Brimstone (2016)

Alternatieve titel: Koolhoven's Brimstone

Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terug vecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

des1 schreef:
Ik ben in slaap gevallen tijdens het eerste uur. Wachten maar tot ie weer is te zien.

Ten eerste: dat je in slaap bent gevallen tijdens deze film, heeft niks te maken met de film, maar vast met je vermoeidheid. Je was vast heel erg moe, want deze film was spannend (boeiend) van begin tot eind.
Ten tweede: hoe kan je nou een film niet hebben af gekeken, maar wel een heel lulverhaal erover ophangen hier?

Meningen verschillen, dat weet ik. Maar je kan niet zeggen dat deze film saai was of slaapverwekkend was, want je wordt vanaf het eerste moment meegesleurd in het verhaal. Dat het niet jouw ding is en het je niet trok, dat kan, maar dat is dus een ander verhaal.
Slaap lekker

Baboesjka schreef:
Ik vind 'm beter dan verwacht. Ik dacht dat het niet mijn ding zou zijn, maar ondanks ik moe was, bleef ik kijken. Het verhaal trok mij en ....

Ik had precies hetzelfde. Was heel moe en normaal val ik dan altijd in slaap, maar bij deze film bleef ik geboeid kijken tot eind. En dat terwijl het zo'n ellendig lange film was!

pampelonne schreef:
De film viel mij erg tegen, 2,5 uur narigheid, de vrouwen krijgen er genadeloos van langs, waarom?
dat moet passen in de context van religieus extremisme? al die grimmigheid zien we al genoeg in de werkelijkheid (IS en sexslaven, om wat te noemen).
dus vroeg ik mij af, waarom is deze film gemaakt?

Haha de film gaat over een heel ander geloof en een dominee notabene, maar jij weet het weer zo te presteren om er de Islam bij te halen (en het extremisme en ISIS)
HOE dan?
Meid, open je ogen. Kijk het journaal. Lees het nieuws. Wat dacht je van al het kindermisbruik in het Vaticaan? Of het jodendom hoe zij hun vrouwen behandelen. Of alle gebeurtenissen rondom de kerk.
Grappig dat je het hebt over de realiteit maar enkel met voorbeelden van de islam aankomt.

En om antwoord te geven op je onnozele vraag; deze films worden gemaakt omdat ze nieuw zijn en verfrissend zijn. Een keer wat anders dan een halfnaakte slet rennend in het bos om vermoord te worden. Of de zoveelste bezeten persoon waarbij er een uitdrijving wordt gedaan.
Deze films zijn er omdat dit OOK de realiteit is; dit gebeurde vroeger ook.
Ik snap je probleem niet en je punt al helemaal niet. Je gaat je toch ook niet afvragen waarom er nog oorlogsfilms worden gemaakt met alle oorlog om ons heen? Of waarom er films komen over verkrachting en moord, omdat we dat al genoeg op het nieuws horen.
Of je bent nog heel jong. Of je bent heel naïef. Of je bent extreem dom.

hdehoon schreef:
Ik hou wel van een lekker griezelige film op zijn tijd, maar deze film deed mij helemaal niets..

Het is ook geen horror hè, het is een thriller. Als je wilt griezelen, moet je geen thrillers kijken. Typisch gevalletje verkeerde genre kiezen door onwetendheid en vervolgens een steengoede film keihard afzeiken.
Bovendien was ie vanaf het begin af aan spannend. Misschien niet met dikke actie en harde geluiden, maar ook dan zou je een actie thriller moeten kijken.
Deze past precies in het genre Thriller en het was een zeer aparte, intrigerende film. Maar jij kan het natuurlijk niks vinden, daar heb je recht op, maar kom niet met bullshit over griezelen en niet spannend. Dan moet je maar leren films te kiezen bij juiste genre Houdoe

Fantastische film. Het einde had misschien nog wel iets beter kunnen zijn. Dan had het de maximale score behaald.

avatar van Eveline-Laura
Ijzersterk met de verschillende hoofdstukken die in elkaar weven.
Je voelt de duisternis door de hele film, en wanneer alle puzzelstukjes bij elkaar komen rest er niets anders dan shock. Tenminste, dat had ik én de rest van de zaal in die tijd. Echt iedereen bleef nog een paar minuten zitten om bij te komen.
Komt ook omdat verschikkelijke onderwerpen naar voren komen (incest) & dit duidelijk in beeld wordt gebracht.
Ik kreeg echt een hekel aan Pearce, heeft prima zijn rol neergezet dus!

avatar van wihu61
Voor mij zat er geen spanningsboog in, beetje van het ene sadistisch/gewelddadige incident naar het andere in een film die ook gewoon te lang duurde voor wat er te vertellen viel. Film is visueel prima verzorgd, maar uiteindelijk een stuk banaler dan hij zelf denkt.

avatar van 93.9
Meesterwerkje van Koolhoven.
Soms iets TE binnen de lijntjes van mooi filmerij, ook een Corbijn heeft daar last van.
Het allemaal iets te mooi willen doen, waardoor het zo steriel aandoet als op de I.C

avatar van 93.9
Onderhond schreef:
De patriotistische insteek is dat gebruikers hoger zouden stemmen voor Brimstone omdat de film door een Nederlander geregisseerd is. Zou dezelfde film door een Amerikaan geregisseerd zijn, zou de score lager uitgevallen zijn. Alsdus de stelling.

avatar van Donucius
93.9 schreef:

Inderdaad... Meestal is het andersom.

avatar van Ste*
Vond dit echt een zeer goede film. Vooral de chronologie bouwt het verhaal heel sterk op, waardoor je er ergens halverwege pas achterkomt (ik dan tenminste) dat het gaat over een meisje dat getormenteerd wordt door haar godsdienstwaanzinnige vader, waar je eerder nog denkt dat ze meer te maken heeft met de mores van haar tijd. Zorgt ervoor dat de film een shift maakt van een op het eerste gezicht historisch drama naar later een zeer persoonlijk familieverhaal dat steeds beklemmender gaat aanvoelen.

