaal in de verhalen en vooral de volgorde te storten. Het tijdsbestek is niet op volgorde. Verhaal 1 en 4 koppelen aan elkaar en 2 en 3 lijken me losstaand. Het eerste hoofdstuk is al een sterke psychologische kost. Nathalie Portman speelt hier de sterren van de hemel als Liz en Guy Pearce mag weer een van zijn genadeloze rollen neerzetten als de haast wel creepy dominee. Nu snap ik wel dat de genre horror niet misplaatst is.

En waar je denkt dat het blijft bij een soort hekserij ontpopt de film zich in een samenvatting van kinderprostitutie, incest, slavernij en rituele straffen. De sfeer blijft je op een een of andere manier opjagen. Ook leuk om Carice van Houten te zien (en dat er ook Nederlands in gesproken wordt). Waarschijnlijk moesten dit de locaties rond New Amsterdam voorstellen.

Daarbij de settings. Die waren sfeervol... De ene keer had je het vanoudse western gevoel en de andere keer lijkt de boel heel anders te zijn wanneer je in de rurale settings en de bergbossen terecht komt. Bij dat laatste heb ik de vrieskou zelf kunnen voelen.

Ja, het is Koolhoven gelukt om hier een zeer overtroffen en geslaagde epos neer te zetten. Of het zich nou in Amerika plaatsvind (New Amsterdam) of Europa... Dat vraag ik me ergens nog wel ergens af.

Helemaal mee eens, wat een voortreffelijke film. Heb hem gisteravond gezien en zelfs mijn vrouw heeft mee gekeken, nou dat zegt al een heleboel, want ze houdt helemaal niet van westerns. Wat al eerder vermeld werd ook dat Brimstone thriller elementen bevat en drama pus sang is. Wij hadden er geen problemen mee hoe het verhaal word verteld. Je moet wel je aandacht erbij houden om het verhaal te volgen. Bij ons was dat geen probleem, want waren van begin tot het eind gekluisterd aan aan het beeldscherm. Vanaf 5 oktober is Martin Koolhoven 8 weken lang met een eigen filmprogramma op NPO 3, te zien, waarin elke week een filmgenre bespreekt en daarin zijn favoriete films bespreekt. Gaan we dus ff lekker kijken. Hij begint met de spaghetti westerns

avatar van des1
Ik ben in slaap gevallen tijdens het eerste uur. Wachten maar tot ie weer is te zien. Opvallend zijn de vele negatieve kritieken op RottenTomatoes die neerkomen op style (veel expliciet geweld en sadisme) over substance en ontwikkelen van afgeronde karakters. Koolhoven heeft talent... maar hij is geen Sergio Leone die Koolhoven zegt te bewonderen. Van Leone wordt vaak gezegd hoe hij nieuwe standaarden neerzette in filmmaking, maar dan vergeten we dat er altijd een geweldig narratief aan de basis stond van zijn films. Waarom zoveel religiegerelateerde rotzooi en sadisme willen vertellen? Alleen omdat het er is op aarde? Hm. Mooie landschapscinematografie. Dokota Fannings Hollywood haar detoneert raar met het gothic verhaal.

avatar van Basto
des1 schreef:
Ik ben in slaap gevallen tijdens het eerste uur..... Van Leone wordt vaak gezegd hoe hij nieuwe standaarden neerzette in filmmaking, maar dan vergeten we dat er altijd een geweldig narratief aan de basis stond van zijn films. Waarom zoveel religiegerelateerde rotzooi en sadisme willen vertellen? Alleen omdat het er is op aarde?

Deze film heeft ook een prima naratief, maar welicht is dat je tijdens je slaap niet goed opgevallen....

En waaron een dergelijk verhaal? Omdat het spannend is om naar te kijken. Horrorverhalen worden al duizenden jaren verteld. Waarom? Het is juist fijn te beseffen hoe goed je het hebt tov wat je kan overkomen.

Overigens raar om te vallen over ‘religiegerateerfe rotzooi’ met Rosemary’s Baby en Dracula in je top 10.

avatar van hdehoon
Ik hou wel van een lekker griezelige film op zijn tijd, maar deze film deed mij helemaal niets. Het oeverloze gedweep met sadisme stond mij tegen en de personages waren leeg. Een tamelijk zinloze vertoning. Echt spannend werd het nooit. Weer een bewijs dat je met mooie plaatjes alleen nog geen goede film hebt.

avatar van Bob Gray
Vond hem erg indrukwekkend. Behalve de setting is het niet echt een typische western, wel een erg naargeestige film met een hele goede performance van Fanning en de jonge actrice die dezelfde rol speelt.

