Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Kit Harington

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

356 BERICHTEN 11 MENINGEN
geplaatst: afgelopen maandag om 02:10 uur [permalink]
Redlop schreef:
(behalve toen enkele Nederlandse kerkgangers op zijn Louis van Gaal-Engels hun Godmoment met andere kerkgangers deelden. Dat zorgde onbedoeld voor enige hilariteit in de zaal).

Onbedoeld...?

geplaatst: afgelopen maandag om 02:19 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:
De grootste kleine ster van de film is echter de nog maar 15 jaar oude Emilia Jones.

Dertien (inmiddels veertien)

geplaatst: afgelopen maandag om 06:08 uur [permalink]

Dertien (inmiddels veertien)

Ah, je hebt gelijk. Maar ik kan m'n post niet meer aanpassen (dacht dat je daar 24 uur voor had, maar goed).

avatar van Redlop
geplaatst: afgelopen maandag om 11:15 uur [permalink]

Onbedoeld...?

Het humoristische van de situatie is alleen voor Nederlanders duidelijk. Daarnaast lijkt mij de toon van de film te serieus en duister om ineens bedoeld met een Van Gaal-achtige steenkoolengels grap te komen. Maar wel zo bedoeld dus?

geplaatst: afgelopen maandag om 11:37 uur [permalink]
Redlop schreef:

Ik vond het grappig en wist dat andere Nederlanders er ook om zouden moesten gniffelen. Overigens zitten er nog een paar momenten dat er een kleine lach mag, met name in hoofdstuk 2. Dat werd vooral in Toronto heel erg goed opgepikt. Die hadden ook een kleine lach bij de tweede Nederlander in de kerk, trouwens).

avatar van zoutzak
geplaatst: afgelopen maandag om 12:30 uur [permalink]
Een bijzondere film en als zodanig eigenlijk direct al geslaagd al vallen er ook een aantal kanttekeningen te plaatsen. Voordeel is dat de film aan kracht wint naarmate deze vordert; hoofdstuk 1 was voor mij veruit de minste; het acteerwerk was minder overtuigend maar vooral de montage was storend, slordig welhaast. De overvang tussen scenes, waarvan de film enkele keren ook juweeltjes toont, kwam een enkele maal onnatuurlijk op mij over. Ander kritiekpunt is de soundtrack; afwisselend minimalistisch en bombastisch, in het geheel wat povertje; de film blijft daarmee verstoken van de echte westernfeel. Echt een gemiste kans in mijn boekje.

En dan nu de kracht van de film, de compromisloze verbeelding van de brute realiteit die de kolonisten aantroffen én creëerden in de nieuwe wereld. Nog niet zo gek lang geleden waren hedendaage beschavingsvormen nog niet in de verste verte gemeengoed. De mens heeft als roofdier natuurlijk zijn scalps gemaakt in de laatste fase van haar evolutie en die bloederige, eerzuchtige natuur wordt met het absolute woord van ene God onder de hand maar al te graag gebotvierd op zij die de minste weerstand leveren: vrouwen. Wat volgt is gruwelijke en indringende cinema met een horrorclimax bestaande uit een orgie van mysogenie, zeer onplezierlijk. Vakkundig gemaakte, genre overstijgende film welke het predikaat Ne'erlands meesterwerk op details misloopt.

Twijfel tussen een 3.5 en 4* en de rating is eigenlijk exact het cijfer dat ik de film toeken: een 3.74

Goed werk Wouter! 👍

avatar van Basto
geplaatst: afgelopen maandag om 14:11 uur [permalink]
Wouter schreef:

Ik vond het erg knap hoe Pierce het Nederlands accent in zijn moedertaal wis aan te brengen. Verder was de scene inderdaad best geestig, maar wel gepast.

geplaatst: afgelopen maandag om 16:12 uur [permalink]
Basto schreef:

