Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / Belgiƫ / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

867 BERICHTEN 71 MENINGEN
Basto schreef:

Kijk eens verder dan Pathe. De Nederlandse film heeft heus wel meer te bieden dan die romcoms. Wellicht sluit jouw marketingprofiel daar (te) goed op aan.....

Welnee, ik bezoek ze niet eens.

avatar van McSavah
Ajax&Litmanen1 schreef:

Welnee, ik bezoek ze niet eens.

Kijk je dan ook niet naar de Engelstalige equivalenten? Ik zie bijvoorbeeld Love Actually in je top-10 staan.

McSavah schreef:

Die bekijk ik wel. Daar zit tenminste wel kwaliteit in, al is er uiteraard ook voldoende rommel. Love Actually is wel weer de koning van de rom-kom's.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Hahaha, zo'n prul in je top 10 en dan op Nederlandse films afgeven.... Alles is liefde deed daar niks voor onder.

Basto schreef:

Hahaha. Als je Alles is Liefde echt net zo goed vind dan kunnen we maar beter stoppen met discussiëren. Dat valt niet serieus te nemen. Maar ik wens je veel plezier met onze polderrommel.

avatar van horizons
?

avatar van Knisper

Sorry hoor, maar in Nederland worden elk jaar dozijnen films gemaakt, hoeveel daarvan kijk je daarvan? En heb je Van Warmerdam weleens geprobeerd (zou je denk ik nog best kunnen bevallen)?

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik dik het uiteraard aan, maar dat we veel rommel afleveren (ieder geval de commercieel gehypte titels) vind ik wel degelijk. Zo'n Brimstone vind ik een prettige uitzondering.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Elk land levert rommel af. Het grote verschil is dat de meeste rommel uit andere landen ons doorgaans niet bereikt en dat we enkel de hoogtepunten te zien krijgen. Daarbij vond ik Alles is liefde net zo aardig als Love Actualy (vind Four weddings and a funural een pak beter. En kan de Japanse film ' Daiteiden no Yoru Ni (2005) ook zeer aanraden, sls dat je grnre is.

Jij laat je kennelijk vooral leiden door commercieel gehypte films. Ik raad je nogmaals aan nieuwsgieriger te zijn en verder te kijken dan hetgeen in RTL Boulevard besproken wordt. Heb je naast Brimstone ook andere winnaars gezien?

avatar van Arri
Tja, goede Nederlandse filmkritiek. Er is geen enkele recensent waar ik echt ontzag voor heb, jullie wel?

Arri schreef:

De harde kern van Moviemeter!

Ik hecht altijd meer waarde aan de (goede) user-reviews hier dan de krantensnobs.

avatar van Donkerwoud
Arri schreef:

Is een klein beetje het punt van de hele recensie.

Ik lees graag Gawie Keyser van de Groene Amsterdammer, die zit een beetje in mijn interessegebied (pulpy films) en zegt zinnige dingen daarover. Maar ontzag is een groot woord.

Donkerwoud schreef:

Is een klein beetje het punt van de hele recensie.

Vandaar ook mijn reactie, ik bevestig die conclusie. Waarmee ik overigens niet de punten over Brimstone bevestig.

avatar van Donkerwoud
Ik snap 't.

Donkerwoud schreef:

Puurheid op de prairie – De Groene Amsterdammer

avatar van Nicholas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Teleurstellende en overschatte film waarin Koolhoven denkt dat als je maar genoeg kleine meisjes af laat slaan er meer en meer mensen hun hoofd afkeurend zullen schudden en met tranen in hun ogen weg zullen kijken in afschuw.
Hij zet zijn "good guys" weg als slachtvee die onherroepelijk slecht aan hun eind zullen komen, veelal door toedoen van de eendimensionale predikant, gespeeld door Pearce. Een personage waar je met één blik al genoeg weet, maar dat gaandeweg zelfs steeds meer veranderd in een 80s slasher-achtige creatie die maar niet dood wil gaan.
De film is voorspelbaar tot het einde in de afgezaagde wijze waarop het maar verkeerd af moet en zal lopen. Lijden kan veel boeiender in beeld worden gebracht.

Fantastische film! Mooi gemaakt en geacteerd! Werkelijk een verademing tss de rommel van de laatste tijd! In mijn top 20 van dit jaar!!!

avatar van Keutul
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zonder verwachtingen ingegaan en na 2.5u ranzige gedachtes van een regisseur gezien te hebben dacht ik: dit kan alleen door een man zijn verzonnen en gemaakt. En ja zo te zien is het Koolhoven. Ik begrijp niet waarom je dit op de wereld wil zetten. Het is smerig en misschien leuk voor mensen die het leuk vinden om te zien hoe vrouwen op zeer onrealistische wijze mishandeld en misbruikt worden. wat ik niet begrijp is dat ze die vent zn keel al lang had doorgesneden in het hoerenhuis dus hoe kwam hij weer tot leven zo opeens? Een verschrikking deze film.

avatar van Arri
Sommige mensen worden liever niet geconfronteerd met de harde waarheden van de buitenwereld. Blijkbaar ook niet als het een historische beschouwing is.

avatar van Syll
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het eerste deel/hoofdstuk is donker, mysterieus en sfeervol waarbij je als kijker in het ongewisse blijft - het is bijna alsof er hier een andere regisseur aan het werk was. Die toon zet het helaas niet voort er wordt steeds meer duidelijk en hier verlang je als kijker ook naar maar het is jammer dat de regisseur naar het einde toe compleet los gaat met name wanneer de dominee het geweld naar de kleindochter richt, het personage wordt hiermee tot op het bot uitgemolken, er is nergens meer iets menselijks te speuren maar daarmee ook niets meer geloofwaardigs - we weten nu onderhand wel dat het een gewelddadige idioot is waarmee ook de tijdsduurt begint te vervelen.. less is more.

avatar van the hustler
De vrouw van de dominee wil niet van bil. Het is nota bene Carice van Houten! Ze loopt zelfs rond met kleren aan!!! Kun je 't geloven? Daar kan de dominee uiteraard niet om lachen en dus komt er vuile smeerlapperij van.

avatar van fappie
Ja zeer boeiende film. Ik heb er een nachtje over geslapen, maar dit was echt wel goed. Ik vond elke scene wel boeiend en goed geschreven. Natuurlijk kwam dat ook doordat elke scene nogal heftige situaties uitbeeldde. Ik had na 2 uur wel zoiets van, wat een opeenstapeling van narigheid. Is het misschien too much? Enerzijds misschien wel, maar het zorgt er ook voor dat je er over na blijft denken en dat het thema goed en realistisch (denk ik) tot zijn recht komt.

Ja goed. 4,0.

Ondanks een pak wreedaardige scènes, vaak door merg en been gaand, toch een heel knappe film. Vooral de heel bijzondere opbouw, die de volle aandacht gaande houdt en het des te boeiend maakt is een groot pluspunt. Daarbij gaat de filmische waarde zeker boven de middelmaat en zijn er enkele verbluffende acteerprestaties waarbij vooral Dakota Fanning en Emilia Jones in één adem te vernoemen zijn.
"Brimstone" is een heel trieste film over het onheil dat gesticht werd door het onmenselijk beleiden van een godsdienst.
Ene die blijft nazinderen.

avatar van Decec
Een goede horror/thriller/western film...
Prima verhaal...
Nou nou wel een vreemde verhaal voor dominee...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Guy Pearce en actrice Dakota Fanning
spelen goed....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek...
Perfect camerabeweging...