Ook de algehele sterke en strakke pacing draagt er zeker aan bij, eigenlijk vond ik het de volle 148 minuten boeiend en dat heb ik maar zeer zelden. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat de film teveel leunt op de shockfactor, immers zeer regelmatig worden we weer geconfronteerd met een schokkende expliciete scène, maar ik vond dat eigenlijk nergens iets van effectbejag krijgen. Ik vond het passen in de zieke realiteit en deels het tijdperk waarin Joanna zich bevond.

Daarnaast is het Nederlandse tintje natuurlijk extra leuk. Ik dacht in het begin, 'het lijkt wel of die Guy Pearce met een Nederlands accent praat joh', om er later achter te komen dat hij een Nederlandse immigrant speelt. Vond dat echt zeer overtuigend gedaan, je had immers ook zo een Nederlander kunnen casten voor min of meer hetzelfde effect. Ook de rest van de cast doet het zonder uitzondering uitstekend.

Verder is wel te zien dat Koolhoven echt wel iets van cinema af weet. Vormtechnisch ook zeer weinig op aan te merken met regelmatig ook mooie shots waar zeker over nagedacht is.

Echt van genoten, zou 'm zo nog eens kijken met 'de kennis van nu'.

avatar van Aristocraat
Gemist destijds in de bios. De opbouw van de film vond ik rete sterk en de sfeer beklemmend maar ongeveer halverwege zakte de film voor mij in. Ik hou wel van een portie naargeestigheid maar hier voelde het alsof de film op dat vlak op repeat stond. Het einde mag dan wel in lijn zijn van de aangezwengelde thema’s maar toch gehoopt dat er enig licht aan het einde van de tunnel zou zitten.. 3* (2,5 voor de film, half puntje extra voor de durf van Koolhoven)

avatar van pmeester
Voor Nederlandse begrippen eigenlijk best een goede film. Hoewel er niet heel veel vaart in zit blijf je je toch afvragen hoe het "nou zit". Zeker geen actie western maar wel heel beklemmend. Ik denk dat vooral dames deze film zullen waarderen hoewel er geen romantiek aan te pas komt. Over het algemeen had het van mij iets korter kunnen duren en bepaalde scenes (met een varken) vond ik onnodig.

avatar van Ralf81
Qua chronologie, acteerwerk, spanning en de wijze waarop het in elkaar is gezet is deze film zeker een hoogstandje. Helaas kreeg ik op den duur toch sterk het gevoel dat het vooral draait om middels expliciete, schokkende scènes de aandacht van de kijker vast te houden. Erg goedkoop en dat deed voor mij afbreuk aan de film. Met momenten werden ook morele grenzen overschreden voor mij, en ik heb toch veel films van dit kaliber gezien. Al met al, samenvattend een naargeestige film waaraan ik ondanks de kwaliteiten een bittere nasmaak overhoud.

Altijd als je iets van de film hoorde was het zo van: "het is een heel zware film". Daarom dacht ik ook zo van ik ga die film nooit leuk vinden. Maar het valt reuze mee! Geweldige film!

avatar van JoeCabot
Mooi gefilmde B-horror.

Brimstone is een eendimensionaal gedrocht dat ook nog eens veel te lang duurt. De religieuze waanzin loopt zo uit de hand dat het op een gegeven moment - mede door het kolderieke acteerwerk van Guy Pearce - gewoon lachwekkend wordt.

Een sterk acterende Dakota Fanning was een klein lichtpuntje. Ook de mooie wide shots hielden de boel nog enigszins overeind, al werd ik nu ook weer niet van mijn sokken geblazen door de beeldenpracht.

Voor de rest moet je het Koolhoven wel nageven: hij zorgt tot de állerlaatste seconde voor een deprimerende sfeer - geen happy end - en steekt met Brimstone zowaar Dogville naar de kroon als ultieme feel bad film.

Fijn voor de fans van de betere misery porn, al snap ik niet helemaal wat mensen hieraan waarderen. Wellicht ideaal om na een stressvolle dag op het werk de dingen wat in perspectief te plaatsen… 2*

avatar van jpbosch
Kan iemand mij uitleggen hoe de dominee nadat z’n keel is doorgesneden later weer kan opduiken in het stadje?

avatar van Walter S.
jpbosch schreef:

With Faith my Brother, with Faith in the Lord.

avatar van Basto
JoeCabot schreef:

Precies dat! Ik kan hier zo vrolijk van worden.

Het zijn juist die irreële feelgood films met hun vaak idiote happy ends, die mij in depressie storten. Kijk ze ook zelden. Geen wonder dat half Amerika aan de prozac zit, want daar kent zo’n beetje elke film een happy end.