Voor de duidelijkheid. Amerikaans is niet zijn moedertaal. Hij leerde dus Amerikaans aan, met een Nederlands accent. (Guy is Australier, moet voor iedere Amerikaanse rol stampen)

avatar van Arri
geplaatst: afgelopen maandag om 17:57 uur [permalink]

avatar van mrklm
geplaatst: afgelopen maandag om 18:53 uur [permalink]
Horror, western, thriller, melodrama... Brimstone valt niet écht te categoriseren en hoewel dat geen garantie is voor kwaliteit, betekent het in ieder geval dat regisseur Martin Koolhoven erin geslaagd is om een film te maken die nimmer voorspelbaar is. Brimstone valt uiteen in 4 hoofdstukken, die niet chronologisch zijn verteld. Dat is niet zomaar een gimmick, maar creëert suspense waardoor de film blijft intrigeren. In het eerste hoofdstuk maken we kennis met de een jonge moeder [Dakota Fanning] die haar tong is kwijtgeraakt en wordt bedreigd door een godsdienstwaanzinnige van oorsprong Nederlandse 'predikant', gespeeld door Guy Pearce, met een subtiele, maar perfecte Hollandse tongval. Later in de film ontdekken we hoe en waarom de jonge vrouw haar tong is geraakt en waarom de predikant zo door haar is geobsedeerd.

Deze film is zeker niet geschikt voor mensen met zwakke magen, met expliciet geweld [o.a. in de vorm van mishandeling van mensen en dieren en kastijding], maar dit alles is wel op stijlvolle manier in beeld gebracht. Fanning is te zeer een lichtgewicht voor zo'n zware rol en Koolhoven had bij Guy Pearce wel even aan de rem mogen trekken [de slechtheid druipt er dusdanig van af, dat hij niet geheel geloofwaardig is als predikant], maar er zijn uitstekende rollen van Carice van Houten en Carla Juri. Laat ik het omschrijven als een origineel, explosief melodrama, maar wel ééntje die je eigenlijk niet mag missen!

avatar van hvdriel
geplaatst: afgelopen maandag om 18:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
- Waarom snijdt Joanna haar tong af? Ze kan doen alsof ze stom is.
- Waarom geen enkele ambiguïteit? Elke scène zegt: “Dit beteken ik, en niks anders!”
- Waarom zijn hoofdstukken 1-3 zo vreselijk schematisch opgebouwd met dezelfde bouwstenen dat je na een tijdje alles kunt voorspellen: vrouw wordt vernederd, kind wordt bedreigd, vrouw wordt monddood gemaakt [met doek of stalen masker], dominee is extreem de duivel, iemand zal hangen, enz. enz.

- Waarom dat vreselijke einde waarin Sam het donkere woud inkijkt – het kwaad zal blijven staan, lieve kijker …

Oh ja, de muziek is o.k., de scènes zien er geweldig uit en een paar acteurs spelen goed. En gelukkig speelt de film achterstevoren, want chronologisch zou-ie onmiddellijk als ongeloofwaardig door de mand vallen.

avatar van Zwolle84
geplaatst: afgelopen maandag om 19:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

- Hoe komt Liz/Joanna in hemelsnaam los, vastgebonden aan de paal?
> Door haar armen achteruit over haar hoofd te draaien, is ook in beeld.
- Waarom ondertitel je Chinees niet en gebarentaal wel?
> Omdat die eerste scène vanuit het perspectief van de hoofdpersoon is en ze het niet verstaat, wat bijdraagt aan de verwarrende gebeurtenis. Wat in gebarentaal wordt gezegd is essentieel voor het plot.
- Waarom heet de film Brimstone?
> Zie deze definitie: Sulfur, especially considered as a component of the torments of hell in Christianity
- Waarom snijdt Joanna haar tong af? Ze kan doen alsof ze stom is.
> Omdat iemand in haar mond kan kijken en dan ziet dat ze geen tong heeft.
> Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
> Dat vind ik er juist wel sterk aan. Horror wordt nog meer horror als je het langzaam op je af ziet komen maar niet kunt stoppen. Daarbij zijn de gruwelen van het Christendom een publiek geheim.
> Wat jij zegt wellicht.