Zitten ook een paar fantastische shots bij, zoals die scène dat ze met die huifkar in een sneeuwstorm dat bevroren meer op rijden.

avatar van bjerik76
na alle lovende kritieken was ik toch zo benieuwd hiernaar, en inderdaad, wat een prachtfilm !

Mooie settings, zeer goeie cast, mooi camerawerk.
Zeer rauw, en ook weer eens een film waarin de goeiedood gaan, en de slechteriken blijven leven, zelfs kinderen worden in deze film niet gespaard ! en vooral dat laatste komt zelden voor!

de film is geknipt in 4 delen, de volgorde naar mijn idee is 3,2,1,4.
Maar hierdoor word langzaam maar beetje duidelijk wie die Liz eigenlijk is, waar ze vandaan komt, en als laatste...wie die rare man toch is.

lekkere speelduur voor een donker duister avondje.
en je toch nog wel even stil van bent na afloop.

avatar van des1
Basto schreef:

'rotzooi' inderdaad niet de juiste typering.

avatar van Walter S.
des1 schreef:

Binnen een uur in slaap vallen maar wel een heel lulverhaal over een film ophangen... Kijk hem nou eerst maar eens (helemaal) voor je met je mening en aannames komt en voordat je een cijfer geeft.

avatar van de grunt
Walter S. schreef:

avatar van chevy93
Viel erin bij de laatste drie kwartier, maar toch wel een erg knappe film. Onnederlands goed, zegt men dan. Behoorlijk naargeestig bij vlagen. Toch maar eens vanaf het begin kijken.

avatar van pampelonne
De film viel mij erg tegen, 2,5 uur narigheid, de vrouwen krijgen er genadeloos van langs, waarom?
dat moet passen in de context van religieus extremisme? al die grimmigheid zien we al genoeg in de werkelijkheid (IS en sexslaven, om wat te noemen).
dus vroeg ik mij af, waarom is deze film gemaakt?

Ook bij de herziening blijft de film als een huis staan. Het acteerwerk is subliem, het verhaal heeft een ongekende zeggingskracht en de beelden zijn fenomenaal geschoten. Een film waarin de duistere kanten van religie tesamen met zware vrouwenonderdrukking en het incestthema een podium krijgen is een rariteit, maar wel een bitter noodzakelijke.

avatar van Capablanca
Sterke film. Het geweld is overdadig aanwezig, maar mooi in beeld gebracht en altijd op zijn plaats. De muziek was voor mij iets te veel strijkerscliché en de film hinkt soms heen en weer tussen horror en western. Maar verder prima en indrukwekkend. Ik zag wel invloed van Whitness en The Piano.

avatar van Ferdydurke

Inderdaad, die scène tegen het eind lijkt wel heel erg op die van Campion. Ook Holly Hunter had bijzonder weinig te vertellen trouwens, in die film. En liep daar ook niet een bijdehand dochtertje in rond?
Het betere jatwerk, zullen we maar zeggen.

Koolhoven is ongetwijfeld een liefhebber, en de film ziet er bij tijd en wijle best mooi uit. Maar verder rammelt het behoorlijk. Hij wil misschien iets teveel stijlen en genres aanraken, waardoor de film - als geheel, maar ook in de afzonderlijke scènes - nooit in het goede ritme komt.

Om te beginnen al niet echt lekker opgebouwd, dit verhaal met z’n chronologisch door elkaar gehusselde hoofdstukjes. Het lijkt de potentie aan spanning en dreigende sfeer zelfs een beetje de kop in te drukken. Je weet te veel, of te weinig. Hoe kan de toeschouwer in het begin van de film de schok navoelen die door Liz heen gaat, bij het horen van die voor haar al te bekende stem op de preekstoel?

De film lijdt ook onder het misverstand dat als je de ellende en het schandalige onrecht maar flink hoog opstapelt, het geheel des te overtuigender wordt. Bij mij echter gaat die overkill gaandeweg een tikkie op de lachspieren werken. Dit soort realisme heeft heel veel behoefte aan een flinke scheut surrealisme, maar dat ontbreekt bijna volledig.

Het lukt Pearce ook niet om binnen het hem gegeven kader zijn dominee méér te laten zijn dan een ongelooflijke klerelijer, met nogal doorzichtige en banale drijfveren. Er zijn wat slappe aanzetjes om hem tot een meer mythische vertegenwoordiger van het kwaad te maken, maar dat lukt voor geen meter.

