• 8.347.805 stemmen

Western / Thriller | 148 minuten
3,60 1.495 stemmen

Genre: Western / Thriller

Alternatieve titel: Koolhoven's Brimstone

Oorsprong: Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Martin Koolhoven

Met onder meer: Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

Releasedatum: 12 januari 2017

Plot Brimstone

"Retribution is coming"

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terug vecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van rep_robert

rep_robert

Walter S. schreef:
Gratis bij Pathé Thuis, vandaag huren voor 0,00 is 30 dagen de tijd om hem te gaan kijken.

Vandaag via Pathé thuis gekeken. Ideaal, want deze stond eigenlijk altijd op mijn kijklijst en ik ben er nooit aan toegekomen.

Wat een heerlijke film van Koolhoven zeg, met afstand zijn beste film. Ik had in het begin een wat meer lineaire film verwacht, maar Koolhoven heeft ons door steeds verder in het verleden van de protagonist Fanning (prima rol) te graven een toch wel unieke film gemaakt binnen dit genre. Het psychologische aspect van de doodenge dominee Pearce die eigenlijk het hele leven van Liz/Joanna verziekt komt erg sterk naar voren. Zelden heb ik de laatste tijd zo'n creep op het scherm gezien waarbij ik heb gehoopt dat er gerechtigheid zou komen. Ik heb wel vraagtekens bij hoofdstuk 2. Pearce zijn keel wordt doorgesneden en de kamer wordt in de fik gezet. Hoe heeft hij dit in vredesnaam overleefd?
Politiek correct is iets dat in het boekje van Koolhoven niet voorkomt, want moeilijke thema's komen allemaal aan bod en ondanks dat het misschien niet visueel getoond werd, voelde je de pijn en de gebeurtenissen wel diep tot op het bod.
Het derde hoofdstuk is misschien wat minder goed, ook omdat ook ik Carice niet heel sterk vind wanneer ze spreekt. Maar in haar mimiek was ze wel geloofwaardig en ook hier is de geestelijke en fysieke mishandeling van Pearce bijzonder angstaanjagend. De film is weinig Hollywood. De film is ruw, schuwt niet om de protagonist veel pijn te doen en een echt happy end? Nee, dat heeft de film niet. Brimstone heeft me wat dat betreft wel aan het denken gezet.

Ik ben overtuigd door Brimstone en achteraf baal ik eigenlijk wel dat ik deze film niet eerder heb gekeken.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Wat een goede film!

Mooie setting en erg geloofwaardig geacteerd.
Ook een erg prettige speelduur van 2,5 uur, waardoor de film niet werd afgeraffeld en de opbouw perfect was en zeer beklemmend.

Guy Pearce, die ik (op Memento na), nooit echt een top rol heb zien spelen, speelt hier echt geweldig en ook Dakota Fanning speelt erg goed en geloofwaardig.

Dat Koolhoven het verhaal niet chronologisch laat zien, komt echt ten goede van de film en spanning.
Wanneer het verhaal wel chronologisch was afgespeeld zou het ondanks dezelfde ingrediënten naar mijn mening een groot stuk minder zijn geweest. Wat dat betreft erg goed gedaan!

Wat niet veel toevoeging had, was het Nederlandse tintje.
Het vreselijk gebrekkige Engels/Nederlands accent van de mensen in de kerk en de clown van een acteur die de rol van Arie speelde was tenenkrommend...
De Koolhoven zelf en de acteerprestaties van Carice van Houten hadden al meer dan voldoende geweest.
Carice die normaal uitstekend Engels spreekt had door deze vreemde inbreng ook ineens een gebrekkig accent. Jammer en niet nodig.

Het enigste echte minpuntje vond ik het open laten van de gebeurtenis in het bordeel. Het had er alle schijn van dat het voor de dominee in de brandende kamer met doorgesneden keel einde oefening was. Als ze hem alsnog op tijd gevonden/gered hebben, had Joanna het mes in zijn hand teruggeplaatst waardoor hij toch de dader moest zijn. Ondanks zijn duivelse daden, zag ik hem niet daadwerkelijk als duivel, dat zou niet passen in het verhaal. Doordat hij dus later terugkeerde blijkt hij dus moeilijk te doden, maar komt hij uiteindelijk toch vrij simpel om. Hij geeft geen krimp terwijl hij in de brand staat en is de rust zelve. Misschien toch een duivel..? Wellicht maakt deze twist het minpuntje juist weer een pluspunt...

Het einde was ook mooi gekozen, er was geen weg meer terug en Liz berustte in haar lot.

Erg goede film, die er voor heeft gezorgd, dat door het lange nadenken over het verloop, er geen ruimte meer was om een 2e film te kijken.

avatar van RikkieD

RikkieD

Pff deze was even heftig zeg. Zwaar en geen pretje. Laat ik voorop stellen dat dit technisch gezien een hele goede film is. Geweldig in beeld gebracht, meeslepend en passend acteerwerk.

Deze film is echter zo enorm zwaar, donker en staat zo in het kader van kwaadaardigheid dat ik me afvraag waarom zoiets geproduceerd wordt als entertainment en wat de oorsprong is van het bedenken van dit verhaal.

Een topper, maar dit is een genre dat voor mij niet zo hoeft.

avatar van RevengeN

RevengeN

Dit sloeg nergens op

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Topfilm.....alle hoofdstukken waren top..........4,0

avatar van bjerik76

bjerik76

• 1914 berichten

Zojuist ook de dvd gekocht van deze topper.

had op zich ook wel leuk geleken als er op de dvd een optie was om de film in de juiste volgorde afgespeeld kon worden.

kappeuter (crew films)

Eerste Nederlandse productie die op 4k UHD uitkomt begrijp ik:

Brimstone (Mediabook, 4K-UHD+Blu-ray+CD) (exkl. Koch Films Shop)-1067469 - shop.kochfilms.de

avatar van Basto

Basto

Koolhoven pak de zweep uit de kast en kastijd de kijker tweeeneenhalf uur met zijn tirade over het gereformeerd Christelijk geloof.

En dat vind ik best lekker, want ik houd wel van een flinke dosis geweld in films. Daarnaast kan ik me goed vinden in zijn kijk op deze groep gestoorde gelovigen. Het zijn tegenwoordig de anti-vacxers uit de bijbelbelt die met hun gestoorde egoïstische gedrag de samenleving gijzelen. Dat alles onder met motto van ‘God’s wil’. Maar ik zie er toch vooral duivels in, want volgens diezelfde club was de vrouw honderd jaar geleden (en volgens sommigen vast nog steeds) niets meer dan een ondergeschikte babyfabriek waarop de man zijn lusten en frustraties kan bod vieren. In deze vertelling in vier delen zijn we getuigen van de emancipatie van de vrouw. Ook dat is een fijne ontwikkeling.

Blijft een ijzersterke Nederlandse productie.