avatar van Rvdz
geplaatst: afgelopen maandag om 19:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
- Waarom ondertitel je Chinees niet en gebarentaal wel?
Als de gebarentaal niet ondertiteld zou worden, zou een groot deel van de dialogen voor de kijker niet te begrijpen zijn. Dat de paar zinnetjes Chinees die gesproken worden niet worden ondertiteld, draagt bij aan de spanning in die scenes, omdat je daardoor niet meteen weet wat die Chinezen met Joanna van plan zijn. Ook wordt alles wat er in die scenes gezegd wordt mijns inzien na een paar minuten gewoon duidelijk uit de context.
- Waarom heet de film Brimstone?
Waarschijnlijk is dit een verwijzing naar 'fire and brimstone': een benaming voor een nogal fatalistische benadering van het Christendom. De rhetoriek die Pearce in zijn preken gebruikt is hier ook verwant aan.
- Waarom snijdt Joanna haar tong af? Ze kan doen alsof ze stom is.
Nee, want de man aan wie Elizabeth was uitgehuwelijkt was geïnformeerd dat zijn nieuwe vrouw geen tong zou hebben. Joanna was snel door de mand gevallen als ze gewoon met tong was aan komen wandelen.

Edit: Zie dat Zwolle84 me al voor was. Ik sluit me verder aan bij wat hij zegt. 🙂

avatar van hvdriel
geplaatst: afgelopen maandag om 19:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ha Zwolle84, dank voor je (snelle) antwoorden. Daar kan ik wat mee.
Toch enig commentaar:
- Laat iemand jouw vastbinden met je handen achter een paal die hoger is dan jij en probeer dan eens los te komen ... Gaat echt niet.
- Ondertiteling: Waarom de kijker als een naïeveling behandelen? Laat mij proberen te achterhalen wat ze zegt - de context van de scène moet dit mogelijk maken, toch?
- Sulfur: grote dank! Wist ik niet, en snijdt nu hout.
- Je meent toch niet dat stomme mensen een tong missen? Dat geldt voor vrijwel niemand die niet kan spreken.
- Elke scène heeft maar één betekenis: zij is vroedvrouw; dominee is de duivel; zij is niet de moeder van de jongen; zij .... En ga zo maar door. Er resteert weinig om over na te denken.
- Snap ik van je; geldt niet voor mij.
- Het einde is precies wat ik bedoel: zo vreselijk nadrukkelijk.

Enfin, er zijn vele films van Nederlandse regisseurs die niet aan Brimstone kunnen tippen. Zo is het ook wel weer.

avatar van Zwolle84
geplaatst: afgelopen maandag om 19:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
hvdriel schreef:

> Dat gaat mij ook zeker niet lukken. 😉 Ik weet niet of ze nu iets breekt of uit de kom duwt, maar pijnlijk leek het wel. Mooie scène om haar drive en pijn uit te beelden.
> Zo zie ik het niet, het is juist de bedoeling dat we het niet verstaan en het door de ogen van Liz beleven.
> Nee, die man wist dat ze geen tong zou hebben. Niet enkel dat ze stom is.
> Ja, kan wel kloppen. Had er zelf geen problemen mee. Is veel meer een beleef- dan een denkfilm.
- Het einde is precies wat ik bedoel: zo vreselijk nadrukkelijk.
> Het is niet de meest subtiele film inderdaad. Plus: Nederlands.

Ha Rvdz, zeer bedankt!
- Brimstone is me nu helder dankzij jouw reactie en die van Zwolle84
- Over ondertitelen ben je het eigenlijk met mij eens: de context maakt wel duidelijk wat ze bedoelt ...
- Dat Eli op de hoogte is van zijn tongloze toekomstige vrouw is mij ontgaan; dat maakt de scène gelukkig geloofwaardig

avatar van tbouwh
geplaatst: afgelopen maandag om 21:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
hvdriel Zwolle84 Rvdz over die afgesneden tong sloeg ik later nog wel even aan het denken. Uiteraard is het zo dat Liz dit doet om de identiteit aan te kunnen nemen van de vrouw die in het bordeel de dood vindt. Maar ergens is het compleet onlogisch dat Liz daarvoor zo nodig haar tong moet afsnijden; alsof die man waar ze in episode III (de eerste van de film) mee samen is haar had afgewezen als ze nog gewoon een tong gehad had...Dat Liz niet de vrouw uit het bordeel is, weet hij toch wel (maargoed, daar zien we verder niks van, de film begint pas als de twee al samen zijn). En het is ook onzin dat ze het voor Pearce zou moeten doen, want die vindt haar toch wel.