Het blijft een één-dimensionale slechterik, volkomen van het padje af, die, tezamen met het groteske geweld, de toeschouwer op een comfortabele afstand zet, met een verhaal dat in al zijn extremiteit niets wezenlijks onthult over wat dan ook; niet verder komt dan wat clichés over de gewelddadigheid van de (mannen-)maatschappij, de onderdrukking van vrouwen, en - vooruit maar weer - de verderfelijkheid van religie.

Het is zo godvergeten voorspelbaar allemaal.

avatar van Nicholas
Spijker. Kop.

avatar van mcdaktari
Vanavond Brimstone nog eens opnieuw gekeken en kom tot de conclusie dat Martin Koolhoven toch wel een verdomd goeie film gemaakt heeft. Van al zijn werk tot nu toe is dit toch wel zijn meesterwerk, om het zo maar te noemen. Het verhaal zit mooi in elkaar en de cast doet het ook voortreffelijk. Vooral Guy Pearce en Dakota Fanning zetten hun rol heel goed neer. Guy Pearce begin je echt te haten in de film, een teken dat hij het meer dan goed doet. Maar dat het een goeie acteur is dat heeft hij in zijn vorige films al lang bewezen. Dit is weer zo'n film die ik in mijn verzameling blijf houden.

avatar van pvl63
Duistere film met (godsdienst) verwijzingen naar onze tijd. Als een vrouw zich laat ringeloren door godsdienstwaanzinnigen zal ze onherroepelijk ten onder gaan. De a-chronologische opbouw geeft het verhaal kracht. Sterk verhaal!

Mooi integer gespeeld door Dakota Fanning.

avatar van panax
spannend !!
het verhaal in delen over een godsdienstwaanzinnige dominee
prachtig verfilmd met mooie locaties
goede deels nederlandse cast!!
en met prachtige klassieke muziek heel toepasselijk goed gekozen!

avatar van mcdaktari
Trouwens wat praat Emilia Jones goed Nederlands in dat fragment dat ze zit te bidden in het Nederlands. Knap voor een Engelse, want vaak hoor je heel goed een accent.

avatar van n00r
mcdaktari schreef:

Helemaal mee eens! Daar gaan we zeker nog veel van horen in de toekomst.

Omdat de kritieken hier over het algemeen lovend waren en de ranking op 3.6 stond dacht ik, deze moet ik zien. Maar eerlijk gezegd was ik blij dat ie afgelopen was. Ik vind Dakota Fanning echt wel een goede actrice, maar het gebrek aan ook maar enige emotie begon me al snel te irriteren net zoals het acteerwerk van Guy Pearce vond ik in het geheel niet overtuigend. 2*

avatar van Baboesjka
Ik vind 'm beter dan verwacht. Ik dacht dat het niet mijn ding zou zijn, maar ondanks ik moe was, bleef ik kijken. Het verhaal trok mij en ik vind het acteerwerk goed en de uitwerking erg fijn. Naar het eind toe vond ik het allemaal wat minder interessant worden, maar aangezien ik het grootste deel van de film wel geboeid en onder de indruk was, geef ik wel een hoge score. 4*

avatar van Gish
De a-chronologische opbouw van de film is goed gekozen en trekt de film net over de streep. Wel somberheid troef hier, ook te voorspelbaar, eendimensionaal en te gewelddadig. Maar Koolhoven maakt wel een film met internationale allure.

pop
Erg goede film. Lekker naargeestig en voor de verandering niet het voorspelbare western verhaaltje.

sinterklaas schreef:

Haha, erg grappig hoe je een paar keer totaal de plank misslaat maar leuk dat je de film toch kan waarderen. Ik zou je adviseren nog eens een keer aandachtig te kijken (als je niet vermoeid, high of dronken bent ) want zo ingewikkeld is het niet. Maar ik denk dat je de film nog beter kunt waarderen als je het een beetje begrijpt...

Het is namelijk écht één verhaal is. Delen 2 en 3 zijn absoluut niet losstaand. Het verhaal is alleen niet chronologisch. Maar je volgt continu Liz/Joanna (Fanning). Het jonge meisje, gespeeld door Emilia Jones, is Liz/Joanna in haar jongere jaren. Carice van Houten is dus de moeder van Fanning. De dominee (Pierce) is haar vader. Zowel Nathalie Portman als slavernij heb ik niet gezien en het is echt geen horrorfilm, maar goed. Dat zijn details.