Brimstone (2016)

Alternatieve titel: Koolhoven's Brimstone

Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terug vecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

Tommy De Vito schreef:
Maar toch achter dit schimmige, idiote geweld kan je er niet omheen dat dit gewoon een goed gemaakte film is.
Doe het goed of doe het helemaal niet

avatar van Boneka
Brimstone is niet bepaald een standaard westernfilmpje. Hij begint ijzersterk in het eerste deel al moet ik eigenlijk zeggen het derde deel. De film is namelijk opgedeeld in 4 hoofdstukken waarbij men begint met hoofdstuk 3 dan 2 dan 1 om keurig bij 4 te eindigen. Het is maar dat je het weet. Maar zoals gezegd is dat begin erg sterk. Jammer een beetje dat ie dat niveau niet kon vasthouden. Maar goed verder is dit een prima ongewone western met een keiharde dominee (sadist, seksist, extremist). De rol van Guy Pearce wordt uitstekend vertolkt en heeft wel wat weg van Brat Pitt. Zijn tegenspeelster doet het al niet veel minder Dakota Fanning speelt een heerlijke rol in de keiharde Brimstone. En als je denkt alles te hebben gehad komt daar nog de overtreffende trap. Soms een beetje teveel van het goede. Het eind is al niet veel beter. Jammer dat het zo moet aflopen. Nog meer ellende en dat is tevens een beetje het makke van deze film. Een lach ontspanning is niet te herkennen. Daardoor is Brimstone best een zware "steen" geworden.

Muziek en beeld zijn fantastisch in beeld gebracht. Brimstone is een harde film geworden, maar wel van uitzonderlijke klasse.

avatar van adso
Wat een bijzonder naargeestig epos zeg!
Nooit geweten dat die Hollanders zo gefrustreerd
naar het heilige land togen en dat God zich
als een soort natte droom aan hen openbaarde...

avatar van Alittleromance
Dit was mijn beste film van 2017 voor mij.

Wel een goede film, maar viel me toch een beetje tegen. Speelt wel erg nadrukkelijk leentjebuur bij films als There Will be Blood, Unforgiven, McCabe & Mrs. Miller, de serie Deadwood, Il Grande Silenzio, the Night of the Hunter en zelfs Breaking the Waves (waarbij ie bij die laatste dan vast gedacht zal hebben dat ie het beter kan).

mister blonde schreef:

Als je films zo gaat vergelijken met elkaar is niks meer origineel..

Hoe precies? Heb je de films waarover ik het heb gezien? Koolhoven ongetwijfeld wel. Het is duidelijk dat Koolhoven zich wilde meten met films / filmmakers waar hij zelf van houdt.

Nicholas schreef:
Teleurstellende en overschatte film waarin Koolhoven denkt dat als je maar genoeg kleine meisjes af laat slaan er meer en meer mensen hun hoofd afkeurend zullen schudden en met tranen in hun ogen weg zullen kijken in afschuw.
Hij zet zijn "good guys" weg als slachtvee die onherroepelijk slecht aan hun eind zullen komen, veelal door toedoen van de eendimensionale predikant, gespeeld door Pearce. Een personage waar je met één blik al genoeg weet, maar dat gaandeweg zelfs steeds meer veranderd in een 80s slasher-achtige creatie die maar niet dood wil gaan.
De film is voorspelbaar tot het einde in de afgezaagde wijze waarop het maar verkeerd af moet en zal lopen. Lijden kan veel boeiender in beeld worden gebracht.

Hoe zou jij het dan gebracht hebben ik vond het geniaal door een gemixt

avatar van Nicholas
Hoe zou ik wat gebracht hebben?

avatar van Walter S.
Verkozen tot film van het jaar!

Nicholas schreef:
Hoe zou ik wat gebracht hebben?

Hoe zou jij de film dan gebracht hebben ?

avatar van Nicholas
Om te beginnen minder lomp en minder eendimensionaal. Brimstone is een 80's slasher. En geen goede.

Nicholas schreef:

Een slasher? Volgens mij is een 'Slasher' in jou ogen iets heel anders als in mijn ogen.

avatar van Brandt
Heb me geen moment verveeld, toch blijft op het eind het gevoel hangen dat Koolhoven iets teveel zijn spierballen laat rollen. Beetje gas terug had de film geen kwaad gedaan.

avatar van cucciolo
n00r schreef:

Volgens mij bedoelt Nicholas het ook met een knipoog. De film probeert wat anders te zijn (een serieuze duistere grimmige western drama met uitgediepte karakters) dan dat het werkelijk is (een op effectbejag leunende horror/thriller dat omtrent Guy Pearce zijn personage soms dusdanig naar de karikaturale hoek doorslaat dat ik die vergelijking met een 80's slasher best kan begrijpen).

avatar van Kondoro0614
”People think it's the flames that make Hell unbearable. It's not. It is the absence of love.”