Om een lang verhaal kort te maken: ik kan dit alleen zien als een thematische keuze (die scène geeft toch iets weer van haar kracht, lef en doorzettingsvermogen) , en niet als een keuze die te verantwoorden valt puur op basis van het script. Of heb ik nog iets gemist?

Edit: ik was over een stukje van de uitleg heen gelezen. Klaarblijkelijk wist de man dat Liz geen tong zou hebben, maar dat heb ik dan gemist. Blijft dan toch merkwaardig; had die man dan geen foto van de vrouw uit het bordeel voorhanden, haar eerder gezien o.i.d.?

avatar van Bélon
geplaatst: afgelopen maandag om 22:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bélon schreef:
Ik had op iets meer gehoopt maar al met al zeker de moeite waard. Denk zo 3,5*-4,0* (heb een stuk gemist dus ga 'm nog een keer kijken voor het finale oordeel).

De herziening in een vrij rustige zaal met beter scherm en zonder onderbrekingen heeft de film goed gedaan want het zijn vier sterren geworden.

Voor mij is het 3e deel het minste: vooral het zijplot met Kit Harington en z'n "compaan" die bij de pig farm in the middle of nowhere komen crashen zonder dat paps het merkt is nogal ongeloofwaardig en van het niveau plotglijmiddel ("hier wordt aan Joanna duidelijk gemaakt dat ontsnappen aan haar situatie mogelijk is yadayada") Ook de scene in deel 4 waar Liz haar armen breekt om het kind te redden vond ik teveel over the top gaan. Door o.m. bovenstaande scenes grotendeels weg te snijden had de filmlengte best wel tot 2 uur terug gebracht kunnen worden. Nu was er hier en daar sprake van repetitie (zeker wat betreft de soundtrack, het main theme werd wat te vaak herhaald).

Bij de Q & A in LHC Utrecht vorige week zei Koolhoven dat hij een serieuze film wilde maken en dat is hem grotendeels gelukt waarvoor chapeau. Van mij mag hij meer van dit soort projecten aangaan als die dergelijke originele films opleveren.

Want Brimstone maakt de tongen los ( 😜 ja cheesy, ik kon het niet laten) terwijl b.v. een film als Allied (2016) die ik eergisteren zag een dertien in een dozijn template film is die je na een uur of wat al haast vergeten bent. Niet Brimstone, die blijft wel hangen 😉

geplaatst: gisteren om 13:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

avatar van Arri
geplaatst: gisteren om 13:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet alleen het doorsnijden van de keel, maar ook de brand?

avatar van Brix

geplaatst: gisteren om 14:21 uur [permalink]
De film haalde gisteren zelfs het TV journaal in België (VRTeen) in lovende bewoordingen.

avatar van Walter S.
geplaatst: gisteren om 14:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ellen68 schreef:

Hoe kan de dominee het doorsnijden van zijn keel hebben overleefd?

Faith my Sister, with Faith in the Lord.

😈

avatar van Donkerwoud
geplaatst: gisteren om 15:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ellen68 schreef:

Hoe kan de dominee het doorsnijden van zijn keel hebben overleefd?

Hij is een soort bovennatuurlijke figuur, hoe of wat wordt verder in het midden gelaten. Een beetje zoals Mike Myers in Halloween.

avatar van Timotei
geplaatst: gisteren om 17:58 uur [permalink]
Manmanman, wat een slechte film. In drie zinnen had het verhaal verteld kunnen worden, uitgesmeerd over 2,5 uur. Een van de slechtste films die ik in de laatste jaren heb gezien..

geplaatst: vandaag om 02:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
- Waarom snijdt Joanna haar tong af? Ze kan doen alsof ze stom is.

Dat laatste moet je echt opnieuw kijken (en luisteren, hoor).