Gisteravond al zoekend naar een film kwamen we al snel uit bij ‘Brimstone’. Een Western film waar ik ooit al eens aan begonnen was maar om één of andere reden heb ik deze nooit afgekeken, misschien omdat de film met de hoofdstukken een beetje door de war lopen maar toch snap ik het niet echt dat ik hem misschien saai heb gevonden. Afijn, buiten die speculaties om heb ik gister avond mezelf nog redelijk vermaakt en dat kwam zeker door het mooie werk van Koolhoven. Daarbij zeggend dat de film prima in elkaar zat en ondanks dat het hoofdstukken idee soms misschien wat verwarring op kan doen zeker in het begin vond ik het algemeen erg leuk.

Toch geinig dat deze Nederlandse productie zo hartverwarmend verwelkomt werd in film land en daarbij heeft Koolhoven een fantastische film met een geweldige cast neergezet en daar kwamen ook wat Nederlandse ‘pareltjes’ in voor. Uiteraard kon je er niet omheen dat Carice van Houten hier weer een voortreffelijk leuke rol te pakken had, wederom eentje in een populaire film. Daarbij was voor mij Tygo Gernandt ook niet te missen al was zijn rol niet al te spectaculair of spannend. Dan om even de Nederlandse cast leden te vermijden vond ik dat Dakota Fanning het ook wel leuk deed met de rol van Liz stond ze natuurlijk in het middelpunt samen met Guy Pearce die ik ook erg lekker in zijn rol vond spelen. Wel geinig om te zien dat Carice en Guy samen wat hebben, en dat net voor of tijdens het maken van deze film is gebeurt, maar daar weet ik niet zoveel van.

“I could tell you about Hell. About its flames. About the pain. I'm sure you people have tried to imagine what it's like. It's worse.”

Het verhaal is geweldig, en hoewel ik het hoofdstukken idee erg onlogisch vond omdat het verhaal zichzelf eigenlijk van eind naar begin opbouwt vond ik het geen ramp om het verhaal te volgen, sterker nog het verhaal word er interessanter door. Je hebt continu het gevoel waarom er iets gebeurt en vaak word dat het hoofdstuk er na uitgelegd of komt er meer duidelijkheid over waarop het vierde hoofdstuk ook daadwerkelijk het einde voorstelt en alles van de film boven water komt.

In het eerste hoofdstuk ontmoeten we Liz met haar familie in een dorpje waar net een priester zijn gebed gaat doen. Deze priester ziet er erg duivels uit en dat zag er gaaf uit, Liz vertrouwt hem ook niet en ze verteld dat rustig aan haar man. Tot op een zekere moment dat er een vrouw moet bevallen van haar baby en Liz deze moet helpen. Ze komt er vervolgens achter dat het hoofd van het kind te groot is en ze geeft de keuze of de moeder of het kindje te laten leven. Er word gezegd dat het goed ging komen maar eenmaal toen Liz het kindje er uit heeft gekregen huilde het niet, wat ik verdacht vond. Nu blijkt het dat Liz het hoofdje van het kindje heeft geplet en het schedeltje was opengebarsten. Ze word nu van moord beschuldigd en even later komt de vader woedend naar het huis van Liz en na een gevecht komt de priester het sussen. Wanneer de man van Liz de priester uitnodigt komen we er achter dat hij geen goeie bedoelingen heeft met de familie en Liz meldt dat hij wraak gaat nemen. Even later als Liz bij de kerk staat, staat de priester bij het huis van Liz en na een gevecht met haar man is hij weg en komt Liz net terug. Die ziet haar man vast zitten aan een voerbak, hij zit alleen wel vastgeknoopt met zijn eigen darm, lekker.

We volgen na deze scénes al gauw deel twee op, waar we Liz ontmoeten in een afgelegen gebied. We komen er al gauw achter wat er met haar gebeurt is, toen ze mee werd genomen door een stel en was doorverkocht aan een sekshuis. Hier groeide Liz op en maakte vrienden, neukte wat af en hier en daar werd ruzie gemaakt. Tot op een zeker moment iemand de hele inferno had afgehuurd, wat even later weer de Priester blijkt te zijn. Het lijkt er al meer op dat de twee elkaar kennen en het niet echt bepaald voor lief met elkaar hebben. Ook zien we in dit hoofdstuk het moment dat iemand haar tong verliest en dit is tevens een vriendin van Liz. Ook zien we in dit hoofdstuk hoe de priester aan het grote litteken kwam bij zijn oog en op zijn keel. Tevens overlijd de vriendin van Liz waarop Liz besluit zelf naar de man te gaan waarop haar vriendin had ingestemd om mee samen te wonen en ze besluit ook haar tong er af te snijden omdat het dan zo echt mogelijk overkwam. Dit deel vond ik erg leuk om de te volgen.

Het derde hoofdstuk vond ik in het algemeen het wreedste waarin blijkt dat de priester voorop staat met incest, wat blijkbaar die tijd erg normaal was dat als je bloedde van onder je dan klaar was om kinderen te baren en je vader dit bij je mocht doen. Was dat normaal in die tijd? Ik zou het niet durven te zeggen. Toch wat dit hoofdstuk als hoogtepunt met zich mee brengt is het punt waarop het blijkt dat Liz al die tijd voor haar vader aan het vluchten was. Liz zat in de periode dat haar lichaam zich omtoverde tot jonge vrouw en nu dus kinderen kan baren. Liz is tevens een hardnekkig dametje die hier en daar Nederlands praat, waarvan haar vader de schuld neer legt bij Anna (Carice van Houten). Anna werkt daarna de priester veel tegen, waarop hij haar besluit te straffen waarna Anna even later overweegt zelfmoord te plegen in de kerk tijdens een ceremonie. Hierna zit Liz er alleen bij en die besluit (na wat gore dingen van haar vader aangehoord te hebben) te vluchten en dan kom je alweer gauw uit bij het begin van het tweede hoofdstuk die daarna aansluit op het eerste hoofdstuk.

Het vierde hoofdstuk eindigt alles, en is ook wat minder speciaal. We zien hier onder andere dat Liz de priester vermoord door hem eerst in de fik te zetten en hem daarna door middel van een Winchester door het raam te schieten en het daarna niet eind goed al goed is maar ze gaat niet veel later ook dood, waardoor precies heb ik gemist.

“As life progresses, images blur. All that remains are memories. Some of them true, some of them false. I remember her well - at least I think I do. She was a warrior. In the old century, you had to be in order to survive.”

En dan is de film geëindigd, en dan kom je er al snel achter dat je naar een ontzettend grote religieuze en seksistische film hebt gekeken maar wel eentje die erg sterk is met een paar goeie quotes waarvan ik fan ben geworden. Toch vond ik het Nederlandse inbreng en het tintje er aan leuk, en dan kan ik toch zeggen dat ‘Brimstone’ een aangename zit is geweest.

avatar van notsub
Brimstone overtrof mijn verwachtingen. Dat kwam met name omdat het thriller-gehalte aanzienlijk heftiger was dan ik durfde te vermoeden. Guy Pearce als dominee laat er geen gras over groeien en zijn buitengewoon geweldadige acties in de naam van god zouden niet misstaan in een perverse horrorfilm. De film is verder doorspekt met Tarantino trekjes en die werken enorm goed. Er is maar erg weinig mis met deze grimmige aaneenrijging van pijn en Brimstone zal nog lang op mijn netvlies nagloeien.

avatar van AJK
AJK
Tja.
Guy Pearce speelt een smerige sadist.
En dat doet hij zo goed dat ik er een hekel
aan kreeg.Dakota speelt zeer goed.
Film is super.Alleen dit moet je wel liggen.
Camera werk acteurs aankleding van de film,
Alles is puik.Het verhaal ligt mij niet.
Daarom een dikke 3.5.
Zeer mooi gemaakt verder.

avatar van sinterklaas
Erg fraaie western van Martin van Koolhoven. Hier draait het niet specifiek om de outlaws.

Het is echter wel moeilijk om je helemaal in de verhalen en vooral de volgorde te storten. Het tijdsbestek is niet op volgorde. Verhaal 1 en 4 koppelen aan elkaar en 2 en 3 lijken me losstaand. Het eerste hoofdstuk is al een sterke psychologische kost. Nathalie Portman speelt hier de sterren van de hemel als Liz en Guy Pearce mag weer een van zijn genadeloze rollen neerzetten als de haast wel creepy dominee. Nu snap ik wel dat de genre horror niet misplaatst is.

En waar je denkt dat het blijft bij een soort hekserij ontpopt de film zich in een samenvatting van kinderprostitutie, incest, slavernij en rituele straffen. De sfeer blijft je op een een of andere manier opjagen. Ook leuk om Carice van Houten te zien (en dat er ook Nederlands in gesproken wordt). Waarschijnlijk moesten dit de locaties rond New Amsterdam voorstellen.

Daarbij de settings. Die waren sfeervol... De ene keer had je het vanoudse western gevoel en de andere keer lijkt de boel heel anders te zijn wanneer je in de rurale settings en de bergbossen terecht komt. Bij dat laatste heb ik de vrieskou zelf kunnen voelen.

Ja, het is Koolhoven gelukt om hier een zeer overtroffen en geslaagde epos neer te zetten. Of het zich nou in Amerika plaatsvind (New Amsterdam) of Europa... Dat vraag ik me ergens nog wel ergens af.

avatar van niethie
sinterklaas schreef:
Nathalie Portman speelt hier de sterren van de hemel als Liz
Dakota Fanning.

avatar van sinterklaas
Shite. Haal ik die twee drastisch door elkaar.

Wat een bovenmatige film zeg. De uitzichtloosheid is de hele film aanwezig. Gruwelijk en spannend tot op het laatst. Filmisch echt heel erg knap. Wereldklasse. Heeft deze film wel prijzen gepakt? Moet haast wel. Een Oscar was op zn plaats geweest.

avatar van Arri
willemfilm schreef:

In Nederland enkele. In het buitenland volgens mij niet.